W 2014 roku BMW zaprezentowało trzecią generację swojego rewolucyjnego SUV-a, który zdobył tytuł najlepiej sprzedającego się modelu w swojej klasie. Biorąc to pod uwagę, musiał być krok przed konkurencją.
W czasach, gdy wszystkie pojazdy 4×4 były duże i oparte na podwoziu, BMW wykorzystało swoją przewagę, posiadając markę Land Rover. Dzięki ich doświadczeniu inżynierowie BMW stworzyli SUV-a bez przekładni rozdzielczej, bez napędu na niskie osie i z konstrukcją unibody, w przeciwieństwie do głównego rywala, który zbudował pierwszą generację ML na podwoziu schodkowym.
Wygląd X5 z 2014 roku jednoznacznie wskazywał na BMW. Nerkowata atrapa chłodnicy z przodu była większa niż wcześniej, a jej krawędzie sięgały od jednego reflektora do drugiego. Pojazd był wyposażony w opcjonalne adaptacyjne reflektory LED, które wyróżniały się poziomym źródłem światła w centrum pierścieni świetlnych. Dla modeli X5 5.0i i X5 M50d reflektory ksenonowe były standardem.
Wewnątrz, wysoka pozycja siedzenia pozwoliła na zaprojektowanie bardzo przestronnych wnętrz. To był prawdziwy pojazd pięcioosobowy. Jednostka infotainment miała 10,25-calowy wyświetlacz kolorowy, sterowany przez standardowy pokrętło iDrive z konsoli środkowej. Istniało kilka opcji, w tym jedna z płytką dotykową na szczycie pokrętła, która umożliwiała wpisywanie nazw lub numerów adresów dla systemu nawigacji.
Po raz pierwszy X5 był dostępny z małym silnikiem 2.0 litra oraz tylko z napędem na tylną oś. Jednak modele o najwyższej wydajności miały ponad 400 KM i sporo momentu obrotowego do dyspozycji. Standardowa skrzynia biegów to automatyczna, 8-biegowa. X5 miał również wersję hybrydową plug-in.
BMW X5 – założyciel segmentu Sport Activity Vehicle oraz najlepiej sprzedający się model na świecie w swojej klasie, z ponad 1,3 miliona sprzedanych egzemplarzy od momentu wprowadzenia pierwszej generacji – wkracza w nowy rozdział swojej udanej historii. Trzecia generacja X5 ponownie ustanawia standardy w zakresie potężnego designu, przestronności wnętrza, luksusu, wszechstronności, przyjemności z jazdy, efektywności oraz innowacyjnych funkcji wyposażenia. Nowy BMW X5 oferuje klientom pewny, kompleksowy pakiet, który spełnia najbardziej wymagające i zróżnicowane oczekiwania.
Klienci, którzy pragną uczynić konfigurację nadwozia i wnętrza nieco bardziej indywidualną, mogą zmienić podstawowe wyposażenie samochodu za pomocą pakietu M Sport oraz „światów designu” Pure Experience i Pure Excellence. Kluczowe cechy onboard experience nowego BMW X5 to ekskluzywna atmosfera wnętrza z luksusowym designem, wysokiej jakości materiałami oraz innowacyjnymi funkcjami zwiększającymi komfort.
Standardowy inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive (z wyjątkiem BMW X5 sDrive25d) można uzupełnić o Dynamic Performance Control w ramach opcjonalnych pakietów zawieszenia Dynamic i Professional. Pakiet Dynamic Adaptive Suspension obejmuje także aktywne stabilizowanie przechyłów Dynamic Drive, co poprawia sportowe właściwości jezdne samochodu. Istnieje również opcja pakietu Comfort Active Suspension, który zapewnia jeszcze lepszy komfort jazdy dzięki pneumatycznemu zawieszeniu na tylnej osi oraz Dynamic Damper Control. Z kolei adaptacyjne zawieszenie M, dostępne w ramach pakietu M Sport, również obejmuje Dynamic Damper Control oraz pneumatyczne zawieszenie tylnej osi, a dodatkowo jest dostosowane do sportowego stylu jazdy. Pakiet Professional Adaptive Suspension natomiast łączy cechy Comfort i Dynamic. Wybór ten pozwala kierowcom na dostosowanie komfortu jazdy lub charakterystycznych dla marki BMW sportowych właściwości, według własnych upodobań.
W ofercie zadebiutują silniki, w tym jednostka V8 generująca 330 kW/450 hp dla BMW X5 xDrive50i oraz sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 190 kW/258 hp przeznaczony dla BMW X5 xDrive30d. Dołączy do nich także model M Performance Automobile w postaci BMW X5 M50d. Wszystkie modele spełniają standardy emisji EU6 jako wyposażenie standardowe.
Technologia BMW EfficientDynamics umożliwia wszystkim wariantom Sport Activity Vehicle połączenie zwiększonej wydajności z niższym zużyciem paliwa i emisją CO2. Wzrost efektywności w porównaniu do modelu poprzedniego osiągnięto dzięki zastosowaniu inteligentnych technik lekkiej konstrukcji oraz optymalizacji aerodynamicznych, co daje nowemu BMW X5 xDrive30d, na przykład, najlepszy w klasie współczynnik oporu powietrza (Cd) wynoszący 0,31.
