CTS-V był bronią, którą Cadillac rzucił w stronę BMW M5 i Mercedesa E63 AMG, ale w niezwykle trudnych czasach ekonomicznych.
W 2008 roku światowy kryzys ekonomiczny miał się w najlepsze, a GM desperacko starał się zdobyć więcej pieniędzy na rynku. Jego europejska filia, Opel-Vauxhall, była zagrożona zakupem przez rosyjski bank Sberbank. Mimo to, amerykański gigant motoryzacyjny trzymał się mocno, tracąc pieniądze z każdej strony, i próbował ratunku za pomocą kontrowersyjnych samochodów, takich jak CTS-V.
O zadziornym wyglądzie z kanciastym przodem, niewiele aut na drodze wyglądało bardziej agresywnie niż CTS-V. Jego metalowe kratki nad i pod zderzakiem wymagały pewnego rodzaju respektu. Wzgórze mocy na masce sugerowało, że coś pod nią może więcej niż tylko jazda na luzie. Cadillac zamontował zestaw progów, które wizualnie obniżały prześwit pojazdu po bokach, podczas gdy z tyłu dwa wydechy wystawały spod dolnej części nadwozia.
Wnętrze, z wyścigowymi fotelami wykonanymi przez Recaro i trzema zegarami w stylu lornetki, ostrzegało kierowcę o osiągach pojazdu. Co więcej: manualna dźwignia zmiany biegów unosiła się z konsoli centralnej. Aby podkreślić sportowy charakter CTS-V, Cadillac dodał elementy z włókna węglowego i wykończenia w kolorze fortepianowym na desce rozdzielczej, panelach drzwi i centralnym panelu sterującym.
Wszystkie te wizualne akcenty miały swoje uzasadnienie: silnik SL9 V-8 przeniesiony z Chevroleta Corvette ZR1. Jego superładowany, 6,2-litrowy silnik dostarczał moc 556 KM w samochodzie wycenionym niżej niż M3 i osiągał czas poniżej ośmiu minut na torze wyścigowym Nurburgring. Jego tajną bronią były dampy magnetoreologiczne, które usztywniały zawieszenie, co prowadziło do wyższych prędkości w zakrętach.
Cadillac CTS-V
Nowy sedan sportowy CTS zdobywa uznanie i nowych właścicieli, a Cadillac stawia kolejny krok do przodu, prezentując model 2009 Cadillac CTS-V, który jest ostatecznym wyrazem wydajności i luksusu tej marki.
Premiera modelu zaplanowana jest na czwarty kwartał 2008 roku. Nowy Cadillac CTS-V ma na celu połączenie poważnej wydajności elitarnych samochodów sportowych z gracją i elegancją prestiżowego sedana luksusowego. Będąc częścią uznawanej serii modeli wysokowydajnych V-Series, CTS-V dostarcza szacunkowo 550 koni mechanicznych (410 kW). To nie tylko moc, CTS-V zawiera również kompleksowy zestaw ulepszeń technicznych i projektowych, w tym Magnetic Ride Control, pierwszy w branży program Performance Traction Management oraz nową automatyczną skrzynię biegów z kontrolą zmiany biegów za pomocą łopatek.
„CTS-V reprezentuje pełne wykorzystanie naszych możliwości projektowych, technologicznych i wydajnościowych” – mówi Jim Taylor, dyrektor generalny Cadillaca. „Seria V podnosi nagradzany sedan sportowy CTS do rangi jednego z najbardziej ekskluzywnych i zdolnych samochodów na świecie.”
Podczas gdy nowa wersja sedana sportowego CTS była przygotowywana na 2008 rok, inżynierowie i projektanci Cadillaca zaczęli planować nowy model CTS-V, który miał osiągnąć znacznie wyższe standardy w zakresie wydajności i luksusu. Dzięki pierwotnemu CTS-V, Cadillac udowodnił, że potrafi stworzyć bardzo mocny sedan o wysokiej wydajności. Wyzwanie dla modelu z 2009 roku polegało na kompleksowym ulepszeniu każdego aspektu, osiągając jednocześnie wyższe limity wydajności.
Kilka kluczowych elementów technicznych i projektowych łączy się, aby przekształcić już bardzo zdolne CTS w nową serię V. Tak jak istniejące CTS, seria V jest wynikiem intensywnego procesu rozwoju w Ameryce Północnej i Europie, w tym na słynnych torach testowych i milionach mil na drogach. W ramach trwającej globalnej ekspansji Cadillaca, model 2009 CTS-V planowany jest do wprowadzenia na rynki poza Ameryką Północną po raz pierwszy, w tym eksport do Europy, na Bliski Wschód i do Azji.
