CHEVROLET Cobalt Coupe SS 2008-2011

CHEVROLET Cobalt Coupe SS 2008-2011

Przejdź do galerii zdjęćCHEVROLET Cobalt Coupe SS 2008-2011

Na światową kryzys finansowy jeszcze nie nadszedł, gdy w 2008 roku Chevrolet odświeżył model Cobalt SS, przez co rynek północnoamerykański zyskał kolejny odjazdowy samochód.

Honda Civic Si była jednym z najlepiej sprzedających się coupe w swoim segmencie i zdobyła status ikony na ulicach. Wszystkie wielkie amerykańskie marki motoryzacyjne zacięcie walczyły, aby odebrać tę koronę Civicowi, ale im się nie udało. Wtedy pojawił się model Cobalt SS z 2008 roku.

Z olbrzymim spojlerem z tyłu, dwoma wlotami powietrza po bokach oraz grillem stylizowanym na szczękę rekina, Cobalt SS był fabrycznie dostosowanym pojazdem, stworzonym, aby zasiąść na tronie Civic Si. To coupe o długich liniach, kompaktowych rozmiarach i łukowatej linii dachu. Pochylona przednia szyba i opadające tylne okno podkreślały dynamiczny wygląd samochodu. Aby dopełnić sportowy wizerunek, projektanci zainstalowali okrągłe światła tylne.

Wewnątrz rewolucja trwała z wysokimi, sportowymi fotelami i logo SS wyszytym na oparciach przednich siedzeń. Zespół wskaźników charakteryzował się dwoma dużymi tarczami dla obrotomierza i prędkościomierza oraz mniejszym wskaźnikiem poziomu paliwa. Na szczęście istniały setki dostawców aftermarketowych dla potrzebnych wskaźników turbo, ciśnienia oleju i temperatury oleju.

Pod maską Chevrolet zainstalował silnik turbo o pojemności 2,0 litra z bezpośrednim wtryskiem i zmiennym sterowaniem zaworami. Model z 2008 roku wyposażono w sztywniejsze zawieszenie i 5-biegową skrzynię biegów ZF. Co więcej, zespół wydajności GM postanowił dodać system no-lift shift, który poprawił czas przejazdu ćwierć mili.

  • Opracowany i rozwinięty przez GM Performance Division
  • Silnik 2.0L Ecotec z turbosprężarką i intercoolerem, generujący 260 KM (194 kW)
  • Pięciobiegowa skrzynia biegów GM Powertrain Sweden z krótkim skokiem dźwigni
  • Zawieszenie sportowe FE5, dostosowane do torów, zapewniające przyczepność na poziomie 0.9 g
  • Przednie tarcze hamulcowe Brembo z zaciskami stałymi oraz wentylowane hamulce tylne
  • Atrakcyjny wygląd SS z unikalnymi zderzakami i tylnym spojlerem – w tym opcjonalnym dużym skrzydłem
  • 18-calowe, polerowane felgi aluminiowe oraz opony o wysokich parametrach Y
  • Wnętrze specyficzne dla SS z nowymi sportowymi fotelami, wskaźnikiem doładowania zamontowanym na słupku A i innymi udogodnieniami
  • W sprzedaży: drugi kwartał 2008 roku

TURBOSPRĘŻARKA CHEVROLET COBALT SS PRZYNOSI RADOŚĆ W SEGmencie KOMPAKTÓW

LAS VEGAS – Obchodząc społeczność pasjonatów motoryzacyjnych podczas corocznej konwencji SEMA, Chevrolet ogłosił model Cobalt SS coupe z 2008 roku. Zgodnie z legendarną nazwą, Cobalt SS oferuje równowagę między sprawdzoną wydajnością na torze, wygodą jazdy i premium funkcjami – a także zapewnia niezapomniane wrażenia za kierownicą.

Opracowany przez GM Performance Division (GMPD), Cobalt SS jest napędzany przez turbodoładowany silnik 2.0L Ecotec o mocy 260 KM (194 kW), co daje 55 KM (41 kW) więcej niż poprzedni model Cobalt SS Supercharged. Jego osiągi były testowane na torach w Ameryce Północnej i Europie, w tym na legendarnym torze Nürburgring w Niemczech.

