CHEVROLET Cruze HB5 2011-Present

CHEVROLET Cruze HB5 2011-Present

Przejdź do galerii zdjęćCHEVROLET Cruze HB5 2011-Present

Od momentu wprowadzenia na rynek w 2008 roku, sedan Cruze zyskał uznanie w różnych zakątkach świata. Jednak rynek europejski domagał się wersji hatchback, która została zaprezentowana w 2011 roku wraz z liftingiem całej gamy modelowej.

Od zewnątrz, hatchback wygląda dokładnie jak sedan aż do słupka B. Ma tę samą poprzeczkę na grillu, te same agresywne linie i ostre reflektory. W tylnej części, słupek C jest szerszy i łączy się z krótszym bagażnikiem. Światła tylne różnią się od tych w sedanach i są zgodne z boczną linią mediany, która zaczyna wznosić się od przednich błotników.

Od momentu liftingu, centrum informacji dla kierowcy było standardowo oferowane w każdej wersji wyposażeniowej: LS, LT i LTZ. W konsoli centralnej znajdował się port USB do podłączenia odtwarzaczy MP3 lub iPoda. Android Auto ani Apple CarPlay nie były dostępne. Nie oferowano również systemu nawigacji. Z drugiej strony, dostępne było tylne siedzenie dzielone w proporcji 60/40, co umożliwiało powiększenie przestrzeni bagażowej o pojemności 415 l (14,5 cu-ft).

Pod maską znajdowały się dwa silniki benzynowe: 1,6-litrowy, 1,8-litrowy oraz 2,0-litrowy turbodiesel. Oferowano zarówno skrzynie manualne, jak i automatyczne, z większością z nich mających 6 biegów. Osiągi były dobre jak na tę klasę, szczególnie z silnikiem diesla, który miał 163 KM i 360 Nm (265 lb-ft) momentu obrotowego.

Od momentu wprowadzenia na rynek w 2009 roku, Chevrolet Cruze zdobył serca wielu kierowców na całym świecie. Jego charakterystyczna, mocna linia nadwozia wprowadziła rewolucyjny język wzornictwa dla marki Chevrolet.

Wraz z pojawieniem się modelu Cruze Hatchback, Chevrolet będzie obecny na europejskim rynku kompaktowym z pełną mocą. Chevrolet Cruze Hatchback oferuje klientom styl i wszechstronność pięciodrzwiowego auta, zachowując jednocześnie te same cechy, które przyczyniły się do sukcesu modelu Cruze Sedan.

„Wierzymy, że hatchback Cruze da nam doskonałą okazję do zwiększenia obecności Chevroleta w segmencie kompaktowym,” mówi Wayne Brannon, prezydent i dyrektor generalny Chevrolet Europe. „Patrząc na to, co osiągnęliśmy z sedanem, który był najlepiej sprzedającym się modelem Chevroleta na świecie w 2010 roku, jest wiele powodów, by wierzyć, że hatchback znacząco przyczyni się do wzrostu Chevroleta w Europie.”

Przy tworzeniu pięciodrzwiowego hatchbacka opartego na sedan, zespół inżynierów i projektantów Chevroleta musiał uwzględnić, że baza klientów na rynku kompaktowych pięciodrzwiowców jest bardzo różnorodna. Efektem tego jest auto, które nie musi obawiać się porównań z konkurencją w Europie.

Chevrolet Cruze Hatchback, z odważnym i ekspresyjnym wzornictwem, łączy postępowe wykończenie wnętrza z dużą przestrzenią i opcjami efektywnych silników benzynowych i diesla. Model ten dostarcza także wiele wartości w zakresie bezpieczeństwa, oferując kompleksowe wyposażenie standardowe we wszystkich wersjach.

„Samochody Chevroleta to prawdziwe auta dla prawdziwych ludzi. Naszym celem zawsze było dostarczanie produktów, które przyciągają osoby z różnych środowisk, niezależnie od ich statusu społecznego. Chevrolet Cruze Hatchback to materialna ekspresja tej filozofii i oferuje dużo samochodu za pieniądze. Wyraża wyraźne przesłanie w zakresie wzornictwa i stylu, nie rezygnując z bezpieczeństwa, praktyczności ani ekonomii,” kontynuował Brannon.

Wszystkie modele Chevrolet Cruze Hatchback będą miały ulepszenia wnętrza. Klienci będą mogli wybierać spośród trzech różnych poziomów wyposażenia: LS, LT i LTZ.

Sportowy profil, dużo przestrzeni i funkcje techniczne

Zewnętrzna część Chevroleta Cruze Hatchback wyraża ruch i energię kinetyczną. Główne cechy designu, które podkreślają to wrażenie, to szybka linia dachu, lekko opadająca, wklęsła linia ramienia oraz reflektory o strzałkowatych obudowach. Proporcje hatchbacka, krótkie zwisy z przodu i z tyłu oraz boki nadwozia, które opadają do wnętrza, wzmacniają stabilne i pewne wrażenie pojazdu.

