Cadillac CTS-V z 2003 roku był odpowiedzią luksusowej amerykańskiej marki na rosnące oczekiwania klientów, którzy pragnęli większej mocy od swoich pojazdów.
Nowy model oznaczał powrót amerykańskiego producenta na sportowe ringi. Cadillac był poważnym zawodnikiem, startującym w wyścigu 24h LeMans w 1954 roku. Jednak po tym wydarzeniu marka skupiła się głównie na komforcie i luksusie.
W 2002 roku Cadillac zastąpił przestarzały model Catera, który był europejskim Oplem/Vauxhallem Omega z nowym modelem CTS. Był to luksusowy sedan średniej wielkości, ale o dość dziwnym wyglądzie jak na Cadillaca. Jego kanciaste kształty i wysokie reflektory były niespodzianką dla standardowych nabywców, ale młodsze pokolenie zakochało się w nim. Wersja CTS-V pojawiła się rok później.
Wnętrze samochodu łączyło klasyczny wygląd Cadillaca z nowoczesnymi elementami z pojazdów marki Saab. Z dużą i wysoką konsolą centralną, inspirowaną lotnictwem, CTS-V był czymś wyjątkowym w ofercie amerykańskiego producenta.
Największą niespodzianką była moc pod maską, gdzie umieszczono silnik LS6. To ten sam silnik, który znajdował się w C05 Chevrolet Corvette, a także ta sama 6-biegowa skrzynia manualna Tremec. Był to pierwszy Cadillac oferowany z manualną skrzynią biegów od połowy lat 80. To także pierwszy Cadillac, który mógł konkurować z takimi pojazdami, jak BMW M5 czy Mercedes-Benz E 55 AMG.
Przegląd
Cadillac CTS-V z 2004 roku – ambitna propozycja Cadillaca w niszy luksusowych samochodów sportowych o niskiej produkcji – to pierwszy pojazd, który nosi oznaczenie serii V.
Wyposażony w zmodyfikowany silnik V8 LS6 o pojemności 5,7 litra i mocy 400 koni mechanicznych, sparowany z sześciobiegową manualną skrzynią biegów Tremec T56, CTS-V to wysoce dopracowana limuzyna sportowa, zaprojektowana i skonstruowana z myślą o miłośnikach jazdy, zarówno na drogach, jak i torach wyścigowych.
Bazując na nowej architekturze Sigma z napędem na tylne koła – która stanowi również podstawę dla sedana CTS, luksusowego SUV-a SRX oraz przyszłej limuzyny STS – CTS-V zawiera szereg wysokowydajnych udoskonaleń dostrojonych na najsłynniejszych torach świata, w tym na legendarnym Nürburgring w Niemczech.
Efektem końcowym jest najsilniejszy samochód produkcyjny w ofercie Cadillaca – zaprojektowany tak, aby radzić sobie z niektórymi z najbardziej renomowanych luksusowych samochodów sportowych w branży, w tym modelami z serii BMW M, Audi S i Mercedes-Benz AMG.
CTS-V dołącza do tego prestiżowego klubu, obecnie plasując się blisko szczytu – lub na szczycie – niszy luksusowych samochodów sportowych pod względem mocy na jednostkę wagi. Samochód zaprojektowano z bliskim 50/50 rozkładem masy i osiąga prędkość 60 mph w przybliżeniu w 4,6 sekundy.
Jednak CTS-V to coś więcej niż tylko surowa moc.
Zewnętrzna część luksusowej limuzyny sportowej została zmodyfikowana z myślą o funkcjonalności, w tym: większe przednie i tylne zderzaki oraz progi; siedmio-ramienne 18-calowe felgi bez rantów; podwójne, odlewane ze stali nierdzewnej końcówki wydechu; górna atrapa z siatki oraz dolny wlot powietrza; i oznaczenia zawierające charakterystyczny emblemat serii V Cadillaca.
