Cadillac zawsze był i nadal jest znany ze swoich luksusowych samochodów, absurdalnych SUV-ów i chromowanych kół. Dlatego nikt nie spodziewał się, że stworzą czterodrzwiowego sedana z deklarowaną prędkością maksymalną wynoszącą 200 mph (322 km/h).
Model 2016 Cadillac CTS-V był początkowo najpotężniejszym samochodem w historii tej marki. Silnik o pojemności 6,2 litra był wyposażony w sprężarkę o pojemności 1,7 litra, co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej mocy 640 KM i momentu obrotowego wynoszącego 855 Nm (620 lb.-ft). Samochód ma 8-biegową automatyczną skrzynię biegów z łopatkami zmiany biegów za kierownicą. Skrzynia biegów jest dostosowana do trybu startowego i oferuje również funkcję Performance Algorithm Shifting.
Wnętrze różni się od standardowej, luksusowej limuzyny Cadillaca. Sedan sportowy ma zainstalowany wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala w desce rozdzielczej oraz specjalne funkcje, które są bardziej ukierunkowane na tor. Przed kierowcą model CTS-V wyświetla informacje na wyświetlaczu przezroczystym, które są przydatne na drodze lub torze wyścigowym.
Dla pasażerów z przodu Cadillac zainstalował ogrzewane i wentylowane fotele z możliwością regulacji w 20 kierunkach. System informacyjno-rozrywkowy obejmuje również nawigację oraz system audio Bose Surround Sound. Dla użytkowników Apple CarPlay inżynierowie Cadillaca zainstalowali funkcję Siri Eyes Free, która potrafi odczytywać przychodzące wiadomości i przekształcać głos na tekst. Model CTS-V ma wbudowany hotspot Wi-Fi oraz łączność OnStar 4G LTE.
Cadillac CTS-V
Cadillac zaprezentował model CTS-V z 2016 roku, który jest najpotężniejszym autem w 112-letniej historii marki i najnowszym przedstawicielem elitarnej klasy najszybszych luksusowych samochodów na świecie.
Premiera odbyła się pod koniec lata. Nowy CTS-V dysponuje mocą 640 KM (477 kW), momentem obrotowym wynoszącym 630 lb-ft (855 Nm) oraz maksymalną prędkością 200 mph, osiągając nowe wyżyny w porównaniu do swoich poprzedników i prowadząc ekspansję Cadillaca w oparciu o produkty. To trzecia generacja uznawanego luksusowego sedana sportowego, który zainaugurował elitarną serię V dekadę temu – redefiniując Cadillaca dla nowego pokolenia entuzjastów.
„Seria V reprezentuje to, co najlepsze w marce Cadillac – szczyt naszych możliwości projektowych i technicznych,” powiedział Johan de Nysschen, prezydent Cadillaca. „Nowy CTS-V to najbardziej przekonywujący przykład wartości produktów i trajektorii marki Cadillaca. Nowy CTS-V wznosi się w stratosferę najbardziej ekscytujących luksusowych samochodów.”
Wszechstronne aktualizacje sprawiają, że nowy CTS-V to w zasadzie dwa samochody w jednym: luksusowy sedan o wysublimowanych właściwościach drogowych oraz sportowy samochód torowy prosto z fabryki. Wprowadza również nowy doładowany silnik V-8 o pojemności 6,2L wspierany przez ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów z łopatkami, z systemem kontroli startu oraz Performance Algorithm Shifting.
Dzięki większej mocy i momencie obrotowemu niż silnik Mercedes-Benz 5.5L biturbo V-8 oraz BMW M-series 4.4L TwinPower (twin-turbo) V-8, nowy CTS-V osiąga przyspieszenie 0-60 mph w 3,7 sekundy.
