Stworzony z myślą o przewozie dwóch pasażerów i bagażu w szybkim tempie, BMW Z4 M-Coupe z 2006 roku to trzydrzwiowy pojazd typu fastback, oparty na modelu Z4-roadster.
BMW odniósł duży sukces z modelem Z3 M Coupe, mimo że został zaprojektowany jako shooting-brake. Dla swojego następcy, Z4 M-Coupe, postanowiono zmienić strategię. Podczas gdy Z3 Coupe powstał dzięki grupie entuzjastycznych inżynierów BMW, Z4 Coupe od samego początku było częścią projektu Z4.
Dzięki niskiej masce, nachylonym słupkom A i opadającej linii dachu, Z4 Coupe emanowało siłą, prędkością i pasją. To nie był samochód dla kogoś, kto chciałby przewieźć dzieci ze szkoły. Nie nadawał się także do przeprowadzki. Ale był doskonały do ustanawiania czasów okrążeń na torze wyścigowym. Duża tylna klapa była niezwykle nachylona, zwłaszcza jak na BMW. W wersji M znajdowały się cztery końcówki wydechu, umieszczone na zewnątrz tylnego zderzaka, co sprawiało, że samochód wyglądał na szerszy.
W środku, skórzana tapicerka była standardowym wyposażeniem sportowych foteli kubełkowych. Wysoka konsola środkowa pomiędzy pasażerami potęgowała odczucie „samochodu dla kierowcy”, którym Z4 Coupe rzeczywiście było. Zestaw wskaźników inspirowany był wersjami M, z konstrukcją stylizowaną na lornetkę. Pomiędzy indywidualnymi „tunelami” dla prędkościomierza i obrotomierza, Z3 M-Coupe również wyposażono w wyświetlacz LCD.
Pod maską, sportowy kompaktowy coupe był napędzany tym samym silnikiem co E46 M3. Jednostka o pojemności 3,25 litra i 6 cylindrach oferowała tę samą moc co jej większy brat.
BMW Z4 M Coupe to elegancka dwumiejscowa konstrukcja o zwiększonej przestrzeni bagażowej, która zachowuje unikalny estetyczny charakter BMW Z4 oraz szczególne detale BMW M, które odróżniają BMW Z4 M Roadster od innych modeli Z4. Coupe dzieli wszystkie cechy inżynieryjne BMW M z Roadsterem, oferując ten sam poziom wyśmienitej wydajności w tej pięknej nowej formie. Teraz entuzjaści marki BMW M mają podwójnie kuszącą ofertę dwumiejscowych pojazdów: otwarty Roadster z szybkim, miękkim dachem lub to wygodne i intymne zamknięte Coupe.
Uważni obserwatorzy rynku sportowych i wydajnych samochodów przypomną sobie, że w poprzedniej generacji dwumiejscowego sportowego samochodu BMW, BMW Z3, BMW M oferowało również ultrawydajne wersje zarówno Roadstera, jak i BMW Z4 M Coupe. Były znane jako M Roadster i Coupe; ich silnik i podwozie były wyposażone w ultra-wydajny, sześciocylindrowy silnik M, tworząc parę maszyn do przyjemności, które miały wiele charakteru, a mało w sobie bojaźni.
Kiedy BMW Z4 Roadster zostało wprowadzone w 2003 roku, BMW brało pod uwagę zarówno wersję Coupe, jak i możliwe wersje M: Tak jak wtedy, tak i teraz, seria Z4 składała się z modeli Roadster z silnikami sześciocylindrowymi produkowanymi seryjnie przez BMW, ale ich podwozie miało potencjał do obsługi większej mocy, a ich proporcje idealnie pasowały do wariantu z twardym dachem. Teraz podjęto ostateczną decyzję: obok nowo rozwiniętych standardowych modeli Z4 Roadsters (zasilanych nowym silnikiem magnezowo-aluminiowym Valvetronic od BMW) zadebiutował nowy Z4 M Roadster, a produkcja rozpoczęła się w lutym ’06. Od maja ’06 do floty Z4 dołączyły modele Coupe zarówno standardowych Z4, jak i wariantu M. Oba produkowane są w nowoczesnej fabryce BMW w Spartanburg, Karolina Południowa.
