ZR1 z 2008 roku był najszybszą produkcyjną Corvette do tego momentu, a co więcej, był najszybszym autem w swoim przedziale cenowym.
Choć oznaczenie ZR sięga lat 70-tych, to model z lat 90-tych wzbudzał więcej emocji. ZR1 z 2008 roku był prawdziwym Królem Wzgórza wśród swoich braci i był szybszy od słynnego Ferrari F430 z tej samej epoki. Choć nie był najlepszy w zakrętach, na torze ćwiczeń czy w przyspieszeniu na prostych był trudny do złapania.
Corvette podążała za tymi samymi zasadami co wcześniej: lekka, aerodynamiczna konstrukcja oraz funkcjonalne wloty powietrza po bokach. Z przodu samochodu wlot nosowy pozwalał na dostarczanie większej ilości powietrza do sprężarki, która była przykryta przez przezroczysty obszar poliwęglanowego okna na masce. To była najbardziej ekstrawagancka koncepcja stworzona przez projektantów GM dla ukochanego amerykańskiego superauta. W wersji coupe, dach z włókna węglowego miał dwa wybrzuszenia dla kierowcy i pasażera.
Wewnątrz Corvette oferowała nowocześnie wyglądające wnętrze z zintegrowanym systemem infotainment zamontowanym na szerokim centralnym panelu. Wysoka konsola środkowa pomieściła krótki drążek zmiany biegów, hamulec ręczny oraz schowek wystarczająco duży na szybki wyjazd na tor wyścigowy. Jej sportowe fotele z wysokim oparciem zapewniały doskonałe wsparcie boczne.
Z technicznego punktu widzenia, ZR1 to było coś więcej niż tylko Corvette z mocniejszym silnikiem. Jego wzmocniona tylna oś, kontrola ride o podłożu magnetycznym i ograniczony poślizg były częścią pakietu. Nowoczesny system wtrysku paliwa zasilał doładowany silnik V8 o pojemności 6,2 litra, a sześciobiegowa manualna skrzynia biegów była jedyną opcją.
Chevrolet oficjalnie zapowiedział 2009 Chevrolet Corvette ZR1 – amerykański supersamochód, który łączy w sobie technologię oraz inżynieryjną doskonałość włókna węglowego, ceramiki i elektroniki w charakterystycznym designie.
„Celem Chevroleta z nowym Chevroletem Corvette ZR1 jest pokazanie, co może zaoferować amerykański supersamochód, w cenie, która przewyższa egzotyki kosztujące dwa, trzy lub cztery razy więcej – a jednocześnie zapewnia wyjątkowe właściwości jezdne,” powiedział Ed Peper, dyrektor generalny Chevroleta.
Podstawowe dane techniczne Chevroleta Corvette ZR1:
- Nowy silnik LS9 V8 6.2L z kompresorem, zaprojektowany do osiągania co najmniej 100 KM na litr, czyli 620 KM (462 kW) oraz około 595 lb.-ft. momentu obrotowego (823 Nm)
- Sześciobiegowa, wytrzymała, manualna skrzynia biegów
- Nowe, wysokowydajne sprzęgło podwójne
- Wyższa pojemność oraz półosie o specyficznej średnicy; wzmocniona rura momentu
- Specyficzne dostrojenie zawieszenia zapewnia więcej niż 1g przyczepności w zakręcie
- Dwadzieścia szprych 19-calowych kół z przodu i 20-calowych z tyłu
- Opony Michelin Pilot Sport 2 – P285/30ZR19 z przodu i P335/25ZR20 z tyłu – opracowane specjalnie dla Chevroleta Corvette ZR1
- Standardowe tarcze hamulcowe z węglowo-ceramicznymi, wentylowanymi i nawiercanymi rotorami – 15.5 cala (394 mm) z przodu i 15 cali (380 mm) z tyłu
- Większe zaciski hamulcowe z znacznie większym obszarem klocków
- Standardowy system Magnetic Selective Ride Control z zawieszeniem na poziomie toru wyścigowego
- Szersze, włóknowe nadkola z podwójnymi otworami wentylacyjnymi specyficznymi dla Chevroleta Corvette ZR1
- Carbon-fiber maska z podniesionym oknem z poliwęglanu – oferująca widok na intercooler poniżej
- Panel dachowy z włókna węglowego, łuk dachowy, splitter przedni oraz wykończenia progowe z przezroczystym, odsłoniętym splotem włókna węglowego
- Pełnowymiarowy tylny spojler specyficzny dla ZR1 z podniesionymi bocznymi sekcjami
- Specyficzny zestaw wskaźników z wskaźnikiem doładowania (wyświetlanym również na wyświetlaczu przeziernym) i prędkościomierzem z maksymalnym wskazaniem 220 mph (370 km/h)
- Tylko dwie opcje: chromowane koła i pakiet „luksusowy”
- Waga własna wynosząca około 3350 funtów (1519 kg)
Wyspecjalizowane komponenty nowego Chevroleta Corvette ZR1 współpracują harmonijnie, aby dostarczyć najsilniejszy i najszybszy samochód osobowy kiedykolwiek wyprodukowany przez General Motors. Szacowane osiągi zostaną ogłoszone bliżej letniej premiery pojazdu w 2008 roku.
