Druga generacja modelu BMW X4 została zaprezentowana w 2018 roku, przynosząc odświeżony design oraz nowe funkcje.
Przód samochodu wyglądał bardzo podobnie do poprzednika, jednak niewielkie różnice sprawiły, że nabrał on jeszcze bardziej agresywnego i nowoczesnego wyglądu, zwłaszcza dzięki większej kratce chłodnicy o trójwymiarowym wyglądzie.
Tył pojazdu był całkowicie nowy, z nowymi tylnymi światłami, które zostały zaczerpnięte z modeli BMW serii 8 i serii 3, umiejscowionymi na skrajnych krawędziach.
Mimo że X4 miał wysoki klapa bagażnika, przestrzeń ładunkowa wynosiła 525 litrów. Co więcej, tylne siedzenia były składane, co znacznie zwiększało przestronność.
Otwieranie klapy bagażnika ułatwiono poprzez naciśnięcie logo BMW, zamiast tradycyjnego sposobu, do którego się przyzwyczailiśmy.
Praktyczne coupe sportowe miało poprawioną dynamikę jazdy, z podwójnym układem wahaczy, szerszym tylnym tokiem jezdnym oraz idealnym rozkładem masy 50-50 pomiędzy przodem a tyłem.
Wysokość zawieszenia została obniżona, co sprawiło, że X4 miał niższy środek ciężkości. Samochód z łatwością pokonywał zakręty przy dużych prędkościach, wyróżniając się niesamowitym poziomem prowadzenia.
Użytkownicy mogli wybierać spośród standardowego modelu o mocy 190 KM do topowego wariantu M40i o mocy 354 KM.
Wnętrze wykonane było z przyjemnych w dotyku materiałów i wizualnie prezentowało się bardzo nowocześnie dzięki technologii wirtualnego kokpitu opracowanej przez BMW. Fotele były bardzo wygodne i dawały znakomite wsparcie.
Pasażerowie z tyłu nie powinni być zbyt wysocy, ponieważ linia dachu jest niska. Środkowe siedzenie mogło pomieścić jedynie dziecko, jeśli oczekiwano komfortu.
Jego poprzednik – pierwszy w historii Sports Activity Coupe w premium segmencie klasy średniej – zdobył nowe szczyty, a teraz całkowicie nowy BMW X4 pisze następny rozdział tej historii sukcesu. Jego koncepcja pojazdu, która łączy charakterystyczne cechy modelu BMW X z sportową elegancją coupé, okazała się natychmiastowym hitem w tej klasie. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2014 roku sprzedano na całym świecie około 200 000 egzemplarzy pierwszej generacji X4. Nowy BMW X4 podkreśla swój indywidualny charakter poprzez znacząco podniesioną dynamikę jazdy, wyróżniający się design zewnętrzny podkreślający sportowe instynkty samochodu, jeszcze bardziej wyrafinowane wnętrze premium, nowoczesne systemy wspomagania kierowcy oraz zaawansowane technologie łączności. Dodatkowo dynamiczna i ekstrawagancka aura Sports Activity Coupe zyskuje jeszcze większego wyrazu dzięki wprowadzeniu dwóch modeli BMW M Performance do gamy: nowego BMW X4 M40i oraz nowego BMW X4 M40d.
Zewnętrzny design nowego BMW X4 to studium w muskulaturze i dominującej obecności. Czyste kontury oraz nowoczesne akcenty wyróżniają tę zaktualizowaną interpretację niepowtarzalnej estetyki X4. X4 przyjmuje rolę przyciągającego uwagę sportowca w rodzinie modeli BMW X.
„Druga generacja BMW X4 łączy charakterystyczną, dynamiczną sylwetkę z wyraźnym, minimalistycznym podejściem do formy” – mówi Adrian van Hooydonk, starszy wiceprezydent designu grupy BMW.
Dynamicznie wydłużone proporcje, mocny styl
Zwiększenie długości zewnętrznej o 81 milimetrów do 4,752 milimetrów, 54 milimetry dodane do rozstawu osi (który teraz wynosi 2,864 milimetry), dodatkowe 37 milimetrów szerokości (1,918 milimetrów) oraz spadek wysokości o 3 milimetry (do 1,621 milimetrów) nadają nowemu BMW X4 dynamicznie wydłużone proporcje. Krótkie zwisy oraz mocno zarysowane, subtelnie sześciokątne nadkola podkreślają doskonałe zbalansowanie rozkładu masy 50:50 pomiędzy przednią a tylną osią.
