BMW X4 M (F98) 2021-Present

BMW X4 M (F98) 2021-Present

Przejdź do galerii zdjęćBMW X4 M (F98) 2021-Present

BMW wprowadziło nową wersję X4 M Competition, oferując lepsze osiągi oraz udoskonalone technologie wspierające kierowcę.

Jeszcze niedawno samochody, które przyspieszały od zera do 60 mph (0-97 km/h) w mniej niż cztery sekundy, uznawane były za supersamochody. Można było je zobaczyć w gronie takich marek jak Ferrari F430 Challenge, Lamborghini Gallardo czy Porsche GT2. Jednak w 2021 roku BMW zaprezentowało X4 M Competition, który osiągał te wyniki jako codzienny SUV z czterema drzwiami.

Kiedy BMW wprowadziło odświeżoną wersję modeli X3 i X4 w 2021 roku, zaprezentowało również modele M Competition. W przypadku X4 M zmiany te były widoczne w wyglądzie samochodu. Z przodu znalazły się standardowe, węższe reflektory z adaptacyjnym oświetleniem LED w funkcji MATRIX. Całkowicie nowa czarna atrapa chłodnicy z pionowymi szczelinami dodała sportowego charakteru najszybszemu X4 dostępnym wówczas na rynku. Z boku, wylot spalin za przednimi kołami oraz boczne listwy w kolorze nadwozia pozostały z poprzednika, X4 M. Tylny zderzak zyskał nowy design z fortepianowym czarnym wykończeniem, które zawierało szersze otwory dla pływających rur wydechowych.

Wnętrze także przeszło dwie zasadnicze zmiany. Producent wprowadził nowy design konsoli centralnej, w tym nowy wybierak biegów. Zestaw wykończeń z włókna węglowego zdobił centralną część deski rozdzielczej oraz paneli drzwiowych. BMW wprowadziło także asystenta prowadzenia Driving Assistant Professional jako standardowe wyposażenie, który pomagał kierowcy w lepszym wykorzystaniu samochodu zarówno na torze, jak i w codziennym użytkowaniu.

Pod maską BMW ulepszyło 3,0-litrowy silnik R6 z doładowaniem z X4M, wykorzystując wał korbowy z modelu M4. Dzięki temu udało się zwiększyć moc, co zredukowało czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h do 3,9 sekundy.

 Dwa lata po wprowadzeniu na rynek pierwszych modeli BMW M GmbH High Performance dla BMW X3 Sports Activity Vehicle oraz BMW X4 Sports Activity Coupé, warianty M dla SAV i SAC w segmencie średniej wielkości przechodzą teraz kompleksowy lifting. Oprócz nowych elementów designu zaczerpniętych z BMW X3 i BMW X4, które również zostały zaktualizowane, wraz z charakterystycznymi zmianami M i nową koncepcją obsługi, nowy BMW X3 M Competition oraz nowy BMW X4 M Competition oferują również zwiększoną moc. Maksymalny moment obrotowy silnika rzędowego 6-cylindrowego o mocy 375 kW/510 KM, który wzrósł o 50 Nm do 650 Nm, umożliwia na przykład poprawę standardowego sprintu od 0 do 100 km/h o 0,3 sekundy, co oznacza, że BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition osiągają tę prędkość w 3,8 sekundy. Rynkowa premiera nowych modeli planowana jest na sierpień 2021 roku.

Zwiększony moment obrotowy dla silnika o wysokich osiągach

BMW M GmbH wcześniej opracowało silnik rzędowy 6-cylindrowy dla BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition od podstaw w 2019 roku. Najmocniejszy silnik benzynowy rzędowy 6-cylindrowy produkowany przez BMW, o mocy 375 kW/510 KM – obecnie również stosowany w innych modelach BMW M – obecnie osiąga maksymalny moment obrotowy na poziomie 650 Nm w najnowszej, jeszcze bardziej zoptymalizowanej wersji dla BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition, co stanowi wzrost w stosunku do poprzednich 600 Nm, a ten moment jest dostępny w zakresie od 2 750 do 5 500 obr./min. Maksymalna moc jest osiągana przy 6 250 obr./min i utrzymywana aż do maksymalnych obrotów silnika wynoszących 7 200 obr./min. Jednostka napędowa charakteryzuje się nie tylko wysokimi obrotami typowymi dla technologii M i M TwinPower Turbo, ale także sprawdzonymi na torze wyścigowym rozwiązaniami chłodzenia i zasilania olejem. Silnik o pojemności 3.0 litra oferuje wyraźne cechy osiągowe z typową dla M liniową charakterystyką dostarczania mocy oraz dużą moc obrotową, która utrzymuje się aż do maksymalnych obrotów silnika. Ta moc idzie w parze z wyrazistym dźwiękiem. Zaawansowana technologia M TwinPower Turbo oraz zastosowanie dwóch filtrów cząstek stałych dla silnika benzynowego i czterech katalizatorów pomagają silnikom o wysokich osiągach osiągnąć doskonałą wydajność i wzorową reakcję na emisję.

