CHEVROLET Corvette Z06 2021-Present

CHEVROLET Corvette Z06 2021-Present

Przejdź do galerii zdjęćCHEVROLET Corvette Z06 2021-Present

Chevrolet kontynuował sagę Corvetty, wprowadzając wersję Z06 dla modelu C8. W ten sposób, podczas gdy większość producentów samochodów skupiała się na elektryfikacji, amerykański producent oddał się w tworzenie kolejnej ekstremalnej wersji swojego supersamochodu.

Jedną z najbardziej wpływowych postaci w ewolucji Corvetty był Zora Arkus-Duntov. Stworzył on specjalną wersję modelu z 1963 roku z silnikiem V8 z wtryskiem paliwa, który oferował 360 KM. Była to imponująca moc jak na te czasy. Przechodząc do 2022 roku, generacja C8 pojawiła się jako supersamochód, jaki wizjonerski inżynier miał na myśli: z silnikiem umieszczonym w środku oraz mocniejszą wersją: Z06 z 2022 roku.

Na zewnątrz, Z06 wyróżniał się szerszym rozstawem kół o 3,6” (9,4 cm) w porównaniu do swojego brata Stingray. Z przodu znajduje się przeprojektowany zderzak z szerszym wlotem powietrza, co poprawia chłodzenie. Z boku, 20-calowe przednie i 21-calowe tylne koła wykonane z lekkiego stopu były obute w opony Michelin Cup 2 R ZP. Jednocześnie producent umieścił regulowane skrzydło z tyłu, co poprawiło prędkość w zakrętach oraz prowadzenie.

Wnętrze miało podobny design jak reszta gamy modeli, ale GM dodał pakiet wykończenia z włókna węglowego. W ten sposób dopełnił ogólne doświadczenie inspirowane wyścigami dla dwóch pasażerów w kokpicie.

Za kabiną GM zainstalował nowoczesny silnik V8 z naturalnym wtryskiem. Oznaczony jako LT6, 5,5-litrowy silnik osiągnął najwyższą moc spośród wszystkich silników atmosferycznych V8, jakie kiedykolwiek zamontowano w pojeździe produkcyjnym do tego czasu. Silnik przekazywał moc 670 KM na tylne koła za pośrednictwem ośmiobiegowej (dwusprzęgłowej) automatycznej skrzyni biegów. Przełożenie końcowe wynosiło 5.56, co sprzyjało lepszym czasom przyspieszenia.

Kolejny rozdział w historii Corvette ze środkowym silnikiem zaczyna się od wprowadzenia modelu 2023 Chevrolet Corvette Z06, nowego amerykańskiego supersamochodu, który zwraca uwagę całego świata. Zjawiający się dwa lata po premierze pierwszego produkcyjnego Stingraya ze środkowym silnikiem, który oczarował globalną publiczność, Z06 został zaprojektowany i opracowany jako precyzyjne narzędzie do jazdy torowej.

Uderzający wygląd Z06, dźwięk i wrażenia dotykowe są wynikiem intensywnej pracy projektantów. Nowe, szersze i rzeźbione przody i tylne zderzaki definiują pewną postawę i egzotyczne proporcje, a luksusowo wykończone wnętrze sprawiają, że Z06 jest ostatecznym doświadczeniem supersamochodu.

„Corvette zawsze przyciągała wymagających klientów do rodziny Chevroleta,” powiedział Steve Hill, wiceprezydent Chevroleta. „Ten nowy Z06 został zaprojektowany i opracowany, aby ustawić wyższe standardy z podniesionymi poziomami rzemiosła, personalizacji i wydajności, aby klienci mogli naprawdę mieć swój własny samochód o sportowych osiągach.”

Choć Z06 powstał, aby dominować na torze, kiedy po raz pierwszy zadebiutował w 1963 roku, nazwa Z06 stała się również symbolem doskonałej kombinacji potwora torowego i supersamochodu.

„Nowa Corvette Z06 definiuje amerykański supersamochód,” powiedział prezydent General Motors Mark Reuss. „Opiera się na charakterystycznym designie i przełomowej dynamice wprowadzonej z Corvette ze środkowym silnikiem i podnosi je, aby dostarczyć dopracowaną, ale nieugiętą zdolność torową z wydajnością światowej klasy.”