„To szybko sportowy profil i szerokie, pewne ustawienie odróżniają Chevrolet Cruze Hatchback od wielu jego bardziej statycznych konkurentów. Mieliśmy szczęście, że mogliśmy pracować z doskonałymi proporcjami od sedana Cruze,” mówi Martin Love, menedżer ds. wzornictwa Chevroleta Cruze.

Podobnie jak sedan Cruze, hatchback ma wyrazisty wygląd z przodu, stworzony przez poziomo oddzieloną kratkę chłodnicy i podwójne żarówki halogenowe reflektorów. Przechodząc do tyłu, spojler zamontowany na dachu oraz subtelna linia w słupku, prowadząca do podstawy tylnej szyby, wzmacniają wizualne wyrażenie szybkości. Zespół lamp tylnych pokazuje dbałość o szczegóły i przyczynia się do luksusowego wyglądu Cruza.

Wnętrze Cruza charakteryzuje się płynnie zaprojektowaną przestrzenią oraz dużą ilością miejsca i wszechstronnością. Odnosi się do rozwiązań zastosowanych w ikonicznym samochodzie sportowym Chevrolet Corvette, Cruze posiada układ podwójnej kabiny. Jest on oddzielony zintegrowanym centralnym panelem, który płynnie przechodzi w konsolę środkową. W połączeniu z panelami wskaźników wykonanymi z materiałów o fakturze technicznej oraz podświetlanym na LED zestawem wskaźników, te elementy zwiększają poczucie komfortu.

Pojemność bagażnika wynosi 413 litrów przy podniesionych siedzeniach, a pasażerowie tylnych siedzeń cieszą się 974 mm przestrzeni nad głową. Składając tylne siedzenia w konfiguracji 60/40, objętość ładunkowa wzrasta do 883 litrów. Różne przestrzenie do przechowywania w podwójnej skrytce na rękawice, konsoli środkowej i kieszeniach drzwiowych oraz kieszeniach w oparciach siedzeń mogą być używane do schowania szerokiej gamy codziennych przedmiotów, takich jak książki, płyty CD i małe laptopy.

Inne funkcje technologiczne i komfortowe obejmują:

  • Pełne centrum informacji dla kierowcy, które jest teraz standardowe we wszystkich wersjach
  • System Radio/CD z funkcją odtwarzania MP3 i sygnałem cyfrowym radia; do sześciu głośników
  • Wyświetlacz infotainment w dwóch lub czterech kolorach (w zależności od poziomu wyposażenia)
  • Gniazdo USB umieszczone w schowku konsoli środkowej w wersjach LT i LTZ, do łączenia z MP3 lub iPod
  • Ręcznie sterowana klimatyzacja z filtrem cząstek stałych w modelu LS; automatyczna kontrola klimatu we wszystkich innych wersjach, a także automatyczna recyrkulacja powietrza i czujnik wilgotności powietrza w modelach LTZ
  • Efektywne opcje napędu, doskonała trakcja i prowadzenie

Pod maską znajduje się wybór trzech silników – dwóch jednostek benzynowych i jednej wysokoprężnej. Na początku 2012 roku będzie dostępny nowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,7 litra. Wszystkie silniki to jednostki czterocylindrowe, które mają podwójne wały rozrządu, 16 zaworów, a także wtrysk wielopunktowy lub, w przypadku silników diesla, technologię common-rail.

Silniki benzynowe o pojemności 1,6 i 1,8 litra działają przy użyciu ciągłej zmiennej fazy wałków rozrządu. Modyfikacje na rok modelowy 2012 obejmują nowe kolektory ssące w obu jednostkach. Inżynierowie zajmujący się napędami ponadto zwiększyli stopień sprężania silnika 1,6-litrowego oraz dostosowali kalibrację sterowania silnikiem 1,8-litrowym.

Przy 6200 obr/min, silnik benzynowy 1,6 litra ma moc 124 KM, gdy jest wyposażony w manualną skrzynię biegów. Silnik 1,8 litra dostarcza 141 KM przy 6200 obr/min. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 176 Nm przy 3800 obr/min. Oba silniki osiągają 42,8 mpg, przy czym jednostka 1,6 litra emituje 153 g/km CO2, a silnik benzynowy 1,8 litra produkuje 155 g/km CO2.

Będąc jednym z najpotężniejszych silników w segmencie kompaktowym, silnik wysokoprężny 2,0 litra turbo dostępny w nowym Chevrolet Cruze Hatchback i modelach Cruze Sedan z roku 2011, może liczyć na zwiększone maksymalne ciśnienie robocze w komorze spalania oraz system rozrządu napędzany łańcuchem.

Doskonała reakcja na pedał gazu, imponujący moment obrotowy 360 Nm przy 1750 obr/min oraz zgodność z normami Euro 5 (147 g/km CO2) są kluczowymi cechami tego silnika. Produkuje on 163 KM przy 3800 obr/min, osiągając prędkość maksymalną 127 mph przy połączeniu z manualną skrzynią biegów i potrzebuje 8,3 sekundy na przyspieszenie od 0 do 60 mph. Wszystkie silniki można połączyć z manualną lub sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów.

