Pokaz samochodowy. Był oparty na koncepcji samochodu Cadillac Converj, a pod luksusowym nadwoziem ukryta była platforma Chevroleta Volta. Wyprodukowano go w liczbie poniżej 3000 sztuk między końcem 2013 a wiosną 2016 roku.
Na zewnątrz, model ELR wyglądał na pojazd, który zdominuje drogi. Nowy język designu Cadillaca był udany. Agresywne linie i ostre krawędzie dopełniały luksusowy charakter średniej wielkości coupe. 20-calowe, lekkie felgi umieszczone tak daleko, jak pozwalała na to platforma, podkreślały sportowy wygląd pojazdu. Z zewnątrz, uchwyty do drzwi były ukryte za panelami drzwiowymi, co było sprytnym trikiem na obniżenie współczynnika oporu powietrza do przyzwoitej wartości 0,30.
Wnętrze ELR było bardzo eleganckie i dobrze wyposażone. Skórzana tapicerka była standardem w tym wyjątkowym Cadillacu. Fotele przednie były oddzielone dużym konsolą środkową, w której znajdował się dźwignia zmiany biegów. Na desce rozdzielczej zamontowano 8-calowy ekran dotykowy do systemu informacyjno-rozrywkowego CUE.
Układ siedzeń był 2+2, ale wydawało się, że tylne fotele nie są wystarczająco duże. Niemniej jednak, mogły się składać, co pozwalało na powiększenie bagażnika.
Silnik pochodził z Chevroleta Volta, ale w 2015 roku otrzymał małą modernizację na model 2016. jednak nie zyskał wystarczającej uwagi i model ELR został wycofany. Był droższy niż 8-osobowy Cadillac Escalade z tamtego okresu.
Cadillac ELR z 2014 roku to luksusowe coupe, które łączy dramatyczny design z wiodącą w branży technologią pojazdów elektrycznych o przedłużonym zasięgu, oferując sportowe i ekologiczne doświadczenie jazdy. To pierwszy model luksusowej marki motoryzacyjnej, który zastosował technologię pojazdów elektrycznych o przedłużonym zasięgu.
Cadillac ELR spełnia obietnice konceptu Converj, na którym jest oparty. Zewnętrzna forma wprowadza nową, postępową proporcję dla marki, podczas gdy wnętrze prezentuje nowy motyw designu, który będzie definiować przyszłe modele Cadillaca, podkreślając nowoczesną elegancję, technologię i precyzyjnie wykonane detale.
Wiodąca w branży technologia przedłużonego zasięgu elektrycznego (EREV) zapewnia pełen zasięg jazdy przekraczający 300 mil (480 km), łącząc czystą jazdę elektryczną z efektywnym generatorem przedłużającym zasięg.
Pewna i responsywna technologia jazdy EREV w Cadillac ELR jest wzbogacona o ekskluzywną funkcję Regen on Demand oraz wybieralne tryby jazdy, które zwiększają komfort jazdy i maksymalizują efektywność. Regen on Demand pozwala kierowcy tymczasowo regenerować energię z pędu ELR na elektryczność, którą można przechować w akumulatorze na później. Funkcja ta jest aktywowana za pomocą manetek przy kierownicy przystosowanych do tradycyjnych samochodów wyczynowych.
Sprawdzona technologia EREV jest wyjątkowo dostosowana do Cadillaca w modelu ELR. Większość codziennych dojazdów wymaga zerowej ilości paliwa i nie emituje spalin. Dłuższe podróże nie są obciążone lękiem o zasięg pojazdu elektrycznego, ponieważ technologia EREV zapewnia tę samą swobodę podróżowania na długich dystansach, co tradycyjny samochód.
Design zewnętrzny
Cadillac ELR ma agresywny, nachylony do przodu profil, który wprowadza nowy, postępowy motyw i proporcje w ewolucji designu Cadillaca. Styl zewnętrzny jest niemal niezmienny w porównaniu do koncepcji Converj z 2009 roku, która go zainspirowała. Całkowity kształt jest wzmacniany przez wyraźną, opadającą linię nadwozia podkreśloną przez 20-calowe koła umiejscowione blisko krawędzi nadwozia.
„ELR reprezentuje nowy wymiar sztuki i nauki, przewodniej filozofii Cadillaca,” powiedział Mark Adams, dyrektor designu Cadillaca. „DNA Cadillaca to innowacja, z dramatycznym i prowokującym designem. ELR oferuje to w luksusowym coupe, które wyróżnia się wśród głównych marek luksusowych na świecie.”
