Chevrolet wprowadził mocniejszą wersję swojego kompaktowego coupe Cobalt w 2005 roku, próbując prześcignąć Civic Coupe oraz Toyotę Celica.
Chevrolet czekał kilka lat przed wprowadzeniem modelu Cobalt Coupe SS (Super Sport). Ta nazwa miała znaczenie dla fanów Chevroletta i nie powinna być przypisywana wolnemu pojazdowi tylko po to, by zwiększyć jego sprzedaż. Jednak Cobalt SS nie był wolnym samochodem w swoim segmencie. Był na równi z Dodge Neon SRT oraz Civici i Celicami.
To coupe charakteryzowało się długimi liniami, kompaktowym rozmiarem i opadającą linią dachu. Łezkowate reflektory otaczały grille z jedną poprzeczką z przodu. Agresywny design zderzaka, z siatką w kształcie litery A pośrodku, otoczoną dwoma światłami przeciwmgielnymi, zapowiadał coś bardziej sportowego. Z tyłu, łatwo było dostrzec intercooler dla wytrawnego oka. Pochylona szyba przednia i opadające tylne okno podkreślały dynamiczny wygląd samochodu. Projektanci zamontowali okrągłe lampy tylne oraz duży spoiler na bagażniku, aby dopełnić sportowy wizerunek.
W środku, producent zamontował kubełkowe fotele z przodu, z dodatkowymi bocznymi podparciami i haftem SS na oparciach. Jednak nie były to fotele, którym można by zaufać w trakcie szybkiego pokonywania zakrętów. Raczej przypominały fotele z samochodu do codziennej jazdy. Z przodu, Cobalt miał prostą, niemal nudną, konstrukcję deski rozdzielczej. Jakość materiałów nie była najwyższa, ale była funkcjonalna. Przynajmniej białe wskaźniki prędkościomierza, obrotomierza i wskaźnika paliwa wyglądały lepiej niż w zwykłym Cobalcie.
Pod maską, Chevrolet zamontował doładowany silnik o pojemności 2.0 litra. Sprężarka typu Roots od Eaton’a generowała 12 psi doładowania, co przekładało się na całkiem przyzwoity moment obrotowy w średnim zakresie.
Chelsea Cobalt to kompaktowy samochód, który został wprowadzony na rynek przez firmę Chevrolet w 2004 roku na rok modelowy 2005. Cobalt zastąpił zarówno model Cavalier, jak i Prizm jako kompaktowy samochód Chevroleta. Cobalt był dostępny zarówno jako coupe, jak i sedan, i bazował na platformie GM Delta, wspólnej również z Chevroletem HHR i Saturnem Ion. Oferowana była również wersja o wysokich osiągach, Super Sport.
W Kanadzie sprzedawano wersję Pontiaca, głównie pod nazwą Pontiac G5 przez cały okres produkcji (gdzie krótko znana była jako Pontiac Pursuit, a później Pontiac G5 Pursuit), a także jako Pontiac G4 w Meksyku w latach 2005-2006, oraz w obu krajach, Meksyku i Stanach Zjednoczonych, pod nazwą G5 w latach 2007-2009. W każdym przypadku, model G5 zastąpił związany z Cavalierem Pontiac Sunfire. Podczas gdy Cobalt był dostępny jako 2-drzwiowe coupe oraz 4-drzwiowy sedan we wszystkich krajach, w których był oferowany, model G5 był dostępny tylko jako coupe w Stanach Zjednoczonych, podczas gdy wersja sedan była sprzedawana obok coupe w Kanadzie i Meksyku.
Wszystkie Cobalty i ich odpowiedniki Pontiaca były produkowane w zakładach GM w Ramos Arizpe w Meksyku oraz Lordstown w Ohio. Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych klasyfikuje model Cobalt jako samochód subkompaktowy.
Specyfikacje
Zawieszenie przednie jest niezależne, z amortyzatorami MacPhersona, podczas gdy z tyłu zastosowano półniezależny belkę skrętną. Rozstaw osi wynosi 103,3 cala (2624 mm), co jest dłuższe niż u konkurencji, a szerokość wynosi 68,4 cala (1737 mm). Waga jest średnia w klasie, wynosząc 2681 lb (1216 kg) dla coupe i 2747 lb (1246 kg) dla sedana. Dla roku 2009, agencja EPA zwiększyła efektywność paliwową do 24 mpg-US (9,8 L/100 km; 29 mpg-imp) w mieście/34 mpg-US (6,9 L/100 km; 41 mpg-imp) na autostradzie z automatyczną skrzynią biegów i 26 mpg-US (9,0 L/100 km; 31 mpg-imp) w mieście/37 mpg-US (6,4 L/100 km; 44 mpg-imp) na autostradzie z manualną skrzynią. Moc silnika wzrosła do 155 hp (116 kW).
Zmiany roczne
2006: Do oferty dodano nie-doładowany Cobalt SS. Samochód był wyposażony w 2.4 L silnik Ecotec z naturalnym wtryskiem. Model LS stał się podstawowym modelem, podczas gdy model LT był oferowany jako średni pakiet; najwyższa wersja wyposażenia nosiła teraz nazwę LTZ. Dodatkowo, podobnie jak w przypadku większości innych pojazdów GM w tym roku, symbol Mark of Excellence GM został dodany do obu przednich błotników w pobliżu drzwi.
