CHEVROLET Cruze 2009-2016

CHEVROLET Cruze 2009-2016

Przejdź do galerii zdjęćCHEVROLET Cruze 2009-2016

Sedan Chevrolet Cruze został zaprezentowany na Paris Motor Show w 2009 roku. Samochód pojawił się na rynku w trakcie światowego kryzysu finansowego i oferował dobrą technologię w przystępnej cenie.

Po przejęciu aktywów Daewoo przez GM, firma zaczęła wykorzystywać niektóre z jego platform oraz sieci dealerskie w całej Europie. W Europie Daewoo rozpoczęło otwieranie rynku na przystępne sedany i hatchbacki, wprowadzając model Lacetti. Chevrolet zaprezentował Cruza, aby wypełnić tę lukę. Niestety, timing był chybiony. Mimo to, samochód okazał się dobrym wyborem dla nabywców.

Cruze nosił złote logo Chevroleta. Został zaprezentowany z charakterystycznymi reflektorami, które wznoszą się ku górze, przypominając strzałę, w punkcie na przednich błotnikach. Zaokrąglona linia dachu rozciągała się od pochylonej szyby do smukłych tylnych słupków, definiując zewnętrzny wygląd Cruza. Z tyłu samochód kończył się relatywnie krótkim tylnym deklem.

Głównym motywem wnętrza była nowoczesna interpretacja tradycyjnego stylu Chevroleta – charakterystyczny układ 'podwójnego kokpitu’ jak w Corvette, z „kokonowymi” siedzeniami z przodu. Po obu stronach głównej konsoli znajdowały się panele z kolorowego materiału lub strukturalnego winylu. Centralna konsola zawierała wyświetlacze i kontrolki systemu infotainment oraz klimatyzacji. Była zamontowana pod płaskim kątem i miała płynny, organiczny kształt, eliminując proste linie oraz tradycyjne 'ramkowanie’ paneli.

W komorze silnikowej zainstalowano różnorodne jednostki napędowe, zarówno diesel, jak i benzynowe. Była dostępna z 5- lub 6-biegową skrzynią manualną, w zależności od silnika, oraz opcjonalną 6-biegową skrzynią automatyczną w wybranych modelach.

Nowy sedan Chevrolet Cruze podnosi poprzeczkę w zakresie atrakcyjności designu, jakości wykonania i komfortu jazdy w europejskim segmencie samochodów kompaktowych.

Oczekiwany wysoki poziom oceny bezpieczeństwa EuroNCAP oraz całkowicie nowa gama silników sprawiają, że Chevrolet Cruze wprowadza również nowy globalny język wzornictwa dla marki Chevrolet.

„Chevrolet zawsze oznaczał wartość, a Cruze spełnia tę obietnicę jak nigdy wcześniej,” mówi Wayne Brannon, wiceprezydent GM Europe, Chevrolet. „Przełamuje definicję wartości dzięki swojemu designowi, jakości, materiałom i świetnemu stylowi wewnątrz i na zewnątrz.”

Zaprojektowany w celu zaspokojenia europejskich gustów w zakresie wzornictwa i osiągów podwozia, Chevrolet Cruze trafi do sprzedaży w marcu i będzie liderem wprowadzenia serii nowych produktów, które będą dzielić jego standardy designu i jakości. Chevrolet wierzy, że wprowadzenie Cruze „przesunęło zasady gry” dla produktów starających się o sukces w tym segmencie.

Wzornictwo zewnętrzne

Międzynarodowy zespół projektowy, mający siedzibę w Korei, z udziałem kolegów z Niemiec, Stanów Zjednoczonych i Australii, miał za zadanie dostarczenie zupełnie nowego kompaktowego sedana z nadwoziem notchback, który ożywi markę Chevrolet.

„Naszym celem było być rewolucyjnym, a nie ewolucyjnym,” mówi Taewan Kim, wiceprezydent GM DAT Design Center w Korei. Wewnątrz i na zewnątrz zespół opracował nowy globalny język wzornictwa dla marki Chevrolet, wprowadzając świeże elementy wizualne, jednocześnie wykorzystując tradycyjne cechy charakterystyczne Chevroleta w nowy sposób.

Zarys dachu, który łukowato przechodzi od stromo pochylonej przedniej szyby do smukłych tylnych słupków, to wyróżniająca cecha zewnętrzna Chevrolet Cruze. Połączony z relatywnie krótkim tylnym deklem, po raz pierwszy przynosi do tego segmentu wygląd przypominający czterodrzwiowe coupé.