2006 BMW Z4 M Coupe
Z BMW Z4 M Coupe, BMW łączy zaawansowaną koncepcję coupe Grand Touring Z4 z wersją silnika sześciocylindrowego BMW M, która jest jeszcze mocniejsza niż w poprzednim BMW M Coupe – ponadto wprowadza szeroki zakres nowych rozwiązań BMW i BMW M w zakresie zawieszenia, układu kierowniczego, hamulców, systemów stabilności, funkcji bezpieczeństwa oraz, co nie mniej ważne, luksusowych i komfortowych dodatków. Krótko mówiąc, nowe BMW Z4 M Coupe to artystyczna fuzja maksymalnej wydajności BMW M, nowoczesnej technologii i obfitego luksusu. Jego cena wyjściowa wynosi 49 995 dolarów, w tym opłata za przewóz.
Nowa karoseria Coupe
Relacjonując debiut Z4 Coupe na Salonie Samochodowym w Genewie, szwajcarski magazyn Automobil Revue opisał design w swoim wydaniu z 1 lutego ’06: „Coupe ucieleśnia nowy design BMW w najczystszej formie. Charakteryzuje się zaokrąglonymi, płynącymi liniami. Krótkie, zaokrąglone nadwozie, wyraźne nadkola i 'kanał’ wzdłuż środka dachu to klasyczne wskazówki projektowe sportowych samochodów, ale tutaj zostały oryginalnie zmieszane w stylu BMW. Dach płynie w łuku do tylnej szyby i na punkt zakończenia.” Amerykański magazyn Automobile (grudzień ’05) dodał: „Nie ma kontrowersji co do wyglądu nadchodzącego BMW Z4 Coupe. To oszałamiające auto trafi do salonów latem przyszłego roku.”
I rzeczywiście tak jest. W dolnych konturach karoserii, BMW Z4 M Coupe odpowiada głównie nowym, dopracowanym liniom przodu i maski Z4 M Roadstera; długie proporcje maski i kabiny; oraz podwójna linia nadwozia po bokach. Szczególnie dolna, głównym stylowym akcentem linia zaczyna się powyżej zewnętrznego reflektora, zakręca ku górze, a następnie w dół w kierunku drzwi, gwałtownie znowu idąc w górę, a ostatecznie zmienia kurs w dół, kończąc na krawędzi tylnej. Ponieważ górna linia nadwozia Coupe wizualnie ma dłuższą ciągłość, gdy sięga za nową tylną szybę z charakterystycznym 'odwróconym zakrętem’, dolna linia jeszcze odważniej przywołuje linię nadkola klasycznych coupe Grand Touring, prawie krzycząc dla Z4: „Tak, byłem przeznaczony również na Coupe!”
Jeszcze mocniejszy w swoim estetycznym wpływie jest nowy dach typu fastback. Z jednej strony, w przekroju jego centralne wgłębienie lub 'kanał’ przypomina niektóre GT coupe włoskiego producenta nadwozi Zagato z lat pięćdziesiątych i później. W profilu dach równolegle do górnej krawędzi bocznych szyb, a następnie kontynuuje w dół, aby spotkać wyraźny, wyróżniający się punkt odcięcia, który tworzy tylny spoiler. Następnie kończy się na zderzaku jako dolna krawędź tylnego haku. Gdziekolwiek spojrzysz, kontury są mistrzowsko narysowane.
Ten hak, obejmujący całą górną część od górnej krawędzi tylnej szyby do zderzaka, otwiera się szeroko i wysoko, zapewniając doskonały dostęp do stosunkowo przestronnej przestrzeni bagażowej wyłożonej welurem, która może pomieścić dwie torby golfowe.
Wygląd BMW M: subtelny i celowy
Transformacja z standardowego modelu BMW w kreację BMW M jest zawsze subtelna, zawsze celowa. M Coupe zdecydowanie wpisuje się w tę tradycję.
Z przodu model M ma kompletnie odmienną fasadę – zderzak, spoiler, obramowanie grilla – która robi zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne wrażenie. Tradycyjne grille „nerki” BMW są osadzone głębiej w swoich otworach. Ich pionowe żebra są czarne, harmonizując z trzema czarnymi otworami dolnego nawiewu. Aby zaspokoić potrzeby dotyczące chłodzenia silnika i hamulców, są one nieco większe niż pojedynczy otwór Z4. Standardowe reflektory Xenon z automatyczną regulacją wysokości zawierają popularne pierścienie świetlne na wewnętrznych lampach, które pełnią funkcję świateł parkingowych, ale również pozostają podświetlone, gdy włączone są reflektory. W standardzie znajduje się również system spryskiwaczy reflektorów o wysokiej intensywności.
