CHEVROLET Corvette Z06 2008-2013

CHEVROLET Corvette Z06 2008-2013

Przejdź do galerii zdjęćCHEVROLET Corvette Z06 2008-2013

Corvette Z06 z 2008 roku była bestią, którą General Motors wypuścił w ostatniej próbie stworzenia silnego wizerunku umierającego gatunku: amerykańskich samochodów sportowych z dużymi silnikami V-8.

W 2008 roku General Motors znajdowało się w poważnych tarapatach. Kryzys finansowy na świecie mocno odbił się na amerykańskim producencie samochodów, który musiał podjąć trudną decyzję o wycofaniu się z Europy. Mimo to, zarząd zatwierdził projekt Z06, a to nie była tylko sytuacja „wstawmy większy silnik i będzie po sprawie”. To było znacznie więcej. W końcu sprzedawali najbardziej ikoniczny amerykański samochód sportowy wszech czasów – Corvettę.

Inżynierowie stworzyli Z06 z najlepszych materiałów i rozwiązań, co zaowocowało Corvettą tak szybką jak włoski supersamochód. Bumpery z włókna węglowego miały szeroki wlot powietrza do chłodzenia potężnego silnika pod maską. Z tyłu drzwi miały szczelinę, aby można było je otworzyć z boku, ponieważ nie były widoczne uchwyty do drzwi. Z tyłu nie było dużego, ekstrawaganckiego skrzydła na pokrywie bagażnika.

GM nie chciało tworzyć drogiego wnętrza. Oczywiście, zastosowano skórzane kubełkowe fotele sportowe z wysokim podparciem. Plastik z deski rozdzielczej był podobny do tego używanego w budżetowych lub flotowych samochodach. Ale dodano wyświetlacz head-up, który pokazywał wskaźnik G na przedniej szybie, a nie na osobnym panelu. Jednostka infotainment oferowała system nawigacji, ale nie miała ekranu dotykowego.

Jednak Z06 była potężna dzięki detalom ukierunkowanym na osiągi. GM użył elementów aluminiowych formowanych hydraulicznie do klatki bezpieczeństwa, magnezu i stali o wysokiej wytrzymałości do podwozia. Po tym, jak GM zrobił wszystko, aby uczynić samochód lżejszym, umieścił pod maską silnik V-8 o pojemności 7,0 litra i przesłał 505 KM na tylne koła za pomocą tylko sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Jej dampers magnetoreologiczne zwiększały prędkość pokonywania zakrętów i udowodniły, że Corvette nie jest tylko samochodem do szybkiej jazdy na prostych odcinkach. Potrafiła również pokonywać zakręty z bocznym przyspieszeniem powyżej 1 g, zachowując przy tym przyczepność.

Rok modelowy 2006 na zawsze zostanie zapamiętany jako rok, w którym 505-konnym Chevroletem Corvette Z06 wyruszono na podbój świata sportowych samochodów. Dzięki silnikowi LS7 7.0L o mocy 505 koni (377 kW), wyścigowemu zawieszeniu, hydroformowanej aluminiowej ramie i unikalnej karoserii, Chevrolet Corvette Z06 jest najszybszym i najbardziej zaawansowanym technologicznie modelem produkcyjnym w 53-letniej historii Corvette.

Chevrolet Corvette Z06 z 2006 roku oferuje niespotykaną dotąd moc i technologię, co czyni go jednym z najlepszych wyborów wydajności na rynku. Z niewątpliwie muskularnym wyglądem, ’06 Chevrolet Corvette Z06 ma wizerunek, który zawsze jest gotowy, by pokazać zwycięski charakter Corvette każdemu rywalowi na całym świecie.

„Nowy Chevrolet Corvette Z06 jest efektem naszego udanego uczestnictwa w wyścigach długodystansowych,” powiedział Dave Hill, główny inżynier Corvette. „Łączy on silne cechy nowej, szóstej generacji Corvette z duchem, technologią i know-how z programu wyścigowego, tworząc amerykańskiego supercara o znakomitych osiągach.”

