BMW X5 M (F85) 2014-2018

BMW X5 M (F85) 2014-2018

Przejdź do galerii zdjęćBMW X5 M (F85) 2014-2018

Duży SUV od BMW otrzymał w 2014 roku modyfikacje w stylu M-Technik. Dział Motorsport opracował najpotężniejszy silnik do napędu na wszystkie koła w historii marki i zamontował go w modelu X5. Na początku wykorzystano silnik V8 o pojemności 4,4 litra, a następnie dodano parę turbosprężarek TwinScroll, kolektory wydechowe krzyżowe, system VALVETRONIC oraz Precyzyjne Bezpośrednie Wtryskiwanie Paliwa. Efektem tych działań jest moc 575 KM i moment obrotowy wynoszący 750 Nm (553 lb-ft). Aby przekazać tę moc na koła, inżynierowie M zainstalowali nowo opracowaną 8-biegową automatyczną skrzynię Steptronic.

Od zewnątrz dodano nowy pakiet aerodynamiczny. Duże wloty powietrza z przodu, boczne wentylacje z emblematem modelu oraz system odprowadzania powietrza, charakterystyczne lusterka M w stylu podwójnych ramion oraz typowy dla modeli M układ wydechowy z czterema końcówkami nadają mu unikalny wygląd, który fani M natychmiast rozpoznają. Całość dopełniają unikalne, 20-calowe felgi ze stopów lekkich w układzie z mieszanymi oponami lub opcjonalne 21-calowe felgi M z lekkich stopów (za dodatkową opłatą).

Wnętrze jest dostosowane do samochodu o wysokich osiągach, nawet jeśli jest to SUV. Jak w większości modeli marki BMW, projekt wnętrza stawia na intuicyjność użytkowania. M GmbH zaznacza tu również swoją obecność. Na przykład BMW X5 M wyposażono w nowo opracowaną, ergonomicznie zoptymalizowaną skórzaną kierownicę M z łopatkami do zmiany biegów, podczas gdy dźwignia zmiany biegów M ma równie charakterystyczny design. Zestaw wskaźników, menu M Drive w wyświetlaczu informacyjnym, a także opcjonalny wyświetlacz Head-Up i specjalny przełącznik wielofunkcyjny z przyciskami M Drive na kierownicy również odpowiadają zestawowi M.

BMW X5 M

Nowe BMW X5 M i nowe BMW X6 M (średnie zużycie paliwa dla obu modeli: 11,1 l/100 km (25,5 mpg imp); emisja CO2 dla obu modeli: 258 g/km) po raz kolejny wyznaczają tempo w segmencie wysokowydajnych Sport Activity Vehicle (SAV) i Sport Activity Coupe (SAC). Gdy poprzednia generacja obu modeli zadebiutowała w 2009 roku, był to pierwszy raz, kiedy wysoka wydajność wypracowana przez BMW M GmbH została przeniesiona do napędu na wszystkie koła w modelu BMW X. Efektem tego była wiodąca w swojej klasie dynamika. Nowe BMW X5 M i BMW X6 M nie oszczędzają wysiłków, aby napisać kolejny rozdział tej historii sukcesu, robiąc znaczący krok naprzód w zakresie doskonałości dynamicznej, emocjonalnego designu M i wyjątkowej efektywności.

Nowe BMW X5 M i nowe BMW X6 M łączą charakterystyczne cechy udanej rodziny BMW X – ekskluzywność, solidność, zwinność i codzienną użyteczność – z zobowiązaniem do wysokiej wydajności, które definiuje samochód M. To ostatnie jest wyraźnie podkreślone imponującymi osiągami tych samochodów. Oba modele przyspieszają od 0 do 100 km/h (62 mph) w 4,2 sekundy w połączeniu z standardową ośmiobiegową skrzynią M Steptronic.

Innowacyjna technologia silnika

Nowy silnik M TwinPower Turbo dla BMW X5 M i BMW X6 M to najpotężniejsza jednostka, jaką kiedykolwiek opracowano w BMW dla pojazdu z napędem na wszystkie koła. Dzięki innowacyjnej technologii M TwinPower Turbo z parą turbosprężarek TwinScroll, poprzecznymi kolektorami wydechowymi, VALVETRONIC i Precyzyjnym Wtryskiem Paliwa, 4,4-litrowy silnik V8 generuje maksymalną moc 423 kW/575 hp w zakresie 6,000 do 6,500 rpm. Stanowi to czteroprocentowy wzrost w porównaniu do modeli poprzedniej generacji. Wzrost jest jeszcze bardziej widoczny w kwestii rozwoju mocy nowego silnika. Maksymalny moment obrotowy został zwiększony o 70 Nm (52 lb-ft), co odpowiada wzrostowi o 10 procent. Jego 750 Nm (553 lb-ft) dostępne jest w szerokim zakresie obrotów między 2,200 a 5,000 rpm.

