CHEVROLET Captiva 2011-Present

CHEVROLET Captiva 2011-Present

Przejdź do galerii zdjęćCHEVROLET Captiva 2011-Present

Chevrolet podjął ostatnią próbę zdobycia rynku europejskiego, wprowadzając wersję Opela Antara sprzedawaną pod marką z charakterystycznym logo w kształcie bow-tie, znaną jako Captiva.

W 2006 roku GM zaprezentował nowego kompaktowego SUV-a na różnych rynkach na całym świecie. Pojazd sprzedawany był pod różnymi markami, od Chevroleta po Vauxhalla i Saturn. Choć w niektórych krajach auto zrobiło dobre wrażenie, to w innych nie znalazło swojego miejsca. Walcząc z konsekwencjami światowego kryzysu gospodarczego, Chevrolet odświeżył Captivę na całym świecie, w tym w Europie.

Wprowadzono nowy przedni zderzak. Zamiast starszych, opływowych reflektorów, model z 2011 roku zyskał bardziej kanciasty i męski wygląd. Wyższy grill Antary miał poziomą listwę, na której umieszczono złoty znaczek w kształcie bow-tie. Z tyłu zespół projektowy zdecydował się na zamontowanie przezroczystych soczewek na lampach tylnej.

Chevrolet poprawił także wnętrze Captivy. Projektanci zainstalowali nową deskę rozdzielczą, na której wskaźnik paliwa oraz wskaźnik temperatury płynu chłodzącego umieszczono pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem. Nowy system infotainment znalazł swoje miejsce na szczycie centralnego panelu, z ulepszonym systemem nawigacji.

GM zaktualizował silniki, wprowadzając nowy, 2.2-litrowy turbodiesel, który zastąpił poprzednią jednostkę 2.0-litrową. Oferował o 34 konie mechaniczne więcej niż swój poprzednik, a dzięki nowej 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów zapewniał niższe spalanie. W przypadku jednostek benzynowych Chevrolet zastąpił silnik 3.2-litrowy nowszym, bardziej wydajnym, 3.0-litrowym V6. Mimo to, auto nie zdołało uratować marki Chevrolet na europejskim rynku.

Louis Chevrolet byłby dumny z najnowszego SUV-a, nowego Chevroleta Captiva. W 2011 roku Chevrolet wprowadził znaczące zmiany w swoim pełnokrwistym kompaktowym SUV-ie, w tym nowy, świeży design nadwozia, który nadaje mu jeszcze bardziej pewny i dynamiczny wygląd; zupełnie nową gamę potężnych i oszczędnych silników; modyfikacje podwozia, które poprawiają komfort jazdy i prowadzenie, oraz unowocześnione wnętrze.

Chevrolet był twórcą pierwszego samochodu typu SUV już w latach 30. XX wieku z kultowym modelem Suburban, którego nazwa przetrwała aż siedem dekad i wciąż jest popularna w USA.

„Właściciele Chevroleta Captiva mieli już spory wybór, z pięcioma lub siedmioma miejscami oraz napędem na cztery lub tylko na przednie koła,” mówi Wayne Brannon, prezydent i dyrektor zarządzający Chevrolet Europe. „Captiva 2011 oferuje cztery nowe silniki połączone z nową sześciobiegową skrzynią biegów; silnik benzynowy o pojemności 2.4 litra, 258-konny silnik V6 3.0 litra oraz dwie wersje silnika wysokoprężnego o pojemności 2.2 litra.”

Pomimo wszystkich zmian i ulepszeń, nowy Chevrolet Captiva zachowuje zalety swojego elastycznego, teatralnego układu siedzeń w trzech rzędach, który komfortowo pomieści do siedmiu pasażerów oraz elektronicznie sterowany system napędu na wszystkie koła, który rozdziela moc w razie potrzeby.

„Kiedy oryginalna Captiva weszła na rynek pod koniec 2006 roku, oznaczała to punkt zwrotny dla marki, wyraźny sygnał intencji Chevroleta, aby stać się kluczowym graczem na bardzo konkurencyjnym rynku europejskim. Po czterech latach, Captiva przyciągnęła wielu ludzi do marki Chevrolet po raz pierwszy, a jej design, jakość i wszechstronność były wymieniane przez właścicieli jako szczególne atuty,” kontynuował Brannon.

Chevrolet Captiva uchwyca ducha czasów

Atrakcyjność pojazdu takiego jak Chevrolet Captiva polega na tym, że spełni swoje obowiązki podczas zakupów jednego dnia, a następnego zabierze połowę drużyny piłkarskiej na mecz, a w weekend posłuży do jazdy w terenie lub na plażę.

To właśnie ta nowoczesna wszechstronność i nastawienie „da się zrobić” najlepiej oddają ducha takiego samochodu jak Captiva, dlatego oczekuje się, że będzie on atrakcyjny nie tylko dla rodzinnych kierowców, ale także dla każdego, kto szuka alternatywy dla konwencjonalnego sedana czy hatchbacka, pojazdu, który mówi coś o ich stylu życia.