Jeszcze bardziej sportowe osiągi

Dalsze dostosowywanie silnika rzędowego 6-cylindrowego umożliwia BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition osiąganie nawet bardziej sportowych wyników. Od zera, oba modele osiągają 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy: to o 0,3 sekundy szybciej niż modele poprzednie, co stawia je na równi z samochodami sportowymi o wysokich osiągach. Maksymalna prędkość dla wszystkich trzech modeli jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Ta granica zwiększa się do 285 km/h w połączeniu z opcjonalnym M Driver’s Package.

Wysokie obroty, mocne i wydajne

Silnik rzędowy 6-cylindrowy w BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition teraz korzysta z kutego, lekkiego wału korbowego z modeli BMW M3 i M4. Jego niezwykle odporna na skręcanie konstrukcja umożliwia przenoszenie szczególnie wysokiego momentu obrotowego, podczas gdy jego niska masa i zmniejszone masy wirujące również przynoszą korzyści w zakresie mocy obrotowej silnika. Blok silnika jest niezwykle sztywny dzięki tzw. konstrukcji closed-deck, co umożliwia uzyskiwanie wysokiego ciśnienia spalania i optymalnej wydajności mocy. Pokrycie żelazne cylindrów nałożone metodą natrysku łukowego zmniejsza masę i straty tarcia, natomiast głowica cylindrów ma również rdzeń produkowany metodą druku 3D. Ten proces wytwarzania addytywnego pozwala tworzyć kształty geometryczne, które nie mogą być realizowane przy użyciu konwencjonalnych metod odlewania metalu. Dzięki technologii druku 3D rdzeń głowicy cylindrów ma zmniejszoną masę oraz układ kanałów chłodzących, który jest zoptymalizowany pod kątem zarządzania temperaturą. Technologia M TwinPower Turbo obejmuje dwa turbosprężarki mono-scroll, które dostarczają sprężone powietrze do cylindrów od pierwszego do trzeciego i od czwartego do szóstego. Tutaj, wydajność mocy jest dodatkowo poprawiana poprzez kompresory i pośrednie chłodzenie powietrza doładowującego, które jest dostarczane przez układ niskotemperaturowy. Optymalizacja przepływu powietrza dolotowego zapewnia niskie straty ciśnienia, podczas gdy elektrycznie sterowane i zatem szybko zamykające się zawory upustowe zwiększają reakcję. Szeroko otwarte zawory upustowe również wspierają działanie katalizatorów ulokowanych blisko silnika. Przy maksymalnym ciśnieniu wtrysku wynoszącym 350 bar, system High Precision Injection dla bezpośredniego wtrysku benzyny umożliwia szczególnie wydajne przygotowanie mieszanki paliwowej. Drobna atomizacja paliwa w komorach spalania zapewnia zoptymalizowaną reakcję na emisję, zwłaszcza w pełnym obciążeniu podczas przyspieszania oraz przy wysokich prędkościach. Pakiet technologiczny dopełniają zmienne systemy kontroli zaworów VALVETRONIC oraz ciągłe regulacje rozrządu double VANOS.

Koncepcja chłodzenia i zasilania olejem oparta na wiedzy wyścigowej

Sprawdzony na torze chłodzący silnika rzędowego 6-cylindrowego zaprojektowano w taki sposób, aby umożliwić wyjątkowo wysoki poziom mocy i obejmuje dwa bocznie zamontowane chłodnice oprócz centralnego. Jest też dodatkowy chłodnica oleju silnikowego oraz osobna chłodnica oleju przekładniowego. Ten skomplikowany system zapewnia, że optymalne temperatury robocze są utrzymywane dla wszystkich komponentów napędu w każdych warunkach – zarówno na krótkich codziennych trasach, jak i w ruchu miejskim czy na torze wyścigowym. Wiedza wyścigowa BMW M GmbH jest również widoczna w konstrukcji systemu zasilania olejem, który jest przystosowany do dynamicznej pracy na torze. Waga olejówki silnika została zoptymalizowana i składa się z dwóch oddzielnych komór oraz zintegrowanego kanału ssącego. Dodatkowa faza ssąca umożliwia mapowanej pompie olejowej dostarczanie smaru z mniejszej miski olejowej, która służy jako bufet objętościowy. W ten sposób, niezawodne zasilanie olejem jest gwarantowane przez cały czas, nawet podczas ekstremalnych przyspieszeń wzdłużnych i bocznych.