„Wstępne testy pokazują, że Chevrolet Corvette ZR1 opiera się na bardzo cenionej wersji Corvette Z06 w każdej kategorii wydajności, od przyspieszenia i hamowania, po przyczepność w zakrętach i maksymalną prędkość,” powiedział Peper. „Wszystko sprowadza się do stosunku mocy do wagi, a w przypadku Chevroleta Corvette ZR1 jest on wyjątkowy – lepszy niż w Porsche 911 GT2, Ferrari 599, a nawet Lamborghini Murcielago LP640. W rzeczywistości, Chevrolet Corvette ZR1 ma być pierwszym produkcyjnym Corvette, które osiągnie maksymalną prędkość przynajmniej 200 mph.”
Silnik z kompresorem LS9
Nowy silnik LS9 6.2L mały blok jest źródłem mocy, które wspiera osiągi Chevroleta Corvette ZR1. Kluczowym elementem wydajności i doskonałości LS9 jest duży, pozytywny kompresor Roots z nowym, czteroskrzydłowym wirnikiem. Jest wspomagany zintegrowanym systemem chłodzenia powietrza, który obniża temperaturę powietrza wlotowego dla maksymalnej wydajności.
Szósta generacja kompresora opracowana przez Eaton pomaga LS9 generować dużą moc i moment obrotowy przy niższych obrotach, rozciągając je na szerokim zakresie do 6600 rpm, podczas gdy dostarcza wystarczająco dużo powietrza, aby wspierać moc silnika w wyższych zakresach obrotów – tam, gdzie wydajność z kompresorem zazwyczaj maleje. Wytrzymałe i lekkie elementy ruchome umożliwiają pewną pracę silnika przy wysokich obrotach.
LS9 jest montowany ręcznie w centrum budowy wydajności GM w Wixom, Mich., i wykorzystuje specjalne procesy typowo stosowane w silnikach wyścigowych, aby wyprodukować wysoce dopracowany i precyzyjny produkt. Na przykład, cylindry z żeliwa są wstawiane w aluminiowy blok i są wykańczane z użyciem płyty montażowej. Płyta montażowa symuluje ciśnienie oraz małe odchylenia wymiarowe, które są stosowane w bloku, kiedy montowane są głowice cylindrów, zapewniając wyższy stopień dokładności, co sprzyja maksymalnemu uszczelnieniu głowicy, dopasowaniu pierścieni tłokowych oraz ogólnej wydajności silnika.
Skrzynia biegów i oś
Silnik LS9 wspierany jest przez nową, mocniejszą sześciobiegową manualną skrzynię biegów oraz sprzęgło podwójne, które zapewniają wyjątkową moc zaciskową, przy zachowaniu łatwego działania sprzęgła. Przełożenia specyficzne dla Chevroleta Corvette ZR1 w skrzyni biegów zapewniają strome przełożenie pierwszego biegu, które pomaga w starcie samochodu, a maksymalna prędkość osiągana jest na szóstym biegu – zmiana w porównaniu do maksymalnej prędkości uzyskiwanej na piątym biegu w wersji manualnej Corvette i Corvette Z06.
Jak sugeruje nazwa, system sprzęgła podwójnego wykorzystuje parę tarcz, co rozkłada obciążenie momentem obrotowym silnika na szerszym obszarze. To umożliwia ogromną moc zaciskową w momencie, gdy sprzęgło jest włączone, a także pomaga w lepszym rozpraszaniu ciepła i wydłużeniu żywotności sprzęgła.
System sprzęgła podwójnego przyczynia się również do wyjątkowej jakości jazdy Chevroleta Corvette ZR1, zapewniając płynne i łatwe zmiany biegów. Konstrukcja systemu podwójnego sprzęgła pozwala na redukcję bezwładności o 25% dzięki mniejszym tarczom o średnicy 260 mm, co przekłada się na wysiłek pedału podobny do jednopadkowego systemu o średnicy 290 mm w Corvette Z06.
Tylny most w Chevrolecie Corvette ZR1 jest również mocniejszy, a jego asymetryczne średnice półosi zostały opracowane po dokładnych testach, aby zapewnić optymalne zarządzanie momentem. Półosie są również zamontowane w bardziej poziomej płaszczyźnie, co koresponduje z szerszą szerokością tylnych kół i opon.
Jazda i prowadzenie
Chevrolet Corvette ZR1 oparty jest na tym samym aluminiowym podwoziu co Corvette Z06 i ma podobne niezależne zawieszenie SLA z przodu i z tyłu, z aluminiowymi górnymi i dolnymi wahaczami. Gdzie Chevrolet Corvette ZR1 różni się, to dostrojenie zawieszenia, które zostało zoptymalizowane dla szerokich opon z przodu i z tyłu.