Jak w Z4, maska jest aluminiowa, co pozytywnie wpływa na rozkład masy i całkowitą wagę pojazdu; wersja M dodaje dwie podłużne „linijki precyzyjne”, które nie występują w Z4. Z boku, 18-calowe koła M Double Spoke i ich ultraniskoprofilowe opony wydajnościowe odzwierciedlają priorytety wydajnościowe BMW Z4 M Coupe, podczas gdy logo M tuż za charakterystyczną przekątną linią oraz logo BMW/ wskaźnik kierunku potwierdzają dziedzictwo Coupe.
W widoku z tyłu, BMW Z4 M Coupe ma również swoje własne zespoły zderzaków; zawiera to dyfuzor i wycięcia na cztery chromowane końcówki wydechu. Jak w ’06 Z4, tylne światła są nowe i mają górne sekcje z trzema poziomymi paskami LED, które służą drugiemu poziomowi oświetlenia zapewnianemu przez adaptacyjne światła hamulcowe BMW pod kątem ostrego hamowania. Logo M pojawia się tutaj ponownie, po lewej stronie pokrywy bagażnika.
W tym intymnym wnętrzu dla dwóch osób, M oznacza również luksus
W projekcie wnętrza, Coupe przyjęło główne motywy projektowe i materiały z Z4 M Roadster.
Listwy progowe wyświetlają logo M (w trzech kolorach) w dużym, atrakcyjnym formacie. Po wejściu do kokpitu BMW Z4 M Coupe, kierowca i pasażer mogą cieszyć się wyjątkowo sportową, elegancką atmosferą łączącą styl obfitego luksusu BMW M z typowym, funkcjonalnym designem BMW. Skórzane fotele sportowe M wykonane z wysokiej jakości skóry Nappa (do wyboru wersja manualna lub elektryczna) mają wytłoczone logo M na zagłówkach. Skóra pojawia się także na panelach drzwi, podłokietniku konsoli, poduszkach kolanowych, uchwycie hamulca ręcznego i gałce zmiany biegów. Materiały wykończeniowe są wyjątkowe: Największe obszary (wzdłuż deski rozdzielczej, konsoli centralnej) pokryte są sportowym i technicznym wzorem Aluminium Hexagon, natomiast perłowo-glossowe wykończenie galwaniczne znajduje się na elementach sterujących klimatyzacją, wewnętrznych uchwytach drzwi i „tubach”, w które są osadzone główne instrumenty. Automatyczna klimatyzacja jest standardem w M; jego pokrętła mają nowe gumowe powłoki, które poprawiają ich dotykowe odczucie.
Odczucie dotykowe to także silny punkt sportowego koła kierownicy M, które ujawnia swoje dziedzictwo dzięki logo BMW M na dolnym ramieniu i przeszyciom w kolorach M na grubym skórzanym obramowaniu. Na kole znajdują się przyciski sterujące audio oraz regulacja ustawienia w pionie i teleskopowo.
Jak w innych modelach M, wskaźniki są specjalne, zarówno pod względem wzornictwa, jak i funkcjonalności. Zestaw wskaźników odzwierciedla osiągi M z dodatkowymi funkcjami:
Skala obrotomierza 9000 obr./min
Zmienny segment ostrzegawczy obrotomierza, który obniża czerwony limit w zależności od temperatury silnika: najniższa przy zimnym silniku, a następnie zwiększa się w kolejnych krokach do limitu 8000 obr./min przy w pełni rozgrzanym silniku. Mimo że ta funkcja występuje w niektórych standardowych modelach BMW, grafika BMW M (z łukiem pomarańczowych i czerwonych diod LED) jest charakterystyczna.
Wskaźnik temperatury oleju na dole tarczy obrotomierza
Skala prędkościomierza 180 mph / 300 km/h
Charakterystyczna grafika w całym zestawie, w tym wskaźniki w kolorze czerwonym na szarym tle.
Oferowane są dwa alternatywne materiały wykończeniowe zamiast standardowego Aluminium Hexagon: Carbon Leather bez dodatkowych opłat oraz bogate drewno orzechowe Madeira (które również jest oferowane w M5 i M6) za dodatkową opłatą.
Dostępne jest również jeszcze bardziej luksusowe wykończenie M Extended Leather; szczegóły opcji dostępne są w dostępnych dodatkowych możliwościach wyboru.