Na środku wyrazistego przodu znajduje się duża atrapa chłodnicy BMW w trójwymiarowym wyglądzie. Podwójne reflektory o dynamicznych konturach oraz poziomo umieszczone światła przeciwmgielne zintegrowane w zewnętrznych wlotach powietrza tworzą nową interpretację znanego sześciookiego oblicza, które promuje BMW X. Wszystkie funkcje świetlne posiadają technologię LED w standardzie.
Precyzyjna linia barków – obejmująca uchwyty drzwi w kierunku tylnych świateł – oraz linia charakteru pomiędzy nadkolami przerywają powierzchnie boków samochodu. Tworzy to wyraźnie zarysowane biodra, które są dodatkowo podkreślone wciągniętą szybą z tyłu. Linia dachu w stylu coupé elegancko przechodzi w tylne okno, a następnie bardziej stromo opada w kierunku tyłu. Grafika okna podkreśla również dynamiczne proporcje nowego BMW X4, dzięki gładko wznoszącej się linii progowej oraz wydłużonemu spojrzeniu na „przeciwny ruch” Hofmeistera u podstaw słupków C.
Wyraźnie ustrukturyzowane powierzchnie i poziome linie kształtują tył samochodu. Tylne światła LED, o trójwymiarowym kształcie, mają smukły design i umieszczone są na ekstremalnych krawędziach tyłu. Razem z podwójnymi końcówkami wydechu (wspólnymi dla wszystkich wariantów silnikowych) potęgują szerokość tyłu.
xLine, M Sport X i M Sport – warianty modeli z własnym, indywidualnym charakterem
Trzy opcjonalne warianty modeli pozwalają kierowcom dostosować wygląd nowego BMW X4 do ich osobistych gustów. Każdy z nich posiada unikalne cechy designu oraz specyficzne dla modelu 19-calowe lekkie obręcze.
Robustny charakter Sports Activity Coupe wyraźnie wyraża wariant xLine, który łączy dedykowane elementy osłonowe z przodu i z tyłu oraz progi w metalicznym Glacier Silver z oknami bocznymi oraz dodatkowymi akcentami stylizacyjnymi w satynowym wykończeniu Aluminium. Nowo zaprojektowany model M Sport X emanuje atmosferą sportowości ukierunkowanej na teren, dzięki akcentom stylizacyjnym w kolorze Frozen Grey (kolor z konotacjami rajdowymi), a także indywidualnie zaprojektowanym wlotom powietrza, progom bocznym i elementowi osłony tylnej. Model M Sport ma niewątpliwie dynamiczny wygląd, wyraźnie wskazując swoją chęć zapewnienia intensywności sportowej jazdy na otwartej drodze dzięki aerodynamicznie zoptymalizowanym zderzakom i progom, z akcentami w wysokim połysku czerni.
Nowe BMW X4 można teraz również określić z opcjami z portfela BMW Individual. Dodatki zaprojektowane, aby nadać zewnętrznemu designowi wyjątkowo ekskluzywny charakter, obejmują lakier BMW Individual Sun Stone metallic oraz 21-calowe lekkie obręcze BMW Individual.
Wnętrze i wyposażenie
W nowym BMW X4 czeka na kierowcę i pasażerów wnętrze o nowoczesnym, premium charakterze, którego dynamiczny styl emanować również wysoką klasą elegancji. Wszystkie kontrolki są przejrzyście rozmieszczone i umieszczone w wykończeniach ozdobnych o wyraźnie uproszczonym designie. Niska deska rozdzielcza i nieco podniesiona pozycja siedzenia typowa dla modeli BMW X zapewniają kierowcom doskonały widok na to, co dzieje się na drodze przed nimi. Skoncentrowany na kierowcy układ kokpitu sprzyja poczuciu pewności i doskonałemu sportowemu doświadczeniu jazdy w każdych warunkach. Nowo zaprojektowane sportowe fotele z mocno zarysowanymi bocznymi podparciami zapewniają doskonałe wsparcie boczne, nawet w ekstremalnych sytuacjach jazdy. Panele na nogi po bokach konsoli centralnej dodają dodatkowy akcent sportowości.
Materiały najwyższej klasy, precyzyjna jakość wykonania oraz szereg starannie wykonanych detali wyznaczają nowoczesny i indywidualny charakter premium nowego BMW X4. Powierzchnie deski rozdzielczej i paneli drzwiowych gładko się ze sobą łączą, podczas gdy logo X wytłoczone w elektroplatowanych powierzchniach przednich i tylnych drzwi to wyraźne detale. Przyciski do szyb, przycisk Start/Stop, przyciski wielofunkcyjne na sportowej kierownicy i kontrolki na konsoli centralnej również mogą być ozdobione elektroplatowanymi detalami na życzenie. Ambientowe oświetlenie, dodające dodatkowe źródła światła wokół konsoli centralnej, deski rozdzielczej, w panelach drzwiowych i w miejscach na stopy, potęguje poczucie komfortu we wnętrzu nowego BMW X4. Nastrój oświetlenia można dostosować według życzenia kierowcy, dzięki sześciu dostępnym kolorom. Duże tace do przechowywania, pojemne kieszenie w drzwiach, uchwyty na kubki i różne schowki to wszystko dowód na funkcjonalne cechy nowego BMW X4.