Układ wydechowy M z zmiennymi klapami wydechowymi

Standardowy sportowy układ wydechowy M w BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition wzbogaca charakterystykę dźwięku silnika typową dla samochodów BMW M o wyraźnie sonorystyczną jakość, szczególnie podczas intensywnego obciążenia i wysokich obrotów silnika, nadając dźwiękowi jeszcze więcej wyścigowego klimatu dla szczególnie emocjonalnego doświadczenia w trakcie jazdy – przy jednoczesnym zachowaniu codziennej praktyczności. Nieskończono zmienne klapy sportowego układu wydechowego M pozwalają na bardzo różnorodne brzmienie. Specyficzny typ dźwięku jest związany z charakterystyką silnika: można wybrać tryby SPORT i SPORT+ oprócz ustawienia standardowego. Przycisk M Sound Control na konsoli centralnej może być również użyty do aktywacji dyskretnego brzmienia silnika.

8-biegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic i trzema trybami zmiany biegów

Moc jest przenoszona na tylne koła za pomocą 8-biegowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic. Oprócz w pełni automatycznych zmian biegów, umożliwia także manualną zmianę biegów z sekwencyjnym wyborem pozycji napędu. Oprócz nowego selektora biegów M w konsoli centralnej, dostępne są również łopatki zmiany biegów na kierownicy. W trybie manualnym można wielokrotnie redukować biegi do najniższego możliwego biegu, aby móc wykorzystać moment obrotowy silnika do hamowania. Podczas przyspieszania, nie wymusza się zmiany na wyższy bieg, nawet gdy silnik jest wkręcony na maksymalne obroty. Skrzynia M Steptronic została zaprojektowana dla szybkiej reakcji i niezwykle szybkiej zmiany biegów. Sprzęgło blokady konwertera momentu obrotowego jest już w 100% zamknięte natychmiast po uruchomieniu. Za pomocą przełącznika Drivelogic zintegrowanego w selektorze biegów, kierowca może wpływać na charakterystykę zmiany biegów skrzyni zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym. Efektywna jazda z komfortowymi zmianami biegów jest promowana w trybie Drivelogic 1, podczas gdy przełączenie na tryb 2 zwiększa sportowość poprzez skrócenie czasów zmiany biegów. W trybie 3 dynamika zmiany biegów jest jeszcze bardziej zwiększona. Ponadto, program zmiany biegów utrzymuje silnik w górnym zakresie obrotów, aby wspierać bardzo dynamiczną jazdę z maksymalną mocą na torze wyścigowym.

System napędu na wszystkie koła M xDrive z orientacją na tylne koła

System napędu na wszystkie koła M xDrive również przyczynia się do wysokiej zwinności BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition, łącząc zalety trakcji przenoszenia mocy na wszystkie cztery koła z udowodnionymi dynamicznymi cechami klasycznego napędu na tylne koła. Elektronika M xDrive – która jest połączona z systemem DSC (Dynamic Stability Control) – kieruje moment obrotowy na przednią oś tylko wtedy, gdy tylne koła osiągną granice swoich możliwości przenoszenia mocy. Po naciśnięciu przycisku kierowca może wpływać nie tylko na to, jak działa kontrola stabilności jazdy, ale także na rozkład momentu obrotowego między przednimi a tylnymi kołami. Tryb M Dynamic można aktywować jako alternatywę dla podstawowego ustawienia DSC, co umożliwia ustawienie M xDrive na 4WD Sport. To skutkuje rozdziałem mocy, który jest jeszcze bardziej zorientowany na tylne koła, umożliwiając kontrolowane poślizgi i żywiołowe prowadzenie. Optymalizowany w szczególności dla dynamicznych sytuacji jazdy, ten tryb z wyłączonym systemem DSC można połączyć z podstawowym ustawieniem napędu na wszystkie koła 4WD lub trybem 4WD Sport. Wybór ten dokonywany jest w menu iDrive. Centralnie kontrolowana interakcja systemu napędu na wszystkie koła M xDrive z aktywną różnicą M zapewnia bezstratne przenoszenie mocy silnika. Moment obrotowy jest ciągłe i w pełni zmiennie rozdzielany między przednie a tylne koła przez elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe skrzynki transferowej, a przez aktywną różnicę M między dwoma tylnymi kołami, w razie potrzeby. To zapewnia dodatkową przyczepność, zwinność i stabilność jazdy, szczególnie przy sportowym wykorzystaniu lub na drogach o zmiennej przyczepności. Stabilizujące interwencje kontroli stabilności jazdy DSC są konieczne tylko w ekstremalnych sytuacjach.

Zawieszenie

BMW X3 M Competition oraz BMW X4 M Competition zapewniają poziom dynamiki jazdy, który jest wyjątkowy w ich segmencie pojazdów. Doskonałe wartości w obszarze przyspieszeń wzdłużnych i bocznych, prowadzenia i hamowania idą w parze z wysokim poziomem stabilności jazdy, neutralną reakcją na sterowanie i cechami komfortowymi, które zwiększają przydatność do codziennego użytku i długich podróży. Podstawą tej kombinacji zwinności, dynamiki i precyzji, typowej dla samochodów BMW M, jest technologia zawieszenia, która idealnie odpowiada wysokiej mocy silnika i systemowi napędu na wszystkie koła M xDrive. Optymalizacja obejmowała rozległe jazdy testowe, w tym w ośrodku testowym Grupy BMW w Miramas na południu Francji oraz na Nordschleife w Nürburgringu.

