M do BMW, AMG do Mercedesa, a CTS do Cadillaca. To jasne, że mówimy o sportowej wersji modelu.
Coupé było ostatnim dodatkiem do rodziny V, obok sedana i kombi. Coupé miało taką samą rozstaw osi jak sedan, jednak jego wysokość była obniżona.
Nie różniło się zbytnio od poprzedniej generacji, odświeżony CTS-V wyposażono w system alertu martwego pola i kilka nowych kolorów lakieru.
Z przodu, pierwszą rzeczą, która rzucała się w oczy, było ikoniczne logo Cadillaca na już znanej chromowanej kratce. Wypukła maska podkreślała agresywny design coupé.
Z boku, Coupé pokazywało prawdziwego ducha amerykańskich samochodów. Klamek drzwi nie było widać, co nadawało mu schludniejszy wygląd.
Z tyłu, Coupé miało charakterystyczne pionowe światła, a lampy hamulcowe były zintegrowane z tylnym spojlerem.
Pod tylnym zderzakiem, na środku, znajdowały się podwójne wydechy z okrągłymi końcówkami.
Skoro wygląd zewnętrzny był piękny, muskularny i solidny, powinniśmy móc powiedzieć to samo o silniku. I tak jest.
Pod maską coupé znajdował się doładowany silnik V8 o pojemności 6,2 litra, generujący aż 556 KM. Silnik mógł być połączony z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną 6-biegową bez dodatkowych kosztów.
CTS-V Coupé miało rozkład masy przód-tył wynoszący 51 do 49, co sprawiało, że był to bardzo stabilny samochód w zakrętach przy wyższych prędkościach.
Przy podobnej cenie co Mercedes C63 AMG, CTS-V był mocniejszy, jednym z najszybszych samochodów produkcyjnych na świecie.
Cadillac zaprezentował model 2011 Cadillac CTS-V Coupe, który zadebiutuje na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Ameryce Północnej w Detroit w 2010 roku. Łączy dramatyczny design nowego Cadillac CTS Coupe z doładowanym silnikiem V-8 o mocy 556 koni mechanicznych (415 kW) z modelu Cadillac CTS-V sedan. Efektem jest luksusowe coupe sportowe skierowane do pasjonatów jazdy.
„Cadillac CTS-V Coupe łączy naszą najpotężniejszą i najbardziej zaawansowaną technologię z najbardziej dramatycznym designem produkcyjnym,” powiedział Bryan Nesbitt, dyrektor generalny Cadillac. „Ta kombinacja wizualnych i technicznych atrybutów ma na celu stworzenie bardzo przekonującego wyboru dla konsumentów luksusowych samochodów sportowych.”
Produkcja Cadillac CTS-V Coupe rozpocznie się tego lata. W jego zestawie elementów technicznych i wydajnościowych znajdują się system Magnetic Ride Control, hamulce Brembo o sportowym rodowodzie oraz dostępna automatyczna skrzynia biegów z kontrolą paddleshift.
Coupe z serii V ma unikalny grill, który podwaja objętość powietrza zasysanego przez samochód, co jest istotne dla jego możliwości wydajnościowych. Jest także wizualnie rozpoznawalne dzięki podwyższonej centralnej części maski, która zapewnia miejsce dla doładowania, a także specyficznym przednim i tylnym zderzakom. Podobnie jak w Cadillac CTS Coupe, jego układ wydechowy znajduje się centralnie wewnątrz tylnego zderzaka, ale z wyjątkowymi podwójnymi wylotami. Samochód porusza się na 19-calowych aluminiowych felgach, dostępnych w wersji malowanej lub polerowanej, oraz oponach Michelin Pilot Sport 2.
Tylna oś Cadillac CTS-V Coupe jest prawie o cal szersza niż w CTS-V Sport Sedan, co dodaje samochodowi agresywnej postawy i umożliwia lepsze prowadzenie. Obecny CTS-V Sport Sedan szybko zyskał reputację jednego z najwyżej wydajnych luksusowych sedanów na świecie, stając się pierwszym seryjnym czterodrzwiowym samochodem na oponach drogowych, który złamał legendarną barierę 8 minut na słynnym torze Nürburgring w Niemczech. Nowa seria V Coupe ma smuklejszy kształt i nieco niższą masę, co zapewnia podobnie wysoki poziom wydajności.
Wnętrze kabiny 2+2 łączy wydajność z luksusem. Oferowany jest nowy kolor wykończenia wnętrza Saffron, z kontrastującymi wstawkami z mikrofibry w siedzeniach oraz przeszyciami w górnych częściach wykończenia.
Forma podąża za funkcją
Design Cadillac CTS-V Coupe jest wyraźnym wizualnym stwierdzeniem precyzji technicznej i zamiaru osiągów samochodu.
Cadillac CTS-V Coupe ma tę samą bazę osi co CTS-V Sport Sedan, ale jego całkowita wysokość jest o około dwa cale (51 mm) niższa, a jego całkowita długość jest o dwa cale (51 mm) krótsza. Oba modele dzielą jedynie panel instrumentów, konsolę, reflektory, przednie błotniki i grill.
Kluczowe cechy designu obejmują:
- Klasyczny styl hardtop bez konwencjonalnego słupka B
- Operacja na dotykowy panel do drzwi eliminuje potrzebę konwencjonalnych klamek
- Większy kąt szybki (62,3 stopnia) i prawie poziome tylne szkło umożliwiają aerodynamiczny profil
- Podpisane pionowe oświetlenie podkreślone rurkami LED
- Podpisana centralna lampa stop zainstalowana na wysokości pełni funkcję tylnego spojlera
- Aerodynamiczna antena dachowa dla OnStar i XM Satellite Radio
Silnik z doładowaniem
Cadillac CTS-V Coupe korzysta z silnika V-8 LSA o pojemności 6,2L, który jest również stosowany w CTS-V Sport Sedan. Oferuje moc 556 koni mechanicznych (415 kW) i 551 lb-ft momentu obrotowego (747 Nm), co czyni go najpotężniejszym silnikiem w historii Cadillaca i przyspiesza CTS-V Coupe od 0 do 60 mph w 3,9 sekundy.
