Po prawie dziesięciu latach od zakończenia produkcji Cadillaca Fleetwood, amerykański producent samochodów premium wprowadził jego godnego następcę: model CT6.
Podczas gdy Fleetwood kierowany był głównie do tradycyjnych amerykańskich biznesmenów, CT6 wydawał się adresowany do młodych graczy z Wall Street. Aby uczynić ten samochód jeszcze bardziej atrakcyjnym, GM postanowił wprowadzić wersję sportową, nazwaną CT6 V-Sport. To nie była tylko naklejka na tylnej klapie i większe koła. To była bestia o mocy 550 KM, która mogła z łatwością rozrywać asfalt, a jednocześnie dobrze wyglądać przed Operą.
Wprowadzono nowy język designu dla amerykańskiej marki premium, z ostrymi liniami i diodami LED z przodu. Zrobił dobre wrażenie. Jego duża siatkowa atrapa chłodnicy była całkowicie czarna, z wyjątkiem znaku Cadillaca umieszczonego na górze. Z boku długi Caddy stał na 20-calowych kołach V-Sport z letnimi oponami. Aerodynamiczny pakiet podkreślał sportowy charakter pojazdu.
W środku wciąż był to luksusowy samochód, pomimo przednich foteli kubełkowych i dwuosobowej profilu kanapy z tyłu. Od momentu wprowadzenia w 2018 roku, zawierał nowe technologie, takie jak łączność 4G-LTE dla systemu infotainment i 10-calowy ekran na centralnej konsoli.
Największą zmianą dla Cadillaca było to, co kryło się pod maską. Pod jej pokrywą GM zainstalował całkowicie nowy silnik V8 o pojemności 4,2 litra, wypełniony nowoczesnymi technologiami. Bezpośredni wtrysk paliwa, brak rozrządu z wahaczami, a do tego dwa turbosprężarki w konfiguracji hot-V8. Posiadał parę turbosprężarek twin-scroll umieszczonych pomiędzy bankami cylindrów, co zmniejszało opóźnienie turbo. Efektem był potwór o mocy 550 KM, współpracujący z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów. Co najważniejsze, Cadillac CT6 V Sport był napędem na wszystkie koła z różnymi ustawieniami w zależności od trybu jazdy.
Cadillac zaprezentował model 2019 CT6 V-Sport, pierwszy w historii model V-Performance w swojej luksusowej limuzynie. Wprowadzenie tej wysokowydajnej wersji zbiegło się z odświeżeniem całej gamy CT6, które przyjmuje najnowszą interpretację języka designu Cadillaca, zaprezentowaną na modelu Escala Concept. W portfolio Cadillac V-Sport znajdują się obecnie również modele CTS V-Sport i XTS V-Sport.
„Cadillac V-Sport to wcielenie naszej pasji dostarczania ekscytujących wrażeń z jazdy bez kompromisów,” powiedział prezydent Cadillaca Johan de Nysschen. „Nowy CT6 V-Sport zapewnia idealną równowagę między osiągami a luksusowym wykończeniem.”
Cadillac CT6 V-Sport dysponuje nowym silnikiem Cadillac 4.2L Twin Turbo V-8, ocenianym na 550 koni mechanicznych (410 kW) i oszałamiające 627 lb-ft momentu obrotowego (850 Nm), co podnosi osiągi CT6 na nowy poziom i oferuje kierowcom niezrównane wrażenia za kierownicą. Silnik jest nowym projektem i wprowadza unikalne elementy designu, opracowane w celu zrównoważenia osiągów i efektywności przy kompaktowej, wydajnej masie.
W centrum silnika Cadillac Twin Turbo V8 znajduje się konfiguracja „hot V”, która zmienia konwencjonalne rozmieszczenie układów dolotowych i wydechowych cylindrów, montując turbosprężarki na górze silnika – w dolinie między głowicami – co praktycznie eliminuje opóźnienie turbosprężarki i zmniejsza rozmiar całego silnika.
„Wprowadzenie całkowicie nowego CT6 V-Sport rozpoczyna nowy rozdział w naszej legendzie wydajności z wprowadzeniem pierwszego w historii silnika V-8 z podwójnym doładowaniem marki,” dodał de Nysschen. „Jest to serce nowego CT6 V-Sport, angażującej sportowej limuzyny przesiąkniętej DNA światowej klasy programu wyścigowego Cadillaca.”