Wyraźne różnice w wnętrzu. Wyposażenie każdego z modeli xLine, M Sport X i M Sport obejmuje ekskluzywne cechy designu, które wyróżniają wnętrze nowego BMW X4. Sportowe fotele z materiałowymi/skórzanymi obiciami oraz paski wykończeniowe z wysokiego połysku w czerni z akcentami w perłowym chromie nadają kabinie modelu xLine purystyczną elegancję. Panele sterujące audio i klimatyzacją są otoczone perłowym chromem z akcentami w wysokim połysku. W wariancie M Sport, takie cechy jak skórzana kierownica M, sportowe fotele w specyficznym dla M stylu, sufit BMW Individual w kolorze antracytowym oraz ekskluzywne paski wykończeniowe z Aluminium Rhombicle Dark z paskami w perłowym chromie podkreślają wszechstronność sportową samochodu. Model M Sport również wyposażony jest w sportowe fotele specyficzne dla M, skórzaną kierownicę M oraz sufit w kolorze antracytowym BMW Individual, któremu towarzyszą paski wykończeniowe z Aluminium Rhombicle z akcentami w perłowym chromie.
Deska rozdzielcza i barki drzwi w nowym BMW X4 mogą być opcjonalnie wykończone Sensatec. Dostępna jest również opcja nowych tapicerek skórzanych Vernasca, które są wyłącznie dostępne dla nowego BMW X4 w kolorze Tacora Red, a także czarnych dla modeli M Sport X i M Sport, z możliwością wyboru niebieskich lub czerwonych szwów kontrastowych. Portfel BMW Individual oferuje ponadto szereg opcji specyficznych dla modelu w wnętrzu nowego BMW X4. Te bardzo ekskluzywne elementy obejmują tapicerkę skórzaną Merino w wersji rozszerzonej BMW Individual (w kolorach Ivory White/Black, Fiona Red/Black i Tartufo/Black), paski wykończeniowe z wykończeniem piano black oraz listwy progowe z letteringiem BMW Individual.
Opcje najwyższej jakości dla dostosowanego komfortu i funkcjonalności
Znacznie szerszy wybór dodatkowego wyposażenia w porównaniu do poprzedniego modelu oferuje jeszcze większe możliwości klientom zwiększenia zarówno komfortu, jak i funkcjonalności nowego BMW X4 według własnego uznania. W ofercie znajdują się elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele, aktywna wentylacja siedzeń oraz automatyczna klimatyzacja w trzech strefach z osobno regulowaną temperaturą z tyłu. Na liście opcji znajduje się również panoramiczny dach szklany o znacznie większych wymiarach niż w poprzedniku. Dwu sekcyjne szkło o całkowitej długości 924 milimetrów i szerokości 890 milimetrów pozwala regulować ilość światła w wnętrzu oraz dopływ świeżego powietrza według potrzeb, co zwiększa poczucie przestronności w kabinie. Zasłona przeciwsłoneczna jest elektrycznie sterowana, podobnie jak przednia sekcja dachu szklanego. Standardowe szkło akustyczne dla szyby przedniej redukuje poziom hałasu podczas jazdy; szyby przednie mogą być również zamawiane w tym rodzaju szkła na życzenie.
Pakiet Ambient Air, dostępny teraz dla nowego BMW X4, oczyszcza powietrze za pomocą jonizacji, a jednocześnie nadaje wnętrzu zapach. Do wyboru jest osiem zapachów, a kierowcy mogą ustawić trzy poziomy intensywności.
Kolejną nową opcją jest kluczyk BMW Display. Poziom paliwa, pozostały zasięg i informacje serwisowe są wyświetlane na jego 2,2-calowym ekranie dotykowym, a klucz można również używać do blokowania drzwi, zamykania szyb elektrycznych i obsługi opcjonalnego systemu ogrzewania pomocniczego.
