Bugatti zaprezentowało kolejne dzieło sztuki w świecie hypercarów w 2022 roku, oferując pojazd wart kilka milionów dolarów dla tych, którzy potrafili opanować moc silnika W16 z czterema turbosprężarkami.
Francuska marka już wcześniej współpracowała z chorwackim producentem Rimac, kiedy ujawniono model Mistral. Został on zaprezentowany przez nowego dyrektora generalnego firmy, Mate Rimaca, który stworzył najsilniejszy i najszybszy elektryczny samochód na świecie, model Nevera. Ogłosił nawet, że Mistral będzie ostatnim modelem Bugatti z silnikiem W16.
Chorwacki CEO wniósł świeże pomysły, obejmując stery Bugatti. Zrozumiał, że marka potrzebuje nowego, zachwycającego designu, co doprowadziło do powstania kabrioletu Mistral. Z unikalnie wyglądającymi reflektorami LED oraz rzeźbionym przodem, hypercar wciąż posiadał charakterystyczny gril w kształcie podkowy, otoczony dużymi wlotami powietrza, które chłodziły przednie hamulce i wspomagały aerodynamikę pojazdu. Z profilu Mistral miał opadającą szybę oraz zwężone boczne okna. Za kabiną producent stworzył wyższą strukturę, która ukrywała łuki bezpieczeństwa oraz wlot powietrza do silnika. Z tyłu, tylne światła przypominały dwa strzały skierowane w stronę środka pojazdu.
Wewnątrz, wykończona skórą kabina miała dwa fotele oddzielone wysoką konsolą środkową oraz nachyloną kolumną centralną. Dodatkowo, elementy z włókna węglowego zdobiły wnętrze oraz panele drzwiowe. Fotele sportowe miały wycięcia na pasy wyścigowe, mimo że samochód był głównie zaprojektowany do użytku ulicznego, a nie do wyścigów. Mimo to mógł jeździć szybciej niż większość samochodów na świecie.
Za kokpitem, Bugatti zamontowało swój słynny silnik W16, czteroturbodoładowany motor, który został przeniesiony z modelu Chiron. Jego ogromna moc i moment obrotowy były przekazywane na wszystkie koła za pośrednictwem siedmiobiegowej skrzyni automatycznej.
Od momentu wprowadzenia modelu Veyron w 2005 roku, silnik W16 był sercem każdego Bugatti. Samochód drogowy, który kończy erę W16, zawsze był przeznaczony na coś wyjątkowego: ekskluzywnego, eleganckiego i potężnego. Musi być najlepszy w swoim rodzaju. Oto W16 Mistral: ostateczny roadster.
Mate Rimac, dyrektor generalny Bugatti Rimac, powiedział: „Na ostatnie drogowe pojawienie się legendarnego silnika W16 Bugatti wiedzieliśmy, że musimy stworzyć roadstera. Ponad 40% wszystkich aut Bugatti, które kiedykolwiek powstały, miało otwartą konstrukcję, ustanawiając długą linię ikon wydajności, które do dziś są cenione na całym świecie. W erze Chirona nie było do tej pory roadstera, więc wprowadzenie Bugatti W16 Mistral kontynuuje ten dziedzictwo, napędzane ogromnym popytem ze strony naszych klientów na zupełnie nowy sposób doświadczenia potężnej wydajności naszego ikonicznego silnika. W16 Mistral otwiera nowy rozdział w historii roadsterów Bugatti, inspirowany ponad stuleciem legend otwartych.
Dla tak evokacyjnego i ważnego samochodu, duże znaczenie miało to, jaki znak powinien nosić. Wiele więcej niż tylko rozwinięcie Chirona, roadster potrzebował nazwy związanej z wolnością, elegancją i prędkością. Inspiracja przyszła z mistrala, potężnego wiatru wiejącego z doliny rzeki Rodan, przez eleganckie miasteczka Côte d’Azur w południowej Francji, do Morza Śródziemnego. A ponieważ silnik jest centralnym elementem charakteru tego roadstera, stoi on obok tego potężnego wiatru: W16 Mistral.
Zbudowany wokół ostatecznej wersji silnika W16 o mocy 1 600 PS, pierwszy użyty w modelu Chiron Super Sport 300+, W16 Mistral oferuje wydajność, jakiej nie miały żadne dotychczasowe samochody z otwartym dachem. W jego konstrukcji i inżynierii jest całkowicie spersonalizowany; istniejąca monokok nie została po prostu odcięta powyżej słupków A, aby umożliwić nową otwartą konstrukcję, ale została przemyślana i uformowana, aby stworzyć bardziej zaokrąglony sylwetkę, nie kompromitując wydajności.
Achim Anscheidt, dyrektor designu Bugatti, powiedział: „Wiemy, że W16 Mistral zawsze będzie miał znaczenie w historii Bugatti, zaznaczając ostatni raz, kiedy być może najlepszy napęd w historii motoryzacji został użyty w produkcyjnym samochodzie drogowym. My, jako zespół projektowy, czuliśmy ogromną presję, aby dostarczyć styl, który natychmiast oddałby ten przełomowy moment, czerpiąc inspirację z niektórych z najpiękniejszych roadsterów w historii Bugatti.”