Dostępne dwa systemy audio
W BMW Z4 M Coupe standardowo znajduje się pięknie zintegrowany system audio z 10 głośnikami z odtwarzaczem CD na jedną płytę i obsługą MP3. Opcjonalnie, jako część Pakietu Premium, dostępny jest premium-owy system audio z:
Głośnikiem o jakości audiophile w całym systemie, w tym dwa subwoofery 160 mm z technologią Carver o długim skoku
Potężnym wzmacniaczem Carver i cyfrowym przetwarzaniem dźwięku w 7 pasmach
Anteną diversy poprawiającą odbiór FM.
Z4 premium audio system stał się pierwszym w europejskim samochodzie, który zdobył prestiżowy certyfikat THX dla systemów audio. Szczegóły systemu i to uznanie jego doskonałości można znaleźć w opcjach.
Silnik sześciocylindrowy BMW M: maszyna o wyśmienitych osiągach
Już znany ze swojej zastosowania w nagradzanej serii BMW M3, ten silnik został określony jako „ferociously powerful” przez Car and Driver (maj ’03) i „silnik, który lubi się wkręcać” (Road & Track, grudzień ’03). Brytyjski magazyn Engine Technology International przez pięć lat z rzędu uznawał go za Najlepszy Silnik Roku w kategorii od 3.0 do 4.0 litrów. Teraz ten niezwykły silnik zasila lżejsze, jeszcze bardziej zwinne BMW.
Statystycznie mówiąc, wyniki są dramatyczne: dostarczając 330 koni mechanicznych przy wysokich obrotach 7900 obr./min, silnik o wewnętrznej nazwie S54 rozpędza ważącego 3200 funtów Roadstera do 60 mph w zaledwie 4,9 sekundy. Maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 155 mph; spekulacje co do tego, jaka mogłaby być maksymalna prędkość bez ogranicznika, intrygują entuzjastów, ale BMW nie czyni żadnych roszczeń w tym zakresie.
Tak wszechstronny, jak każdy samochód M – a M Roadster takim jest – jego sercem zawsze jest silnik. Pod aluminiową maską M, z charakterystycznymi dodatkowymi konturami, znajduje się silnik, który nie ma sobie równych. W swojej ogólnej koncepcji ten silnik dzieli format w układzie rzędowym z innymi sześciocylindrowymi silnikami BMW. Praktycznie wszystkie jego szczegóły inżynieryjne są jednak unikalne i skierowane na najwyższy poziom osiągów.
W przeciwieństwie do innych silników sześciocylindrowych BMW 3 Series, które stosują lżejsze materiały na blok i głowicę cylindrów, S54 łączy żeliwny blok z aluminiową głowicą; ta decyzja została podjęta, aby osiągnąć pojemność skokową 3.2 litra bez wydłużania bloku.
Blok pomieścił pojemność skokową 87.0 x 91.0 mm, obie większe niż w silnikach BMW 3-litrowych. Jednak większą rolę niż zwiększona pojemność w 75-konnym wzroście ponad najbardziej wydajny seryjny silnik sześciocylindrowy odgrywają inżynieryjne rozwiązania M w zakresie indukcji, spalania i wydechu, a także wykonanie jako silnika wysokoprężnego. Kluczową rolę odgrywa tutaj głowica cylindrów, którą można by określić jako „egzotyczną”. Jej kluczowe cechy to:
Podwójne VANOS z płynnie zmiennym czasowaniem zaworów na wałkach rozrządu dolotowym i wydechowym. Choć ten system występuje we wszystkich innych obecnych silnikach BMW, w jednostce M zmienia się czasowanie w szerszym zakresie i w istotny sposób przyczynia się do ultra-wysokiej mocy silnika.
Pompa ciśnienia VANOS. W regularnych silnikach BMW główna pompa olejowa dostarcza ciśnienia do działania VANOS; tutaj system VANOS ma własną pompę hydrauliczną radialną. Zintegrowana z mechanizmem VANOS wałka wydechowego, pompa ta wytwarza ciśnienie do 120 bar (1740 lb./sq in.) w celu szybszego zmieniania czasu zaworów przy bardzo wysokich obrotach, jakie osiąga ten silnik. BMW M określa swój system VANOS jako High-Pressure Double VANOS; jest również używany w silniku V-10 o mocy 500 KM w M5.