Oferta funkcji BMW ConnectedDrive jest teraz większa niż kiedykolwiek wcześniej i obejmuje innowacyjne systemy wspomagania kierowcy, z których niektóre są unikalne wśród konkurencji BMW X5. Sport Activity Vehicle imponuje również swoją praktycznością, z domyślnym składem tylnych siedzeń w układzie 40:20:40, pojemnością ładunkową wzrastającą z 650 do maksymalnych 1,870 litrów oraz opcjonalnym trzecim wierszem dwóch dodatkowych miejsc.
Design zewnętrzny: elegancka mieszanka robustności i dynamizmu
Charakterystyczne cechy designu BMW łączą się z niezaprzeczalną obecnością, wytrzymałością oraz wszechstronnością, nadając modelom X BMW ich charakterystyczny wygląd. Ten język designu został nowocześnie i efektownie zaktualizowany w nowym BMW X5. Proporcje trzeciej generacji Sport Activity Vehicle ponownie definiuje krótki przedni zwis, długa baza kół, pionowe słupki A oraz krótka odległość pomiędzy osią przednią a panelem instrumentów. Szczególnie muskularny design grilla w kształcie nerki BMW, osadzonego pomiędzy trójkątnymi okrągłymi reflektorami i przednimi lampami przeciwmgielnymi, oraz kontury zderzaka w kształcie litery X również wyróżniają go jako członka rodziny modeli BMW X.
Nowe BMW X5 ma niezwykle szeroki grill nerki sięgający aż do jednostek reflektorów, a charakterystyczne podwójne okrągłe reflektory BMW rozciągają się daleko w boczne panele samochodu. Ich pierścienie świetlne są uformowane na dole i na górze posiadają LED-owe akcenty. Przepiękne chromowane wstawki oraz wyraźnie trójwymiarowy design świateł podkreślają wyrafinowany charakter samochodu. Reflektory przeciwmgielne LED można zamówić opcjonalnie, podczas gdy również opcjonalne adaptacyjne reflektory LED są identyfikowane przez poziome źródła światła w centrum pierścieni świetlnych. BMW X5 xDrive50i oraz BMW X5 M50d są standardowo wyposażone w reflektory ksenonowe.
Przedni zderzak z bocznymi wlotami powietrza umieszczonymi daleko od brzegów zwraca uwagę na szerokość toru jazdy i stabilność nowego BMW X5. Wyróżniające się elementy ochrony podwozia podkreślają jego robustny i uniwersalny charakter. Gdzie indziej, redukujące opór powietrza Air Curtains debiutują w modelu BMW X. Te pionowe otwory prowadzą napływające powietrze wokół nadkoli, tworząc zasłonę powietrzną nad kołami, zanim wydostaną się kontrolowanym strumieniem przez Air Breathers w bocznych panelach.
Wygląd boków BMW X5 szczególnie wyraźnie podkreśla moc i sportowe właściwości tego samochodu. Precyzyjnie narysowane linie wznoszące się ku tyłowi budują kształt trapezu i łamią napięte powierzchnie wokół przednich paneli, drzwi oraz nadkoli tylnej osi. Powstałe efekty światła i cienia uwypuklają atletyzm i zwinność Sport Activity Vehicle.
Pionowa przednia część samochodu z wysuniętym grillem nerki BMW prezentuje się imponująco z boku. Znana linia wykończeniowa BMW wznosi się równomiernie od jednostek reflektorów, przez uchwyty drzwiowe i do tylnej lampy. Łączy się ona z linią charakterystyczną, która rozpoczyna się od górnej krawędzi Air Breathers oraz inną, bardziej wyraźną fałdą nad progami, aby mocno wydłużyć figure-hugging powierzchnie boków samochodu ku tyłowi.
Wyraźny podział między muskularnym nadwoziem a przestrzenią pasażerską, której duże okna nadają lekki i przestronny wygląd, jest wyraźnie widoczny zarówno z tyłu, jak i z boku. Poziome linie na dwuczęściowej klapie bagażnika oraz wokół tylnego zderzaka podkreślają szerokość i solidną postawę nowego BMW X5. Cienkie, trójwymiarowe paski świetlne LED w dwuczęściowych, L-kształtnych tylnej lampy tworzą efektowny wygląd nocą. Co więcej, nowe BMW X5 jest pierwszym modelem marki, który posiada Aero Blades. Te czarne elementy do przewodników powietrza są zintegrowane z spoilerem dachowym i pomagają optymalizować właściwości aerodynamiczne samochodu.
Zewnętrzna powłoka nowego BMW X5 może być zamówiona w wyborze 11 kolorów, w tym nowym metalicznym odcieniu Sparkling Brown Brilliant Effect.
