Nawet po pięciu dekadach od wprowadzenia modelu do oferty Chevroleta, Corvette wciąż była jednym z najlepiej rozpoznawalnych amerykańskich samochodów sportowych, jeśli nie najbardziej znanym.
W 2004 roku marka z charakterystycznym emblematem wprowadziła model Corvette C6 Coupe, a zaledwie cztery lata później zaprezentowała zaktualizowaną wersję. Długi i smukły kształt Corvette zawsze fascynował miłośników motoryzacji na całym świecie. Był to także jeden z najszybszych i najefektywniejszych samochodów w swojej klasie. Jego linie i odsłonięte reflektory stanowiły duży krok naprzód w jego designie. Na pierwszy rzut oka niewiele różnił się od C2 Vette (oprócz wysuwanych reflektorów). Smukłe wloty powietrza za przednimi kołami i cztery wydechy dopełniały sportowy wygląd samochodu. Jego długie, opadające i zaokrąglone tylne okno również wyróżniało go na rynku.
Wnętrze pomieściło dwie osoby, oferując wystarczającą ilość miejsca na nogi i niską pozycję siedzącą. Nowa, trójramienna kierownica z przyciskami po prawej stronie poprawiła komfort prowadzenia. Na centralnej konsoli Chevrolet oferował 6,5-calowy wyświetlacz dotykowy do systemu infotainment. Opcjonalnie można było zamówić system dźwiękowy Bose.
Znaczną aktualizację wniesiono pod maskę, gdzie wprowadzono nowy silnik V-8 LS3 o większej pojemności niż zastępowany LS2. Silnik o pojemności 6,2 litra dostarczał 430 KM zamiast 405 KM dostępnych w modelu z 2004 roku. Moc była przekazywana na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, a sześciobiegowa automatyczna znajdowała się na liście opcji.
Usiądź wygodnie. Nowa Corvette z 2008 roku ma tak wiele ekscytujących nowości, że na pewno zechcesz sięgnąć po gorący napój, usiąść przy komputerze i wchłonąć wszystkie szczegóły.
Zmiany obejmują wszystko, od zupełnie nowego, większego i mocniejszego silnika V-8, po udoskonalenia charakterystyki jazdy, które umacniają pozycję Corvetty jako wiodącego amerykańskiego samochodu sportowego – oraz podkreślają, że jest jednym z najlepszych na świecie. Wprowadzono też szereg korekt w części zewnętrznej i wewnętrznej, które podnoszą status luksusowy Corvetty i zwiększają poczucie rzemiosła.
„Corvette to bezkompromisowy samochód sportowy, który nagradza swoich właścicieli nienaganną wydajnością i dużym komfortem,” powiedział Ed Peper, dyrektor generalny Chevrolet. „Zmiany i ulepszenia w Corvetcie z 2008 roku odzwierciedlają ciągłe innowacje, które świadczą o niezłomnym zobowiązaniu Chevroleta do budowania najlepszego samochodu sportowego – a z niemal 55-letnim doświadczeniem, Corvette stale staje się lepsza i lepsza.”
Ponownie w 2008 roku powraca także Corvette Z06 o mocy 505 koni mechanicznych, amerykański supersamochód, który zdobył uznanie entuzjastów, dziennikarzy i kierowców na całym świecie dzięki równowadze między osiągami torowymi, wygodą codziennej jazdy i wartością.
Oto przegląd nowych i ulepszonych cech modeli Corvetty z 2008 roku:
Silnik – Nowy silnik 6.2L LS3 V-8 to standardowy silnik w modelach Coupe i Convertible. Ma moc 430 koni mechanicznych (321 kW) i 424 lb.-ft. momentu obrotowego (586 Nm) w standardowym układzie wydechowym; z nowym, opcjonalnym systemem wydechowym o dwóch trybach, moc wzrasta do 436 koni (325 kW) i 428 lb.-ft. (592 Nm). W rezultacie standardowa Corvette to prawdziwy supersamochód, zdolny do osiągnięcia prędkości 190 mph. LS3 w połączeniu z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów to najszybsza Corvette z automatem w historii, z przyspieszeniem od 0 do 60 mph w 4.3 sekundy.
Ta nowa wersja kultowej rodziny silników small-block ma zmieniony, większy blok cylindrowy – 4.06 cala / 103.25 mm w porównaniu do poprzednich 4.00 cala / 101.62 mm – głowice cylindrowe w stylu LS7/L92 o wysokim przepływie; tłoki o większej średnicy; zmieniony wałek rozrządu i jego timing; zmieniony układ zaworowy z przesuniętymi ramionami dźwigni ssącej; kolektor dolotowy o wysokim przepływie; wtryskiwacze paliwa o wysokim przepływie z silnika LS7 Z06 oraz nowa pokrywa silnika.