Kluczowe dla doskonałych właściwości jezdnych Chevroleta Cruze Hatchback są jego szeroki rozstaw kół, struktura nadwozia i zaawansowany system zawieszenia. Chevrolet Cruze Hatchback ma konstrukcję Body-Frame-Integral (BFI), która wykonana jest z stali o wysokiej odporności i należy do najsztywniejszych w segmencie.

BFI stanowi doskonałą podstawę do osiągnięcia zwinnej, responsywnej, a zarazem relaksującej jazdy, jaką można doświadczyć w Chevrolet Cruze Hatchback. Umożliwia również działania mające na celu tłumienie hałasu i wibracji.

Przednie zawieszenie typu McPherson ma moduły amortyzatorów z kompensacją obciążenia bocznego, wyposażone w specjalnie ukształtowane sprężyny. Hydrauliczne tuleje zawieszenia efektywnie pochłaniają obciążenia związane z ruchem drogowym i zapewniają wysoki poziom izolacji jazdy. Konstrukcja tylnego zawieszenia typu crank (belka skrętna) przyczynia się do obniżenia środka ciężkości i umożliwia również oszczędność wagi oraz stałą kontrolę kąta nachylenia kół.

Układ kierowniczy jest wspomagany hydraulicznie lub elektrycznie i zapewnia kierowcy pewne wrażenie prowadzenia.

Bezpieczeństwo pasażerów to najwyższy priorytet

Zarówno pod względem materiałów, jak i jakości wykonania, Chevrolet Cruze Hatchback stanowi znaczną poprawę w porównaniu do wcześniejszego kompaktowego hatchbacka Chevroleta. Struktura Cruze Hatchback jest praktycznie identyczna z tą w Cruze Sedan, który uzyskał pięciogwiazdkowy wynik w teście NCAP.

Wbudowano szereg systemów elektronicznych w celu zapobiegania wypadkom. W nagłych przypadkach, Elektroniczna Kontrola Stabilności (ESC), System Kontroli Trakcji (TCS) i System Antyblokady (ABS) z Elektroniczną Dystrybucją Hamulców (EBD) interweniują, aby pomóc kierowcy utrzymać pojazd na drodze i wspierać go w trudnych manewrach hamowania lub przyspieszania.

W sercu architektury bezpieczeństwa Hatchbacka leży jego struktura nadwozia, która składa się z jednolitej spawanej jednostki wykonanej z pełno długości belek, tłoczeń i sekcji skrzynkowych. Belki drzwiowe wykonane ze stali o ultra wysokiej wytrzymałości zapewniają doskonałą ochronę przed uderzeniami bocznymi.

Sześć poduszek powietrznych oraz pięć trzypunktowych pasów bezpieczeństwa kontrolowane są przez moduł diagnostyczny i monitorujący (SDM) pojazdu, urządzenie związane z czujnikami w przednim zderzaku i słupku B. Fotele dziecięce można zabezpieczyć zgodnie z normami ISOFIX.

Aby zredukować ryzyko odniesienia obrażeń przez kierowcę w przypadku wypadku, składany układ pedałów chowa się w przypadku umiarkowanych i poważnych uderzeń. Tymczasem konstrukcja maski silnika zapewnia więcej przestrzeni między maską a silnikiem, co znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo bezpośredniego kontaktu między pieszym a blokiem silnika. System zderzaków także został skonfigurowany, aby zminimalizować prawdopodobieństwo odniesienia obrażeń przez pieszych spowodowanych przez strukturalne elementy pojazdu.

Premiera na europejskich rynkach rozpocznie się latem 2011 roku.

Design zewnętrzny

Przy globalnych wynikach sprzedaży wariantu czterodrzwiowego Cruze, które przewyższyły nawet najbardziej optymistyczne prognozy w 2009 i 2010 roku, projektanci Chevroleta stanęli przed trudnym zadaniem stworzenia wzoru dla wersji hatchback, który dorównałby uniwersalnej atrakcyjności sedana.

„Naszym celem było wykorzystanie tego samego języka wzornictwa, co w wariancie czterodrzwiowym, ale dostosowanie go do hatchbacka,” mówi menedżer ds. wzornictwa Chevroleta Cruze, Martin Love. „Zainspirowało nas to, aby nadać samochodowi szybki, niemal coupe’owy wygląd, nie rezygnując jednocześnie z jego wszechstronności i praktyczności.”

Efektem tych wysiłków jest zewnętrzny wygląd, który jest równie dynamiczny co sedan, a nawet sportowiejszy. Choć dzieli on atrakcyjne linie charakterystyczne czterodrzwiowego modelu oraz kluczowe cechy wzornictwa, pięciodrzwiowy hatchback ma niezwykle charakterystyczny sylwetkę typu fast-back.

W zgodzie z globalnym językiem wzornictwa Chevroleta, hatchback Cruze ma odważną, celową postawę, która wyróżnia go spośród konkurencji. Z każdej perspektywy jego harmonijne proporcje i aerodynamiczna finezja przyciągają wzrok i wyrażają sportowość, stabilność oraz poczucie prędkości.