Nowy silnik LS7 7.0L w Chevrolet Corvette Z06 dostarcza 505 koni (377 kW) w pakiecie ważącym około 3,130 funtów (1,420 kg) – połączenie to zapewnia osiągi od 0 do 60 mph w 3,7 sekundy, czasy na ćwierć mili wynoszą 11,7 sekundy przy prędkości 125 mph oraz maksymalną prędkość 198 mph (zarejestrowaną na niemieckiej autostradzie). Dostarcza również maksymalne przyspieszenie boczne wynoszące 1,04 g oraz hamowanie z prędkości 60 do 0 mph w 111,3 stopy; pokonał także słynny niemiecki tor N ü rburgring w czasie 7:43. Oprócz oszałamiających osiągów, Chevrolet Corvette Z06 może pochwalić się również zaskakująco niskim zużyciem paliwa wynoszącym 26 mpg na autostradzie.

Połączenia między wyścigami a produkcyjnym Chevroletem Corvette Z06 są zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie, ponieważ pojazd został opracowany w związku z modelem C6-R. Transfer technologii obejmuje zastosowanie lekcji, które można było zdobyć tylko po niezliczonych okrążeniach w wyścigach długodystansowych – wszystko, od geometrii zawieszenia po aerodynamikę. To, co inżynierowie opracowali w Chevrolet Corvette Z06, to całkowicie unikalny pojazd, który ma cechy układu napędowego, struktury nadwozia i podzespołów podwozia, które są różne od innych modeli Corvette. W rzeczywistości Z06 ma inną strukturę nadwozia w porównaniu do coupe i kabrioletu Chevrolet Corvette.

Poprzednie modele Chevrolet Corvette Z06, od oryginalnego modelu z 1963 roku po edycje z lat 2001-04, wprowadzały ulepszenia zawieszenia i/lub silnika, które uzupełniały istniejące systemy Corvette. Żaden z nich nie był tak kompleksowo zmieniony jak Chevrolet Corvette Z06 z 2006 roku w porównaniu z poprzednimi modelami Z06. Szczegóły obejmują:

  • Silnik LS7 7.0-litrowy/427-cubic-inch Gen IV V-8 z lekkimi komponentami ruchomymi
  • 505 koni (377 kW) @6300 rpm
  • 470 lb.-ft. momentu obrotowego (637 Nm) @ 4800 rpm
  • 7000 rpm ogranicznik obrotów
  • Tytanowe korbowody i zawory ssące
  • System smarowania silnika z suchą miską olejową
  • Aluminiowa struktura z jednoczęściową hydroformowaną ramą, magnezowym przednim podwoziem i magnezowym panelem dachowym
  • Stały dach optymalizujący sztywność nadwozia i aerodynamikę
  • Kompozytowe przednie błotniki z włókna węglowego, obudowy kół przednich i panele podłogowe
  • Unikalny przód z większą atrapą chłodnicy, wlotem powietrza i dolnym splitterem
  • Tylnie błotniki o szerokim profilu oraz unikalny tylny spojler wkomponowany w CHMSL
  • Ogromne, 14-calowe (355 mm) wentylowane, perforowane tarcze hamulcowe z sześciotłoczkowymi zaciskami oraz 13.4-calowe (340 mm) wentylowane, perforowane tarcze tylne z czterotłoczkowymi zaciskami
  • 18 x 9.5-calowe przednie koła z oponami 275/35ZR18 i 19 x 12-calowe tylne koła z oponami 325/30ZR19
  • Trzycalowa rura wydechowa z bi-modalnymi tłumikami i większymi, polerowanymi końcówkami ze stali nierdzewnej
  • Chłodnice oleju silnika, skrzyni biegów i dyferencjału; oraz chłodnica układu kierowniczego
  • Akwarium montowane z tyłu w celu poprawy rozkładu masy
  • Unikalne cechy wnętrza, w tym zmodyfikowany zestaw wskaźników, lekkie dwutonowe fotele z bardziej wspierającymi bokami
  • Waga własna 3,130 funtów / 1,420 kg (szacunkowo)
  • Trzy cale (76.2 mm) szerszy niż inne modele Chevrolet Corvette

Wnętrze LS7

Całkowicie nowy silnik LS7 w ’06 Z06 wprowadza silnik 427-cubic-inch do gamy Corvette. W przeciwieństwie do poprzedniego silnika 427, który był dużym blokiem, nowy silnik LS7 o pojemności 7.0 litra to mały blok V-8 – największy mały blok produkowany kiedykolwiek przez Chevroleta i GM, będący ukłonem w stronę jego 50-letniej historii jako ikony wydajności.