Projekt torowy, podwozie oraz elementy zawieszenia współpracują z doładowanym układem napędowym, podnosząc możliwości CTS-V, jego wydajność oraz kontrolę nad samochodem na nowe poziomy, umożliwiając jazdę na torze bez modyfikacji lub specjalnych procedur. Kluczowe technologie wydajnościowe obejmują:
- Standardową maskę z włókna węglowego oraz dostępne elementy z włókna węglowego, frontowy splitter, tylni spoiler i dyfuzor, które poprawiają aerodynamikę
- System hamulcowy Brembo o wysokiej wydajności zaprojektowany w celu zapewnienia trwałości, spójności oraz możliwości osiągnięcia wydajności na torze prosto z fabryki
- Trzecia generacja Magnetic Ride Control, oferująca 40-procentową szybszą reakcję tłumienia
- Zintegrowane sterowanie podwoziem, które zapewnia zrównoważoną wydajność zarówno na torze, jak i w drodze, w tym zarządzanie trakcji o specyfikacji wyścigowej
- Zwiększona sztywność strukturalna o 25 procent dla poprawy komfortu jazdy i doskonałego prowadzenia
- Tryby selektywne dla kierowcy, które elektronicznie skalibrują zmienne wydajnościowe do warunków jazdy turystycznej, sportowej oraz torowej
- Opony Michelin Pilot Super Sport z technologią tri-komponentową, oferujące doskonałą przyczepność przy wydłużonej trwałości
- Wnętrze z akcentami z wydajnego, zamszowego mikrofibry oraz wykończeniem z matowego włókna węglowego oraz dostępnych sportowych foteli RECARO dla dynamicznej jazdy
- Zaawansowane technologie bezpieczeństwa i parkowania, w tym system kamer do widoku krawężnika z przodu, pomagający chronić przedni splitter; automatyczna pomoc w parkowaniu, aby znaleźć i wjechać w równoległe lub prostopadłe miejsca parkingowe; powiadomienia o martwym polu, alerty kolizji z przodu, asystent utrzymania pasa ruchu oraz alerty o przeciwnym ruchu z tyłu.
Dodatkowo, Performance Data Recorder w CTS-V pozwala kierowcom nagrywać wideo w wysokiej rozdzielczości z nałożonymi danymi z ich doświadczeń za kierownicą zarówno na torze, jak i poza nim, umożliwiając dzielenie się materiałem w mediach społecznościowych.
Potężniejszy silnik V-8 z doładowaniem
Moc nowego CTS-V pochodzi od całkowicie nowego, mocniejszego silnika V-8 o pojemności 6,2L z doładowaniem, który wytwarza więcej mocy w sposób bardziej efektywny niż poprzedni silnik z doładowaniem Cadillaca. Wykorzystuje bardziej efektywną, bardziej zwartą sprężarkę o pojemności 1,7L, łącząc ją z bezpośrednim wtryskiem i aktywnym zarządzaniem paliwem (dezaktywacja cylindrów).
Wirniki sprężarki mają mniejszą średnicę niż w poprzednim silniku doładowanym, co pozwala na wyższe maksymalne obroty, umożliwiając wcześniejsze wytworzenie zwiększonego ciśnienia. To wzrost jest osiągany bardziej efektywnie dzięki bardziej bezpośredniemu portowi odprowadzenia, co redukuje turbulencje, zmniejsza ciepło i zwiększa przepływ powietrza do silnika.
Silnik z doładowaniem Cadillaca ma również kilka unikalnych cech zaprojektowanych w celu wsparcia jego wysokiej mocy oraz większych ciśnień cylindrów generowanych przez doładowanie, w tym głowice cylindrów z aluminium Rotocast A356T6, które są mocniejsze i lepiej radzą sobie z ciepłem niż konwencjonalne głowice aluminiowe oraz lekkie zawory dolotowe z tytanu.
Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów CTS-V jest dostosowana do światowej klasy czasów reakcji zmiany biegów. Mniejsze kroki między biegami utrzymują silnik w strefie optymalnych obrotów, maksymalizując wykorzystanie mocy silnika doładowanego dla ekscytującej wydajności i większej efektywności.
Nowa skrzynia biegów 8L90 oferuje pełną kontrolę manualną za pomocą łopatek przy kierownicy oraz Performance Algorithm Shifting, zapewniając osiągi zmiany biegów, które rywalizują z dwusprzęgłowymi półautomatycznymi skrzyniami biegów stosowanymi w wielu luksusowych sedanach sportowych – ale z gładkością i wyrafinowaniem, które towarzyszy konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów z konwerterem momentu obrotowego.
Silniejsza struktura poprawia kontrolę ruchów nadwozia
Struktura CTS jest wysoko zoptymalizowana pod względem masy i zaprojektowana w celu spełnienia wyższych wymagań dotyczących wydajności, z modyfikacjami V-Series, które odpowiadają na obciążenia skrętne i momentowe, które znacznie przekraczają poziomy doświadczane przez modele non-V.
Unikalne i zmodyfikowane elementy obejmują:
- Wzmocnienie od słupa do słupa
- Wzmocnienie od słupa do komory silnika
- Wzmocnienia V w komorze silnika
- Wzmocniona belka nośna
- Mocniejsze wzmocnienia tylnych poduszek
- Unikalny panel aluminiowy na przedniej części podwozia
- Wzmocnienia od górnej belki do zderzaka.