Odważny, pewny wygląd

Projektanci Chevroleta Cruze hatchback przyjęli kluczowe elementy stylizacji, które zdobyły uznanie podczas premiery sedana. W rzeczywistości, z przodu obie wersje wyglądają identycznie. Ugruntowana, atletyczna postura jest podkreślona przez boki nadwozia, które opadają w miarę wzrastania w kierunku dachu. Charakterystyczna, podwójna kratka, będąca znakiem rozpoznawczym wszystkich samochodów osobowych Chevroleta, jest oddzielona poziomo przez poprzeczkę w kolorze nadwozia z zamkiem umieszczonym w centrum. W wersjach LS i LT, oba otwory kratki są oprawione matowym chromem.

Kratka jest flankowana przez obudowy reflektorów, których górne krawędzie ostro wznoszą się do punktu na górze zderzaka. Mieszczą one podwójne żarówki halogenowe, które są umieszczone w jasnych podoknach i pokryte przezroczystymi soczewkami z poliwęglanu. W połączeniu z tłem w kolorze piano black, ten układ nadaje twarzy Cruza efekt błysku.

Podczas gdy maska silnika została starannie uformowana, aby wkomponować w nią kształtowane obudowy reflektorów, dolna część przedniej sekcji pojazdu obejmuje trapezoidalny wlot powietrza oraz boczne gniazda na opcjonalne lampy przeciwmgielne. Finezyjny spojler tworzy dolną krawędź przedniej fasady.

Dynamika linii przechodzi do smukłej tylnej sekcji

Z profilu, łukowata linia dachu i charakterystyczna wklęsła linia ramienia podkreślają dynamiczną postawę pojazdu. Linia ramienia biegnie wzdłuż boku samochodu i jest delikatnie zwężająca się, sugerując ruch i skumulowaną energię, gotową do uwolnienia. Krótkie zwisy z przodu i tyłu wzmacniają wizualne wyrażenie stabilności i sportowych osiągów. Całkowita długość pojazdu wynosi 4510 mm, a szerokość 1797 mm.

Projekt tylnej sekcji hatchbacka obejmuje spojler z wbudowaną lampą stop, który został umieszczony na górnej krawędzi tylnej szyby w celu zwiększenia efektywności aerodynamicznej. Wyraźnie widocznie i umieszczone centralnie: orzeł Chevroletem. Klapa bagażnika została starannie uformowana, aby współgrać z zwinny wyglądem samochodu.

Wyraźny tylny zderzak ma dużą wnękę, która zawiera tablicę rejestracyjną, tylne światło przeciwmgielne po lewej stronie i lampę wsteczną po prawej stronie. Montowane na równi lampy tylne naśladują wykonanie zaobserwowane w reflektorach, przy czym górne rogi sięgają w boki nadwozia. Dwa okrągłe kształty w każdej jednostce przypominają tradycyjną cechę stylizacji podwójnych świateł Chevroleta. Diody LED w zamontowanej na półce tylnej lampie stop wzmacniają wysokie walory wizualne samochodu.

Przejrzysty, czysty wygląd zewnętrzny

Wszystkie poziomy wyposażenia charakteryzują się wysoką jakością wykonania oraz dbałością o szczegóły. Ważnym czynnikiem, który przyczynia się do atrakcyjności samochodu, jest jego prosta powierzchnia, pozbawiona ozdób, która podkreśla elegancję inherentną w fundamentalnym wzornictwie.

Chevrolet Cruze hatchback ma bardzo ciasne szpary paneli i linie zamknięć. Szpary między drzwiami, drzwiami a błotnikami oraz między lampami a zderzakiem zaprojektowano na 3,0 mm lub mniej.

Choć dostępne są dwa rozmiary kół – 16 i 17 cali – przestrzeń między nadkolem a oponą w każdym przypadku pozostanie taka sama, dzięki stałym średnicom kół/opon wynoszącym 670 mm. Kompensacyjne przesunięcia kół zapewniają utrzymanie tych samych proporcji między kołem a nadwoziem, gdy samochód jest widziany z przodu lub z tyłu.

Wnętrze

Jak jego dłuższy brat, Chevrolet Cruze Hatchback oferuje klientom nowoczesne, wysokiej jakości wnętrze, które może wygodnie pomieścić pięciu dorosłych pasażerów. Jego kabina pasażerska została zaprojektowana w harmonii z napiętą zewnętrzną sylwetką pojazdu, oferującą dużą całkowitą przestrzeń wewnętrzną i dużą elastyczność.

W dzisiejszych czasach kupujący w segmencie samochodów kompaktowych, zwracający uwagę na finanse, ostrożnie analizują wnętrze pojazdu, wahając się nad zwrotem z inwestycji. Atrakcyjny kokpit i układ kabiny pasażerskiej, precyzyjnie rozmieszczone powiązane elementy, wykorzystanie materiałów wysokiej jakości oraz integracja charakterystycznych cech stylizacji Chevroleta są głównymi czynnikami wpływającymi na poczucie relaksu i komfortu wewnątrz Cruza Hatchback.