W tylnej sekcji nowego BMW X4 zamontowano trzy pełnowymiarowe siedzenia, które zapewniają pasażerom dodatkowe 27 milimetrów przestrzeni na nogi w porównaniu do poprzedniego modelu. Bagażnik ma pojemność 525 litrów, a przestrzeń ładunkowa może być zwiększona do maksymalnie 1,430 litrów, gdy zajdzie taka potrzeba, poprzez złożenie segmentów tylnego oparcia, które ma standardowy podział 40:20:40. Dla wygody, sekcje oparcia można zwalniać zdalnie z bagażnika, a opcjonalna funkcja ładunkowa również pozwala na indywidualne dostosowanie ich kąta. Oferowane jest także pakiet Storage, który obejmuje takie funkcje jak dodatkowe przegrody z zawiasami, porty USB i gniazda 12V, a także wielofunkcyjne haki i szyny mocujące w bagażniku.
Napęd i doświadczenie jazdy
Nowe BMW X4 będzie dostępne z nowoczesnymi jednostkami napędowymi, w tym dwoma silnikami benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi, każdy z nich ma cztery cylindry i pojemność 2.0 litra. Ich zaawansowana technologia BMW TwinPower Turbo obiecuje dynamiczne dostarczanie mocy przy wyjątkowo niskim zużyciu paliwa i emisjach. W ofercie są też dwa modele BMW M Performance z sześciocylindrowymi silnikami w rzędzie pod maską, jeden benzynowy i jeden diesla (patrz następny rozdział), a także kolejny silnik diesla w układzie prostym. Wszystkie warianty modeli przekazują moc silnika na drogę za pomocą ośmiobiegowej skrzyni Steptronic oraz inteligentnego napędu na wszystkie koła BMW xDrive, co zapewnia bezproblemowy postęp zarówno na gładkich drogach, jak i w trudnym terenie. Wybory biegów można dokonywać ręcznie za pomocą łopatek na kierownicy. Modele BMW M Performance, BMW X4 xDrive30i, BMW X4 xDrive30d oraz BMW X4 xDrive25d opuszczają fabrykę z ośmiobiegową skrzynią Steptronic Sport, która oferuje wyjątkowo szybkie zmiany biegów oraz funkcję Launch Control. Standardowy przełącznik Driving Experience Control pozwala kierowcom wybierać między ustawieniami SPORT, COMFORT i ECO PRO, podczas gdy modele BMW X4 M40i, BMW X4 M40d, BMW X4 xDrive30i i BMW X4 xDrive30d mają także tryb SPORT+.
Technologia BMW TwinPower Turbo dla silników benzynowych obejmuje turbosprężarkę twin-scroll, wysokociśnieniowy wtrysk, w pełni zmienną synchronizację zaworów VALVETRONIC oraz zmienną kontrolę wałka rozrządu Double-VANOS. Po stronie diesla, szereg środków technologicznych obejmuje turbosprężarki z zmienną geometrią wlotu oraz systemy wtrysku paliwa common-rail pracujące pod ciśnieniem do 2,500 bar. Wszystkie warianty modeli spełniają wymogi normy emisji EU6d. System kontroli emisji dla silników benzynowych obejmuje filtr cząstek stałych, który ogranicza emisję cząstek, podczas gdy modele diesla mogą pochwalić się technologią BMW BluePerformance, która obejmuje filtr cząstek, katalizator utleniający, katalizator adsorpcji NOx oraz katalizator SCR z wtryskiem AdBlue.
BMW X4 xDrive30i i BMW X4 xDrive20i: sportowy charakter, zoptymalizowana efektywność paliwowa
Czterocylindrowa jednostka w nowym BMW X4 xDrive30i generuje moc 185 kW/252 hp i maksymalny moment obrotowy 350 Nm (258 lb-ft), dostępny w zakresie od 1,450 do 4,800 rpm. Dzięki temu samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 6.3 sekundy, a jego średnie zużycie paliwa wynosi 7.3 – 7.2 litrów na 100 kilometrów (38.7 – 39.2 mpg imp) oraz emisje CO2 wynoszą 168 – 164 gramów na kilometr.
Z mocą 135 kW/184 hp, silnik w nowym BMW X4 xDrive20i również dostarcza pulsującej przyjemności z jazdy. Jego maksymalny moment obrotowy zwiększono do 290 Nm (214 lb-ft) w zakresie od 1,350 do 4,250 rpm, co pozwala nowemu BMW X4 xDrive20i na przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62 mph) w 8.3 sekundy. Średnie zużycie paliwa i wartości emisji wynoszą 7.3 – 7.1 litrów na 100 kilometrów (38.7 – 39.8 mpg imp) oraz 168 – 163 gramów na kilometr odpowiednio.