Wayne Brannon, prezydent i dyrektor zarządzający Chevrolet Europe, uważa, że teraz jest doskonała okazja dla nowej Captivy, aby zdobyć większy udział w rynku. „Nowy model jest bardzo współczesnym samochodem, zaprojektowanym z myślą o rodzinach i ich codziennych potrzebach, ale także dla tych, którzy chcą wyjść i przeżyć przygody. O to właśnie chodzi w SUV-ie takim jak Chevrolet Captiva, wyraża on coś i dla wielu jest przedłużeniem ich stylu życia. Nowa Captiva personifikuje również to, co reprezentuje marka Chevrolet, przekraczając granice statusu społecznego czy zawodu, a my wierzymy, że przypadnie do gustu ludziom z różnych środowisk.”

W całej Europie, Chevrolet Captiva sprzedał się w około 120 000 egzemplarzy od końca 2006 roku, a jego popularność nie ogranicza się do jednego regionu; mocne wyniki sprzedaży odnotowano we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Turcji, Francji i Wielkiej Brytanii. Popularność segmentu SUV-ów nie pokazuje oznak osłabienia; w 2005 roku stanowił on 6,2% całkowitego rynku europejskiego, podczas gdy na koniec października 2010 roku jego udział wzrósł do blisko 10%. W Zachodniej i Środkowej Europie segment ten stanowi 9% wszystkich sprzedaży, teraz na równi z sektorami samochodów średniej wielkości i mini, które jeszcze kilka lat temu przyćmiewały sprzedaż SUV-ów.

Design Zewnętrzny

Niewielu może zaprzeczyć, że aktualny Chevrolet Captiva ma atrakcyjny profil i pewną postawę, która wygląda tak świeżo i nowocześnie jak w dniu jego wprowadzenia – chyba że zobaczysz nowego Chevroleta Captiva, który jest doskonałym przykładem silnego designu, udoskonalonego we wszystkich odpowiednich obszarach, aby zapewnić mu bardziej dynamiczny wygląd, ale bez utraty esencji oryginalnego projektu Captivy.

Taewan Kim, wiceprezydent GM ds. wzornictwa, odpowiedzialny za projekt Captivy: „Kluczowym elementem nowego designu Captivy jest pewność siebie. Zmiany, które wprowadziliśmy w przednim profilu, nadają nowemu Chevroletowi Captiva jeszcze bardziej sportową postawę i silny ogólny charakter. Chcieliśmy zapewnić, że nie stracimy ducha oryginalnego modelu, dając mu jednocześnie silniejszy i bardziej wyrafinowany wygląd. Captiva ma obecność, ale nie wygląda na przesadnie dużą; wygląda na zdolną, ale także kompaktową.”

Wiele cech jest od razu zauważalnych, gdy patrzy się na nową Captivę z przodu. Grille z podwójnym otwarciem stały się jednym z znaków rozpoznawczych Chevroleta, a ich intencje w Captivie są jednoznaczne: znacznie większy niż w modelu poprzednim, wygląda charakterystycznie i nowocześnie dzięki wyjątkowej spłaszczonej strukturze plastra miodu i chromowanym elementom, nadając nowemu modelowi niemal sportowy charakter.

W centralnej linii między każdym grillem znajduje się wyraźny rodzinny logo Chevroleta, dziesięć procent większe niż wcześniej, z wykończeniem w strukturalnym złotym kolorze.

Tuż nad grillem, aluminiowa maska Captivy jest całkowicie nowa, jej wklęsłe i uformowane linie zostały zaprojektowane, aby nadać przedniemu profilowi bardziej agresywny i potężny wygląd. Współpracując z nową maską, reflektory przyjmują bardziej zdecydowany kształt, podczas gdy cylindryczne lampy, umieszczone w obudowach, wyglądają na nowoczesne i luksusowe.

Obszar wokół przednich lamp przeciwmgielnych w dolnej części przedniego zderzaka otrzymał wiele uwagi, dzięki czemu kontur lampy przeciwmgielnej teraz płynnie łączy się z osłoną, co nadaje całemu przodowi bardziej jednorodny wygląd.

Projektanci odnoszą się także do „linii charakteru” wkomponowanych w nowy kształt przedniego zderzaka. Zostały one sprytnie uformowane tak, aby wchodziły w boki nadwozia, co nie tylko dodaje Captivie bardziej agresywnego charakteru z przodu, ale również wpływa na ogólną postawę, gdy patrzy się na nowy samochód z boku, ponieważ linia wznosi się w kierunku tylnej części pojazdu.

Sportowy, muskularny profil

Przechodząc do przednich błotników, boczne wentylacje powietrza zostały przekształcone i przyjęły bardziej kanciasty kształt, aby podkreślić sportowe zamiary nowej Captivy. Znajdują się w linii z wznoszącą się linią barków, która biegnie wzdłuż profilu aż do grupy tylnych świateł, nadając nowemu Chevroletowi Captiva jego ogólną postawę.