„Cobalt SS to esencja radości jazdy Chevroleta i poważnej wydajności,” powiedział Ed Peper, dyrektor generalny Chevroleta. „Moc silnika sprawi, że na stałe uśmiechasz się, a będziesz chciał wracać na swoje ulubione zakręty.”

Cobalt SS coupe trafi do sprzedaży w drugiej połowie 2008 roku. Wkrótce po nim pojawi się sedan Cobalt SS, który będzie miał wszystkie te same cechy wysokiej wydajności co coupe.

Maksymalna wydajność – na ulicy lub torze

Cobalt SS został stworzony przez GM Performance Division (GMPD), w zespole inżynierów i projektantów dedykowanych tworzeniu samochodów o wysokiej wydajności. Posiada ulepszenia układu napędowego i podwozia, które są podobne do nowego HHR SS, ale z większymi hamulcami Brembo, nieco „wyższym” przełożeniem końcowym i innymi wariacjami, które podkreślają czystą wydajność Cobalt SS oraz maksymalizują jego konkurencyjność na torze.

Zaprojektowany tak, aby oferować więcej niż tylko turbosprężarkę, nowoczesne zawieszenie sportowe FE5 zostało opracowane z myślą o specyficznych stabilizatorach, wskaźnikach sprężyn i tuningowaniu amortyzatorów – wszystko to ma na celu uzupełnienie silnika o dużej mocy i złagodzenie problemów takich jak skręcanie momentu obrotowego. Wybieralne przez kierowcę tryby pomagają maksymalizować wydajność, zarówno na drodze, jak i torze. Unikalna funkcja „no-lift shift” pozwala modelom z manualną skrzynią biegów na osiąganie najlepszych czasów przyspieszenia za pomocą algorytmu w kontrolerze silnika.

Gwarantując, że samochód zatrzymuje się tak pewnie, jak przyspiesza, na pokładzie znajdują się czterotarcze hamulcowe z ABS. Przednie hamulce pochodzą od Brembo i mają wydajny, stały zacisk, który lepiej zapobiega przegrzewaniu. Tylne tarcze są wentylowane, co poprawia ich chłodzenie. Oprócz tych cech wysokiej wydajności, Cobalt SS standardowo wyposażony jest w szereg funkcji bezpieczeństwa, w tym system elektronicznej kontroli stabilności StabiliTrak i poduszki powietrzne boczne.

Dzięki zrównoważonemu tuningowi Cobalt SS osiąga czas przyspieszenia 0-60 mph wynoszący około 5.7 sekundy – dzięki funkcji „no-lift shift” w manualnej skrzyni – oraz maksymalną przyczepność na poziomie 0.9 g. Ta kombinacja pozwoliła Cobalt SS ustanowić nowy rekord w swojej klasie na torze Nürburgring, uzyskując czas 8:22.85 minut.

Niepodważalny styl

Cobalt SS wyróżnia się na zewnątrz kilkoma unikalnymi cechami, w tym charakterystycznym zderzakiem z wbudowanymi reflektorami przeciwmgielnymi. Nowy zderzak oraz górna kratka Cobalta mają nowy, diamentowy wzór specyficzny dla SS.

Boczna część nadwozia zdobią sportowe progi oraz logo SS, podczas gdy standardowy spojler na pokrywie bagażnika nadaje sportowego wyglądu tylnej części samochodu. Standardowy spojler można zastąpić opcjonalnym dużym skrzydłem, które nadaje Cobalt SS wygląd samochodu wyścigowego. Na tylnej części znajduje się również wyraźny, jasny wydech.

Duże, pięcioramienne 18-calowe polerowane felgi aluminiowe i opony sportowe są standardowe i są dopasowane do specyficznych ulepszeń nadwozia, nadając Cobalt SS niższy, sportowy wygląd – jednocześnie prezentując duże zaciski hamulcowe Brembo. Są one zamontowane na oponach letnich w rozmiarze 225/40. Również dostępne kolory nadwozia podkreślają sportowy charakter pojazdu, w tym Victory Red, Black, Ultra Silver Metallic, Imperial Blue, Rally Yellow, Sport Red Tintcoat i White.