BMW X4 xDrive30d, BMW X4 xDrive25d i BMW X4 xDrive20d: efektywna moc ciągnięcia
Najnowsza sześciocylindrowa jednostka wysokoprężna zapewnia nowemu BMW X4 xDrive30d ogromne rezerwy mocy ciągnięcia. Maksymalna moc wynosząca 195 kW/265 hp oraz maksymalny moment obrotowy 620 Nm (457 lb-ft) umożliwiają mu osiągnięcie 100 km/h (62 mph) z miejsca w 5.8 sekundy. Nowe BMW X4 xDrive30d osiąga średnie zużycie paliwa na poziomie 6.2 – 5.9 litrów na 100 kilometrów (45.6 – 47.9 mpg imp), co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 163 – 156 gramów na kilometr.
W systemie wielostopniowego doładowania silnika czterocylindrowego w nowym BMW X4 xDrive25d zastosowano technologię zmiennej geometrii turbosprężarki i bardzo precyzyjny wtrysk paliwa, co pozwala osiągnąć wyjątkową równowagę między wzrostem mocy a efektywnością paliwową. Silnik o mocy 170 kW/231 hp generuje swój maksymalny moment obrotowy 500 Nm (369 lb-ft) przy 2,000 rpm, a nowe BMW X4 xDrive25d przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 6.8 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi 5.7 – 5.5 litrów na 100 kilometrów (49.6 – 51.4 mpg imp), a wartość emisji CO2 wynosi 149 – 145 gramów na kilometr.
Nowe BMW X4 xDrive20d jest napędzane przez silnik diesla o mocy 140 kW/190 hp, którego moment obrotowy wynosi 400 Nm (295 lb-ft) w zakresie 1,750 do 2,500 rpm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w 8.0 sekundy i osiąga średnie zużycie paliwa na poziomie 5.6 – 5.4 litrów na 100 kilometrów (50.4 – 52.3 mpg imp) oraz emisje CO2 wynoszące 149 – 142 gramów na kilometr.
Zredukowana waga, poprawione właściwości aerodynamiczne
Inteligentna mieszanka materiałów pozwoliła na osiągnięcie znacznych oszczędności wagi, nie tylko w konstrukcji podwozia, ale również w budowie nadwozia oraz wielu innych komponentów. Środki BMW EfficientLightweight obejmują dalszy wzrost proporcji aluminium, a także stali o wysokiej i ultra-wysokiej wytrzymałości. Dzięki temu struktura nadwozia jest bardziej solidna niż kiedykolwiek, co przynosi korzyści zarówno dla zwrotności pojazdu, jak i ochrony pasażerów. Jednocześnie nowe BMW X4 waży do 50 kilogramów mniej niż jego poprzednik (w zależności od wariantu silnika i wyposażenia). Samochód ma znacznie niższy środek ciężkości niż nowy BMW X3, co szczególnie poprawia dynamikę zakrętów Sports Activity Coupe.
Kolejnym czynnikiem, który wpływa na wyższy dynamizm i efektywność nowego BMW X4, jest zmniejszenie oporu aerodynamicznego o około 10 procent. Ten postęp osiągnięto poprzez usprawnienie nadwozia oraz zastosowanie szeregu dodatkowych środków, w tym aktywnej kontroli klap powietrznych, powietrznych zasłon w przednim zderzaku oraz dodatkowych osłon podwozia. Nowe BMW X4 wytycza nowy standard w swojej klasie z współczynnikiem oporu (Cd) wynoszącym 0.30.
BMW xDrive: precyzyjny rozkład mocy z zoptymalizowaną efektywnością
Wszechstronność sportowa nowego BMW X4 w dużej mierze zawdzięcza obecności (w standardzie) systemu napędu na wszystkie koła BMW xDrive. Najnowsza wersja systemu jest lżejsza, a jej wewnętrzna efektywność została zwiększona. Doskonała precyzja elektronicznej kontroli inteligentnego napędu na wszystkie koła także rozdziela moc napędu w sportowy sposób, za który marka jest znana; wstępne nastawienie tylne zapewnia wyjątkowe doświadczenia z jazdy, zwłaszcza przy pokonywaniu zakrętów.
Oprócz oferowania doskonałej stabilności podczas prowadzenia, BMW xDrive zwiększa również przyczepność na luźnym terenie, nadając nowemu BMW X4 ogromne umiejętności terenowe. Z prześwitem wynoszącym 204 milimetry, głębokością brodzenia 500 milimetrów, kątem natarcia wynoszącym 25.7° oraz kątem zejścia wynoszącym 22.6°, Sports Activity Coupe radzi sobie z wszystkim, od wzniesień i wybojów na drodze do żwirowych dróg, głębokiego śniegu i stromych zboczy, gdy opuszcza asfalt.
