W 2021 roku BMW zaprezentowało odświeżoną wersję trzeciej generacji modelu X3, a wraz z całą gamą, ujawniono również nową wersję X3 M.
X3 zadebiutował na rynku w 2003 roku jako kompaktowy SUV. Chociaż klienci nie do końca docenili jego stylizację autorstwa Chrisa Bangle’a, to jednak cechy pojazdu przekonały ich do zakupu. Dlatego też, w trzeciej generacji, niemiecki producent wprowadził długo oczekiwaną wersję M. Początkowo była to tylko pakiet M 4.0i z 2018 roku, a następnie pełna wersja M z mocą 480 koni mechanicznych zaszalała na Autobahnie.
Zespół projektowy zdawał sobie sprawę, że może lepiej zaprojektować model X3 z 2017 roku. W związku z tym kompaktowy SUV otrzymał pakiet M Competition, który obejmował nowy przód z węższymi reflektorami (o 10 mm) jak w pozostałych modelach X3 z 2021 roku. Na życzenie mogły być wyposażone w adaptacyjne LED-y z funkcją MATRIX. Grill był w kolorze fortepianowej czerni z pionowymi żebrami, co pasowało do wyglądu zderzaka. Z tyłu model X3 M Competition miał nowe światła tylne LED o unikalnym designie oraz dyfuzor pod zderzakiem.
BMW zmieniło wnętrze X3 M, wprowadzając nową zaprojektowaną konsolę centralną. Nowością był nowy selektor biegów, pokrętło i-Drive oraz przyciski. Powyżej konsoli umieszczono 12-calowy, szerokokątny ekran dotykowy dla systemu infotainment. Największą zmianą był cyfrowy panel instrumentów, który standardowo zawierał Driving Assistant Professional, pomagający kierowcy. Dodatkowo nowy system umożliwiał integrację z Amazon Alexa za pomocą aplikacji My BMW.
Pod maską BMW zmodernizowało 3.0-litrowy silnik turbo do X3 M, wykorzystując wał korbowy z M4. Dzięki temu udało się zwiększyć moc, a co za tym idzie, przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi teraz 3.8 sekundy.
Dwa lata po wprowadzeniu na rynek pierwszych modeli BMW M GmbH High Performance dla BMW X3 Sports Activity Vehicle oraz BMW X4 Sports Activity Coupé, wersje M SAV i SAC w segmencie średniej wielkości przechodzą obecnie kompleksowy lifting. Oprócz nowych cech stylistycznych inspirowanych BMW X3 i BMW X4, które również zostały zaktualizowane, wraz z M-specyficznymi zmianami i nowym koncepcyjnym interfejsem, nowe BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition oferują również zwiększoną moc ciągnącą. Maksymalny moment obrotowy silnika rzędowego 6-cylindrowego o mocy 375 kW/510 hp wzrósł o 50 Nm do 650 Nm, co pozwala na poprawę standardowego sprintu od 0 do 100 km/h o 0,3 sekundy; na przykład, BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition osiągają ten wynik w 3,8 sekundy. Wprowadzenie nowych modeli na rynek planowane jest na sierpień 2021 roku.
Zwiększony moment obrotowy dla silnika wysokowydajnego
BMW M GmbH wcześniej zaprojektowało silnik rzędowy 6-cylindrowy dla BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition od podstaw w 2019 roku. Najpotężniejszy silnik benzynowy rzędowy 6-cylindrowy z mocy 375 kW/510 hp – obecnie używany także w innych modelach BMW M – obecnie dostarcza maksymalny moment obrotowy na poziomie 650 Nm w najnowszej, dodatkowo zoptymalizowanej wersji dla BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition, co jest wzrostem w porównaniu do poprzednich 600 Nm, a ten moment jest dostępny w zakresie obrotów od 2,750 do 5,500 RPM. Maksymalna moc osiągana jest przy 6,250 RPM i utrzymywana do maksymalnych obrotów silnika 7,200 RPM. Napęd nie tylko charakteryzuje się wysokimi obrotami typowymi dla M oraz technologią M TwinPower Turbo, ale także sprawdzonymi w wyścigach systemami chłodzenia i zasilania olejem. Silnik o pojemności 3.0 litrów oferuje niepodważalne cechy wydajności z typowym liniowym dostarczaniem mocy M oraz wysokim poziomem mocy obrotowej, która sięga maksymalnych obrotów silnika. Ta moc idzie w parze z uderzającym dźwiękiem. Wyrafinowana technologia M TwinPower Turbo oraz zastosowanie dwóch filtrów cząstek stałych silnika benzynowego i czterech katalizatorów pomagają silnikom wysokowydajnym osiągnąć doskonałą efektywność i wzorową odpowiedź na emisję.
