Po przejęciu marki Daewoo, firma General Motors zdecydowała się kontynuować produkcję pojazdów, które przyczyniły się do sukcesu koreańskiej marki na europejskim rynku, a Matiz był pierwszym modelem.
Daewoo Matiz powstał w 1998 roku w Europie, zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro. Jego niska cena oraz przyzwoite wnętrze zostały wysoko ocenione, a samochód zyskał uznanie w rozwijających się krajach Europy Wschodniej. Daewoo nieustannie aktualizowało model Matiz aż do momentu, gdy koreański producent został kupiony przez General Motors. Nowy właściciel wprowadził zaktualizowaną wersję Matiza, nazwaną Spark. Drugą generację Sparka zaprezentowano w 2009 roku, z nowym wyglądem opartym na nowej platformie.
Design był odważny jak na mały segment. Pojazd miał powiększone błotniki nad kołami, co nadawało mu wygląd większego auta. Duże reflektory i wysoka linia okien tworzyły wrażenie crossovera. Był większy od swojego poprzednika i oferował znacznie bardziej przestronne wnętrze.
W środku najbardziej atrakcyjną częścią był panel instrumentalny, który miał układ przypominający motocykl z okrągłym prędkościomierzem oraz wyświetlaczem LCD zamocowanym z prawej strony na poduszce. Zakrzywiona deska rozdzielcza potęgowała poczucie przestronności. Miejsca wystarczało dla pięciu dorosłych osób, ale z tyłu ograniczona była przestrzeń na ramiona.
Pod maską dostępny był wybór trzech silników, w zależności od rynku. Standardowa skrzynia biegów to 5-biegowa manualna, ale dla jednostki 1.2-litrowej benzynowej dostępna była również 4-biegowa automatyczna.
Nowy Chevrolet Spark został stworzony, aby zaspokoić rosnący segment samochodów mini, najszybciej rozwijającą się część rynku samochodowego na całym świecie. To nowość, która została zaprojektowana, aby przyciągać nabywców samochodów na każdym zamieszkanym kontynencie, od Indii po Afrykę, Australię po USA.
Ale to w Europie Chevrolet Spark odnajdzie swoją prawdziwą tożsamość. Będzie dostępny we wszystkich głównych europejskich rynkach, w tym w Wielkiej Brytanii, od pierwszego kwartału 2010 roku, przewyższając wszelkie oczekiwania dotyczące małych samochodów – zarówno dla kierowców miejskich, jak i dla tych, którzy po prostu nie potrzebują większego pojazdu.
Od samego początku Chevrolet Spark był projektowany i inżynieryjnie dostosowywany do wysokich standardów. Karoseria jest wyjątkowo sztywna, z żadnymi zewnętrznymi szczelinami większymi niż 3 mm, a dopasowanie i wykończenie wnętrza mają na celu dorównanie, a nawet przewyższenie jakości samochodów z wyższych klas.
Mimo wysokiej jakości Chevrolet Spark został również zaprojektowany, aby być nowoczesny, pełen życia i świeżości, a także oferować wyjątkowe poziomy przestrzeni i użyteczności. Nie ma wielu samochodów o tak małym rozmiarze, które mogą zapewnić korzyści pięciu drzwi, pięciu miejsc siedzących i użytecznej przestrzeni bagażowej.
„Zapewniliśmy, że Chevrolet Spark jest odpowiednio zaprojektowany i skonstruowany, aby konkurować wszędzie tam, gdzie istnieje zapotrzebowanie na samochody mini i korzyści, jakie one przynoszą,” powiedział Jack Keaton, dyrektor ds. linii pojazdów nowego modelu. „Chevrolet Spark to przede wszystkim samochód, który oferuje doskonałą ekonomię i zwrotność, ale jest również dość zaawansowany. Uważamy, że przyciągnie wiele uwagi dzięki odważnemu, stylowemu wyglądowi, a także sprawi wiele radości kierowcom swoim dynamicznym prowadzeniem i zachowaniem.”
Keaton zaznaczył, że chociaż Chevrolet Spark jest przystępny cenowo, nie został stworzony, aby być najdroższym ani najtańszym w swojej kategorii.
„Rozwijaliśmy Chevrolet Spark z myślą, że klienci poczują, że dostają wiele samochodu w odpowiedniej cenie,” powiedział. „Z perspektywy kompletnego pakietu uważamy, że Spark będzie jednym z najlepszych, jeśli nie najlepszym, pięciodrzwiowym samochodem w swoim segmencie. Oferuje wysoką jakość wykonania, jest dobrze wyposażony w technologie bezpieczeństwa i, co najważniejsze, zapewnia frajdę z jazdy.”
