Czym tak naprawdę był? Hatchbackiem? SUV-em? A może crossoverem? Cóż, był wszystkim. Podniesiony hatchback z bardzo precyzyjnym układem kierowniczym i absurdalną mocą.
Oczywiście, wszystko brzmi dobrze, ale wiązało się to z pewnymi kompromisami: ograniczoną przestrzenią bagażową i miejscem dla czterech osób.
Nie był to praktyczny ani uniwersalny pojazd, ale świetna opcja dla pasjonatów jazdy.
X6M został opracowany przez dział Motorsport BMW i był wyposażony w podwójnie doładowany silnik V8 o pojemności 4,4 litra, który generował nie mniej niż 555 koni mechanicznych, czyli o 5 koni więcej niż silnik w Cayenne Turbo S.
Interesujące jak na crossover, X6M jeździł jak sportowa limuzyna i był wyposażony w 20-calowe felgi oraz specjalnie strojone sportowe zawieszenie.
X6M oferował miejsce dla 4 osób i miał bogaty zestaw standardowych funkcji, takich jak 20-calowe felgi, automatyczne zawieszenie z elektronicznym poziomowaniem, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, reflektory ksenonowe, spryskiwacze reflektorów, elektrycznie otwierany bagażnik, panoramiczny dach, skórzaną tapicerkę, automatyczną klimatyzację w dwóch strefach, ambientowe oświetlenie wnętrza, łączność Bluetooth oraz system nawigacji oparty na dysku twardym z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym.
Dodatkowe opcje obejmowały automatyczne drzwi z funkcją miękkiego domykania, wentylowane fotele, podgrzewany wieniec kierownicy, podgrzewane tylne fotele, kamerę cofną, wyświetlacz przezierny, system audio premium z 16 głośnikami, bezkluczykowy dostęp, system rozrywki dla pasażerów tylnych siedzeń oraz przygotowanie do holowania.
Imponujące 4,8 sekundy do osiągnięcia 100 km/h, jak na pojazd ważący 2500 kg.
Standardowe funkcje bezpieczeństwa obejmowały ABS, kontrolę stabilności, liczne poduszki powietrzne oraz przednie zagłówki redukujące ryzyko urazu szyi.
BMW X6 M
Teraz wymagający klienci mają okazję cieszyć się wyjątkowym, wysokowydajnym charakterem samochodu BMW M również w segmencie modeli BMW X: BMW X5 M i BMW X6 M to pierwsze modele z napędem na wszystkie koła, które oferują najwyższą wydajność, dynamiczne cechy jazdy, sportowy design i wysoką jakość typową dla samochodów BMW M.
Oba modele są napędzane nowo opracowanym silnikiem V8 o wysokiej wydajności, dostarczającym 408 kW/555 KM przy obrotach silnika wynoszących 6,000 rpm z pojemnością 4,395 cc. Nowy silnik M TwinPower Turbo jest pierwszą jednostką napędową na świecie z wspólnym kolektorem wydechowym obejmującym obie rzędy cylindrów i wyposażonym w technologię Twin Scroll Twin Turbo.
Inteligentny system napędu na wszystkie koła xDrive BMW jest naturalnie dostosowany do specyficznych cech mocy i wydajności BMW X5 M i BMW X6 M, podobnie jak Dynamic Performance Control, który jest standardem w obu modelach. Współdziałając z specjalnym zawieszeniem M samochodów, w tym Adaptive Drive i nowo opracowanym wspomaganiem kierownicy Servotronic, zapewnia charakterystyczne dla samochodów BMW M zachowanie podczas jazdy, łącząc unikalną stabilność jazdy z precyzyjnie kontrolowanymi właściwościami kierownicy, aż do najwyższego poziomu dynamiki jazdy.
BMW X5 M i BMW X6 M wyznaczają nowe standardy w segmencie modeli wysokowydajnych pod względem przyspieszenia, dynamiki bocznej, zachowania kierownicy, siły hamowania i efektywności. Oba modele przyspieszają do 100 km/h z miejsca w 4,7 sekundy i wyróżniają się nie tylko naprawdę imponującą mocą silnika V8 turbo, który zapewnia maksymalny moment obrotowy wynoszący 680 Nm lub 501 lb-ft w szerokim zakresie obrotów od 1,500 do 5,650 rpm, ale także płynnym i stabilnym wzrostem sił bocznych, spełniającym najwyższe wymagania i najbardziej dynamiczny poziom wydajności w zakrętach.