Nowy Cadillac Twin Turbo V-8 współpracuje z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów. Szeroka, 7.39 ogólna rozpiętość przełożeń zwiększa osiągi na starcie i przyczynia się do zmniejszenia prędkości silnika na autostradzie, co podnosi komfort i efektywność. Wąskie przełożenia między biegami pomagają również silnikowi utrzymać optymalną prędkość dla maksymalnej mocy przy prawie wszystkich prędkościach pojazdu.
OPTYMALIZOWANY DLA WYDAJNOŚCI
Pierwszy w historii Cadillac CT6 V-Sport ma odważny, ciemny przód z dużą kratką inspirowaną literą V i nowymi poziomymi reflektorami LED o mocnych pionowych sygnaturach, co czyni go wyraźnie Cadillaciem. Niższe elementy aerodynamiczne i lśniące czarne wykończenie okien bocznych nadają zewnętrznej części sportowej limuzyny wyrazisty i elegancki wygląd. Nowe, unikalne 20-calowe felgi V-Sport z oponami letnimi, niższe elementy aerodynamiczne i spojler dodatkowo podkreślają osiągi tego sedana.
Nowe opony wyczynowe, stworzone wyłącznie dla Cadillac V-Sport, są dostosowane tak, aby zapewnić precyzyjne reakcje i osiągi na torze, zachowując jednocześnie izolację i komfort.
Mechaniczny dyferencjał z ograniczonym poślizgiem zwiększa przyczepność w granicach możliwości i zapewnia bardziej przewidywalne osiągi podczas dynamicznej jazdy i jazdy po torze.
Ustawienie zawieszenia specyficzne dla V-Sport poprawia kontrolę przechyłu, zdolności zakrętowe i reakcję kierownicy.
Nowy system hamulcowy Brembo o średnicy 19 cali, opracowany specjalnie dla aplikacji wysokowydajnego CT6.
Monoblok Brembo, stały, przeciwny, czterotłoczkowy
Wyposażony w okładziny wyczynowe i deflektory powietrza, które kierują powietrze w celu chłodzenia hamulców podczas sportowej, agresywnej jazdy
Zmodyfikowane ustawienia kierownicze i kalibracje tłumików Magnetic Ride Control
System wydechowy z aktywnymi zaworami, oferujący zmniejszone ciśnienie wsteczne i lepszy dźwięk
Dostosowane do modelu V-Sport, z wyrażonym dźwiękiem wydechu nastawionym na wydajność
TRYB TORU, OPTYMALIZOWANY DLA WYDAJNOŚCI
Maksymalna kontrola tłumienia Magnetic Ride Control
Zmodyfikowane wysiłki kierownicze dla sportowej, dynamicznej reakcji
Aktywny tylny układ kierowniczy dostosowany do toru
Zmienione rozdzielenie momentu obrotowego w napędzie na wszystkie koła
Unikalne, skoncentrowane na torze systemy stabilizacji
Kalibracja aktywnego zaworu wydechowego skoncentrowana na torze
„CT6 V-Sport został opracowany dla entuzjastów jazdy, którzy chcą najlepsze z dwóch światów: sportowej limuzyny o wysokich osiągach i luksusowego samochodu, który oferuje wszystkie komforty i technologie,” powiedział Lyndon Lie, główny inżynier CT6. „Dzięki lekkiej architekturze, nowemu silnikowi Cadillac Twin Turbo V-8 w zestawieniu z usztywnionym zawieszeniem i zmienionym rozdzieleniem momentu obrotowego w napędzie na wszystkie koła, poprawiliśmy CT6, aby był dobrze zrównoważony i zdolny do działania w każdych warunkach.”
ODŚWIEŻONA GAMA CT6
CT6 utrzymuje dominującą pionową sygnaturę świetlną i dodaje elementy poziome, aby nadać przedniej części bardziej agresywny wygląd. Ta inspiracja kontynuuje się z tyłu, gdzie nowa grafika tylnych świateł jest najbardziej widoczna nocą.