Adaptacyjne zawieszenie z ustawieniem specyficznym dla M

SAV BMW X3 M Competition oraz SAC BMW X4 M Competition standardowo wyposażone są w adaptacyjne zawieszenie M w specyficznym ustawieniu. Jego elektronicznie sterowane tłumiki zapewniają zarówno wysoki poziom komfortu codziennego, jak i niezwykle bezpośredni kontakt z drogą, z ograniczonym ruchem kół i nadwozia. Siły tłumienia są idealnie dopasowane do wszystkich sytuacji na drodze i ustawiane indywidualnie dla każdego koła na ciągle zmieniającym się poziomie za pomocą wewnętrznych zaworów kontrolowanych elektromagnetycznie. Podstawowy charakterystyka tłumików może być wpływana za pomocą naciśnięcia przycisku. Wybiera się spośród trzech trybów, z których każdy ma swoją mapę. Tryb COMFORT harmonijnie kompensuje nierówności drogi, zapewniając jednocześnie wysoki poziom stabilności jazdy. Tryb SPORT aktywuje zauważalnie twardsze ustawienie tłumików, a tryb SPORT+ jeszcze bardziej wzmacnia połączenie, aby osiągnąć maksymalne poziomy przyspieszenia wzdłużnego i bocznego w bardzo dynamicznych sytuacjach jazdy na równych nawierzchniach, takich jak tory wyścigowe.

Wyraźnie usztywnione nadwozie i charakterystyka jazdy typowa dla M

Precyzja jazdy i reakcja opierają się na kompleksowych działaniach wzmacniających nadwozie i mocowania zawieszenia. BMW X3 M Competition oraz BMW X4 M Competition wyposażono w specyficzny dla M pakiet wzmocnień w przednim końcu z precyzyjnym wzmocnieniem w komorze silnika jako centralnym elementem. Łączy to kopuły zawieszenia ze sobą i jest również dostępne opcjonalnie jako szczególnie lekka i jeszcze mocniejsza precyzyjna podpórka M Carbon. W obszarze tylnej ściany, w przednim końcu pojazdu zintegrowano wzmocnienie A, podczas gdy dwa dodatkowe wzmocnienia zwiększają sztywność między kopułami zawieszenia a przednią częścią pojazdu. Ponadto, dobrze wymiarowane tylne wzmocnienie i wzmocnienia tylnych osi zapewniają wysoką sztywność skrętną nadwozia. Liczne szczegóły specyficzne dla M oraz precyzyjne ustawienie konstrukcji zawieszenia pomagają zwiększyć ukierunkowany na osiągi charakter SAV i SAC. Przednia oś z dwoma niezależnymi wahaczami, jak tylna oś pięcio-wahaczowa, ma niezależne kinematyczne i elastokinematyczne cechy, które korzystnie wpływają na precyzyjne sterowanie kołami i stabilność toru. Typowe cechy jazdy M, w tym precyzyjnie kontrolowane zachowanie podczas dynamicznego pokonywania zakrętów w całym zakresie przyspieszenia bocznego, są zapewnione przez szerokie spektrum między dynamiką a komfortem jazdy oraz liniowy wzrost sił bocznych. W celu wprowadzenia kinematyki specyficznych dla M, przednia oś jest wyposażona w niezależne łożyska wahaczy, wzmocnienia naciągu i wahacze. Specyficzne mocowania elastomerowe przenoszą siły działające przez ramiona kontrolne na wspornik osi i nadwozie. Stabilność jazdy i kierowanie w zakrętach są optymalizowane dzięki zwiększonym kątowi pochylenia przednich kół. Specjalne komponenty i niezależne elastokinematyki są również używane na tylnej osi. Szczególnie twarde łącze nachylenia, w połączeniu ze specyficznymi dla M łożyskami gumowymi we wszystkich łączach, jak również w podporze tylnej osi, zwiększa precyzję i zwrotność, podczas gdy specyficzne stabilizatory reagują bardziej bezpośrednio dzięki swojej wyższej sztywności, znacząco redukując przechyły nadwozia i zwiększając precyzję jazdy.