Jeszcze bardziej sportowe osiągi
Dalsze dostosowania silnika rzędowego 6-cylindrowego umożliwiają BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition osiąganie jeszcze bardziej sportowych wyników. Z miejsca, oba modele osiągają 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy: to o 0,3 sekundy szybciej niż w przypadku modeli poprzednich, co stawia je w jednym rzędzie z wysokowydajnymi samochodami sportowymi. Maksymalna prędkość wszystkich trzech modeli jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Ten limit może być zwiększony do 285 km/h w połączeniu z opcjonalnym pakietem M Driver’s Package.
Wysokoobrotowy, mocny i efektywny
Silnik rzędowy 6-cylindrowy w BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition teraz wyposażony jest w kuty lekki wał korbowy modeli BMW M3 i M4. Jego niezwykle odporny na skręcanie design umożliwia przenoszenie szczególnie wysokiego momentu obrotowego, a jego niska masa i zmniejszone masy wirujące również korzystają na mocy obrotowej silnika. Blok silnika jest niezwykle sztywny dzięki tzw. zamkniętej konstrukcji, co umożliwia wysokie ciśnienie spalania i zoptymalizowaną moc wyjściową. Żelazna powłoka cylindrów nałożona za pomocą natrysku łukowego zmniejsza masę i stratę tarcia, podczas gdy głowica cylindra ma również rdzeń wykonany w technologii druku 3D. Ten proces wytwarzania addytywnego pozwala na tworzenie kształtów geometrycznych, które nie mogą być zrealizowane za pomocą konwencjonalnych metod odlewniczych. Dzięki technologii druku 3D, rdzeń głowicy cylindra ma zmniejszoną masę i układ kanałów chłodzących zoptymalizowany pod kątem zarządzania temperaturą. Technologia M TwinPower Turbo obejmuje dwa turbodoładowacze mono-scroll, które dostarczają sprężone powietrze do cylindrów od pierwszego do trzeciego oraz od czwartego do szóstego. Tutaj, wydajność jest dodatkowo poprawiana za pomocą sprężarek i pośredniego chłodzenia powietrza doładowującego dostarczanego przez obieg niskotemperaturowy. Optymalizowane pod kątem przepływu trasy powietrza zapewniają niskie straty ciśnienia, podczas gdy elektronicznie kontrolowana i dlatego szybko zamykająca się klapa upustowa zwiększa reakcję. Szeroko otwierająca się klapa upustowa wspiera również działanie katalizatorów umieszczonych blisko silnika. Przy maksymalnym ciśnieniu wtrysku 350 bar, system wtrysku High Precision Injection dla bezpośredniego wtrysku benzyny umożliwia szczególnie efektywne przygotowanie mieszanki paliwowej. Drobna atomizacja paliwa w komorach spalania zapewnia zoptymalizowaną odpowiedź na emisję, szczególnie przy pełnym obciążeniu podczas przyspieszania i przy dużych prędkościach. Pakiet technologii uzupełniają zmienny system sterowania zaworami VALVETRONIC oraz system ciągłej regulacji wałka rozrządu double VANOS.
Koncepcja chłodzenia i zasilania olejem oparta na doświadczeniach wyścigowych
System chłodzenia sprawdzony na torze wyścigowym w silniku rzędowym 6-cylindrowym zaprojektowany jest tak, aby umożliwić wyjątkowo wysoki poziom mocy i obejmuje dwa radiatory umieszczone bocznie oprócz centralnego. Istnieje również dodatkowy chłodnica oleju silnikowego oraz osobna chłodnica oleju przekładniowego. Ten skomplikowany system zapewnia, że optymalne temperatury robocze są utrzymywane dla wszystkich elementów napędowych w każdych warunkach – zarówno podczas krótkich codziennych przejazdów w ruchu miejskim, jak i przy użyciu na torze wyścigowym. Wiedza wyścigowa BMW M GmbH również objawia się w konstrukcji systemu zasilania olejem, który jest dostosowany do dynamicznej pracy na torze. Lekki, zoptymalizowany pod kątem masy, olejowy zbiornik silnika ma dwie oddzielne komory oraz zintegrowany kanał ssący. Dodatkowy etap ssania pozwala na mapowo kontrolowaną pompę olejową dostarczającą smar z mniejszej miski olejowej, która działa jako bufor objętości. W ten sposób, niezawodne zasilanie olejem jest gwarantowane w każdych warunkach, nawet podczas ekstremalnego przyspieszenia podłużnego i bocznego.
M sportowy układ wydechowy z ciągłymi klapami wydechowymi
Standardowy M sportowy układ wydechowy w BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition wzbogaca dźwięk silnika, typowy dla samochodów BMW M, o wyraźnie sonorystyczną jakość, zwłaszcza podczas intensywnego obciążenia i przy wysokich obrotach silnika, nadając dźwiękowi jeszcze bardziej wyścigowy charakter dla szczególnie emocjonującego doświadczenia jazdy – zachowując jednocześnie pełną praktyczność codziennego użytku. Nieskończone klapy M sportowego układu wydechowego pozwalają na bardzo zróżnicowaną produkcję dźwięku. Konkretny typ dźwięku jest powiązany z charakterystyką silnika: można wybrać tryby SPORT oraz SPORT+ oprócz standardowego ustawienia. Przycisk M Sound Control na konsoli centralnej może być również użyty do aktywacji dyskretnego dźwięku silnika.