Ich muzą był Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid z 1934 roku, sportowy roadster, który reprezentuje szczyt eleganckiego designu. Wyróżniający się podwójnymi aerodynamicznymi poduszkami na głowę, płynącymi do tyłu w nadwoziu, oraz skróconą, V-kształtną szybą, ten Grand Raid – wystawiony w Muzeum Louwman w Hadze – jest niewymuszenie wyrafinowany z subtelną sportowością. Ukończony w dwu-tonowej czarno-żółtej kolorystyce, stanowi idealną inspirację dla tego przełomowego momentu w historii Bugatti.
Bugatti W16 Mistral debiutuje w kolorach inspirowanych Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid; ciepła czerń z odcieniami truflowego brązu i subtelnymi żółtymi akcentami. To nie tylko hołd dla ikonicznej karoserii, ale także dla Ettore Bugatti, który wybrał kombinację czerni i żółci dla wielu swoich osobistych samochodów, w tym dla modelu Type 41 Royale. Dla entuzjastów marki to ponadczasowe połączenie wizualne.
W16 Mistral uchwyca esencję V-kształtnej szyby Grand Raid i przekształca ją w współczesne dzieło sztuki. Krzywa szyba, która zdaje się owijać wokół słupków A, płynnie łączy się z oknami bocznymi, tworząc efekt 'daszka’, który sugeruje poziomy wydajności, jakie oferuje W16 Mistral. Sama szyba jest cudem inżynierii, zaokrąglona wystarczająco, by stworzyć projekt osłony, bez zniekształcania widoku kierowcy.
Górna linia szyby i okna boczne celowo otacza boczne wloty powietrza. Ta linia charakteru następnie płynie w dół pod bocznymi szybami, aby dotrzeć do przedniego grilla w kształcie podkowy, tworząc nowy trójwymiarowy charakter słynnej linii C Bugatti wprowadzonej w modelu Chiron. Aby utrzymać sekcję boczną nadwozia smukłą, ale także umożliwić optymalny przepływ powietrza do W16, wloty chłodnicy oleju po bokach zostały świadomie oddzielone od wlotów powietrza silnika, które teraz znajdują się na dachu, tuż za pasażerami. Nowe wloty powietrza na dachu silnika są ukłonem w stronę Type 57 Roadster Grand Raid oraz pierwszego otwartego Bugatti nowej ery: Veyrona 16.4 Grand Sport. Bardziej zwartym, potężnym i sprawiającym wrażenie, że przeskakuje do przodu, W16 Mistral wykazuje zupełnie inny charakter.
Anscheidt kontynuuje: „Aby odzwierciedlić nowy charakter W16 Mistrala, całkowicie przeprojektowaliśmy jego front, w zgodzie z pionowym układem naszych unikalnych lub niewielu produkowanych modeli, takich jak Divo i La Voiture Noire. Od razu jest nasycony poczuciem ekskluzywności; pionowo ustawione reflektory są w pełni spersonalizowane, a słynny grill w kształcie podkowy został przemyślany tak, aby był znacznie bardziej trójwymiarowy; zarówno głębszy, jak i szerszy. Z tyłu postawiliśmy sobie za cel stworzyć uderzający, ale także bardziej elegancki wariant motywu świateł tylnych Bolide, który na zawsze odcisnął swoje piętno na świecie wzornictwa motoryzacyjnego.
Projektując samochód, taki jak W16 Mistral, wymagane jest staranne przestrzeganie zasady 'Forma podąża za wydajnością’ Bugatti, gdzie każdy komponent jest projektowany nie tylko po to, aby ustawić nowe standardy piękna, ale także odgrywa rolę w osiągnięciu zupełnie nowych poziomów wydajności.
Frank Heyl, zastępca dyrektora designu Bugatti, powiedział: „Same reflektory są misternie uformowane, z wbudowaną czterolampową sygnaturą, która subtelnie nawiązuje do czteronapędowego i czterech turbosprężarek W16 Mistrala. Ale ich trójwymiarowa powierzchnia działa również jako aerodynamika, która kieruje powietrze przez światło i wydobywa je przez nadkola, aby poprawić opór powietrza. Szeroki grill w kształcie podkowy pozwala na pełne zasilanie silnika wysokotemperaturowego radiatora wyłącznie z jednego wlotu, pozostawiając dwa boczne wloty skoncentrowane wyłącznie na dostarczaniu powietrza do intercoolerów.
„X-światło tylne, tymczasem, pełni funkcję odprowadzania oleju chłodzącego przez kanały łączące trójkątną negatywną przestrzeń pomiędzy belkami X a bocznymi radiatorami. W ten sposób powstaje spadek ciśnienia między bocznymi wlotami a wylotami z tyłu W16 Mistrala, co pomaga w efektywnym zarządzaniu obiegiem chłodzenia w średnich temperaturach potężnego W16.