Udoskonalenia zwiększają sztywność strukturalną o 25 procent w porównaniu do modeli non-V, co zapewnia precyzyjniejsze prowadzenie i kierowanie – oraz bardziej pewne odczucie z pojazdu, który emanuje siłą poprzez wyjątkową solidność.
„Dzięki mocniejszej strukturze nadwozia – oraz ponad dekadzie produkcji modeli V-Series i doświadczeniu programu wyścigowego CTS-V – inżynierowie dostosowali CTS-V, aby zapewnić lepszą kontrolę ruchów nadwozia dla bardziej zwinnego odczucia, zachowując jednocześnie doskonałą jakość jazdy,” powiedział David Leone, główny inżynier Cadillaca. „Efekt to najlepsze w swojej klasie możliwości na autostradzie lub torze, zrównoważone luksusem i wyrafinowaniem.”
Podwozie i zawieszenie dostosowane do jazdy torowej
CTS-V dzieli tę samą rozstaw osi 114,6 cala (2 910 mm) co modele CTS bez serii V, ale ma szersze przednie i tylne osie, które poprawiają przyczepność, redukują ruch nadwozia i przyczyniają się do bardziej bezpośredniego odczucia kierowania.
Osiemnastocalowe koła z oponami Michelin Pilot Super Sport, opracowane specjalnie dla CTS-V, zapewniają mu przyczepność oraz umożliwiają osiągnięcie niemal 1g przyspieszenia bocznego. Lekkie, odlewane aluminiowe koła – o szerokości 9,5 cala z przodu i 10 cali z tyłu – są wykonane z niskiej masy, co pomaga zmniejszyć wagę niezawieszoną, zapewniając większą zwrotność i bardziej bezpośrednie odczucie przy wprowadzaniu ruchów kierownicy.
Koła są o 45 procent sztywniejsze niż w poprzednich modelach CTS-V, podczas gdy opony Michelin posiadają bieżnik trójkomponentowy, który zapewnia doskonałą przyczepność w sytuacjach jazdy sportowej, jednocześnie oferując doskonałą jakość jazdy i wydłużoną trwałość bieżnika.
Dodatkowe elementy, które przyczyniają się do responsywnego, połączonego i torowego doświadczenia jazdy CTS-V, obejmują:
- Zmodernizowane zawieszenie przednie z podwójnym wahaczem MacPhersona dostarcza szybszej reakcji i zwiększonej kontroli bocznej, wykorzystując „hydro” tuleje, gdzie tradycyjne tuleje elastomerowe zostały zastąpione zerowymi przegubami krzyżowymi, sprężynami o wyższej twardości i sztywniejszym stabilizatorem – dla o 20 procent większej sztywności przy przechyłach
- ZF Steering Systems Servotronic II z układem kierowniczym o zmiennej przełożeniu, z 14-procentową większą sztywnością systemu dla lepszego odczucia precyzji i większej informacji zwrotnej od kierowcy
- Piątka w tylnym zawieszeniu Cadillaca cechuje się zmniejszoną migracją środka przechyłu, silniejszą kontrolą boczną i skuteczną geometrią anti-squat, komplementując zawieszenie przednie z lepszą kontrolą ruchów nadwozia. Dołączone elementy to sztywniejsze tuleje, nowe mocowania, sprężyny o wyższej twardości oraz sztywniejszy stabilizator
- Standardowa elektroniczna blokada mechaniczna wspomaga optymalną przyczepność i umożliwia maksymalne przyspieszenie przy wyjeździe z zakrętu
- Większe wały napędowe oraz większa asymetria półosi (sztywniejsza oś po stronie kierowcy) łagodzą skoki mocy podczas przyspieszania
- System hamulcowy Brembo oferuje trwałość, spójność oraz możliwości osiągnięcia wyników na torze. System ten obejmuje dwuczęściowe tarcze o średnicy 15,3 cala (390 mm) z przodu z sześcioma cylindrowymi zaciskami oraz tarcze o średnicy 14,3 cala (365 mm) z tyłu z czterema cylindrowymi zaciskami.
Ponadto CTS-V posiada trzecią generację Magnetic Ride Control oraz Performance Traction Management. Cztery tryby do wyboru przez kierowcę – Tour, Sport, Track i Snow – elektronicznie kalibrują zmienne wydajności w celu optymalizacji pojazdu do warunków jazdy. Performance Traction Management oferuje tryb torowy i pięć ustawień redukcji momentu obrotowego oraz interwencji hamulców do jazdy na torze.