Z mocą 505 koni (377 kW) i momentem obrotowym 470 lb-ft (637 Nm), jest to również najsilniejszy silnik do samochodów osobowych kiedykolwiek produkowany przez Chevroleta i GM. Silnik LS7 można łatwo rozpoznać pod maską dzięki czerwonym pokrywom silnika z czarnymi literami. LS7 dzieli tę samą podstawową architekturę Gen IV V-8 co silnik LS2 o pojemności 6.0 litra w Corvette, ale wykorzystuje inną odlewnię bloku cylindrów z wprasowanymi stalowymi wkładkami cylindrowymi, aby pomieścić szerokie otwory cylindrowe o średnicy 104.8 mm. W porównaniu do LS2, LS7 ma również inną pokrywę przednią, miskę olejową, kolektory wydechowe i głowice cylindrów – oraz wiele innych komponentów.

W wewnętrznej budowie, komponenty ruchome LS7 korzystają z lekkiej technologii inspirowanej wyścigami, w tym tytanowych korbowodów i zaworów ssących, aby zwiększyć moc i zdolność obrotów. Ogranicznik odcięcia paliwa wynosi 7000 rpm. Szczegóły LS7 obejmują:

  • System smarowania z suchą miską olejową
  • Unikalna odlewnia bloku cylindrów z dużymi, 104.8-mm otworami i wprasowanymi cylindrami
  • Odlewane stalowe pokrywy głowic
  • Odlewany stalowy wał korbowy
  • Tytanowe korbowody z 101.6-mm skokiem
  • Odlewane aluminiowe tłoki płaskogłówkowe
  • Stopień sprężania 11.0:1
  • Wałek rozrządu o dużym liftcie
  • Głowice cylindrów z CNC z aluminium inspirowane wyścigami z tytanowymi zaworami ssącymi i zaworami wydechowymi wypełnionymi sodem
  • System dolotu powietrza o niskim oporze
  • Hydroformowane kolektory wydechowe z unikalnymi „kwadratowymi” flanszami collectorskimi.

Jednym z wyraźniejszych przykładów technologii wyścigowej w LS7 jest zastosowanie tytanowych korbowodów. Ważą one zaledwie 464 gramy każdy, co stanowi prawie 30 procent mniej niż korbowody w LS2 V-8. Oprócz niskiej masy, co poprawia wydajność przy wysokich obrotach i zakres obrotów, tytan sprawia, że korbowody są niezwykle trwałe.

Głowice cylindrów z aluminium LS7 z CNC są zupełnie nowe i zaprojektowane tak, aby spełnić wysokie wymagania przepływu powietrza w silniku o pojemności 7.0 litra, gdyż pochłaniają około 100 stóp sześciennych powietrza więcej na minutę niż LS2 V-8 o pojemności 6.0 litra – co stanowi 18-procentowy wzrost przepływu powietrza. W związku z tym zastosowano wałek rozrządu hydraulicznego z podniesieniem zaworów wynoszącym .591/.591 cala, aby zapewnić odpowiednią cyrkulację powietrza w silniku.

Aby zapewnić optymalny, nieprzerwany przepływ powietrza, głowice LS7 mają proste, tunelowe kanały dolotowe. Bardzo duże według standardów pojazdów produkcyjnych – nawet wyścigowych – są zaprojektowane tak, aby utrzymać szybką prędkość przepływu powietrza, zapewniając doskonały moment obrotowy przy niskich obrotach oraz oszałamiającą moc przy wysokich obrotach. Głowice mają komory spalania o pojemności 70 cm sześciennych, które są zasilane ogromnymi, 56-mm średnicy tytanowymi zaworami ssącymi. Lekkie tytanowe zawory ważą o 21 gramów mniej niż zawory ze stali nierdzewnej używane w LS2, mimo że głowa zaworu ma o 22 procent większą powierzchnię. To wszystko uzupełniają czterdziestojednomilimetrowe zawory wydechowe wypełnione sodem w porównaniu do 39.4-mm w LS2. Aby pomieścić dużą średnicę głowic zaworowych, gniazda zaworowe głowic są siamzowane; a, bazując na doświadczeniach z silnikami wyścigowymi C5-R, kąty zaworowe w LS7 są utrzymywane na poziomie 12 stopni – w porównaniu do 15 stopni w LS2 – aby poprawić przepływ powietrza przez porty.