Ekskluzywny charakter zarówno BMW X5 M, jak i BMW X6 M w dużej mierze wynika z poziomu osiągów, jakiego wcześniej nie było nawet w tym szczególnym segmencie. Oba modele oferują wszystko, co najlepsze w swoim segmencie, zapewniając wydajność i dynamiczne rezerwy, które są unikalne w porównaniu do konkurencji, a także gwarantując doświadczenie nieskończonej przewagi w codziennym ruchu ulicznym.
Design: cechy typowe dla BMW M dla najwyższej dynamiki i ekskluzywności.
Wyjątkowy potencjał obu modeli wyraźnie ujawnia się w ich wyglądzie i designie, a ich wspólne DNA, uosabiające najwyższą wydajność na drodze, jest przekonywująco prezentowane przez wspólny design przedniej części z dużymi wlotami powietrza.
Pokrywa komory silnika, przedni zderzak i grafika świateł przednich przeniesione z BMW X6 są w obu przypadkach identyczne. Proporcje obu samochodów, z drugiej strony, wyraźnie różnią się dzięki zmienności BMW X5 M jako Sport Activity Vehicle w porównaniu do dynamicznych cech BMW X6 M jako Sport Activity Coupé.
Zarówno BMW X5 M, jak i BMW X6 M mają specjalne wloty w bocznych panelach dostosowane do każdego modelu oraz indywidualnie zaprojektowane 20-calowe felgi aluminiowe.
Znaki rozpoznawcze tak typowe dla BMW M również prezentowane są w indywidualnym stylu z tyłu, w każdym przypadku potwierdzając wyjątkową dynamikę każdego modelu: tylny zderzak BMW X6 M demonstruje szczególnie mocną obecność, podczas gdy dwa podwójne końcówki wydechu, otoczone w każdym przypadku tylnym zderzakiem, ponownie są typowe dla filozofii BMW M.
W porównaniu z „zwykłymi” BMW X5 i BMW X6, udział czarnych plastikowych powierzchni w dolnej części nadwozia został w obu nowych modelach zmniejszony, co jeszcze bardziej podkreśla typowo sportowy charakter BMW X5 M i BMW X6 M. Szczególnie elementy nadwozia, które pełnią istotne funkcje w zakresie aerodynamiki i przepływu powietrza do chłodzenia, są wyraźnie zaakcentowane w obu modelach.
Poza tymi wspólnymi cechami, oba te wysokowydajne samochody sportowe z napędem na wszystkie koła wyróżniają się jako unikalne modele: BMW X5 M już na pierwszy rzut oka szczyci się swoją przewagą mocy i ekskluzywnością, podczas gdy BMW X6 M, w swoim unikalnym designie, nawiązuje do fascynujących cech dynamicznych i sportowej charyzmy samochodu.
M TwinPower Turbo: Technologia Twin Scroll Twin Turbo z wspólnym kolektorem wydechowym dla obu rzędów cylindrów debiutuje na rynku.
Moc i wydajność typowa dla BMW M są dostarczane przez jednostkę napędową w obu modelach BMW X5 M i BMW X6 M dzięki nowemu projektowi i zasadzie konstrukcyjnej: Nowy M TwinPower Turbo z technologią Twin Scroll Twin Turbo oraz kolektorem wydechowym sięgającym obu rzędów cylindrów, opatentowanym przez BMW, oferuje niezwykle ekstremalną reakcję i spontaniczność, liniowy wzrost mocy silnika oraz niezwykle spójną krzywą momentu obrotowego.
Dwa turbosprężarki są umieszczone razem z katalizatorami w sekcji V między dwoma rzędami cylindrów. Położenie kanałów dolotowych i wydechowych w ten sposób zmniejsza długość rur i kolektorów oraz zwiększa ich przekrój, znacznie minimalizując straty ciśnienia po stronie wydechu.
Wspólny przepływ spalin dostarczany przez wspólny system kolektora, łączący dwa cylindry jednocześnie, zapewnia również optymalne przepływy gazów. Oddzielenie przepływu spalin trwa aż do momentu dotarcia spalin do wirnika turbiny, budując stałe ciśnienie w dwóch turbosprężarkach Twin Scroll, które nie jest zakłócane żadnym rodzajem przeciwciśnienia.
Przy maksymalnym ciśnieniu doładowania wynoszącym 1,5 bara, zastosowanie technologii Twin Scroll Twin Turbo z jej wspólnym kolektorem wydechowym czyni wyjątkowe wykorzystanie potencjału doładowania.