8-biegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic i trzema trybami zmiany biegów
Moc jest przenoszona na tylne koła za pomocą 8-biegowej skrzyni biegów M Steptronic z Drivelogic. Oprócz w pełni automatycznych zmian biegów, umożliwia również ręczną zmianę z sekwencyjnym wyborem pozycji napędu. Oprócz nowego wybieraka biegów M w konsoli centralnej dostępne są również łopatki do zmiany biegów na kierownicy. W trybie ręcznym można wielokrotnie zredukować bieg do najniższego możliwego biegu, aby móc wykorzystać moment obrotowy silnika do hamowania. Przy przyspieszaniu nie jest wymuszona zmiana na wyższy bieg, nawet gdy silnik osiądzie na wysokich obrotach. Skrzynia M Steptronic jest zaprojektowana z myślą o błyskawicznej reakcji i niezwykle szybkim przełączaniu biegów. Sprzęgło blokady konwertera momentu obrotowego jest zamknięte w 100% już bezpośrednio po uruchomieniu. Używając przełącznika Drivelogic wbudowanego w wybierak biegów, kierowca może wpływać na charakterystykę zmiany biegów skrzyni zarówno w trybie automatycznym, jak i ręcznym. Efektywna jazda z wygodnymi zmianami biegów jest promowana w trybie Drivelogic 1, podczas gdy przełączenie na tryb 2 zwiększa sportowość poprzez skrócenie czasu zmiany biegów. W trybie 3 dynamika zmiany biegów jest dodatkowo zwiększana. Dodatkowo program zmiany biegów utrzymuje silnik w wyższym zakresie obrotów, co wspiera niezwykle dynamiczną jazdę z maksymalną mocą na torze wyścigowym.
System M xDrive z napędem na wszystkie koła z orientacją na tylne koła
System M xDrive z napędem na wszystkie koła również przyczynia się do wysokiej zwrotności BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition, łącząc korzyści przyczepności przeniesienia mocy na wszystkie cztery koła z udowodnionymi dynamicznymi właściwościami klasycznego napędu na tylne koła. Elektronicznie kontrolowany M xDrive – który jest połączony z systemem DSC (Dynamic Stability Control) – kieruje część momentu napędowego na przednią oś tylko wtedy, gdy tylne koła osiągają granice swoich możliwości przenoszenia mocy. Jednym naciśnięciem przycisku kierowca może wpływać nie tylko na działanie systemu kontroli stabilności jazdy, ale także na rozkład momentu napędowego pomiędzy przednimi i tylnymi kołami. Tryb M Dynamic może być aktywowany jako alternatywa dla podstawowego ustawienia DSC, umożliwiając ustawienie M xDrive 4WD Sport. Skutkuje to rozkładem mocy, który jest jeszcze bardziej zorientowany na tylne koła, co umożliwia kontrolowane driftowanie i żywiołowe prowadzenie. Optymalizowany w szczególnie dynamicznych sytuacjach, ten tryb z dezaktywowanym systemem DSC można połączyć z ustawieniem standardowym 4WD lub trybem 4WD Sport. Wybór ten dokonuje się w menu iDrive. Centralnie kontrolowana interakcja systemu M xDrive z aktywnym dyferencjałem M zapewnia bezstratne przenoszenie mocy silnika. Moment napędowy jest rozdzielany ciągłe i w pełni zmiennie pomiędzy przednimi i tylnymi kołami przez elektronicznie kontrolowane sprzęgło wielopłytkowe skrzyni rozdzielczej, a przez aktywny dyferencjał M pomiędzy dwoma tylnymi kołami, w razie potrzeby. To zapewnia dodatkową przyczepność, zwinność i stabilność jazdy, zwłaszcza w sportowym użytkowaniu lub na drogach o zmiennej przyczepności. Stabilizujące interwencje systemu kontroli stabilności jazdy DSC są konieczne tylko w skrajnych sytuacjach.
Zawieszenie
BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition zapewniają poziom dynamiki jazdy, który jest wyjątkowy w swoim segmencie pojazdów. Wyjątkowe wartości w obszarach przyspieszenia podłużnego i bocznego, prowadzenia i hamowania idą w parze z wysokim poziomem stabilności jazdy, neutralną reakcją samonastawczą i cechami komfortowymi, które zwiększają przydatność do codziennego użytku oraz długich podróży. Podstawą tej kombinacji zwinności, dynamiki i precyzji, typowej dla samochodów BMW M, jest technologia zawieszenia, która doskonale odpowiada wysokiej mocy silnika i systemowi M xDrive. Optymalizacja obejmowała obszerne jazdy testowe, w tym na terenie prób BMW Group w Miramas na południu Francji oraz na Nordschleife w Nürburgring.