Szeroki i długi w porównaniu do swojego poprzednika, Chevrolet Cruze ma stabilną, niską postawę, z kołami umiejscowionymi na zewnętrznych krawędziach napiętej karoserii. Charakterystyczna wklęsła linia ramienia biegnie wzdłuż boków samochodu, przechodząc do tylnej pokrywy i ma stać się nową cechą charakterystyczną Chevroleta. Wysoka jakość wizualna jest również wzmocniona przez czystą, nieskomplikowaną karoserię wolną od ozdobników czy wykończeń.

Charakterystyczny podwójny grill nosi złotą kokardę Chevroleta, nową w aurze pewności siebie. Flankują go charakterystyczne obudowy reflektorów z efektem „klejnotu”, które wznoszą się w górę, jak strzała, w kierunku przednich błotników. Elegancki tył zawiera zintegrowane klosze świateł, każdy z dwoma okrągłymi kształtami, nawiązując do tradycyjnego motywu podwójnego światła Chevroleta.

Smukły wygląd wspierany jest przez współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,31 oraz jakość wykonania, która zwraca uwagę na detale typowe dla produktów kosztujących znacznie więcej. Najlepsze w klasie dopasowanie i wykończenie dla szczelin panelowych i linii zamknięcia przyczyniają się do jakości i „rzeźbionego z solidnego materiału” wyglądu.

„To samochód o silnym, luksusowym charakterze i świetnej postawie,” dodaje Taewan Kim. „Myślimy, że wyróżni się wśród konkurencji.”

Wzornictwo i cechy wnętrza

Przekazując sportowy, ale przytulny klimat, pięcioosobowa kabina charakteryzuje się harmonijnymi, płynącymi liniami oraz zastosowaniem materiałów o gładkiej, miękkiej fakturze. To wykonanie o wysokiej jakości, które przekracza standardy segmentu samochodów kompaktowych.

Wiodące w klasie cechy obejmują gładkie dopasowanie paneli, z wyjątkowo ciasnymi tolerancjami szczelin, oraz przestronną przestrzeń na nogi, głowę i ramiona pasażerów z tyłu, mimo charakterystycznego opadającego dachu Chevroleta Cruze.

Głównym motywem wzornictwa wnętrza jest nowoczesna interpretacja tradycyjnego motywu stylowego Chevroleta – charakterystycznego układu „podwójnego kokpitu” Corvette, którego celem jest zbliżenie kierowcy i pasażera do wspólnego doświadczenia. Po obu stronach głównego panelu dostępny jest wybór kolorowej tapicerki lub paneli winylowych, które są uzupełnione pasującymi wstawkami w siedzeniach i wykończeniach drzwi.

Centralnym punktem dla symetrii „podwójnego kokpitu” jest starannie zintegrowany panel centralny, mieszczący wyświetlacze i sterowanie systemu infotainment oraz klimatyzacji. Jest zamontowany pod płaskim kątem i ma płynny, wolny kształt, który eliminuje proste linie i tradycyjne „ramki” paneli.

Do projektowania głównego zespołu wskaźników użyto trójwymiarowego modelowania matematycznego. Analogowe wskaźniki są podświetlane diodami LED dla jasnego, wyraźnego oświetlenia w białym i lodowym niebieskim.

W porównaniu do foteli swojego poprzednika, główne ulepszenia dla Chevrolet Cruze to zastosowanie konstrukcji z siatki stalowej w celu równomiernego rozkładu ciężaru, twardsze wypełnienie piankowe oraz głębsze boczne podparcia dla poduszek i oparć siedzeń, zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Tapicerka materiałowa obejmuje wysokiej jakości przeszycia francuskimi szwami, co zapewnia doskonałą trwałość i eliminuje możliwość pojawienia się wyglądu „rozciągniętych szwów” w miarę upływu czasu. Skórzana tapicerka, z podgrzewanymi siedzeniami z przodu, jest opcją dla najwyższej specyfikacji LT.

Zakres regulacji przód/tył dla przednich siedzeń został wydłużony o około 50 mm, co daje najdłuższy ruch w segmencie kompaktowym.

Ręcznie sterowana klimatyzacja jest opcją dla bazowych i standardowych wariantów LS, podczas gdy automatyczna klimatyzacja z dwoma strefami jest standardem w specyfikacji LT. System filtracji cząstek i zapachów, który oczyszcza powietrze dostające się do kabiny, jest standardem w całej gamie, podobnie jak podgrzewana tylna szyba.