LS3 ma aluminiowy blok cylindrowy z żeliwnymi wkładkami cylindrowymi. Oprócz większych średnic, które pomagają stworzyć pojemność 376 cali sześciennych, odlew bloku zawiera również poprawki i obróbkę w przegrodach, które zwiększają jego wytrzymałość i poprawiają oddychanie. Chociaż średnica silnika 6.2L została zwiększona w porównaniu z poprzednim 6.0L, skok silnika pozostaje na poziomie 3.62 cala (92 mm). Tłoki dla większego silnika 6.2L są również nowe i zaprojektowane z myślą o wysokich obrotach.
Oddychanie nowego silnika 6.2L odbywa się za pomocą nowych, głowic cylindrowych o wysokim przepływie. Są one oparte na dużym projekcie portów i dużych zaworów znanym z silnika LS7 i innych silników GM L92, z większymi portami dolotowymi. Projekt optymalizuje przepływ powietrza do komory spalania, a porty wydechowe są również zaprojektowane z myślą o lepszym przepływie.
Dostosowując większe porty głowic do proporcjonalnie większych zaworów, rozmiar zaworu ssącego zwiększa się z 2.00 cala (50.8 mm) do 2.16 cala (55 mm) – co stanowi wzrost o prawie 9%. Zawory dolotowe mają lekkie, puste trzpienie, co umożliwia osiąganie przez silnik 6,600 obr/min. Zawory wydechowe również są duże, o średnicy 1.60 cala (40.4 mm).
Aby pomieścić duże zawory silnika i umożliwić bardziej bezpośredni przepływ portów dolotowych, ramiona dźwigni pod kątem dolotowym są przesunięte o 6 mm między końcówką zaworu a dźwignią. Aktywacja zaworów odbywa się za pomocą nowego wałka rozrządu, którego lobowy profil na stronie dolotowej zapewnia wzrost uniesienia o ponad 5 procent, z 0.521 cala do 0.551 cala (13.25 mm do 14 mm). Uniesienie zaworu wydechowego pozostaje niezmienione w porównaniu do LS2. Czasowanie wałka rozrządu zostało zmienione w celu optymalizacji wydajności z wyższym uniesieniem profilu dolotowego.
Upewnienie się, że głowice cylindrowe otrzymują maksymalną ilość powietrza, spoczywa na nowym, akustycznie dostrojonym kolektorze dolotowym. Kompozytowy projekt jest wytwarzany w procesie „zgubionego rdzenia”, który poprawia różnorodność kanałów i zmniejsza straty powietrza. Materiał piankowy akustyczny jest używany do redukcji emitowanego hałasu silnika; jest umieszczony pomiędzy górną częścią kolektora a dodatkową „pokrywą czaszki” akustyczną. Nowe pokrywy silnika zasłaniają pokrywy dźwigni i zawierają wkładkę akustycznie dostrojoną w celu uzyskania bardziej wyrafinowanego dźwięku silnika.
Układ wydechowy – Opcjonalny w modelach Coupe i Convertible z 2008 roku jest nowy, dwuzakresowy układ wydechowy. Podobny pod względem konstrukcji i funkcji do systemu zastosowanego w Z06, podwójny układ wydechowy wykorzystuje zawory wyjściowe działające na zasadzie podciśnienia, które kontrolują hałas silnika podczas niskiego obciążenia, ale otwierają się dla maksymalnej wydajności w przypadku dużego obciążenia. Nie jest identyczny z systemem Z06; Coupe/Convertible wykorzystuje wydech o średnicy 2.5 cala, podczas gdy Z06 stosuje system o średnicy trzech cali.
Dzięki nowemu, dwuzakresowemu wydechowi wydajność mocy dla Coupe/Convertible wzrasta z 430 koni mechanicznych (321 kW) i 424 lb.-ft. momentu obrotowego (575 Nm) do 436 koni (325 kW) i 428 lb.-ft. (580 Nm). System ten nadaje Corvetcie bardziej agresywny charakter dźwięku wydechu, który przypadnie do gustu entuzjastom wydajności.
Skrzynie biegów i przełożenia osiowe – W modelach Corvetty z 2008 roku poprawiono wysiłek zmiany biegów zarówno w sześciobiegowej manualnej, jak i sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Udoskonalenia w manualnej skrzyni biegów obejmują bardziej pozytywne i bezpośrednie odczucie podczas zmiany biegów, z lepszą lokalizacją biegu.
Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów w Coupe i Convertible została ulepszona dzięki nowemu sprzętowi i nowej kalibracji kontrolera, co umożliwia szybsze zmiany biegów. Ta zmiana wzmacnia odczucie wydajności i kontroli kierowcy podczas korzystania z łopatek zmiany biegów.
Nowością w modelach z 2008 roku jest również dostępność przełożenia osiowego 2.73 w automatycznej skrzyni biegów. Jest ono zawarte w pakiecie Z51.
Układ kierowniczy – Precyzyjny układ kierowniczy zębatkowy Corvetty został zmieniony, aby zapewnić lepsze odczucia w każdej prędkości. Zmiany wynikają z nowego, premium procesu obróbczej wewnętrznych komponentów systemu, nowego, sztywniejszego wału pośredniego i zmian w kalibracji kontrolera.
