Cadillac zaprezentował drugą generację modelu CTS na początku 2007 roku podczas North American International Auto Show, a luksusowy samochód pojawił się w trudnych realiach światowego kryzysu finansowego.
Kiedy amerykański producent samochodów premium zaczął zmieniać swoje podejście do rynku i projektować pojazdy dla młodszych pokoleń, zrozumiał, że musi dotrzymać kroku nowym trendom. Nowy język designu oraz nowoczesne technologie musiały być zaprezentowane w nowych modelach, takich jak CTS. Jego kanciasty wygląd oraz pionowe, boczne reflektory były całkowitym przeciwieństwem tych, które można było znaleźć w starszych modelach DeVille czy Brougham. Agresywna sylwetka samochodu została podkreślona przez wznoszącą się linię oraz wysoki bagażnik. Co więcej, kabina z pochyloną przednią szybą i opadającą tylną szybą wyglądała znacznie sportowiej niż pionowe słupki C w wcześniejszych modelach Cadillaca.
Producent umieścił w kabinie centralny panel z aluminiowymi akcentami i płaskimi, nowocześnie wyglądającymi przyciskami. Ponadto, składany ekran systemu nawigacji znalazł swoje miejsce na desce rozdzielczej. W obrębie zestawu wskaźników, prędkościomierz grał główną rolę, umieszczony w okrągłym panelu, obok którego znajdował się obrotomierz po lewej stronie oraz zestaw trzech wskaźników po prawej. Dodatkowo, czerwony wskaźnik obrotów silnika ustawiony na 7,000 rpm to coś, o czym stare Cadillaki mogły jedynie marzyć. Jednak luksusowy nastrój oraz elegancki zegar z centralnego panelu nie pozwalały czterem pasażerom zapomnieć, że jadą Cadillaciem.
Pod maską, GM zainstalował szereg silników V6, które oferowały do 311 koni mechanicznych w standardowym modelu CTS, co mogło sprawić problemy innym niemieckim producentom samochodów premium. Dodatkowo, CTS oferował również kilka wersji z napędem na cztery koła.
Agressive i elegancki, ekspresyjny i wyrafinowany, Cadillac CTS z 2008 roku emanuje dramatycznym designem. Ten całkowicie nowy luksusowy sedan nie tylko podnosi uznaną tematykę projektowania Cadillaca, ale także ma na celu przekroczenie granic, które zazwyczaj charakteryzują konserwatywną kategorię luksusowych sedanów. W środku i na zewnątrz, CTS z 2008 roku łamie wiele tradycyjnych konwencji projektowych. Jego design wyraża poważne intencje dotyczące osiągów, a jednocześnie jest bardziej elegancki i luksusowy. To sedan w sercu rynku luksusowego, który sięga po charyzmę sportowego samochodu. CTS jest całkowicie nowy i nowoczesny, nawet gdy przywołuje majestat klasycznych samochodów Cadillaca.
Od momentu powstania pierwszej generacji w 2002 roku, CTS jest symbolem wyznaczania trendów w designie. Ostry kształt CTS początkowo budził kontrowersje. Jednak od chwili wprowadzenia na rynek jego design przyciągał wielu kupujących, z designem często wskazywanym jako główny powód zakupu. Całkowicie nowa edycja z 2008 roku rozszerza ten nowoczesny charakter, z dodatkiem elegancji.
Na zewnątrz, nie można pomylić mocniejszej sylwetki pięcioosobowego sedana, dzięki o dwa cale szerszemu rozstawowi kół. Dodatkowo, ogólny kształt CTS ma szybszy profil z większym nachyleniem oraz powierzchnie, które dodają elegancji i łaskawości. Czerpiąc z legendarnego dziedzictwa Cadillaca, elementy designu obejmują pionowo ukształtowane reflektory i lampy tylne, charakterystyczne oświetlenie w technologii LED, poziome linie oraz dihedralny kształt maski, wszystko to podkreślone licznymi jasnymi i oszlifowanymi akcentami.
Tak samo wyraźnie CTS ewoluuje pod względem designu, jak jego dramatycznie nowoczesne wnętrze. Podobnie jak na zewnątrz, wyraża tematy luksusu i osiągów z elementami zarówno praktycznymi, jak i eleganckimi. Postępy w rozwoju powierzchni, technologii, materiałów i konstrukcji łączą się, by stworzyć wnętrze CTS pełne technicznej elegancji, precyzyjnego wykończenia i luksusowego charakteru.
