Prawdopodobnie wszechstronność to najlepsze słowo, aby opisać model SRX z 2005 roku. Dlaczego?
Cadillac SRX jeździł jak sportowa limuzyna, miał wyrazisty design, który od razu wyróżniał go w klasie SUV-ów. Był wyposażony w wiele luksusowych funkcji i oferował miejsca dla 7 osób.
Jako sportowy, luksusowy SUV, SRX posiadał skórzaną tapicerkę wewnątrz stylowego i komfortowego wnętrza.
W 2005 roku dostępne były dwie opcje silnikowe: V6 oraz V8, obie współpracujące z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Oferowano również napęd na cztery koła.
W 2005 roku nie wprowadzono większych aktualizacji, jednak cena modelu wzrosła, ponieważ najpopularniejsze funkcje z poprzedniej wersji stały się standardem w nowej.
Model podstawowy miał standardowy napęd na tylne koła i był wyposażony w silnik V6. W standardzie znajdowały się skórzana tapicerka, 8-stopniowa regulacja fotela kierowcy, elektryczne fotele z tyłu, podgrzewane lusterka, sterowanie audio na kole kierownicy, podwójna strefa klimatyzacji oraz system komunikacji OnStar. Do modelu podstawowego dostępnych było wiele opcji, takich jak napęd na cztery koła, szyberdach, system nawigacji, elektrycznie regulowane pedały, podgrzewane fotele przednie oraz pakiet do holowania. Większość opcjonalnych funkcji była standardem w modelu V8.
Model V8, bardziej luksusowy, oferował oczywiście mocniejszy silnik, większe 18-calowe felgi aluminiowe, fotele z pamięcią dla kierowcy, kierownicę obitą drewnem i skórą, drewniane akcenty we wnętrzu, klimatyzację dla pasażerów z tyłu, zaawansowany system audio Bose i inne. Pakiet Luxury Performance dostępny dla V8 zawierał system nawigacji, system rozrywki DVD dla pasażerów z tyłu, fotele w trzecim rzędzie, reflektory ksenonowe, sprzęt do holowania, a nawet zawieszenie Magnetic Ride Control.
Cadillac SRX to prawdziwy uniwersalny pojazd, łączący zalety dwóch klas samochodów. Łączy sportowy wygląd, dynamikę jazdy i bezpieczeństwo na drodze luksusowego kombi z możliwościami terenowymi i przestronnością SUV-a. Stylowy pięciodrzwiowy SRX zawiera także klasyczne cechy Cadillaca, takie jak niepowtarzalna forma, zaawansowana technologia i szereg luksusowych dodatków.
Zbudowany na tej samej platformie co Cadillac CTS, wprowadza na zewnątrz elementy designu inspirowane dynamicznym luksusowym sedanem marki. Silne pokrewieństwo rodzinne obejmuje uderzające pionowe reflektory, odważne kontury przednich błotników oraz V-kształtny przód, który zwęża się do klasycznej atrapki chłodnicy Cadillaca z siatkowym wykończeniem i wyraźnym logo w postaci wieńca i herbu.
Cadillac SRX to pierwszy luksusowy crossover w historii tej marki, a jego wprowadzenie umieszcza Cadillaca w nowym segmencie rynkowym. Nazwa SRX ma w tym kontekście sens. Pierwsza litera oznacza serię. Druga i trzecia oznaczają „przekształcalny” i „crossover”. Jako najnowszy model, który wyraża odważny nowy język designu Cadillaca, SRX nawiązuje do wyrazistego, zarysowanego wyglądu swojego poprzednika z 2001 roku, konceptu Vizón, a także przewiduje i dzieli DNA motoryzacyjne z przyszłymi pojazdami.
O długości 2,96 metra, Cadillac SRX ma jeden z najdłuższych rozstawów osi w swojej klasie, co zapewnia wyjątkową ilość miejsca na nogi z tyłu. Zazwyczaj SRX to pięcioosobowy pojazd z przestronnym bagażnikiem. Tylne siedzenia można również asymetrycznie dzielić i składać, co zwiększa objętość bagażnika do ponad 1968 litrów.
W wersji pięcioosobowej, SRX może również oferować opcjonalny system bagażowy za drugim rzędem siedzeń. Trzy duże schowki w podłodze mogą pomieścić szeroki zakres przedmiotów i są wyposażone w łatwo usuwalny pojemnik. Osłona bagażu i siatka na bagaż zawsze zapewniają schludny wygląd z tyłu. Można również zamówić trzeci rząd siedzeń, co umożliwia przewiezienie do siedmiu osób w luksusowym wnętrzu. Aby przestrzeń bagażowa była nadal użyteczna, trzeci rząd można automatycznie złożyć do podłogi za pomocą jednego przycisku.