Zaawansowane ulepszenia techniczne
Cadillac CTS-V z 2009 roku wykorzystuje najszybciej reagującą technologię zawieszenia na świecie, Magnetic Ride Control (MRC). Technologia ta używa amortyzatorów kontrolowanych przez elektromagnesy, zamiast mechanicznych zaworów, co znacznie przyspiesza czas reakcji. Elektroniczne czujniki na wszystkich czterech kołach dosłownie „czytają drogę” co milisekundę, dokonując ciągłych regulacji tłumienia, aby stworzyć niemal natychmiastową i niezwykle precyzyjną kontrolę ruchów nadwozia. Jest to szczególnie korzystne dla sedana o wysokich osiągach, pomagając utrzymać samochód w stabilności podczas szybkiego pokonywania zakrętów, przyspieszania, hamowania oraz innych dynamicznych manewrów.
Technologia MRC zadebiutowała w sedanie wydajnościowym Cadillac STS i była stosowana w niektórych z najbardziej uznawanych samochodów na świecie, w tym Chevrolecie Corvette oraz w wybranych europejskich samochodach sportowych.
Aby zapewnić precyzyjną kontrolę oczekiwaną w sedanie o wysokich osiągach, CTS-V ma system Performance Traction Management, zaczerpnięty z zespołów wyścigowych. Ta technologia wykorzystuje zaawansowaną elektronikę do zarządzania momentem obrotowym silnika, aby uzyskać optymalną przyczepność podczas przyspieszania. W sytuacjach takich jak przyspieszanie z miejsca czy pokonywanie zakrętów, Performance Traction Management reguluje dostarczanie momentu obrotowego, aby uzyskać jak najlepsze ruszenie.
Performance Traction Management wykorzystuje te same rodzaje elektroniki co programy kontroli stabilności, takie jak system StabiliTrak Cadillaca, ale stosuje ją w inny sposób. Zamiast monitorować i kontrolować poślizg kół, aby pomóc w zatrzymywaniu lub spowalnianiu samochodu, PTM reguluje dostarczanie momentu obrotowego, aby natychmiast dopasować się do dostępnej przyczepności opon dla maksymalnego przyspieszenia.
CTS-V zawiera również zaawansowane systemy hamulcowe i oponowe, w współpracy z dwoma firmami znanymi z technologii wysokowydajnej: Brembo i Michelin. Hamulce Brembo znajdują się we wszystkich czterech rogach i mają potężne, sześciotłoczkowe zaciski z przodu oraz czterotłoczkowe z tyłu. Michelin współpracował z inżynierami Cadillaca przy opracowywaniu uznawanej opony Pilot Sport 2 (PS2) dla modelu CTS-V oraz jego 19-calowych kół.
Oczywiście, nie można zapomnieć o mocy. W przypadku modelu ’09 CTS-V moc wzrosła o prawie 35 procent, dzięki nowemu silnikowi V-8 o pojemności 6,2 l LSA z kompresorem, generującym szacunkowo 550 koni mechanicznych (410 kW) i 550 lb-ft (745 Nm) momentu obrotowego. Silnik dostarcza tę moc z niezwykłą kulturą pracy. Szóstokrotna sprężarka Eaton minimalizuje hałas spowodowany doładowaniem, który wcześniej był kojarzony z silnikami z kompresorem, oraz ściśle kontroluje temperaturę powietrza dolotowego, aby uzyskać optymalną wydajność.
Wybór skrzyni biegów obejmuje manualną sześciobiegową lub ekskluzywną automatyczną sześciobiegową ze sterowaniem zmiany biegów za pomocą łopatek umieszczonych na kierownicy. To pierwsza automatyczna skrzynia biegów oferowana w CTS-V.
Podkreślone elementy designu
CTS-V z 2009 roku rozwija uznaną język designu Cadillaca, zarówno w środku, jak i na zewnątrz. Seria V zawiera wszystkie elementy dobrze przyjętej kabiny sedana sportowego CTS, dodając eleganckie i celowe akcenty.
Seria V zaoferuje fotele sportowe Recaro, zapewniające doskonałe wsparcie podczas dynamicznej jazdy oraz podnoszące luksusowy i celowy charakter wnętrza. Te nowe, 14-stopniowo regulowane fotele sportowe zawierają pneumatyczne kontrolery podparcia w siedzisku i oparciu.