„V-Sport dał nam możliwość podkreślenia agresywnych dynamik architektury,” powiedział Andrew Smith, dyrektor wykonawczy Cadillaca ds. designu. „CT6 to pierwsze wprowadzenie, które wprowadza akcenty nowej strategii modelowej Sport i V-Sport, co pozwoliło nam sprawić, że samochód wygląda tak potężnie, jak się prowadzi.”
Oprócz wprowadzenia Cadillaca CT6 V-Sport, gama CT6 na rok 2019 wprowadza nową strategię wykończenia „Y” – każdy model będzie miał wersje Luxury i Sport z różnymi osobowościami i funkcjami. W modelach CT6 bez V-Sport nowe poziome reflektory o wysokiej luminacji i zmieniony design tylnych świateł odświeżają sygnaturę oświetleniową Cadillaca, inspirowaną koncepcją Escala.
INTUICYJNE TECHNOLOGIE
Na czoło wysuwa się najnowsze doświadczenie użytkownika Cadillaca – najbardziej zaawansowany interfejs infotainment marki – CT6 oferuje połączone środowisko.
Doświadczenie użytkownika Cadillaca to dynamiczna platforma, która oferuje doświadczenie podobne do smartfona z intuicyjnym interfejsem, szybszą reakcją i poprawionym rozpoznawaniem głosu w porównaniu do poprzednich generacji. System może być aktualizowany w miarę zmieniających się potrzeb łączności klientów. Wykorzystuje chmurę i dostępne wbudowane połączenie 4G LTE, aby umożliwić personalizację, dostępne nawigację połączoną, wiadomości, aplikacje rynkowe i rozrywkowe poprzez sklep z aplikacjami oraz nowy kontroler obrotowy, który oferuje użytkownikom alternatywne sposoby interakcji z systemem.
Nowy kontroler zawiera kontrolki głośności i przewijania do przodu/tyłu dla systemu audio; przyciski skrótów do szybkiego dostępu do najczęściej używanych aplikacji, takich jak Audio, Telefon, Nawigacja (jeśli dostępna) i Strona główna; oraz duży pokrętło centralne do obsługi głównych funkcji najczęściej używanych aplikacji, przewijania menu i list oraz wyboru innych aplikacji do wyświetlenia.
Dodatkowe technologie CT6 obejmują:
Super Cruise, pierwsza w pełni bezdotykowa funkcja wspomagania kierowcy na autostradzie, jest dostępna (tylko w wersji nie-V-Sport).
Ekran interfejsu użytkownika Cadillaca o przekątnej 10 cali ma rozdzielczość 1080p HD.
Następna generacja, 5-watowa, bezprzewodowa ładowarka o większym obszarze ładowania dla lepszej kompatybilności telefonów.
Dostępna nawigacja połączona z chmurą zapewnia aktualne informacje o ruchu i trasowaniu.
Infotainment dla tylnych siedzeń ma media wejściowe przez USB, HDMI lub połączenie Wi-Fi z telefonem.
Lusterko tylniej kamery drugiej generacji ma nowy bezramkowy design oraz funkcje powiększania i przechylania.
Pełny zestaw dostępnych aktywnych funkcji bezpieczeństwa obejmuje powiadomienie o kolizji z przodu, powiadomienie o zmianie pasa ruchu z punktem martwym, asystenta utrzymania pasa ruchu z ostrzeżeniem o opuszczeniu pasa, powiadomienie o ruchu krzyżowym z tyłu, automatyczne hamowanie w przód/w tył oraz siedzenie ostrzegające.
Dostępne Surround Vision zapewnia 360-stopniowy widok wokół pojazdu, wyświetlany na ekranie interfejsu użytkownika Cadillaca, pomagając kierowcy unikać pobliskich obiektów podczas manewrów przy niskich prędkościach.
Dostępny w branży system nagrywania Surround Vision Recorder może rejestrować widoki z przodu i tyłu podczas jazdy oraz 360 stopni nagrywania, jeśli system zabezpieczeń pojazdu jest aktywowany.
Night Vision pomaga zidentyfikować ludzi i duże zwierzęta za pomocą sygnatur termicznych na wyświetlaczu w centrum informacji kierowcy.
Dostępny Automatyczny Asystent Parkowania z hamowaniem kieruje pojazdem i stosuje hamulce przy prędkości postoju, aby pomóc w parkowaniu równoległym lub prostopadłym, podczas gdy kierowca stosuje się do poleceń tekstowych, wybiera bieg i wyłącza hamowanie i przyspieszanie, gdy jest to potrzebne.