„Ultra View” rozświetla twój dzień
„Ultra View” to nazwa dodatkowej innowacyjnej funkcji w opcjach Cadillaca SRX. Ogromny, elektrycznie sterowany, szklany dach przesuwany daje osobom w pierwszych dwóch rzędach ekscytujące wrażenie jazdy na świeżym powietrzu. Aby osoby w opcjonalnym trzecim rzędzie również mogły cieszyć się jasno oświetlonym wnętrzem, dostępny jest dodatkowy szklany dach z opcją „Ultra View Plus”. Widok z Cadillaca SRX jest wyjątkowy, nie tylko z powodu szklanego dachu. Siedzenia są ułożone w stylu teatralnym – drugi rząd znajduje się pięć centymetrów wyżej niż przedni, a pasażerowie w trzecim rzędzie są jeszcze dwanaście centymetrów wyżej niż kierowca. Taka konfiguracja siedzeń zapewnia pasażerom SRX lepszy widok na otoczenie niż w konwencjonalnie zaprojektowanych samochodach.
Silniki
SRX oferuje wybór dwóch silników: 3.6-litrowego V-6 VVT i 4.6-litrowego silnika V-8 VVT Northstar, SRX oznaczając pierwsze zastosowanie napędu na wszystkie koła w rodzinie silników Northstar. 4.6-litrowy, 32-zaworowy silnik V-8 Northstar, zamontowany wzdłużnie, generuje 239 kW (325 hp) przy 6500 obr./min oraz 427 Nm momentu obrotowego przy 4400 obr./min. Silnik zawiera wiele innowacji technologicznych, w tym elektroniczną kontrolę przepustnicy oraz fazery na wszystkich czterech wałkach rozrządu w celu kontroli czasu otwarcia zaworów w całym zakresie pracy. Silnik 3.6-litrowy V-6 VVT rozwija moc 190 kW (258 hp) przy 6500 obr./min i 339 Nm momentu obrotowego przy 2800 obr./min. Silnik DOHC o kącie rozwarcia 60 stopni, 24-zaworowy, charakteryzuje się elektroniczną kontrolą przepustnicy, zmiennym czasowaniem zaworów, wielopunktowym wtryskiem paliwa, podwójnym napędem na wałek rozrządu, aluminiowym blokiem i głowicami cylindrów oraz kutym wałem korbowym.
Oba silniki parowane są z pięciobiegowymi automatycznymi skrzyniami biegów; 5L50-E dla V-8 VVT i 5L40-E dla V-6 VVT. 5L50-E, z 25% większą pojemnością momentu obrotowego niż 5L40-E, posiada algorytm zmiany przełożeń (PAS), innowacyjny podwójny konwerter momentu obrotowego i oddzielny, wysoko dopracowany moduł sterujący skrzynią biegów (TCM) z rozszerzoną mocą i pamięcią. Obie skrzynie biegów posiadają system Driver Shift Control, który umożliwia bezsprzęgowe manualne zmiany biegów, elektronicznie kontrolowane hamowanie silnikiem oraz detekcję zjazdów z pomocą hamulców.
Doskonała dynamika jazdy
Zbudowany na uznawanej architekturze Sigma GM, SRX jest zaprojektowany, aby zapewnić doskonałą dynamikę jazdy. Prawie równo rozłożona masa, niski środek ciężkości, znakomita kombinacja napędowa, niezależne zawieszenie kół oraz szereg technologii stabilności pojazdu sprawiają, że SRX jest luksusowym crossoverem, który w swojej istocie jest przyjemny w prowadzeniu.
Cadillac SRX ma stały napęd na wszystkie koła. W normalnych warunkach jazdy, system dzieli moment obrotowy 50/50 między przednią a tylną oś za pomocą otwartego centralnego dyferencjału. W przypadku poślizgu, moment obrotowy jest kierowany na te koła (lub na jedno konkretne koło), które mają lepszą przyczepność. Fabrycznie montowana kontrola stabilności StabiliTrak, kontrola trakcji TCS, czterokanałowy ABS z asystą paniczną i układ kierowniczy o zmiennym wysiłku zapewniają wysoki poziom aktywnego bezpieczeństwa, podczas gdy sześć poduszek powietrznych i napinacze pasów bezpieczeństwa z przodu również gwarantują doskonałe bezpieczeństwo bierne.
SRX zawiera komponenty zawieszenia wykonane w całości z aluminium, co pozwala na zmniejszenie masy nieresorowanej i optymalizację osiągów. SRX wykorzystuje niezależne zawieszenie przednie typu short/long arm (SLA) oraz w pełni niezależne zawieszenie tylne wielowahaczowe, dopasowane do zaawansowanego zarządzania podwoziem i systemów kontroli pojazdu, które obejmują najnowszą czterokanałową kontrolę stabilności StabiliTrak oraz jako pierwszy w segmencie system Magnetic Ride Control (Sport Luxury).
Nowe funkcje w 2006 roku w Cadillacu SRX obejmują standardowy elektrycznie otwierany tylny klapę oraz – tylko w modelach V8 – chromowane relingi dachowe.