LS7 ma system smarowania z suchą miską, zaprojektowany tak, aby utrzymać silnik w pełni nasmarowany podczas wysokich obciążeń bocznych, jakie Chevrolet Corvette Z06 może generować. Zbiornik o pojemności 8 kwartów zamontowany w komorze silnikowej dostarcza olej pod stałym ciśnieniem do konwencjonalnej pompy olejowej zamontowanej na dnie silnika. Ciśnieniowe zasilanie olejem utrzymuje pobór oleju nieprzerwanie zanurzonym w oleju przy obciążeniach bocznych przekraczających 1 g.

Olej krąży przez silnik i spływa do miski olejowej, skąd jest z powrotem wysyłany do zbiornika za pomocą pompy ssącej. Duża pojemność zbiornika, w połączeniu z wysokowydajnym chłodnicą powietrza do oleju, zapewnia niezbędne chłodzenie oleju silnikowego przy wymaganiach mocy silnika. W systemie z suchą miską olej do silnika dodaje się przez zbiornik – który zawiera wskaźnik poziomu oleju.

System suchych misek LS7 był opracowywany i testowany na torach wyścigowych w Stanach Zjednoczonych i Europie, w tym na słynnym torze Nürburgring w Niemczech. A podczas gdy jest to powszechne w samochodach wyścigowych, Chevrolet Corvette Z06 jest jednym z zaledwie kilku produkcyjnych pojazdów – i jedynym produkcyjnym Corvette – który kiedykolwiek wprowadził tak zaawansowany system smarowania.

Układ napędowy i podwozie Chevrolet Corvette Z06

Układy napędowe i skrzyni biegów Chevrolet Corvette Z06 są dopasowane do wydajności silnika LS7. Lekkie, czterokierunkowe kolektory wydechowe odprowadzają spalin do nowych, ściśle połączonych katalizatorów i przez nowe „bi-modalne” tłumiki. Tłumiki mają zawory wyjściowe uruchamiane vacuum, które kontrolują hałas wydechowy podczas pracy przy niskim obciążeniu, ale otwierają się dla maksymalnej mocy.

Z tyłu silnika LS7 znajduje się jednoczęściowe koło zamachowe i lekkie, wysokowydajne sprzęgło, które przekazuje moment obrotowy do tylnego transaksu. Sześciobiegowa skrzynia biegów została wzmocniona, aby wytrzymać zwiększone obciążenie momentu obrotowego silnika LS7. Skrzynia biegów zawiera pompę, która przysyła płyn przekładniowy do przedniego chłodnicy w celu chłodzenia. Po powrocie, płyn odbiera dodatkowe ciepło z oleju dyferencjału przed powrotem do skrzyni biegów. Sześciobiegowa skrzynia biegów jest połączona z dyferencjałem o ograniczonym poślizgu, z powiększonymi zębatkami. Mocniejsze półosie z mocniejszymi przegubami uniwersalnymi przekazują moc na tylne koła.

Chevrolet Corvette Z06 ma unikalną aluminiową strukturę nadwozia, aby zapewnić optymalną sztywność i niską wagę dla nadwozia z stałym dachem. Perforowane belki są jednoczęściowymi hydroformowanymi elementami aluminiowymi z odlewanymi węzłami zawieszenia, które zastępują wiele spawanych stalowych komponentów w innych modelach Corvette. Inne odlewy, formy i ekstrudowane elementy są połączone w nowatorską strukturę z wykorzystaniem nowoczesnych technologii produkcji.

Zaawansowane kompozyty strukturalne z włókna węglowego są połączone z aluminiową strukturą. Na przykład, szersze przednie nadkola są wykonane z kompozytów węglowych, a podłoga kabiny łączy skórki z włókna węglowego z ultra-lekkim rdzeniem z balsy.

Chevrolet Corvette Z06 ma nową magnezową podstawę, która służy jako punkt mocowania dla silnika i niektórych komponentów przedniego zawieszenia. Magnez jest lżejszy od aluminium, ale niezwykle mocny. Magnezowa podstawa pomaga poprawić rozkład masy z przodu na tył, podobnie jak przednie błotniki z włókna węglowego i obudowy kół. Inżynierowie przenieśli również akumulator z komory silnikowej do tylnego bagażnika, za jednym z tylnych kół.

Redukcje masy są wyrównane przez niektóre elementy zwiększające wydajność, w tym smarowanie z suchą miską, system wydechowy z zaworami wylotowymi, większe koła i opony, większe hamulce oraz większe stabilizatory przeciwwagi.

Zawieszenie i hamulce

Chevrolet Corvette Z06 zachowuje rozstaw osi wynoszący 105.7 cala (2686 mm) innych modeli Corvette, jak również krótkie-długie zawieszenie i konstrukcję sprężyny poprzecznej, ale korzysta z zupełnie nowych kół, opon, hamulców oraz własnej tylnej sprężyny i stabilizatora przeciwwagi.

Twardsze zawieszenie harmonijnie współpracuje z dużymi aluminiowymi kołami o średnicy 18 x 9.5 cala i oponami 275/35ZR18 z przodu, oraz 19 x 12-calowymi aluminiowymi kołami z oponami 325/30ZR19 z tyłu – to największe połączenie kół i opon oferowane kiedykolwiek w Corvette. Opony wykorzystują najnowszą technologię wysokiej mobilności od firmy Goodyear, aby zapewnić satysfakcjonującą jazdę, ale jednocześnie pozwalają pojazdowi osiągać boczne przyspieszenie przekraczające 1 g. Opony o przedłużonej mobilności eliminują konieczność – i wagę – zapasowego koła i podnośnika lub zestawu do napełniania, jednocześnie zmniejszając szansę na nagłą utratę zdolności manewrowania.

Uzupełniający system zawieszenia i duży zestaw kół to równie wydajny system czterech tarcz hamulcowych, składający się z wentylowanych i perforowanych przednich tarcz o średnicy 14 cali (355 mm) oraz wentylowanych i perforowanych tylnych tarcz o średnicy 13.4 cala (340 mm). Dla porównania, modele Corvette Coupe i Convertible mają przednie tarcze o średnicy 12.8 cala (325 mm) i tylne o średnicy 12 cali (305 mm), podczas gdy ’06 Corvette z pakietem sportowym Z51 ma tarcze o średnicy 13.4 cala (340 mm) i 13 cali (330 mm).

Przednie tarcze są wspomagane przez ogromne, czerwono malowane zaciski sześciotłoczkowe, które wykorzystują sześć oddzielnych klocków hamulcowych. Użycie oddzielnych klocków hamulcowych jest korzystne, ponieważ zapewniają one bardziej wyrównane zużycie w porównaniu do długich klocków jednoczęściowych. Dla tylnych hamulców stosowane są czterotłoczkowe zaciski z czterema oddzielnymi klockami hamulcowymi. System ABS firmy Delphi z czterema kanałami jest standardem, podobnie jak bardzo wydajny system aktywnego prowadzenia – z trybem jazdy sportowej.

Duże hamulce zapewniają doskonałą zdolność do zatrzymywania pojazdu w Chevrolet Corvette Z06, a dzięki czterem kanałom chłodzenia hamulców zapewniają one doskonałą odporność na przegrzewanie i długotrwałość klocków hamulcowych podczas jazdy na torze.

Szczegóły projektowe

Chevrolet Corvette Z06 ma niepodważalny i agresywny wygląd, z cechami projektu, które obejmują:

  • Szeroki przód z dużym wlotem atrapy chłodnicy, splitterem na dole i rozszerzeniami otworów kół po bokach, co zapewnia aerodynamiczny docisk
  • Wlot powietrza z przodu maski, który integruje system wlotu powietrza do silnika
  • Krawędź otworu przedniego koła jest zaokrąglona, aby poprawić opór, ale chroni wykończenie nadwozia twardym wykończeniem, a za kołem znajduje się duży wylot powietrza
  • Styl nadwozia ze stałym dachem, optymalizujący sztywność i masę
  • Szersze tylne błotniki z nadkola przykrywają ogromne tylne opony, a wlot chłodzenia hamulców znajduje się przed kołami, aby wizualnie zrównoważyć wylot
  • Wysoki tylny spojler z CHMSL umieszczonym na górze tylnej atrapy
  • 10-ramienne koła (18-calowe z przodu; 19-calowe z tyłu)
  • Cztery większe wyjścia wydechowe ze stali nierdzewnej
  • Nowy projekt oznaczeń Chevrolet Corvette Z06 na przednich błotnikach z włókna węglowego

Aerodynamika zewnętrzna Chevrolet Corvette Z06 została ukształtowana przez doświadczenia programu wyścigowego Corvette, gdzie stabilność przy dużych prędkościach i zdolność do pokonywania zakrętów są kluczowe. A podczas gdy samochody wyścigowe korzystają z dużych tylnych skrzydeł, podwyższony spojler Chevrolet Corvette Z06 zapewnia wystarczający docisk, aby zbalansować doładowany przedni splitter, nie wpływając negatywnie na opór aerodynamiczny. Cd Chevrolet Corvette Z06 wynosi 0.31.

Mimo swojego wyścigowego charakteru, Chevrolet Corvette Z06 jest zaprojektowany jako samochód o wysokich osiągach, nadający się do codziennego użytku. W związku z tym komfort i wygoda są na bardzo wysokim poziomie. Oświetlenie o dużej intensywności, lampy przeciwmgielne, skórzane siedzenia, dwustrefowa klimatyzacja, filtracja powietrza w kabinie oraz wyświetlacz HUD z trybem torowym i gometrem są standardem.

Chevrolet Corvette Z06 ma również zmodyfikowany zestaw wskaźników, który wyświetla logo Z06 na obrotomierzu o ograniczniku 7000 rpm i ma nowy odczyt na wskaźniku ciśnienia oleju, aby odzwierciedlić wyższe ciśnienie standardowe systemu smarowania z suchą miską olejową. A jak w innych Corvette z 2006 roku, Z06 ma nową, mniejszą, 370-mm trójramienną kierownicę, która zapewnia bardziej zwinną, sportową charakterystykę. Fotele mają dwukolorowe skórzane wykończenie, z haftem logo Z06 i kontrastowym szwem.

Opcje Chevrolet Corvette Z06 obejmują system audio Bose z sześciopłytowym zmieniarką w desce rozdzielczej, polerowane koła, teleskopową kierownicę, podgrzewane siedzenia, poduszki powietrzne boczne, system nawigacji GPS, uniwersalny pilot domowy i radio satelitarne XM.

Jednak w poszukiwaniu niższej wagi i wyższej wydajności, inżynierowie musieli poświęcić niektóre komponenty. Boki siedzeń są stałe i bardziej wspierające, aby lepiej trzymać kierowcę podczas pokonywania zakrętów, a ich masa jest mniejsza. Fotel pasażera posiada ręczne sterowanie, co oszczędza wagę silnika elektrycznego, a akustyczny pakiet Chevrolet Corvette Z06 został zmodyfikowany, aby zmniejszyć masę i pozwolić na lepszy dźwięk układu napędowego.

####################################

Na modelu Z06 z 2009 roku wprowadzono kilka zmian w wykończeniu i zawartości. Należą do nich:

* Nowy design kół Z06 z „pająkiem” w dziesięciu ramionach, dostępny w czterech wersjach: Sparkle Silver, Competition Gray i chrom
* Elementy drzwi i deski rozdzielczej w kolorze dopasowanym do wnętrza w odcieniu czerwonym i tytanowym
* Standardowy mechanizm elektrycznego opuszczania klapy bagażnika
* Szare przeszycia na podstawowych siedzeniach w kolorze Ebony (wcześniej czerwone)
* Nowe listwy progowe z logo Z06
* Standardowy akustyczny pakiet we wszystkich modelach Z06

Z06 otrzymuje również większy system smarowania z suchą miską. Zaktualizowano do systemu o pojemności 10.5 kwarta (9.9 litra), w porównaniu do wcześniejszego systemu, który miał pojemność ośmiu kwart (7.5 litra).

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.