Z06 wyróżnia się swoim bijącym sercem – zupełnie nowym silnikiem 5.5L LT6, najwyżej mocowanym, naturalnie ssącym V-8, który kiedykolwiek trafił na rynek w jakimkolwiek produkcyjnym samochodzie.

Nowa konstrukcja wału korbowego typu flat-plane zachęca kierowców do kręcenia obrotomierza do imponujących 8,600 rpm, generując 670 hp. Inżynierowie spędzili dwa lata nad tworzeniem wyjątkowego, bogatego dźwięku wydechu, takiego jakiego dotąd nie słyszano w Corvette.

Wyścigi w sercu

Dźwięk i wygląd Z06 czerpią inspirację z Corvette Racing. Bezpośredni transfer wiedzy z toru na drogę nigdy nie był bardziej oczywisty. Podwozie Z06 stanowi podstawę Corvette Racing C8.R od momentu, gdy zaczęła rywalizować w 2020 roku. Dzięki dzielonemu podwoziu, podobnej architekturze silnika oraz proporcjom zewnętrznym, C8.R wewnętrznie nazywano Z06, który ukrywał się na widoku.

„Wyścigi były powodem, dla którego Z06 zostało opracowane w 1963 roku i nadal wspierają rozwój modeli drogowych, które czynią je lepszymi zarówno na ulicy, jak i na torze,” powiedział Tadge Juechter, główny inżynier wykonawczy Corvette. „To także oznacza, że testowaliśmy Z06 na najlepszych torach na całym świecie, od Circuit of the Americas tutaj w Stanach Zjednoczonych po Nürburgring w Niemczech.”

Corvette C8.R błyszczała podczas mistrzostw samochodów sportowych IMSA w 2020 roku, zdobywając sześć zwycięstw, siedem pole position i ustanawiając najszybsze okrążenia w swojej klasie podczas sześciu wyścigów. W trakcie serii w 2020 roku Chevrolet zdobył tytuł GT Manufacturers – 13. od 2001 roku. Jordan Taylor i Antonio Garcia oraz zespół Corvette C8.R numer 3 zdobyli mistrzostwa kierowców i zespołów GTLM.

Wydajność Z06 opiera się na fundamentach, które położył Stingray, podobnie jak język projektowy i dbałość o szczegóły Z06. Rozszerzone materiały, nowe pakiety wnętrza oraz cechy unikalne dla Z06 pozwalają właścicielom stworzyć własny, dostosowany amerykański supersamochód.

Dodatkowe atrakcje 2023 Corvette Z06 obejmują:

Postawę 3.6 cala (9.4 cm) szerszą niż Stingray, mieszczącą ogromne tylne opony serii 345 i więcej przepływu powietrza przez boczne otwory wentylacyjne
Unikalne przednie i tylne zderzaki, pierwszy raz w przypadku Z06. Przedni zderzak zaprojektowany jest tak, aby zoptymalizować potrzeby chłodzenia Z06, w tym kierując powietrze do centralnego wymiennika ciepła, który jest jednym z pięciu dla maksymalnej wydajności chłodzenia
Unikalny, standardowy tylny spoiler z możliwością regulacji elementów wickerbill, zaprojektowany do poprawy stabilności przy dużych prędkościach i zdolności pokonywania zakrętów na torze wyścigowym
Standardowe 20-calowe przednie i 21-calowe tylne felgi aluminiowe „spider” (z pięcioma dostępnymi wykończeniami) – największe felgi, jakie kiedykolwiek były dostępne w produkcyjnej Corvette
Dostępne lekkie i sztywne felgi węglowe, które obniżają masę niesprężynową o 41 funtów (18.6 kg), co przyczynia się do zwinniejszego i bardziej responsywnego prowadzenia
Specyficzne ustawienia zawieszenia, w tym Magnetic Ride Control 4.0 oraz większe hamulce (sześciotłoczkowe z przodu) niż w Stingray, przyczyniają się do tego, że 2023 Corvette Z06 jest najbardziej torowym Corvette w historii
Ośmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem z określonym, „krótszym” przełożeniem końcowym 5.56 w porównaniu do Corvette Stingray, co zwiększa zdolność przyspieszania
Wzniesione kokpit otaczające kierowcę, z bogatymi materiałami i teksturami, w tym większą ilością wykończenia z włókna węglowego i nowymi opcjami
Dostępny pakiet wydajności Z07, który oferuje największe możliwości torowe i zapewnia 734 funty docisku przy prędkości 186 mph, więcej niż jakiekolwiek inne Corvette. Zawiera on tylny skrzydło z włókna węglowego oraz efekty do podłoża, specyficzne strojenie podwozia, specyficzną kalibrację Magnetic Ride Control i unikalne opony Michelin® Cup 2 R ZP, wraz z hamulcami węglowo-ceramicznymi Brembo® oraz opcjonalnymi kołami z włókna węglowego
„Praktycznie każdy element, który wyróżnia Z06, został opracowany, aby wspierać lub poprawić jego możliwości,” powiedział Juechter. „Korzystając z wrodzonych zalet architektury ze środkowym silnikiem, jesteśmy w stanie osiągnąć o sześć procent więcej siły dociskowej niż siódmej generacji ZR1 przy o osiem procent niższym oporze.”