Pionowe reflektory i lampy tylne tworzą charakterystyczny sygnaturę Cadillaca dla ELR, zarówno w dzień, jak i w nocy, z przodu i z tyłu – to tradycja marki od 1948 roku.
Aerodynamika odgrywa kluczową rolę w designie, ponieważ przepływ powietrza jest zarządzany w taki sposób, aby pojazd mógł przesuwać się przez powietrze z minimalnym oporem. Płaska przednia osłona i kratka – z aktywnymi żaluzjami za otworem kratki – a także zwężone rogi nadwozia umożliwiają swobodne przepływanie powietrza wokół samochodu, co zmniejsza opór. Z tyłu ostre krawędzie i starannie zaprojektowany spojler również zarządzają przepływem powietrza. Agresywne nachylenie szyby przedniej i tylnej pomaga zredukować turbulencje i opór, przyczyniając się do współczynnika oporu ELR wynoszącego 0,305.
Dodatkowe detale zewnętrzne obejmują:
- Klameczki ukryte w zagłębieniach za drzwiami
- Port ładowania znajduje się na przednim błotniku po stronie kierowcy
- Światła na lusterkach bocznych pulsują na zielono podczas ładowania akumulatora, a gasną, gdy ładowanie się kończy.
Kolory zewnętrzne obejmują Black Raven, Radiant Silver Metallic, Graphite Metallic i Crystal Red.
Detale wnętrza
Luksusowe wykończenia, doskonałe proporcje oraz ergonomiczny kokpit z najnowszym interfejsem technologicznym były priorytetem zespołu projektowego wnętrza Cadillaca ELR. Ciągła linia cech od deski rozdzielczej przez drzwi aż do tylnej szyby tworzy kompletną i harmonijną atmosferę kokpitu.
„Wnętrze ELR to połączenie ekspresyjnych form i materiałów premium, które tworzą optymalną równowagę między sportem a luksusem,” powiedział Keith Fisher, menedżer ds. designu wnętrz. „Nie oszczędzono na autentycznych materiałach ani na najnowszym interfejsie technologicznym w tym samochodzie.”
Układ 2+2 w Cadillac ELR łączy starannie dobrane materiały, w tym dostępne włókno węglowe i ultra-premium skórzaną tapicerkę Opus semi-anilinową. Dodatkowe cechy to:
- Ośmiocalowe konfigurowalne wyświetlacze instrumentów i informacji dla kierowcy, oferujące cztery układy od elegancko prostych po technologicznie szczegółowe
- Asystowane zasilanie zamkniętej przestrzeni do przechowywania/wanna na napoje w centralnej konsoli
- Składane oparcia tylnych siedzeń, aby pomieścić dłuższe przedmioty, takie jak narty i kije golfowe
- Choreografowane podświetlenie LED.
W palecie kolorów wnętrza znajdują się Medium Cashmere i Jet Black.
Cadillac ELR i CUE
Cadillac CUE z nawigacją jest integralnym elementem doświadczenia jazdy ELR, wyświetlając zużycie energii i opcje ładowania, a także standardowe opcje infotainment, takie jak kontakty telefoniczne i informacje o utworach.
CUE łączy dane rozrywkowe i informacyjne z maksymalnie 10 urządzeniami mobilnymi obsługującymi Bluetooth, USB, kartami SD i odtwarzaczami MP3 z systemem infotainment w pojeździe, który zmniejsza złożoność dzięki dostosowanym informacjom, naturalnym poleceniom głosowym, mniejszej liczbie przycisków i większym ikonom. Został zaprojektowany tak, aby był unikalny dla każdego konsumenta, od „prostego użytkownika” po w pełni połączonego „super użytkownika.”
Interfejs CUE w Cadillac ELR to ośmiocalowy (203 mm) ekran dotykowy LCD zintegrowany na górze centralnej deski rozdzielczej. Jego funkcje obejmują:
- Czujnik zbliżeniowy: Gdy ręka użytkownika zbliża się do ekranu LCD, pojawiają się ikony poleceń. Ikony mogą być dostosowywane i układane przez użytkowników, aby poprawić łatwość obsługi.
- Informacja zwrotna dotykowa: Przycisk na w pełni pojemnościowej powierzchni pulsuje przy naciśnięciu, by potwierdzić polecenia kierowcy, co pomaga kierowcy utrzymać wzrok na drodze.