Design wnętrza: wysokiej jakości materiały, luksusowa atmosfera, nowoczesna funkcjonalność
Wnętrze nowego BMW X5 jest eleganckie i przestronne. Pozioma struktura warstwowych powierzchni podkreśla szeroki kształt panelu instrumentów, a tym samym imponującą ilość przestrzeni dostępnej na pokładzie. Ponadto trójwymiarowy design powierzchni generuje żywe kontrasty.
Projekty podświetlenia ambientowego w pakiecie oświetleniowym dodają dodatkowego akcentu wizualnej jedności między panelem instrumentów a panelami drzwiowymi. Jednostki LED umieszczone w okręgu konturu i obecne w innych częściach wnętrza tworzą kuszący efekt. Niebieskie, białe i pomarańczowe światło można wybrać indywidualnie lub w dziewięciu wcześniej zapisanych kombinacjach za pomocą systemu iDrive. Wnętrze w nowym BMW X5 ma również do odegrania ważną rolę w kształtowaniu ekskluzywnej atmosfery na pokładzie. Pasek dekoracyjny i akcentujący łączą się z przednimi panelami drzwiowymi i powracają w tylnych panelach drzwiowych. Standardowe elementy wykończenia wnętrza w kolorach Oxide Silver dark matt (BMW X5 xDrive30d), Poplar Grain fine wood (BMW X5 xDrive50i) lub Aluminium Hexagon (BMW X5 M50d) są teraz umieszczone na wysokopółkowej czarnej powierzchni, której dolna krawędź jest otoczona paskiem akcentującym w odcieniu Pearl Gloss Chrome.
Wolnostojący, osiągający do 10,25 cali wyświetlacz kontrolny powiązany ze standardowo zamontowanym systemem iDrive dodaje jeszcze większego uroku. Wyświetlacze systemu klimatyzacji i wentylacji – a opcjonalnie także wyświetlacz zestawu wskaźników – charakteryzują się technologią czarnego panelu.
Powierzchnie siedzeń można zamówić opcjonalnie w skórze Dakota lub – w ramach wnętrz Pure Experience i Pure Excellence – w ekskluzywnej skórze Nappa z rozszerzonymi funkcjami. Klienci mogą wybierać spośród siedmiu kolorów tapicerki.
Inteligentna indywidualizacja: Design Pure Experience i Design Pure Excellence dla zewnętrza i wnętrza
Dwa nowe „światy designu” dla zewnętrza i wnętrza nowego BMW X5 można zamówić jako alternatywę dla standardowej specyfikacji, co umożliwia starannie przemyślane poziomy personalizacji. Każdy pakiet stanowi harmonijne połączenie designu, kolorów i materiałów. Światy designu dla zewnętrza i wnętrza można wybierać niezależnie – tzn. klienci mogą je łączyć zarówno między sobą, jak i ze standardową specyfikacją, według własnych upodobań. Dodatkowo, dwa pakiety designu wnętrza są także dostępne w połączeniu z pakietem M Sport. Światy designu obejmują również nowy kluczyk zdalnego sterowania w nowoczesnym, wysokiej jakości wzornictwie.
Design Pure Experience: obecność i wytrzymałość
Dzięki stylowym elementom ochrony podwozia w szczotkowanej stali nierdzewnej, nowo zaprojektowanym wlotom powietrza w matowym srebrze i tylnej listwie wykończeniowej, jak również listwom grilla nerki w matowym srebrze, pakiet Design Pure Experience dodaje charakterystyczne detale do zewnętrza i ponownie podkreśla charakter SAV BMW X5. Ten świat designu obejmuje także podstawy lusterek bocznych oraz wykończenia słupków B i C w wysokim połysku czarnym, a także wykończenia BMW Individual Exterior Line Aluminium w satynie dla bocznych okien. Ozdoby końcówek wydechu mają matowe wykończenie chromowane.
Linia Design Pure Experience wykorzystuje ciemną, ale ciepłą paletę kolorów, aby wnieść klasycznie stylową i luksusową atmosferę do wnętrza nowego BMW X5. Oferuje wykończenie skórą Nappa ekskluzywną, w tym rozszerzone funkcje w odcieniu Mocha/Czarnym z kontrastowym przeszyciem, a także paski wykończenia wnętrza w drewnie Fineline Pure o wysokiej jakości. Powierzchnie skórzane panelu instrumentów i górnych paneli wykończeniowych są w kolorze czarnym z kontrastowym przeszyciem w kolorze Nut Brown. Dolna część panelu instrumentów jest w kolorze Mocha.
Design Pure Excellence: nowoczesny i luksusowy
Linia Design Pure Excellence dla zewnętrza obejmuje stylowe elementy ochrony podwozia oraz otoczenia nadkoli malowane w odpowiednim kolorze nadwozia, czarne listwy grilla nerki z przednimi elementami w wysokim połysku chromu, T-kształtne listwy dla zewnętrznych wlotów powietrza oraz żaluzje dla dolnego otworu, a także listwę wykończeniową w chromie dla tylnego zderzaka oraz ozdoby Chrome Line Exterior dla bocznych okien. Podstawy lusterek zewnętrznych, słupki B i C charakteryzują się wysokim połyskiem czarnym.