Doskonała technologia podwozia z indywidualnym ustawieniem
Nowe BMW X4 charakteryzuje się znacznym zwiększeniem zwrotności połączonym z wysokim stopniem komfortu jazdy, dzięki technologii podwozia, która została systematycznie udoskonalona z myślą o specyficznych wymaganiach Sports Activity Coupe. Zasada konstrukcji podwozia z podwójnym wahaczem z przodu i pięciowahaczowym układem z tyłu stanowi idealną podstawę dla harmonijnego połączenia dynamiki i komfortu. Zastosowanie aluminiowych łożysk wahacza, lekkich rurkowych stabilizatorów oraz nowych komponentów pozycjonujących koła w przednim zawieszeniu znacznie zmniejszyło masy niesprężynowe. Standardowe wyposażenie nowego BMW X4 obejmuje nie tylko zawieszenie M Sport, ale także zmienną sportową kierownicę. Wersja systemu elektrycznego wspomagania kierownicy została specjalnie strojona w celu dostarczenia szczególnie dynamicznych właściwości prowadzenia, zapewniając precyzję przy pokonywaniu zakrętów oraz znakomitą stabilność w prostych odcinkach trasy. Wspomaganie Servotronic, zgodnie z prędkością, ułatwia manewrowanie.
Sportowe i pewne prowadzenie samochodu dodatkowo wspierane jest przez mocny system hamulcowy o niskiej wadze oraz system Dynamic Stability Control (DSC), którego bogate funkcje obejmują układ zapobiegający blokowaniu kół (ABS), dynamiczną kontrolę trakcji (DTC), automatyczne hamowanie różnicowe (ADB-X), kontrolę hamulców w zakrętach (CBC), dynamiczną kontrolę hamulców (DBC), asystenta ruszania oraz kontrolę zjazdu ze wzniesienia (HDC). W standardzie zawarty jest również system Performance Control, który zapewnia nowemu BMW X4 jeszcze ostrzejsze prowadzenie, zmieniając rozkład momentu obrotowego na tylnych kołach w zależności od sytuacji. Standardowe obręcze lekkie o średnicy 18 cali są również częścią wyposażenia podstawowego, a na liście dodatkowych opcji można znaleźć dalsze obręcze o średnicy do 21 cali.
Dla dostosowanej formy dynamiki: hamulce M Sport, zawieszenie adaptacyjne
Opcjonalne hamulce M Sport pozwalają kierowcom cieszyć się wyjątkowo dynamicznym prowadzeniem z fenomenalną siłą hamowania. System składa się z dodatkowo dużych tarcz hamulcowych oraz niebieskich zacisków. Różne opcjonalne systemy zawieszenia obejmują zawieszenie adaptacyjne, które charakteryzuje się elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, których reakcje dostosowują się do charakteru drogi oraz stylu jazdy. Kierowcy mogą wybierać między sportowym lub bardziej komfortowym ustawieniem podstawowym, aktywując odpowiednie mapy wydajności za pomocą przełącznika Driving Experience Control.
Modele BMW M Performance
Gama modeli jest reprezentowana przez dynamiczny duet, który dodatkowo podkreśla sportowy i emocjonalny charakter nowego BMW X4. Nowa edycja Sports Activity Coupe oferuje po raz pierwszy wybór dwóch modeli BMW M Performance, których wyjątkowy status opiera się nie tylko na potężnych silnikach sześciocylindrowych w rzędzie, ale także na technologii podwozia, która została precyzyjnie dostosowana do wysokiej mocy napędu oraz specyficznych cechach designu i wyposażenia zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Sześciocylindrowy silnik benzynowy w nowym BMW X4 M40i oraz sześciocylindrowy silnik diesla w nowym BMW X4 M40d stanowią fundament dla ekscytującej formy przyjemności z jazdy.
BMW X4 M40i i BMW X4 M40d: klasyczna moc M dostarczana przez sześć cylindrów
Silniki pod maską dwóch samochodów BMW M Performance wyróżniają się natychmiastową reakcją i nieustannym dostarczaniem mocy. Dzięki charakterystycznej wydajności wolnoobrotowej, maksymalna moc wynosząca 265 kW/360 hp oraz maksymalny moment obrotowy 500 Nm (369 lb-ft) w nowym BMW X4 M40i umożliwiają przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62 mph) w 4.8 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi 9.2 – 9.0 litrów na 100 kilometrów (30.7 – 31.4 mpg imp), co odpowiada emisjom CO2 wynoszącym 213 – 209 gramów na kilometr.
