Chevrolet wprowadził linię Express w 1996 roku, tworząc jedno z najlepszych rozwiązań na rynku lekkich pojazdów użytkowych, a wersja pasażerska oferowała miejsce dla piętnastu osób w środku.
Express przypominał scyzoryk szwajcarski. Mógł być vanem dostawczym, limuzyną, autobusem szkolnym lub biurem na kółkach. GM oferował go w trzech różnych poziomach DMC oznaczonych jako 1500, 2500 oraz ciężarowy 3500. Chevrolet zbudował go na dwóch rozstawach osi, aby sprostać różnorodnym potrzebom klientów.
General Motors miało ponad stulecie doświadczenia w produkcji pojazdów użytkowych, co było zauważalne. Było również głównym dostawcą dla firm wynajmujących samochody, w tym dla U-Haul. Express był specjalnie zaprojektowany do użytku komercyjnego i stworzony z myślą o zasadzie forma podąża za funkcją. Płaskie panele boczne stanowiły doskonałe miejsce reklamowe dla firm. Z przodu producent zamontował poziomą listwę na grillu, z emblematem bow-tie pośrodku. W zależności od poziomu wyposażenia i opcji, oferował szerokie lub mniejsze reflektory, obydwa prostokątne.
W 2003 roku producent dodał odświeżoną wersję, a w 2008 roku wprowadził więcej funkcji bezpieczeństwa. W standardzie znalazły się poduszki powietrzne kurtynowe oraz system StabiliTrak (ESP) od GM. Dodatkowo, producent dodał nowy system audio na przypominającym przemysłowy desce rozdzielczej, co poprawiło komfort, w tym jednostkę odtwarzającą 6 płyt CD oraz łączność Bluetooth.
Pod maską, w zależności od DMC, oferował cztery silniki benzynowe. Chevrolet wyłącznie w wersji 3500 oferował silnik turbo-diesla o pojemności 6,6 litra.
2009 CHEVROLET EXPRESS ZAPEWNIA MOC, WYDAJNOŚĆ, BEZPIECZEŃSTWO, TRWAŁOŚĆ I WYGODĘ
Popularność modelu Chevrolet Express odzwierciedla jego wszechstronność. Jest to sprawdzony pojazd przewozowy (do 15 osób), trwały i niezawodny pojazd użytkowy oraz podstawa dla bezpiecznych, komfortowych i luksusowych vanów konwersyjnych. Express dostępny jest w klasach wagowych ćwierć tony, pół tony i tony, w wersjach standardowej i wydłużonej oraz z wieloma opcjami silnikowymi – niektóre z nich mogą być zasilane etanolem E85, paliwem produkowanym w kraju.
Po znacznej modernizacji, która obejmowała ulepszone funkcje bezpieczeństwa, model 2009 Express zapewnia dodatkowy komfort i styl dzięki 17-calowym kołom i oponom w modelach G1500 i H1500 (pół tony). Modele G1500 i H1500 z silnikiem V-8 o pojemności 5,3L zyskały również na wzroście dopuszczalnej masy całkowitej (GVWR), która wynosi teraz 3300 kg. Bardziej wydajny alternator o mocy 125 amperów stał się standardem w półtonowych modelach z silnikiem 5,3L, a chłodnica oleju silnikowego jest teraz standardem w modelach z silnikiem V-6 o pojemności 4,3L.
Również standardem w wersji 2009 jest chłodnica oleju przekładniowego w aplikacjach z dopuszczalną masą całkowitą (GCWR) większą niż 14 000 funtów. Ostatnio dostępna jest również opcja szybkiego biegu jałowego w modelach z silnikiem V-8 o pojemności 6,0L, co ułatwia zasilanie akcesoriów podczas pracy silnika na jałowym biegu.
Układy napędowe
Chevrolet Express oferuje wybór pięciu silników. Silnikiem podstawowym w modelach Express Cargo o lekkim użytku jest V-6 o pojemności 4,3L z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Oferuje moc 195 koni mechanicznych (145 kW) i moment obrotowy 260 lb-ft (353 Nm), a w jego konstrukcji wykorzystano centralny wtryskiwacz, który dostarcza oddzielny strumień paliwa do sześciu indywidualnych wtryskiwaczy hybrydowych dla lepszej wydajności i poprawy emisji.
