BMW X5 M (E70) 2009-2014

BMW X5 M (E70) 2009-2014

Przejdź do galerii zdjęćBMW X5 M (E70) 2009-2014

BMW wprowadził do sprzedaży najsilniejszy model X5, który do tej pory powstał, dodając do niego słynne oznaczenie M, co potwierdziło, że może zapewnić wydajność na każdym poziomie w każdych warunkach terenowych.

X5 i X6 M były pierwszymi samochodami z napędem na wszystkie koła, które nosiły logo M. Wcześniej producent oferował mocne wersje już od pierwszej generacji, z silnikami 4.4-litra i 4.6-litra, ale nie były one uznawane za wystarczająco zasłużone, by nosić magiczne jasnoniebieskie, granatowe i czerwone logo. Ta wersja pojawiła się dopiero w drugiej generacji X5 w 2009 roku.

Każdy model M musiał spełniać więcej wymagań niż inne BMW, a X5 podążał tą samą ścieżką. Dział motorsportu BMW poprawił wygląd samochodu, dodając nowe przednie zderzaki z powiększonymi wlotami powietrza. Dwa duże, prostokątne wloty powietrza flankowały dolny środkowy gril. Z boku samochodu producent dodał specyficzne dla M oznaczenia na przednich błotnikach. Z profilu, 20-calowe lekko-stopowe felgi o unikalnym wzorze podkreślały sportowe osiągi pojazdu, a z tyłu cztery wydechy to potwierdzały.

Wewnątrz X5 oferował skórzane wnętrze z charakterystycznymi oznaczeniami M na kierownicy, wybieraku biegów i wewnątrz obrotomierza. Sportowe fotele z regulacją obciążenia bocznego obiecywały dobre wsparcie na bokach. Połyskujące czarne wykończenia zdobiły konsolę centralną, panele drzwi i kokpit. Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem były aluminiowe łopatki zmiany biegów zamontowane za kierownicą. Dla pasażerów z tyłu BMW oferowało tę samą przestronną, dzieloną kanapę.

Dział motorsportu BMW zainstalował pod maską podwójnie doładowany silnik V8 o pojemności 4.4-litra, połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która rozprowadzała moc na wszystkie koła. Do zatrzymywania samochodu zastosowano czterotłoczkowe zaciski z przodu i jednolitrowe z tyłu, podczas gdy niezależne zawieszenie na wszystkie koła zostało wzbogacone o adaptacyjne amortyzatory.

BMW X5 M

Teraz wymagający klienci mają możliwość cieszenia się unikalnym, wysokowydajnym charakterem samochodu BMW M także w segmencie modeli BMW X: BMW X5 M i BMW X6 M to pierwsze modele z napędem na wszystkie koła, które oferują doskonałą wydajność, dynamiczne właściwości jezdne, sportowy design i premium jakość typową dla samochodów BMW M.

Oba modele napędzane są nowo opracowanym silnikiem V8 o wysokiej wydajności, który dostarcza 408 kW/555 KM przy prędkości obrotowej silnika wynoszącej 6,000 rpm z pojemności silnika wynoszącej 4,395 cm³. Nowy silnik M TwinPower Turbo jest rzeczywiście pierwszą na świecie jednostką napędową z wspólnym kolektorem wydechowym obejmującym obie rzędy cylindrów i technologią Twin Scroll Twin Turbo.

Inteligentny system napędu na wszystkie koła xDrive BMW jest naturalnie dostosowany do specyficznych cech mocowych i wydajnościowych BMW X5 M i BMW X6 M, podobnie jak Dynamic Performance Control, który również jest standardem w obu modelach. Współdziałając z wyjątkowym zawieszeniem M samochodów, w tym Adaptive Drive i nowo opracowanym układem kierowniczym Servotronic, zapewnia to charakterystyczne dla BMW M zachowanie podczas jazdy, łącząc unikalną stabilność jazdy z precyzyjnie kontrolowanymi właściwościami kierowniczymi aż do najwyższego poziomu dynamiki jazdy.

BMW X5 M i BMW X6 M wyznaczają nowe standardy w tym segmencie modeli o wysokiej wydajności pod względem przyspieszenia, dynamiki bocznej, zachowania kierownicy, siły hamowania i efektywności. Oba modele przyspieszają do 100 km/h z miejsca w 4,7 sekundy i wyróżniają się nie tylko naprawdę imponującym dostarczaniem mocy przez silnik V8 turbo, który zapewnia maksymalny moment obrotowy wynoszący 680 Newton-metrów lub 501 lb-ft w szerokim zakresie prędkości między 1,500 a 5,650 rpm, ale także płynnie i konsekwentnie budującymi się siłami bocznymi spełniającymi najwyższe wymagania i najbardziej dynamiczny poziom wydajności podczas pokonywania zakrętów.