Przednie błotniki Captivy również mają nowo uformowane, bardziej muskularne nadkola – kompletnie z wytrzymałymi osłonami ochronnymi – i są w stanie pomieścić większe rozmiary kół, od 17 do 19 cali. 19-calowe koło jest standardowym wyposażeniem w modelach z najwyższej półki, ale wszystkie Captivy wyposażone są w atrakcyjne, solidne felgi aluminiowe o pięcioramiennym lub sześcioramiennym wzorze.

Liczne detale nadają nowemu Chevroletowi Captiva ekskluzywny wygląd, takie jak chromowa listwa biegnąca wzdłuż dolnej krawędzi okien i kierunkowskazy zintegrowane w zewnętrznych lusterkach, które są teraz standardowym wyposażeniem. Świadome zastosowanie „pięknej stali” zastosowano również wokół górnej i dolnej osłony grilla, w obrzeżach lamp przeciwmgielnych, w bocznych osłonach nadwozia i wentylacjach przednich błotników. W zależności od wersji, Captiva może być wyposażona w czarne relingi dachowe i klamki w kolorze nadwozia lub srebrne relingi dachowe i klamki.

Charakterystyczny zagięty kształt w C-słupku Captivy pozostaje, a wraz z kształtem tylnego bocznego okna i opadającą linią dachu, nadaje Captivie coupe-owy charakter w tylnej części.

Odnośnie profilu nowej Captivy, Taewan Kim powiedział: „Patrząc na nowy model od A-słupków do tyłu, Chevrolet Captiva zasadniczo zachowuje swoją piękną sylwetkę. Wszystkie zmiany w designie przodu są harmonijne z profilem i przyczyniają się do silniejszej, bardziej sportowej postawy. Zapewniają one, że nowa Captiva ma wygląd, który natychmiastowo rozpoznaje się jako członek tej samej rodziny Chevroleta co Spark, Cruze i Orlando.”

Tył nowego Chevroleta Captiva pozostaje taki, jaki był, zdefiniowany przez dużą tylną klapę z rozdzielonym szkłem tylnym, które otwiera się niezależnie; duże, pionowe tylne lampy z okrągłymi sygnalizatorami i światłami cofania; zewnętrzne zawiasy tylnej klapy SUV; podwójne wydechy po lewej i prawej stronie oraz wyraźna srebrna osłona podwozia.

Na koniec, nowy wachlarz kolorów nadwozia idealnie dopełnia wygląd Captivy.

Design Wnętrza

Wsiadając do nowej Captivy, pierwsze wrażenie to obfitość światła i przestronności. To cecha, która zawsze była obecna w Chevrolecie Captiva, ale teraz, w połączeniu z ulepszeniami w designie zewnętrznym, atmosfera we wnętrzu została podniesiona na wyższy poziom pod względem jakości i funkcjonalności.

Wciąż dostępna z pięcioma lub siedmioma miejscami i z przestrzenią do przechowywania, która jest jedną z najlepszych w klasie. Nowe, ulepszone wnętrze Captivy oferuje teraz szereg nowych wykończeń i faktur, nadając nowemu modelowi wyższy charakter.

Wiele elementów znajdujących się w kabinie zostało niedawno wprowadzonych w innych nowych Chevroletach, aby zapewnić, że najlepsze cechy rodzinne są konsekwentnie obecne w całym zakresie modeli, podczas gdy kilka innych, takich jak elektryczny hamulec ręczny, to cecha premium, z reguły zarezerwowana dla wyższych segmentów pojazdów.

Do cech, które można znaleźć w innych nowych wnętrzach Chevroleta, jednym z kluczowych znaków rozpoznawczych jest podwójna deska rozdzielcza i okrągła przednia fascia, co dobrze ilustruje wnętrze Captivy. Zainspirowana Corvette podwójna deska rozdzielcza nadaje kabinie naturalną symetrię, podczas gdy okrągła fascia, która płynie od deski rozdzielczej do górnych części drzwi kierowcy i pasażera, nadaje przodowi kabiny spójny, zintegrowany wygląd.

Wiceprezydent GM ds. wzornictwa Taewan Kim wyjaśnia, co zespół projektowy chciał osiągnąć w nowym wnętrzu Chevroleta Captivy: „Patrząc na wnętrze z nowej perspektywy, celem było zaoferowanie połączenia wygody luksusowego sedana z przestronną atmosferą i praktycznością charakterystyczną dla MPV. Osiągnęliśmy to dzięki zastosowaniu wyższej jakości tekstur i wykończeń w połączeniu z charakterystycznym dla Chevroleta konstrukcyjnym stylem wnętrza panelu instrumentów; jednocześnie obfitość przestrzeni do przechowywania oraz wszechstronność oferowana przez pięć lub siedem miejsc podkreśla przestronność i praktyczność Captivy.”

