Caterham dokonał kolejnej aktualizacji swojego ponadczasowego modelu i wprowadził CSR w 2005 roku, dodając więcej pikantnych składników do już aromatycznego brytyjskiego roadstera.
Te trzy litery w nazwie samochodu nie mają nic wspólnego z odpowiedzialnością społeczną przedsiębiorstw. Można je raczej zinterpretować jako „Nieodpowiedzialność”. Ten mały roadster miał wiele powiązań z technologią wyścigową, ale brakowało mu komfortu i praktyczności codziennego użytkowania. A jednak był to tak wspaniały pojazd, że wielu kierowców wyścigowych chwaliło jego zalety, które rzadko były przyćmiewane przez inne podobne, odchudzone roadstery.
Wielka Brytania dostarczyła niektóre z najbardziej znakomitych pojazdów w historii motoryzacji. Samochody takie jak Rolls-Royce, Bentley, Lotus i Land Rover to tylko kilka przykładów. Lotus 7, na przykład, został zbudowany jako samochód wyścigowy z silnikiem z przodu i kilkoma panelami nadwozia chroniącymi buty kierowcy przed zmoknięciem. Caterham kupił licencję na budowę Lotusa Seven w 1973 roku od samego Colina Chapmana i kontynuował modernizację oryginalnego pojazdu. Aluminiowe panele nadwozia i sztywna rama były głównymi elementami tego pojazdu. Wersja CSR z 2005 roku przypominała partię 20 pojazdów zbudowanych przez Caterham w 1974 roku na podstawie Lotusa Seven Series 4.
W ciasnej kabinie Caterham oferował przeprojektowaną deskę rozdzielczą z białymi wskaźnikami i czerwonymi igłami. W konsoli centralnej znajdował się dźwignia zmiany biegów do sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. W tym samym czasie kierowca był rozpieszczany kierownicą wyścigową Momo oraz zestawem aluminiowych pedałów.
Podobnie jak jego poprzednik z 1974 roku, Caterham CSR z 2005 roku był wyposażony w silnik Cosworth, ale tym razem był on doładowany. Ponadto moc była przekazywana na tylne koła za pomocą sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, a niezależne zawieszenie w każdym rogu zostało znacznie udoskonalone.
Brytyjski Caterham Seven CSR to długo oczekiwany powrót Cosworth do rynku samochodów drogowych po dziesięcioletniej nieobecności, oferujący dwa specjalnie zaprojektowane, wysokowydajne silniki. Nowy model skorzysta także z wprowadzenia całkowicie niezależnego tylniego zawieszenia oraz frontowego zawieszenia w stylu F1, a także z głównych usprawnień aerodynamicznych i podwoziowych.
Wewnątrz, znany dwuosobowy pojazd będzie miał najbardziej dramatyczną modernizację deski rozdzielczej i wykończenia w całej 48-letniej historii modelu.
Silnik
Serce Seven CSR będzie stanowił nowy silnik 2.3-litra Ford Duratec, opracowany przez Cosworth.
Całkowicie aluminiowy, czterocylindrowy silnik z podwójnym wałkiem rozrządu będzie generował moc 200 KM lub 260 KM, zapewniając niezrównany poziom niezawodności i wydajności. Co ważne, silnik o mocy 200 KM, zatwierdzony przez EU4, znacznie wzmocni już silny rynek eksportowy Caterham, a także stanie się fundamentem sprzedaży samochodów wysokiej wydajności na rynku krajowym.
Zawieszenie
Dzięki nieustannym ewolucjom, ponadczasowy design Colina Chapmana konsekwentnie dowodzi, że jest wzorem w zakresie prowadzenia i przyjemności z jazdy. Bazując na tej już zazdrościsz reputacji, Seven CSR jeszcze bardziej przesunie granice dzięki całkowicie nowemu systemowi zawieszenia.