Natychmiastowa, bezpośrednia reakcja na pedał gazu i naprawdę wyjątkowa siła ciągu z silnika, zaczynająca się przy niskich prędkościach i konsekwentnie utrzymująca się na najwyższym poziomie obciążenia, charakteryzują nowy M TwinPower Turbo z BMW M GmbH. Rzeczywiście imponujący rozwój mocy zapewniony w ten sposób towarzyszy fascynujący dźwięk silnika, akcentujący cechy silnika o wysokich obrotach i liniowy wzrost mocy, a także doskonały efekt akustyczny typowy dla samochodu BMW M.
Odbijając przewagę mocy silnika, jednostka V8 posiada system chłodzenia opracowany specjalnie dla tych dwóch nowych modeli. Jedną z wyróżniających cech w tym kontekście jest pośredni efekt intercoolera, który służy do optymalizacji wydajności w szczególnie dynamicznych warunkach jazdy.
Nowy M TwinPower Turbo rozwija swoją niezwykłą moc i wydajność z równie wyjątkową efektywnością. Oprócz bezpośredniego High Precision Injection, zarówno BMW X5 M, jak i BMW X6 M są wyposażone w szereg technologii od BMW EfficientDynamics. Oprócz regeneracji energii hamowania, obejmują one również kontrolę elektrycznej pompy paliwowej na żądanie, wykrywalny kompresor klimatyzacji oraz sterowanie przepływem hydraulicznym dla systemu przeciwdziałania przechyłom, który również działa na żądanie.
Oba modele oferują średnie zużycie paliwa w cyklu testowym UE wynoszące 13,9 litra/100 kilometrów, co odpowiada 20,3 mpg imp. Ich emisja CO2 wynosi 325 gramów na kilometr. I wreszcie, silnik spełnia naturalnie wszystkie wymagania standardu US LEV II, a także wymagania EU5 w Europie.
M Sportowa Automatyka z elektroniczną dźwignią zmiany biegów i łopatkami na kierownicy.
Po raz pierwszy w modelu BMW M, sześciobiegowa skrzynia automatyczna wzmacnia wyspecjalizowany charakter BMW X5 M i BMW X6 M dzięki spontanicznemu przełączaniu biegów, bezpośredniemu połączeniu z silnikiem oraz wysokiemu poziomowi komfortu zmiany biegów. Nowa M Sportowa Automatyka jest kontrolowana przez elektroniczną dźwignię zmiany biegów na konsoli centralnej i oferuje kierowcy nie tylko tryb D, ale także tryb S i M dla jeszcze sportowszej zmiany biegów.
Aluminiowe łopatki do zmiany biegów na kierownicy, ekskluzywne dla BMW M, pozwalają na manualną zmianę biegów, znacznie skracając czasy zmiany biegów dzięki nowej technologii redukującej moment obrotowy w skrzyni biegów poprzez dezaktywację poszczególnych cylindrów.
To znacznie podwyższa sportowy charakter samochodu, a bieg w kołach jest utrzymywany w pozycji w trybie M aż do maksymalnych obrotów silnika, aby zapewnić kierowcy optymalną kontrolę nad pojazdem nawet w najbardziej dynamicznych warunkach jazdy. Innymi słowy, w tym trybie skrzynia biegów nie zmienia biegów automatycznie przy określonej prędkości obrotowej silnika.
Dodatkową opcją w trybie M jest aktywacja funkcji Launch Control, pozwalającej kierowcy na przyspieszanie z miejsca z maksymalną mocą: przy przyciśniętym do końca pedale gazu, M Sportowa Automatyka zmienia biegi automatycznie w idealnym momencie i z optymalną kontrolą poślizgu kół. Aluminiowa miska olejowa, także ekskluzywna dla BMW M, z wyjątkową strukturą żeberkową na powierzchni zapewnia optymalne chłodzenie przez cały czas, nawet przy ekstremalnie sportowym stylu jazdy.
BMW xDrive i Dynamic Performance Control z wyjątkowym ustawieniem dla optymalnej dynamiki.
Wyjątkowy sukces inteligentnej technologii napędu na wszystkie koła xDrive BMW opiera się na tym, że system nie tylko poprawia przyczepność w trudnym terenie, ale także zwiększa dynamikę jazdy na drodze. Elektronika kontroluje zmienną dystrybucję mocy na oś przednią i tylną, co zapobiega nawet najmniejszej tendencji do nad- lub niedostatecznego prowadzenia od samego początku, zanim DSC Dynamic Stability Control będzie musiał się włączyć.