Unikalny mechanizm zaworowy. Wszystkie silniki BMW mają efektywny mechanizm zaworowy. Jednak dla silnika o potencjale obrotowym S54 inżynierowie BMW M potrzebowali mniejszej masy ruchomej niż w zwykłych silnikach produkcyjnych.
Aby to osiągnąć, stworzyli unikalny mechanizm działania, wykorzystując ultralekkie ramiona dźwigienkowe. Pivotując na własnych osiach (jedna na dolotowej, jedna na wydechowej), te małe ramiona zapewniają powierzchnię działania między wałkiem rozrządu a zaworem. Ponieważ całe ramię nie przemieszcza się na odległość skoku zaworu, jego efektywna masa ruchoma jest mniejsza niż jego rzeczywista masa. W sumie, efektywna masa układu zaworowego jest o 30% mniejsza niż w silnikach sześciocylindrowych BMW, które mają hydrauliczne dźwigienki; z kolei to pozwala na zastosowanie lżejszych sprężyn zaworowych, co dodatkowo zmniejsza inercję. System ma także mniejsze tarcie.
Ponieważ nie ma hydraulicznej regulacji luzu zaworowego, wymaga on okresowej inspekcji. Mało prawdopodobne, by luz kiedykolwiek wymagał korekty, ale jeśli tak, to można go wykonać za pomocą podkładek (maleńkich metalowych krążków o różnych grubościach) bez demontażu wałków rozrządu.
Podczas gdy „zwykłe” silniki sześciocylindrowe mają prosty napęd na łańcuchu wałka rozrządu, S54 ma pełny podwójny łańcuch napędzający jego wałki rozrządu. Jak zwykle w silnikach BMW, łańcuch jest napięty hydraulicznie i nie wymaga okresowej regulacji ani wymiany.
Ekstremalnie wysoki współczynnik sprężania. O wartości 11.5:1, silnik M ma najwyższy współczynnik w obecnej produkcji BMW, ustępując jedynie M5-M6 z 12.0:1.
Wykończenia maszynowe. Jeszcze więcej „inżynieryjnych finezyj” znowu: Komory spalania i porty dolotowe są całkowicie obrabiane, co zapewnia gładkość, która ułatwia przepływ powietrza. Porty wydechowe są częściowo obrabiane. W celu zwiększenia trwałości, gniazda zaworowe wykonane są z wyjątkowo twardej stali. Uszczelka głowicy wykonana z trzech warstw stali nierdzewnej zapewnia skuteczne uszczelnienie głowicy na bloku silnika.
Odlewanie głowicy i uszczelnienie. Ekstremalna wytrzymałość w głowicy cylindrów osiągana jest poprzez wykonanie jej jako jednego odlewu aluminiowego. Choć złożona, ta konstrukcja pozwala zaoszczędzić 29 funtów. Ponieważ redukcja wagi dotyczy górnej części silnika, pomaga to obniżyć środek ciężkości pojazdu.
System indukcji: tradycja BMW M, nowoczesna technologia
Silnik S54 manifestuje ważną tradycję BMW M: indywidualną przepustnicę dla każdego cylindra. Umieszczone znacznie bliżej cylindrów niż pojedyncza przepustnica, przynoszą one ciśnienie atmosferyczne niemal bezpośrednio do cylindra. Czas „opóźnienia” inherentny w przepływie powietrza do cylindrów jest zatem znacznie ograniczony, co pozwala silnikowi szybciej reagować na ruchy pedału.
Za pomocą pedału przyspieszenia i jego dwóch potencjometrów, kierowca wydaje polecenia, przetwarzane przez moduł sterujący silnika i realizowane przez silnik serwo DC. Silnik napędza wałek przepustnicy przez małą przekładnię.
Powietrzne rury doprowadzające są sześcioma wlotami, wykonanymi z lekkiego tworzywa PA6 wzmocnionego włóknem szklanym; te są laserowo spawane do komory indukcyjnej z tego samego materiału, tworząc jedną całość.
M Dynamic Driving Control zapewnia normalne i sportowe ustawienia reakcji na przepustnicę. W trybie sportowym, wybieranym za pomocą przełącznika na konsoli, zwiększa się proporcja otwarcia przepustnicy do ruchu pedału, dzięki czemu reakcji silnika jest jeszcze szybsza. Nawet przejściowa reakcja elektronicznych sterowników silnika jest dostosowywana. Kierowcy zazwyczaj preferują jedno lub drugie ustawienie, lub wybierają je w zależności od warunków jazdy lub nastroju. System zawsze przechodzi w tryb normalny po uruchomieniu silnika.