Adaptacyjne zawieszenie z M specyficznym ustawieniem
SAV BMW X3 M Competition i SAC BMW X4 M Competition standardowo wyposażone są w adaptacyjne M zawieszenie w specyficznym ustawieniu. Jego elektronicznie kontrolowane amortyzatory zapewniają zarówno wysoki poziom komfortu codziennego, jak i niezwykle bezpośredni kontakt z drogą, z ograniczonym ruchem kół i nadwozia. Siły tłumienia są idealnie dostosowane do wszelkich sytuacji na drodze i są indywidualnie ustawiane dla każdego koła na ciągle zmieniających się poziomach za pomocą elektromagnetycznie kontrolowanych zaworów. Podstawowa charakterystyka amortyzerów może być wpływana za pomocą jednego przycisku. Do wyboru są trzy tryby, z których każdy ma swoją mapę. Tryb COMFORT harmonijnie niweluje nierówności drogi, zapewniając jednocześnie wysoki poziom stabilności jazdy. Tryb SPORT aktywuje wyraźnie twardsze ustawienie amortyzatorów, a tryb SPORT+ jeszcze bardziej wzmacnia połączenie, osiągając maksymalne poziomy przyspieszenia podłużnego i bocznego w bardzo dynamicznych sytuacjach jazdy na równych nawierzchniach, takich jak tor wyścigowy.
Wyraźnie usztywniona konstrukcja i charakterystyka jazdy typowa dla M
Precyzja jazdy i reakcja bazują na rozległych środkach wzmacniających nadwozie oraz mocowania zawieszenia. BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition mają M-specyficzny pakiet usztywnień dla przedniego końca z precyzyjnym usztywnieniem w komorze silnika jako centralnym elementem. Łączy ono domy zawieszenia, a także jest opcjonalnie dostępne jako szczególnie lekkie i jeszcze mocniejsze M Carbon usztywnienie. W obszarze tylnej ściany zintegrowano usztywnienie A w przedniej części pojazdu, podczas gdy dwa kolejne usztywnienia zwiększają sztywność między domami zawieszenia a przednią częścią pojazdu. Dodatkowo, mocno wymiarowane tylne usztywnienie i usztywnienia osi tylnej zapewniają wysoką sztywność skrętną nadwozia. Liczne szczegóły specyficzne dla M oraz precyzyjne ustawienie konstrukcji zawieszenia pomagają zwiększyć ukierunkowany na wydajność charakter SAV i SAC. Układ przedni z dwoma wahaczami, podobnie jak tylny pięcio-linkowy, mają niezależne kinematyczne i elastokinematyczne właściwości, które są korzystne dla precyzyjnego kontrolowania kół i stabilności toru. Typowe cechy jazdy M, w tym precyzyjne prowadzenie podczas dynamicznych zakrętów w całym zakresie przyspieszenia bocznego, zapewniają szeroki rozkład między dynamiką a komfortem jazdy, a także liniowe narastanie sił bocznych. W celu wdrożenia kinematyki specyficznej dla M, oś przednia jest wyposażona w niezależne łożyska, usztywnienia i wahacze. Specyficzne elastomery przenoszą siły działające przez ramiona kontrolne do podparcia osi i nadwozia. Stabilność jazdy oraz kierowanie w zakrętach są optymalizowane za pomocą zwiększonego kąta pochylenia dla przednich kół. Na osi tylnej są również stosowane szczególne komponenty i niezależne elastokinematyki. Szczególnie sztywne połączenie kątowe, w połączeniu z M-specyficznymi łożyskami gumowymi we wszystkich linkach oraz w podparciu osi tylnej, zwiększa precyzję i zwinność, podczas gdy specyficzne stabilizatory reagują bardziej bezpośrednio dzięki wyższej sztywności, co znacznie zmniejsza przechyły nadwozia i zwiększa precyzję jazdy.