Dynamic Performance Control, po raz pierwszy zaprezentowane w BMW X6, a teraz również obecne w BMW X5 M i BMW X6 M, zwiększa stabilność jazdy w wymagających sytuacjach. Zmienna dystrybucja mocy napędu między prawym a lewym tylnym kołem znacznie poprawia precyzję kierowania i stabilność toru jazdy przy wszystkich prędkościach, przy czym DSC jest wymagane do stabilizacji pojazdu tylko przy wysokiej przyspieszeniu bocznym.
Ostatecznie oferuje to kierowcy niezrównany standard dynamicznych osiągów, zwinności i przyczepności, redefiniując wszystkie istniejące punkty odniesienia w technologii napędu i zawieszenia.
W BMW X5 M i BMW X6 M potencjały obu systemów są ponownie wykorzystywane w tym unikalnym stylu BMW M, a kierowca może aktywować tryb M Dynamic Mode (MDM) za pomocą przycisku DSC na konsoli centralnej. Ten tryb podnosi progi kontrolne DSC dla interwencji w hamulcach i redukcji mocy silnika, zapewniając kierowanie w typowym dla BMW M stylu poprzez przesunięcie funkcji kontrolujących xDrive bardziej w kierunku tylnych kół i współdziałając z Dynamic Performance Control.
W rezultacie MDM pozwala na maksymalne prędkości w zakrętach i na krętych drogach, przy czym system włącza się bardzo późno, gdy pojazd osiąga absolutny limit. Nawet przy maksymalnym obciążeniu w szczycie zakrętu, pojazd podąża za kierownicą z największą precyzją, dając kierowcy bardzo wysoką prędkość przy wyjeździe z zakrętu w interesie optymalnej wydajności. I wreszcie, tryb DSC-Off może być aktywowany jednym naciśnięciem przycisku.
Specjalne zawieszenie M z Adaptive Drive w standardzie.
Zawieszenie opracowane specjalnie dla BMW X5 M i BMW X6 M z podwójnym wahaczem przednim i tylnym układem Integral IV oferuje specifikę elastokinematic M dzięki sztywniejszym mocowaniom wahaczy i hydraulicznym mocowaniom poprzecznym z przodu, a także sztywniejszym mocowaniom osi z tyłu.
Oba modele są standardowo wyposażone w zawieszenie pneumatyczne z samopoziomowaniem na osi tylnej, a także Adaptive Drive z elektronicznie sterowanymi tłumikami (EDC) i aktywną stabilnością antyprzechyłową. Specjalna wersja Adaptive Drive dostosowana do wymagań BMW M obniża całkowicie pojazd o 10 milimetrów w porównaniu do „zwykłego” BMW X5 i BMW X6 i obejmuje sztywniejsze sprężyny nośne, zmodyfikowane sprężyny pomocnicze, mocowania trójpunktowe i sterowanie tłumikami z wzmocnionym mocowaniem do nadwozia.
Specjalne wspomaganie kierownicy Servotronic opracowane dla BMW X5 M i BMW X6 M zapewnia indywidualną pomoc przy kierowaniu dostosowaną do aktualnej prędkości pojazdu. Umożliwia to wygodne manewry parkowania z mniejszymi siłami roboczymi, a także dokładny feedback i wysoki standard precyzji kierowania przy wyższych prędkościach.
Stopień wspomagania mocy jest określany przez dwie mapy kontrolne. Oprócz standardowej konfiguracji, kierowca może, za pośrednictwem EDC i przycisku M Drive, wywołać tryb sportowy, aktywując bezkompromisowo sportową mapę sterowania z wyższymi siłami kontrolnymi dla szczególnie dynamicznych warunków jazdy.
Przechodząc z trybu Normal do Sport, system zmienia nie tylko mapę kontrolną Servotronic, ale także ustawienie tłumików, przy czym połączenie tłumików z nadwoziem pojazdu jest w trybie Sport znacznie wzmocnione. W połączeniu z stabilizacją antyprzechyłową umożliwia to wyjątkowo wysoki standard liniowych sił bocznych w dynamicznych zakrętach i na szybkich, krętych drogach.