Standardem w vanach cargo serii 2500 jest silnik V-8 o pojemności 4,8L, który generuje 279 koni mechanicznych (208 kW) i 294 lb-ft momentu obrotowego (396 Nm).
Natomiast modele pasażerskie G1500 i H1500, a także modele H1500 Cargo i Conversion, są zasilane przez silnik V-8 o pojemności 5,3L. Oferuje on 301 koni mechanicznych (224 kW) oraz 325 lb-ft momentu obrotowego (439 Nm), zapewniając najlepsze w segmencie przyspieszenie.
Dostępna jest również wersja FlexFuel E85 silnika V-8 o pojemności 5,3L. Oferuje tę samą moc i moment obrotowy co jego odpowiednik na benzynę, działając na paliwie etanolowym E85 lub mieszance E85 i benzyny. E85 składa się w 85% z etanolu, który jest odnawialnym paliwem produkowanym krajowo.
Osoby poszukujące większej mocy mogą wybrać silnik V-8 o pojemności 6,0L – najpotężniejszy silnik V-8 w swoim segmencie. Oferuje on 323 konie mechaniczne (241 kW) oraz 373 lb-ft momentu obrotowego (504 Nm) i w modelu 2009 posiada opcję szybkiego biegu jałowego, co ułatwia zasilanie różnorodnych akcesoriów podczas pracy silnika na jałowym biegu.
Silniki nowej generacji
Silniki 4,8L, 5,3L i 6,0L są częścią rodziny silników V-8 Gen IV GM. Zaprojektowane z myślą o cichym działaniu, te silniki zawierają:
- Specjalną powłokę polimerową redukującą tarcie na tłokach
- W pełni pływające sworznie tłokowe
- Podkładka tłumiąca na misce olejowej (zamontowana zewnętrznie)
- Napinacz łańcucha rozrządowego
- Cichszy alternator
Solidne uchwyty silnika oraz systemy montażowe uzupełniają ciche cechy silnika. Systemy te pomagają zredukować wibracje przenoszone przez podwozie, które pasażerowie pojazdu w przeciwnym razie odczuliby.
Wsparcie dla ciszy silnika to gwarancja długotrwałej wydajności. Rodzina silników była testowana w ekstremalnych warunkach, a silnik 6.0L był poddany testom dynamometrycznym na równi 200,000 mil – o 50,000 mil więcej niż inne silniki w tej rodzinie. Silniki te zawierają również wiele komponentów o długiej żywotności, które mogą zmniejszyć interwały konserwacyjne i koszty. Świece zapłonowe z końcówką irydową, płyn chłodzący, pasek napędowy akcesoriów oraz uszczelki to niektóre z tych elementów.
Niektóre z rygorystycznych testów trwałości obejmowały cykle silników pomiędzy punktami szczytowego momentu obrotowego a szczytowej mocy – odpowiednik holowania ciężkiej przyczepy pod stromą górę – przez 600 godzin.
Silnik V-8 Gen IV został również zaprojektowany w celu spełnienia surowych norm emisji. W rzeczywistości, w porównaniu do silników ciężarowych sprzed dekady, rodzina silników Gen IV jest o około 90% czystsza. Żeliwne kolektory wydechowe w połączeniu z dwiema blisko położonymi katalizatorami przyczyniają się do redukcji emisji w czasie zimnego startu, które są największym źródłem emisji pojazdów.
Duramax 6.6L
Dla klientów, którzy wymagają maksymalnej wydajności, Express oferuje silnik turbo-diesel V-8 Duramax o pojemności 6,6L, który dostarcza 250 koni mechanicznych (186 kW) oraz klasowy moment obrotowy wynoszący 460 lb-ft (624 Nm). Jest połączony z automatyczną skrzynią biegów Hydra-Matic 4L85, która jest specjalnie dostosowana do kompatybilności z silnikiem diesla, zapewniając Express wyjątkowe zdolności holownicze i jazdy pod górę.
Silnik turbo-diesel Duramax 6.6L zapewnia również cichsze doświadczenie jazdy i lepszą oszczędność paliwa. Jest dostępny w modelach G2500 i G3500 Express Cargo Van oraz Cutaway. Funkcje takie jak elektroniczna kontrola przepustnicy, szybkie nagrzewanie świec żarowych i łatwe do serwisowania elementy zwiększają komfort jazdy i posiadania.