Razem z VANOS, ten złożony system indukcji zwiększa ogromne możliwości silnika w zakresie przepływu i przetwarzania paliwa/powietrza.
System wydechowy: zaprojektowany dla swobodnego przepływu
Dla M Roadstera i BMW Z4 M Coupe konieczne było opracowanie nowego układu wydechowego, ponieważ jego podwozie różni się znacznie od tego w M3, które również napędza silnik S54.
Po częściowo obrabianych portach wydechowych, system zaczyna się od dwóch węzowatych stalowych kolektorów wydechowych obsługujących po trzy cylindry każdy. Te skomplikowane kolektory są „hydroformowane” pod wysokim ciśnieniem z cieczą w ich wnętrzu, co zapewnia równomierne rozprowadzenie ciśnienia formującego oraz jednolitą grubość ścianek. W efekcie, proces ten pozwala uzyskać stal nierdzewną o grubości jedynie 1 mm (około 1/25 cala), co nie tylko pomaga zaoszczędzić na wadze, ale także przyspiesza rozgrzewanie silnika, ponieważ jest mniej metalu do ogrzania po zimnym rozruchu. Każdy kolektor jest jednoczęściowy, więc nie jest spawany, jak to ma miejsce w większości kolektorów.
W celu skutecznej kontroli emisji podczas rozgrzewania silnika, przednie katalizatory są umieszczone zaraz przy kolektorach. Od tych katalizatorów w kierunku tylnym podwójny system wydechowy przechodzi przez tłumiki, resonatory, dwa dodatkowe katalizatory, a na końcu cztery chromowane wyloty, które wydają autorytatywne dźwięki M Power. Ograniczona przestrzeń dostępna pod karoserią Z4 kosztuje 3 KM w porównaniu do BMW M3; ale BMW Z4 M Coupe waży o 185 funtów mniej niż M3 Coupe, co więcej niż rekompensuje nieznaczny spadek mocy. W jakości dźwięku, system wydechowy M Coupe jest dostrojony do nieco łagodniejszego tonu niż w M3.
Wysokowydajne smarowanie i chłodzenie
Aby zapewnić odpowiednie smarowanie przy wysokich obciążeniach bocznych, przyspieszeniach i hamowaniu, które osiąga BMW Z4 M Coupe, silnik S54 wykorzystuje system smarowania „półsuchosumpowego”. Szczególnie w trudnych zakrętach na lewo, krytyczne jest zapewnienie powrotu oleju do miski; dlatego zintegrowana w pompie ciśnieniowej typu zębatej jest pompa sciągająca, która zbiera olej z prawej strony małej przedniej miski olejowej i pompuje go z powrotem do głównej, większej tylnej miski. Ta tylna miska jest prawie całkowicie odizolowana od reszty systemu, co pozwala na przechowywanie oleju niezbędnego do smarowania w całym silniku. Specyficzne kanały powrotne są również wbudowane w dolotową (lewą) stronę silnika, aby zapewnić idealny przepływ oleju w każdych warunkach eksploatacji.
Grafitowane aluminiowe tłoki są chłodzone przez opryski olejowe; każde ramię dźwigienki zaworu jest opryskiwane olejem tuż przed obciążeniem przez wałek rozrządu.
Czujnik temperaturowy monitoruje poziom oleju i jego temperaturę. Gdy poziom jest niski, na zestawie wskaźników pojawia się ostrzeżenie; tarcza obrotomierza zawiera wskaźnik temperatury oleju.
Głowica cylindrów zawiera chłodzenie przepływowe; to wspomaga uzyskanie jednolitych temperatur od przodu do tyłu głowicy, pomagając zminimalizować zniekształcenia i zużycie w ekstremalnym cieple, które rozwija się w silniku wysokowydajnym, gdy jego pełna moc jest wykorzystywana.
Koncepcja wysokich obrotów
Wysokie obroty silnika są niezbędne, aby osiągnąć wysoką moc przy umiarkowanej pojemności, ale stawiają wyzwania; inżynierowie muszą zapewnić, że standardy trwałości są spełnione na tych poziomach. Maksymalna moc silnika S54 występuje tuż poniżej jego limitu 8000 obr./min, przy 7900 obr./min.