Ale funkcjonalne cechy nie kończą się tam. Nowe wloty powietrza za poduszkami głowy zostały opracowane od samego początku z myślą o surowych testach zderzeniowych, więc każdy z nich wykonany jest z niestandardowej struktury włókna węglowego, która może wytrzymać cały ciężar samochodu w przypadku dachowania. Ten nowy układ wlotu powietrza wzbogaca również doświadczenie W16 kierowcy, podkreślając orkiestrę potężnego, pomruku 8-litrowego silnika przy dodawaniu gazu oraz gwizd zaworu upustowego z czterech turbosprężarek przy znoszeniu gazu. To niezrównane wrażenie dźwiękowe w świecie motoryzacji.
Aby osiągnąć niezrównane poziomy elegancji i ekscytacji, Bugatti W16 Mistral wykorzystuje najnowsze innowacje inżynieryjne. Zaawansowane materiały kompozytowe Bugatti są połączone z nowoczesnym drukiem 3D z tytanu i aluminium, aby zapewnić uderzający design, najwyższą wydajność i solidną niezawodność. Szczegółowa analiza dynamicznej sztywności W16 Mistrala pozwoliła inżynierom opracować lekkie rozwiązania, które zapewnią optymalne prowadzenie i wydajność w najbardziej ekstremalnych warunkach.
Wnętrze Bugatti W16 Mistral czerpie inspirację z modelu Chiron, uważnie dopracowane, aby zapewnić doświadczenie zarówno eleganckie, jak i luksusowe, ale także wystarczająco funkcjonalne, aby wszystkie informacje były łatwo widoczne przy prędkości do 420 km/h. Dedykacja dla jakości materiałów pozostaje znakiem firmowym designu Bugatti; zaawansowane, lekkie komponenty tytanowe i aluminiowe frezowane z jednego bloku oraz miękkie, bezskazowe skóry. Ale w tym pożegnaniu dla W16, pojawiają się również zupełnie nowe elementy designu.
Jest skomplikowana tkanina skórzana używana na nowo zaprojektowanych panelach drzwi, starannie testowana i produkowana zgodnie z normami jakości Bugatti z wizją regularnego użytkowania przez ponad sto lat w przyszłości. A w nawiązaniu do znakomitych przodków W16 Mistrala, dźwignia zmiany biegów – wykonana z jednego bloku aluminium – ma akcent z drewna i bursztynowy wkład z słynną rzeźbą Rembrandta Bugatti 'tańczącego słonia’ w środku. Wersje tej rzeźby zdobiły maskę legendarnego modelu Type 41 Royale; najbardziej luksusowego roadstera, jaki kiedykolwiek stworzono.
Pod ogromną pokrywą silnika otwierającą się na bok Royala znajdował się ambitny silnik o pojemności 12,7 litra w układzie prostym ośmiu cylindrów, jakiego świat wcześniej nie widział. I silnik W16 Mistrala jest równie ambitny – jedyny napęd W16 używany obecnie w motoryzacji.
Gdy ostatni roadster Bugatti, Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse, ustanowił światowy rekord prędkości wynoszący 254,04 mph (408,84 km/h) w 2013 roku, jego 8-litrowy silnik W16 z czterema turbosprężarkami miał moc 1 200 PS. W16 Mistral dysponuje mocą 1 600 PS, wykorzystując ten sam silnik, który napędzał model Chiron Super Sport 300+ do rekordowej prędkości 304,773 mph w 2019 roku. Można mieć tylko jeden cel na uwadze: stać się najszybszym roadsterem na świecie jeszcze raz.
Mate Rimac, dyrektor generalny Bugatti Rimac, powiedział: „Połączenie formatu roadstera i naszego napędu W16 to absolutna perfekcja. Z usuniętym dachem i parą dużych wlotów powietrza bezpośrednio za twoją głową, które dostarczają około 70 000 litrów powietrza przez silnik każdą minutę na pełnym gazie, prowadzenie Bugatti W16 Mistral łączy cię z skomplikowaną mechaniką tego rewolucyjnego napędu jak żadna inna Bugatti do tej pory.
„To, co również kontynuujemy z W16 Mistral, to dziedzictwo roadsterów Bugatti, z których każdy jest nieporównywalny pod względem designu, wydajności i rzadkości, co sięga aż do początku istnienia Bugatti. Type 40, Type 41 Royale, Type 55 Roadster, Type 57 Roadster Grand Raid, który zainspirował ten samochód, czy też niesamowita elegancja Type 57SC Corsica Roadster – Bugatti zawsze było kojarzone z czystością jazdy z otwartym dachem. Więc chociaż dziedzictwo napędu W16 do użytku drogowego kończy się z W16 Mistral, kontynuujemy dziedzictwo roadstera, które po raz pierwszy zostało ustanowione przez Ettore Bugatti ponad sto lat temu.