Na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2019 roku, ekskluzywny producent supersamochodów Bugatti zaprezentował nowy model o nazwie “Le Voiture Noire” (Czarny samochód). To unikalny pojazd, który sprzedano już za 11 milionów (plus podatki) euro, zanim jeszcze został pokazany.
„La Voiture Noire” jest hołdem dla potężnego Bugatti 57 SC Atlantic. Jest większy od znanego Chiron, ale ma ten sam silnik. Nowy model pokazuje związek Bugatti z jego tradycją jako producenta nadwozi. Ten pojazd został zamówiony po prezentacji modelu Chiron, gdyż jeden z entuzjastów Bugatti chciał mieć wyjątkowy samochód. „La Voiture Noire” jest odpowiedzią na jego pragnienia.
Nowa karoseria modelu została specjalnie zaprojektowana, aby przypominać potężne 57 SC Atlantic, ale z nowoczesnej perspektywy. Opadający tył i poszerzone nadkola również są inspirowane słynnym supersamochodem Bugatti z lat 40.
Dzięki przekształconej karoserii i temu samemu potężnemu silnikowi, unikalny model jest najdroższym nowym samochodem w historii. Za tę samą kwotę można by kupić 20 samochodów Rolls-Royce z dodatkowymi opcjami. Silnik to W16 o pojemności 8,0 litra i czterema turbosprężarkami. Całkowita moc wynosi 1600 KM, a skrzynia biegów wykorzystuje ten sam system podwójnego sprzęgła co Chiron. Oficjalnie nie podano danych dotyczących osiągów, ale moglibyśmy założyć, że są one zbliżone do Chiron.
Sukces w kontynuacji dziedzictwa stanowi wyzwanie dla tradycyjnych firm. Po raz kolejny francuska marka luksusowa Bugatti udowodniła, że potrafi przekształcać te wyzwania w unikalne modele. Z jedynym w swoim rodzaju autem „La Voiture Noire” Bugatti ponownie udowodniło, że produkuje najsilniejsze, najbardziej luksusowe i najbardziej ekskluzywne hipersamochody na świecie. „Prawdziwą formą luksusu jest indywidualność. 'La Voiture Noire’ znajduje się na czołowej pozycji w produkcji samochodów. To rzeźbiarska piękność z unikalną technologią, idealny grand tourisme” – mówi prezydent Bugatti, Stephan Winkelmann. To coupé z komfortem luksusowej limuzyny i mocą hipersamochodu.
Pionierski duch, pasja do doskonałości i chęć nieustannego redefiniowania swoich granic to kluczowe cechy Bugatti od chwili założenia marki 110 lat temu. „Nasza historia to zarówno przywilej, jak i odpowiedzialność – odpowiedzialność za kontynuowanie dziedzictwa Bugatti w przyszłości. Z 'La Voiture Noire’ oddajemy hołd naszemu dziedzictwu i wprowadzamy prędkość, technologię, luksus i estetykę w nową erę” – dodaje Stephan Winkelmann. Nowy hipersamochód odzwierciedla francuskie dziedzictwo Bugatti i jego francuską tożsamość – elegancja przez minimalizm i wyrafinowanie przez intensyfikację. To tworzenie na miarę, które można porównać tylko z haute couture ekskluzywnych paryskich projektantów mody.
„La Voiture Noire” – więcej niż reinterpretacja
„’La Voiture Noire’ to znacznie więcej niż nowoczesna interpretacja Type 57 SC Atlantic Jean’a Bugatti. To uczta dla estetyki” – mówi Stephan Winkelmann. Z wydłużonym przodem i charakterystyczną linią C Bugatti, „Voiture Noire” tworzy wydłużony efekt, a elegancka talia definiuje kontury coupé. Purystyczne podejście i elegancja odbijają się w powierzchniach i prostych liniach. Zderzaki są gładko zintegrowane z nadwoziem, a przednia szyba zdaje się płynnie przechodzić w boczne okna, jak daszek kasku. Bez irytujących linii, powierzchnia jest „całością”, nic nie zakłóca wizualnego przepływu. To oznacza, że hipersamochód zmienił swoje nastawienie i stał się grand tourisme – idealnym do komfortowego podróżowania na długich trasach.
„Każdy pojedynczy element został ręcznie wykonany, a nadwozie z włókna węglowego ma głęboki czarny połysk, który przerywa jedynie ultracienka struktura włókien. To materiał, który został perfekcyjnie opracowany” – mówi designer Bugatti, Etienne Salomé. „Pracowaliśmy długo nad tym projektem, aż nie było już nic do poprawienia. Dla nas coupé reprezentuje doskonałą formę z perfekcyjnym wykończeniem.