Aby osiągnąć tę zdolność do kręcenia, inżynierowie zastosowali szereg szczegółowych rozwiązań. Wykonany ze stali kutej wał korbowy o dużej wytrzymałości zapewnia siłę w tym krytycznym komponencie. Kute stalowe korbowody eliminują potrzebę stosowania śrub i w ten sposób zmniejszają wagę ruchową.
Unikalna pompa wodna również odgrywa rolę. Chłodzenie przepływowe wymaga wysokiego przepływu płynu chłodzącego. Aby to osiągnąć, inżynierowie opracowali pompę z konturami przestrzennymi. Takie kontury byłyby nadmiernie kosztowne do produkcji w metalu, więc BMW M opracowało nowy design pompy. Każda łopatka to mały odlew z plastiku, wciśnięty w również plastikowy wirnik, a następnie zespawany w miejscu. Dodatkowo zwiększa skuteczność chłodzenia termostat pierścieniowy, który stawia mniejsze opory dla przepływu płynu chłodzącego niż tradycyjny termostat płytkowy.
Elektronika także odgrywa swoją rolę. Moduł sterujący silnika – nowo opracowany dla zastosowania w Roadsterze M – oblicza i dostosowuje zapłon oraz wtrysk paliwa dla każdego cylindra indywidualnie co 6 stopni obrotu wału korbowego. Zapłon odbywa się za pomocą bardzo małej średnicy cewki „ołówkowej” dla każdego cylindra.
Chassis BMW Z4 M Coupe: rozbudowane nowe inżynieria od BMW M
Zaczynając od już doskonałej inżynierii podwozia Z4 – Motor Trend zauważył w swoim wydaniu z maja ’05, że „sportowe zawieszenie i solidne podwozie sprawiają, że ten samochód to wielka przyjemność z jazdy na górskich drogach” – BMW M obdarzyło BMW Z4 M Coupe (razem z jego układem Roadster) typowymi modyfikacjami M, które dodatkowo zwiększają jego możliwości jezdne i dostosowują osiągi auta do wyższego poziomu wydajności.
Nowe zawieszenie przednie. Przy zachowaniu podstawowej koncepcji Z4 – typu kolumnowego z dolnymi ramionami z kutego aluminium – inżynierowie M stworzyli w zasadzie nową wersję z:
Szerokim rozstawem przednich kół (o 0,5 cala)
Nowo zaprojektowanymi dolnymi ramionami, również z kutego aluminium; bardziej skomplikowanym kształtem z otwartymi sekcjami dla zmniejszenia wagi, podobnym do tych w M3
Nowymi zwrotnicami, przykręcanymi do kolumn (zmniejsza wagę, zaostrza reakcję na kierownicę)
Takie zmiany, subtelne, ale dalekosiężne, są – jak dobry jest podstawowy model BMW – kluczowe do osiągnięcia „ponadprzeciętnych” refleksów modelu M.
Zawieszenie tylne. Choć modyfikacje tylnego zawieszenia Z4 Central Link (wielowahaczowe) są mniej rozległe niż z przodu, są znaczące. Między innymi, następujące kluczowe elementy M są wspólne z M3:
Tylna rama – większa i mocniejsza; dopasowuje się do dyferencjału z M Variable Differential Lock
Łożyska kół
Centralne (podłużne) wahacze
Rozmieszczenie stabilizatora.
Jak z przodu, te modyfikacje zaostrzają zdolności jezdne.
Kalibracja zawieszenia. M otrzymuje całkowicie nową kalibrację sprężyn, amortyzatorów, stabilizatorów i tulei zgodnie z parametrami BMW M; obejmuje to również dodatkowe sprężyny z przodu i z tyłu.
Nowy system kierowniczy. Tylko w BMW, Z4 ma elektrycznie wspomagane wspomaganie kierownicy. Wybór wspomagania, wrażliwego na prędkość pojazdu, charakteryzuje się połączeniem zmniejszonego wysiłku kierowcy podczas parkowania i niskich prędkości oraz dobrego odczucia w drodze przy wyższych prędkościach jazdy.