- Gesty wielodotykowe: Interaktywne ruchy (dotknięcie, pociągnięcie, przesunięcie i rozciągnięcie) spopularyzowane przez smartfony i tablety umożliwiają łatwe przewijanie list, powiększanie map i wyszukiwanie ulubionych na ekranie LCD.
- Naturalne rozpoznawanie mowy: Umożliwia użytkownikom użycie mniej konkretnych poleceń do przypomnienia zapisanych mediów lub wprowadzenia miejsc nawigacyjnych. Funkcja tekst na mowę CUE również pozwala użytkownikom otrzymywać wiadomości tekstowe głosem systemu i wysyłać nagrane wiadomości zwrotne.
- System operacyjny Linux, 'otwarta’ platforma oprogramowania i procesor ARM 11 z trzema rdzeniami: Każdy z nich działa z prędkością 400 milionów instrukcji na sekundę, a konfiguracja sprzętowa oferuje 3,5 razy więcej mocy obliczeniowej niż obecne systemy infotainment. Umożliwia również deweloperom pisanie aplikacji dla CUE, które mogą być pobierane przez użytkowników.
Motorowa osłona dla CUE unosi się w górę po naciśnięciu przycisku, odsłaniając ukrytą przestrzeń do przechowywania z USB, która mieści smartfony i inne urządzenia elektroniczne oraz przedmioty osobiste.
Ekran LCD CUE wyświetla pięć najczęściej używanych funkcji kierowcy u góry ekranu. Na dole ekranu użytkownicy mogą wybrać do 60 ulubionych – od muzyki po punkty zainteresowań, adresy, mapy prognozy pogody lub kierunków, numery telefonów czy polecenia systemowe, takie jak „oznacz utwór”. Ulubione można również zmieniać kolejność i nazywać, aby łatwo je przypomnieć.
Kierownica zawiera pięciokierunkowy kontroler do nawigacji po wyświetlaczu, regulacji głośności, przeglądania ulubionych, rozpoznawania głosu, zakończenia połączeń telefonicznych i innych funkcji.
Doświadczenie jazdy
Dramatyczny design Cadillaca ELR łączy się z angażującym doświadczeniem jazdy, wspieranym przez system napędowy EREV zaprojektowany z myślą o bezkompromisowej wydajności. Z momentem obrotowym wynoszącym 295 lb-ft (400 Nm) – około 12% więcej niż w silniku V-6 3.6L w SRX – przyspieszenie w mieście i na autostradzie, w tym włączanie się do ruchu i wyprzedzanie, osiąga się z zapewniającą pewność mocą na żądanie.
Tryb jazdy Sport w ELR również przyczynia się do jego responsywnego doświadczenia jazdy, automatycznie przekształcając reakcję na pedał gazu w celu szybszego zastosowania momentu obrotowego i bardziej wrażliwej reakcji na polecenia kierowcy poprzez zmienione ustawienia zawieszenia i kierowania.
Tryb Sport jest jednym z czterech wybieralnych przez kierowcę opcji, które pomagają maksymalizować doświadczenie jazdy Cadillaca ELR w różnych stylach jazdy i warunkach. Pozostałe to:
- Tryb Tour: Domyślne ustawienie w ELR, które będzie najczęściej używane i zapewnia największy komfort jazdy i efektywność.
- Tryb górski: Tryb górski automatycznie dostosowuje system do zapewnienia potrzebnej mocy w górzystych środowiskach, gdy wydajność pojazdu mogłaby być w przeciwnym razie zagrożona. Tryb górski pozwala ELR utrzymać odpowiedni stan naładowania, aby dodatkowa moc była dostępna z akumulatora, jeśli zajdzie taka potrzeba.
- Tryb Hold: Tryb Hold pozwala właścicielom decydować, kiedy ELR wykorzystuje generator elektryczny na benzynę, rezerwując pozostały ładunek akumulatora na później. Ta funkcja pomaga zwiększyć efektywność, ponieważ właściciele, którzy łączą jazdę miejską i autostradową, mogą zaoszczędzić ładunek akumulatora na jazdę po mieście, gdzie tryb ELR EV działa najefektywniej.
Pewność prowadzenia zwiększa również zaawansowany układ zawieszenia oraz systemy amortyzacji, w tym Continuous Damping Control – który dostosowuje tłumienie co dwie milisekundy – aby utrzymać optymalną kontrolę nad jazdą przy różnych nawierzchniach i profilach dróg. ELR porusza się na 20-calowych kołach z oponami zaprojektowanymi z myślą o niskim oporze toczenia, które łączą doskonałą kontrolę i zdolność pokonywania zakrętów z efektywnością.