Dostępny Układ Hamowania dla Pieszych z Przodu zapewnia sygnały wykrywania pieszych, ostrzeżenia i automatyczne hamowanie, aby pomóc uniknąć kolizji lub zredukować szkody spowodowane taką kolizją.
Nowe dostępne Wykrywanie Pieszych z Tyłu ostrzega kierowcę, gdy jest w Ruchu Wstecz, o nadchodzącej kolizji z pieszym, dostarczając wizualne powiadomienie na wyświetlaczu tylnej kamery.
Funkcje bezpieczeństwa lub wspomagania kierowcy nie zastępują odpowiedzialności kierowcy za prowadzenie pojazdu w sposób bezpieczny. Kierowca powinien być zawsze czujny na ruch, otoczenie i warunki drogowe. Widoczność, warunki pogodowe i drogowe mogą wpłynąć na wydajność funkcji. Należy zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu w celu uzyskania ważnych ograniczeń i informacji dotyczących funkcji.
Pierwszy w historii silnik V-8 z podwójnym doładowaniem Cadillaca
Cadillac zaczyna nowy rozdział w swojej historii wysokowydajnościowej, wprowadzając pierwszy w historii silnik V-8 z podwójnym doładowaniem. Jest to serce modelu 2019 CT6 V-Sport, angażującej sportowej limuzyny, przesiąkniętej DNA światowej sławy programu wyścigowego Cadillaca.
Opracowany jako silnik V-8 o małej pojemności, w klasycznym stylu, oferujący wyjątkową gęstość mocy wynoszącą 131 km (98 kW) na litr, ten nowy silnik Cadillac 4.2L Twin Turbo V-8 – według szacunków GM 550 koni mechanicznych (410 kW) i 627 lb-ft momentu obrotowego (850 Nm) – podnosi osiągi CT6 na nowy poziom i oferuje kierowcom niezrównane wrażenia za kierownicą. Dostępna będzie również opcjonalna wersja o mocy 500 koni mechanicznych.
„Technologia wydajności Cadillaca osiąga nowe szczyty dzięki nowemu i ekskluzywnemu silnikowi 4.2L Twin Turbo V-8,” powiedział prezydent Cadillaca Johan de Nysschen. „Inżynieryjna maestria wciela w ducha wydajności Cadillaca na torze i poza nim.”
Nowy Cadillac Twin Turbo V-8 to zupełnie nowy projekt, który wprowadza również unikalne elementy designu, opracowane w celu zrównoważenia wydajności i efektywności z kompaktową, wydajną masą.
„Zaprojektowanie całkowicie nowego silnika było najlepszym sposobem na osiągnięcie celów wydajnościowych dla CT6 V-Sport,” powiedział Jordan Lee, główny inżynier silnika 4.2L TT V-8. „Opiera się to na dobrze ugruntowanej wiedzy Cadillaca w dziedzinie turbosprężarek i wprowadza innowacyjne cechy, które dostarczają wyjątkowe osiągi i wyrafinowanie.”
W centrum silnika 4.2L Twin Turbo V-8 znajduje się konfiguracja „hot V”, która zmienia konwencjonalne rozmieszczenie układów dolotowych i wydechowych cylindrów, montując turbosprężarki na górze silnika – w dolinie między głowicami – co praktycznie eliminuje opóźnienie turbosprężarki i zmniejsza rozmiar całego silnika.
W konwencjonalnym silniku z turbosprężarką, głowice cylindrów otrzymują sprężone powietrze przez porty na górze silnika, a wydech wychodzi przez porty na dolnej zewnętrznej części głowic do kolektorów podłączonych do turbosprężarek.
Dzięki innowacyjnej konstrukcji hot V Cadillaca, powietrze dolotowe wchodzi przez dolną zewnętrzną część głowic i wychodzi przez górną wewnętrzną część – gdzie turbosprężarki są zintegrowane z kolektorami wydechowymi – co prowadzi do szybszej reakcji, co przekłada się na natychmiastowe dostarczanie mocy. Konstrukcja ta pozwala również na bliższe umiejscowienie katalizatorów, co pozwala na bardziej efektywną kompozycję.