System audio AM/FM/CD, z cyfrowym sygnalizowaniem RDS, możliwością odtwarzania MP3 i dwukolorowym wyświetlaczem graficznym, jest standardem dla bazowych i LS wariantów. System LT dodaje automatycznego zmiennika CD na sześć płyt oraz gniazdo USB dla iPoda w konsoli centralnej. System nawigacji oparty na DVD jest oferowany we wszystkich specyfikacjach i obejmuje 7-calowy wyświetlacz mapy w kolorze, co jest pierwszym takim rozwiązaniem dla Chevroleta.

Struktura i systemy bezpieczeństwa

Struktura nadwozia Chevrolet Cruze należy do najsztywniejszych w swojej klasie, z sztywnością skrętną o 140% większą niż u swojego poprzednika. Ta sztywna, mocna struktura jest kluczowa dla tłumienia hałasu, wibracji i szorstkości (NVH), a także zapewniania dobrego wyniku w testach bezpieczeństwa oraz optymalnych właściwości jezdnych i prowadzenia.

Samochód został współpracująco zaprojektowany w zakładach GM w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Australii i Korei. „W kluczowych obszarach, takich jak struktura nadwozia, zawieszenie, systemy bezpieczeństwa i elektryczne, czerpaliśmy z najlepszych praktyk GM na całym świecie,” mówi Peter Mertens, globalny dyrektor linii pojazdów GM dla samochodów kompaktowych.

Podstawowa struktura to konstrukcja jednostkowa wykonana z stalowych belek, tłoczeń i przekrojów prostokątnych, o ogólnej sztywności skrętnej wynoszącej 17.66 KNm/stopień odkształcenia. Około 65% struktury składa się z wysokowytrzymałej stali (HSS), co stanowi około 50% więcej niż w jego poprzedniku. Około 30% więcej miejsc spawania również zostało użytych w całej strukturze.

Efektywne ścieżki ładowania zapewniają maksymalną ochronę pasażerów w przypadku uderzenia z praktycznie dowolnego kierunku. Pełnowymiarowe belki i wzmocnienia progów, słupków B i A, wykonane z wysokowytrzymałej stali i przetwarzania dopasowanych kawałków, przyczyniają się do doskonałej odporności na zderzenia pojazdu.

Strefy zgniotu z przodu i z tyłu, pochłaniające energię, zostały zaprojektowane tak, aby odkształcały się jak najskuteczniej, aby zachować integralność komory pasażerskiej, która jest chroniona przez klatkę bezpieczeństwa wzmocnioną członami o przekroju rurkowym, które odgradzają otwarcia drzwi i wspierają dach. Połączenie jednolitej struktury bocznej i drzwi z ultra-wysokiej wytrzymałości stali również zapewnia skuteczną ochronę przed uderzeniami bocznymi.

Przy niskich prędkościach do 4 km/h, przednie i tylne osłony zderzaków zostały zaprojektowane tak, aby absorbować małe uderzenia, co pomaga zminimalizować uszkodzenia karoserii.

Oprócz minimalizowania hałasu i wibracji, sztywna struktura ułatwia również izolację pozostałych dźwięków napędu, hałasów drogowych i wiatrowych, co zapewnia jeszcze cichszy komfort kabiny. Chevrolet Cruze osiągnął wyniki akustyczne i hałasu wiatru, które należą do najlepszych w klasie dla kompaktowych sedanów w segmencie wartości.

Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa są montowane w każdym z pięciu miejsc siedzących. Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, boczne poduszki kurtynowe, boczne poduszki powietrzne montowane w przednich siedzeniach oraz składana konstrukcja pedałów są standardem. Aktywne środki bezpieczeństwa obejmują system przeciwblokujący (ABS), kontrolę trakcji (TCS) oraz opcjonalny system stabilizacji elektronicznej (ESC).

Układ napędowy

Całkowicie nowa gama silników benzynowych i wysokoprężnych składa się z silników benzynowych o pojemności 1.6 i 1.8 litra, wykonanych w całości z aluminium, oraz jednostki wysokoprężnej 2.0 litra z 16 zaworami.

Oba silniki benzynowe posiadają zmienną synchronizację zaworów zarówno na stronie dolotowej, jak i wylotowej. Silnik 1.6-litrowy generuje maksymalnie 113 hp/83 kW przy 6,400 obr./min oraz moment obrotowy 153 Nm przy 4,200 obr./min.

Wersja 1.8-litrowa oferuje jeszcze bardziej responsywną wydajność, z mocą 141 hp/104 kW przy 6,200 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 176 Nm przy 3,800 obr./min, w tym 85% od zaledwie 2,000 obr./min do 6,300 obr./min. Jeśli chodzi o moc na litr, ten silnik należy do najbardziej wydajnych na rynku.

Przy manualnych skrzyniach biegów, te silniki oferują przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 12.5 i 10.0 sekundy, odpowiednio, oraz zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynoszące 6.7 i 6.8 L/100 km.