Solidna, stabilna konstrukcja stanowi podstawę Cadillaca ELR, z integralną strukturą ramy nadwozia, z głównymi szynami podwozia biegnącymi nieprzerwanie od przodu do tyłu. Zaawansowane, stalowe elementy o wysokiej wytrzymałości dodają siły, jednocześnie oszczędzając na wadze. Dodatkowymi elementami przyczyniającymi się do doświadczenia jazdy ELR są:
- Szerokie tory przednie i tylne – 62,1 cala (1 578 mm) z przodu i 62,4 cala (1 585 mm) z tyłu – wraz z długim rozstawem osi (106,1 cala / 2 695 mm) i niskim środkiem ciężkości.
- Przednie zawieszenie HiPer Strut z lekkimi, kutymi elementami aluminiowymi, które redukują wagę i zapewniają zwinną, responsywną reakcję.
- System elektrycznego wspomagania kierownicy z dwoma zębatkami, z najwyższej jakości elementami ZF, zaprojektowany do zapewnienia doskonałej reakcji przy jednoczesnym oszczędzaniu paliwa.
- Pół-niezależne tylne zawieszenie z wahaczami o optymalnej wadze, które absorbują siły boczne, pozwalając na dostosowanie zawieszenia do pionowych, przednich i tylnych ruchów.
- Hydrauliczne tuleje amortyzacyjne w przodzie i z tyłu zawieszenia.
- Elektro-hydrauliczny system hamulcowy, który odzyskuje energię i przesyła ją do akumulatora.
- Standardowe systemy kontroli podwozia obejmują hamulce antyblokujące, kontrolę trakcji i elektroniczną kontrolę stabilności StabiliTrak.
Ponieważ ELR działa bardzo cicho w trybie elektrycznym, funkcja aktywacji przez kierowcę wydaje dźwięk, aby ostrzegać pieszych, szczególnie osoby z ograniczonym wzrokiem, w skrzyżowaniach. Alarm został opracowany we współpracy z Amerykańską Federacją Niewidomych.
Technologia napędu i ładowania
Cadillac ELR jest zasilany przez technologię EREV GM, łączącą czysty napęd elektryczny z efektywnym, przedłużającym zasięg silnikiem elektrycznym zasilanym gazem o pojemności 1,4L, zdolnym do zapewnienia mocy całkowitej 154 kW (207 hp).
Akumulator ELR to T-kształtowy, 16,5 kWh pakiet litowo-jonowy. Znajduje się wzdłuż linii centralnej pojazdu, pomiędzy przednimi a tylnymi kołami w celu optymalnego rozkładu wagi. Pakiet o długości 5,5 stopy (1,6 m) i wadze 435 funtów (198 kg) dostarcza energię do zaawansowanego zespołu napędu elektrycznego, który ma moment obrotowy wynoszący 295 lb-ft (400 Nm), aby napędzać pojazd. Używając tylko energii zgromadzonej w akumulatorze, ELR zapewni oszacowany przez GM zasięg wynoszący około 35 mil (56 km) czystej jazdy elektrycznej, w zależności od terenu, technik jazdy i temperatury.
Wybieralny przez kierowcę tryb Hold kieruje, kiedy Cadillac ELR wykorzystuje swój generator elektryczny. Ta funkcja pomaga zoptymalizować doświadczenie jazdy elektrycznej, pozwalając właścicielom, którzy mieszają jazdę miejską i autostradową, zaoszczędzić ładunek akumulatora na jazdę po mieście, gdzie tryb ELR EV działa najefektywniej.
Ładowanie akumulatora Cadillaca ELR można przeprowadzić za pomocą gniazdka elektrycznego 120V lub dedykowanej stacji ładowania 240V. Pojazd można całkowicie naładować w około 4,5 godziny przy użyciu stacji ładowania 240V, w zależności od temperatury zewnętrznej.
Po podłączeniu pojazdu właściciele mogą zaplanować ładowanie natychmiastowe lub opóźnione, nawet koordynując ładowanie w zależności od czasu wyjazdu lub kiedy stawki za energię elektryczną są niższe. Właściciele mogą również zarządzać i monitorować ELR online lub za pomocą swojego smartfona i aplikacji RemoteLink, obsługiwanej przez OnStar.
Akumulator ELR objęty jest gwarancją na osiem lat/100 000 mil.
Produkcja