Układ kierowniczy M Servotronic z zmiennym przełożeniem

Elektryczno-mechaniczny układ kierowniczy M Servotronic z jego specyficznym napędem usytuowanym równolegle do osi również przyczynia się do typowego doświadczenia jazdy M, oferowanego przez BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition. Łączy on wspomaganie kierownicy zależne od prędkości z zmiennym przełożeniem kierownicy. W każdej sytuacji jazdy, M Servotronic zapewnia odpowiedni moment obrotowy kierownicy i umożliwia zarówno precyzyjne kierowanie, jak i wrażliwą transmisję ruchów kierownicy – czy to podczas dynamicznych zakrętów, czy podczas wygodnego manewrowania lub parkowania przy niskich prędkościach. Zmienna przekładnia jest uzależniona od kąta skrętu i wspiera doskonałą stabilność w linii prostej oraz spontaniczne wchodzenie w zakręty i dużą precyzję w zakrętach. To sprawia, że pojazd jest szczególnie łatwy do prowadzenia na krętych drogach. Dodatkowo, kierowca ma do dyspozycji trzy krzywe kierownicze. Tryb COMFORT wspiera płynne zmiany kierunku. Jednocześnie kierowca otrzymuje wyraźną informację zwrotną. Ta ostatnia jest zauważalnie zwiększona w trybie SPORT, podobnie jak siły kierownicy. Tryb SPORT+ został zaprojektowany dla szczególnie sportowego odczucia kierownicy, wymagającego jeszcze większej siły przy kierowaniu i oferującego najwyższy poziom informacji zwrotnej z drogi.

Kontrola stabilności jazdy DSC z trybem M Dynamic

System kontroli stabilności jazdy DSC (Dynamic Stability Control) reaguje w ułamku sekundy na zmieniające się warunki i nawierzchnie dróg. Oprócz dokonywania interwencji hamulcowych na poszczególnych kołach i wpływania na moment obrotowy napędu w celu stabilizacji pojazdu, obejmuje system zapobiegający blokowaniu kół (ABS), Cornering Brake Control (CBC) i Dynamic Brake Control (DBC), a także asystenta hamulca, funkcję suchego hamowania i asystenta startu. W trybie M Dynamic system pozwala na dodatkowe poślizgi kół, aby wygenerować typową dla M reakcję samosterującą, umożliwiając kontrolowane manewry poślizgowe, na przykład podczas jazdy na torze wyścigowym. Dodatkowo, można aktywować tryb DSC Off: tutaj system napędu na wszystkie koła M xDrive pozostaje aktywny dla optymalnego rozdziału momentu obrotowego między przednią a tylną osią.

M układ hamulcowy compound i 21-calowe koła w standardzie

Charakterystyka osiągów BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition jest uzupełniana przez wysoką wydajność standardowego układu hamulcowego M compound. Z czterema pistonowymi zaciskami stałymi z przodu i jednopistonowymi zaciskami pływającymi z tyłu gwarantuje doskonałe hamowanie. Zaciski hamulcowe noszą logo M i są standardowo wykończone na niebiesko, a na życzenie w wysokim połysku na czarno lub czerwono. Perforowane i wentylowane wewnętrznie tarcze mają średnicę 395 mm na przednich kołach i 370 mm na tylnych. W konstrukcji compound, doskonale dostosowanej do wyścigów, szare żeliwne tarcze hamulcowe są połączone z aluminiowymi osłonami. Ta konstrukcja pozwala osiągnąć precyzyjne dawkowanie hamulca, niską wagę i zwiększoną stabilność termiczną. Doskonale zgrany ogólny pakiet dla maksymalnych osiągów obejmuje również 21-calowe lekkie felgi M z mieszanymi oponami w rozmiarze 255/40 ZR21 z przodu i 265/40 ZR21 z tyłu: w połączeniu z tylną orientacją ustawienia M xDrive, umożliwia to szczególnie intensywne przenoszenie sił prowadzących podczas dynamicznych zakrętów. Nowa felga M 892M Star Spoke w wykończeniu Jet Black burnished oszczędza 2 kilogramy wagi na koło. Alternatywnie, znana felga M 765M V-Spoke również dostępna jest w wykończeniu Jet Black burnished.

Design Nowe BMW X3 M Competition i nowe BMW X4 M Competition wchodzą w drugą fazę swojego cyklu modelowego z jeszcze bardziej potężnym wyglądem. Czerpiąc z także zaktualizowanych BMW X3 i BMW X4, dwa modele o wysokich osiągach mają teraz powiększoną kratkę chłodnicy BMW, która obecnie posiada jednoczęściową ramę oraz spłaszczone przednie reflektory. W tym celu BMW M GmbH nadała frontowemu zderzakowi specyficznemu dla M obu modeli jeszcze bardziej ekspresyjny i wyrazisty design. Tylne części BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition także zostały zaprojektowane na nowo. Wraz z charakterystycznym wyglądem, liczne specyficzne dla modeli elementy designu, dostosowane do funkcjonalnych wymagań wysokowydajnego samochodu, podkreślają orientację na osiągi SAV i SAC. Duże otwory w przednim elemencie zapewniają optymalne zasilanie silnika, skrzyni biegów i układu hamulcowego powietrzem chłodzącym, podczas gdy charakterystyczne elementy designu M z przodu, boku i z tyłu zapewniają optymalizowaną aerodynamikę. W szczególnie sportowym, ale jednocześnie luksusowym wnętrzu z charakterystycznymi dla M elementami designu, wyróżniającą cechą jest nowa konsola centralna.