Zewnętrze: sportowa wyrafinowanie spotyka z substancją
W połączeniu z nowym ogólnym kształtem, najbardziej ewolucyjny wymiar CTS z 2008 roku przejawia się w postaci o dwa cale szerszego rozstawu kół, wynikającego z wprowadzenia nowej, opcjonalnej konfiguracji napędu na wszystkie koła. Szersza sylwetka nadaje nowemu modelowi bardziej stabilny, zdolny i dobrze osadzony wygląd, co zostało uwydatnione przez znacznie ciaśniejsze relacje opon do nadkoli.
Szerszy rozstaw umożliwia również większe „tumblehome” – boki pojazdu są rzeźbione do wewnątrz – co daje wygląd zachęcający do osiągów z napędem na tylne koła przy niższej linii dachu, bez kompromisu w przestrzeni na głowy czy w obszernym wnętrzu.
Dodatkowo, szerszy, zwężający się panel boczny, niższa, bardziej rzeźbiona maska, gładsze krawędzie nadkoli oraz ciaśniejszy związek kół z nadwoziem pomagają komunikować zwinność CTS, jak również jego wyrafinowanie i substancję.
Koła o siedmiu szprychach, 17-calowe lub opcjonalnie dziewięcio-szprychowe, 18-calowe otaczają większe wysokowydajne zaciski hamulcowe i tarcze. Dostępne są zarówno malowane, jak i obrabiane wykończenia standardowych 17-calowych kół. Większe, 18-calowe koła dostępne są w premium lakierze wielowarstwowym lub wykończeniu wysokopolerowanym.
Zainspirowany przełomowym modelem koncepcyjnym Cadillaca Sixteen, przód CTS jest natychmiast rozpoznawalny, a jednocześnie nowy. Duża, chromowana kratka o podwójnej fakturze ma znacznie bardziej pionowy kształt i jest zarówno agresywna, jak i złożona. Duża, centralnie umieszczona korona i herb dodają trójwymiarowego charakteru. Przednia atrapa jest zrównoważona przez pionowo ułożone reflektory z jasnymi obramowaniami ułożonymi w piramidę. Dolny wlot powietrza jest flankowany po obu stronach przez lampy przeciwmgielne i wloty wentylacyjne.
Boczny wyciąg powietrza z przodu drzwi jest nowoczesnym hołdem dla wielkiego dziedzictwa Cadillaca. Dodatkowe jasne detale to chromowe obramowanie okien bocznych oraz trzycalowe chromowane wyloty wydechu.
Nawet na tylnej części samochodu, gdzie wiele sedanów jest przeciętnych, projektanci Cadillaca wprowadzili charyzmę. Pionowe lampy tylne to znak rozpoznawczy Cadillaca. Linia dachu i tylne światło mają profil przypominający coupe. Na linii środka, pokrywa bagażnika kontynuuje kątową i kierunkową tematykę przodu.
Wymiary 2008 CTS wynoszą 191,6 cala (4766 mm) długości, 72,5 cala (1841 mm) szerokości i 58 cali (1472 mm) wysokości. Rozstaw osi wynosi 113,4 cala (2880 mm), z rozstawem przednim/tylnym wynoszącym 61,8 / 62,0 cala (1575 / 1585 mm).
Wnętrze: połączenie wydajności i elegancji
CTS z 2008 roku reprezentuje nowy temat designu wnętrz Cadillaca, podkreślając precyzję techniczną z eleganckimi, ręcznie wykonanymi detalami. Dramatycznie różniące się od pierwowzoru, wnętrze ma zdecydowanie bardziej ekskluzywny charakter, z dodatkowymi ozdobami, luksusem i dbałością o detale. Ścisła dbałość o pakowanie, materiały premium, rozwój powierzchni oraz komfort sprawiają, że wnętrze spełnia wymagania wymagających nabywców luksusowych sedanów sportowych.
Górna deska rozdzielcza i powierzchnie wykończenia drzwi są ręcznie wycinane, szyte i owinięte przez wykwalifikowanych rzemieślników. Analogowe wskaźniki, ściśle oprawione w kompaktowy kaptur, potrójny tubularyzowany, chromowany zestaw, są definiowane przez jasne akcenty. Zintegrowany projekt centralnego stosu, z satynowym metalowym wykończeniem lub prawdziwym drewnem sapele, gładko łączy się z dolną deską rozdzielczą, która wygina się w kierunku przednich pasażerów. Ręcznie składany środkowy konsolę prowadzi bezproblemowo do centralnego stosu, zapewniając sportowe uczucie „kokpitu” dla kierowcy i pasażera, nie rezygnując z przestrzeni.