Koła – Modele Corvette Coupe i Convertible są wyposażone w nowy projekt kół z podzielonymi szprychami z 2008 roku. Projekt został wprowadzony w limitowanej edycji replik samochodu wyścigowego Indy 500 z 2007 roku o wykończeniu Sterling Silver. Standardowe przednie koła o średnicy 18 cali i tylne koła o średnicy 19 cali mają wykończenie Sparkle Silver, z opcją Competition Gray.
Nowością jest również charakterystyczne, wydajne koło ze stopów aluminiowych dla Coupe i Convertible, które jest dostępne w polerowanej wersji.
Kolory zewnętrzne – W modelach Corvetty z 2008 roku dostępne są dwa nowe kolory premium: Jetstream Blue Metallic Tintcoat i Crystal Red Metallic Tintcoat; zastępują one Le Mans Blue Metallic i Monterey Red Metallic Tintcoat.
Pakiet wewnętrzny z niestandardowej skóry – Dostępny w modelach Coupe, Convertible i Z06, nowy pakiet wewnętrzny z niestandardowej skóry oferuje stylową, dwutonową kabinę wykończoną skórą, z detalami, które podkreślają poczucie rzemiosła Corvetty. Elementy obejmują:
- Dwutonowa, skórzana górna i dolna deska rozdzielcza, panele drzwi i siedzenia
- Wybór nowych, ekskluzywnych kolorów: Linen lub Sienna, z unikalnym rozdzieleniem kolorów
- Wyściółkowane podłokietniki paneli drzwiowych
- „Corvette” wyszyte na desce rozdzielczej po stronie pasażera
- Logo krzyżowych flag wyszyte na zagłówkach
- Unikalna płyta centralna z wzorem Bias.
Udoskonalenia wnętrza – Wszystkie modele wyposażone są w nową, osłoniętą centralną płytę dekoracyjną deski rozdzielczej, z jasnymi okładkami dla dźwigni zmiany biegów i uchwytu na napój. Wprowadzono także nowe aluminiowe płyty progowe, które witają pasażerów, gdy wsiadają do pojazdu, oraz nowy podświetlany pokrętło sterujące dla dostępnego systemu Magnetic Selective Ride Control.
Zmiany i ulepszenia funkcji – Wszystkie modele Corvetty teraz standardowo wyposażone są w funkcje, które wcześniej były opcjonalne lub częścią pakietów wyposażeniowych. Należą do nich:
- OnStar z dostępną nawigacją Turn-By-Turn
- XM Radio Satelitarne
- Automatycznie ściemniane lusterka wsteczne (z kompasem)
- Gniazdo audio na wszystkich systemach radiowych z wyjątkiem nawigacji; Personal Audio Link dostępny jest jako element instalowany przez dealera z systemem nawigacji.
Nowe Corvetty z 2008 roku mają również nowy pilot Keyless Access, który łączy klucz i zdalne funkcje w jednym urządzeniu.
Projekt Corvetty i detale wnętrza
Dramatu dodają formy błotników oraz odsłonięte reflektory, które w połączeniu z grillem tworzą wyraźną tożsamość wizualną dla Corvetty, podczas gdy zwężający się tylny pokład i fascia poprawiają wydajność przy dużych prędkościach. Smukły tył charakteryzuje się okrągłymi lampami tylnymi i wydechem na środku. Stałe reflektory Xenon o wysokiej intensywności zapewniają doskonałą wydajność oświetlenia. Przy współczynniku oporu powietrza 0.286, modele Coupe są najbardziej aerodynamicznymi Corvettami w historii.
Corvette Convertible z 2008 roku posiada zasilany elektrycznie miękki dach w pakiecie 3LT; łatwy w obsłudze ręczny dach jest standardem. Obie konfiguracje wykorzystują pięciowarstwową tkaninę, która ukrywa wewnętrzną strukturę, zapewniając dobry wygląd auta z dachem, a także pomaga zachować doskonałą aerodynamikę samochodu i redukuje hałas drogowy.
Wnętrze Corvetty inspirowane jest dziedzictwem podwójnej kabiny samochodu. Wysokiej jakości materiały, rzemiosło i funkcjonalność pomagają zapewnić premium jakość, mającą na celu poprawę doznania z jazdy sportowej. Deska rozdzielcza i drzwi pokryte są trimem z pianki formowanej na miejscu, który wygląda jak pokryta skórą, wyściółkowana płyta. Jest przyjemna w dotyku i ma podwójną trwałość w porównaniu do tradycyjnych materiałów wykończeniowych.
Radio AM/FM/XM z odtwarzaczem CD oraz gniazdem audio jest standardem. Opcjonalny system audio Bose z sześciodyskowym odtwarzaczem wbudowanym w deskę rozdzielczą rozszerza wybór dostępny dla audiofila. Kontrolki audio zamontowane na kierownicy – wprowadzone w 2007 roku – są standardem w premium systemie Bose.