Dodatkowe cechy silnika:
Turbosprężarki typu twin-scroll
Elektroniczna kontrola zaworu upustowego
Podwójne chłodnice powietrza do wody
Podwójne przepustnice
Bezpośredni wtrysk
Podwójna niezależna faza wałków rozrządu
Aktywne zarządzanie paliwem (dezaktywacja cylindrów)
Zmienny system olejowania pod ciśnieniem
Technologia stop/start
Każdy silnik będzie ręcznie budowany w Centrum Budowy Wydajności w Bowling Green w Kentucky.
MAŁA POJEMNOŚĆ, DUŻY EFEKT
Podstawą nowego silnika Cadillac Twin Turbo V-8 jest całkowicie nowy, trwały i lekki aluminiowy blok cylindrów, w którym znajduje się równie mocny, lekki zespół obrotowy składający się z kutego stalowego wału korbowego, kutych stalowych korbowodów i tłoków z wysokiej jakości aluminium.
Skok wału korbowego wynoszący 90,2 mm (3,55 cala) uzupełnia średnicę cylindrów wynoszącą 86 mm (3,39 cala), co daje silnikowi pojemność 4.2L (255 cali sześciennych).
Jego stosunkowo mała średnica tłoka umożliwia zmniejszenie rozmiaru i masy tłoków, optymalizując geometrię silnika w celu dopasowania do szybkiej reakcji, jaką pozwalają niskoinercyjne, podwójne turbosprężarki. Efektem jest wyjątkowa responsywność i natychmiastowość mocy w całym zakresie obrotów.
Turbosprężarki generują do 20 funtów ciśnienia (1,38 bar) i są skoordynowane z elektroniczną kontrolą zaworu upustowego dla bardziej precyzyjnego zarządzania ciśnieniem doładowania i bardziej responsywnego momentu obrotowego. W rzeczywistości 90 procent maksymalnego momentu obrotowego silnika dostępne jest już przy 2000 rpm, a jego moc utrzymuje się aż do 5200 rpm, co zapewnia pewny, praktycznie nieprzerwany zapas mocy.
TURBOSPRĘŻARKI TWIN-SCROLL
Podwójny design turbosprężarek zwiększa ich zdolności wydajnościowe, oferując szybszą reakcję i większą efektywność. Zamiast jednego spiralnego komory (scroll), która podaje gazy wydechowe z kolektora wydechowego do napędu turbiny na każdej turbosprężarce, podwójny design ma podzieloną obudowę z dwoma wlotami gazów wydechowych i dwoma dyszami do napędu turbiny. Ogólnie jedna z dysz przyczynia się do szybszej reakcji i produkcji doładowania, podczas gdy druga przyczynia się do ogólnej wydajności szczytowej.
Każdy z zintegrowanych kolektorów wydechowych/sprężarek turbosprężarek silnika dzieli kanały wydechowe z głowicy cylindrów, tak aby wydech płynął przez oddzielne spirale w oparciu o pulsacje wydechowe silnika. Gdy jest dopasowany do precyzyjnego timingu zaworów, to oddzielenie wykorzystuje techniki odkurzania wydechów, aby zoptymalizować przepływ gazów, poprawić wydajność turbiny i zmniejszyć opóźnienie turbosprężarki.
Elektronika kontrolowana zawory upustowe – jeden na turbosprężarkę – są używane do dokładniejszego zarządzania ciśnieniem doładowania silnika i późniejszą reakcją momentu obrotowego, co zapewnia gładsze, bardziej spójne osiągi. Są one kontrolowane niezależnie na każdej jednostce cylindrowej w celu zrównoważenia wydajności turbosprężarek, co zwiększa reakcję ciśnienia doładowania.
CHŁODZENIE POWIETRZA DO WODY I PODWÓJNE PRZEPUSTNICE
Efektywny system chłodzenia powietrza do wody przyczynia się do wydajności silnika, zwiększając skuteczność turbosprężarek. Podobnie jak w przypadku chłodnicy silnika, wymienniki ciepła systemu chłodzą doładowane powietrze przed jego wprowadzeniem do cylindrów. Chłodniejsze powietrze jest gęstsze, co oznacza, że w danej objętości znajduje się więcej tlenu, co skutkuje optymalnym spalaniem i większą mocą.