Magnetic Selective Ride Control jest standardem i dostosowany specjalnie dla Chevroleta Corvette ZR1. Zdolność systemu do dostarczania komfortowej jazdy z niemal natychmiastowymi regulacjami tłumienia pozwoliła inżynierom uzyskać zaskakująco sprężystą jakość jazdy w supersamochodzie, który wciąż zapewnia przyczepność przy zakrętach przekraczającą 1g.
Z perspektywy wysokiej wydajności, Magnetic Selective Ride Control pomaga tylnemu mostowi pozostać stabilnym podczas startu, co pozwala na płynne, bezskokowe przyspieszenie. Pomaga również tłumić ruch mostu podczas pokonywania zakrętów na uszkodzonej lub nierównej nawierzchni.
Hamulce, koła i opony
Odpowiednio do mocy silnika Chevroleta Corvette ZR1, system hamulcowy, który wyróżniają węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe. Znajdują się one tylko w kilku egzotykach i droższych supersamochodach, a węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe są wykonane z materiału węglowo-ceramicznego. Ich przewaga polega na niskiej masie oraz odporności na zużycie i ciepło. W rzeczywistości, tarcze nie powinny w ogóle wykazywać oznak korozji ani wymagać wymiany przez całe życie pojazdu, przy normalnym użytkowaniu.
Wentylowane i nawiercane tarcze w Chevroletach Corvette ZR1 mają średnicę 15.5 cala (394 mm) z przodu i 15 cali (380 mm) z tyłu – co czyni je jednymi z największych tarcz węglowo-ceramicznych dostępnych w jakimkolwiek produkcyjnym pojeździe.
Na nowoczesnych tarczach pracują sześciotłokowe zaciski z przodu i czterotłokowe z tyłu, każdy w malowaniu w niebieskim kolorze specyficznym dla Chevroleta Corvette ZR1. Klocki przednie mają rozmiar odpowiadający największym klockom w jakimkolwiek produkcyjnym samochodzie z jednopadkowym wzorem – dwa razy większe od 70 cm² klocków przednich Corvette Z06.
Hamulce są widoczne przez wyjątkowe koła Chevroleta Corvette ZR1: 20-szprychowe obręcze aluminiowe o średnicy 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu. Standardowo są malowane na jasny, srebrny kolor, a wersje chromowane są opcjonalne. Koła są owinięte w opony Michelin Pilot Sport 2 opracowane specjalnie dla Chevroleta Corvette ZR1, o rozmiarach P285/30ZR19 z przodu i P335/25ZR20 z tyłu.
Wyjątkowy wygląd zewnętrzny
Chevrolet Corvette ZR1 jest natychmiast rozpoznawalny, z najbardziej charakterystyczną cechą – podniesioną maską wykonaną w pełni z włókna węglowego, która zawiera przezroczyste okno z poliwęglanu. Okno umożliwia widok na górną część intercoolera silnika, z napisem „LS9 SUPERCHARGED” wytłoczonym po obu stronach i pokrywą silnika z wytłoczonym logo krzyżujących się flag Corvette z przodu.
Spód maski ma odsłonięty splot włókna węglowego. Odsłonięte włókno węglowe jest używane na dachu, łuku dachowym, wykończeniu progów i splitterze przednim. Te zewnętrzne komponenty są chronione przez specjalnie opracowaną, błyszczącą, odporną na UV powłokę, która zapobiega żółknięciu i zużyciu.
Szerokie, włóknowe nadkola z podwójnymi dolnymi otworami wentylacyjnymi oraz pełnowymiarowy tylni spojler w kolorze nadwozia z wbudowaną wysoce umiejscowioną lampą stopu, są również unikalne dla Chevroleta Corvette ZR1. Wszystkie cechy zewnętrzne samochodu były opracowane, aby poprawić stabilność przy dużych prędkościach oraz kontrolę nad pojazdem.
Szczegóły wnętrza
Wnętrze Chevroleta Corvette ZR1 bazuje na dziedzictwie podwójnej kabiny marki, z wysokiej jakości materiałami, rzemiosłem i funkcjonalnością, które wspierają jakość premium obiecaną przez osiągi samochodu. Kabina Chevroleta Corvette ZR1 różni się od Chevroleta Corvette i Corvette Z06 o:
- Podłokietniki z logo ZR1
- Wyszywane zagłówki z logo ZR1
- Specyficzny zestaw wskaźników z logo „ZR1” na obrotomierzu oraz wskazaniem prędkościomierza do 220 mph (370 km/h)
- Wskaźnik doładowania dodany do zestawu wskaźników i wyświetlacza Head-Up
„Podstawowy” Chevrolet Corvette ZR1 (RPO 1LZ) wyposażony jest w akcesoria na podstawie Chevroleta Corvette Z06, w tym lekkie fotele i lekkie materiały. Pakiet wnętrza wyższego poziomu zawiera unikalne, regulowane elektrycznie i skórzane fotele sportowe (z wyszytym logo ZR1); niestandardowe wnętrze pokryte skórą dostępne w czterech kolorach; system nawigacji, łączność Bluetooth i inne.
Według liczb