Chevrolet Cobalt zastąpił model Cavalier w 2004 roku. Był to kompaktowy sedan, który miał wielkie ambicje, ale niewiele oferował swoim klientom, chyba że byli wypożyczalniami samochodów.
GM próbowało zmyć złą reputację, jaką zdobył Cavalier, zmieniając nazwę auta i poprawiając je w każdym aspekcie. Nastała era Boba Lutza, który nie chciał już oszczędzać na jakości. Producent samochodów miał już na rynku budżetowy model econobox zbudowany na koreańskiej platformie (Aveo), więc nie chciał tworzyć kolejnego taniego samochodu w segmencie kompaktów.
Z zewnątrz Cobalt wyróżniał się kanciastymi reflektorami z ostrymi, kątowymi liniami po wewnętrznej stronie, a zderzak w kolorze nadwozia robił dobre wrażenie na rynku, gdzie azjatyckie samochody już zdobyły swoją renomę. Odwrócona trapezoidalna kratka grilla zdobiła pozioma listwa z złotym logo Chevroleta. Mimo że był w budżetowej klasie kompaktów, miał klamki i lusterka w kolorze nadwozia. Jego profil przypominał europejskiego Opla/Vauxhalla Astrę, szczególnie na słupkach C. Producent samochodów próbował znaleźć kompromis między dużymi światłami tylnymi a szerokim otwarciem bagażnika i całkiem dobrze sobie z tym poradził.
Cobalt mógł wyglądać na tani samochód ekonomiczny lub premium wannabe we wnętrzu, zależnie od poziomu wyposażenia. Podstawowe wersje miały tapicerkę z tkaniny i panel sterowania, który wyglądał na tani, lecz uratowany przez białe tarcze. Mimo to producent zapewnił standardową klimatyzację, elektryczne szyby i lusterka. Klienci mogli cieszyć się sztuczną skórą, szyberdachem i drewnianymi wykończeniami na desce rozdzielczej w wersji topowej.
Pod maską GM oferowało Cobalta z dwoma wersjami silnikowymi. Jego coupe miało również do dyspozycji doładowany silnik czterocylindrowy zaprojektowany, aby konkurować w segmencie samochodów dla młodych kierowców.
Chevrolet Cobalt to samochód kompaktowy, który został wprowadzony przez firmę Chevrolet w 2004 roku na rok modelowy 2005. Cobalt zastąpił zarówno model Cavalier, jak i Prizm jako kompaktowy samochód Chevrolet. Cobalt był dostępny zarówno jako coupe, jak i sedan, oparty na platformie GM Delta, współdzielonej także z Chevrolet HHR i Saturn Ion. Dostępna była również wersja o wysokich osiągach, Super Sport.
W Kanadzie wersja Pontiac była sprzedawana głównie jako Pontiac G5 przez cały czas produkcji (gdzie przez krótki czas była znana jako Pontiac Pursuit, a później Pontiac G5 Pursuit), a także jako Pontiac G4 w Meksyku w latach 2005-2006, oraz zarówno w Meksyku, jak i Stanach Zjednoczonych pod nazwą G5 w latach 2007-2009. W każdym przypadku model G5 zastąpił związany z Cavalierem Pontiac Sunfire. Podczas gdy Cobalt był dostępny jako 2-drzwiowe coupe i 4-drzwiowy sedan na wszystkich rynkach, na których był oferowany, model G5 był dostępny tylko jako coupe w Stanach Zjednoczonych, podczas gdy wersja sedan była sprzedawana równolegle z coupe w Kanadzie i Meksyku.
Wszystkie modele Cobalt oraz ich odpowiedniki Pontiac były produkowane w zakładach GM w Ramos Arizpe w Meksyku i Lordstown w Ohio. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska klasyfikuje model Cobalt jako samochód subkompaktowy.