Nowa kratka chłodnicy BMW i spłaszczone reflektory

Uderzającym elementem z przodu jest odnowiona kratka chłodnicy BMW, jak również reflektory, które są około dziesięć milimetrów płaskie. Kratka chłodnicy BMW jest większa niż wcześniej, a teraz składa się z jednoczęściowej ramy. Czarna belka z logo iCam wizualnie oddziela kratkę. Rama jest wykończona w wysokim połysku na czarno, podobnie jak typowe dla M podwójne żebra kratki. Kratka chłodnicy zawiera również logo specyficzne dla pojazdu: X3 M lub X4 M. Spłaszczone przednie reflektory to adaptacyjne reflektory LED z funkcją matrycową w standardzie, składające się z nowo zaprojektowanych, półotwartych rur świetlnych, które nawiązują do klasycznej czterooktowej twarzy jako światła do jazdy dziennej LED. Oprócz reflektorów BMW Individual Shadow Line z przyciemnionymi wstawkami na górnych krawędziach, dostępne jest również światło Lasera BMW jako opcjonalne wyposażenie. Jego dynamiczny moduł światła laserowego wzmacnia długie światła LED, gdy prędkość przekracza 60 km/h i podąża za kształtem drogi. Zasięg długich świateł zwiększa się do nawet 650 metrów. Intensywność światła bardzo jasnego i mocnego światła laserowego BMW jest również szczególnie wysoka. W ramach dynamicznego rozkładu światła i systemu antyoślepiającego BMW Selective Beam długie światła wspierają również światło mijania podczas jazdy po drogach krajowych i autostradach.

Nowe, zaprojektowane zderzaki z wyraźnymi wlotami powietrza

Nowa, powiększona kratka M BMW sięga teraz w dół do odnowionego przedniego zderzaka. Centralny wlot powietrza poniżej jest płaski i szerszy. Szczególnie wyróżniającą cechą są nowe, pionowo ustawione i wydłużone boczne wloty powietrza: są one nachylone w dół w kierunku krawędzi spoileru w zakręcie w kierunku środka pojazdu, gdzie podążają za heksagonalnym kształtem centralnego wlotu powietrza. Otoczone są elementami wykończenia w wysokim połysku.

Szczegóły specyficzne dla M dla poprawionej aerodynamiki

Wloty powietrza na przednich panelach bocznych oraz aerodynamicznie zoptymalizowane zewnętrzne lusterka M przyczyniają się do redukcji oporu powietrza. Osłony lusterek zewnętrznych oraz charakterystyczne żebra zintegrowane w wlotach powietrza mają wykończenie w wysokim połysku. BMW X3 M Competition ma specyficzny dla M spojler dachowy w kolorze nadwozia, którego kształt przedłuża linie widoku bocznego w potężne tylne. Spojler tylna w wysokim połysku, umieszczony na klapie bagażnika, dopełnia sportowy wygląd BMW X4 M Competition. Dodatkowo, modele High-Performance różnią się od standardowych wersji BMW X3 i BMW X4 kolorem nadwozia. Zamiast czarnych końców nadwozia, przednie i tylne zderzaki, otoczenia nadkoli oraz krawędzie progów są wykończone całkowicie w kolorze nadwozia. Dodatkowe indywidualne akcenty można dodać za pomocą opcjonalnych zewnętrznych lusterek M Carbon oraz, w przypadku BMW X4 M Competition, tylnego spojlera wykonanego z włókna węglowego wzmacnianego tworzywem sztucznym (CFRP).

Wyraźnie zmienione tylne zderzaki w nowym designie

Nowe BMW X3 M Competition charakteryzuje się nowo zaprojektowanymi tylkimi reflektorami LED pełnozakresowymi z odświeżonego BMW X3. Czarne ramki nadają tylnym światłom bardziej precyzyjny wygląd, podczas gdy węższa grafika świetlna teraz zawiera trójwymiarowy zarys szczypiec i poziome kierunkowskazy zintegrowane w stylu filigranowym. Akcentowanie poziomych linii – na przykład w wklęsłym obszarze na dolnej krawędzi pokrywy bagażnika – przyczynia się do schludnego wyglądu tylnej części, a odblaski teraz znajdują się pionowo w zderzaku. Dolna część tylnego zderzaka jest specyficzna dla M i ma wykończenie w wysokim połysku na czarno. Duży dyfuzor jest flankowany z prawej i lewej strony przez pary końcówek wydechu sportowego M, które są wykończone na czarno w kolorze chromu. Płaskie tylne reflektory pełnozakresowe w BMW X4 M Competition podkreślają szerokość pojazdu, strzelając w trójwymiarowym designie z nadwozia.