Płynne linie dla nowoczesnego, ale ikonicznego projektu kokpitu

Wnętrze Chevroleta Cruze Hatchback charakteryzuje się układem podwójnej kabiny z zintegrowanym panelem centralnym, który okazał się bardzo udany w wersji czterodrzwiowej. Otaczając zarówno kierowcę, jak i pasażera na przednim siedzeniu, podwójna kabina nawiązuje do układu w Chevrolet Corvette, jednym z najsłynniejszych samochodów sportowych na świecie.

Oddzielając przestrzeń kierowcy od pasażera na przednim siedzeniu, zintegrowany panel centralny (ICS) płynnie przechodzi w konsolę środkową. Stosunkowo płytki kąt i płynne linie układu centralnego odróżniają go od bardziej konwencjonalnych, pudełkowatych układów często spotykanych w tym segmencie.

Górna część panelu centralnego zawiera kwadratowe otwory do ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji po lewej i prawej stronie, podczas gdy górna sekcja, która krzyżuje się z panelem wskaźników, ma lekko osadzony wyświetlacz infotainment w dwóch lub czterech kolorach.

W wyższych specyfikacjach, stały akcent w kształcie „U” w matowym srebrze lub formowanym tworzywie wizualnie równoważy wnętrze. Jest on stosowany w górnej części panelu centralnego, w tym w centralnych wlotach powietrza oraz po bokach i dolnej części wokół zmiany biegów, jak również w dolnej części ramion kierownicy.

Wzmacniając wrażenie płynnego, wysokiej jakości wzornictwa, środkowy panel wskaźników wykonany jest z materiału o fakturze technicznej, w kolorze dopasowanym do wstawek siedzeń i wykończenia drzwi.

Łatwo dostępne informacje

Efektywnie zaprojektowany zestaw wskaźników łączy wizualną przejrzystość z wyrafinowanym stylizowaniem. Składa się z trzech analogowych wskazówek prędkościomierza i obrotomierza, a także wskaźników poziomu paliwa i temperatury, dostarczając kierowcy niezbędnych informacji.

Nowym elementem w modelach LS na poziomie podstawowym jest to samo pełne centrum informacji dla kierowcy, które wcześniej było dostępne tylko w modelach średnich i wyższych. Oprócz pokazywania przebytych kilometrów i przebiegu, centralnie umieszczony wyświetlacz cyfrowy podświetla średnią prędkość, wybrany bieg w automatycznych skrzyniach biegów oraz zasięg paliwa, aktualizując kierowcę o bieżącej i średniej ekonomii paliwowej.

Białe i niebieskie, podświetlenie LED emanuje z tyłu wskaźników i wyświetlaczy, kontrastując z czerwonymi igłami wskaźników dla eleganckiego klimatu. Wszystkie wersje hatchbacka Cruze wyposażone są w kierownicę trzyramienną o grubszej obręczy dla lepszego chwytu i odczucia. Modele średnie i wyższe umożliwiają regulację kierownicy w zakresie kąta i teleskopowo. Przyciski na kierownicy do zdalnego sterowania systemem audio i tempomatem są standardowe w modelach średnich i wyższych. Skórzane wykończenie dostępne jest w modelach wyższych.

Technologia, która toruje drogę do większego komfortu

Oprócz już wymienionych udogodnień, Chevrolet Cruze Hatchback wyposażony jest w szeroką gamę technologii, które mają na celu uczynienie nowoczesnej jazdy bardziej przyjemnym doświadczeniem. Wszystkie modele Cruze Hatchback będą miały zaktualizowany system nawigacji z zabezpieczoną kartą pamięci (SD).

System Radio/CD oferuje pracę z pojedynczą płytą i zawiera funkcjonalność odtwarzania MP3 oraz cyfrowe sygnalizowanie radia. Powiązane informacje oraz cyfrowy zegar pojawiają się na wyświetlaczu infotainment. Standardowo zainstalowane są dwa głośniki w przednich drzwiach, w zależności od poziomu wyposażenia można zainstalować do sześciu głośników.

Modele średnie i wyższe mają złącze USB oferujące łączność z iPod w podłokietniku blisko konsoli środkowej. Konsola środkowa zapewnia dodatkowe gniazdo zasilania do ładowania różnych urządzeń elektronicznych.

Ręcznie sterowany system klimatyzacji jest standardowy w całej gamie. Wszystkie samochody z klimatyzacją wyposażone są w filtr, który zmniejsza napływ cząstek stałych i zanieczyszczeń, co może powodować astmę i inne schorzenia związane z układem oddechowym. Specyfikacje średnie i wyższe mają podwójną automatyczną kontrolę klimatu, a warianty LTZ oferują automatyczną recyrkulację powietrza oraz czujnik wilgotności powietrza.