Jednocześnie zużycie paliwa nowego BMW X5 M i BMW X6 M w cyklu UE zmniejszyło się o 20 procent – z 13,9 l/100 km (20,3 mpg imp) do 11,1 l/100 km (25,5 mpg imp). Emisja CO2 również spadła o ponad 20 procent, do 258 g/km. Oba modele przyspieszają od 0 do 100 km/h (62 mph) w 4,2 sekundy za pośrednictwem standardowej ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic z funkcją Drivelogic. Maksymalna prędkość jest ograniczona do 250 km/h (155 mph).

Potężny wygląd i ekskluzywne wyposażenie

Dzięki wyrazistym formom, nowe BMW X5 M i nowe BMW X6 M jednoznacznie sygnalizują swoje sportowe ambicje. Z karoserią w jednolitym kolorze, oba modele prezentują się nisko na drodze, a mieszane opony podkreślają ich sportową szerokość toru i dodają dodatkowego uznania dla ich premium percepcji. Dodatkowe modyfikacje w designie zewnętrznym podnoszą modele M jeszcze bardziej od standardowych BMW X5 i BMW X6. Duże wloty powietrza z przodu, boczne wentylacje z oznaczeniem modelu i Air Breathers, charakterystyczne lusterka zewnętrzne M w stylu podwójnych warg, typowy dla M układ wydechowy z czterema końcówkami i spojler tylny (dla BMW X6 M) nadają im unikalny wygląd natychmiast rozpoznawany przez fanów M. Kluczowym elementem tego ekskluzywnego zestawu cech są 20-calowe lekkie obręcze M z mieszanymi oponami lub opcjonalne 21-calowe lekkie obręcze M (na życzenie).

Wysokiej jakości wnętrze robi wrażenie przemyślaną kombinacją sportowych elementów, ekskluzywnych materiałów i nienagannego wykonania. M zestaw wskaźników, skórzana kierownica M z aluminiowymi łopatkami do zmiany biegów oraz dźwignia zmiany biegów M – działająca na tej samej zasadzie co znana skrzynia M Double Clutch Transmission – są uzupełnione elektrycznie regulowanymi sportowymi fotelami M dla kierowcy i pasażera z przodu, stopką kierowcy M oraz opcjonalnym wyświetlaczem Head-Up, który, oprócz standardowego systemu, zawiera także specyficzny dla M wskaźnik z informacjami o biegu, zakresie obrotów i świateł zmiany biegów.

Klienci nowych BMW X5 M i BMW X6 M mają również możliwość wyboru spośród różnych opcji dostępnych tylko dla modeli M, takich jak 21-calowe lekkie obręcze M, pełnowymiarowe wnętrze ze skóry Merino oraz sportowe fotele wielofunkcyjne M. Istnieje także wybór dwóch nowych i ekskluzywnych kolorów lakieru M.

Precyzyjnie zbalansowana koncepcja całościowa

W BMW M GmbH wysoka wydajność to coś więcej niż tylko moc silnika i maksymalne prędkości. Wysoka wydajność oznacza doskonałą współpracę wszystkich komponentów pojazdu w harmonii i precyzyjne współdziałanie różnych szczegółów, co skutkuje maksymalną wydajnością, zwinnością, precyzją, stabilnością i pewnością na drodze. To poczucie równowagi jest cechą charakterystyczną wszystkich samochodów produkowanych przez BMW M GmbH i oczywiście występuje także w nowym BMW X5 M i nowym BMW X6 M.

Funkcjonalny design

Funkcjonalny design nowych BMW X5 M i nowych BMW X6 M jest natychmiast widoczny dzięki sportowemu, dynamicznemu wyglądowi, który zdradza ich wysokowydajność, nawet zanim zaczną się poruszać. Cztery duże wloty powietrza i klapy z przodu, a także dyfuzor z tyłu to więcej niż tylko styl. Ich obecność jest niezbędnym elementem dążenia inżynierów do optymalizacji aerodynamiki i zapewnienia wydajnego chłodzenia.

Dzięki sprytnemu konceptowi aerodynamicznemu, strumień powietrza jest kierowany tak skutecznie wokół samochodu, że opór jest minimalizowany, a siła nośna również jest ograniczona. Silnik, napęd i hamulce są odpowiednio chłodzone, nawet w ekstremalnych warunkach na torze. Elementy, które na pierwszy rzut oka wyglądają jak czyste akcenty designu, w rzeczywistości pełnią funkcje funkcjonalne. Na przykład, specyficzne dla M wentylacje Air Breathers za przednimi kołami redukują turbulencje w nadkolach przednich.

Optymalne zarządzanie temperaturą Wysokowydajny silnik znajdujący się w komorze silnika nowych BMW X5 M i BMW X6 M wymaga wysokowydajnego systemu chłodzenia, aby zapewnić optymalną temperaturę roboczą w każdych warunkach – tj. normalnej, codziennej jazdy, w ruchu miejskim i ekstremalnych warunkach na torze. Wysoce wydajna, nowo opracowana kombinacja chłodnic niskotemperaturowych i wysokotemperaturowych, która obsługuje również chłodzenie turbosprężarek, powietrza doładowanego i oleju przekładniowego, utrzymuje optymalną temperaturę, nawet przy pełnej mocy wszystkich komponentów.

Ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic z Drivelogic Nowe BMW X5 M i nowe BMW X6 M przekazują moc silnika na koła za pomocą nowej ośmiobiegowej skrzyni M Steptronic z Drivelogic, która odzwierciedla koncepcję działania skrzyni M Double Clutch Transmission wykorzystywanej w innych modelach M. Dzięki natychmiastowym reakcjom, szybkim zmianom biegów i bezpośredniej reakcji na zmiany obciążenia, auto z momentu obrotowego płynnie łączy się z nowym silnikiem turbo o wyższym momencie obrotowym, prezentując swoje talenty w niesamowity sposób. Jednocześnie szerszy zakres przełożeń umożliwia wyraźne zmniejszenie zużycia paliwa w porównaniu do sześciobiegowej skrzyni w poprzedniej generacji samochodów, a także zwiększa komfort jazdy i poprawia osiągi. To także pierwsze sprzęgło, które umożliwia „pełzanie na żądanie” dzięki asystentowi niskich prędkości.

Nowa ośmiobiegowa skrzynia M Steptronic umożliwia kierowcom relaks przy automatycznych zmianach biegów lub manualnie zmieniać biegi za pomocą łopatek zmiany biegów na skórzanej kierownicy M. Aby perfekcyjnie wystartować, kierowca może aktywować system Launch Control, dostosowany do zastosowania w samochodach wyścigowych. Tutaj kierowca trzyma nogę na hamulcach i wciśnie pedał gazu niemal do podłogi, co skłania system do ustawienia idealnych obrotów startowych. Zwolnienie hamulców sprawia, że Launch Control uwalnia samochód, a ten przyspiesza z maksymalną siłą.

Kierowca może również skorzystać z trzystopniowej funkcji Drivelogic, aby wybrać, czy priorytetem jest oszczędność paliwa, komfort czy sportowe osiągi. Ta funkcja jest dostępna zarówno w trybie automatycznym, jak i w sekwencyjnym trybie SPORT.

Inteligentny napęd na wszystkie koła

Inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive oraz Dynamic Performance Control odgrywają kluczową rolę w doskonałej dynamice nowych BMW X5 M i X6 M. System xDrive wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, aby umożliwić w pełni zmienną dystrybucję napędu między osiami przednią i tylną – od 100 procent na tylnej do 100 procent na przedniej. To zapewnia najlepszą możliwą przyczepność w każdych warunkach drogowych. W trosce o większą zwinność, xDrive ma podstawową konfigurację z większym naciskiem na tylną oś w BMW X5 M i BMW X6 M.

System dynamiki jazdy Dynamic Performance Control nadzoruje ciągłą dystrybucję napędu między tylnymi kołami – zarówno pod obciążeniem, jak i na wyhamowaniu – niezależnie od mocy silnika. W połączeniu z systemem xDrive, skutkuje to nową jakością dynamiki, zwinności i przyczepności. Samochód precyzyjniej podąża za kursem wyznaczonym przez kierowcę, niezależnie od nawierzchni drogi, a system także zmniejsza ilość pracy kół wymaganej od kierowcy: układ kierowniczy reaguje bardziej bezpośrednio, a potrzebnych jest znacznie mniej korekt. Ponadto, naturalna tendencja konwencjonalnych pojazdów z napędem na wszystkie koła do podsterowności jest eliminowana. Poprawa przyczepności jest również zauważalna (szczególnie na nawierzchniach o różnym współczynniku tarcia), a bezpieczeństwo czynne znacznie wzrasta. Kierowca może na wyświetlaczu zobaczyć, jak działa Dynamic Performance Control, z strzałkami na wszystkich czterech kołach wizualizującymi, gdzie aktualnie przesyłana jest moc silnika.

Możliwość kontrolowanych driftów

Wśród innych wyróżników ogólnej koncepcji nowych BMW X5 M i X6 M znajduje się Dynamic Stability Control (DSC). Funkcje kontrolne DSC zostały zoptymalizowane w stosunku do poprzednich wersji systemu, aby jeszcze bardziej poprawić dynamikę jazdy. Dodatkowo wprowadzono nowe funkcje zwiększające bezpieczeństwo czynne (Brake Standby, Brake Drying, Fading Compensation) oraz komfort (Start-Off Assistant, hamulec ręczny z automatycznym zatrzymaniem).

Dynamic Stability Control pozwala kierowcy na wybór spośród trzech trybów: DSC włączony, MDM (M Dynamic Mode), DSC wyłączony. Podczas gdy DSC włączony skutecznie przeciwdziała podsterowności i nadsterowności za pomocą działań hamulcowych, MDM pozwala na większe poślizgi kół – dając zapalonym kierowcom szansę na wykonanie łagodnych driftów. Niemniej jednak, asystenci kierowcy również będą ingerować, aby pomóc kierowcy w tym trybie, jeśli zostanie przekroczona zdefiniowana granica dynamiczna. Dezaktywacja DSC (poprzez DSC off) daje kierowcy możliwość pełnego eksplorowania dynamicznych limitów auta na torze i wprowadzenia go w nadsterowność (tj. drift) przy użyciu gazu. W tym trybie system będzie wprowadzał działania hamulcowe tylko w ekstremalnych sytuacjach z dużymi zmianami przyspieszenia bocznego.