2007: Oba silniki zostały przestrojone na wyższą moc przy zachowaniu tej samej efektywności paliwowej. Silnik 2.2 L Ecotec uzyskał moc 148 hp (110 kW), a 2.4 L Ecotec – 173 hp (129 kW). Inne zmiany to nowa konsola, nowa kierownica oraz nowa jednostka radiowa z gniazdem wejścia audio. Dodatkowo, wszystkie modele z wyjątkiem LS i LT1 zaczęły używać wzoru śrub do kół 5×110. LS i LT1 pozostały przy standardzie 4×100. Model 2007 wprowadził również nowy 32-bitowy komputer, który zastąpił 16-bitowy z 2006 roku.
2008: 2.4 L silnik Ecotec w wersji SS coupe i SS sedan został przemianowany na „Sport Coupe” i „Sport Sedan” odpowiednio. Nowy Cobalt SS charakteryzował się silnikiem turbo o mocy 260 hp (194 kW), zastępując silnik doładowany, który był oferowany w latach 2005-2007. W środku roku efektywność paliwowa wzrosła do 25 mpg-US (9,4 L/100 km; 30 mpg-imp) w mieście, 36 mpg-US (6,5 L/100 km; 43 mpg-imp) na autostradzie w modelach LS i 1LT z manualną skrzynią biegów; teraz oznaczone jako XFE (X-tra Fuel Economy). Radio XM, boczne poduszki powietrzne dla poprawy bezpieczeństwa oraz odtwarzacz MP3 stały się standardem, zamiast opcji. Wprowadzono system stabilizacji StabiliTrak. Inne zmiany obejmowały dodanie i usunięcie kilku kolorów zewnętrznych i wewnętrznych. Nowy SS (turbo) coupe zadebiutował pod koniec maja 2008 roku, jako lifting wersji z lat 2005-2007.
2009: 2.4 L silnik Ecotec „Sport Coupe” i „Sport Sedan” zostały usunięte, a w ich miejsce wprowadzono silnik 2.2 L LAP, co poprawiło efektywność paliwową i moc; do oferty dodano także sedan SS. Trzy kolory zewnętrzne zostały zmienione, a neutralny kolor wnętrza usunięty. Dodano funkcje Bluetooth oraz możliwość reconfigurowalnego wyświetlacza wydajności. RPD, dostępny tylko w coupe SS, może wyświetlać różnorodne dane dotyczące mocy silnika i zmieniać ustawienia wydajności.
Bezpieczeństwo
Według Instytutu Ubezpieczeń dla Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) Cobalt otrzymuje najwyższą ocenę „Dobrą” za zderzenia czołowe. Jednak otrzymuje „Słabą” ocenę ogólną za uderzenia boczne bez poduszek powietrznych przy oknach, a „Akceptowalną” ocenę z poduszkami powietrznymi. W 2008 roku poduszki powietrzne przy oknach stały się standardem, ale struktura Cobalta pozostała taka sama i w konsekwencji w teście zderzeniowym IIHS Cobalt uzyskał ocenę „Marginalną”. Poduszki boczne są ograniczone do typu zasłonowego, poduszki boczne dla tułowia są niedostępne. Zgodnie z pomiarami obrażeń IIHS z testów zderzeniowych, tułów kierowcy uzyskał ocenę „Marginalną”.
IIHS także stwierdził, że modele Cobalt z lat 2005-2008 miały najwyższy wskaźnik śmiertelności w klasie małych samochodów 4-drzwiowych, z 117 zgonami na milion zarejestrowanych lat w porównaniu do średniej w klasie wynoszącej 71.
Wady i wycofania
Na początku 2007 roku wycofano 98,000 Cobaltów coupe z lat modelowych 2005-06, po odkryciu, że nie spełniają federalnych wymagań bezpieczeństwa z powodu braku odpowiedniej wyściółki w określonym obszarze wykończenia pojazdu. To doprowadziło do nieakceptowalnej podatności na obrażenia głowy, chociaż GM twierdził, że ta podatność dotknie tylko kierowców niezakładających pasów.
2 marca 2010 roku GM ogłosił wycofanie 1,3 miliona kompaktowych samochodów w Ameryce Północnej, w tym Chevroleta Cobalta, z powodu problemów z układem kierowniczym. GM planuje naprawić starsze modele przed naprawą bieżących, ponieważ samochód został zastąpiony przez Chevroleta Cruze pod koniec 2010 roku. Pontiac G5 oraz jego międzynarodowe warianty również były dotknięte tym problemem, chociaż GM już zakończył produkcję marki Pontiac w tym czasie. Następujące wycofanie było spowodowane ekstremalnym ciepłem, które powodowało uszkodzenie plastikowych przewodów paliwowych. Wycofanie dotyczyło tylko stanów w południowej części USA. 28 września 2012 roku GM ogłosił wycofanie 40,859 samochodów, w tym Chevroleta Cobalta z lat 2007-09, z powodu potencjalnego wycieku paliwa.
Wadliwe przełączniki zapłonu w Cobaltach, które przerywały zasilanie samochodu podczas jazdy, były ostatecznie powiązane z wieloma wypadkami, w których doszło do zgonów, począwszy od nastolatki w 2005 roku, która uderzyła swoim nowym Cobaltem w drzewo. Przełącznik był nadal wykorzystywany w produkcji pojazdów, nawet po tym, jak problem był znany GM. 21 lutego 2014 roku GM wycofał ponad 700,000 Cobaltów z problemów związanych z wadliwymi przełącznikami zapłonu. W maju 2014 roku NHTSA nałożyła na firmę karę w wysokości 35 milionów dolarów za to, że przez dekadę nie wycofała samochodów z wadliwymi przełącznikami zapłonu, mimo że wiedziała o problemie. Trzynaście zgonów było powiązanych z wadliwymi przełącznikami w czasie, gdy firma nie wycofała samochodów.
Zastępstwo