Obszerna przestrzeń, elastyczne siedzenia i dobrze przemyślane rozwiązania do przechowywania

Chevrolet Cruze Hatchback oferuje najlepszą przestrzeń wewnętrzną i, dzięki elastycznym tylnym siedzeniom, umożliwia przechowywanie dużych ładunków. Wysokość nad głową z tyłu wynosi 974 mm, w porównaniu do 963 mm w sedan. Pojemność bagażnika wynosi 413 litrów przy podniesionych siedzeniach – to wzrost o 150 procent w porównaniu do 275 litrów dostępnych w poprzednim pięciodrzwiowym Chevrolecie w tym segmencie, Lacetti hatchback. Tylne siedzenia składają się do przodu w proporcji 60/40, co umożliwia przejście do strefy ładunkowej i zwiększa objętość ładunkową do 883 litrów.

Obicia siedzeń składają się z dwóch tkanin lub skóry naturalnej i zawsze są kolorystycznie dopasowane do panelu wskaźników. Podczas gdy podstawowe siedzenia mają tkaninę o plecionym wykończeniu matowym, modele średnie wykorzystują splot dzianiny na kolorowym podkładzie, aby uzyskać trójwymiarowy efekt.

Szycie francuskie, które zostało porównane z najlepszymi ofertami na świecie, oraz twarda pianka o odpowiedniej twardości przyczyniają się do wysokiej jakości wyglądu i odczucia siedzeń.

Praktyczne możliwości schowania przedmiotów różnego rodzaju wciąż są doceniane przez klientów, a Cruze Hatchback oferuje ich wiele. Duża konsola środkowa pomieści płyty CD i ma podwójny uchwyt na kubki. Nad konsolą znajduje się głęboki na 62 mm otwór, który w wersjach LS i LTZ ma pokrywę i może pomieścić różne małe przedmioty.

Dalsze przestrzenie do przechowywania obejmują kieszenie drzwiowe z wbudowanym schowkiem na butelki (1,5 litra z przodu, 500 ml z tyłu), dużą, oświetloną podwójną skrytkę na rękawiczki, małą komorę schowkową po stronie kierowcy oraz kieszenie w oparciach siedzeń, wystarczająco dużą, aby pomieścić wąskie laptopy.

Silniki i skrzynie biegów

Zapewnienie silnika do dzisiejszego segmentu kompaktowych hatchbacków to niełatwe zadanie, ponieważ klienci oczekują żywej wydajności i jednocześnie chcą prowadzić pojazd, który zużywa jak najmniej paliwa.

Linia silników Chevroleta Cruze Hatchback spełnia oba te kryteria i zawiera najnowsze ulepszenia wprowadzone w ramach modyfikacji silników na rok modelowy 2011. Obejmują one nowe zmienne kolektory ssące oraz zmiany w skrzyniach biegów, wyższą moc, a także mniejsze emisje CO2 i niższe zużycie paliwa.

W całej Europie w najbliższej przyszłości oferowane będą trzy silniki – dwa benzynowe i jeden wysokoprężny. Począwszy od początku 2012 roku, w Cruze będzie dostępny nowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,7 litra. Wszystkie silniki to jednostki czterocylindrowe, które mają wspólne cechy, w tym podwójne wały rozrządu, 16 zaworów oraz wtrysk wielopunktowy lub, w przypadku silników diesla, technologię common-rail.

Podczas gdy silnik 1,6-litrowy jest standardowo montowany w modelach podstawowych (LS) i średnich (LT), silnik 1,8-litrowy jest standardowy w wersjach LTZ. Tylko wersje LT i LTZ hatchbacka Cruze będą wyposażone w silnik 2,0-litrowy turbo diesla.

Silniki benzynowe 1,6 i 1,8 litra

Ulepszony silnik o pojemności 1,6 litra będzie wyposażony w nowy zmienny kolektor ssący. Jego stopień sprężania został zwiększony z 10,8:1 do 11,0:1. Zarówno zmodernizowany silnik 1,6-litrowy, jak i ulepszony silnik 1,8-litrowy będą korzystać z dostosowanej kalibracji sterowania silnikiem.

Obydwa silniki benzynowe charakteryzują się podwójną, ciągłą zmienną fazą wałków rozrządu. Używając lekkich hydraulicznych zamków, kąt wałów napędowych jest ciągle zmieniany względem wału korbowego. Ciągła podwójna regulacja wałów rozrządu prowadzi do optymalizacji cyklu ładowania, co z kolei umożliwia uzyskanie wyższej mocy i charakterystyki momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów silnika, a także zmniejszenie emisji i zużycia paliwa.

W silniku 1,8-litrowym dwustopniowy kolektor ssący z wirującą tuleją, zamiast urządzenia przełączającego klapy, minimalizuje opór powietrza przy wyższej prędkości. Dzięki stałej długości przewodów, jakość tonowa jest poprawiana w porównaniu z konwencjonalnymi kolektorami z asymetrycznymi wlotami.