Ogrzewane i wentylowane siedzenia wykorzystują nową technologię „cienkiego siedzenia” dla maksymalnego komfortu pasażerów i zwiększonej przestrzeni na nogi, kolana i stopy na tylnych siedzeniach. Charakterystyczny medalion w kształcie litery V pojawia się jako dekoracyjny akcent na tylnych oparciach przednich siedzeń. Francuskie szwy użyte są w całym wnętrzu, w tym na górnej desce rozdzielczej, wstawkach drzwiowych, siedzeniach oraz w pokrowcu dźwigni zmiany biegów.
Czyste, białe światło ambientowe w technologii LED jest umieszczone w uchwytach drzwiowych, podnóżkach oraz w szczelinach między górną i dolną deską rozdzielczą. Efektem jest dramatyczny wygląd przypominający oświetlenie wpuszczane w nowoczesnych domach.
Skórzana kierownica zawiera standardowe zintegrowane sterowanie dla tempomatu i systemu audio.
Wnętrze i na zewnątrz, CTS z 2008 roku jest przykładem ewolucji designu Cadillaca, która osiąga wyjątkowe połączenie luksusu, technologii i wydajności w sedanach stworzonych z myślą o wywołaniu pożądania i efektem przyciągającym wzrok, zazwyczaj zarezerwowanym dla samochodów sportowych.
Nowy silnik 3,6L V-6 VVT, sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów w linii napędowej
Cadillac CTS z 2008 roku zawiera nowy silnik V-6 VVT o pojemności 3,6L z bezpośrednim wtryskiem, dostarczający szacunkowo 300 koni mechanicznych (223 kW) i 270 funtów na stopę (366 Nm) momentu obrotowego. Ten nowy silnik to doskonałe połączenie mocy, gładkości, efektywności i technicznej wyrafinowania.
Silnik 3,6L z bezpośrednim wtryskiem będzie najlepszą opcją silnikową dla CTS z 2008 roku, obok istniejących 2,8L V-6 i 3,6L V-6. Zaprojektowany do pracy na benzynie bezołowiowej, nowy silnik 3,6L z bezpośrednim wtryskiem osiąga moc porównywalną z wieloma silnikami V-8, ale zapewnia znacznie lepszą efektywność paliwową. Dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwo dostarczane jest bezpośrednio do komory spalania, co pozwala na bardziej kompletną miksturę powietrza i paliwa. Wymagana ilość paliwa do uzyskania równoważnej mocy konnej, zwłaszcza przy normalnych prędkościach cruise, jest mniejsza niż w konwencjonalnym systemie wtrysku portowego.
Zastosowanie technologii bezpośredniego wtrysku benzyny w silniku 3,6L VVT przyczynia się znacząco do zwiększenia mocy o 15 procent, momentu obrotowego o 8 procent oraz poprawy specyficznego zużycia paliwa o 3 procent. Dodatkowo, zastosowanie bezpośredniego wtrysku zmniejsza emisję węglowodorów podczas rozruchu na zimno o 25 procent.
Po raz pierwszy w 2008 roku CTS będzie dostępny zarówno w konfiguracjach z napędem na tylne, jak i na wszystkie koła. Dodatkowo, oferta skrzyń biegów składa się teraz tylko z jednostek sześciobiegowych – manualnej skrzyni Aisin lub – nowej dla CTS – automatycznej skrzyni Hydra-Matic 6L50.
Aktualny silnik 3,6L VVT, który osiąga 258 koni mechanicznych (192 kW) i 252 funtów na stopę (342 Nm) momentu obrotowego, będzie służył jako podstawowy silnik w Ameryce Północnej i będzie dostępny zarówno w układach napędu na tylne, jak i na wszystkie koła.
Silnik 2,8L VVT będzie dostępny tylko w wersjach eksportowych CTS z napędem na tylne koła. Całkowicie aluminiowy, 60-stopniowy silnik DOHC, cztery zawory na cylinder rozwija 210 koni mechanicznych (156 kW) przy 6500 obr./min. i 194 funtów na stopę (263 Nm) momentu obrotowego przy 3200 obr./min.