System hamulcowy o wysokiej wydajności gwarantuje doskonałą siłę hamowania i wysoką odporność na zjawisko blaknięcia w każdych warunkach. Hamulce wyposażone są w czterotłoczkowe stałe zaciski z przodu i wahadłowe z tyłu, w każdym przypadku połączone z wewnętrznie wentylowanymi lekko ważącymi tarczami hamulcowymi.
BMW X5 M i BMW X6 M to jedyne pojazdy w swoim segmencie, które standardowo są wyposażone w opony o różnej wielkości z przodu i z tyłu, działające na 20-calowych lekkich felg aluminiowych. Wybór opon 275/40 R 20 z przodu i 315/35 R 20 z tyłu to kolejny efekt specjalnych ustawień charakterystycznych dla obu modeli, z naciskiem na moc tylnych kół. Wybór tej kombinacji rozmiarów opon idealnych pod względem dynamiki jazdy wspomaga zarówno wyjątkowo dobrą transmisję mocy do osi tylnej, jak i precyzyjne, dokładnie dozowane zachowanie kierownicy obu modeli.
Dynamiczna wydajność zgodna z osobistym wyborem kierowcy i dostępna na wyciągnięcie ręki: przycisk M Drive na kierownicy.
Oprócz trybu DSC oraz specyficznego ustawienia zarówno tłumików, jak i kierownicy, kierowca ma także możliwość skonfigurowania ustawienia napędu w BMW X5 M i BMW X6 M zgodnie z własnymi wymaganiami. Aktywując tryb Power, który wpływa na sterowanie silnikiem i skrzynią biegów, kierowca ma do wyboru zarówno programy jazdy Sport, jak i Efficiency.
Program Sport pozwala na precyzyjne dozowanie mocy silnika również w najbardziej dynamicznych warunkach jazdy, szczególnie dzięki liniowemu wzrostowi dostarczanej mocy.
Program Efficiency z kolei zmienia biegi wczesnym momencie, aby nie tylko znacznie zmniejszyć zużycie paliwa w praktycznych warunkach jazdy, ale również umożliwić relaksujący styl jazdy, korzystając z niesamowitego momentu obrotowego i siły ciągu silnika dostępnego przy niskich prędkościach. Wynik jest więc idealną kombinacją efektywnej jazdy i doskonałych jakości jazdy.
W menu M Drive kierowca może wstępnie skonfigurować zarówno tryb Power, jak i ustawienie DSC oraz EDC, a wybrana kombinacja ustawień zapewnia preferowane przez kierowcę ustawienia we wszystkich warunkach. Kierowca może nawet zapisać swoje ulubione ustawienia i później przywołać je w dowolnym momencie, po prostu naciskając przycisk M Drive na kierownicy.
Menu M Drive to kolejna specyficzna funkcja M, uzupełniająca funkcje pojazdu, infotainment, nawigacji, klimatyzacji i komunikacji, które są już kontrolowane przez BMW iDrive. Zarówno BMW X5 M, jak i BMW X6 M są wyposażone w najnowszą generację iDrive i są dostępne z opcjonalnym wyświetlaczem Head-Up, ponownie specyficznym dla BMW M. Rzeczywiście, ta funkcja umożliwia nawet kierowcy dostosowanie rodzaju i zakresu danych wyświetlanych na przedniej szybie zgodnie z menu M Drive.
Kokpit specyficzny dla M oraz zaawansowane systemy wsparcia kierowcy dla jeszcze większej przewagi za kierownicą.
Filozofia typowa dla BMW M oczywiście kontynuuje w projektowaniu i konfiguracji „miejsca pracy” kierowcy: Oba te wysokowydajne samochody sportowe z napędem na wszystkie koła wyposażone są w specjalny kokpit M, z zestawem wskaźników, który ma zmienny zasięg ostrzegawczy w obrotomierzu, wyświetlacze funkcji pojazdu i oświetlenie wskaźników w kolorze białym. Zarówno BMW X5 M, jak i BMW X6 M mogą pochwalić się fotelami M oraz skórzaną kierownicą M.
Wyjątkowy styl jazdy kierowcy jest dodatkowo wzmacniany przez innowacyjne systemy wsparcia kierowcy, oba modele standardowo wyposażone w tempomat z funkcją hamowania. Szeroki zakres funkcji opcjonalnych obejmuje z kolei adaptacyjne reflektory i asystenta świateł drogowych.
Uzupełniając standardowy system kontroli odległości od przeszkód BMW Park Distance Control, dostępna jest również opcjonalna kamera tylna z bardzo specjalną funkcją Top View.