Pakiet Design Pure Excellence wnosi do wnętrza elegancką i wyrafinowaną atmosferę dzięki zastosowaniu wykończenia skórą Nappa ekskluzywną, w tym rozszerzone funkcje w Ivory White z kontrastowym przeszyciem, elementy wykończenia wnętrza z finezyjnego drewna amerykańskiego dębu oraz skórzaną powierzchnię dla panelu instrumentów i paneli drzwiowych w kolorze Atlas Grey z kontrastowym przeszyciem. Dolna część panelu instrumentów jest w odpowiadającym kolorze Ivory White.
Wielofunkcyjne wnętrze, do siedmiu miejsc i jeszcze większa wszechstronność
Dzięki luksusowej atmosferze i zwiększonemu komfortowi jazdy, przestronności oraz wygodzie siedzenia, nowe BMW X5 oferuje zauważalne postępy w porównaniu do poprzednika. Dodatkowo, możliwości wykorzystania przestronnego wnętrza wzrosły ponownie. Nowo zaprojektowane fotele dla kierowcy i pasażera z przodu zapewniają wysoki poziom komfortu w długich trasach i imponujące boczne podparcie w dynamicznie pokonywanych zakrętach. Fotele komfortowe i sportowe (standardowe w BMW X5 M50d) są dostępne jako opcje.
Podgrzewanie siedzeń i fotele komfortowe są teraz również dostępne w tylnej części wnętrza. Fotele komfortowe posiadają dedykowaną tapicerkę, regulację oparcia w zakresie 10 stopni oraz 80 milimetrów regulacji przód/tył. Tylne fotele komfortowe można zamówić jako pojedynczą opcję lub razem z opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń. Dwa dodatkowe miejsca są łatwe do dostępu dzięki funkcji Easy Entry i uchwytowi przy słupku C. Mogą być opuszczane oddzielnie do podłogi bagażnika, przeznaczone głównie dla pasażerów o maksymalnej wysokości 1,50 metra i są wyposażone w pasy bezpieczeństwa z rozwijanym mechanizmem.
Oparcie tylnej kanapy można teraz dzielić w stosunku 40:20:40, co umożliwia stopniowe zwiększanie pojemności bagażowej z 650 do maksymalnych 1,870 litrów – to 30 litrów / 120 litrów więcej niż w poprzednim modelu. Dodatkowe schowki i kieszenie w drzwiach, które pomieszczą butelki o pojemności 1,5 litra (z przodu) i jednego litra (z tyłu), również przyczyniają się do imponującej funkcjonalności samochodu, zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i w dłuższych podróżach.
Nowe BMW X5 wyposażone jest także w dzieloną dwuczęściową klapę bagażnika, której dolny element można poziomo złożyć, aby utworzyć jednolitą powierzchnię z miejscem ładunkowym. Automatyczna obsługa klapy bagażnika dla górnej części jest standardem. Po raz pierwszy klapa bagażnika może być zamykana oraz otwierana za pomocą zdalnego sterowania, a także za naciśnięciem przycisku z miejsca kierowcy. Opcjonalnie można zamówić elektrycznie obracaną hak holowniczy, a także belki dachowe w trzech różnych wariantach.
Silniki: więcej przyjemności z jazdy i efektywności dzięki technologii BMW TwinPower Turbo
Jako pierwszy w historii Sport Activity Vehicle, BMW X5 wciąż wyznacza trendy i standardy w swoim segmencie, kładąc nacisk na przyjemność z jazdy i efektywność. Nowa generacja silnika V8, na przykład, zamontowanego w BMW X5 xDrive50i, generuje teraz o 10 procent – czyli o 30 kW/43 hp – więcej mocy (330 kW/450 hp) niż jego poprzednik, łącząc to z 16-procentowym zmniejszeniem średniego zużycia paliwa. Poprawa wynika z technologii BMW TwinPower Turbo, która oprócz podwójnych turbosprężarek i bezpośredniego wtrysku paliwa High Precision Injection, obejmuje teraz także zmienny czas otwarcia zaworów VALVETRONIC, co skutkuje lepszą reakcją i efektywnością. Maksymalny moment obrotowy tego silnika o pojemności 4,4 litra wynosi teraz 650 Newtonów metrów / 479 lb-ft (+ 50 Nm / 37 lb-ft) i jest dostępny w zakresie od 2,000 do 4,500 obr./min. Nowe BMW X5 xDrive50i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,0 sekundy (- 0,5 sekundy) i osiąga średnie zużycie paliwa wynoszące od 10,4 do 10,5 litrów/100 km (27,2 – 26,9 mpg imp) – to poprawa o 2,0 litra/100 km (około 4,4 mpg imp). Emisja CO2 spadła o 50 gramów na kilometr, wynosząc 242/244 g/km (zgodnie z cyklem testowym UE i w zależności od formatu opon).