Nowy, 16-zaworowy silnik wysokoprężny 2.0 litra, rozwijający moc 150 hp/110 kW, dodaje mocy przy jeszcze większej oszczędności. Imponująca efektywność paliwowa – 5.6 L/100 km w cyklu mieszanym – oferuje potencjalny zasięg ponad 1,000 km. Jest standardowo wyposażony w filtr cząstek wydechowych bez potrzeby konserwacji.

Projekt wspólnej szyny paliwowej z wieloma wtryskami obejmuje turbodoładowanie o zmiennej geometrii (VGT). Z mocnym momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm od zaledwie 2,000 obr./min, ten silnik umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 10.0 sekundy, a nawet bardziej imponujące osiągi w zakresie prędkości, z 80-120 km/h na piątym biegu w 12.5 sekundy. W późniejszym roku dołączy do niego wersja o mocy 125 hp/92 kW.

Silnik 1.6-litrowy jest standardem w bazowych i LS wariantach, podczas gdy 1.8-litrowy jest standardem w LT i opcjonalny w LS. Oba są dostępne z pięciobiegową manualną skrzynią biegów lub nową sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, co jest pierwszym takim rozwiązaniem dla Chevroleta.

Silnik 2.0-litrowy high-précision jest dostępny tylko w wariantach LT, a wersja o mocy 125 hp/92 kW będzie oferowana w bazowych i LS. Oba te silniki są dostępne tylko z manualną skrzynią biegów.

W przypadku wszystkich zastosowań silnikowych, uniwersalny przedni podstawa, przenosząca silnik i skrzynię biegów, jest zamocowana na czterech gumowych poduszkach. Taki „izolowany” montaż pomaga zredukować przenoszenie wibracji silnika i hałasu drogowego do kabiny.

Zawieszenie, hamulce, kierownica

Zawieszenie, systemy hamulcowe i kierownicze Chevrolet Cruze zostały opracowane na europejskich drogach, aby sprostać europejskim gustom jazdy. Strzelając równowagę między zwinnością a komfortem jazdy, Chevrolet Cruze oferuje kierowcy wysoki poziom „połączenia”, jednocześnie zapewniając zrelaksowany i finezyjny charakter jazdy.

W porównaniu do swojego poprzednika, Chevrolet Cruze korzysta z szerszego „śladu”, co przyczynia się do bardziej stabilnego prowadzenia. Przedni ślad zwiększył się do 1,544 mm (o 64 mm), a tylny do 1,558 mm (o 78 mm), podczas gdy rozstaw osi wynosi 2,685 mm, co oznacza wydłużenie o 85 mm. Proporcjonalnie większe zwiększenie śladów umożliwia lepszą przyczepność na drodze.

Zawieszenie przednie to układ McPherson z kompensacją obciążenia bocznego, aby zredukować tarcie ślizgowe. Przednia podstawka zapewnia pewne umiejscowienie wewnętrznego montażu dolnych ramion A. Poduszki hydrauliczne – cecha często spotykana w droższych pojazdach – są stosowane, aby zapewnić wyższy poziom izolacji jazdy i bardziej kontrolowane tłumienie obciążeń drogowych.

Z tyłu zastosowano zaawansowany układ dźwigarowy (belka skrętna). Oprócz umożliwienia stałej kontroli kąta nachylenia kół, ten system zawieszenia oferuje oszczędności przestrzeni i wagi, które są cenne dla pojazdów z segmentu kompaktowego.

Belka, podwójnie ścienna i w kształcie U, jest przymocowana do tylnych wahaczy za pomocą opatentowanego procesu spawania „łuku magnetycznego”. Ta technologia produkcji pozwala na dostosowanie grubości belki i kątów mocowania w zależności od różnych wag silnika i pojazdu, co ułatwia finezyjne dostosowanie charakterystyk skrętu i przechyłu.

Hamulec tarczowy, wentylowany z przodu i solidny z tyłu, jest montowany we wszystkich kołach.

Całkowity system hamulcowy z ABS, kontrolą trakcji (TCS) oraz elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD), która kontroluje wysiłek hamowania z przodu i tyłu, jest standardem (w całej UE + 2 krajach).

Elektroniczna kontrola stabilności (ESC), również standardowa (w całej UE + 2 krajach), wykorzystuje funkcje ABS i TCS, aby delikatnie przeciwdziałać nadmiernej energii lub błędom kierowcy. Jest także przydatna w pomaganiu kierowcy w utrzymaniu kontroli podczas manewru unikania w nagłych sytuacjach.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.