Nowe LT6

2023 Chevrolet Corvette Z06 debiutuje z zupełnie nowym silnikiem DOHC V-8 o pojemności 5.5L, który oznacza powrót do naturalnego ssania dla modelu sportowego o zdolności torowej.

Reaktywność silnika i zdolność do pokonywania toru, dwa charakterystyczne atrybuty naturalnie ssących silników, były najwyższymi priorytetami w zapewnieniu angażującego doświadczenia w prowadzeniu dla purystów. W związku z tym zdecydowano, że konieczny jest nowy, naturalnie ssący silnik, z celem przewyższenia mocy jakiegokolwiek produkcyjnego silnika V-8 kiedykolwiek wyprodukowanego. Lekka konstrukcja wału korbowego typu flat-plane umożliwia silnikowi osiąganie wysokich obrotów potrzebnych do generowania znacznej mocy.

Więcej niż moc, nowy LT6 zaprojektowano tak, aby uzupełniał wszystkie aspekty torowych osiągów Z06. Od osiągów przy 8,600 rpm i pełnego systemu smarowania na sucho w stylu wyścigowym po starannie dostosowane systemy dolotowe i wydechowe, ten silnik emanuje zupełnie nowym i emocjonalnym charakterem.

Klucz do zdolności osiągów LT6 stanowi lekka, niskoinercyjna konstrukcja, oparta na zupełnie nowym wale korbowym typu flat-plane, który, wraz z stosunkowo krótkim skokiem (odległość, jaką pokonuje każdy tłok/element korbowodu przy każdym obrocie wału korbowego), pozwala silnikowi osiągać maksymalny zakres obrotów.

Wersja LT6 napędzała samochody wyścigowe C8.R od 2019 roku, a rygory wyścigów długodystansowych pomogły inżynierom doskonalić wydajność i trwałość silnika.

Dodatkowe atrakcje obejmują:

Całkowicie nowy odlew bloku silnika aluminiowego z charakterystycznym rozstawem otworów 4.4 cala (111.76 mm) rodziny silników Small Block
Całkowicie nowy projekt głowicy cylindrów z podwójnym wałkiem rozrządu, z w pełni CNC-obrobionymi komorami spalania i portami dolotowymi, wspierającymi mechaniczny układ zaworowy „finger follower”
Dwuwirnikowe sprężyny zaworowe wspierające tytanowe zawory dolotowe i zawory wydechowe wypełnione sodem
Odlewane aluminiowe tłoki i odlewane tytanowe korbowody dla niskiej masy i dużej wytrzymałości
Wyjątkowe pokrywy wałka rozrządu Edge Red
Całkowicie nowy aktywny dzielony kolektor dolotowy z podwójnymi przepustnicami o średnicy 87 mm
Całkowicie nowy sześciostopniowy system smarowania na sucho z indywidualnym odsysaniem komór korbowych
Stalowe kolektory wydechowe 4-into-two-into-one ze stali nierdzewnej
670 hp przy 8,400 rpm (testowane przez GM zgodnie z SAE J1349)
460 lb-ft (623 Nm) momentu obrotowego @ 6300 rpm (testowane przez GM zgodnie z SAE J1349)
LT6 jest ręcznie składany przez mistrzów budowy silników w Performance Build Center w Bowling Green Assembly Plant w Kentucky. Budowniczowie wykorzystują precyzyjne narzędzia i ręcznie dopasowują poszczególne elementy silnika, aby spełnić dokładne specyfikacje Chevroleta. Każdy silnik posiada tabliczkę na kolektorze dolotowym z podpisem technika, który go wykonał od początku do końca.