Nowy silnik M TwinPower Turbo

Mówienie, że nowo opracowany silnik w nowych BMW X5 M i X6 M ma bijące serce, to mało powiedziane. Silnik 4,4-litra V8 korzysta z innowacyjnej technologii M TwinPower Turbo – składającej się z poprzecznych kolektorów wydechowych, pary turbosprężarek TwinScroll, Precyzyjnego Wtrysku Paliwa i VALVETRONIC – aby podnieść moment obrotowy i moc na jeszcze wyższe poziomy. Ta unikalna kombinacja zapewnia utrzymanie mocnej fali momentu obrotowego od niskich obrotów i pozwala silnikowi imponować bezpośrednimi i szybkimi reakcjami, żywiołowym zapotrzebowaniem na obroty, liniowym dostarczaniem mocy i charakterystycznym brzmieniem M.

Maksymalna wydajność spotyka doskonałą efektywność

Maksymalna moc nowego silnika turbo M, napędzającego BMW X5 M i BMW X6 M, wynosi 423 kW/575 hp, co stanowi wzrost o cztery procent w porównaniu do jego poprzednika i jest dostępne w zakresie od 6,000 do 6,500 rpm. Jednocześnie, moment obrotowy silnika zwiększono o około 10 procent do 750 Nm (553 lb-ft), który dostępny jest w ekstremalnie szerokim zakresie obrotów – od 2,200 do 5,000 rpm. Niezwykły rozwój mocy tego silnika turbo M pozwala nowym wersjom BMW X5 i X6 przyspieszyć od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 4,2 sekundy. Maksymalna prędkość obu modeli jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155 mph).

Doskonała efektywność nowego silnika M TwinPower Turbo ilustruje jego zużycie paliwa i emisje w cyklu UE: 11,1 litra na 100 km (25,5 mpg imp) i 258 g/km CO2, co stanowi poprawę o ponad 20 procent w porównaniu do ich poprzedników. Oznacza to, że zasięg obu samochodów na jednym, identycznym baku paliwa wzrósł o 26 procent do 765 kilometrów (475 mil) w każdym przypadku.

Optymalna responsywność

Silnik turbo V8 w BMW X5 M i BMW X6 M najbardziej imponuje błyskawiczną responsywnością. Kluczowymi czynnikami są Precyzyjny Wtrysk Paliwa (200 bar), nowoczesny system VALVETRONIC i poprzeczne kolektory wydechowe, które przesyłają dwa zbieżne strumienie spalin do napędzenia dwóch turbosprężarek TwinScroll przez cztery oddzielne kanały wydechowe.

Nowy silnik wyposażony jest w zamknięte gniazdo korbowodowe o niezwykle sztywnej konstrukcji. Umożliwia to osiąganie wyższych ciśnień w cylindrach, co stwarza warunki do poprawy wydajności. Do przenoszenia imponującego momentu obrotowego zastosowano wykonaną z materiałów kompozytowych, sztywną konstrukcję korby, której niska waga przyczynia się do znacznego zmniejszenia mas rotacyjnych i dalszego zwiększenia responsywności silnika.

Z toru wyścigowego na drogę

W rozwoju każdego modelu w BMW M GmbH obowiązuje znana zasada: musi być „gotowy na Nordschleife”. Celem rozwoju samochodów BMW M jest nieprzerwana jazda na najsłynniejszym torze wyścigowym świata z maksymalną prędkością. Ekstremalne przyspieszenia boczne i podłużne generowane podczas okrążania Ringu stawiają ogromne wymagania dostarczania oleju do silnika. Jednak zaawansowana geometria komory oleju i ssania umożliwia nowym BMW X5 M i BMW X6 M osiągnięcie do 1,2 g bez jakichkolwiek problemów.

Systemy chłodzenia nowych BMW X5 M i BMW X6 M są również gotowe do zastosowań torowych, co widać już przy pierwszym spojrzeniu na te pojazdy dzięki dużym wlotom powietrza z przodu. Kombinacja chłodnic niskotemperaturowych i wysokotemperaturowych zapewnia optymalną temperaturę dla chłodzenia płynu chłodzącego silnik, powietrza doładowanego, oleju silnikowego i oleju przekładniowego – nawet przy wchodzeniu w strefy wysokiej wydajności.

Układ wydechowy został zmodyfikowany, aby sprostać sportowym ambicjom nowych modeli M. Charakterystyczny dźwięk silnika BMW M rozbrzmiewa w całym zakresie obrotów przez elektrycznie sterowane klapy, które otwierają się lub zamykają w zależności od potrzeb, a dźwięk jest jeszcze bardziej sportowy i emocjonalny niż jego poprzednika. Wybierając jeden z prekonfigurowanych trybów jazdy, zaangażowany jest precyzyjnie zbalansowany zestaw, który również dostarcza akustycznej informacji zwrotnej na temat obciążenia silnika w danym momencie.