Sześciobiegowa skrzynia manualna Aisin, wprowadzona w 2005 roku, jest w pełni zsynchronizowana (w tym do tyłu) z jednym nadbiegiem. Umożliwia to niższe prędkości wału napędowego oraz poprawia hałas, wibracje i szorstkość silnika. Dodano nowy krótkoskokowy dźwignię zmiany biegów dla lepszej precyzji.
Automatyczna skrzynia sześciobiegowa Hydra-Matic 6L50 jest tym samym mechanizmem, który wprowadzono w Cadillacu STS-V w 2005 roku, i ma na celu zmniejszenie obrotów silnika oraz poprawę ogólnej efektywności paliwowej.
W pojazdach wyposażonych w nowy system napędu na wszystkie koła, 6L50 będzie wyposażony w nową aktywną skrzynię rozdzielczą, która automatycznie przenosi moment obrotowy z tyłu na przód pojazdu w celu optymalnej przyczepności, bezpieczeństwa i wydajności. Oferowane jest również ograniczone różnicowanie.
Ulepszenia podwozia obejmują napęd na wszystkie koła, globalnie testowane zawieszenie
Cadillac CTS z 2008 roku ma znacznie zmienione podwozie z o dwa cale szerszym rozstawem kół i zastosowaniem napędu na wszystkie koła. Rozstaw przedni został zwiększony do 61,8 cala (1569 mm), a tylny rozstaw wynosi teraz 62,0 cala (1575 mm). Rozstaw osi pozostaje na poziomie 113,4 cala (2880 mm).
Inżynierowie Cadillaca zaprojektowali i opracowali nową geometrię zarówno dla niezależnego zawieszenia przedniego typu krótkie/długie ramiona, jak i tylnego zawieszenia wielowahaczowego. Inżynierowie wprowadzili liczne poprawki i modyfikacje do zawieszenia, korzystając z rozbudowanego modelowania komputerowego, w połączeniu z jazdą testową prototypów na drogach na całym świecie, głównie w Ameryce Północnej, Europie i Chinach. Od słynnych torów, takich jak Nürburgring w Niemczech, po codzienne drogi w USA i Chinach, zawieszenie CTS było dokładnie testowane i doskonalone.
Użycie aluminium w górnych i dolnych wahaczach oraz półosiach pomaga zredukować masę i przyczynia się do wyższych limitów w zakresie prowadzenia i dynamicznej kontroli kół. Przednie zawieszenia dla modeli z napędem na tylne koła i wersji z napędem na wszystkie koła, choć podobne, zaprojektowane zostały, aby najlepiej spełniać dynamikę podwozia indywidualnych wersji.
Silnik ma sześć punktów mocowania, dwa więcej niż zazwyczaj używane w sedanie sportowym, aby lepiej radzić sobie z cięższymi obciążeniami i wibracjami silnika.
Nowym rozwiązaniem w CTS jest wzmocnienie od wieży do wieży, które zwiększa sztywność wzdłużną i poprawia ogólne wrażenie kierowania. To innowacja z modelu CTS-V o wysokiej wydajności, która została zmodyfikowana i dostosowana do użytku w CTS z 2008 roku.
Tylne zawieszenie wielowahaczowe, z całkowicie izolowanym podwoziem, to bezkompromisowy projekt z doskonałą kinematyką zawieszenia, który zapewnia wyjątkową jazdę z doskonałym prowadzeniem. Projekt zawieszenia tylnego jest wspólny zarówno dla modeli z napędem na tylne koła, jak i wszystkich kół, a został w znacznym stopniu zmieniony, aby uwzględnić szerszy rozstaw tylny.
Systemy hamulcowe i kierownicze dla CTS są zupełnie nowe, z licznymi zmianami zwiększającymi responsywność, premium „odczucie” oraz wydajność podczas dynamicznej jazdy.
CTS z 2008 roku jest standardowo wyposażony w 17-calowe aluminiowe koła o szerokości 8 cali, połączone z oponami całorocznymi Michelin H-rated (P235/55R17). Opcjonalne sportowe zawieszenie obejmuje 18-calowe koła o szerokości 8,5 cala z nowymi oponami Michelin Pilot Sport 2 (P235/50R18), które mogą mieć ocenę V lub Y (letnie).