Zaprojektowany do osiągania wyników

Prawie każdy detal zewnętrzny unikalny dla Z06 ma swoje zastosowanie dla aerodynamiki, prowadzenia lub chłodzenia, z elementami stylizacji, które podkreślają poczucie ruchu samochodu.

Szersze błotniki, na przykład, mieszczą większe, szersze koła i opony dla lepszego przyczepności. Większe otwory wentylacyjne – w tym nowy przedni zderzak, który, jak C8.R, wpuszcza czyste powietrze do centralnego wymiennika ciepła – dostarczają więcej powietrza chłodzącego do silnika, hamulców i transaksji, zwiększając zdolności torowe. Dodatkowo, bardziej agresywny pakiet aerodynamiczny zaprojektowany jest tak, aby zwiększać przyczepność w zakrętach i stabilność przy dużych prędkościach.

Szersze koła i opony to 20 x 10-calowe (50.8 x 25.4 cm) przednie koła z oponami 275/30ZR20 oraz 21 x 13-calowe (53.3 x 33 cm) tylne koła wykorzystywane z oponami 345/25ZR21. Opony Michelin® Pilot Sport 4S ZP są standardowe, z oponami Sport Cup 2 R ZP w pakiecie Z07.

Projektanci poszerzyli błotniki z przodu i z tyłu, aby pokryć szerszą powierzchnię opon, które są 30 mm z przodu i 40 mm z tyłu szersze niż w Corvette Stingray. Te rozszerzenia nadają Corvette Z06 szerszy, niższy wygląd, podkreślony przez unikalny tylny zderzak, który również posiada centralnie umieszczone floatingowe końcówki wydechu. Ten unoszący się design miał kluczowe znaczenie dla precyzyjnego strojenia dźwięku wydechu. Szersze tylnie błotniki umożliwiają również większe wloty powietrza wymagane do chłodzenia samochodu.

Dodatkowo nowy Z06 oferować będzie trzy poziomy wsparcia aerodynamicznego:

Standardowy Z06 wyróżnia się przednim splitterem i unikalnym tylnym spoilerem, który zawiera montowany w zestawie wickerbill – małą, pionową łopatkę na krawędzi spoilera, która znacznie zwiększa siłę docisku, zapewniając 365 funtów (165.6 kg) więcej przy prędkości 186 mph (299.3 km/h).
Dostępny pakiet aerodynamiczny z włókna węglowego dodaje większy przedni splitter, przednie lotki (płaszczyzny nurkowe), tylne skrzydło zamontowane na piedestale i podwoziowe strzałki aerodynamiczne dla maksymalnej zdolności do generowania docisku na torze i zwrotności.
Technologie potwierdzone na torze

2023 Chevrolet Corvette Z06 korzysta z technologii wprowadzonych w Corvette Stingray, w tym z strategicznego wykorzystania lekkich materiałów i zaawansowanych technologii kierowcy, z unikalnymi cechami i kalibracjami dostosowanymi do swoich możliwości.

Nowy Z06 zachowuje projekt zawieszenia typu SLA z przodu i z tyłu Corvette Stingray, ale unikalnie dostosowany do jego wyższych osiągów. Magnetic Selective Ride Control 4.0 jest standardem i można go dostosować do komfortu turystycznego lub maksymalnej wydajności torowej za pomocą standardowego selektora trybu jazdy.