Opracowany we współpracy z wiodącymi specjalistami z Multimatic Inc, nowy model będzie czerpał korzyści z podwójnego wahacza tylnego, całkowicie niezależnego zawieszenia, co zwiększy przyczepność i możliwość regulacji. Z przodu, zawieszenie w stylu F1 z dźwignią operacyjną poprawi osiągi aerodynamiczne, zwiększając szerokość toru przednich kół o 50 mm, co wspomaga szybkie pokonywanie zakrętów na torze.
Podwozie
Nowy system zawieszenia, który wymagał dostosowań podwozia, otworzył drogę dla Caterham do zrewidowania rurkowej ramy Sevena. Rezultatem jest 25-procentowy wzrost sztywności torsyjnej.
Wnętrze
Wewnątrz, nowy Seven CSR jest niemal nie do poznania w porównaniu do wcześniejszych modeli.
Aby poprawić ergonomię kierowcy, tradycyjne płaskie przełączniki zostały całkowicie zastąpione, a w ich miejsce wprowadzono zaokrągloną deskę rozdzielczą, owiniętą wokół odsłoniętej stalowej ramy. Wnętrze uzupełniają aluminiowe zegary, gałka zmiany biegów, hamulec ręczny oraz specjalnie zaprojektowane koło kierownicy, a także stworzono miejsce na przechowywanie w centralnej konsoli i podłokietniku.
Aerodynamika
Usprawnienia aerodynamiczne dotyczyły przodu słynnego Sevena.
Wprowadzenie przeprofilowanych skrzydeł cyklu, zamontowanych bliżej opon, aby zmniejszyć opór, oraz nowego większego nosa z zamontowanym na podłodze podbródkiem, połączyło się w celu redukcji unoszenia się przodu o 50 procent. Efektem końcowym dla kierowcy jest znaczne zmniejszenie podsterowności przy dużych prędkościach.
Z myślą o cieple i wilgotności niektórych rynków zagranicznych, nowy szerszy nos mieści większy chłodnicę oraz wlot na spodniej stronie i wylot z góry, aby poprawić zarządzanie przepływem powietrza.
Koła i opony
Współpracując z długoletnim partnerem Avon, Caterham Seven CSR będzie osadzony na oponach 15-calowych, zaprojektowanych z myślą o Formule 3, które mają imponującą szerokość 10 cali z tyłu, aby wspierać przyczepność i prowadzenie. Na standardzie zamontowane będą lekkie aluminiowe 15-ramienne felgi.
Motorsport
Jako największy producent samochodów wyścigowych na świecie, nie jest zaskoczeniem, że Seven CSR powstał w wyniku intensywnego 18-miesięcznego programu testowego dla nowego Międzynarodowego Samochodu Wyścigowego. Z niezrównanym silnikiem o mocy 260 KM, najnowszy wyścigowy Caterham będzie kontynuował długoterminowy i bardzo udany program motorsportowy firmy. Nowa seria na 2005 rok obejmie sześć najlepszych torów wyścigowych na Kontynencie, w tym Spa Francorchamps, Estoril i Nurburgring.
Simon Nearn podsumowuje: „Caterham musi pozostać na szczycie swojego wybranego niszy – lekkich, wysokowydajnych samochodów sportowych. Czujemy, że zrobiliśmy kolejny ogromny krok naprzód z Seven CSR.”
„Rola Caterham jako strażnika legendy polega nie tylko na zapewnieniu jej dalszego istnienia, ale także na ciągłym rozwoju,” wyjaśnia Simon Nearn, dyrektor zarządzający Caterham Cars.
„Pomysły na rozwój Sevena są zawsze aktualne. Jednak od samego początku było jasne, że wiele zmian rozważanych w całej firmie połączy się i zostanie wprowadzonych, aby stworzyć jeden naprawdę oryginalny, całkowicie nowy model na rynek światowy.”
Zaprojektowany do wyścigów, stworzony do życia
Najnowszy Caterham przez 18 miesięcy intensywnie testowany na torach w Wielkiej Brytanii i Europie. Jak wszystkie produkty Caterham, samochód został zaprojektowany i przetestowany jako rasowa maszyna wyścigowa, a dopiero potem stworzono samochód drogowy, z zapewnionymi osiągami i wytrzymałością.