Nowy tylny zderzak BMW X4 M Competition ma szeroki, przesunięty wkład w kształcie kowadła. Podobnie jak boczne wloty powietrza, które również mieszczą teraz pionowe odblaski, jest wykończony w wysokim połysku na czarno, co zapewnia szczególnie potężne ogólne wrażenie. Dwie pary końcówek wydechu w czarnym chromie również otaczają dyfuzor w BMW X4 M Competition.

Pięć nowych kolorów lakieru do wyboru

Łącznie osiem kolorów lakieru jest dostępnych dla nowego BMW X3 M Competition i nowego BMW X4 M Competition w standardzie. Oprócz M Carbon Black metallic i M Brooklyn Grey metallic, dwa nowe kolory lakieru zarezerwowane wyłącznie dla modeli M Competition serii X3 i X4 w Niemczech to M Marina Bay Blue metallic i M Sao Paulo Yellow. Dodatkowo, po raz pierwszy dostępny jest szeroki wybór lakierów BMW Individual, takich jak matowy wykończenie Frozen Marina Bay Blue.

Typowe dla M wnętrze z nowymi akcentami

BMW X3 M Competition oraz BMW X4 M Competition mają standardowo sportowe siedzenia M z elektrycznie regulowanymi zagłówkami i podświetlanym logo M. Udoskonalona tapicerka skórzana Merino dostępna jest w kolorze czarnym, a także w wariantach dwukolorowych Sakhir Orange/Czarny, Adelaide Grey/Sakhir Orange oraz Midrand Beige/Czarny; ten ostatni ma również aplikacje z Alcantary, które pokrywają podparcia na bokach konsoli centralnej. Tapicerka skórzana Merino BMW Individual w kolorze Tartufo jest również dostępna jako opcja dla sportowych siedzeń M. Pasy bezpieczeństwa są wizualnie wzmocnione paskami BMW M. Wloty powietrza mają nowe galwanizowane wykończenia, podczas gdy wykończenia wnętrza teraz pojawiają się w Aluminium Rhombicle dark w standardzie. Oprócz wykończeń wnętrza M w włóknie węglowym oraz wykończeń wnętrza BMW Individual w wysokim połysku Piano Black, wykończenia w nowej wersji w otwartych porach Ash są teraz również dostępne jako opcja. Skórzana kierownica M z funkcjami wielofunkcyjnymi ma kontrastowe przeszycia w kolorach BMW M oraz otwarty ramionko 6 godzin. Oparcie tylnych siedzeń ma w standardzie podział 40:20:40 i jako opcja pozwala na indywidualną, wielostopniową regulację nachylenia poprzez funkcję ładunkową. Standardowa pojemność bagażnika wynosząca 550 litrów może być zwiększona do maksymalnie 1 600 litrów w BMW X3 M Competition i z 525 litrów do maksymalnie 1 430 litrów w BMW X4 M Competition.

Wyposażenie i BMW Connected

Nowe BMW X3 M Competition oraz nowe BMW X4 M Competition doskonale łączą osiągi sportowe z luksusowym komfortem. Dwa modele o wysokich osiągach oferują kompleksową łączność i cyfrowe sieci, intuicyjną obsługę oraz nowe akcenty zaczerpnięte z modeli BMW M8, a także rozbudowane systemy wsparcia i szeroki zakres opcji komfortowych.

BMW Live Cockpit Professional z inteligentnym połączeniem

Nowe BMW X3 M Competition i nowe BMW X4 M Competition są standardowo wyposażone w BMW Live Cockpit Professional z Connected Drive. Inteligentne połączenie, w tym innowacyjne usługi cyfrowe oparte na BMW Operating System 7, umożliwia szczególnie intensywną interakcję między kierowcą a pojazdem. Kierowca może skonfigurować do dziesięciu stron treści na wyświetlaczu kontrolnym w głównym menu, każda z dwoma do czterech kafelków (tiles); co więcej, możliwe jest teraz również większe dostosowanie treści i wyświetlaczy. Intuicyjna obsługa wielomodalna została dodatkowo zoptymalizowana: w zależności od sytuacji kierowca ma do wyboru obsługę dotykową na wyświetlaczu kontrolnym, sprawdzonego kontrolera BMW, wielofunkcyjne przyciski na kierownicy i sterowanie głosowe. System audio Harman Kardon surround sound jest teraz standardowo dostępny dla doskonałych wrażeń dźwiękowych. Usługi cyfrowe obejmują BMW Intelligent Personal Assistant, Connected Music oraz Remote Software Upgrade.

