Bugatti Veyron Grand Sport z 2009 roku to roadster, który został zaprojektowany, aby zniszczyć każdą inną samochód na drodze dzięki swoim niesamowitym osiągom.
Pomimo że jego konstrukcja z otwartym dachem oferowała połowę sztywności w porównaniu do coupe, był sztywniejszy niż większość coupe na rynku dzięki zaawansowanej budowie kompozytowej łączącej magnez, aluminium i włókno węglowe. Jego silnik był ręcznie wykonany przez dwóch techników i dostarczał minimum 987 KM, ale producent był pewny, że większość z nich miała moc przekraczającą 1000 koni. Niemniej jednak, Grand Sport został zaprojektowany tak, aby mógł nim jeździć prawie każdy, kto potrafi chwycić kierownicę, widzieć nad deską rozdzielczą i dosięgnąć pedałów.
Wygląd zewnętrzny nie różnił się zbytnio od jego coupe, chociaż brakowało mu dachu z poliwęglanu, który był dostępny z wystawą marki Bugatti. Producent zapewnił standardowy, prostokątny parasol w przednim bagażniku, który mógł być używany w nagłych wypadkach i pasował do punktów mocowania dachu, dzięki czemu mógł pozostać na miejscu przy prędkościach do 80 mph (128 km/h) bez narażenia się na działanie wiatru. Za kabiną producent dodał dwa łuki bezpieczeństwa, za którymi znajdowały się potężne wypukłości, flankujące masywny silnik V-16.
Wnętrze wykończone skórą miało dwa mocno wyprofilowane fotele kubełkowe oddzielone wysoką konsolą centralną, która również pełniła funkcję tunelu transmisji. Nie było zaawansowanego systemu multimedialnego z ekranem dotykowym: jedynie znakomity system dźwiękowy Puccini i pięciu wskaźników na desce rozdzielczej. Minimalistyczny design był czysty i wyróżniał się elegancją.
Czteroturboładowany, ośmiolitrowy silnik potężnej mocy przekazywał swoją moc na wszystkie koła za pomocą siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów (dwusprzęgłowej). Bugatti przyznało, że samochód osiągnął maksymalną prędkość z dachem w dół, ale czasy przyspieszenia 0-100 km/h (0-92 mph) były takie same, niezależnie od tego, w jakiej pozycji znajdował się dach.
Najważniejsza na świecie uroczystość związana z motoryzacją ma miejsce corocznie w Monterey w Kalifornii. W 2009 roku zaprezentowano tam jedne z najbardziej eleganckich, ekskluzywnych i wartościowych pojazdów stworzonych w ponad 100-letniej historii motoryzacji, z Bugatti odgrywającym kluczową rolę. W wieczór poprzedzający Pebble Beach Concours d’Elegance, kulminacyjny moment wydarzenia, marka znana z doskonałych rozwiązań motoryzacyjnych, estetyki i dynamiki jazdy zaprezentowała światu swój drugi model – nowego Bugatti Veyrona Grand Sport z unikalnym zdejmowanym dachem.
W odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów, w pojeździe wprowadzono znaczące modyfikacje w skomplikowanej strukturze, aby umożliwić jazdę z otwartym dachem, co dodało nowy wymiar temu samochodowi sportowemu o wysokich osiągach. Z nowymi i innowacyjnymi funkcjami bezpieczeństwa oraz wyposażeniem, jest on najszybszym i najbardziej ekscytującym roadsterem na świecie. Jest natychmiast rozpoznawalny dzięki nieco wyższemu przedniemu szybki, stylizowanym światłom dziennym oraz lekkim, przezroczystym dachowi z poliwęglanu.
Głównym wyzwaniem przy opracowywaniu nowego Bugatti Veyrona Grand Sport z zdejmowanym dachem była unikalna struktura modelu z dachem stałym. Optymalne połączenie sztywności i lekkiej konstrukcji zapewnia, że kompozytowa komora pasażerska oryginalnego modelu jest niezwykle mocna, przy minimalnej wadze – jest to kluczowy element struktury pojazdu. Ponieważ dach jest integralną częścią tej struktury, jego usunięcie wymagało całkowitej przebudowy dróg obciążeniowych, aby zachować sztywność pojazdu i bezpieczeństwo przy wypadkach oraz zapewnić dodatkową ochronę przed uderzeniami bocznymi i przewróceniem.
W efekcie monocoque została wzmocniona w okolicach progów bocznych i tunelu transmisyjnego. Słupki B zostały usztywnione krzyżowo przy użyciu wsparcia z włókna węglowego, a centralna płyta węglowa została umieszczona pod tunelem transmisyjnym, aby zredukować skrętne odkształcenia w porównaniu do innych roadsterów.
Drzwi nowego Bugatti Veyrona Grand Sport są wykonane z włókna węglowego i zawierają zintegrowany belkę podłużną.
W przypadku wypadku przekłada to obciążenie z słupka A na słupek B, dissipując energię uderzenia. Dodatkowo, dwa przeprojektowane wloty powietrza dla silnika V16 teraz posiadają elementy z włókna węglowego o szerokości 10 centymetrów, aby zapewnić ochronę w przypadku przewrócenia się samochodu.
Wnętrze wzbogacono o szereg nowych funkcji wyposażenia, w tym kamerę parkingową z 2,7-calowym monitorem w lusterku wstecznym oraz system audio „Puccini” z cyfrowym procesorem sygnałowym.
Przy zamkniętym dachu Bugatti Veyron Grand Sport może osiągnąć prędkość 407 km/h, natomiast przy zdjętym dachu prędkości do 360 km/h są możliwe. W przypadku deszczu, innowacyjny składany dach przechowywany w bagażniku można otworzyć jak parasol w każdej chwili. Gdy ten składany dach jest na miejscu, samochód może jeździć z prędkością do 130 km/h.
Składany ręcznie w siedzibie firmy w Molsheim w Alzacji, Bugatti Veyron Grand Sport będzie dostępny od marca 2009 roku w cenie 1,4 miliona euro (bez podatku). Powstanie tylko 150 egzemplarzy, z czego pierwsze 50 trafi wyłącznie do zarejestrowanych klientów Bugatti. Pierwszy pojazd z pewnością będzie bardzo pożądany, a Bugatti podjęło decyzję o przekazaniu tego konkretnego samochodu na cele charytatywne. Zostanie sprzedany najwyższemu oferentowi na Aukcji Pebble Beach organizowanej przez Gooding & Company.
Specyfikacja Bugatti Veyron Grand Sport