Nowe BMW X5 xDrive30d z silnikiem diesla w układzie sześciocylindrowym również zawiera szereg poprawek, które oferują jeszcze lepszą równowagę między osiągami a zużyciem paliwa. Silnik o pojemności 3,0 litrów, którego technologia BMW TwinPower Turbo obejmuje turbodoładowanie VNT oraz bezpośredni wtrysk paliwa common rail, generuje teraz maksymalną moc 190 kW/258 hp (+ 10 kW/13 hp) oraz maksymalny moment obrotowy 560 Newtonów metrów / 413 lb-ft (+ 20 Nm / 15 lb-ft) dostępny w zakresie od 1,500 do 3,000 obr./min. Nowe BMW X5 xDrive30d osiąga czas przyspieszenia 0-100 km/h w 6,9 sekundy (- 0,7 sekundy). Średnie zużycie paliwa w cyklu testowym UE poprawiło się o 16 procent – czyli o 1,2 litra na 100 kilometrów (7,4 mpg imp) – do 6,2 l/100 km (45,6 mpg imp), z emisją CO2 wynoszącą od 162 do 164 g/km (- 31 g/km), w zależności od formatu opon.
Sportowy temperament najnowszych silników diesla znajduje jeszcze silniejsze wyrażenie w BMW X5 M50d. Ten samochód M Performance również wyposażony jest w jednostkę o pojemności 3,0 litra w układzie prostym, w tym przypadku z technologią M Performance TwinPower Turbo z trzystopniowym turbodoładowaniem. Trzy turbosprężarki współpracują ze sobą, aby maksymalizować moc. Paliwo dostarczane jest za pomocą systemu wtrysku piezoelektrycznego common rail, który rozwija maksymalne ciśnienie 2,200 bar. Ten silnik osiąga maksymalną moc 280 kW/381 hp i rozwija szczytowy moment obrotowy 740 Newtonów metrów / 546 lb-ft w zakresie od 2,000 do 3,000 obr./min. Czas przyspieszenia BMW X5 M50d wynosi 5,3 sekundy (- 0,1 sekundy), a średnie zużycie paliwa w cyklu UE wynosi 6,7 litrów/100 km (42,2 mpg imp), co stanowi 11-procentową poprawę (0,8 l/100 km / 4,5 mpg imp) w porównaniu do poprzedniego modelu. Emisja CO2 wynosi 177 g/km (-22 g/km).
Oferta BMW X5 zostanie rozszerzona w grudniu 2013 roku. BMW X5 xDrive35i (225 kW/306 hp) ma średnie zużycie paliwa wynoszące 8,5 litrów na 100 kilometrów (33,2 mpg imp) i emisję CO2 wynoszącą 199 gramów na kilometr, podczas gdy BMW X5 xDrive40d (230 kW/313 hp) odnotowuje średnie zużycie paliwa wynoszące 6,4 litrów na 100 kilometrów (44,1 mpg imp) i emisję CO2 wynoszącą 169 gramów na kilometr. Dołączy do nich dwa modele o mocy 160 kW/218 hp – BMW X5 xDrive25d z średnim zużyciem paliwa wynoszącym 5,9 litrów na 100 kilometrów (47,9 mpg imp) i emisją CO2 wynoszącą 155 g/km, a także BMW X5 sDrive25d, który ma średnie zużycie paliwa wynoszące 5,6 litrów na 100 kilometrów (50,4 mpg imp) i emisję CO2 wynoszącą 149 gramów na kilometr (dane wstępne, według cyklu testowego UE).
Wszystkie wersje nowego BMW X5 są już zgodne z normą emisji EU6, która wejdzie w życie od września 2014 roku. W modelach wysokoprężnych niższe limity tlenków azotu są spełniane przy użyciu katalizatora adsorpcyjnego NOX oraz katalizatora SCR z wtryskiem mocznika (AdBlue).
BMW EfficientDynamics jako standard: ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów i tryb ECO PRO z nowymi funkcjami
Wszystkie silniki w nowym BMW X5 są standardowo połączone z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, której wysoka efektywność wewnętrzna, precyzja oraz krótkie czasy przełączania pomagają poprawić zarówno efektywność, jak i przyjemność z jazdy. Ekstremalnie szybka osiembiegowa wersja automatycznej skrzyni biegów sportowych używana w BMW X5 M50d wyposażona jest w łopatki do zmiany biegów przy kierownicy, które są również dostępne opcjonalnie w innych modelach nowego BMW X5. W pojazdach z ośmiobiegową sportową automatyczną skrzynią biegów dostępna jest również nowa funkcja „launch control”, precyzyjny system kontroli trakcji, który pozwala efektywnie przekształcić moc silnika na prędkość drogową przy przyspieszaniu z miejsca.
