BMW Z4 M Roadster

Z długą historią produkcji sportowych samochodów z otwartym dachem, BMW wprowadziło w 2006 roku wersję Z4 Roadster oznaczoną symbolem M, co na nowo rozpaliło konkurencję w tym segmencie.

Niemiecki producent samochodów był znany ze swoich wspaniałych sportowych aut z otwartym dachem już od czasów modelu BMW 328 z 1938 roku. Po II wojnie światowej, jego pierwsza próba powrotu do tego segmentu miała miejsce w 1956 roku i dotyczyła modelu 507, który okazał się całkowitą porażką pod względem zysków. Przechodząc do końca lat 80-tych, model Z1 zdobył serca entuzjastów marki. Był to wyraźny sygnał, że BMW musi mocno wrócić do tego segmentu, co udało się zrealizować dzięki modelowi Z3 z 1995 roku, a następnie Z4 z 2002 roku, która w wersji coupe otrzymała oznaczenie M w 2005 roku, a Roadster w 2006 roku. Ale to nie był zwykły Z4 z mocniejszym silnikiem; to był poważnie ulepszony samochód.

Na pierwszy rzut oka Z4 M Roadster wyglądał jak jego „rodzeństwo”, jednak istniało kilka istotnych różnic. Z przodu producent zachował te same reflektory, co w pozostałych modelach, ale zainstalował nowy zderzak, który miał wlot powietrza w kształcie trapezu flanked przez parę bocznych wlotów stylizowanych na wzór reflektorów, ale odwróconych o 180 stopni.

Z profilu Z4 M Roadster posiadał charakterystyczne dla M-emblematy na przednich błotnikach, obok okrągłych kierunkowskazów ozdobionych logo BMW. Jego rzeźbione drzwi były zgodne z koncepcją „flame-surfacing” wymyśloną przez amerykańskiego projektanta Chrisa Bangle’a i wdrożoną przez głównego stylistę samochodu, Andersa Warminga. Pięć aluminiowych, podwójnych kół także było unikatowe dla tej wersji Z4 i odsłaniało duże hamulce za nimi. Z tyłu linie tylnych błotników nawiązywały do pomysłów butelki coca-coli z lat 60-tych. Oprócz grubych słupków A, producent dodał również zestaw archów bezpieczeństwa za siedzeniami, podczas gdy z tyłu, krótki dekiel miał spojler w kształcie kaczki na bagażniku. Na koniec, tylna osłona odsłoniła trzecie oznaczenie M na panelu oraz masywny zderzak poniżej, który umożliwił umieszczenie czterech wydechów, które były widoczne z boku.

Kokpit na dwa miejsca ujawniał sportowe zamiary roadstera dzięki wysoko wyprofilowanym sportowym siedzeniom. Klienci mogli je zamówić w zamszu lub w połączeniu skóry z Alcantarą. W tym samym czasie BMW oferowało opcję pakietu z włókna węglowego, która dodawała charakterystyczne wykończenia na konsoli centralnej, środkowej kolumnie i desce rozdzielczej. Zespół wskaźników umieszczony przed kierowcą miał binokularowy design z dużymi wskaźnikami dla prędkościomierza i obrotomierza w osobnych zestawach. Dodatkowo, wskazówka obrotomierza zawierała również wskaźniki poziomu paliwa oraz temperatury oleju (nie wody). Konsola centralna mieściła dźwignię zmiany biegów oraz przycisk sportowy.

Ale prawdziwe udoskonalenia działy się pod maską. Przede wszystkim, wspomaganie kierownicy było hydrauliczne, a nie elektryczne, jak w pozostałych modelach Z4. Dodatkowo, system hamulcowy został znacząco ulepszony, co pozwoliło na krótsze drogi hamowania. Pod maską, specjaliści z M GmbH zainstalowali 3,2-litrowy silnik sześciocylindrowy z naturalnym doładowaniem, który przekazywał moc na tylne koła za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej. Z4 był również wyposażony w dyferencjał M (z ograniczonym poślizgiem).

 BMW UK ogłosiło szczegóły dotyczące najnowszego M samochodu – nowego BMW Z4 M Roadster. Trzy lata po premierze Z4, które było najbardziej wydajnym roadsterem na rynku, BMW M skupiło się na Z4, tworząc najszybciej przyspieszający kabriolet BMW. Z mocą 343 KM, co przekłada się na 106 KM na litr, czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynoszący 5,0 sekundy i elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną równą 250 km/h, nowy M Roadster ma szansę na nowo zdefiniować standardy wydajności, zwrotności i dynamiki.

Na Targach Motoryzacyjnych w Detroit w styczniu 2006 roku zaprezentowane zostaną również aktualizacje modelu dla całej gamy roadsterów BMW Z4. Nowe Z4 będzie wyposażone w nową linię silnikową, nowe opcje skrzyni biegów, udoskonalenia stylistyczne oraz najszybciej otwierany, w pełni automatyczny dach kabrioletu na świecie.

Podobnie jak obecne BMW M3 Coupé i Convertible, nowy BMW Z4 M Roadster korzysta z pięciokrotnego zwycięzcy tytułu Międzynarodowego Silnika Roku. Obecny mistrz silników o pojemności 3-4 litrów dostarcza 343 KM przy 7,900 obr./min oraz 365 Nm momentu obrotowego przy 4,900 obr./min z silnika Motorsport o pojemności 3,246 cm³ z sześcioma cylindrami. Silnik jest połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów oraz zmiennym dyferencjałem M. Dzięki temu osiągnięto doskonałą stabilność i przyczepność, zwłaszcza podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętów.

W przeciwieństwie do 'standardowego’ Z4, które wykorzystuje układ kierowniczy z elektromechaniczną wspomaganiem, nowy Z4 M Roadster korzysta z hydraulicznego systemu wspomagania. 'Standardowy’ model używa także opon Run-flat, podczas gdy M Roadster jest wyposażony w opony nie-Round-Flat – obydwie cechy, które oddzielne wydział M uważa za nadające samochodowi charakter 'M’. Te cechy są wzmocnione przez pływający układ hamulcowy BMW M o wysokiej wydajności, pierwotnie zaprojektowany dla BMW M3 CSL, co skutkuje hamowaniem z prędkości 100 km/h do zera na dystansie zaledwie 34 metrów.

Wizualnie nowy Z4 M Roadster odróżnia się od 'standardowego’ modelu licznymi detalami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Z przodu, dolne wloty powietrza, duże wyloty i podwójne linie stylistyczne na masce jednoznacznie identyfikują samochód M, podczas gdy z tyłu znak firmowy BMW M w postaci poczwórnych końcówek wydechu oraz aerodynamicznego dyfuzora podkreślają potencjał pojazdu. Stylizacja M kończy się ekskluzywnymi, podwójnymi, 18-calowymi alufelgami M z oponami 225/45ZR18 z przodu i 255/40ZR18 z tyłu.

Z4 M Roadster dostępny jest w ośmiu kolorach nadwozia, w tym w trzech ekskluzywnych kolorach M – Sepang Bronze, Interlagos Blue i Imola Red.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.