Jak zewnętrznie, tak i wnętrze jest unikalne dla Cobalt SS, w tym sportowe siedzenia z wyhaftowanym logo SS, wskaźnik doładowania zamontowany na słupku A oraz nowy układ dźwigni zmiany biegów. Do wyboru są trzy kombinacje kolorystyczne wnętrza: Ebony, Light Grey i Victory Red.

Chevrolet to jedna z najbardziej znanych i najlepiej sprzedających się marek samochodowych w Stanach Zjednoczonych. Z największą siecią dealerów w USA, Chevrolet jest liderem w segmencie dużych trucków i sprzedaży pojazdów w cenie 35 000 USD i wyżej. Chevrolet dostarcza większą wartość, niż można się spodziewać w każdej kategorii pojazdów, oferując samochody i samochody ciężarowe w cenach od 9 995 USD do 83 175 USD. Chevrolet to wyrazisty design, energiczna wydajność i świetna jakość w standardowych funkcjach, które zazwyczaj dostępne są tylko w droższych pojazdach. Więcej informacji na temat Chevroleta można znaleźć na stronie www.chevrolet.com.

TOR WYŚCIGOWY NÜRBURGRING W NIEMCZECH BYŁ POLIGONEM DLA COBALT SS ’08

DETROIT – Cobalt SS sprawdzi się zarówno na ulicy, jak i na torze, dzięki rozwojowi na słynnym torze Nürburgring w Niemczech – krętej trasie o długości około 14 mil (22 km) z ponad 170 zakrętami. Uważany jest przez wielu profesjonalnych kierowców i producentów samochodów za ostateczny test wytrzymałości pojazdu.

Cobalt SS ustanowił rekord okrążenia dla sportowych samochodów kompaktowych z napędem na przednią oś na Nürburgringu, osiągając czas 8:22.85 minut, poprawiając poprzedni rekord o ponad 13 sekund.

„Cobalt SS oferuje zintegrowane wrażenia z jazdy, które równoważą silny i satysfakcjonujący moment przyspieszenia z precyzyjnym, responsywnym podwoziem,” powiedział John Heinricy, dyrektor wykonawczy GM Performance Division. „Został dostrojony, aby zapewnić pewne prowadzenie i dobre właściwości jezdne, jednocześnie zapewniając komfort jazdy.”

GM Performance Division (GMPD) odpowiada za możliwości przyspieszenia, zatrzymania i skręcania w wysokowydajnych modelach SS Chevroleta i zespół entuzjastycznych inżynierów dopilnował, aby nowy Cobalt SS z 2008 roku osiągnął doskonałe wyniki na torze, jednocześnie zapewniając przyjemność z jazdy.

Specjalne cechy wydajności to:

* Zawieszenie sportowe FE5

* Standardowa pięciobiegowa skrzynia manualna F35 z krótkim skokiem dźwigni

* Szybsze przełożenie kierownicy

* Przednie tarcze hamulcowe Brembo z zaciskami stałymi

* Wentylowane tylne tarcze hamulcowe

* Osiemnaście cali felg i opon sportowych

* Tryb „Competition” w standardowym Centrum Informacji Kierowcy z funkcją kontroli startu

* Opcjonalny mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem

Tuning podwozia

Przekazanie mocy silnika Cobalt SS na nawierzchnię odbywa się za pomocą sportowego zawieszenia FE5, które zawiera zestaw innych poprawek do podwozia, układu kierowniczego i hamulców – a także piękne, 18-calowe felgi aluminiowe. Elementy te sprawiają, że pojazd ma zaskakująco zwinne właściwości jezdne oraz godny pozazdroszczenia maksymalny przyspieszenie boczne na poziomie 0.9 g – czyniąc go jednym z najlepiej prowadzących się samochodów w swoim segmencie.

„Włożono wiele wysiłku w dostrojenie Cobalt SS do osiągów na torze,” powiedział Heinricy. „Sprawia to, że samochód jest nie tylko potężny w wyścigach, ale także poprawia wyniki na ulicy.”

Niezależne zawieszenie przednie MacPhersona korzysta z gazowych amortyzatorów SS; unikalne zwrotnice z optymalną geometrią; sprężyny liniowe 27 N/mm z specyficznym tuningiem; sztywniejsze zawieszenie i poduszki stabilizatora; oraz bezpośrednio działający, 24-mm sztywny stabilizator. Z tyłu, pół-uderzeniowy układ zawieszenia pojazdu SS korzysta z gazowych amortyzatorów monotubowych z specyficznym tuningiem, 24-mm sztywny stabilizator, sztywniejsze poduszki osiowe i sprężyny o różnych współczynnikach (28-40 N/mm). System StabiliTrak elektronicznego wsparcia stabilności i kontroli przyczepności są standardowe.