W trybie ECO PRO zarządzanie silnikiem, reakcja na pedał gazu oraz charakterystyka skrzyni biegów są systematycznie dostosowane do wspierania szczególnie oszczędnego stylu jazdy przy niskich obrotach. Ponadto tryb ECO PRO programuje również elektrycznie napędzane funkcje, takie jak klimatyzacja, podgrzewane siedzenia i podgrzewane lusterka zewnętrzne, aby uzyskać bardziej efektywne zarządzanie energią. W trybie ECO PRO funkcja coasting okresowo odłącza silnik od pozostałej części napędu za każdym razem, gdy kierowca zwolni pedał gazu przy prędkościach od 50 do 160 km/h (około 30 – 100 mph) i nie stosuje jednocześnie hamulców. Umożliwia to nowemu BMW X5 poruszanie się bez hamowania silnikiem, co maksymalizuje efektywność paliwową. W połączeniu z opcjonalnym systemem nawigacyjnym Professional można wybierać wysoce oszczędne trasy nawigacyjne ECO PRO. Po włączeniu systemu nawigacji funkcja Proactive Driving Assistant informuje kierowcę, kiedy należy zwolnić pedał gazu podczas nadjeżdżania do zakrętów lub odcinków dróg o ograniczonej prędkości, aby oszczędzać paliwo.
Oprócz dodatkowych funkcji trybu ECO PRO, nowy BMW X5 oferuje również wiele innych funkcji BMW EfficientDynamics. Należą do nich regeneracja energii hamowania, funkcja automatycznego start-stop, włączanie jednostek pomocniczych na żądanie, elektryczne wspomaganie kierownicy, opony o niskim oporze toczenia oraz szereg innych rozwiązań redukujących wagę i opór powietrza. W połączeniu z innymi środkami, zastosowanie stali o ultra-wysokiej wytrzymałości w strukturze nadwozia, termoplastyków w bocznych panelach, aluminium w masce i magnezu w podparciach panelu instrumentów sprawia, że nowe BMW X5 jest najlżejszym pojazdem w swojej klasie. Inteligentny design lekkiej konstrukcji oznacza również, że znacznie zwiększone standardowe wyposażenie w porównaniu do poprzedniego modelu nie przekłada się na zwiększenie masy pojazdu. W rzeczywistości, w zależności od modelu, nowe BMW X5 jest o 90 kg lżejsze niż porównywalny model z poprzedniej generacji X5.
BMW X5 oferuje również najlepszą w swojej klasie konstrukcję aerodynamiczną. Aktywna kontrola górnego i dolnego otworu powietrznego, Air Curtains, system Air Breather, pionowe elementy aerodynamiczne przy tylnym oknie, deflektory powietrza na przednich nadkolach oraz szereg dodatkowych szczegółowych poprawek redukują współczynnik oporu powietrza (Cd), w zależności od modelu, do zaledwie 0,31 (BMW X5 xDrive30d).
Podwozie: regulowane dla dostosowanej przyjemności z jazdy
Sport Activity Vehicle to segment pojazdów, który po raz pierwszy zdefiniował BMW. Ich połączenie pewnej trakcji off-road i sportowej, ale komfortowej jazdy po drogach sprawiło, że stały się one globalnym sukcesem. Nowe BMW X5 reprezentuje dalszą ewolucję tych cech, wprowadzając udoskonalenia w systemie napędu na wszystkie koła oraz technologii zawieszenia.
Korzystając z standardowego przełącznika Driving Experience Control na konsoli środkowej, ustawienia napędu można dostosować do wymagań chwili lub różnych sytuacji jazdy. Tryby COMFORT, SPORT, SPORT+ i ECO PRO, które można wybrać jednym naciśnięciem przycisku, pozwalają kierowcy spersonalizować charakterystykę reakcji na pedał gazu, charakterystykę wspomagania kierownicy, charakterystykę automatycznej skrzyni biegów, a także – w pojazdach wyposażonych w opcjonalne pakiety Comfort i Professional Adaptive Suspension – charakterystykę Dynamic Damper Control. W pojazdach z opcjonalnymi pakietami Dynamic i Professional Adaptive Suspension można również dostosować charakterystykę systemu aktywnego stabilizowania przechyłów oraz Dynamic Performance Control.
Pakiety zawieszenia dostępne dla nowego BMW X5 odpowiadają indywidualnym wymaganiom co do komfortowych lub sportowych stylów jazdy. Pakiet Comfort Adaptive Suspension obejmuje Dynamic Damper Control oraz pneumatyczne zawieszenie z automatycznym poziomowaniem tylnej osi. Logika sterowania elektronicznego dostosowuje charakterystyki tłumienia do zmieniających się warunków drogowych i sytuacji jazdy. Dwa różne tryby tłumienia można wybierać za pomocą przełącznika Driving Experience Control. Ta sama funkcjonalność jest również zapewniana przez Adaptive M Suspension, które jest standardem w BMW X5 M50d oraz również częścią pakietu M Sport dla innych wersji modelu. W tej wersji tryby SPORT lub SPORT+ oferują dodatkowo sztywne właściwości zawieszenia i tłumienia.
Różne komponenty pakietu Dynamic Adaptive Suspension oferują znacząco sportowiejszą dynamikę zakrętów. Dynamic Performance Control oraz Dynamic Drive aktywne stabilizowanie przechyłów optymalizują stabilność kierunkową i redukują przechyły nadwozia. Ostatecznie pakiet Professional Adaptive Suspension maksymalizuje zarówno komfort, jak i dynamikę. Ta opcja łączy komponenty pakietów Comfort i Dynamic w zintegrowany system, który oferuje najwyższy poziom przyjemności z jazdy w każdej sytuacji.