Percepcja jakości poprawiona

Percepcja jakości w kabinie została znacznie poprawiona dzięki nowej Captivie. Szereg ulepszeń, które mogą wydawać się drobne indywidualnie, w zbiorze sumują się do poważnej modernizacji, która przenosi Chevroleta Captivę na wyższy poziom.

Taewan Kim mówi: „Zastosowanie nowych i różnych wykończeń, takich jak metalowe i chromowane, przekazuje poczucie bogactwa, ale także nadaje nowemu wnętrzu poczucie przestronności. Wyprowadzają one na pierwszy plan niektóre detale, takie jak włączniki, nadając kabinie bardziej luksusowy charakter. Klienci będą czuć, że otrzymują świetną jakość za swoje pieniądze, gdy zobaczą nowe wnętrze i jego wyposażenie.”

Przykłady tego obejmują nowe materiały siedzeń, satynowe chromowane pierścienie, które akcentują wentylację kabiny, które zostały przekształcone dla lepszej wentylacji i osuszania, poziome wykończenie, które biegnie na pełnej szerokości wnętrza pomiędzy dolnym a górnym panelem instrumentów oraz przeprojektowany, bardziej premium dźwignię zmiany biegów.

Zgodnie z DNA wnętrza Chevroleta, oświetlenie wnętrza w panelach kontrolnych jest teraz wyraźne, nowoczesne, w kolorze lodowobłękitnym, a analogowy zestaw wskaźników również został unowocześniony.

Centralny panel wyposażono w nowy zegar cyfrowy, a nowe przyciski do ogrzewania siedzeń zostały przemieszone na dolną część wyświetlacza multimedialnego dla lepszej ergonomii. Przełączniki do elektrycznych luster i reflektorów również zostały przemieszone, aby ułatwić i zapewnić bezpieczny zasięg dla kierowcy.

Konsola centralna zyskała nowy wygląd z nowym winylowym wykończeniem i wnętrzem; została też nieco przesunięta niżej niż wcześniej – i jest nieco dłuższa – aby poprawić położenie podłokietnika.

Praktyczność i wszechstronność wciąż obecne

Praktyczne cele nie zostały zgubione w dążeniu do lepszej jakości i wykończenia. W rezultacie kabina nowej Captivy jest tak funkcjonalna, jak i atrakcyjna, z przestrzenią do przechowywania, która odpowiada na coraz bardziej zróżnicowane potrzeby dzisiejszych kierowców.

Jej reputacja jednego z bardziej wszechstronnych SUV-ów na rynku utrzymuje się dzięki dostępności siedmiomiejscowej wersji, gdzie dodatkowe dwa miejsca są umieszczone w stylu teatralnym w trzecim rzędzie. Dostęp jest prosty, ponieważ drugi rząd można łatwo złożyć do przodu. Gdy trzeci rząd nie jest potrzebny, można go złożyć praktycznie na równo, uzyskując objętość bagażnika do drugiego rzędu wynoszącą 769 litrów (477 litrów poniżej linii okien). Składając na płasko zarówno drugi, jak i trzeci rząd, obszar bagażowy zwiększa się do 1 577 litrów (942 litry poniżej linii okien), co czyni go jednym z najbardziej pojemnych w klasie kompaktowych SUV-ów. Nawet z trzema miejscami w tylnym rzędzie, Chevrolet Captiva ma użyteczne 97 litrów dostępnej przestrzeni.

Znaczną przestrzeń zyskuje się dzięki zastosowaniu elektrycznego hamulca ręcznego, którego przełącznik znajduje się u podstawy konsoli centralnej. W pełni wykorzystano przestrzeń tylnej konsoli, w tym integrację podwójnych uchwytów na kubki, które wsuwają się pod podłokietnik konsoli, odsłaniając dodatkową przestrzeń do przechowywania.

Dodatkowe miejsca do przechowywania obejmują kieszenie z tyłu przednich siedzeń, duże schowki w drzwiach, a w modelach z wykończeniem LT lub LTZ, szufladę pod siedzeniem pasażera z przodu.

Nowa Captiva zachowuje swoje hojne wymiary wnętrza; przestrzeń na ramiona w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń wynosi 1455 mm, natomiast przestrzeń na nogi to 1036 mm z przodu i 946 mm z tyłu; wysokość głowy to 1026 mm z przodu i 1017 mm z tyłu.

Captiva jest wyposażona w złącze Aux-in i łączność Bluetooth z poleceniami zintegrowanymi w kierownicy jako standard, a także port USB oferowany z 7-calowym systemem nawigacji.

Jakość dźwięku wewnątrz kabiny została poprawiona, ponieważ głośniki audio zostały przestawione w drzwiach, a szereg ulepszeń inżynieryjnych w akustyce wnętrza – w tym na przedniej szybie, drzwiach i podsufitce – przyczyniły się do redukcji hałasu drogowego, wiatrowego i silnikowego.

Jazda i Prowadzenie

Od momentu swojego debiutu, Chevrolet Captiva był wyposażony w szereg technologii podwozia i aktywnego bezpieczeństwa, takich jak ABS, ESC i TCS. Jednak szereg ulepszeń w podzespołach podwozia nowego modelu sprawił, że Captiva stała się jeszcze bezpieczniejsza, bardziej zrównoważona i przyjemniejsza w prowadzeniu na drodze.