Dalsze cechy silnika obejmują wał korbowy o zwiększonej wytrzymałości, aluminiowe tłoki z chłodzeniem rozpylonym olejem, przeprojektowane komory wodne w głowicy cylindrów i bloku oraz integrację wymiennika ciepła olej-woda w bloku cylindrów.

Silnik 1,6-litrowy osiąga moc 124 KM przy 6200 obr/min, gdy jest połączony z manualną skrzynią biegów. Dane wydajności dla silnika 1,8-litrowego połączonego z manualną skrzynią biegów obejmują maksymalną moc 141 KM przy 6200 obr/min, z maksymalnym momentem obrotowym 176 Nm przy 3800 obr/min. Prędkość maksymalna wynosi 124 mph. W zakresie przyspieszenia, 1,8-litrowy Cruze potrafi przyspieszyć od 0-60mph w zaledwie 9,8 sekundy.

Wyniki zużycia paliwa są wspólne dla obu silników, wynosząc 42,8 mpg. Oba silniki spełniają normy emisji Euro 5. Jednostka 1,6-litrowa emituje 153 g/km CO2, podczas gdy silnik 1,8-litrowy produkuje 155 g/km CO2.

Silnik wysokoprężny turbo o dużej mocy dla segmentu kompaktowego

Silnik turbo diesla 2,0 litra dostępny w modelach Cruze Sedan i hatchback to jeden z najpotężniejszych silników w segmencie. Od roku modelowego 2011, silnik ten ma kilka ulepszeń w porównaniu do wcześniejszych silników turbo diesla 2,0 litra stosowanych w Cruze. W szczególności, silnik ten spełnia obecnie kryteria emisji Euro 5.

Podwójny wałek rozrządu zastępuje konstrukcję z pojedynczym wałkiem umieszczonym w starszych silnikach, podczas gdy system napędu rozrządu na pasku został zastąpiony przez system napędu na łańcuch. Inne zmiany obejmują nowy kolektor ssący o zmiennej wirze oraz system kontroli paliwa w pętli zamkniętej, zamiast systemu w pętli otwartej.

Silnik 2,0-litrowy turbo-diesel wykorzystuje wysokociśnieniowy system common rail z wieloma wtryskami. Maksymalne ciśnienie robocze w komorze spalania zostało zwiększone do 180 bar w ramach modyfikacji.

Dzięki nieustannie zmieniajemu się kątowi łopat w turbosprężarce o zmiennej geometrii (z intercoolerem), silnik 2,0-litrowy turbo diesel charakteryzuje się doskonałą reakcją na pedał gazu, szczególnie przy przyspieszaniu z niskich prędkości.

Podobnie jak silniki 1,6 i 1,8-litrowe, silnik 2,0-litrowy turbo diesel jest montowany na żeliwnym bloku, a jego tłoki są chłodzone olejem, a głowice cylindrów są aluminiowe. Efektywne chłodzenie zapewnia komora wodna z poziomymi żeberkami. Ulepszona recyrkulacja spalin przyczynia się do zwiększenia mocy i zmniejszenia emisji.

Po połączeniu z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, wprowadzoną w pojazdach roku modelowego 2011, silnik 2,0-litrowy turbo diesel osiąga 163 KM mocy przy 3800 obr/min, przyspieszając Cruze do prędkości maksymalnej 127 mph. Moment obrotowy jest imponujący, wynosząc 360 Nm przy 1750 obr/min, a moc jednostkowa wynosi 81,6 KM/litr. Na kilometr silnik emituje 147 g CO2 przy użyciu manualnej skrzyni biegów.

Ulepszona linia skrzyń biegów

Wszystkie silniki można połączyć z manualną lub sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Pięciobiegowa skrzynia manualna połączona z silnikami benzynowymi Cruza ma łożyska igiełkowe dla wszystkich biegów, co zapewnia niskie tarcie podczas zgrzewania biegów. Synchronizatory trójstożkowe dla pierwszego i drugiego biegu umożliwiają płynne i łatwe zmiany biegów.

Silnik turbo diesla 2,0-litrowy będzie połączony z sześciobiegową skrzynią manualną, zamiast pięciobiegowej aplikacji stosowanej w pojazdach roku modelowego 2009 i 2010. Konstrukcja osiowa sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów Hydra-Matic pozwala na bardziej kompaktowe wykonanie i lepsze osiągi strefy zgniotu. Adaptacyjne sterowanie zmianą biegów oraz szeroko rozstawione przełożenia z krótkim pierwszym biegiem umożliwiają efektywne ruszanie oraz długie najwyższe przełożenie dla maksymalnej oszczędności paliwa na otwartej drodze.

Jazda i prowadzenie

Chevrolet Cruze Hatchback z pewnością przyciągnie uwagę swoją sportową aparycją. Inżynierowie zadbali o to, aby prowadzenie samochodu odpowiadało zwinnej postaci pięciodrzwiowego modelu, sprawiając, że jest ono odprężające, ale jednocześnie responsywne. Dzięki temu mogli czerpać inspirację od swoich kolegów z Mistrzostw Świata w Samochodach Touringu (WTCC), którzy pracowali nad zaprojektowaniem jednego z ostatnio najbardziej udanych konstrukcji samochodów wyścigowych (szczegóły sukcesu Cruza w WTCC można znaleźć w rozdziale o wyścigach).