Sercem nowego dzieła jest ikoniczny silnik 16-cylindrowy – unikalny w świecie motoryzacji i szczyt sztuki inżynieryjnej. „To nie tylko silnik, ale serce pojazdu i techniczne arcydzieło. Nie ma na świecie innego samochodu z takim silnikiem. Jest nie tylko niezwykle mocny, ale i piękny w wykonaniu” – zachwyca się Stephan Winkelmann. Silnik 16-cylindrowy o pojemności 8 litrów rozwija moc 1,103 kW/1,500 PS i 1,600 Nm momentu obrotowego. Sześć końcówek wydechowych z tyłu świadczy o jego niesamowitej mocy i jest również hołdem dla 16 cylindrów.
Za 11 milionów euro (przed opodatkowaniem) to unikalne auto już zostało sprzedane miłośnikowi Bugatti. To najdroższy nowy samochód w historii. Entuzjasta motoryzacji fascynuje się Atlantic; z „Voiture Noire” nabył pojazd, który nawiązuje do legendy i niesie tę ideę w dzisiejsze czasy. W swojej ekskluzywności, stylu, jakości i wydajności „La Voiture Noire” to niezwykły i unikalny samochód, który kontynuuje długą tradycję w historii motoryzacji.
Długa tradycja budowy nadwozi
Zaledwie kilka miesięcy po prezentacji Divo, zaprojektowanego z myślą o jeszcze mocniejszym przyspieszeniu bocznym, Bugatti ponownie pokazało, że doskonale opanowało ręczne budownictwo nadwozi i osiągnęło kolejny szczyt w historii motoryzacji. W pierwszych kilku dekadach swojego istnienia, francuska marka luksusowa odnosiła znaczne sukcesy nie tylko w projektowaniu silników i podwozi, ale również w produkcji własnych nadwozi montowanych na istniejących podwoziach. Najbardziej znanym przykładem jest Type 57 oraz model Atlantic GT, który się na nim opierał – ten grand tourisme mógł osiągnąć prędkość maksymalną przekraczającą 220 km/h już ponad 80 lat temu. Jean Bugatti zaprojektował Type 57 dla różnych konfiguracji nadwozia i silnika, w tym Galibiera (czteroosobowa limuzyna), Stelvio (kabriolet), Ventoux (dwu-drzwiowa limuzyna) oraz Atalante (coupé) a także Atlantic.
Syn Ettore, Jean Bugatti, był wizjonerem, który wyprzedzał swoje czasy. Był najstarszym synem założyciela firmy, Ettore Bugattiego, utalentowanego projektanta samochodów i naturalnego talentu, którego zrozumienie proporcji i aerodynamiki było na najwyższym poziomie. Od końca lat dwudziestych XX wieku wpływał na rozwój firmy swoimi pomysłami i projektami, zanim przejął odpowiedzialność za zarządzanie w 1936 roku w wieku 27 lat. Dzięki swoim pionierskim projektom nadwozi, silników i podwozi stworzył niezwykłe pojazdy aż do swojej tragicznej śmierci w wypadku w 1939 roku, zabezpieczając swoje miejsce w historii motoryzacji. Jego najpiękniejszy i najsłynniejszy projekt to Atlantic. Jak sama firma, Jean w tym roku obchodziłby 110 urodziny.
Ekskluzywne nowe „Voiture Noire”, czarny samochód, jest reminiscencją „la Voiture Noire”, Type 57 SC Atlantic, który był najsłynniejszym dziełem Jean’a Bugatti. Wyjątkowym elementem designu była grzbietowa szew, który biegł od zawiasu w podzielonej masce aż po tył. Type 57 SC Atlantic był jednym z najbardziej niezwykłych grand tourismes i ponadczasową kreacją. Dziś jest jednym z najcenniejszych samochodów klasycznych na świecie. Tylko cztery Atlantics powstały w latach 1936-1938, z których każdy miał szczegółowe różnice stworzone indywidualnie dla zamawiającego. Trzy z tych niezwykłych coupé nadal istnieją. Drugi wyprodukowany samochód był używany przez samego Jean’a Bugatti oraz niektórych kierowców wyścigowych Bugatti wśród jego przyjaciół. Świat szukał tego Atlantic przez ponad 80 lat – to jedna z wielkich tajemnic w historii motoryzacji. Samochód najprawdopodobniej zniknął przed niemiecką inwazją na Alzację, gdy miał być wysłany do bezpiecznego miejsca.
Najbardziej elegancki sposób podróżowania