Wiarygodność nowej Captivy jako prawdziwego SUV-a opiera się na opcji najnowszego aktywnego napędu na wszystkie koła, co oznacza, że Chevrolet Captiva ma nie tylko znakomite rezerwy bezpieczeństwa, ale w swojej naturze może zostać zabrany z utwardzonej trasy, gdy jego pasażerowie poczują się bardziej przygodowo.

Podwozie posiada zawieszenie McPherson z przodu oraz niezależną oś czterowachlarzową z tyłu. Wszystkie cztery koła są wyposażone w wentylowane hamulce tarczowe – 296 mm z przodu i 303 mm z tyłu – oraz nowoczesny system ABS, który ma czujniki na wszystkich kołach i jest standardem we wszystkich modelach. W nowej Captivie wprowadzono poprawki w oprogramowaniu ABS, aby jeszcze bardziej zmniejszyć drogi hamowania.

Nowa Captiva jest standardowo wyposażona w elektronicznie sterowane, wrażliwe na prędkość wspomaganie kierownicy, co oznacza mniejszy wysiłek kierowcy i lepszą precyzję kierowania.

Po raz pierwszy w Chevrolecie Captiva, wszystkie pojazdy będą wyposażone w system pomocy przy ruszaniu na wzniesieniu (HSA). Ta inteligentna funkcja zapewnia, że żaden kierowca nie musi martwić się o wycofywanie się na wzgórzach, gdy rusza z miejsca; HSA utrzymuje pojazd na nachyleniach 3% lub stromszych przez 1,5 sekundy po zwolnieniu pedału hamulca, aby wspierać płynniejszą i bezpieczniejszą jazdę.

Na drodze to właściciele nowej Captivy poczują poprawki w podzespołach podwozia. Specjalna uwaga została poświęcona poprawie charakterystyki zakrętów przez redukcję przechyłów nadwozia, a także poprawę komfortu jazdy. W związku z tym, sztywność sprężyn z przodu zwiększono z 30 N/mm do 33 N/mm dla lepszej stabilności jazdy; tłumiki sprężyn zostały osłabione dla lepszego izolacji jazdy; przechył nadwozia został zredukowany dzięki użyciu większej przedniej stabilizatora, podczas gdy przednie gumy zostały dostosowane dla poprawy odczucia wstrząsów i minimalizacji wibracji.

Z tyłu, stawki tłoków i sprężyn zostały zwiększone, aby poprawić izolację, a większa tylna belka stabilizatora wprowadzona w celu poprawy równowagi tyłu pojazdu, podczas gdy zastosowanie hydraulicznego łącznika tylnego wprowadza redukcję pionowych wstrząsów podłogi.

Napęd na cztery koła, gdy go potrzebujesz

Klienci zachowają możliwość wyboru między napędem na dwa i cztery koła. Opcjonalny aktywny na żądanie napęd na cztery koła włącza tylne koła za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła, aby zapewnić optymalną trakcję w mgnieniu oka, gdy jest to potrzebne. Rozkład momentu obrotowego przodu do tyłu można ciągle i automatycznie zmieniać do proporcji 50:50. W normalnych warunkach 100% napędu idzie na przednie koła.

Oprócz poślizgu kół, system AWD również wykrywa prędkość silnika, prędkość pojazdu, kąt odchylenia i kąt skrętu. System napędu na wszystkie koła jest w pełni zintegrowany z systemem ABS i ESC, aby zapewnić jeszcze większą kontrolę.

ESC opanowuje sytuację

Elektryczny program stabilizacji pojazdu nowej Captivy jest zaawansowanym systemem, który działa na poszczególnych kołach, aby zapobiec utracie przyczepności, a tym samym utracie kontroli. Analizując szereg danych, takich jak prędkość pojazdu, kąt skrętu i kąt odchylenia, automatycznie interweniuje w sytuacji krytycznej; na przykład, jeśli wykryje nadsterowność, zablokuje przednie koło po zewnętrznej stronie zakrętu, podczas gdy podsterowność korygowana jest przez spowolnienie wewnętrznego tylnego koła.

ESC obejmuje szereg indywidualnych funkcji, z których każda ma swoje konkretne aktywne role w zakresie bezpieczeństwa i są one kontrolowane przez wysokoprędkościową linię danych CANBUS. Do funkcji indywidualnych należy hydrauliczne wspomaganie hamulców, system kontroli zjazdu oraz aktywna ochrona przed przewróceniem.

Hydrauliczne wspomaganie hamulców zwiększa siłę hamowania w sytuacjach awaryjnych, rozpoznając, czy pedał hamulca został nagle naciśnięty przez kierowcę, co zmniejsza ogólne drogi hamowania; system kontroli zjazdu pozwala kierowcy skoncentrować się wyłącznie na skręcie, automatycznie spowalniając pojazd na stromych wzniesieniach, bez potrzeby trzymania mocno pedału hamulca.