Nowe BMW X4 M40d wyróżnia się na drodze ogromną siłą ciągu. Jego silnik wysokoprężny BMW M Performance generuje moc 240 kW/326 hp oraz maksymalny moment obrotowy 680 Nm (501 lb-ft), dostępny już od 1,750 rpm. BMW X4 M40d przyspiesza do 100 km/h (62 mph) z miejsca w 4.9 sekundy, a jednocześnie łączy swoją sportową esencję z doskonałą efektywnością, co potwierdzają średnie zużycie paliwa na poziomie 6.6 – 6.4 litrów na 100 kilometrów (42.8 – 44.1 mpg imp) oraz wartość emisji CO2 wynosząca 173 – 170 gramów na kilometr.
System wydechowy M Sport generuje niespotykany dźwięk, różnicowy M Sport zapewnia wspaniałe dynamiczne pokonywanie zakrętów
Sensacyjne dostarczanie mocy sześciocylindrowych silników towarzyszy odpowiednia ścieżka dźwiękowa. Sterowany klapą system wydechowy M Sport w modelach BMW M Performance nie tylko robi wrażenie akustycznie, ale także jego trapezoidalne końcówki w czarnym chromie tworzą oszałamiający wizualny akcent.
Moc przekazywana jest na koła za pomocą ośmiobiegowej skrzyni Steptronic Sport, w tym funkcji Launch Control jako standard. Sportowy charakter dwóch modeli BMW M Performance dodatkowo wspierany jest przez ustawienie z naciskiem na tył systemu napędu na wszystkie koła BMW xDrive oraz funkcję Performance Control. Różnicowy M Sport (również standardowy) generuje precyzyjny efekt blokady na tylnych kołach, co idealnie przygotowuje samochód do dynamicznego wyjścia z zakrętów.
Indywidualne ustawienia podwozia obejmują hamulce M Sport oraz 20-calowe lekkie obręcze; adaptacyjne zawieszenie M jest opcjonalne
BMW X4 M40i i BMW X4 M40d są standardowo wyposażone w zmienną sportową kierownicę i zawieszenie M Sport o sztywniejszym strojeniu sprężyn i amortyzatorów. Ich hamulce M Sport zostały specjalnie zaprojektowane z dodatkowo dużym cylindrem głównym, aby optymalizować odczucie hamowania. Istnieje również opcja adaptacyjnego zawieszenia M, które jest wyłącznie dostępne dla dwóch modeli BMW M Performance i jeszcze bardziej poszerza zakres regulacji między sportowym prowadzeniem a dobrze zbalansowanym komfortem jazdy.
20-calowe lekkie obręcze, wyposażone w opony w różnych rozmiarach, stanowią część standardowego wyposażenia modeli BMW M Performance. Charakteryzujące się sportowym podwójnym wzorem w bi-kolorze Orbit Grey z polerowanym wykończeniem, dodają one wyrazistego akcentu wizualnego. Na liście opcji znajdują się 21-calowe lekkie obręcze oraz opony wysokiej wydajności dostępne wyłącznie dla nowego BMW X4 M40i oraz nowego BMW X4 M40d.
Aerodynamicznie dopracowane nadwozie, kokpit emanujący sportowym stylem M
Aerodynamicznie zoptymalizowane elementy nadwozia łączą się z cechami designu zewnętrznego specyficznymi dla modelu, aby podkreślić sportowy i ekskluzywny wygląd duetu BMW M Performance. Wykończenie w Cerium Grey dla osłon lusterka zewnętrznego i wlotów powietrza to tylko jeden z przykładów.
Powłoka Sensatec dla deski rozdzielczej i barków drzwi, sportowe fotele, oznaczenia modelu na listwach progowych, desce rozdzielczej oraz wyświetlaczu instrumentów, a także dodatkowe detale, takie jak skórzana kierownica M, pedały M i podnóżek M, pomagają nadać wnętrzu niezaprzeczalny styl M.
Gotowy do debiutu: nowy BMW X3 M40d
Drugi samochód BMW M Performance ma być dodany do linii BMW X3 Sports Activity Vehicle w tym samym czasie, gdy zadebiutuje nowy BMW X4. Oznacza to, że istniejący model BMW X3 M40i (średnie zużycie paliwa: 8.4 – 8.2 l/100 km [33.6 – 34.4 mpg imp]; emisje CO2: 193 – 188 g/km) zostanie wzbogacony o ultra-sportowego odpowiednika z silnikiem diesla w układzie prostym. Silnik o mocy 240 kW/326 hp przyspiesza nowego BMW X3 M40d (średnie zużycie paliwa: 6.6 – 6.4 l/100 km [42.8 – 44.1 mpg imp]; emisje CO2: 172 – 169 g/km) od 0 do 100 km/h (62 mph) w 4.9 sekundy.