Wewnątrz dokonano zmian, takich jak wkładki z zamszu w siedzeniach, które zapewniają kierowcy stabilność podczas manewrów z dużymi prędkościami; przeszycia akcentujące; regulowany w podpórkach lędźwiowych dla kierowcy i pasażera; akcenty z satynowego chromu i prawdziwego aluminium; obniżony, krótszy podłokietnik centralny, który zapewnia ergonomiczną zmianę biegów ręcznych, szczególnie przy dużych przeciążeniach bocznych; a także całkowicie zrewidowany zestaw wskaźników z dwoma wyświetlaczami Centrum Informacji Kierowcy (DIC) sterowanymi przyciskami na kierownicy.
Modyfikacje w osiągach
+ Aby zarządzać wysoką mocą i momentem obrotowym silnika LS6 – oraz zapewnić pożądane cechy hałasu i wibracji – w pojeździe wprowadzono szereg modyfikacji w osiągach. Obejmują one:
+ Niezwykle wytrzymałe przednie i tylne zawieszenie, w tym większe amortyzatory, sprężyny i stabilizatory; dostrojone do osiągów łączniki; oraz strategicznie umiejscowione wzmocnienia na większych, hydroformowanych podstawach przednich i tylnych;
+ Wzmocniona obudowa tylnego dyferencjału dla zwiększonej wytrzymałości i optymalnego chłodzenia;
+ Strategia mocowania silnika, która zapewnia optymalne wsparcie dla jednostki napędowej o wysokiej mocy (w celu uzupełnienia jej osi skrętnej) w celu zminimalizowania wibracji na biegu jałowym, zapewnienia optymalnego dopasowania zamocowań silnika i osiągnięcia odpowiednich właściwości jezdnych;
+ Dostosowanie układu kierowniczego, uwzględniające zwiększoną wagę pojazdu (około 120 kg cięższy od podstawowego CTS), dla precyzyjnego odczucia na środku i zwiększonej reakcji.
+ Stalowy most poprzeczny od wieży do wieży, który zwiększa strukturę pojazdu oraz zapewnia pewną reakcję kierowniczą i liniowość;
+ Trwały wał napędowy o zwiększonej średnicy oraz przeguby CV do wyższych wymagań momentu obrotowego;
+ Znacznie większy, niezwykle wytrzymały, dostrojony na Nürburgringu system hamulcowy Brembo, uznawany za światowej klasy i niezrównany w niszy luksusowych samochodów sportowych;
+ Podwójny wydech z większymi rurami, aby zapewnić minimalne ciśnienie wsteczne dla osiągów silnika;
+ Regulowany zdalnie umieszczony lewarek, który umożliwia odpowiednie pakowanie skrzyni biegów, precyzyjne odczucie zmiany biegów oraz cechy hałasu/wibracji;
+ Podwójne koło zamachowe o zmiennej masie, które zmniejsza potencjalne trzaski podczas zmiany biegów i odjazdu;
+ System sterowania podwoziem czterokanałowy/czteroselekcyjny (StabiliTrak), umożliwiający kierowcy przełączanie między czterema ustawieniami stabilności, w tym trybem wyścigowym o mniejszym ograniczeniu dla entuzjastów osiągów;
+ Większe opony Goodyear Eagle F1 Supercar run-flat i felgi 18 na 8,5 cala, zapewniające doskonałe osiągi;
+ A także podwozie z przednim „płatem brzusznym” dla zwiększonej aerodynamiki, chłodzenia jednostki napędowej i zmniejszonego unoszenia pojazdu przy dużych prędkościach.
Wszystkie prace nad CTS-V zostały zaprojektowane przez nowo utworzoną Dywizję Wydajności GM, wewnętrzny ośrodek wiedzy zaprojektowany do badania potencjalnych wersji produkcyjnych dla entuzjastów.
Żadne funkcje inżynieryjne, projektowe ani montażowe nie były zlecone na zewnątrz; dzięki czemu pojazd jest prawdziwą ofertą oryginalnego wyposażenia.
Układ napędowy
Cadillac CTS-V będzie napędzany uznawanym silnikiem V8 LS6 o pojemności 5,7 litra z górnym zaworze (OHV) od GM. Ten silnik z dwoma zaworami na cylinder dostarczy około 400 koni mechanicznych przy 6000 obr./min i 395 lb-ft momentu obrotowego przy 4800 obr./min. Silnik – wariant tego, który znajduje się w Corvette ZO6 – będzie współpracował z sześciobiegową manualną skrzynią biegów Tremec T56 (M12).