Ponieważ SUV-y generalnie mają wyższe środki ciężkości niż inne samochody osobowe, aktywna ochrona przed przewróceniem to kolejny strażnik w ekstremalnych sytuacjach. Jest w stanie wykrywać nagłe boczne ruchy pojazdu, które mogą być typowe przy omijaniu przeszkody, i w ten sposób zmniejsza przyspieszenie boczne na przednim kole, aby zapobiec powstawaniu przechyłów i przewrotów.

Kombinacje kół i opon

Ustawiając nowego Chevroleta Captiva doskonale, w formie standardowej dostępna jest najwyższa wersja LTZ z eleganckimi 19-calowymi kołami. Nowe 19-calowe obręcze są wyposażone w opony o profilu 235/50 R19.

Inne poziomy wyposażenia również mają hojne kombinacje kół i opon, zaprojektowane nie tylko w celu poprawy profilu Captivy, ale także zapewnienia pasażerom cichej i komfortowej jazdy. Modele LT Plus są wyposażone w 18-calowe koła i opony o profilu 235/55 R18, podczas gdy modele LS i LT są standardowo wyposażone w 17-calowe obręcze z oponami o profilu 235/60R17. Wszystkie felgi aluminiowe mają atrakcyjny, solidny wzór pięcioramienny lub sześcioramienny.

Prace nad podwoziem Captivy miały wyraźnie europejski charakter i były głównie prowadzone w zakładach GM w Pferdsfeld w Niemczech oraz w Millbrook Proving Ground w Bedfordshire, Wielka Brytania.

Inżynieria i Jakość

Duma w kolorowej broszurze pokazowej Chevroleta Captiva może przypadać pięknemu przedniemu designowi, osiągom nowej gamy silników lub wyrafinowanej atmosferze odnowionej kabiny. Jednak prace prowadzone pod maską, aby uczynić doświadczenie posiadania lepszym, mają równie duże znaczenie.

Może nie zawsze przyciągać uwagę mediów, ale to rodzaj inżynieryjnej dbałości o szczegóły, która prowadzi bezpośrednio do poprawy wyrafinowania, komfortu i jakości dla kierowcy i pasażerów. I tu nowa Captiva zyskała na wielu polach: elektryka, poprawy hałasu i wibracji oraz udoskonalone akustyki.

Niektóre z postępów elektrycznych – jak te wewnątrz kabiny – są bardziej oczywiste i obejmują złącze Aux-in i łączność Bluetooth z poleceniami zintegrowanymi w kierownicy, standardowe we wszystkich wersjach. Nowa Captiva jednak korzysta również z lepszej oszczędności paliwa i dłuższej żywotności komponentów elektrycznych dzięki technologiom „niewidocznym”, takim jak zastosowanie Regulowanej Kontroli Napięcia (RVC), „inteligentnego” systemu, który nieustannie reguluje napięcie elektryczne Chevroleta Captivy.

Właściciele nowego modelu mogą się spodziewać, że temperatura powietrza i atmosfera wewnątrz kabiny będą lepiej kontrolowane i monitorowane. Nowy moduł ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) oraz filtr powietrza kabiny poprawiają kontrolę temperatury oraz dystrybucję powietrza wokół kabiny, a także redukują cząstki, kurz i inne zanieczyszczenia z zewnątrz. System wyposażono w nowe wentylatory, które działają przy zmniejszonym poziomie hałasu, ale bez poświęcania wydajności.

Wiele działań podjęto w zakresie hałasu, wibracji i szorstkości (NVH), aby poprawić ogólne wyrafinowanie. Niektóre z tych zmian dotyczą podwozia Captivy, na przykład system AWD zyskał poprawioną izolację mocowania, co pozwala na wykorzystanie niższych prędkości silnika bez niewygodnych wibracji; silnik ma nową hydrauliczną mocowanie, które redukuje wibracje na biegu jałowym; intensywność dźwięku silnika wewnątrz kabiny została zredukowana i jest teraz o ponad 3 dB niższa niż w modelu wyjściowym, podczas gdy nowa struktura przedniego podwozia również poprawiła osiągi NVH.

Ponieważ nowa karoseria Captivy została usztywniona, poprawiła się niska częstotliwość hałasu wewnątrz kabiny, ale także wprowadzono nowy pakiet uszczelniający, aby zredukować hałas wiatru wokół pojazdu.

Akustyka kabiny jest krystalicznie czysta

Wiele prac rozwojowych w zakresie NVH zrealizowano z wykorzystaniem holistycznego podejścia, aby zapewnić, że pasażerowie wewnątrz kabiny mogą swobodnie rozmawiać i cieszyć się komfortowymi poziomami hałasu.