Dwa wyświetlacze 12,3 cala i system BMW Head-Up jako opcja

BMW Live Cockpit Professional oferuje w pełni cyfrową sieć wyświetlaczy: wysokiej rozdzielczości zestaw wskaźników za kierownicą oraz wyświetlacz kontrolny mają ekran o przekątnej 12,3 cala. Na w pełni cyfrowym wyświetlaczu instrumentów można pokazać sekcję mapy nawigacji, wyświetlacze statusu systemów asystujących kierowcy lub wizualizację otoczenia w formie 3D, w zależności od potrzeb, a dostępny jest także M View z specyficznymi opcjami wyświetlania, zapożyczonymi z modeli BMW M8. Treści wyświetlane specyficzne dla M są również dostępne w opcjonalnym systemie Head-Up Display. Projektuje on informacje związane z jazdą na przednią szybę – to znaczy bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Bez konieczności odrywania wzroku od drogi, kierowca może widzieć informacje dostarczane przez cyfrowy wskaźnik prędkości oraz wskaźnik biegów, komunikaty z systemu rozpoznawania znaków drogowych, instrukcje nawigacyjne i wielokolorowy pasek prędkości, w tym światła sygnalizujące zmianę biegów.

Nowa generacja nawigacji z BMW Maps

BMW Live Cockpit Professional zawiera również system multimedialny i nawigacyjny, dwa porty USB do transferu danych oraz interfejs LAN bezprzewodowego, a także trwale zainstalowaną kartę SIM, która oferuje łączność 4G LTE. Umożliwia to korzystanie z wielu innych usług cyfrowych, w tym BMW TeleServices i Intelligent Emergency Call, Real Time Traffic Information, w tym ostrzeżenia o zagrożeniach, Remote Services i Concierge Services. Telefonia z bezprzewodowym ładowaniem dla indukcyjnego ładowania odpowiednich smartfonów jest również standardowo dostępna. Oparty na chmurze system nawigacji BMW Maps oferuje szczególnie szybkie i dokładne obliczanie tras oraz czasów przyjazdu, aktualizacje danych o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym w krótkich odstępach czasu oraz swobodne wprowadzanie tekstu w celu wyboru celów nawigacyjnych. Dodatkowo BMW Maps z Connected Parking zapewnia kierowcom jeszcze bardziej szczegółowe wsparcie w poszukiwaniu wolnego miejsca parkingowego w pobliżu ich celu. Usługi On-Street Parking Information i ParkNow są inteligentnie zintegrowane w zakresie funkcji BMW Maps.

Integracja smartfonów oraz BMW Intelligent Personal Assistant

Kolejną standardową cechą jest zoptymalizowana integracja smartfonów. Android Auto można teraz również używać z systemem operacyjnym pojazdu oprócz Apple CarPlay. Tutaj kierowca może zobaczyć wszystkie ważne informacje z aplikacji na wyświetlaczu kontrolnym oraz również – w inteligentnie przetworzonej formie – w zestawie wskaźników i opcjonalnym Head-Up Display. Możliwości BMW Intelligent Personal Assistant są nieustannie rozwijane. Dzięki cyfrowemu towarzyszowi aktywowanemu przez polecenia głosowe lub naciśnięcie przycisku, można teraz użyć naturalnie sformułowanych instrukcji do regulacji klimatyzacji, otwierania i zamykania okien czy zmieniania trybów przełącznika doświadczenia jazdy. BMW Intelligent Personal Assistant można również wykorzystać do uzyskania dostępu do nowej aplikacji News – która umożliwia pasażerom słuchanie najnowszych wiadomości – i może również uczyć się rutyn, które zwiększają zarówno komfort, jak i przyjemność z jazdy w określonych sytuacjach. Na przykład, boczne okno kierowcy może być automatycznie otwierane po przybyciu do wybranego miejsca zdefiniowanego przez współrzędne GPS – takiego jak wjazd do garażu lub parkingu. System rozpoznaje także, czy jest adresowany przez kierowcę, czy pasażera z przodu, i reaguje w odpowiedni sposób – na przykład dostosowując klimatyzację tylko po jednej stronie.

Remote Software Upgrade i BMW Drive Recorder

System operacyjny BMW 7 teraz także obejmuje Remote Software Upgrade. To oznacza, że BMW X3 M Competition i BMW X4 M Competition zawsze pozostają na bieżąco z najnowszym oprogramowaniem. Uaktualnienia mogą obejmować treści, od nowych usług po ulepszone funkcje pojazdu i mogą być pobierane „over-the-air”, zarówno za pomocą aplikacji My BMW na smartfonie, jak i bezpośrednio do pojazdu przez zainstalowaną w nim kartę SIM. Możliwe jest również integracja dodatkowych funkcji pojazdu w przyszłości, takich jak BMW Drive Recorder. Ten ostatni wykorzystuje kamery systemów asystujących kierowcy do nagrywania obrazów wideo wokół pojazdu; można następnie wykorzystać te obrazy do przechowywania ich w celu odtworzenia na wyświetlaczu kontrolnym, gdy pojazd jest w stanie spoczynku lub eksportować je za pośrednictwem interfejsu USB. Po aktywacji BMW Drive Recorder, nagrywane i zapisywane są filmy trwające 40 sekund. W przypadku kolizji automatycznie zapisywane jest do 20 sekund nagrania przed i po uderzeniu.

Nowy zestaw sterujący z aktualnych modeli BMW M3 i M4

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.