Chelsea Captiva był nową bronią Koreańczyków w ich próbie zdobycia europejskiego rynku w klasie kompaktowych SUV-ów.
Mimo amerykańskiego znaku, Captiva była produkowana w Korei, a jednym z jej najmocniejszych atutów była atrakcyjna cena.
Z długością 4,63 m, Captiva miała dużą bazę kół, co zapewniało przestronne wnętrze dla maksymalnie 7 osób.
Wnętrze było radosne i wykonane z materiałów dobrej jakości. Standardowe wyposażenie stanowiło dobry wybór.
Dostęp do trzeciego rzędu siedzeń był łatwy dzięki ławce, która składała się, a fotele w trzecim rzędzie można było łatwo wyjąć z podłogi jednym ruchem.
Captiva była głównie zaprojektowana na dłuższe wyjazdy dla większych rodzin, gdyż nie czuła się komfortowo w miejskim zgiełku. SUV był dość szeroki i niewygodny w wąskich uliczkach, a także dość ospały przy obrotach poniżej 1700 rpm.
W 2006 roku Chevrolet Captiva był dostępny w trzech wersjach wyposażeniowych: LS, LT i LT Special Model.
Nawet w wersji podstawowej, Captiva była dobrze wyposażona w klimatyzację, wspomaganie kierownicy, elektrycznie podgrzewane lusterka, wycieraczki czołowe z czujnikiem prędkości, elektryczne szyby, lustra kosmetyczne, osobno otwieraną szybę w klapie oraz przyciemniane szyby.
Podstawowa wersja LS była napędzana silnikiem benzynowym o pojemności 2.4 litra i dostępna z napędem na przednie koła.
Inną opcją silnikową był silnik wysokoprężny o pojemności 2.0 litra, który rozwijał moc 150 KM, co wystarczało do poruszania się 2-tonowym SUV-em bez odczuwania braku mocy.
Nowy Chevrolet Captiva wprowadza nowy wymiar na rynek SUV-ów w Wielkiej Brytanii. Jako produkt producentów pierwszego SUV-a z 1935 roku, Captiva jest najnowszym modelem w długiej linii prawdziwych pojazdów terenowych, oferującym doskonały stosunek jakości do ceny w stylowym i praktycznym wydaniu. Zaprojektowany z myślą o europejskim rynku, będzie dostępny z napędem na przednie lub wszystkie koła, w wersji pięcio- lub siedmioosobowej, oraz z silnikiem benzynowym 2.4 lub nowoczesnym silnikiem diesla 2.0, co sprawi, że będzie atrakcyjny dla szerokiego kręgu klientów. Captiva będzie dostępna w Wielkiej Brytanii od września 2006 roku.
Chevrolet – napędzany wartością
Nowa Captiva podkreśla siłę napędową Chevroleta – stosunek jakości do ceny. Od podstawowego modelu z silnikiem benzynowym 2.4 i napędem na przednie koła LS, po w pełni wyposażoną wersję z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem diesla 2.0 o mocy 150 KM LT, Captiva nie pozostawia nic do życzenia na żadnym poziomie. Będzie także przyciągać różnorodnych klientów, od ugruntowanych rodzin szukających bardziej stylowej alternatywy dla siedmioosobowego MPV, po osoby prowadzące aktywny tryb życia, które pragną praktycznego pojazdu ładunkowego z dobrym zachowaniem na drodze i możliwością jazdy w terenie na weekendowe wyjazdy.
Nowa generacja designu
Tuż za wartością stoi atrakcyjny design, w którym Captiva również wyróżnia się. Zapowiada wprowadzenie nowej generacji produktów Chevroleta na Europę, a zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, zawiera cechy designu, które będą rozpoznawalne w przyszłych modelach. Przykłady to mocny „wyraz” marki z wyróżniającym się logo Chevroleta; projekt deski rozdzielczej zintegrowanej z systemem rozrywki i przejrzystymi kontrolkami, jasne i informacyjne wskaźniki oraz detale na drzwiach, siedzeniach i konsoli. Dodatkowe zastosowanie nowych, wysokiej jakości materiałów oraz jeszcze większa dbałość o dopasowanie i wykończenie tworzą produkt o wysokiej jakości, który nie zdradza przystępnej ceny.