Podwozie

Nowe BMW X5 M i BMW X6 M po raz kolejny wyznaczają tempo w segmencie wysokowydajnych Sport Activity Vehicle i Sport Activity Coupe dzięki rozbudowanym ulepszeniom podwozia. Te udoskonalenia zapewniają doskonałą dynamikę oraz niezrównaną stabilność kierunkową i doskonałą przyczepność, zachowując szczególną neutralną samonaprowadzającą charakterystykę typową dla samochodów M, szczególnie przy przyspieszaniu wychodząc z zakrętów i zabawie z dynamicznymi limitami.

W tym celu przednie zawieszenie typu double-wishbone posiada poprawioną kinematykę. Zmodyfikowana górna wahaczka (zwiększony kąt pochylenia, zoptymalizowana progresja kąta pochylenia i oś obrotu kierownicy) pozwala na dalsze zwiększenie potencjału siły bocznej i zwinności. Jednocześnie, specyficzna dla M elastokinematyka z bardziej sztywnymi mocowaniami poprawia prowadzenie kół, a więc stabilność kierunkową – zarówno na przedniej osi, jak i na tylnej osi Integral-IV (system zawieszenia przestrzennego z anty-squat i anty-dive). Twardsze strojenie sprężyn zawieszenia oraz obniżenie wysokości zawieszenia o 10 mm w połączeniu z aktywnym systemem stabilizacji przechyłów Dynamic Drive skutkują skutecznym zmniejszeniem przechyłów karoserii i ruchów. Dodatkowo, BMW X5 M i BMW X6 M są standardowo wyposażone w zawieszenie pneumatyczne z automatycznym poziomowaniem na tylnej osi. Ponadto, Dynamic Damper Control z elektronicznie regulowanymi tłumikami – kierowca może wybierać z trzech trybów (COMFORT, SPORT i SPORT+) jednym naciśnięciem przycisku – gwarantuje doskonałą równowagę między dynamiką a komfortem jazdy.

Mieszane opony dla optymalnej obsługi

Innym kluczowym elementem charakterystyk jazdy nowych BMW X5 M i BMW X6 M są specjalne opony, których rozwój ściśle podążał za budową osi. W segmencie wysokowydajnym wybór opon na przednią oś koncentruje się – oprócz stabilności bocznej i siły hamowania – głównie na precyzji kierownicy i odczuciach. Z kolei inżynierowie przywiązali szczególną wagę do przyczepności, stabilności bocznej i stabilności kierunkowej w rozwoju opon tylnych. Aby sprostać tym częściowo sprzecznym, częściowo komplementarnym wymaganiom, inżynierowie BMW M GmbH opracowali dwa zestawy mieszanych opon dla nowych BMW X5 M i X6 M. Powiązany rozwój opon, układu kierowniczego i osi nadaje nowym samochodom pewne właściwości jezdne i dobrą wygodę toczenia. Oba modele są standardowo wyposażone w lekkie 20-calowe obręcze (przód: 10 J x 20, tył: 11,5 J x 20) z oponami Pirelli P Zero (przód: 285/40 R20 Y, tył: 325/35 R20 Y), podczas gdy lekkie 21-calowe obręcze (przód: 10 J x 21, tył: 11,5 J x 21) z oponami Michelin Pilot Super Sport UHP (przód: 285/35 R21 Y, tył: 325/30 R21 Y) można zamówić jako opcję.

Kierownica M Servotronic z indywidualnym ustawieniem

Jednym z najważniejszych interfejsów między kierowcą a pojazdem jest układ kierowniczy. Modele wysokowydajne BMW M GmbH od pierwszego dnia ustanowiły benchmark w dostarczaniu bezpośrednich odczuć, precyzyjnej informacji zwrotnej na temat warunków jazdy i precyzyjnej równowagi przy odkrywaniu dynamicznych limitów. Kontynuując tę tradycję, układ kierowniczy M Servotronic w nowych BMW X5 M i X6 M – z własnymi przełożeniami M i inteligentnie skomponowanym ustawieniem ogólnym – również osiąga te wysokie standardy. Ten system zębatkowy z elektrycznym wspomaganiem nie zużywa energii, gdy samochód jedzie na wprost, co pozwala zaoszczędzić 0,3 litra paliwa na 100 kilometrów (62 mile) w porównaniu do systemów hydraulicznych. Funkcja Servotronic, znana z systemów hydraulicznych, kontrolująca stopień wspomagania kierownicy w zależności od prędkości samochodu, jest kolejnym integralnym elementem. Ponadto kierowcy mogą wybierać spośród trzech ustawień kierownicy (COMFORT, SPORT, SPORT+) – jednym naciśnięciem przycisku w konsoli centralnej lub zapisując swoje preferencje w przyciskach M Drive – aby dostosować charakterystykę kierownicy do osobistych upodobań lub sytuacji.