Aby poprawić akustykę i zredukować ilość nawracających hałasów, wprowadzono szereg zastosowań w całościowy pakiet, w tym nową akustycznie laminowaną przednią szybę, zaktualizowane uszczelki drzwi, lepsze łaty tłumiące w tylnych błotnikach w celu zwiększenia izolacji między pasażerami a przestrzenią ładunkową, zaktualizowane akustyczne poszycia nadkoli w celu tłumienia hałasu drogowego i zaktualizowaną akustyczną podsufitkę.

Silniki i Skrzynie Biegów

Pod piękną nową maską Chevroleta Captivy wprowadzono najważniejsze zmiany. Dostępne będą aż cztery nowe, potężne silniki, w połączeniu z nową sześciobiegową skrzynią ręczną lub automatyczną. Razem zapewnią one właścicielom Captivy celowe i efektywne doświadczenie jazdy oraz uczynią nową Captivę jednym z najpotężniejszych SUV-ów na rynku.

Nowa gama silników, która obejmuje dwa silniki benzynowe o pojemności 2.4 i 3.0 litrów oraz dwa warianty wysokoprężne o pojemności 2.2 litra, wdraża szereg zaawansowanych technologii mających na celu osiągnięcie optymalnej równowagi między osiągami a oszczędnością paliwa.

Po raz pierwszy w Chevrolecie Captiva zastosowano wtrysk bezpośredni i zmienny czas otwarcia zaworów (VVT) w silniku V6 o pojemności 3.0 litra z najwyższej półki. Nowy silnik benzynowy o pojemności 2.4 litra również posiada VVT.

Wszystkie silniki będą połączone z sześciobiegową skrzynią manualną lub nową sześciobiegową automatyczną, przy czym ta ostatnia jest cechą znacznie częściej spotykaną w modelach segmentu premium.

Silnik V6 o pojemności 3.0 litra oferuje więcej za mniej

Dzięki wprowadzeniu nowego silnika benzynowego V6 o pojemności 3.0 litra i mocy 258 KM, dostępnego w połowie 2011 roku, Captiva zyskuje po raz pierwszy wtrysk bezpośredni oraz zmienny czas otwarcia zaworów (VVT), a z momentem obrotowym wynoszącym 288 Nm staje się jednym z najpotężniejszych kompaktowych SUV-ów na rynku. Europejscy nabywcy SUV-ów będą mieli trudności w znalezieniu lepszych osiągów za mniej pieniędzy.

Silnik o pojemności 3.0 litra z wtryskiem bezpośrednim jest najnowszym członkiem rodziny GM zaawansowanych silników V6, które zostały opracowane i wykorzystywane na całym świecie i obejmują uznawane silniki 3.6 i 2.8 litra z VVT. Wtrysk bezpośredni dostarcza paliwo bezpośrednio do komory spalania, co tworzy bardziej kompletny spalanie mieszanki powietrza i paliwa. Mniej paliwa wymaga się do produkcji tej samej mocy niż w systemie konwencjonalnym, a w przypadku nowej Captivy zastosowanie wtrysku bezpośredniego (DI) przyczyniło się do wzrostu mocy o 15%, wzrostu momentu obrotowego o 8% oraz redukcji emisji spalin o 25% w porównaniu do poprzednich zastosowań GM.

W rzeczywistości, silnik 3.0 litra DI VVT posiada długą listę cech, które umacniają jego pozycję jako jednego z najnowocześniejszych silników benzynowych GM: aluminiowy blok silnika i głowice cylindrów, podwójne wały rozrządu z czterema zaworami na cylinder, pompa paliwowa wysokociśnieniowa napędzana silnikiem, zaawansowane wielootworowe wtryskiwacze paliwa, aluminiowe tłoki i poliuretanowe szlaki tłoków, elektroniczna kontrola przepustnicy z wbudowanym tempomatem, zaawansowany moduł sterujący silnikiem oraz znakomite poziomy tłumienia hałasu i wibracji.

Silnik V6 o pojemności 3.0 litra z wtryskiem bezpośrednim jest standardowo połączony z nową sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Maksymalna moc silnika wynosi 258 KM przy 6900 obr./min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 288 Nm przy 5800 obr./min. Prędkość maksymalna nowej Captivy z tym silnikiem wynosi 198 km/h; wyniki przyspieszenia to 8,6 sekundy na 0-100 km/h i 8,1 sekundy między 80 a 120 km/h; zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 10,7 litra/100km, a emisje są na poziomie 252 g/km.

Silnik benzynowy o pojemności 2.4 litra z zmiennym czasem otwarcia zaworów

Czterocylindrowy silnik o podwójnym wałku rozrządu (DOHC) o pojemności 2.4 litra dostarcza bardzo zdrowe 167 KM oraz 230 Nm momentu obrotowego przy 4600 obr./min, dzięki zbliżonemu poziomowi rozwoju jak jego 3.0-litrowy odpowiednik. Jest dostępny z zarówno manualną, jak i automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów.

Korzysta on również z podwójnych wałków rozrządu, czterech zaworów na cylinder oraz zmiennego czasowania zaworów – albo fazowania wałka rozrządu – co skutkuje niemal szczytowym dostarczaniem momentu obrotowego silnika w szerszym zakresie obrotów oraz zmniejszeniem emisji spalin.