Wyjątkowy charakter zarówno BMW X5 M, jak i BMW X6 M w dużej mierze wynika z poziomu wydajności jazdy, jakiego nigdy wcześniej nie widziano nawet w tym szczególnym segmencie. Oba modele oferują najwyższą wydajność w swoim segmencie pod każdym względem, zapewniając osiągi i dynamiczne rezerwy, które są zupełnie unikalne w porównaniu do konkurencji, a także gwarantując doświadczenie nieograniczonej dominacji w codziennym ruchu drogowym.

Design: cechy typowe dla BMW M zapewniające najwyższą dynamikę i ekskluzywność.

Naprawdę wyjątkowy potencjał obu modeli wyraża się wyraźnie w ich wyglądzie i designie, ich wspólne DNA prezentowane przez doskonałą wydajność na drodze, przekonywująco przedstawioną przez wspólny design przedniej części z dużymi wlotami powietrza.

Pokrywa silnika, przedni zderzak powietrzny i grafika reflektorów przeniesione z BMW X6 są identyczne w obu przypadkach. Proporcje dwóch samochodów, z drugiej strony, różnią się wyraźnie dzięki zmienności BMW X5 M jako Sport Activity Vehicle w przeciwieństwie do dynamicznych cech BMW X6 M jako Sport Activity Coupé.

Zarówno BMW X5 M, jak i BMW X6 M wyposażone są w specjalne wloty wentylacyjne w bocznych panelach, dostosowane do każdego modelu, oraz indywidualnie zaprojektowane 20-calowe felgi ze stopów lekkich.

Oznaki różnicujące typowe dla BMW M są również prezentowane w indywidualnym stylu z tyłu, w obu przypadkach potwierdzając wyjątkową dynamikę każdego modelu: Tylny zderzak powietrzny BMW X6 M demonstruje szczególnie silną obecność, podczas gdy podwójne rury wydechowe w układzie wydechowym otoczone w obu przypadkach tylnym zderzakiem powietrznym znowu są typowe dla filozofii BMW M.

W porównaniu do „zwykłego” BMW X5 i BMW X6, udział czarnych powierzchni z tworzyw sztucznych wokół dolnej części nadwozia jest zredukowany w obu nowych modelach, co jeszcze bardziej podkreśla orientację drogową BMW X5 M i BMW X6 M. Szczególnie elementy nadwozia pełniące istotne funkcje pod względem aerodynamiki i przepływu powietrza chłodzącego są wyraźnie akcentowane w obu modelach.

Poza tymi wspólnymi cechami, oba te sportowe samochody o wysokiej wydajności z napędem na wszystkie koła wyraźnie wyróżniają się jako unikalne modele: BMW X5 M już na pierwszy rzut oka szczyci się swoją przewagą mocy i ekskluzywnością, podczas gdy BMW X6 M, dzięki swojemu unikalnemu designowi, nawiązuje do fascynującej dynamiki jazdy i sportowego charakteru samochodu.

M TwinPower Turbo: Technologia Twin Scroll Twin Turbo z wspólnym kolektorem wydechowym dla obu rzędów cylindrów debiutująca na rynku.

Moc i wydajność typowe dla BMW M zapewnia jednostka napędowa zarówno w BMW X5 M, jak i w BMW X6 M dzięki nowemu projektowi i zasadzie konstrukcji: Nowy M TwinPower Turbo z Technologią Twin Scroll Twin Turbo oraz kolektorem wydechowym rozciągającym się nad oboma rzędami cylindrów, opatentowanym przez BMW, oferuje absolutnie ekstremalną reakcję i spontaniczność, liniowy rozwój mocy silnika oraz niezwykle spójną krzywą momentu obrotowego.

Oba turbosprężarki są umieszczone razem z katalizatorami w sekcji V między dwoma rzędami cylindrów. Położenie przewodów dolotowych i wydechowych zapewnione w ten sposób pozwala na skrócenie długości rur i kolektorów oraz zwiększenie ich przekroju, przy znacznie zminimalizowanych stratach ciśnienia po stronie wydechowej.

Wspólny przepływ spalin zapewniony przez wspólny system kolektora, łączący po dwa cylindry naraz, również zapewnia optymalne przepływy gazów. Separacja przepływu spalin jest kontynuowana, aż do turbiny, budując stałe ciśnienie na obie turbosprężarki Twin Scroll, które nie jest zakłócane przez żaden rodzaj ciśnienia przeciwnego.