Specyfikacje
Z przodu znajduje się niezależne zawieszenie z amortyzatorami MacPhersona, natomiast z tyłu użyto półzależnej belki skrętnej. Rozstaw osi wynosi 103,3 cala (2624 mm), co jest dłuższe niż u konkurencji, a szerokość to 68,4 cala (1737 mm). Waga jest przeciętna w tej klasie, wynosząc 2681 lb (1216 kg) dla coupe i 2747 lb (1246 kg) dla sedana. W 2009 roku, według amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska, poprawiono efektywność paliwową do 24 mpg-US (9,8 L/100 km; 29 mpg-imp) w mieście/34 mpg-US (6,9 L/100 km; 41 mpg-imp) na autostradzie w wersji z automatyczną skrzynią biegów, oraz 26 mpg-US (9,0 L/100 km; 31 mpg-imp) w mieście/37 mpg-US (6,4 L/100 km; 44 mpg-imp) na autostradzie w wersji z ręczną skrzynią biegów. Moc silnika wzrosła do 155 hp (116 kW).
Zmiany rok do roku
2006: Do oferty dodano Cobalt SS bez doładowania. Samochód był wyposażony w silnik 2,4 L z naturalnym doładowaniem Ecotec o rzędzie 4 cylindrów. Model LS stał się wersją podstawową, podczas gdy LT był reklamowany jako pakiet średniej klasy; najwyższa wersja to teraz LTZ. Dodatkowo, jak w większości innych pojazdów GM w tym roku, na obu przednich błotnikach obok drzwi dodano symbol Mark of Excellence GM.
2007: Oba silniki zostały przestrojone, aby uzyskać większą moc przy zachowaniu tej samej efektywności paliwowej. Silnik 2,2 L Ecotec teraz miał moc 148 hp (110 kW), a 2,4 L Ecotec osiągał 173 hp (129 kW). Inne zmiany obejmowały nową konsolę, nową kierownicę oraz nową jednostkę radiową z gniazdem wejściowym audio. Dodatkowo, wszystkie modele, z wyjątkiem LS i LT1, zaczęły używać wzoru śrub 5×110. LS i LT1 zachowały standardowy wzór 4×100. W roku modelowym 2007 wprowadzono również nowy komputer 32-bitowy, który zastąpił jednostkę 16-bitową z 2006 roku.
2008: Coupe SS o wysokich osiągach oraz sedan SS otrzymały nowe nazwy: „Sport Coupe” i „Sport Sedan”. Nowy Cobalt SS ma silnik turbo o mocy 260 hp (194 kW), co zastępuje silnik doładowany, który był oferowany w latach 2005-2007. W połowie roku poprawiono efektywność paliwową do 25 mpg-US (9,4 L/100 km; 30 mpg-imp)5.5-7.5 km/lit w mieście, 36 mpg-US (6,5 L/100 km; 43 mpg-imp)9-11 km/lit na autostradzie w modelach LS i 1LT, coupe i sedan, z ręczną skrzynią biegów; teraz oznaczane etykietą XFE (X-tra Oszczędność Paliwa). Radio XM, poduszki powietrzne boczne dla poprawy bezpieczeństwa oraz odtwarzacz MP3 stały się standardowym wyposażeniem, a nie opcjonalnym. Wprowadzono system stabilizacji StabiliTrak. Inne zmiany obejmowały dodanie oraz usunięcie kilku kolorów nadwozia i wnętrza. Nowe coupe SS (turbo) zostało wprowadzone na rynek pod koniec maja 2008 roku jako lifting modelu z lat 2005-2007.
2009: Zarówno modele 2,4 L bez doładowania „Sport Coupe” jak i „Sport Sedan” zostały usunięte, wraz z silnikiem 2,2 L L61. Oba zastąpiono silnikiem 2,2 L LAP, co zapewniło lepszą efektywność paliwową i większą moc, a do oferty dodano sedan SS. Zmieniono trzy kolory nadwozia, a neutralny kolor wnętrza usunięto. Dodano funkcje Bluetooth, a także opcję na konfigurowalny wyświetlacz wydajności. RPD, dostępny tylko w coupe SS, może odczytywać dane dotyczące wydajności silnika i zmieniać ustawienia wydajności.