Inne cechy silnika to zoptymalizowane tłoki w celu zredukowania hałasu i wibracji silnika, pełna aluminiowa konstrukcja bloku silnika oraz głowic, aby zredukować wagę, oraz wentylowany przekaźnik rozruchowy, który zwiększa wydajność rozruchu w niskich temperaturach.

Wyniki wydajności dla silnika 2.4 litra VVT z napędem na przednie koła, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, to prędkość maksymalna 190 km/h oraz czas 0-100 km/h wynoszący 10,5 sekundy; przyspieszenie w biegu (5. bieg) od 80 do 120 km/h to 15,5 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 8,9 litra/100km, a emisje to 210 g/km.

Dwa silniki wysokoprężne o pojemności 2.2 litra z wysokociśnieniowym systemem wtrysku paliwa common rail

Klienci, którzy wybiorą jeden z silników wysokoprężnych, mogą być pewni, że otrzymają najnowszą technologię i efektywność. Nowy silnik o pojemności 2.2 litra będzie oferowany w dwóch mocach, 163 lub 184 KM.

Ten najnowszej generacji silnik jest zaawansowaną, czterocylindrową jednostką z podwójnym wałkiem rozrządu, doładowaną turbosprężarką, z systemem wysokociśnieniowego wtrysku paliwa common rail oraz zmienną geometrią turbosprężarki (VGT) z intercoolerem. Zredukowane ciśnienie sprężania w porównaniu z silnikami poprzedniej generacji pozwoliło nowemu Chevroletowi Captiva osiągnąć wyższe osiągi, ale przy niższych emisjach. Poziomy CO2 silnika są poniżej kluczowych progów opodatkowania CO2, co oznacza potencjalne oszczędności dla klientów.

Nowy projekt głowicy cylindrów DOHC dla silnika wysokoprężnego 2.2 zwiększa przepływ powietrza i zmienną wirówkę, aby zredukować stukot silnika do minimum oraz poprawić osiągi i zmniejszyć cząstki stałe. Silnik jest również wyposażony w filtr cząstek stałych, bezobsługowy przez cały jego okres eksploatacji, i spełnia normy emisji Euro 5.

System wtrysku paliwa common rail Captivy działa przy wysokim ciśnieniu 1800 bar, co zapewnia precyzyjną kontrolę wtrysku i jakość we wnętrzu komory spalania, maksymalizując oszczędność paliwa i redukując emisje.

Podjęto szereg kroków, aby maksymalnie zredukować hałas silnika i utrzymać intruzje hałasu silnika wewnątrz kabiny na minimalnym poziomie. Obejmuje to zastosowanie wałów równoważących zintegrowanych w pompie olejowej, podczas gdy dwumasowe koło zamachowe eliminuje stuki z przekładni oraz niskoczęstotliwościowe rezonanse. Blok silnika został również usztywniony, aby jeszcze bardziej poprawić cechy hałasu i wibracji.

Oba silniki wysokoprężne mają niemal identyczne dane techniczne, różniąc się tylko mocą silnika i momentem obrotowym. W przypadku wersji o wyższej mocy maksymalna moc wynosi 184 KM przy 3800 obr./min, podczas gdy maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm przy zaledwie 2000 obr./min; druga wersja ma maksymalną moc 163 KM przy 3800 obr./min oraz moment obrotowy 350 Nm przy 2000 obr./min.

Wyniki wydajności dla nowej Captivy z niższą wersją 163 KM i manualną skrzynią biegów to czas 0-100 km/h wynoszący 9,9 sekundy i maksymalna prędkość 189 km/h, podczas gdy w przypadku wersji 184 KM czas 0-100 km/h wynosi 9,4 sekundy, a maksymalna prędkość to 200 km/h.

Czas przyspieszenia w biegu wynosi odpowiednio impresywne 9,6 i 11,6 sekundy, między 80 a 120 km/h na 5. biegu.

Zużycie paliwa dla obu wersji w cyklu mieszanym wynosi identyczne 6,4 litra/100 km. Emisje również są identyczne i wynoszą 170 g/km.

Manualna lub automatyczna – sześciobiegowa na okrągło

Uzupełnienie nowej gamy napędowej Chevroleta Captivy to nowa sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów. Nowa automatyczna skrzynia może być wykorzystywana w trybie pełnej automatyki, lub jeśli kierowca woli, system Driver Shift Control (DSC) pozwala na ręczne zmiany biegów, kiedy tylko ma na to ochotę.

Opracowano dwie wersje nowej automatycznej skrzyni biegów, jedną do połączenia z napędami benzynowymi i na wszystkie koła, a drugą z silnikami wysokoprężnymi, ponieważ każda została zaprojektowana do obsługi różnych poziomów momentu obrotowego silnika. Automatyczna skrzynia jest dostępna jako opcja dla wszystkich silników i jest standardem w modelu 3.0L DI VVT V6.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.