Z silnikiem Duramax 6.6L maksymalna dopuszczalna masa całkowita Express wynosi 12 300, z możliwością ciągnięcia 10 000 funtów (4,538 kg) – specyfikacje, które spełniają lub przewyższają wymagania głównego konkurenta. Standardowy współczynnik osi 3,73, a ograniczona różnica tylnia o dużym uślizgu jest opcjonalna.
W pojazdach wyposażonych w silnik Duramax 6.6L dostępny jest również zasobnik paliwa (FOH), który szybko dostarcza ciepło do wnętrza pojazdu w chłodne dni. System jest płynnie zintegrowany z podwoziem Express, co oszczędza czas i pracę klientów zajmujących się instalacją systemu aftermarketowego.
Elektronically controlled fuel-operated heater operates automatically, turning on and off within parameters that include outside air temperature, fuel level, coolant temperature and whether the engine is running. It features a self-contained, pressurized auxiliary coolant heater (with a surge tank) that uses diesel fuel to generate up to 17,200 Btu/h (5 kW) of heating energy.
Imponujące funkcje bezpieczeństwa
Chevrolet Express jest wyposażony w szereg funkcji bezpieczeństwa, w tym poduszki powietrzne kurtynowe. Są one standardem we wszystkich vanach pasażerskich, dostępne w vanach cargo i zapewniają wyższy poziom ochrony w przypadku uderzenia bocznego lub przewrócenia się pojazdu. Również standardem w modelach 12- i 15-osobowych jest Szkło Technologii Wzmocnionej (ETG) dla lepszej ochrony pasażerów.
Dodatkowe funkcje bezpieczeństwa obejmują:
- StabiliTrak – standard w wszystkich modelach vanów pasażerskich Express
- System monitorowania ciśnienia w oponach – standard we wszystkich modelach cargo i pasażerskich
- Płaskie i wypukłe lusterka zewnętrzne dla szerszego pola widzenia – standard we wszystkich modelach cargo i pasażerskich
- Pasy bezpieczeństwa na siedzeniach środkowych – standard we wszystkich modelach pasażerskich
- Czterokołowy system hamulcowy z antyblokadą z Hydroboost – standard we wszystkich modelach Express
- Dynamiczne proporcjonowanie tylnych hamulców – standard we wszystkich modelach Express
- Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu – standard we wszystkich modelach Express
- Światła do jazdy dziennej – standard we wszystkich modelach Express
Silna podstawa
Stabilne prowadzenie, precyzyjne kierowanie, doskonała kontrola ruchu i równowaga – a także ciche i odizolowane doświadczenie jazdy – to cechy charakterystyczne tego pojazdu. Rama zawiera w pełni zamknięte sekcje dla lepszej siły i sztywności, podczas gdy wydłużone i stożkowe przednie belki ramy są wykorzystywane w celu poprawy wytrzymałości na wypadki. Dodatkowo, użyto dodatkowych poprzecznych członów ramy w celu zwiększenia sztywności skrętnej.
Nowe koła i opony
Siedemnastocalowe stalowe koła zastępują 16-calowe koła w modelach G1500 i H1500 z 2009 roku, a ich wyposażenie stanowią opony całoroczne P245/70R17. Siedemnastocalowe koła aluminiowe oraz całoroczne opony P245/70R17 z białymi bokami są dostępne w tych modelach. Szesnastocalowe koła oraz pasujące opony LT245/75R16 całoroczne wciąż pozostają standardem w innych modelach.
Linia modelowa
Express dostępny jest w standardowej (135-cali / 3,429-mm) oraz wydłużonej (155-cali / 3,937-mm) wersji rozstawu osi i może pomieścić od ośmiu do 15 osób. Vany cargo, dostępne w tych samych długościach rozstawu osi, oferują miejsca dla dwóch osób. Modele cutaway, które mogą być przekształcone do różnych zastosowań komercyjnych, szkolnych lub RV, są dostępne w długości rozstawu osi 139 cali (3,531-mm), 159 cali (4,039-mm) i 177 cali (4,496-mm).
Vany serii 1500 obejmują modele lekkiego użytku o dopuszczalnej masie 3300 kg. Seria 2500 obejmuje modele o ciężkim użytku z dopuszczalną masą 3901 kg. Ciężarowe modele 3500 obejmują pełnobudowane vany cargo/pasażerskie o dopuszczalnej masie 4354 kg oraz komercyjne i RV z nadwoziem cutaway, z dopuszczalną masą wynoszącą od 4,490 do 6,441 kg.