Wysokowydajne hamulce z wyścigów

Niezwykły potencjał dynamiczny BMW X5 M i BMW X6 M wspierany jest przez standardowe wysokowydajne hamulce kompozytowe z dużymi sześciotłoczkowymi stałymi zaciskami z przodu i jedną tłoczkową pływającą zaciską z tyłu. Doskonała siła hamowania, precyzyjny odczucie, niska waga i zwiększona odporność na ciepło to ich główne cechy. Tarcze hamulcowe w systemach kompozytowych – które pierwotnie zostały opracowane do wyścigów – składają się z różnych części i materiałów. Powierzchnia klocków hamulcowych jest o 50 procent większa w porównaniu do tych z wcześniejszych modeli. Jednocześnie waga jest niższa o 1,6 kilograma, co pomaga w zredukowaniu mas niesprężystych i rotacyjnych. To także przekłada się na poprawę przyspieszenia, responsywności i prowadzenia BMW X5 M i BMW X6 M. A kompozytowe hamulce nie zwlekają z wizualnym sygnałem swojego potencjału wydajności także wizualnie. Wszystkie tarcze hamulcowe są perforowane i wentylowane od wewnątrz, a zaciski hamulcowe malowane są w kolorze metalicznym Dark Blue, w typowym stylu M, i oznaczone z przodu kołami logo M.

Design

Doskonała dynamika jazdy nowych BMW X5 M i X6 M również staje się widoczna dzięki ich sygnaturom M w designie. Bliskie powiązania między tymi dwoma modelami – mają identyczne osiągi i równie silny potencjał dynamiczny – szczególnie wyraźnie widać w wspólnym designie przedniej części z dużymi wlotami powietrza. Jednak indywidualne charaktery dwóch modeli sportowych są nadal bardzo wyraźne, co widać, gdy tylko pojawią się na horyzoncie. Proporcje BMW X5 M od razu ukazują jego muskularną moc i ekskluzywność, nie wspominając o jego imponującej wszechstronności. Z kolei opływowe linie BMW X6 M podkreślają prominentną dynamikę i sportową sylwetkę BMW Sports Activity Coupe.

Nowe BMW X5 M i nowe BMW X6 M zostały zaprojektowane do użytku drogowego. Obie te elite sportowe maszyny łączą podwyższone siedzenie modelu BMW X z wyjątkową równowagą ogólnej koncepcji pojazdu BMW M. Aby wizualnie wzmocnić jeszcze lepsze cechy drogowe nowych modeli M, całe nadwozie pomalowane jest w tym samym kolorze. W połączeniu z obniżeniem wysokości o 10 milimetrów oraz szerszym torem stworzonym dzięki zastosowaniu mieszanych opon, samochody mają niższą, bardziej potężną postawę, a ich dynamiczny wygląd jeszcze mocniej imponuje, nawet gdy stoją w miejscu, a tym samym cieszą się znacznie lepszym statusem w porównaniu do swoich rodzeństw BMW X5/BMW X6.

Wizualnie uderzający przód z funkcjonalnym zadaniem

Wspólny projekt przodu BMW X5 M i BMW X6 M również jest wyraźnym odejściem od odpowiednich modeli standardowych i podąża klasyczną zasadą „forma podąża za funkcją”. Duże wloty powietrza i obszerne „nerki” grilla chłodnicy, z ich tradycyjnym wyglądem M podwójnego pasa, są odpowiedzią na wysokie wymagania powietrza chłodzącego potężny silnik, przekładnię i wysokowydajne hamulce przednie. Mimo dużych wymagań chłodzenia i bardziej restrykcyjnych wymagań ochrony pieszych, projektanci zdołali zintegrować światła przeciwmgielne w przedniej części samochodów. Oba nowe modele M korzystają z reflektorów z BMW X6, wraz z systemem mycia. Inne klapy nisko w zewnętrznych wlotach powietrza – zaadaptowane z wyścigowych samochodów – redukują siłę nośną i podkreślają zoptymalizowaną aerodynamikę obu nowych modeli.

Te same geny, charakterystyczny wygląd

Różnice w charakterze BMW X5 M i BMW X6 M są szczególnie widoczne, gdy oba modele ogląda się z boku. BMW X5 M wzmacnia swoją obecność i funkcjonalność dzięki prostemu wyglądowi, długiej linii dachu i dużym powierzchniom okien. Z kolei BMW X6 M prezentuje charakterystyczne, dynamiczne linie BMW Sports Activity Coupe dzięki delikatnie zakrzywionym szybom, opadającej linii dachu i wyraźnej sylwetce w kształcie klina. Elementy specyficzne dla M obu modeli to znane zewnętrzne lusterka w kształcie podwójnych warg z integralnymi kierunkowskazami oraz opcjonalnym wyświetlaczem dla asystenta zmiany pasa. Innym charakterystycznym elementem modeli od BMW M GmbH są wentylacje w bocznych panelach z chromowanymi wykończeniami, które zawierają oznaczenie modelu i Air Breather.