Układ kierowniczy M Servotronic z zmiennym przełożeniem
Elektryczno-mechaniczny układ kierowniczy M Servotronic z jego specyficznym napędem umieszczonym równolegle do osi również przyczynia się do typowych dla M doświadczeń jazdy oferowanych przez BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition. Łączy on wspomaganie siły kierownicy zależne od prędkości z zmiennym przełożeniem kierowniczym. W każdej sytuacji jazdy M Servotronic zapewnia odpowiedni moment kierowniczy i umożliwia zarówno precyzyjne kierowanie, jak i wrażliwe przenoszenie ruchów kierownicy – zarówno w przypadku dynamicznych zakrętów, wygodnego manewrowania, jak i parkowania przy niskich prędkościach. Zmienność przełożenia zależy od kąta skrętu i wspiera doskonałą stabilność jazdy na prostych drogach oraz spontaniczne wchodzenie w zakręty i dużą precyzję w zakrętach. To sprawia, że pojazd jest szczególnie łatwy w prowadzeniu na krętych drogach. Dodatkowo kierowca ma do dyspozycji trzy krzywe kierownicze. Tryb COMFORT wspiera płynne zmiany kierunku. Jednocześnie kierowca otrzymuje wyraźne informacje zwrotne. Te ostatnie wyraźnie zwiększają się w trybie SPORT, podobnie jak siły kierownicze. Tryb SPORT+ został zaprojektowany dla szczególnie sportowego odczucia kierowania, wymagając jeszcze większej siły kierowniczej i oferując najwyższy poziom informacji o drodze.
System kontroli stabilności jazdy DSC z trybem M Dynamic
System kontroli stabilności jazdy DSC (Dynamic Stability Control) reaguje w ułamku sekundy na zmieniające się warunki i nawierzchnie drogowe. Oprócz dokonywania interwencji hamulcowych specyficznych dla kół i wpływania na moment napędowy w celu stabilizacji pojazdu, obejmuje również system antypodatności (ABS), Cornering Brake Control (CBC) oraz Dynamic Brake Control (DBC), a także asystenta hamowania, funkcję suchego hamowania i asystenta startowego. W trybie M Dynamic system pozwala na dodatkowe poślizgi kół, generując samonastawienie typowe dla M, co umożliwia kontrolowane manewry driftowe, na przykład podczas jazdy na torze wyścigowym. Dodatkowo możliwe jest aktywowanie trybu DSC Off: tutaj system napędu na wszystkie koła M xDrive pozostaje aktywny dla optymalnego rozkładu momentu napędowego pomiędzy osiami przednią i tylną.
M system hamulcowy i standardowe koła 21 cali
Charakterystyka wydajności BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition jest uzupełniona przez wysoką efektywność standardowego systemu hamulcowego M compound. Z czteropłytkowymi hamulcami stałymi z przodu oraz jednopłytkowymi hamulcami pływającymi z tyłu, gwarantuje doskonałe hamowanie. Zaciski hamulcowe mają logo M i są standardowo lakierowane na niebiesko lub na życzenie w wysokopołyskowym czarnym lub czerwonym kolorze. Perforowane i wentylowane wewnętrznie tarcze mają średnicę 395 milimetrów na przednich kołach i 370 milimetrów na tylnych. W konstrukcji pochodzącej z wyścigów, szare żeliwne tarcze hamulcowe są połączone z aluminiowymi pokrywami. Taka konstrukcja pomaga systemowi hamulcowemu osiągnąć precyzyjne dozowanie, niską masę i zwiększoną stabilność termiczną. Doskonale skoordynowany zestaw do maksymalnej wydajności obejmuje również 21-calowe lekkie koła M z mieszanymi oponami w rozmiarach 255/40 ZR21 z przodu i 265/40 ZR21 z tyłu: w połączeniu z tylnie zorientowanym ustawieniem M xDrive, umożliwia to szczególnie intensywne przenoszenie sił prowadzenia bocznego podczas dynamicznych zakrętów. Nowe felgi M forged 892M Star Spoke w wykończeniu Jet Black oszczędzają 2 kilogramy masy na felgę. Alternatywnie, znana felga M light alloy 765M V-Spoke jest również dostępna w wykończeniu Jet Black.
Design Nowe BMW X3 M Competition i nowe BMW X4 M Competition wchodzą w drugą fazę swojego cyklu modelowego z jeszcze bardziej wyrazistym wyglądem. Czerpiąc z również zaktualizowanych BMW X3 i BMW X4, dwa modele wysokowydajne zyskały powiększoną grill BMW w charakterystycznej, jednoczęściowej ramie oraz spłaszczone reflektory przednie. W tym celu BMW M GmbH nadało M-specyficznemu przedniemu zderzakowi obu modeli M jeszcze bardziej ekspresyjny i wyrazisty design. Tylne partie BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition również zostały przeprojektowane. Oprócz charakterystycznego wyglądu, liczne cechy projektowe specyficzne dla modelu, dostosowane do funkcjonalnych wymagań samochodu wysokowydajnego, podkreślają ukierunkowany na wydajność charakter SAV i SAC. Duże otwory w przedniej części zapewniają optymalne dostarczanie powietrza chłodzącego do silnika, skrzyni biegów i układu hamulcowego, podczas gdy charakterystyczne elementy designu M z przodu, po bokach i z tyłu zapewniają zoptymalizowaną aerodynamikę. W szczególnie sportowym, ale jednocześnie luksusowym wnętrzu z charakterystycznymi elementami designu M, jednym z wyróżniających elementów jest nowa konsola centralna.