Duża część charakteru Chevroleta Sparka pochodzi z jego stylizacji.
„Od samego początku chcieliśmy wprowadzić rewolucję w rozmiarze i wzornictwie,” wyjaśnił Taewan Kim, wiceprezydent GM DAT Design. „Chcieliśmy zrobić duży krok naprzód, aby dostarczyć zupełnie nowe oświadczenie, szczególnie w projekcie samochodu.
„Chcieliśmy, aby wyglądał gotowy do skoku, musiał świetnie wyglądać z każdej strony i wzbudzać emocje.”
Zewnętrzna część Chevroleta Sparka ma „rozstaw kół na zewnątrz, nadwozie w środku”, a jego pojedyncza łukowa linia dachu podkreślona jest mocnymi, czystymi bokami nadwozia, wolnymi od oklein. Wygląd jest smukły; lekko agresywny i zdecydowanie bardziej prestiżowy niż wiele konkurencyjnych samochodów mini, które zdają się stawiać na bardziej „słodki” styl.
Ta precyzja i dbałość o szczegóły nie ogranicza się tylko do zewnętrznej części samochodu – w przeciwieństwie do niektórych modeli w tym segmencie, gdzie projekt wnętrza jest wyraźnie funkcjonalny, Chevrolet Spark dodaje młodzieżowy, energiczny urok do wnętrza, który jest równy wyglądowi zewnętrznemu.
Utrzymując wzorowe poziomy rzemiosła, kabina Chevroleta Sparka to ikoniczny element projektowy. Zachowuje wszystkie cechy klasy – komfort, przestronność i łatwe w użyciu kontrolki, ale w stylu unikalnym dla tego sektora.
Centralnym punktem kabiny jest 'pod’ z przyrządami w stylu motocykla, który znajduje się na szczycie kolumny kierowniczej i dostarcza wszystkie niezbędne informacje w kompaktowy, ale łatwy do odczytania sposób. Anologowy prędkościomierz wspierany jest przez cyfrowy obrotomierz, tak jak w sportowym motocyklu, podświetlany eleganckim, lodowym niebieskim światłem przy włączonych reflektorach. Jest to naprawdę unikalne dla tego sektora i jasno pokazuje zamiar Chevroleta Sparka, by przywrócić zabawę do funkcji.
Oprócz nowoczesnego stylu, Chevrolet Spark ma również zaawansowane właściwości dynamiczne. Charakteryzuje się zwartymi, responsywnymi cechami prowadzenia, a w sercu tej konstrukcji znajduje się bardzo sztywna, integralna struktura ramy nadwozia, zaprojektowana, aby wspierać dynamiczne osiągi samochodu oraz dawać kierowcy poczucie stabilności, solidności i pewności na drodze.
Zawieszenie ma tradycyjną, ale skuteczną konstrukcję – z przodu znajdują się amortyzatory MacPhersona, a z tyłu oś z wahaczem skrętnym, co pozwala na neutralne, przewidywalne cechy prowadzenia. Jest zarówno zwinne, jak i sprytne w mieście, a jednocześnie stabilne przy wyższych prędkościach.
W zależności od rynku i poziomu wyposażenia, Chevrolet Spark dostępny jest również z systemem VSES, co oznacza System Wzmocnienia Stabilności Pojazdu. Zapewnia on znakomite korzyści w zakresie bezpieczeństwa i kontroli, oferując elektroniczne systemy kontroli hamulców i trakcji, które zapewniają precyzyjny system ABS, a także wyjątkową stabilność na zakrętach.
Oczywiście, nawet najbardziej umiejętny kierowca w najbardziej dynamicznie kompetentnym samochodzie czasami może znaleźć się w sytuacji, w której kolizja jest nieunikniona, dlatego Chevrolet Spark został zaprojektowany z wysokim poziomem pasywnego bezpieczeństwa od samego początku, co pozwoliło mu uzyskać przyzwoitą czterogwiazdkową ocenę w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Prawie 60% struktury samochodu składa się z zaawansowanych stali, z różnymi poziomami sztywności i wbudowanymi strefami zgniotu, które absorbują siłę uderzenia. Szyny w komorze silnikowej z przodu oraz podwozie zaprojektowane są tak, aby pochłaniać energię, zachowując jednocześnie jak najwyższe obciążenia podczas ich zginania, podczas gdy strefa przejściowa wokół podstawy słupków A i przedniego przegrody efektywnie rozprowadza energię uderzenia wokół, zamiast do wnętrza kabiny pasażerskiej.