BMW M ma nieco inne priorytety: większy nacisk na absolutnie dokładne informacje zwrotne z drogi i ultra-reaktywną reakcję na polecenia kierowcy na kierownicy. W tym kontekście wyższe wysiłki przy parkowaniu i niskich prędkościach są akceptowalne. W ten sposób M wyposażyło Coupe w system kierowniczy, który zasadniczo jest systemem M3, z:
Hydraulicznie wspomaganą kolumną zębatą M3
Wspomagającą pompę kierowniczą podobną do M3, ale z charakterystyką wspomagania specjalnie dostosowaną do BMW Z4 M Coupe.
Jak w M3 i innych modelach BMW z wspomaganiem wrażliwym na prędkość obrotową silnika, system ten nieco zmniejsza wysiłki parkowania, ale nie do tego stopnia, co wspomaganie wrażliwe na prędkość pojazdu. Interagując z zawieszeniem przednim M, ten system kierowniczy M pomaga dostarczać te rodzaje refleksów, które redaktor Road & Track skomentował w grudniu ’03: „M3 to najostrzejsze narzędzie do rajdowania na bocznych drogach”.
Najbardziej zaawansowany system hamulcowy BMW M. BMW Z4 M Coupe standardowo wyposażone jest w najbardziej rozbudowaną koncepcję hamulców BMW M, która jest częścią Pakietu Competition w M3 i jest standardowa w BMW M5 i BMW M6: kompozytowe, wentylowane tarcze hamulcowe na czterech kołach.
Tarcze hamulcowe są dwuczęściowe, z aluminiowym „kapeluszem” i żeliwną zewnętrzną częścią, która stanowi rzeczywistą powierzchnię tarcia. Kapelusz i część zewnętrzna są połączone stalowymi pinami, na których aluminiowe i żeliwne części, ze względu na różne współczynniki rozszerzalności, mogą poruszać się względem siebie. Jest to złożona, kosztowna konstrukcja, która redukuje wagę niesprężoną i eliminuję deformację tarcz pod dużym obciążeniem hamulców w warunkach wysokich temperatur. W praktyce, oznacza to praktycznie brak tendencji do wibracji hamulców, gdy się nagrzewają, a także praktycznie brak możliwości pękania tarcz w skrajnych warunkach cieplnych, jakie mogą wystąpić podczas jazdy na torze wyścigowym.
Wymiary są takie same jak w M3 z Pakietem Competition oraz Z4 M Roadster. Z przodu tarcze mają średnicę 345 mm i grubość 28 mm (13.7 x 1.10 cala); z tyłu tarcze mają 328 x 20 mm (12.9 x 0.79 cala). Krzyżowe otwory, widoczne przez koła, poprawiają odprowadzanie ciepła ponad to, co zapewniają wewnętrzne wentylacje tarcz, co dodatkowo zwiększa odporność hamulców na blaknięcie, poprawiając skuteczność hamowania w mokrych warunkach i redukując wagę niesprężoną.
Koła i opony: maksymalny styl i przyczepność. Poza wzorem koła, wyposażenie kół i opon M Roadster/Coupe jest takie samo jak w M3. Koła M Double Spoke, o bardzo otwartej konfiguracji, aby pomóc w odpowiednim chłodzeniu hamulców, uzupełniają nowoczesny design Coupe, oferując odważny sportowy, a jednocześnie elegancki wygląd. Mają rozmiar 18 x 8.0 z przodu i 18 x 9.0 z tyłu, przemieszczając się po drodze na odpowiednio szerokich, niskoprofilowych, wysokoprędkościowych oponach o rozmiarze 225/45ZR-18 z przodu / 255/40ZR-18 z tyłu.
Jak w innych modelach BMW M, opony Coupe nie są oponami typu run-flat; opony spełniające normy M jeszcze nie są dostępne. Również ze względu na objętość systemu wydechowego M, nie można zamontować zapasowego koła. Podobnie jak w innych modelach BMW M, Coupe standardowo wyposażone jest w System Mobilności M do użycia w przypadku przebicia opony. Monitor ciśnienia w oponach informuje kierowcę o utracie ciśnienia.
System Mobilności M składa się z pojemnika z szybkim uszczelniaczem, małego sprężarki i węża do podłączenia sprężarki do uszkodzonej opony. Wszystko to umieszczone jest w pojemniku w bagażniku; system może uszczelniać przebicia o średnicy do około 1/4 cala. Pominięcie zapasowego koła pozwala zaoszczędzić około 45 funtów wagi.
Koła BMW Z4 M Coupe obejmują tzw. Extended Hump, co pomaga utrzymać oponę na obręczy w przypadku utraty powietrza.