Magnetic Ride Control „czyta” drogę tysiąc razy na sekundę, przekazując dane do amortyzatorów napełnionych płynem magnetoreologicznym, które mogą niezależnie kontrolować charakterystyki tłumienia wszystkich czterech amortyzatorów. Udoskonalenia trzeciej generacji umożliwiają 40-procentową szybszą reakcję tłumienia. Przy prędkości 60 mph system kontroli jazdy oblicza optymalną siłę tłumienia dla każdego centymetra drogi.
Funkcjonalna forma
Niemal każdy element zewnętrzny CTS-V jest unikalny, od zderzaków i błotników po maskę, tylni spoiler i listwy boczne – każdy z nich został zaprojektowany w celu wsparcia możliwości auta, przyczyniając się do redukcji siły nośnej, poprawy chłodzenia lub obydwu.
Unikalne elementy obejmują:
- Lekka maska z włókna węglowego z wentylacją, która wyciąga gorące powietrze z komory silnika i pomaga zmniejszyć siłę nośną przy prędkości, kierując powietrze wyciągane przez chłodnicę na wierzch samochodu, zamiast pozwalać uwięzionemu powietrzu wydostać się pod pojazdem
- Unikalne zderzaki przednie i tylne zapewniają optymalną wydajność aerodynamiczną, z większymi wlotami w przednim zderzaku, aby dostarczyć więcej powietrza do silnika z doładowaniem. Nawet wzór siatkowy charakterystycznych wlotów jest powiększony, aby umożliwić większy przepływ powietrza do chłodnicy i wielu wymienników ciepła
- Przedni splitter poprawia kontrolę, zmuszając powietrze do nacisku w dół na przednia część pojazdu, zamiast przepływać pod nim, co może powodować siłę nośną
- Szersze błotniki, aby pomieścić szerokie, 19-calowe koła i opony Michelin Pilot Super Sport
- Listwy boczne i tylni spoiler zoptymalizowane aerodynamicznie
- Odlewane aluminiowe koła i zaciski hamulcowe oferowane są w trzech wykończeniach, umożliwiając właścicielom personalizację wyglądu CTS-V.
Dostępny pakiet włókna węglowego podnosi wydajność aerodynamiczną i optymalizację masy na wyższy poziom. Pakiet włókna węglowego obejmuje bardziej agresywny przedni splitter, wentylację maski, tylny dyfuzor i spojler.
„Seria V to emocjonalne jądro Cadillaca i szczyt filozofii projektowej marki Art and Science,” powiedział Andrew Smith, dyrektor wykonawczy w Cadillac Global Design. „CTS-V odzwierciedla to z wyrazistym poczuciem przybycia, poważną wydajnością, płynnością integracji technologii oraz precyzją w wykonaniu. Na przykład, widoczne elementy włókna węglowego są dostosowane na osi środkowej dla precyzyjnego, dopasowanego wyglądu.”
Wnętrze skoncentrowane na wydajności
Możliwości CTS-V z dwóch funkcji przenoszą się do wnętrza, gdzie projekt i relacje między kluczowymi komponentami koncentrują się wyłącznie na ergonomii jazdy wydajnościowej.
„Biorąc pod uwagę wydajność, jaką nowy CTS-V jest w stanie dostarczyć, wnętrze musi być równie funkcjonalne jak inne systemy pojazdu,” powiedział Smith. „Wszystkie punkty kontaktowe – kierownica, fotele, dźwignia zmiany biegów i pedały – zostały zaprojektowane tak, aby doświadczenia związane z jazdą wydajną były bezpośrednie i intuicyjne.”
CTS-V posiada standardowe 20-kierunkowe, wydajne fotele przednie, które są podgrzewane i wentylowane, wykończone skórą pół-anilinową, z wkładkami z zamszowej mikrofibry i oparciami. Dostępne fotele sportowe RECARO oferują agresywne, regulowane podparcia, które pomagają utrzymać kierowcę i pasażera z przodu na miejscu podczas zakręcania pod dużym obciążeniem. Dają one również poczucie luksusu i wydajności, wykończone skórą Mulan z wkładkami z zamszowej mikrofibry i oparciami.
Dodatkowe funkcje obejmują elementy cięcia i szycia Cadillaca, z dekoracyjnymi szwami oraz autentycznymi materiałami takimi jak dostępna kierownica i gałka zmiany biegów z zamszu. Oferowane są trzy kombinacje kolorystyczne: Jet Black, Jet Black z jasnymi akcentami Platinum oraz Saffron z akcentami Jet Black.
CTS-V ma unikalną wersję wyświetlacza panelu instrumentów o przekątnej 12,3 cala, z grafiką V-Series oraz charakterystycznymi wskaźnikami, a także pełnokolorowym, konfigurowalnym wyświetlaczem head-up. Wyposażony jest również w najnowszą technologię łączności od Cadillaca: