Sportowa wersja Veyrona, która oferowała bardziej ekstremalne doznania z jazdy, Bugatti Veyron Super Sport, zaprezentowana w 2010 roku na Monterey Motorsports Reunion, była wówczas najszybszym pojazdem na kołach.
Stworzony z myślą o klientach, którzy domagali się sportowej wersji, Veyron Super Sport wyprodukowano w zaledwie 30 egzemplarzach.
Oprócz zwiększonej mocy, nowy model różnił się od standardowego Veyrona prawie o 20%, posiadając całkowicie nowego oprogramowanie skrzyni biegów, nową zawieszenie, nowy pakiet aerodynamiczny, nowe opony, nowe felgi, zaktualizowane hamulce i wiele innych.
Przód samochodu został zaprojektowany na nowo, aby umożliwić lepszy przepływ powietrza przez chłodnice, co było niezbędne do poprawy chłodzenia tak potężnego silnika. Z tyłu, Super Sport wyposażono w nowy podwójny dyfuzor dla nowego systemu wydechowego.
Niewyobrażalnie szybka, wersja Super Sport zyskała 200 dodatkowych koni mechanicznych, osiągając łącznie 1200 hp. Przy niższych prędkościach, szybki Veyron mógł wydawać się łagodny, ale jego potężny silnik przyspieszał go do maksymalnej prędkości 415 km/h. Ograniczenie do 415 km/h wprowadzono, aby uniknąć zniszczenia opon. Super Sport był w stanie osiągnąć 0-100 km/h w 2,5 sekundy oraz 0-300-0 km/h zaledwie w 22,5 sekundy.
Można się spodziewać, że pojazd tak szybki jak Veyron będzie oferował sztywną i zapewne nieco niewygodną jazdę. Niespodziewanie, Super Sport Veyron był bardzo wyrafinowany, tak samo jak luksusowy Bentley GT.
Wnętrze zostało odświeżone i stało się jeszcze bardziej ekskluzywne oraz przyjemniejsze niż wcześniej, z nową skórzaną kierownicą i innymi detalami.
Nieliczni szczęśliwcy, którzy posiadali Veyron Super Sport, mieli pojazd, który był nie tylko niezwykle szybki, ale także bardzo komfortowy i wart swojej wartości nawet po wielu latach.
W piękny, słoneczny dzień przy temperaturze 25 stopni Bugatti Veyron Super Sport osiągnęło nowy światowy rekord prędkości lądowej dla samochodów produkcyjnych, na torze próbnym Grupy Volkswagen w Ehra-Lessien (w pobliżu swojej siedziby w Wolfsburgu). W obecności Niemieckiej Agencji Technicznej (TÜV) oraz przedstawiciela Księgi Rekordów Guinnessa, Bugatti Veyron Super Sport osiągnęło średnią prędkość maksymalną 431 km/h.
Sobota, godzina 14:00 – Oficjalny kierowca Bugatti, Pierre Henri Raphanel zakłada kask i rękawice, zapina pasy bezpieczeństwa, podczas gdy inżynierowie sprawdzają samochód po raz ostatni: ciśnienie w oponach, temperatura, wszystko gotowe. Następnie pomarańczowo-czarny Bugatti Veyron Super Sport przekracza barierę świetlną, od teraz będzie mierzony czas, w ciągu jednej godziny samochód musi przejechać z południa na północ, a następnie w przeciwnym kierunku. Nikt poza kierowcą nie może dotykać samochodu w tym czasie. Napięcie rośnie. Kilka minut później z lewej strony słyszymy dźwięk startującego jumbo jeta, który zbliża się do nas. Najpierw dostrzegamy reflektory Veyrona, potem rozpoznajemy kształt samochodu, głośne uuuuuu… i Raphanel mknie z maksymalną prędkością obok nas. GPS-tachometr zatrzymuje się na 427,933 km/h. Teraz ta sama procedura z przeciwnego kierunku. Tym razem samochód osiąga 434,211 km/h. Jako średnią prędkość maksymalną przedstawiciele „TÜV” oraz Guinnessa podają wartość 431,072 km/h (268 mph). Nawet zespół inżynierów Bugatti był tym zaskoczony.
„Zakładaliśmy, że osiągniemy średnią prędkość 425 km/h,” wyjaśnia główny inżynier Bugatti, dr Wolfgang Schreiber, „ale dzisiejsze warunki były idealne i pozwoliły na jeszcze więcej.”
Wielki finał serii Veyron: Bugatti Veyron Super Sport
Kiedy model cieszył się szczególną popularnością lub odnosił sukcesy w wyścigach, klienci Ettore Bugatti często namawiali mistrza, aby wycisnął z silnika kilka dodatkowych koni mechanicznych dla ich przyszłego samochodu. Bugatti Automobiles S.A.S. znalazło się w podobnej sytuacji, gdy ich dotychczasowi klienci poprosili firmę, aby nie tylko zaprojektować drugi model inaczej wizualnie, ale także stworzyć wersję z bardziej sportowym i ekstremalnym doświadczeniem jazdy. Efektem tego jest samochód o unikalnej mocy 1,200 KM (882 kW), oferujący doświadczonym kierowcom zupełnie nowy wymiar emocji, z maksymalnym momentem obrotowym 1,500 niutonometrów i ograniczoną prędkością maksymalną 415 km/h (w celu ochrony opon), jednak technika Bugatti Veyron Super Sport jest identyczna z tą w rekordowym samochodzie. Pierwsze pięć Bugatti Veyron Super Sport, które zjeżdżają z taśmy produkcyjnej, utworzy specjalną serię z takim samym wyposażeniem jak samochód rekordowy.
Bugatti Veyron Super Sport to rozwinięcie klasycznego, ekskluzywnego modelu 1,001 KM Bugatti Veyron 16.4, wprowadzonego na rynek w 2005 roku. Model ten oferuje oszałamiający zestaw specyfikacji, takich jak dwusprzęgłowa skrzynia biegów z siedmioma biegami, niezwykle precyzyjne prowadzenie w zakrętach oraz doskonałą stabilność podczas hamowania i przyspieszania.
Ciągła praca w ekstremalnych zakresach wydajności prowadzi do nowych wniosków, które umożliwiły inżynierom Bugatti rozwój Veyrona w kierunku, w którym kierowca może osiągnąć nowe wymiary. Każda modyfikacja jest zaprojektowana w celu stworzenia jeszcze mocniejszego samochodu o zwinnej jeździe. Wykorzystano cztery powiększone turbodoładowacze i większe intercoolery, aby zwiększyć moc silnika 16-cylindrowego, a zawieszenie zostało znacznie przekształcone, aby utrzymać bezpieczeństwo przy ekstremalnej prędkości – dzięki lekko podniesionej drodze głównej, silniejszym stabilizatorom i nowym amortyzatorom o skomplikowanej architekturze, pierwotnie opracowanej dla samochodów wyścigowych. To znacznie poprawia kontrolę nad kołami i całym samochodem. Przy bocznej przyspieszeniu do 1.4 G i ulepszonej interakcji między oponami a inteligentnym systemem napędu na wszystkie koła, Bugatti Veyron Super Sport oferuje doskonałe prowadzenie i jeszcze mocniejsze przyspieszenie wynoszące 1,500 niutonometrów na wyjazdach z zakrętów.
Nadwozie zostało dostosowane w celu poprawy efektywności aerodynamicznej i utrzymania doskonałej równowagi w każdej sytuacji, podczas gdy nowa struktura włókna węglowego monokoku zapewnia maksymalną sztywność skrętną i pasywną bezpieczeństwo – przy zmniejszonej wadze. Skórę wykonano w całości z kompozytów węglowych, a nowy Bugatti Veyron Super Sport jest dostępny w 100-procentowym lakierze bezbarwnym na odsłoniętym węglu na życzenie.
Dynamiczny wygląd
Każdy detal tego samochodu, nie tylko jego zastosowanie zaawansowanej technologii sportowej, nawiązuje do pionierskiego ducha założyciela firmy, Ettore Bugatti. Ten genialny projektant pochodził z rodziny artystów, a jego filozofia zawsze polegała na łączeniu doskonałości mechanicznej z pięknem zewnętrznym. Ta etyka wciąż żyje w firmie, a Bugatti Veyron Super Sport jest całkowicie nie do pomylenia, przy każdym zewnętrznym modyfikacji w celu wydobycia większej wydajności z pojazdu.
Płaska, wydłużona sylwetka Bugatti Veyron Super Sport jest natychmiast rozpoznawalna. Silnik 16-cylindrowy pobiera powietrze z dwóch kanałów NACA zintegrowanych z dachem, zamiast z wlotów nad silnikiem. Przednie wloty powietrza zostały powiększone i przekształcone, dolny wlot elegancko rozciąga się wzdłuż boków do nadkola. Zmieniony tył wygląda bardziej sportowo dzięki podwójnemu dyfuzorowi i centralnie umieszczonemu układowi wydechowemu.
Bugatti ma tradycję tworzenia supersportowych wersji udanych modeli, zazwyczaj z podwoziem wyścigowym i doładowanymi silnikami. Samochody te były uważane za prawdziwe maszyny wyścigowe dla zagorzałych miłośników marki Bugatti. Najbardziej udane były modele typu 55 i 57S; zbudowano ich tylko około czterdziestu.
Dotychczas Bugatti Automobiles S.A.S. sprzedało 260 Veyronów i 35 Grand Sportów, z czego dostarczono 249 Veyronów i 22 Grand Sporty. Produkcja Bugatti Veyron Super Sport rozpocznie się jesienią 2010 roku w Molsheimie w tym samym czasie co Veyron i Grand Sport. Pierwsze pięć samochodów – znane jako Edycja Rekordu Świata – jest w specjalnym wykończeniu czarnego odsłoniętego węgla i pomarańczy i zostało już sprzedane.