Podobna strefa zgniotu znajduje się z tyłu, z zbiornikiem paliwa i jego połączeniami zaprojektowanymi w sposób minimalizujący ryzyko pęknięć. Dodatkowe obciążenia przy uderzeniu tylnym są absorbowane przez mocny poprzeczny człon z tyłu, ponieważ wewnętrzne standardy pomiaru uderzeń tylnych GM są wyższe niż wymagane normy branżowe.
Wysokie poziomy ochrony pasażerów są dodatkowo zwiększone przez podwójne poduszki powietrzne z przodu, boczne poduszki kurtynowe oraz dodatkowe poduszki powietrzne montowane w siedzeniach do ochrony klatki piersiowej i brzucha, napinacze pasów bezpieczeństwa oraz system cofnęcie pedału, który cofa skrzynkę pedałów z dala od pasażerów w przypadku kolizji czołowej, co redukuje ryzyko kontuzji dolnej części nogi.
Na start dostępne są dwa silniki – oba benzynowe, o pojemności 1.0 i 1.2 litra.
Oba silniki są ze sobą blisko spokrewnione i wykorzystują żeliwny blok oraz głowicę ze stopu, z podwójnym wałem rozrządu i czterema zaworami na cylinder. Posiadają wielozaworowy system wtrysku paliwa i spełniają normy emisji Euro V.
Dwa silniki korzystają z zaawansowanych rozwiązań, takich jak technologia dezaktywacji zaworów w celu poprawy recyrkulacji spalin, co prowadzi do optymalnej efektywności paliwowej i stabilności na biegu jałowym, wraz z łańcuchem rozrządu, który zapewnia długi czas użytkowania przy niskich kosztach utrzymania.
Praktyczność również jest dużym plusem. Może nie jest bardzo duży na zewnątrz, ale inteligentny projekt Chevroleta Sparka sprawia, że potrafi maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń.
Pasażerowie z przodu korzystają z do 1067 mm dostępnej przestrzeni na nogi (893 mm z tyłu), podczas gdy przestrzeń na ramiona wynosi 1295 mm (1255 mm z tyłu) a wysokość wnętrza 1010 mm (947 mm) również są oceniane wśród najlepszych w segmencie, dowodząc, że nawet mały samochód nie musi być ciasny.
Z pięcioma drzwiami i pięcioma miejscami, Chevrolet Spark jest jednym z najbardziej przestronnych samochodów w segmencie mini.
Duża część przestrzeni we wnętrzu jest wynikiem inteligentnego projektu samochodu – szczegóły takie jak podwieszone przyrządy na kolumnie kierowniczej i dłuższy niż przeciętny rozstaw osi pozwoliły projektantom zredukować intruzję kabiny, dając jak najwięcej miejsca między osiami.
Na dodatek, kabina została zaplanowana tak, aby pomieścić jak najwięcej dodatkowej przestrzeni do przechowywania. Na przykład, konsola środkowa zawiera schowek do przenoszenia mniejszych przedmiotów, takich jak telefon komórkowy, odtwarzacz MP3 czy paczka gumy do żucia, a przed drążkiem zmiany biegów jest również podwójny uchwyt na napoje.
To wszystko w tak kompaktowym pakiecie: przy długości zaledwie 3640 mm i szerokości 1597 mm, z łatwością zmieści się w ciasnych miejskich przestrzeniach, a dzięki krótkim zwisom i inteligentnemu projektowi kabiny, kompaktowe wymiary nie są kompromisem.
Chociaż nie możemy obiecać, że Chevrolet Spark zakończy stres związany z codziennymi dojazdami, wierzymy, że znacznie ułatwi życie w mieście – pakowanie Chevroleta Sparka, jego prowadzenie, bezklasowy wygląd i łatwość manewrowania czynią go wielofunkcyjnym samochodem, który pasuje nawet do najbardziej szalonych stylów życia.
Chevrolet Spark to samochód o ogromnym charakterze, świeżym, młodzieżowym designie, bezklasowym wizerunku, dużej praktyczności i niskich kosztach utrzymania; krótko mówiąc, to wszystko, czego potrzebuje miejski kierowca, i wiele więcej.
Projekt
Od lat projektanci samochodów wierzyli, że klucz do przyciągnięcia klientów w segmencie samochodów mini polega na stworzeniu czegoś słodkiego i uroczego.
Jednak Chevrolet nie stawia na słodkość i urok. To nie pasuje do prawie wieku ikonicznego wzornictwa pojazdów, gdzie każdy Chevrolet musiał dostarczać nowy poziom ostrości, charakteru i wyraźnej tożsamości.
W wyniku tego, Chevrolet Spark ma wyrazistą postawę. Nie jest słodki, ale zdecydowanie przystojny, jego kanciasty, pewny siebie profil nadaje mu proporcje większego pojazdu i sprawia, że wydaje się pewny siebie wśród morskiej ilości bardziej nieśmiałych samochodów miejskich.