Nowy grill BMW i spłaszczone reflektory
Wyrazistym elementem z przodu jest przeprojektowany grill BMW oraz reflektory, które są o około dziesięć milimetrów płaskie. Grill BMW jest większy niż wcześniej i składa się teraz z jednoczęściowej ramy. Czarny pasek z logo iCam wizualnie oddziela grill. Rama jest wykończona na wysoki połysk na czarno, podobnie jak charakterystyczne dla M podwójne żebra grilla. Grill chłodnicy zawiera również specyficzne dla pojazdu logo: X3 M lub X4 M. Płaskie przednie reflektory to adaptacyjne reflektory LED z funkcją matrycową w standardzie, składające się z nowo zaprojektowanych, półotwartych rur świetlnych, które przypominają klasyczną czterooktawową twarz jako LED-owe światła do jazdy dziennej. Oprócz reflektorów BMW Individual Shadow Line z przyciemnionymi wkładkami na górnych krawędziach, reflektor BMW Laser Light jest również dostępny jako opcja. Jego dynamiczny moduł światła laserowego wzmacnia bezodblaskowy długi zasięg przy prędkościach powyżej 60 km/h i podąża za krzywizną drogi. Zasięg długiego światła zwiększa się do 650 metrów. Intensywność światła bardzo jasnego i mocnego światła laserowego BMW jest również szczególnie wysoka. W ramach dynamicznego rozkładu światła i bezodblaskowego długiego światła BMW Selective Beam wspiera również światło mijania podczas jazdy po drogach krajowych i autostradach.
Nowy przedni zderzak z wyrazistymi wlotami powietrza
Nowy, powiększony grill M BMW rozciąga się również w dół w przeprojektowanym przednim zderzaku. Centralny wlot powietrza poniżej jest płytszy i szerszy. Jednym z bardziej wyrazistych elementów jest nowy, pionowo umieszczony i wydłużony boczny wlot powietrza: są one skierowane w dół w kierunku krawędzi spoilera w zakręcie w stronę środka pojazdu, gdzie podążają za heksagonalnym kształtem centralnego wlotu powietrza. Otoczone są one elementami wykończeniowymi w wysokim połysku na czarno.
M-specyficzne szczegóły dla poprawy aerodynamiki
Wloty powietrza na przednich panelach bocznych oraz aerodynamicznie zoptymalizowane zewnętrzne lusterka M korzystają z redukcji oporu powietrza. Pokrywy lusterek zewnętrznych i charakterystyczne M żaluzje zintegrowane w wlotach powietrza wykończone są na wysoki połysk na czarno. BMW X3 M Competition ma specyficzny dla M spojler dachowy w kolorze nadwozia, którego kształt wydłuża linie profilu bocznego w kierunku potężnego tyłu. Spoiler tylny w wykończeniu na wysoki połysk czarnym, umieszczony na pokrywie bagażnika, kończy sportowy wygląd BMW X4 M Competition. Ponadto modele High-Performance różnią się od standardowych wersji BMW X3 i BMW X4 schematem kolorystycznym ich nadwozia. Zamiast czarnych końców nadwozia, przednie i tylne zderzaki, otoczenia nadkoli i krawędzie progów są wykończone całkowicie w kolorze nadwozia. Dodatkowe indywidualne akcenty mogą być dodawane dzięki opcjonalnym M zewnętrznym lusterkom z włókna węglowego oraz, w przypadku BMW X4 M Competition, tylnemu spoilerowi z włókna węglowego (CFRP).
Wyraziste tylne zderzaki w nowym designie
Nowe BMW X3 M Competition ma przeprojektowane tylne lampy pełne LED z odświeżonego BMW X3. Czarna obramówka nadaje tylnym światłom bardziej precyzyjny wygląd, podczas gdy węższa grafika świetlna teraz zawiera trójwymiarowo modelowany kontur szczypiec oraz poziome kierunkowskazy zintegrowane w delikatny sposób. Podkreślenie poziomych linii – na przykład w wklęsłym obszarze na dolnym końcu klapy bagażnika – przyczynia się do schludnego wrażenia z tyłu, a reflektory teraz siedzą pionowo w zderzaku. Dolna część tylnego zderzaka jest specyficzna dla M i wykończona na wysoki połysk czarnym. Duży dyfuzor flanki po prawej i lewej stronie pary rur wydechowych systemu M sportowego, które są wykończone na czarno chromu. Płaskie pełne LED-owe tylne światła w BMW X4 M Competition podkreślają szerokość pojazdu, wychodząc wyraźnie z nadwozia w swoim trójwymiarowym designie.
Nowy tylny zderzak BMW X4 M Competition posiada szeroki, przesunięty wkład w kształcie kowadła. Podobnie jak boczne panele powietrzne, które również mieszczą obecnie pionowe reflektory, jest on wykończony na wysoki połysk czarnym, co zapewnia szczególnie mocne ogólne wrażenie. Dwie pary rur wydechowych w czarnym chromie również otaczają dyfuzor w BMW X4 M Competition.