Na zewnątrz Captiva dodaje również trwały i solidny wygląd zintegrowanych paneli „ochronnych” w przednich i tylnych zderzakach oraz kontrastowych, ciemnych nakładek na progi i nadkola. Podwójne rury wydechowe we wszystkich modelach również dodają sportowego charakteru.
Praktyczność, bezpieczeństwo i pewność
Dla wszystkich grup klientów, funkcja „składania na płasko” wszystkich siedzeń będzie niezwykle przydatna podczas przewożenia długich lub ciężkich ładunków. Gdy wybrana jest wersja z siedmioma miejscami, trzecia rząd siedzeń składa się całkowicie na płasko do podłogi. Składanie trzeciego rzędu siedzeń odbywa się łatwo jedną ręką, co doceni każda drobna osoba. Dzięki sprężynowemu mechanizmowi składania, zagłówki automatycznie podnoszą się lub składają podczas operacji składania siedzeń.
Bezpieczeństwo i ochrona są oczywiste w XXI wieku, a Captiva nie pozostawia niczego przypadkowi, nawet w tej cenie. W podstawowym modelu LS standardowo znajdują się podwójne poduszki powietrzne z przodu i kurtynowe, zagłówki oraz pełne pasy trzypunktowe we wszystkich siedzeniach (w tym w trzecim rzędzie), pasy bezpieczeństwa z przodu mają napinacze oraz inteligentne przypomnienie o zapięciu, a w tylnej części znajdują się mocowania ISOFIX do fotelików dziecięcych. Poduszki powietrzne boczne są dostępne w modelach LT. Wszystkie modele są wyposażone w funkcję martwego zamka oraz alarm Thatcham kategorii 1.
Imponujący poziom standardowego wyposażenia
Captiva LS
Poziomy wyposażenia także zrobią wrażenie, nawet w podstawowym modelu LS. Dokładnie przemyślano, co jest prawdziwą potrzebą w SUV-ach, w przeciwieństwie do specyfikacji mającej jedynie na celu imponowanie. Na przykład, system wspomagania układu kierowniczego jest dodatkowo wspierany przez regulowaną kolumnę kierownicy (też teleskopową w LT). Jest klimatyzacja dla komfortu, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, wycieraczki szyby czołowej wrażliwe na prędkość, elektryczne szyby we wszystkich drzwiach, lusterka do makijażu zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, w pełni chowane pokrycie przestrzeni ładunkowej oraz tylnia szyba, którą można otworzyć oddzielnie od samej klapy bagażnika za pomocą pilota; wszystko to dla wygody. Nawet w pełni zintegrowany system rozrywki ma funkcję MP3, aby móc słuchać własnej muzyki. Przyciemnione szyby również pomagają utrzymać komfortową temperaturę w dużych szklanych powierzchniach latem. Model LS jest dostępny tylko z silnikiem benzynowym 2.4 i napędem na przednie koła.
Przechodząc do wyższych modeli
Captiva LT
Model podstawowy może być dobrze wyposażony, ale wiele więcej czeka na nas w wyższych wersjach. Modele LT są dostępne tylko z silnikiem diesla 150KM i standardowo wyposażone w 17-calowe aluminiowe felgi, zawieszenie poziomujące, półskórzaną tapicerkę, podgrzewaną szybę przednią oraz ESP, program elektronicznej kontroli stabilności. Praktyczność nie została zlekceważona w LT, z siatką zabezpieczającą ładunek, schowkiem pod siedzeniem pasażera i schowkiem na monety lub mapy w desce rozdzielczej – jest nawet chłodzony schowek, aby czekolada nie topniała latem. Modele LT mają standardowo poduszki powietrzne boczne.