Bezpieczeństwo
Według Instytutu Ubezpieczeń Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS), Cobalt uzyskuje najwyższą ocenę „Dobrą” w teście zderzeniowym z przodu. Jednak w teście na zderzenia boczne bez poduszek powietrznych kurtynowych otrzymuje ocenę „Słabą”, a z poduszkami kurtynowymi – „Akceptowalną”. W 2008 roku poduszki powietrzne kurtynowe stały się standardem, ale struktura Cobalta pozostała taka sama, przez co w kategorii struktura/bezpieczeństwo testu zderzeniowego IIHS Cobalt otrzymuje ocenę „Marginalną”. Powietrzne poduszki boczne są ograniczone do typu kurtynowego, poduszki boczne typu korpusowego są niedostępne. Według pomiarów obrażeń IIHS w teście zderzeniowym bocznym, tors kierowcy uzyskuje ocenę „Marginalną”.
IIHS również stwierdził, że modele Cobalt z lat 2005-2008 miały najwyższy wskaźnik śmiertelności w klasie małych samochodów 4-drzwiowych, z 117 zgonami na milion zarejestrowanych lat w porównaniu do średniej w klasie wynoszącej 71.
Wady i wycofania
Na początku 2007 roku wycofano 98,000 coupe Cobalt z lat 2005-06, gdyż odkryto, że nie spełniają federalnych wymagań bezpieczeństwa z powodu braku odpowiedniego wyściółki w określonym obszarze wykończenia pojazdu. To skutkowało niedopuszczalną podatnością na urazy głowy, chociaż GM twierdził, że podatność ta dotyczyła tylko kierowców nie noszących pasów bezpieczeństwa.
2 marca 2010 roku GM ogłosiło wycofanie 1,3 miliona samochodów kompaktowych w Ameryce Północnej, w tym Chevrolet Cobalt, z powodu problemów z wspomaganiem kierownicy. GM planuje naprawić starsze modele przed naprawą aktualnych modeli, ponieważ samochód został zastąpiony przez Chevrolet Cruze pod koniec 2010 roku. Pontiac G5 i jego międzynarodowe odpowiedniki również były dotknięte, chociaż GM już zakończyło produkcję marki Pontiac w tym czasie. Kolejne wycofanie dotyczy ekstremalnego ciepła powodującego uszkodzenia plastikowych przewodów paliwowych. Wycofanie dotyczy tylko stanów południowych USA. 28 września 2012 roku GM ogłosiło wycofanie 40,859 samochodów, w tym Chevrolet Cobalt z lat modelowych 2007-09, z powodu potencjalnego wycieku paliwa.
Wadliwe przełączniki zapłonu w modelach Cobalt, które przerywały zasilanie samochodu podczas jazdy, zostały ostatecznie powiązane z wieloma wypadkami skutkującymi ofiarami śmiertelnymi, zaczynając od nastolatki w 2005 roku, która wjechała nowym Cobaltem w drzewo. Przełącznik nadal był używany w produkcji pojazdów, nawet po tym, jak problem był już znany GM. 21 lutego 2014 roku GM wycofało ponad 700,000 Cobaltów z powodu problemów związanych z wadliwymi przełącznikami zapłonu. W maju 2014 roku NHTSA nałożyła na firmę grzywnę w wysokości 35 milionów dolarów za brak wycofania samochodów z wadliwymi przełącznikami zapłonu przez dekadę, mimo że wiedziała o problemie z przełącznikami. Trzynaście zgonów powiązano z wadliwymi przełącznikami w okresie, gdy firma nie wycofała samochodów.
Zastępstwo