Wszystkie wersje nowego BMW X5 są standardowo wyposażone w elektryczne wspomaganie kierownicy. Dla BMW X5 xDrive50i i BMW X5 xDrive30d aktywne wspomaganie kierownicy jest dostępne opcjonalnie, co, oprócz zmiany wspomagania, dostosowuje także wejście kierownicy w zależności od prędkości pojazdu. Redukuje to wysiłek potrzebny do parkowania oraz zapewnia dokładną reakcję i informację zwrotną przy dużych prędkościach. Elektromechaniczna hamulca postojowy z funkcją Auto Hold jest standardem w nowym BMW X5. BMW X5 xDrive30d i BMW X5 xDrive50 dostarczane są z odpowiednio 18- i 19-calowymi felgami aluminiowymi, podczas gdy BMW X5 M50d standardowo wyposażone jest w 19-calowe felgi „M” z mieszanymi rozmiarami opon. Opcjonalnie dostępne są również inne 19- i 20-calowe felgi aluminiowe. Opony run-flat są standardowym lub opcjonalnym wyposażeniem, w zależności od modelu. Wskazanie uszkodzenia opony jest standardem we wszystkich wersjach nowego BMW X5.
Potężny system hamulcowy oferuje stabilną i spójną wydajność hamowania, nawet przy intensywnym hamowaniu, wspomaganą przez Dynamic Stability Control (DSC). Wśród funkcji systemu DSC znajduje się m.in. system zapobiegający blokowaniu kół (ABS), Dynamic Traction Control (DTC), Cornering Brake Control (CBC), Dynamic Brake Control (DBC) oraz Automatic Differential Brake (ADB-X). Dodatkowe funkcje obejmują pomoc w hamowaniu, funkcję zastrzyku hamulca, asystenta startowego, kompensację wyblaknięcia, funkcję osuszania hamulców, kontrolę stabilności przyczepy oraz kontrolę zjazdu ze stoku (HDC).
BMW xDrive w nowym BMW X5: inteligentny napęd na wszystkie koła z opcjonalnym Dynamic Performance Control
Nowe BMW X5 wyposażone jest również w inteligentny napęd na wszystkie koła xDrive, który aktywnie zarządza podziałem mocy napędu pomiędzy przednie a tylne koła przez cały czas. Najnowsza wersja rozdzielacza mocy xDrive charakteryzuje się zoptymalizowaną efektywnością i redukcją masy o 1,4 kg. Logika sterowania xDrive korzysta z informacji o prędkości drogi, prędkościach kół, kącie skrętu oraz pozycji pedału przyspieszenia, aby dokładnie interpretować zarówno intencje kierowcy, jak i to, co samochód faktycznie robi, a następnie dostosowuje podział mocy napędu tak, aby zastosować jak najwięcej mocy na drodze. Dzięki temu xDrive zapewnia doskonałą przyczepność i stabilność w różnych warunkach drogowych i atmosferycznych oraz poprawia dynamikę zakrętów, tłumiąc nadmierne przechyły lub podsterowności zanim kierowca zorientuje się w potrzebie.
Jeśli xDrive jest połączony z Dynamic Performance Control, podział mocy napędu można jeszcze precyzyjniej kontrolować. DPC, także sterowane elektronicznie, jest zintegrowane w tylnym różnicowym. W połączeniu z xDrive poprawia dynamikę prowadzenia i stabilność kierunkową. Dynamic Performance Control, dostępny jako część opcjonalnych pakietów Dynamic lub Professional Adaptive Suspension, niesamowicie różnicuje podział mocy napędu pomiędzy tylnymi kołami (vectoring momentu), co przynosi znaczące korzyści w zakresie reakcji kierownicy i trzymania toru jazdy przy każdej prędkości. Stabilizujące działanie Dynamic Performance Control nie jest zaburzone, gdy kierowca zwalnia pedał gazu podczas pokonywania zakrętów.
Modele z napędem na wszystkie koła posiadają nowy wyświetlacz stanu xDrive w kontrolnym wyświetlaczu z grafiką 3D. Ta standardowa funkcja pokazuje informacje w czasie rzeczywistym o przechyłach nadwozia i pochyleniu. Dodatkowo w pojazdach wyposażonych w opcjonalny system nawigacji Professional wyświetlana jest także nawigacja.
Nowe innowacje, które wspierają kierowcę i zapewniają wiele usług: zakres BMW ConnectedDrive dla nowego BMW X5
Nowe BMW X5 oferuje szeroki wachlarz systemów asystujących kierowcy oraz usług mobilnych BMW ConnectedDrive. Polepszają one aktywne bezpieczeństwo, komfort oraz doświadczenie związane z infotainmentem i oferują najlepsze w swojej klasie standardy inteligentnej interakcji między kierowcą, pojazdem i otoczeniem.