Zawieszenie tylne z poziomym rozkładem zapewnia, że pojazd zachowuje dobre właściwości jezdne nawet przy pełnym załadunku, a automatyczna skrzynia biegów jest dostępna jako opcja w przypadku silnika diesla (tylko modele z siedmioma miejscami), co nie jest standardem w tym segmencie.
LT jest dostępny jako specyficzna wersja z pięcioma lub siedmioma miejscami. W modelu siedmioosobowym znajduje się siatka ładunkowa (zamiast siatki zabezpieczającej w wersji pięcioosobowej) oraz czujniki parkowania z tyłu.
Captiva LT 'Model Specjalny’ (nazwa zostanie ogłoszona bliżej daty wprowadzenia na rynek)
Na szczycie gamy znajduje się flagowy model Captiva LT 'Model Specjalny’. To naprawdę Captiva, która ma wszystko i oto kilka przykładów: 18-calowe felgi aluminiowe, pełna skórzana tapicerka, elektrycznie regulowane siedzenie kierowcy w 8 kierunkach, zmieniacz na 6 CD, system jakości powietrza z pełną klimatyzacją, tempomat oraz komputer pokładowy. Pełna specyfikacja wszystkich modeli Captiva zostanie podana później.
Widoczność i komfort – doskonała kombinacja do jazdy
SUV-y mają praktyczne zadanie do spełnienia dla rodziny, ale także oferują poczucie większego bezpieczeństwa podczas jazdy, co jest szczególnie doceniane przez kobiety. Pozycja „dowodzenia” zapewnia doskonały widok we wszystkich kierunkach, a sterowanie jest lekkie i wygodne. Wewnątrz Captiva jest wystarczająco dużo miejsca dla pięciu dorosłych, aby podróżować w wielkim komforcie. Trzeci rząd siedzeń (dostępny w modelu LT) pomieści dwóch nastolatków w wygodzie, a nawet dorosłych podczas krótszych podróży. Imponującą cechą jest łatwe składanie trzeciego rzędu oraz składanie na płasko dla obu rzędów, a duża hydraulicznie wspomagana klapa bagażnika z szerokim otwarciem sprawia, że duży bagażnik jest łatwy do załadunku (do lekkich zakupów, zdalnie otwierana szyba bagażnika jest prawdziwym udogodnieniem, otwierając się bez konieczności odblokowywania reszty pojazdu).
Napęd na przednie lub wszystkie koła – wybór należy do Ciebie
Chevrolet skupił dużą uwagę na prowadzeniu Captiva. „Jak samochód” było kluczowym hasłem, z lekkim sterowaniem i hamulcami, stabilnymi właściwościami jezdnymi i dobrą przyczepnością w różnych warunkach drogowych. Dodając doskonałą widoczność z podniesionej pozycji kierowcy, Captiva jest przyjemna w prowadzeniu. Podsumowując, model LS z napędem na przednie koła ma wszystkie cechy samochodu rodzinnego.
Dodając elektronicznie kontrolowany system napędu na wszystkie koła, który jest standardem w modelach LT, uzyskujemy dodatkowy wymiar znacznie poprawionej przyczepności na drodze w trudnych warunkach oraz zdolności do jazdy w terenie.
Jednak to na drodze inteligentny system napędu na wszystkie koła ma największe znaczenie dla większości właścicieli. System łączy napęd na przednie koła z napędem na tylne koła, kiedy warunki tego wymagają. W czasie intensywnych opadów deszczu, śniegu lub na śliskich drogach, napęd na wszystkie koła zapewnia optymalną przyczepność, dając większy spokój umysłu, uruchamiając się, gdy wykryje rozpoczęcie poślizgu. Captiva nie jest „off-roaderem” w stylu bardziej tradycyjnych (i zdecydowanie droższych) pojazdów, które mają dodatkowe i blokujące centralne mechanizmy różnicowe oraz ciężkie skrzynie biegów niskiego zakresu, ale jest wciąż bardzo zdolna w trudnych warunkach.