Materiał mikrofibrowy dodany do kierownicy, foteli i dźwigni zmiany biegów zapewnia miękkie wyczucie i luksusowy wygląd zamszu, bez jego inherentnych wad związanych z trudną konserwacją i wrażliwością na wilgoć. Te akcenty na kierownicy, wstawkach siedzeń i dźwigni zmiany biegów są eleganckie w dotyku i wspierają jazdę o wysokich osiągach.
Zintegrowany panel centralny samochodu jest wykończony nowym materiałem Obsidian, który również zastosowano w konsoli centralnej i wykończeniu drzwi. Podobnie jak każde CTS, seria V obejmuje ręcznie szytą deskę rozdzielczą, wykończenie drzwi i konsolę centralną. Nowoczesne funkcje infotainment, w tym 40-gigabajtowy dysk twardy, zaawansowany system nawigacji z wysuwanym ekranem oraz system dźwięku przestrzennego Bose, są również częścią serii V, jak również fabrycznie zainstalowana funkcjonalność Bluetooth.
Zewnętrzna część nowego Cadillaca CTS-V wzmacnia asertywną sylwetkę i eleganckie detale standardowego modelu, komunikując niezwykłe możliwości samochodu. Grille dihedral Cadillaca jest większy, aby umożliwić większy pobór powietrza i charakteryzuje się satynowym wykończeniem. Wzniesiona maska obejmuje doładowany silnik, a nowe przednie i tylne zderzaki identyfikują pojazd jako serię V. 19-calowe koła samochodu podkreślają jego sylwetkę na drodze.
Jako założyciel serii V, Cadillac CTS-V został początkowo wprowadzony na rynek w 2004 roku i sprzedawany głównie w Ameryce Północnej do roku modelowego 2007. Do serii V dodano modele STS-V i XLR-V z kompresorami w 2006 roku, tworząc ekskluzywną trio modeli zdolnych do przyspieszenia od zera do 60 mil na godzinę w mniej niż pięć sekund, z ulepszonymi ogólnymi osiągami i luksusowymi funkcjami.
2009 CADILLAC CTS-V: WSTĘPNE SPECYFIKACJE
Silnik
Typ: 6.2 L supercharged V-8 (LSA)
Pojemność (cu in / cc): 376 / 6162
Średnica & skok (in / mm): 4.06 / 103.25 x 3.62 / 92 mm
Materiał bloku: odlewane aluminium
Materiał głowicy cylindrów: odlewane aluminium
Napęd zaworowy: zawory overhead, 2 zawory na cylinder; skok 0.492 in (12.5 mm)
Kompresor: Gen. 6 R19 z pojedynczym wymiennikiem ciepła; pojemność 1.9L z 4-łopatkowym projektem wirnika
Zasilanie: SFI; centralny dopływ
Zapłon: bezpośrednio montowane cewki zapłonowe; świeczki zapłonowe o przedłużonej żywotności z podwójnymi końcówkami platynowymi
Stopień sprężania: 9.0:1
Moc (hp / kW @ rpm): 550 / 410 @ 6200 (szacunkowo)
Moment obrotowy (lb-ft / Nm @ rpm): 550 / 745 @ 6200 (szacunkowo)
Zalecane paliwo: premium zalecane, ale nie wymagane
Podwozie & Zawieszenie
Zawieszenie przednie: niezależne SLA; 29-mm pusty stabilizator; elastomericzne tuleje prowadzące; współczynnik sprężyny 65-N/mm; Magnetic Ride Control z amortyzatorami kontrolowanymi elektromagnetycznie
Zawieszenie tylne: niezależne SLA; 24-mm solidny stabilizator; elastomericzne tuleje wahacza; współczynnik sprężyny 90-N/mm; Magnetic Ride Control z amortyzatorami kontrolowanymi elektromagnetycznie
Koła:
19 x 9-calowe; odlewane stopowe, 5-otworowe (przód)
19 x 9.5-calowe, odlewane stopowe, 5-otworowe (tył)
Opony:
255/40R19 Michelin PS2; letnie Z-rated (przód)
285/35R19 Michelin PS2; letnie Z-rated (tył)
Hamulce: czterotłoczkowe z czterokanałowym ABS, hydrauliczne wspomaganie hamulców oraz dynamiczna proporcja hamulców tylnych
Stosunek skrętu: 16.1:1
Promień skrętu (ft / m): 37.9 / 11.55
Wymiary