Więcej niż tylko zdolność do zakrętów, podwozie Cobalt SS – razem z dostępnym mechanizmem różnicowym z ograniczonym poślizgiem – zostało również dostrojone, aby zminimalizować problemy często związane z wysokowydajnymi pojazdami z napędem na przednie koła, takie jak skręcanie momentu obrotowego i skakanie osi. Efekt to płynne wykorzystanie pełnego potencjału wydajności samochodu, przyspieszając czas przyspieszenia i/lub okrążenia oraz zapewniając komfortową jazdę w drodze do biura.

Szybsza kierownica

Udoskonalony system elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS) jest dostosowany do możliwości prowadzenia SS. Mechanizm zębatkowy ma szybkie przełożenie 14.8:1, co jest o 20 procent szybsze niż w innych modelach Cobalt, a nowy EPS zapewnia lepszą precyzję i bardziej lepkie odczucie.

Hamulce Brembo z zaciskami stałymi

Czterotarcze hamulce z ABS są standardowe. Składają się z dużych, wentylowanych tarcz hamulcowych Brembo o średnicy 12.4 cala (315 mm) z czterotłokowymi zaciskami i 11.5-calowych tylnych wentylowanych tarcz z jedną tłokiem.

Podczas dynamicznej jazdy, Cobalt SS charakteryzuje się bardziej precyzyjnym i spójnym uczuciem hamowania, które opiera się na powtarzającym się mocnym hamowaniu, jak podczas jazdy na torze wyścigowym.

Zaciski Brembo są widoczne za jednym z najbardziej wyróżniających się elementów Cobalt SS: zestawem 18- x 7.5-calowych polerowanych felg aluminiowych. Felgi są założone na opony letnie w rozmiarze SS 225/40.

Standardowe hamulce przeciwblokujące są połączone z systemem elektronicznej kontroli stabilności StabiliTrak, aby poprawić zatrzymywanie i prowadzenie w sytuacjach awaryjnych.

TURBOSPRĘŻARKA DOSTARCZA MOC DO SILNIKA 2.0L ECOTEC Z 260 KM (194 kW)

DETROIT – Cobalt SS napędzany jest przez turbodoładowany i schłodzony silnik 2.0L Ecotec DI, który generuje 260 KM (194 kW) oraz 260 lb.-ft. momentu obrotowego (353 Nm) wraz ze standardową pięciobiegową skrzynią manualną.

„Chevroleta to radość, a modele SS to największa radość ze wszystkich,” powiedział John Heinricy, dyrektor wykonawczy GM Performance Division. „Cobalt SS to prawdziwie przyjemny pojazd, łączący radość z poważnymi osiągami, zarówno na drodze, jak i na torze.”

Dzięki takim funkcjom jak „no-lift shift” i inne wybieralne przez kierowcę tryby wydajności, Cobalt SS osiąga przyspieszenie 0-60 mph w czasie około 5.7 sekundy, a ćwierć mili pokonuje w około 14.1 sekundy, z minimalnym skręcaniem momentu obrotowego. Jego prędkość maksymalna przekracza 160 mph.

Szczegóły silnika 2.0L Ecotec DI turbo

Silnik Ecotec 2.0L turbo w Cobalt SS jest tym samym, który napędza niedawno wprowadzony model HHR SS. Produkuje 2.1 KM na cal sześcienny pojemności (130 KM / 97 kW na litr) i jest to najpotężniejszy silnik w rodzinie Ecotec. Technologia bezpośredniego wtrysku benzyny pomaga silnikowi generować więcej mocy, przy jednoczesnym utrzymaniu niższego zużycia paliwa niewielkiego silnika z wtryskiem portowym.