Bezpieczeństwo: Driving Assistant i Driving Assistant Plus
Nowy pakiet bezpieczeństwa Driving Assistant obejmuje ostrzeżenie o opuszczeniu pasa, które alertuje kierowców o nadciągających niezamierzonych manewrach, oraz system ostrzegania przed pieszymi i kolizjami z funkcją hamowania, który wykrywa nadjeżdżające pojazdy i, przy prędkościach do 60 km/h (37 mph), także pieszych, którzy mogą znajdować się na potencjalnej trasie kolizji z pojazdem. W przypadku wykrycia zagrożenia emitowane są wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia, a jednocześnie system hamulcowy jest przygotowywany do zmniejszenia drogi hamowania. Przy prędkościach do 60 km/h (37 mph) aktywowane jest umiarkowane „zagrożenie” hamowanie, aby zmniejszyć prędkość pojazdu i zaalarmować kierowcę o krytycznej sytuacji.
Pakiet Driving Assistant Plus oferuje jeszcze większe wsparcie. Tutaj funkcje Driving Assistant łączą się z systemem Adaptive Cruise Control z funkcją Stop & Go, co zwiększa komfort i bezpieczeństwo w wolno poruszającym się oraz stop-and-go ruchu. System ten utrzymuje bezpieczną odległość przy dowolnej prędkości do 210 km/h (130 mph). Połączenie kamery przedniej i pełnoskalowych radarów rejestruje nadjeżdżający ruch lub unieruchomione pojazdy. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie o nadchodzącej kolizji czołowej, Driving Assistant Plus automatycznie hamuje pojazd, jeśli to konieczne, aż do zatrzymania. Funkcję Driving Assistant Plus, asystenta w korkach, wprowadzono do tego pakietu od grudnia 2013 roku.
Przy prędkościach do 40 km/h (25 mph) ta funkcja nie tylko kontroluje odległość, ale także utrzymuje pojazd na pasie ruchu. Asystent w korkach utrzymuje pojazd w centrum swojego pasa, oferując aktywne wprowadzanie do kierownicy.
Nowe BMW X5 dostępne jest z opcjonalnym systemem Active Protection, który ma rozszerzoną funkcjonalność. Ten pakiet bezpieczeństwa podejmuje szereg działań w krytycznych sytuacjach, aby zminimalizować konsekwencje potencjalnego wypadku. Zamykają się boczne okna oraz szyberdach (jeśli jest), napinają się przednie pasy bezpieczeństwa oraz dostosowuje się pozycja oparcia fotela pasażera z przodu do pionowej pozycji. Active Protection obejmuje teraz również cechę Asystenta Uwagowego, która analizuje zachowanie kierowcy i doradza, kiedy nadszedł czas na przerwę.
Szybka i odpowiednia pomoc w przypadku kolizji, z automatyczną lokalizacją pojazdu i detekcją ciężkości wypadku, zapewnia system Inteligentnego Połączenia Alarmowego, który jest standardem na wielu rynkach. Obecna generacja tego systemu przesyła ważne informacje do Centrum Połączeń BMW w przypadku wypadku, takie jak położenie pojazdu (dokładne w metrach), numer VIN, model pojazdu, kolor pojazdu i dane z wbudowanych czujników. System wykrywa również, ile osób przebywa w pojeździe, które poduszki powietrzne zostały aktywowane oraz intensywność uderzenia.
Technologie BMW ConnectedDrive również poprawiają bezpieczeństwo w nocy. Oprócz adaptacyjnych reflektorów z funkcją skrętu, adaptacyjnych reflektorów LED oraz dynamicznie kontrolowanego asystenta świateł drogowych, który automatycznie blokuje część wiązki reflektora, bezpieczeństwo nocne może być dodatkowo wspierane przez BMW Night Vision. Ten system teraz wykrywa nie tylko pieszych, ale także zwierzęta, i obejmuje również Dynamic Light Spot. System przesyła obraz wideo na żywo do kontrolnego wyświetlacza, pokazując ludzi, duże zwierzęta i inne emitujące ciepło obiekty, nawet jeśli znajdują się poza wiązką światła reflektora, oraz zapewnia ostrzeżenie, gdy istnieje ryzyko kolizji. Dynamic Light Spot generowany jest dzięki specjalnej funkcji świetlnej, która „oświetla” wszelkie wykryte przez system osoby lub zwierzęta, kierując uwagę kierowcy we właściwym kierunku na czas.
Komfort: innowacyjne systemy asystujące i wyjątkowe usługi
W nowym BMW X5 wyświetlacz BMW Head-Up, który wyświetla ważne informacje w pełnym kolorze na przedniej szybie, teraz obejmuje dodatkowe treści. W razie potrzeby można także wyświetlić listy kontaktów telefonicznych i programy rozrywkowe w bezpośrednim polu widzenia kierowcy.
Również nowym udogodnieniem, które ma się pojawić dla tego Sport Activity Vehicle do grudnia 2013 roku, jest najnowsza generacja asystenta parkowania BMW.