Przy maksymalnym ciśnieniu doładowania wynoszącym 1,5 bara, wykorzystanie Technologii Twin Scroll Twin Turbo z jej kolektorem wydechowym między cylindrami w unikalny sposób wykorzystuje potencjał doładowania.

Natychmiastowa, bezpośrednia reakcja na pedał gazu oraz naprawdę wyjątkowa siła ciągu od silnika, begining od niskich prędkości i kontynuowana spójnie do najwyższego poziomu obciążenia, charakteryzuje nowy M TwinPower Turbo od BMW M GmbH. Naprawdę imponujący rozwój mocy zapewniony w ten sposób towarzyszy fascynujący dźwięk silnika, podkreślający szybkie obroty silnika oraz liniowy rozwój mocy, tworząc doskonały efekt akustyczny typowy dla samochodu BMW M.

Odbijając przewagę mocy silnika, jednostka napędowa V8 wyposażona jest w system chłodzenia opracowany specjalnie dla obu nowych modeli. Jedną z cech szczególnych w tym kontekście jest pośredni efekt intercoolera, który służy do optymalizacji wydajności w szczególnie dynamicznych warunkach jazdy.

Nowy M TwinPower Turbo rozwija swoją wyjątkową moc i wydajność z równie doskonałą efektywnością. Oprócz bezpośredniego High Precision Injection, zarówno BMW X5 M, jak i BMW X6 M są wyposażone w szeroki wachlarz technologii od BMW EfficientDynamics. Oprócz regeneracji energii hamowania, w skład tego wchodzi również kontrola elektrycznej pompy paliwa na żądanie, wykrywalny kompresor klimatyzacji, a także regulowana w zależności od przepływu kontrola dostępu cieczy hydraulicznej do systemu anty-roll, działającego również na żądanie.

Oba modele oferują średnie zużycie paliwa w cyklu testowym UE wynoszące 13,9 litra/100 kilometrów, co odpowiada 20,3 mpg imp. Ich ocena CO2 wynosi 325 gramów na kilometr. I co najważniejsze, silnik oczywiście spełnia wszystkie wymagania standardu US LEV II, jak również wymogi EU5 w Europie.

M Sports Automatic z elektronicznym dźwignią zmiany biegów i łopatkami zmiany biegów na kierownicy.

Po raz pierwszy w modelu BMW M, sześciobiegowa skrzynia automatyczna wzmacnia sportowy charakter BMW X5 M i BMW X6 M dzięki spontanicznej zmianie biegów, bezpośredniemu połączeniu z silnikiem i wysokiemu standardowi komfortu zmiany biegów. Nowe M Sports Automatic jest sterowane przez elektroniczną dźwignię zmiany biegów na konsoli centralnej i oferuje kierowcy nie tylko tryb D, ale także tryb S i M dla jeszcze bardziej sportowej zmiany biegów.

Aluminiowe łopatki zmiany biegów na kierownicy, które są ekskluzywne dla BMW M, umożliwiają manualną zmianę biegów, znacząco skracając czas zmiany biegów dzięki nowej technologii redukującej moment obrotowy w skrzyni biegów poprzez dezaktywację poszczególnych cylindrów.

Znacząco zwiększa to sportowy charakter samochodu, bieg w skrzyni biegów utrzymuje pozycję w trybie M aż do maksymalnych obrotów silnika, aby dać kierowcy optymalną kontrolę nad pojazdem nawet w najbardziej dynamicznych warunkach jazdy. Innymi słowy, w tym trybie skrzynia biegów nie zmienia biegów automatycznie przy określonej prędkości silnika.

Dodatkową opcją w trybie M jest aktywacja funkcji Launch Control, która umożliwia kierowcy przyspieszenie z miejsca z maksymalną wydajnością: Przy pełnym wciśnięciu pedału gazu, M Sports Automatic zmienia biegi automatycznie w idealnym momencie z optymalną kontrolą nad poślizgiem kół. Aluminiowy zbiornik oleju, który również jest ekskluzywny dla BMW M, z specjalną strukturą finów lub żeber na powierzchni, gwarantuje optymalne chłodzenie w każdych warunkach, nawet przy ekstremalnie sportowej jeździe.

BMW xDrive i Dynamic Performance Control z specjalnym ustawieniem dla optymalnej dynamiki.