W przypadku wtrysku bezpośredniego paliwo podawane jest bezpośrednio do komory spalania, aby uzyskać pełniejsze spalanie mieszanki powietrza i paliwa. Mniej paliwa jest potrzebne do uzyskania równoważnej mocy, szczególnie przy normalnych prędkościach jazdy, w porównaniu do konwencjonalnego systemu wtrysku portowego. Technologia wtrysku bezpośredniego dobrze współpracuje z turbodoładowaniem i pomaga uzyskać doskonałą równowagę między mocą a oszczędnością paliwa.

Najważniejsze cechy silnika 2.0L DI turbo Cobalt SS to:

* Stalowy wał korbowy

* Forgowane korbowody

* Chłodzenie tłoków przy użyciu oleju

* Stosunek sprężania 9.2:1

* Aluminiowa głowica cylindrów z zaworami dolotowymi ze stali nierdzewnej i zaworami wydechowymi wypełnionymi sodem

* Wysokociśnieniowa pompa paliwowa napędzana silnikiem

* Olej syntetyczny Mobil 1

Elementy takie jak stalowy wał korbowy i forgowane korbowody są wysoko wytrzymałe, co zapewnia moc i zwiększa trwałość. Chłodzenie tłoków olejem pomaga obniżyć temperaturę cylindrów i zwiększa trwałość, dostarczając ciśnieniowy olej, który ciągle smaruje tłoki, co zmniejsza tarcie. W celu zwiększenia spalania, górne partie tłoków mają kształt miseczki, który kieruje nadchodzące paliwo w kierunku świec zapłonowych.

Aby dostosować system wtrysku bezpośredniego, silnik Ecotec 2.0L DI turbo ma unikalną głowicę cylindrów i kolektor dolotowy. Głowica cylindrów zawiera miejsce na wtryskiwacze paliwa – elementy, które zazwyczaj montuje się w kolektorze dolotowym w silnikach z wtryskiem portowym. Specjalistyczne i niezwykle precyzyjne wielootworowe wtryskiwacze są używane do dozowania paliwa i jego rozpraszania w sposób atomizowany. Wspierane są przez napędzaną silnikiem pompę paliwową wysokiego ciśnienia.

Poza miejscami montażu wtryskiwaczy paliwa, głowica cylindrów ma konwencjonalny projekt portu i komory spalania. Duże zawory dolotowe ze stali nierdzewnej i zawory wydechowe wypełnione sodem są trwałymi elementami zaprojektowanymi tak, aby wytrzymać wysoką wydajność silnika.

Unikalna głowica cylindrów, system paliwowy, tłoki i kolektor dolotowy to kluczowe elementy, które odróżniają 2.0L DI turbo od innych członków rodziny silników Ecotec. Olej syntetyczny Mobil 1 jest instalowany w fabryce. Wybrano olej syntetyczny ze względu na jego właściwości redukujące tarcie i wydajność w wysokich temperaturach.

Turbosprężarka i chłodnica powietrza

Turbosprężarkowy system chłodzenia w Cobalt SS 2.0L Ecotec dostarcza powietrze do komór spalania, aby zwiększyć moc i moment obrotowy. System chłodnicy powietrza schładza sprężone powietrze, aby zmaksymalizować jego efekt. Turbosprężarka została tak dobrana, aby zapewniać znaczne zwiększenie mocy i minimalne opóźnienie reakcji. Maksymalne ciśnienie wynosi prawie 20 psi.

Ponieważ sprężone powietrze, które wprowadza turbosprężarka, się nagrzewa, system Cobalt SS wykorzystuje chłodnicę powietrza. Sprężone powietrze przechodzi przez wymiennik ciepła zamontowany za kratką w dolnym zderzaku, gdzie jest schładzane przed dotarciem do silnika. Chłodniejsze powietrze jest gęstsze, co pozwala komorom spalania na pobieranie większej ilości powietrza dla maksymalnej mocy. Chłodniejsze powietrze zapobiega również detonacji w wyższych temperaturach, co pozwoliło inżynierom dostroić silnik do maksymalnej mocy i zapewnić stałe osiągi w każdych warunkach jazdy.

Skrzynia biegów

Silnik turbodoładowany wspierany jest przez standardową pięciobiegową skrzynię manualną GM Powertrain Sweden F35. Użyto półsyntetycznego płynu do skrzyni biegów, aby dobrze odprowadzał ciepło i opierał się zużyciu podczas jazdy o wysokich osiągach.