Podobnie jak Stingray, selektor trybu jazdy dostosowuje ponad tuzin funkcji Z06, aby dostosować je do środowiska kierowcy, w tym:

Kontrola startu: Dostępne w trybie torowym dla maksymalnego przyspieszenia z miejsca
Aktywne prowadzenie (StabiliTrak Elektroniczna Kontrola Stabilności): Z06 ma standardowe zarządzanie przyczepnością dla wydajności
Kontrola trakcji: Tryb pogodowy dostosowuje kontrolę trakcji i moment obrotowy silnika do jazdy w trudnych warunkach
Zarządzanie przyczepnością: Dostępne w trybie torowym oferuje pięć ustawień redukcji momentu obrotowego i interwencji hamulcowej dla jazdy torowej
Elektroniczna Ograniczona Skorupa Różnicowa: Dostosowuje tempo, w jakim ograniczone sprzęgło się włącza, aby zrównoważyć reakcję kierownicy i stabilność w różnych warunkach jazdy
Większa zdolność osiągów Z06 jest również zgodna z większą zdolnością hamulców, z większymi tarczami Brembo® o średnicy 14.6 cala (370 mm) z przodu i 15 cali (380 mm) z tyłu, w porównaniu do Stingray. Z06 ma sześciotłoczkowe zaciski z przodu, w porównaniu do czterotłoczkowych w Stingray.

Jeszcze większe, węglowo-ceramiczne tarcze są dostępne i również zawarte w pakiecie Z07, który wynosi osiągi Corvette Z06 na szczyty.

Dodatkowe cechy pakietu wydajności Z07 obejmują:

Pakiet aerodynamiczny z włókna węglowego z większym przednim splitterem, przednimi lotkami, tylnym skrzydłem i strzałkami podwoziowymi, które zwiększają siłę docisku
Unikalne zawieszenie FE7 z określonymi kalibracjami Magnetic Ride Control 4.0
Opony Michelin Sport Cup 2 R ZP opracowane specjalnie dla Z06
Dostępne felgi z włókna węglowego, które obniżają masę niesprężynową o 41 funtów (18.6 kg)
System hamulcowy Brembo® z węglowo-ceramicznymi tarczami o średnicy 15.7 cala (398 mm) z przodu i 15.4 cala (391 mm) z tyłu
Po wyposażeniu w pakiet wydajności Z07 w konfiguracji przygotowanej do toru, samochód jest w stanie osiągnąć 1.22 g przyczepności na okręgu o średnicy 300 stóp.

Z06 opiera się na tej samej solidnej architekturze co Stingray – sztywnej konstrukcji, która umożliwiła inżynierom precyzyjne dostrojenie podwozia i komponentów zawieszenia. Z06 jest tak sztywny, że torowa wersja Z06 jest oferowana w wersji kabrioletu, a nie ma różnicy w kalibracjach zawieszenia między tym a coupe.

Dbałość o szczegóły na miarę

W kokpicie nastawionym na kierowcę materiały premium nadal podnoszą luksusowy wygląd i uczucie wprowadzone w Stingray. Są one uzupełnione opcjonalnym wykończeniem z włókna węglowego, które wyraża lekką, sportową mantrę samochodu.

„Aby dopasować się do jego osiągów, Z06 jest podwyższoną wersją projektowania ósmej generacji,” powiedział Phil Zak, dyrektor ds. designu wykonawczego Chevroleta. „Od jej szerokiej, mocno osadzonej postawy z rzeźbionymi powierzchniami po przyjazne dla oka materiały premium i włókna węglowe, Z06 wprowadza aurę surowej mocy i wydajności z rzemiosłem na miarę.”

Unikalne cechy obejmują dostępny kierownicę owiniętą włóknem węglowym, łopatki zmiany biegów oraz nowy zestaw wykończenia wnętrza z włókna węglowego poziom 2. Z06 ma również ręcznie wykończone opcje wnętrza ze skóry, w tym całkowicie nową, dostępną wykończoną kabinę w kolorze Adrenaline Red.

Dodatkowe nowości w zakresie kół, kolorów i wykończeń oferują klientom Z06 najwięcej opcji personalizacji w ofercie Corvette, w tym:

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.