Podwozie i systemy zawieszenia samochodu, a także jego podstawowe proporcje, są głównymi elementami, które decydują o jego właściwościach jezdnych. Wpływają również na hałas i wibracje, które są słyszane i odczuwane wewnątrz pojazdu. Cruze Sedan i Hatchback charakteryzują się jednymi z najsztywniejszych struktur nadwoziowych w segmencie, wykonanych z zaawansowanej stali, a także złożonymi zawieszeniami przednim i tylnym.

Duże przednie i tylne hamulce tarczowe oraz szereg zaawansowanych systemów elektronicznych przyczyniają się do zwiększenia poczucia solidności, stabilności i pewności prowadzenia, które cechują doświadczenie jazdy w Cruzie.

Stal o wysokiej wytrzymałości kluczowa dla sztywnej struktury nadwozia

Ze rozstawem osi wynoszącym 2685 mm, przednim rozstawem kół 1544 mm oraz tylnym 1558 mm, hatchback Cruze ma proporcjonalnie szerszą postawę niż jego poprzednik, Chevrolet Lacetti. Bezpośrednio przekłada się to na doskonałe trzymanie drogi.

Im bardziej masywna i sztywniejsza struktura pojazdu, tym łatwiej dopasować jego właściwości jezdne do konkretnych wymagań różnych rynków. Chevrolet Cruze Hatchback i Sedan mają strukturę jednostkową, z górną częścią nadwozia oraz ramą samochodu zaprojektowaną jako jednolita całość.

Kluczowe jest to, że 62 procent ramy nadwozia Cruza składa się z stali o wysokiej wytrzymałości, co stanowi około 50 procent więcej niż w poprzednich modelach. Sztywność skrętna wynosi 40 herców, co plasuje Cruze wśród najlepszych w swojej klasie.

Zawieszenie zapewnia optymalną równowagę jazdy

Przednie zawieszenie typu McPherson ma moduły amortyzatorów z kompensacją obciążenia bocznego, wyposażone w specjalnie ukształtowane sprężyny. Te redukują tarcie ślizgowe spowodowane obciążeniem zgniatającym na amortyzatorze. Tymczasem kompensacja obciążenia bocznego pozwoliła inżynierom przesunąć przednie koła dalej na zewnątrz, co zapewnia bardziej stabilne stopy geometryczne.

Wykonane z aluminium lekkie przednie wahacze ułatwiają łatwe i zwinne prowadzenie, a hydrauliczne tuleje zawieszenia efektywnie pochłaniają obciążenia związane z ruchem drogowym, zapewniając wysoki poziom izolacji jazdy. Inżynierowie starali się również zapewnić maksymalny skok kół.

System amortyzacji przednich słupków zapewnia imponujące 76 mm skoku. Skok odbicia wynosi również konkurencyjne 96 mm.

Z tyłu, zawieszenie typu compound crank (belka skrętna) łączy zalety konwencjonalnej belki skrętnej – takie jak minimalne wymagania przestrzenne – z niską wagą i stałą kontrolą kąta nachylenia kół. Główną zaletą konstrukcji tylnej osi jest jej wkład w obniżenie środka ciężkości pojazdu. Zbiornik paliwa o pojemności 60 litrów umieszczony jest pomiędzy kołami, co z kolei umożliwia obniżenie pozycji tylnych siedzeń.

Dzięki zastosowanemu procesowi spawania „magnetic-arc” do mocowania belki do wieszaków, grubość belki skrętnej może być zmieniana. Różne kąty mocowania między belką a wieszakami są możliwe. W zależności od rodzaju silnika, masy pojazdu i stylu nadwozia, to pozwala na optymalne dostosowanie wskaźnika przechyłów i przechyłów.

Blokowanie hałasu i wibracji

Odpowiednie tuleje o średnicy 68,5 mm w tylnej zawieszeniu to tylko jedna z wielu działań podjętych przez inżynierów, aby efektywnie zredukować hałas i wibracje.

Kluczowym czynnikiem zapewniającym cichą pracę Cruza jest izolacja sub-ramy za pomocą czterech gumowych mocowań. Wydłużenie bocznych szyn przedniego przedziału silnikowego w główne belki podłogi kabiny efektywnie rozprasza hałas i wibracje pochodzące z układu napędowego.

Całe nadwozie samochodu zostało kompleksowo wygłuszone przy użyciu różnych uszczelniaczy. Na przykład, w miejscach styku małych sekcji nadwozia zastosowano wtopione nakładki tłumiące. Skutkowało to o 10 do 40 procent lepszą wydajnością tłumienia w porównaniu do tego, co wcześniej osiągano za pomocą materiałów naklejonych. W innych miejscach, pakiety z nylonu były formowane w odpowiednich lokalizacjach, aby zakłócić transfer hałasu przez puste sekcje.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.