Wyjątkowy sukces inteligentnej technologii napędu na wszystkie koła xDrive BMW opiera się na tym, że system nie tylko poprawia przyczepność na trudnym terenie, ale także zwiększa dynamikę jazdy na drodze. Elektronicznie kontrolowane, zmienne rozdzielenie mocy na oś przednią i tylną zapobiega nawet najmniejszej tendencji do nad- lub podsterowności już od samego początku, zanim DSC Dynamic Stability Control będzie musiał interweniować.

Dynamic Performance Control, zaprezentowane po raz pierwszy w BMW X6, a teraz także obecne w BMW X5 M i BMW X6 M, zwiększa stabilność jazdy w wymagających sytuacjach. Zmienne rozdzielenie mocy napędu między prawym a lewym tylnym kołem znacznie poprawia precyzję kierowania i stabilność kierunkową przy wszystkich prędkościach, a DSC jest wymagany do stabilizacji pojazdu tylko przy wysokim przyspieszeniu bocznym.

Ostatecznie oferuje to kierowcy niezrównany standard dynamicznych osiągów, zwrotności i przyczepności, redefiniując wszystkie istniejące benchmarki w technologii napędu i zawieszenia.

W BMW X5 M i BMW X6 M potencjały obu systemów są ponownie wykorzystywane w tym wyjątkowym stylu BMW M, umożliwiając kierowcy aktywację trybu M Dynamic Mode (MDM) za pomocą przycisku DSC na konsoli centralnej. Tryb ten podnosi progi interwencji DSC w hamulcach i redukcji mocy silnika, a także zapewnia charakterystyczne dla BMW M zachowanie kierownicy, przesuwając funkcje sterowania xDrive bardziej na tylne koła i współdziałając z Dynamic Performance Control w tym procesie.

W rezultacie, MDM pozwala na maksymalne prędkości w zakrętach i na krętych drogach, przy tym system włącza się bardzo późno, gdy pojazd osiąga absolutny limit. Nawet przy maksymalnym obciążeniu w szczycie zakrętu, pojazd z niezwykłą precyzją podąża za kierownicą, co pozwala kierowcy osiągnąć bardzo wysoką prędkość przy wyjeździe z zakrętu, co jest korzystne dla optymalnych osiągów. I co najważniejsze, tryb DSC-Off może być aktywowany za jednym naciśnięciem przycisku.

Specjalne zawieszenie M z Adaptive Drive w standardzie.

Zawieszenie opracowane specjalnie dla BMW X5 M i BMW X6 M z podwójnym wahaczem z przodu oraz tylną osią Integral IV oferuje specyficzne dla M elastokinematyki dzięki sztywniejszym mocowaniom wahaczy i hydraulicznym mocowaniom prętów z przodu, a także sztywniejszym mocowaniom osi z tyłu.

Oba modele standardowo wyposażone są w zawieszenie pneumatyczne z automatycznym poziomowaniem na tylnej osi oraz Adaptive Drive z elektronicznie kontrolowanymi amortyzatorami (EDC) i aktywną stabilnością przeciwrolną. Specjalna wersja Adaptive Drive dostosowana do wymagań BMW M również służy do obniżenia całego pojazdu o 10 milimetrów w porównaniu do „zwykłego” BMW X5 i BMW X6 oraz zawiera sztywniejsze sprężyny nośne, zmodyfikowane sprężyny pomocnicze, trójstronny mocowany i kontrolę amortyzatorów z wzmocnionym połączeniem z nadwoziem.

Specjalny układ kierowniczy Servotronic opracowany dla BMW X5 M i BMW X6 M zapewnia indywidualną pomoc w kierowaniu dostosowaną do rzeczywistej prędkości pojazdu. Umożliwia to komfortowe manewry parkingowe przy niższych siłach roboczych oraz dokładną informację zwrotną i wysoki standard precyzji kierowania przy wyższych prędkościach.

Stopień wspomagania mocy definiuje mapa kontrolna. Oprócz standardowej konfiguracji kierowca może, za pomocą EDC i przycisku M Drive, wybrać tryb sportowy, aktywując mapę kontrolną o niezłomnie sportowym charakterze z wyższymi siłami kontrolnymi w szczególnie dynamicznych warunkach jazdy.

Przechodząc z trybu normalnego do sportowego, system zmienia nie tylko mapę kontrolną Servotronic, ale także ustawienie amortyzatorów, przy czym połączenie amortyzatorów z nadwoziem pojazdu jest w trybie sportowym znacznie wzmocnione. W połączeniu ze stabilnością przeciwrolną pozwala to na wyjątkowo wysoki standard liniowych sił bocznych w dynamicznych zakrętach i na szybkich, krętych drogach.

Układ hamulcowy o wysokiej wydajności gwarantuje doskonałą siłę hamowania i wysoką odporność na blaknięcie w każdych warunkach. Hamulce są wyposażone w czterotłoczkowe stałe zaciski z przodu oraz ruchome zaciski z tyłu, połączone w każdym przypadku z wewnętrznie wentylowanymi lekkimi tarczami hamulcowymi.

BMW X5 M i BMW X6 M to jedyne pojazdy w swoim segmencie, które w standardzie wyposażone są w opony o różnych rozmiarach z przodu i z tyłu, jeżdżące w każdym przypadku na 20-calowych felgach ze stopów lekkich. Wybór opon 275/40 R 20 z przodu i 315/35 R 20 z tyłu to kolejny efekt specjalnego ustawienia charakterystycznego dla obu modeli, z akcentem na moc tylnych kół. Wybór tej kombinacji rozmiarów opon idealnych z punktu widzenia dynamiki jazdy sprzyja zarówno wyjątkowo dobremu przenoszeniu mocy na oś tylną, jak i precyzyjnemu, dokładnie dozowanemu zachowaniu kierownicy obu modeli.

Dynamika osiągów zgodnie z osobistym wyborem kierowcy, dostępna za naciśnięciem przycisku: przycisk M Drive na kierownicy.

Oprócz trybu DSC i specyficznego ustawienia zarówno amortyzatorów, jak i kierownicy, kierowca ma również możliwość skonfigurowania ustawienia napędu w BMW X5 M i BMW X6 M zgodnie z własnymi wymaganiami. Aktywując tryb Power, który wpływa zarówno na kontrolę silnika, jak i skrzyni biegów, kierowca ma do wyboru zarówno programy jazdy Sport, jak i Efektywność.

Program Sport pozwala na precyzyjne dozowanie mocy silnika także w najbardziej dynamicznych warunkach jazdy, specyficznie przez liniowy rozwój dostarczanej mocy.

Program Efektywność z kolei zmienia biegi na wcześniejszym etapie, aby znacząco zredukować zużycie paliwa w rzeczywistych warunkach jazdy, ale także umożliwić relaksujący styl jazdy, wykorzystując doskonały moment obrotowy i siłę ciągu silnika dostępnego od niskich obrotów. Efektem tego jest idealne połączenie efektywnej jazdy i doskonałych osiągów.

W menu M Drive kierowca ma możliwość wstępnej konfiguracji zarówno trybu Power, jak i ustawienia DSC i EDC, a wybrana kombinacja ustawień zapewnia preferowane przez kierowcę ustawienie w każdych warunkach. Kierowca może nawet zapisać swoje ulubione ustawienie i później przywrócić je w dowolnym momencie, naciskając po prostu przycisk M Drive na kierownicy.

Menu M Drive to kolejna specyficzna cecha M, uzupełniająca funkcje pojazdu, infotainment, nawigację, klimatyzację i komunikację, które są już kontrolowane przez BMW iDrive. Zarówno BMW X5 M, jak i BMW X6 M są wyposażone w najnowszą generację iDrive i mogą opcjonalnie posiadać wyświetlacz Head-Up, także specyficzny dla BMW M. Rzeczywiście, ta funkcja pozwala nawet kierowcy na różnicowanie rodzaju i zakresu danych wyświetlanych na przedniej szybie zgodnie z menu M Drive.

Kokpit specyficzny dla M i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy dla jeszcze większej dominacji za kierownicą.

Filozofia typowa dla BMW M naturalnie kontynuuje się w projektowaniu i konfiguracji „miejsca pracy” kierowcy: Oba te sportowe samochody o wysokiej wydajności z napędem na wszystkie koła wyposażone są w specjalny kokpit M, w którym zestaw wskaźników ma zmienne pole wstępnego ostrzegania w obrotomierzu, wyświetlacze specyficzne dla funkcji pojazdu i białe podświetlenie. Zarówno BMW X5 M, jak i BMW X6 M dysponują siedzeniami M oraz skórzaną kierownicą M.

Wyższy styl jazdy kierowcy jest dodatkowo wzbogacony o innowacyjne systemy wspomagania kierowcy, oba modele standardowo wyposażone są w tempomat z własną funkcją hamowania. Szeroki zakres opcji wyposażenia, z drugiej strony, obejmuje adaptacyjne reflektory i asystenta świateł drogowych.

Uzupełniając standardowo oferowany system Park Distance Control, dostępna jest również opcjonalna kamera tylna z własną, bardzo specjalną funkcją Top View.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.