Silnik LSA posiada system doładowania Eaton z intercoolerem, głowice cylindrów z aluminium premium oraz liczne detale zaprojektowane w celu zapewnienia, że moc jest generowana tak cicho i gładko, jak to możliwe. Na przykład doładowanie ma unikalny, czterolobowy projekt wirnika, który zwiększa ciszę, jednocześnie optymalizując parametry wydajności silnika.
W Cadillac CTS-V Coupe oferowane są dwie skrzynie biegów: sześciobiegowa manualna Tremec TR6060 z podwójnym sprzęgłem oraz sześciobiegowa automatyczna Hydra-Matic 6L90 z kontrolą paddleshift. Algorytmy wydajności zmieniają program skrzyni 6L90 i zapewniają układ zmiany biegów ukierunkowany na wydajność podczas długiej jazdy w wysokiej wydajności. Jak w wielu modelach Cadillaca, kierowca musi jedynie przesunąć dźwignię zmiany biegów do manualnego „gatu”, aby włączyć bardziej agresywny tryb.
Kontrola zmiany biegów paddle shift nie wymaga ruchu lewarka zmiany biegów. Przyciskowe kontrole na kole kierownicy umożliwiają natychmiastowy wybór biegów przez szybkie tapping up/tap down.
Magnetic Ride Control
Seria V osiąga elitarny poziom przyczepności, ale również utrzymuje elegancję luksusowego samochodu w „zwykłych” warunkach jazdy. Technologicznym czynnikiem umożliwiającym tę podwójną charakterystykę jazdy jest przełomowy system Magnetic Ride Control. Jest on standardem w Cadillac CTS-V Coupe i jest najszybciej reagującą technologią zawieszenia na świecie. Wykorzystuje amortyzatory sterowane zaawansowaną technologią magneto-reologicznej, zamiast mechanicznych zaworów, aby znacznie przyspieszyć czas reakcji i precyzję.
Elektroniczne czujniki na wszystkich czterech kołach dosłownie „odczytują drogę” co milisekundę, dokonując stałych regulacji tłumienia, aby stworzyć praktycznie natychmiastową i niezwykle precyzyjną kontrolę ruchów nadwozia. Jest to szczególnie korzystne dla samochodu o wysokich osiągach, ponieważ pozwala utrzymać bardzo zrównoważoną jazdę podczas intensywnego pokonywania zakrętów, przyspieszania, hamowania i innych dynamicznych manewrów.
Amortyzatory Magnetic Ride umożliwiają również szerszy zakres kontroli tłumienia, aby zoptymalizować jazdę i prowadzenie w różnych warunkach drogowych. W Cadillac CTS-V Coupe oferowany jest dodatkowy zakres kontroli, z dwoma wybieralnymi trybami (Tour i Sport), umożliwiając kierowcy dostosowanie zawieszenia do komfortowej jazdy lub bardziej dynamicznej jazdy sportowej.
Systemy hamulcowe i oponowe
CTS-V obejmuje zaawansowane systemy hamulcowe i oponowe, w partnerstwie z dwoma firmami znanymi z technologii wysokiej wydajności: Brembo i Michelin. Hamulce Brembo znajdują się na wszystkich czterech kołach i obejmują potężne sześciotłokowe zaciski z przodu oraz czterotłokowe z tyłu.
Wypukłe i wentylowane tarcze umożliwiają silną początkową siłę hamowania, optymalizując jednocześnie odporność na ciepło i eliminując efekt „fadingu”. Tarcze hamulcowe Brembo wykorzystują technologię „dual-cast”, która łączy żeliwo i aluminium, co skutkuje doskonałymi osiągami i redukcją wagi. CTS-V zawiera także elektryczny hamulec ręczny, co pozwala na większą przestrzeń na nogi dla kierowcy, co jest kluczowe w jeździe wysokiej wydajności.
Michelin współpracował z inżynierami Cadillaca, aby opracować słynną oponę letnią Pilot Sport PS2 dla Cadillac CTS-V oraz jej ekskluzywne 19-calowe felgi aluminiowe. Opony wspierają wysokie poziomy przyczepności w warunkach torowych, a także oferują dobrą wydajność na drodze.
Udogodnienia wnętrza
Fotele wyczynowe Recaro są opcjonalne w Cadillac CTS-V Coupe i zapewniają doskonałe wsparcie podczas dynamicznej jazdy. Te 14-regulowane fotele mają pneumatyczne kontrolki w poduszkach siedzeń i oparciach.
Cadillac CTS-V Coupe oferuje również nową ekskluzywną opcję koloru Saffron dla wnętrza, z kontrastującym akcentem koloru na wstawkach siedzeń oraz szwach, podkreślających kunszt panelu instrumentów, konsoli centralnej, wykończenia drzwi i siedzeń.
Koło kierownicy, wstawki w siedzeniach i dźwignia zmiany biegów pokryte są mikrofibrą, co zapewnia luksusowy charakter zamszu, ale bez jego inherentnych wad związanych z trudną konserwacją i wrażliwością na wilgoć. Te akcenty są standardowe, eleganckie w dotyku i wspierają jazdę o wysokich osiągach.