Potężny tył z akcentami wyścigowymi

Tyły BMW X5 M i BMW X6 M różnią się znacząco od ich standardowych odpowiedników, emanując bardziej ekskluzywną aurą i podkreślając wyraziste, sportowe akcenty. To podejście szczególnie podkreślają szerokie tylne opony (które są innego rozmiaru niż przednie), charakterystyczne tylne zderzaki M pomalowane w kolorze nadwozia, oraz typowy czterokołowy układ wydechowy M. Element dyfuzora (również w kolorze nadwozia) adaptowany z samochodów wyścigowych pomaga zapewnić aerodynamikę zoptymalizowanego przepływu powietrza na dolnej krawędzi tylnego zderzaka, co pozwala nowym modelom M ponownie podkreślić imponującą funkcjonalność swoich cech projektowych. Tylni spojler pomalowany w kolorze nadwozia w BMW X6 M redukuje siłę nośną tylnej osi.

Sportowa atmosfera i nienaganna ergonomia

Jak we wszystkich samochodach z marki BMW, projekt wnętrza stawia na intuicyjną, szybką i bezbłędną obsługę. A M GmbH również odciska tutaj swoje unikalne piętno. Na przykład, BMW X5 M i BMW X6 M wyposażone są w nowo opracowaną, ergonomicznie zoptymalizowaną skórzaną kierownicę M z łopatkami zmiany biegów, a dźwignia zmiany biegów M ma równie charakterystyczny design. Zestaw wskaźników, menu M Drive w wyświetlaczu informacyjnym, wyświetlacze w opcjonalnym wyświetlaczu Head-Up oraz specjalny przełącznik wielofunkcyjny z przyciskami M Drive na kierownicy także będą pasować do wzorca M.

Sportowa atmosfera w nowych BMW X5 M i BMW X6 M jest szczególnie podkreślona przez ekskluzywne, elektrycznie regulowane fotele sportowe M dla kierowcy i pasażera z przodu – wykonane z wysokiej jakości skóry Merino z kontrastowymi szwami i wytłoczonym logo M w oparciach – oraz przez skórzaną deskę rozdzielczą BMW Individual. Listwy progowe z oznaczeniem modelu, aluminiowe wykończenia wnętrza i antracytowe wykończenie sufitu BMW Individual nadają wnętrzu dodatkowy akcent ekskluzywności. Klienci mogą podnieść wnętrze swoich samochodów na jeszcze wyższy poziom, wybierając opcjonalne pełne wykończenie skórą, w tym wykończenie sufitu w Alcantarze oraz w pełni elektryczne fotele wielofunkcyjne M w skórze Merino.

Wyposażenie

Nowe BMW X5 M i nowe BMW X6 M są dostarczane z obszernym zestawem ekskluzywnego wyposażenia z fabryki, co ilustruje ich charakter jako wysokowydajnych maszyn sportowych, które można stosować na co dzień. Klienci mogą też korzystać z szerokiego wyboru opcji, które pozwolą na jeszcze bardziej sportowy charakter ich samochodu lub zaspokojenie najbardziej wyrafinowanych wymagań dotyczących komfortu. A oferta BMW Individual ekskluzywnych kolorów lakierów, wykończeń skórzanych i listew wykończeniowych wnętrza oznacza, że BMW X5 M i BMW X6 M mogą być jeszcze bardziej spersonalizowane, aby spełnić pragnienia klientów.

Standardowe zewnętrzne elementy pomalowane w kolorze nadwozia i pasujące do klasycznego profilu M są kluczowym czynnikiem w uderzającym wyglądzie nowych BMW X5 M i X6 M. Należą do nich przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza, podwójna nerka grilla, znane zewnętrzne lusterka M, boczne wentylacje z logo M i Air Breathers, tylni zderzak z wbudowanym dyfuzorem oraz układ wydechowy z czterema końcówkami w kolorze chromu. Oba modele standardowo wyposażone są w polerowane 20-calowe lekkie obręcze BMW M w kolorze Orbit Grey z mieszanymi oponami. Polerowane, lekkie, 21-calowe obręcze BMW M w kolorze Orbit Grey z mieszanymi oponami dostępne są jako opcja.

Wysokiej jakości wnętrze z ekskluzywną aurą

Ekskluzywność i imponująca funkcjonalność to również cechy definiujące wnętrze nowych BMW X5 M i BMW X6 M. Oprócz nowej skórzanej kierownicy M z zintegrowanymi aluminiowymi łopatkami zmiany biegów oraz sportowych foteli M w skórze Merino dla kierowcy i pasażera z przodu (z elektryczną regulacją i funkcją pamięci), standardowe wyposażenie M specyficzne dla obu modeli zawiera również skórzaną deskę rozdzielczą BMW Individual, antracytowy sufit BMW Individual, aluminiowe listwy wykończeniowe wnętrza, listwy progowe z oznaczeniem modelu, podkładki na kolana na konsoli centralnej i stopkę M dla kierowcy.