Pięć nowych odcieni lakieru dostępnych
Łącznie osiem odcieni lakieru jest dostępnych dla nowego BMW X3 M Competition i nowego BMW X4 M Competition jako standard. Oprócz M Carbon Black metallic i M Brooklyn Grey metallic, dwa nowe kolory lakieru zarezerwowane wyłącznie dla modeli M Competition z serii X3 i X4 w Niemczech to M Marina Bay Blue metallic oraz M Sao Paulo Yellow. Dodatkowo, dostępny jest szeroki zakres odcieni lakieru BMW Individual po raz pierwszy, takich jak matowe wykończenie Frozen Marina Bay Blue.
Typowe dla M wnętrze z nowymi akcentami
BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition standardowo wyposażone są w sportowe fotele M z elektrycznie regulowanymi zagłówkami i podświetlanym logo M. Ulepszona tapicerka ze skóry Merino dostępna jest w kolorze czarnym oraz w wersjach Bicolor Sakhir Orange/Czarny, Adelaide Grey/Sakhir Orange oraz Midrand Beige/Czarny; ostatnia z nich ma również aplikacje w Alcantara, które pokrywają podłokietniki na bokach konsoli centralnej. Tapicerka ze skóry Merino BMW Individual w odcieniu Tartufo jest również dostępna opcjonalnie dla foteli sportowych M. Pasy bezpieczeństwa są wizualnie podkreślone paskami BMW M. Wloty powietrza mają nową galwanizowaną powłokę, podczas gdy wykończenia wnętrza teraz pojawiają się w Aluminum Rhombicle dark jako standard. Oprócz wykończeń wnętrza M w włóknie węglowym oraz wykończeń wnętrza BMW Individual w wysokopołyskowym Piano Black, dostępne są teraz również wykończenia w nowym wariancie otwartego podłoża w kolorze Ash jako opcja. M skórzana kierownica z wieloma funkcjami ma kontrastowe szwy w kolorach BMW M i otwarty szprychę o godzinie 6. Oparcie tylnej kanapy ma standardowo podział 40:20:40, a jako opcja umożliwia indywidualną, wieloetapową regulację w kącie nachylenia za pomocą funkcji ładunkowej. Standardowa pojemność bagażowa 550 litrów może być zwiększona do 1,600 litrów w BMW X3 M Competition oraz z 525 litrów do maksymalnie 1,430 litrów w BMW X4 M Competition.
Wyposażenie i BMW Connected
Nowe BMW X3 M Competition i nowe BMW X4 M Competition doskonale łączą sportową wydajność z luksusowym komfortem. Dwa modele wysokowydajne oferują wszechstronną łączność i cyfrowe połączenia, intuicyjną obsługę oraz nowe akcenty czerpiące z modeli BMW M8, a także rozbudowane systemy asystujące i szeroki wachlarz opcji komfortowych.
BMW Live Cockpit Professional z inteligentnym połączeniem
Nowe BMW X3 M Competition i nowe BMW X4 M Competition są standardowo wyposażone w BMW Live Cockpit Professional w tym Connected Drive. Inteligentne połączenie obejmujące innowacyjne usługi cyfrowe oparte na systemie operacyjnym BMW 7 umożliwia szczególnie intensywną interakcję między kierowcą a pojazdem. Kierowca może skonfigurować do dziesięciu stron zawartości na wyświetlaczu kontrolnym w głównym menu, z dwiema do czterech kafelkami (tiles); ponadto, większa personalizacja zawartości i wyświetlaczy jest teraz również możliwa. Intuicyjna obsługa wielomodalna została dodatkowo zoptymalizowana: w zależności od sytuacji kierowca ma do wyboru dotykową obsługę na wyświetlaczu kontrolnym, sprawdzony kontroler BMW, wielofunkcyjne przyciski na kierownicy oraz sterowanie głosowe. System dźwięku przestrzennego Harman Kardon jest teraz standardowo dostępny dla doskonałego doświadczenia audio. Usługi cyfrowe obejmują osobistego asystenta BMW Intelligent, Connected Music i zdalną aktualizację oprogramowania.
Dwa wyświetlacze 12,3 cala i opcjonalny wyświetlacz BMW Head-Up
BMW Live Cockpit Professional oferuje w pełni cyfrową sieć wyświetlaczy: wysokorozdzielcza tablica wskaźników za kierownicą i wyświetlacz kontrolny mają obie przekątną ekranu 12,3 cala. W pełni cyfrowym wyświetlaczu wskaźników można wyświetlać sekcję mapy nawigacji, wyświetlacze statusu dla systemów wspomagania kierowcy lub wizualizację otoczenia 3D w zależności od potrzeb, a także dostępny jest widok M z konkretnymi opcjami wyświetlania, zaczerpniętymi z modeli BMW M8. Treści wyświetlane specyficzne dla M są również dostępne z opcjonalnym wyświetlaczem BMW Head-Up. Ten projektuje powiązane z jazdą informacje na przednią szybę – czyli bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Bez odrywania wzroku od drogi, kierowca może zobaczyć informacje dostarczane przez cyfrowy wskaźnik prędkości oraz wskaźnik biegu, komunikaty z systemu rozpoznawania znaków drogowych, instrukcje nawigacyjne oraz wielokolorowy pas prędkości z w tym wskaźniki zmiany biegów.