System zawiera parę wymienników ciepła umieszczonych nad dolnym kolektorem wydechowym/montowanym turbosprężarką. Turbosprężarki pompowały sprężone powietrze bezpośrednio przez wymienniki ciepła i do głowic cylindrów. Wymienniki ciepła są chłodzone przez własny obieg płynu chłodzącego.
Wymienniki ciepła obniżają temperaturę ładunku powietrza o ponad 130 stopni F (74 C), wypełniając komory spalania chłodniejszym, gęstszym powietrzem. Dodatkowo, system osiąga ponad 80 procent wydajności chłodzenia przy zaledwie około 1 psi (7 kPa) ograniczeniu przepływu przy maksymalnej mocy, co przyczynia się do szybkiej produkcji momentu obrotowego.
Przed wejściem do komór spalania, chłodzone powietrze przepływa przez parę przepustnic, jedną dla każdego banku silnika. Każda elektronicznie kontrolowana przepustnica ma średnicę otworu wynoszącą 59 mm.
NOWA SKRZYNIA BIEGÓW 10-BIEGOWA
Nowy silnik Cadillac Twin Turbo V-8 współpracuje z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów. Szeroka rozpiętość przełożeń 7,39 zwiększa osiągi przy starcie i przyczynia się do zmniejszenia prędkości silnika na autostradzie, co zwiększa komfort i efektywność. Mniejsze kroki między biegami również pomagają silnikowi utrzymać optymalną prędkość dla maksymalnej mocy prawie przy wszystkich prędkościach pojazdu.
DODATKOWE TECHNOLOGIE
Bezpośredni wtrysk paliwa jest używany do optymalizacji efektywności i wydajności. Dzięki bezpośredniemu wtryskowi, wyższy współczynnik sprężania – 9.8:1 – jest możliwy dzięki efektowi chłodzenia, gdy wtryskiwane paliwo paruje w komorze spalania, obniżając temperaturę ładunku, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo stukania. Para pomp wysokociśnieniowych, napędzanych wałkiem rozrządu, dostarcza paliwo do wyspecjalizowanych wtryskiwaczy na ciśnieniu 5075 psi (350 bar), z każdą pompą dostarczającą paliwo do jednego banku silnika.
Aktywne zarządzanie paliwem (AFM), znane również jako dezaktywacja cylindrów, niepostrzeżenie wyłącza połowę cylindrów silnika w pewnych warunkach lekkiego obciążenia, aby poprawić efektywność paliwową. Unikalne dezaktywujące ramiona dźwigni są wykorzystywane dla każdego z czterech zaworów cylindra, który jest dezaktywowany.
Podwójnie umieszczone wałki rozrządu i praktycznie bezgłośny napęd zaworowy przyczyniają się do płynności i wysokiej mocy silnika Cadillac Twin Turbo V-8, podczas gdy podwójne niezależne ciągłe zmieniane fazy zaworów pomagają dostarczać optymalne osiągi i efektywność. Niezależny system, który pozwala na phasowanie zaworów dolotowych i wydechowych z różnymi prędkościami, promuje liniowe dostarczanie momentu obrotowego z bliskim maksymalnym poziomem w szerokim zakresie obrotów, oraz wysoką specyficzną moc (konną na litr pojemności) bez kompromisów w odpowiedzi silnika czy komfortowej jazdy.
Dysze olejowe umieszczone w bloku są stosowane w celu poprawy wydajności i kontroli temperatury. Cztery zespoły dysz w silniku skraplają dolną część tłoków i otaczające ściany cylindrów dodatkową warstwą oleju chłodzącego, redukując tarcie. Dysze obniżają temperaturę tłoków, pozwalając silnikowi wytwarzać więcej mocy bez zmniejszania długoterminowej trwałości.
Zmienny system olejowania pod ciśnieniem. Pompa olejowa ze zmiennym przepływem vane zwiększa efektywność poprzez optymalizację ciśnienia oleju w zależności od prędkości silnika. Dzięki temu podaż oleju jest dopasowana do obciążenia silnika, a nie do liniowej pracy konwencjonalnej pompy olejowej o stałym przepływie. Silnik używa 10 kwart oleju silnikowego dexos2 0W40 General Motors.