Elektronicznie kontrolowany napęd na wszystkie koła Captiva radzi sobie doskonale na błotnistej drodze prowadzącej do domku letniskowego w Walii, podczas ucieczki z mokrego pola na British Grand Prix po letnim deszczu lub w czasie rzadkich zimowych opadów śniegu. Co ważne, ta zdolność jest połączona z minimalnym wzrostem masy, tak aby nie wpływać na ekonomikę paliwową, co potwierdza wynik ponad 37 mpg w cyklu EC.
ESP dla bezpieczeństwa w czasie jazdy
Kolejną cechą zapewniającą bezpieczeństwo podczas jazdy jest ESP (Program Elektroniki Stabilizacji). Ten zaawansowany, inteligentny system składa się z szeregu przyrządów stabilizujących i jest standardowo montowany w pakiecie napędu na wszystkie koła. Napęd na wszystkie koła działa bezproblemowo z ESP i aktywuje się, gdy jeździsz może trochę bardziej zdecydowanie przez zakręty lub kiedy warunki stają się śliskie i trudniejsze. Monitoruje informacje z kierownicy, opon, hamulców i pedału przyspieszenia i automatycznie dokonuje wszelkich potrzebnych korekt, aby zapewnić, że jesteś zawsze monitorowany i reaguje na twoje sygnały. Zapewnia to bezpieczniejszą, płynniejszą i bardziej kontrolowaną jazdę, kontrolując przyczepność, szczególnie gdy warunki są niesprzyjające – na przykład lód i śnieg lub intensywne opady deszczu. Co ważne, stwierdzono, że ESP zmniejsza wypadki z obrażeniami osobistymi, automatycznie przerywając przyspieszenie lub balansując hamulce, aby uniknąć poślizgu. Funkcje ESP obejmują również Wspomaganie Hamulców Hydraulicznych (HBA) oraz Aktywną Ochronę przed Przewróceniem (ARP), wykrywając sytuacje awaryjne i zapewniając, że hamowanie jest bardziej zrównoważone, szybsze lub mocniejsze w zależności od warunków, co czyni go jedną z najbezpieczniejszych technologii jazdy dostępnych obecnie na rynku.
ESP zapewnia również funkcję zjazdu ze wzniesienia (HDC) tak, aby kontrola i przyczepność pojazdu w śliskich warunkach ze spadkiem były zarządzane przez elektronikę jako główna pomoc dla kierowcy. ESP zapewnia także większą stabilność podczas holowania przyczepy lub karawany.
Jazda jak samochód
Jazda „jak samochód” dotyczy również silników. Captiva jest napędzana zarówno silnikami benzynowymi, jak i Diesla, chociaż z większą ekonomi spalania (a co za tym idzie, mniejsza emisja CO2) silnik diesla dominuje w ofercie. Co ważne, i nie jest to „norma” w tym sektorze, silnik diesla jest również dostępny z automatyczną skrzynią biegów. Podstawowy model LS napędzany jest tylko benzyną z silnikiem 2.4 o mocy 142 KM przy 5200 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 220 Nm przy 4000 obr./min. Połączenie paliwowe silnika benzynowego Captiva 2.4 wynosi 28.5 mpg.
Silnik diesla 2.0 o mocy 150 KM to pierwszy z zupełnie nowej rodziny silników diesla, które zostały opracowane wspólnie przez GM Powertrain i GMDAT z VM Motori. Dzięki aluminiowym głowicom cylindrów i zaawansowanym systemom wtryskowym, silniki diesla są wyrafinowane, czyste i efektywne. W Captiva silnik wyposażony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii, co zapewnia moc i moment obrotowy dopasowane do charakterystyki Captivy.
W tej aplikacji jednostka 16-zaworowa oferuje 150 KM przy 4000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 310 Nm przy 2000 obr./min. W cyklu mieszanym EC, zużycie paliwa wynosi bardzo przyzwoite 37.1 mpg. Wszystkie modele diesla będą wyposażone w filtr cząstek stałych.