BMW X3 M40d dostarcza również cech designu specyficznych dla modelu do nadwozia i wnętrza, które nie pozostawiają wątpliwości co do jego sportowych osiągów. Standardowe wyposażenie obejmuje również ośmiobiegową skrzynię Steptronic Sport, zawieszenie M Sport dostosowane specjalnie do tego modelu, hamulce M Sport, zmienną sportową kierownicę oraz 20-calowe lekkie obręcze. BMW X3 M40d będzie dodatkowo standardowo wyposażone w różnicowy M Sport, tak samo jak BMW X3 M40i.
Kontrole i systemy wspomagania kierowcy
Najnowsza wersja systemu operacyjnego iDrive zamontowanego w nowym BMW X4 została zaprojektowana w celu zapewnienia jeszcze bardziej elastycznej i ergonomicznej kontroli funkcji pojazdu, nawigacji, komunikacji i infotainment. Jego wyświetlacz sterujący ma teraz postać wolnostojącego monitora o przekątnej 6.5 cala w standardzie. Wysokiej rozdzielczości wyświetlacz, który towarzyszy systemowi nawigacyjnemu Professional, mierzy 10.25 cala i obejmuje funkcję dotykową. Intuicyjna kontrola dotykowa jest dodatkowo ułatwiona dzięki układowi menu w stylu kafelków z treściami na żywo.
System rozpoznawania głosu również przeszedł dalsze ulepszenie i teraz może podążać za swobodnie sformułowanymi instrukcjami. Istnieje również możliwość korzystania z kontroli gestów BMW w nowym BMW X4, co pozwala na obsługę niektórych funkcji za pomocą prostych ruchów ręki lub palców, które są rejestrowane przez czujnik 3D w konsoli centralnej i przekładane na odpowiednie polecenia. Kolejną opcją jest nowej generacji wyświetlacz BMW Head-Up, którego obszar projekcji został powiększony o 70 procent. System ten odbija informacje dotyczące jazdy na przedniej szybie w pełnym kolorze i przy rozdzielczości 400 x 800 pikseli, dzięki czemu pojawiają się one w polu widzenia kierowcy. Opcjonalny wyświetlacz instrumentów wielofunkcyjnych wizualizuje informacje dotyczące jazdy w stylu odpowiadającym wybranemu trybowi jazdy.
Nowoczesne systemy wspomagające zwiększają komfort i bezpieczeństwo
Zakres zaawansowanych systemów wspomagających komfort i bezpieczeństwo został ponownie rozszerzony. Nowe BMW X4 jest standardowo wyposażone w tempomat z funkcją hamowania oraz ostrzeżenie o kolizji i pieszych z systemem łagodzenia kolizji w mieście. Opcjonalny aktywny tempomat z funkcją Stop & Go jest w stanie zatrzymać pojazd, a następnie automatycznie wznowić jazdę. Dodatkowe opcjonalne elementy to system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, w tym wyświetlanie informacji o zakazie wyprzedzania, a także systemy ostrzegania o zmianie pasa ruchu i ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu.
Pakiet bezpieczeństwa Driving Assistant Plus – bezkonkurencyjny w swojej klasie – oferuje kierowcom nowego BMW X4 jeszcze szerszą pomoc. Jego funkcje obejmują asystenta kierowania i utrzymania pasa, który działa z prędkościami od 0 do 210 km/h (0 – 130 mph), asystenta utrzymania pasa z aktywną ochroną przed kolizją boczną oraz systemy ostrzegania o ruchu poprzecznym i ostrzegania na skrzyżowaniach.
Kolejną nową funkcją, Parking Assistant Plus, pomaga kierowcom w wyborze i manewrowaniu w przestrzeniach parkingowych równoległych i prostopadłych. System ten obejmuje również funkcje Top View, Panorama View i 3D View, które łączą się w celu przedstawienia 360º obrazu pojazdu i otaczającego go obszaru na wyświetlaczu sterującym. Funkcja Remote 3D View dodatkowo umożliwia kierowcom uzyskanie trójwymiarowego obrazu na żywo ich pojazdu i jego najbliższego otoczenia na smartfonie.
BMW Connected i ConnectedDrive
Nowoczesny, premium charakter nowego BMW X4 również wyraźnie objawia się w bogactwie cyfrowych usług oferowanych pod parasolem BMW ConnectedDrive. Inteligentna łączność między samochodem, kierowcą i światem zewnętrznym zwiększa poziom przyjemności z jazdy i komfortu, rozszerza ofertę infotainment i wspomaga planowanie mobilności osobistej.