W standardzie nowe BMW X5 M i nowe BMW X6 M posiadają też system alarmowy, automatyczne otwieranie tylnej klapy, automatycznie przyciemniane lusterka wsteczne i zewnętrzne, system mycia świateł, automatyczną klimatyzację, system głośników hi-fi oraz Park Distance Control, który można zamówić opcjonalnie z kamerą tylnej lub bez funkcji Surround View. Adaptacyjne reflektory LED z selektywnym promieniem BMW, funkcja wysokiego światła zapobiegająca oślepieniu oraz aktywna funkcja skrętu są także częścią standardowego wyposażenia BMW X5 M i BMW X6 M. Elementy te dodają do systemów asystujących kierowcy znanych z regularnych BMW X5 i BMW X6 oraz usług mobilności BMW ConnectedDrive. Wśród najważniejszych elementów znajduje się nowa generacja systemu nawigacji Professional, który oferuje jeszcze większe możliwości i wyraźniejszą grafikę oraz wprowadza elementy 3D do wyświetlacza mapy.

Zgodnie z wysokimi pretensjami do wydajności, oba nowe modele M są również standardowo wyposażone w zestaw wskaźników specyficznych dla M – zawierający wyświetlacze pokazujące wybrany bieg, stan systemu (dynamika silnika, Dynamic Damper Control, M Servotronic), tryb M Drive oraz kompas, menu M Drive w wyświetlaczu informacyjnym oraz przyciski specyficzne dla M na skórzanej kierownicy M. Ponadto, poza informacjami wyświetlanymi przez standardowy system, opcjonalny wyświetlacz Head-Up dla nowych BMW X5 M i BMW X6 M zawiera również specjalny wyświetlacz M z cyfrowym wyświetlaczem prędkości, wyświetlaczem biegów, zakresem obrotów i światłami zmiany biegów.

Dokładna analiza stylu jazdy z aplikacją M Laptimer

BMW M GmbH opracowała aplikację BMW M Laptimer dla smartfonów, aby klienci mogli uzyskać szeroką analizę swojego osobistego stylu jazdy na torze. Po podłączeniu smartfona do samochodu, aplikacja BMW M Laptimer może być obsługiwana za pomocą kontrolera iDrive. Aplikacja rejestruje prędkość samochodu, przyspieszenie boczne i podłużne, aktualnie włączony bieg, kąt skrętu oraz położenie pedału gazu. Te dane mogą być później używane do dokładnej analizy działań i reakcji kierowcy w różnych punktach na torze za pomocą graficznych wyświetlaczy na smartfonie klienta. Inna funkcja pozwala na porównanie dwóch nagrań na tym samym torze, zakręt po zakręcie. Używane dane mogą być zarówno własnymi odczytami kierowcy, jak i danymi dzielonymi przez innych kierowców za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Więcej sportu, więcej komfortu

Lista ekskluzywnych opcji M zawiera w pełni elektryczny fotel wielofunkcyjny M w skórze Merino. Ta wersja fotela wyróżnia się integralnym zagłówkiem oraz specjalnie uformowanymi boczkami wokół poduszki siedzenia i ramion, aby jeszcze bardziej poprawić boczne wsparcie. Opcjonalnie dostępna jest także aktywna wentylacja foteli dla fotela wielofunkcyjnego M.

Nowe modele M mogą być także poddane dalszemu udoskonaleniu w postaci pełnego wykończenia skórzanego Merino, karbonowych listew wykończeniowych oraz dwóch nowych i ekskluzywnych kolorów lakieru M (Long Beach Blue metallic i Donington Grey metallic).

Charakter wysokowydajności nowych BMW X5 M i nowych BMW X6 M jest dodatkowo podkreślony przez standardową funkcję Launch Control, dostosowaną na potrzeby wyścigów.

BMW Individual

BMW Individual oferuje klientom kupującym nowe BMW X5 M lub nowe BMW X6 M możliwość personalizacji i dostosowania swojego samochodu znacznie powyżej możliwości standardowych specyfikacji i listy opcji. Oferta BMW Individual składa się z dwóch obszarów. Kolekcja BMW Individual łączy ze sobą elementy wyposażenia wybierane tak, aby idealnie pasowały do konkretnej serii modeli, w tym ekskluzywne kolory lakierów, wysokiej jakości wykończenia skórzane i listwy wykończeniowe. Dostępne są również wykończenia z Alcantary oraz funkcje techniczne, takie jak lodówka i dodatkowe lampki do czytania.

Z kolei Manufaktura BMW Individual realizuje szczególnie ekstrawaganckie zamówienia klientów. Niezależnie od tego, czy chodzi o luksusowe kolory lakierów, niezwykłe materiały, czy nietypowe pomysły na szczegóły, eksperci Manufaktury BMW Individual wykorzystują swoje doświadczenie i staranne wykonanie, aby urzeczywistnić wizję klienta, pod warunkiem, że mieści się to w ramach wymagań bezpieczeństwa, charakteru marki i przepisów prawnych.

Potężne akcenty, zrealizowane w perfekcji

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.