Funkcja wydajnościowa zwana „no-lift shift” pozwala na maksymalną wydajność, co umożliwia bardzo szybkie zmiany biegów bez liftingu pedału gazu. Algorytm w kontrolerze silnika umożliwia tę funkcję wysokiej wydajności, co pomaga maksymalizować przyspieszenie i zmiany biegów.

Krótki skok dźwigni zmiany biegów z wzmocnionymi poduszkami oraz zmodyfikowanymi linkami i mocowaniami zwiększa pewność za kierownicą, zapewniając kierowcy mocniejsze, bardziej bezpośrednie i szybsze odczucia przy zmianie biegów. Ograniczony mechanizm różnicowy dostępny jest w wersji ze skrzynią manualną.

Przełożenie końcowe 3.82:1

Układ napędowy Cobalt SS ma przełożenie końcowe 3.82:1, które wybrano, ponieważ pozwala silnikowi turbodoładowanemu utrzymać optymalny zakres momentu obrotowego podczas zmian biegów i jazdy wyścigowej. To zwiększa zarówno wymierne wyniki pojazdu, jak i niewymierne odczucie radości z jazdy.

COCKPIT SKONCENTROWANY NA WYDAJNOŚCI PODKREŚLA WNĘTRZE COBALT SS Z ’08

DETROIT – Każdy element dla kierowcy – od mocno wyprofilowanych siedzeń po zamontowany na słupku A wskaźnik doładowania – został zaprojektowany z myślą o wydajności 260-konnego (194 kW) silnika turbodoładowanego oraz zawieszenia sportowego FE5 w modelu Cobalt SS z 2008 roku. Krótko mówiąc, wnętrze zapewnia maksymalną funkcjonalność i satysfakcję kierowcy.

Cechy, które tworzą wnętrze Cobalt SS skoncentrowane na kierowcy, to:

Fotele sportowe: Fotele Cobalt SS nie tylko dobrze wyglądają; zmodyfikowane podparcia oparcia i „skrzydłowe” podparcia siedziska zapewniają doskonałe wsparcie podczas dynamicznej jazdy. Fotel ma nowoczesną, stylową tapicerkę z mesh z ultra miękkimi wkładkami w centralnej części dla lepszej przyczepności. Na przednich fotelach wyhaftowane są logo „SS”.

Kontrastując kolorystyka wnętrza, w tym Ebony, Victory Red i Light Grey, przyczynia się do sportowego wyglądu i dostępna jest w kombinacjach tylko dla SS. Dostosowane kolorystycznie wkładki w panelach drzwi dopełniają temat. Tylna kanapa jest wykończona tak, aby pasować do przednich foteli, a jej stylizacja podparcia wzmacnia przednie siedzenia.

Dźwignia zmiany biegów: W porównaniu z innymi modelami Cobalt z manualną skrzynią biegów, SS posiada dźwignię o krótszym skoku między biegami i bardziej precyzyjny mechanizm.

No-lift shift: Algorytm w kontrolerze silnika umożliwia szybkie zmiany biegów bez liftingu pedału gazu.

Kierownica: Cobalt SS ma szybszy i bardziej precyzyjny system kierowniczy składający się z zmodyfikowanej zwrotnicy i nowego mechanizmu kierowniczego (przełożenie 14.8:1).

Prędkościomierz do 160 mph: Unikalny panel instrumentów z zegarami w standardzie, który zawiera wskazanie prędkości do 160 mph (255 km/h) ilustrowane dużymi, łatwymi do zobaczenia grafikami.

Wskaźnik na słupku A: W tym, co stało się charakterystyczną cechą modeli z turbodoładowanym silnikiem 2.0L Ecotec, Cobalt SS ma standardowy wskaźnik doładowania zamontowany na słupku A.

Centrum Informacji Kierowcy: Standardowe Centrum Informacji Kierowcy znajdujące się w panelu zegarów umożliwia kierowcy korzystanie z kilku funkcji specyficznych dla SS, w tym trybu „wyścigowego”, który jest zaprojektowany do jazdy wyścigowej na zamkniętym torze i dostosowuje ustawienia podwozia (w tym wyłączenie kontroli przyczepności) w kontrolowanych warunkach jazdy. Funkcja kontroli startu jest częścią trybu wyścigowego i umożliwia uzyskanie spójnych wyników przyspieszenia.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.