Nowa generacja nawigacji z BMW Maps
BMW Live Cockpit Professional obejmuje także system multimedialny i nawigacyjny, dwa porty USB do przesyłania danych oraz interfejs sieci LAN bezprzewodowej, a także trwale zainstalowaną kartę SIM, która oferuje łączność 4G LTE. Umożliwia to korzystanie z wielu innych usług cyfrowych, w tym BMW TeleServices oraz Inteligentny Alarm Awaryjny, Informacje o Ruchu w Czasie Rzeczywistym w tym ostrzeganie o zagrożeniu, zdalne usługi oraz usługi concierge. Telefony z bezprzewodowym ładowaniem do indukcyjnego ładowania odpowiednich smartfonów są również dostępne w standardzie. Oparty na chmurze system nawigacji BMW Maps oferuje szczególnie szybkie i precyzyjne obliczenia tras i czasów przybycia, aktualizacje danych ruchu w czasie rzeczywistym w krótkich odstępach czasu oraz wolny tekst do wyboru miejsc nawigacyjnych. Ponadto, BMW Maps z funkcją Connected Parking zapewnia kierowcom jeszcze bardziej szczegółowe wsparcie w poszukiwaniach wolnego miejsca parkingowego w pobliżu ich celu. Informacje o Parkowaniu na Ulicy i usługi ParkNow są inteligentnie zintegrowane w zakresie funkcji BMW Maps.
Integracja smartfona i osobisty asystent BMW Intelligent
Kolejną standardową cechą jest zoptymalizowana integracja smartfona. Android Auto można teraz używać z systemem operacyjnym pojazdu oprócz Apple CarPlay. Tutaj kierowca może wyświetlać wszystkie ważne informacje z aplikacji na wyświetlaczu kontrolnym oraz także – w inteligentnie przetworzonej formie – w tablicy wskaźników i opcjonalnym wyświetlaczu Head-Up. Możliwości osobistego asystenta BMW Intelligent są ciągle rozwijane. Z aktywowanym cyfrowym towarzyszem, który można kontrolować głosowo lub przyciskiem, naturalnie wyrażane instrukcje można teraz używać do regulacji klimatyzacji, otwierania i zamykania okien lub zmiany trybów przełączania doświadczenia jazdy, na przykład. Osobisty asystent BMW Intelligent może być także używany do uzyskania dostępu do nowej aplikacji News – która umożliwia pasażerom odsłuchiwanie najnowszych wiadomości – i może także uczyć się rutyn, które zwiększają zarówno komfort, jak i przyjemność z jazdy w określonych sytuacjach. Na przykład, okno boczne po stronie kierowcy może być automatycznie otwierane po przybyciu do wybranego miejsca określonego za pomocą współrzędnych GPS – na przykład do garażu lub wejścia na parking. System rozpoznaje również, czy jest adresowany przez kierowcę czy pasażera z przodu i reaguje odpowiednio – na przykład dostosowując klimatyzację tylko po jednej stronie.
Zdalna aktualizacja oprogramowania i rejestrator jazdy BMW
System operacyjny BMW 7 teraz również obejmuje zdalną aktualizację oprogramowania. Oznacza to, że BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition zawsze pozostają na bieżąco z najnowszym oprogramowaniem. Aktualizacje mogą obejmować zawartość od nowych usług do ulepszonych funkcji pojazdu i mogą być pobierane „przez powietrze”, zarówno za pośrednictwem aplikacji My BMW na smartfonie, jak i bezpośrednio do pojazdu za pośrednictwem zainstalowanej w nim karty SIM. Istnieje również możliwość integracji dodatkowych funkcji pojazdu w pojeździe w późniejszym terminie, takich jak rejestrator jazdy BMW. Ten ostatni wykorzystuje kamery systemów wspomagania kierowcy do nagrywania obrazów wideo wokół pojazdu; następnie można je przechowywać, aby można je było odtworzyć na wyświetlaczu kontrolnym podczas postoju lub wyeksportować za pośrednictwem interfejsu USB. Po włączeniu rejestratora jazdy BMW nagrywane i zapisywane są filmy trwające 40 sekund. W przypadku kolizji automatycznie zapisywane jest do 20 sekund nagrań z przed i po uderzeniu.
Nowa wyspa kontrolna z aktualnych modeli BMW M3 i M4