Chevrolet Spark został również zaprojektowany z myślą o globalnej atrakcyjności. Chevrolet zawsze był marką o dużym zasięgu na całym świecie, ale jego rozwój w Europie sprawia, że teraz, bardziej niż kiedykolwiek, ma to sens.
Pochodzi z koreańskiego centrum projektowego GM DAT, z wpływami ze wszystkich kluczowych rynków, gdzie Chevrolet jest głównym graczem. Jego celem jest redefiniowanie tego, czego można się spodziewać w segmencie samochodów mini. Złamać zasady, przeciwstawić się konwencjom i dostarczyć coś, co oferuje świetny styl i wartość za pieniądze, ale bez kompromisów.
„Od samego początku chcieliśmy wprowadzić rewolucję w rozmiarze i wzornictwie,” wyjaśnia Taewan Kim, wiceprezydent GM DAT Design. „Chcieliśmy zrobić duży krok naprzód, aby dostarczyć zupełnie nowe oświadczenie, szczególnie w projektowaniu samochodu.
„Chcieliśmy, aby wyglądał gotowy do skoku, musiał świetnie wyglądać z każdej strony i wzbudzać emocje.”
Zewnętrzna część Chevroleta Sparka ma „rozstaw kół na zewnątrz, nadwozie w środku”, a jego pojedyncza łukowa linia dachu podkreślona jest mocnymi, czystymi bokami nadwozia, wolnymi od oklein. Wygląd jest smukły; lekko agresywny i zdecydowanie bardziej prestiżowy niż wiele konkurencyjnych samochodów mini.
Reflektory są sculptowane eliptycznie w nadwoziu, rozciągając się od przedniego grilla aż do słupka A, z przezroczystymi soczewkami poliwęglanowymi i chromowanymi ramkami reflektorów, które podkreślają stylistykę przodu.
Z boku, klamki tylnych drzwi są ukryte wzdłuż słupka C, odpowiadając na zagadkę, przed którą staje wielu projektantów – czy sportowy trzydrzwiowy model jest lepszy niż praktyczny pięciodrzwiowy? Chevrolet Spark łączy w sobie atrakcyjność obu.
Co więcej, ostry wygląd wzmacniany jest poziomem dopasowania i wykończenia, który jest bezkonkurencyjny. Każda szczelina panelu jest idealnie prosta, a zaprojektowana tak, aby wynosiła poniżej 3,0 mm na całym samochodzie.
Ta precyzja i dbałość o szczegóły nie ogranicza się tylko do zewnętrznej części samochodu – w przeciwieństwie do niektórych modeli w tym segmencie, gdzie projekt wnętrza jest wyraźnie funkcjonalny, Chevrolet Spark dodaje młodzieżowy, energiczny urok do wnętrza, który jest równy wyglądowi zewnętrznemu.
Utrzymując wzorowe poziomy rzemiosła, kabina Chevroleta Sparka to ikoniczny element projektowy. Zachowuje wszystkie cechy klasy – komfort, przestronność i łatwe w użyciu kontrolki, ale w stylu unikalnym dla tego sektora.
Centralnym punktem kabiny jest 'pod’ z przyrządami w stylu motocykla, który znajduje się na szczycie kolumny kierowniczej i dostarcza wszystkie niezbędne informacje w kompaktowy, ale łatwy do odczytania sposób. Anologowy prędkościomierz wspierany jest przez cyfrowy obrotomierz, tak jak w sportowym motocyklu, podświetlany eleganckim, lodowym niebieskim światłem przy włączonych reflektorach. Jest to naprawdę unikalne dla tego sektora i jasno pokazuje zamiar Chevroleta Sparka, by przywrócić zabawę do funkcji.
Inną inteligentną cechą jest Zintegrowany Panelep Centrum Chevroleta Sparka, który łączy wszystkie kontrolki radia, nawigacji (gdzie montowane) oraz ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji w centralnej lokalizacji, pozostawiając deskę rozdzielczą czystą i uporządkowaną oraz umieszczając wszystkie główne przełączniki w centralnej lokalizacji, która jest prosta i intuicyjna w użyciu. Kontrolki ogrzewania i wentylacji mają krystaliczne otoczenie, które podświetla się na lodowy niebieski kolor, aby pasować do panelu przyrządów podczas jazdy nocą.
Zgrabny akcent wokół panelu przyrządów dodaje jeszcze więcej dbałości o szczegóły – wykończony w wysokiej jakości technicznej fakturze w podstawowych modelach, w czarnym połyskliwym w średniej klasie lub wybór srebrnych, czerwonych lub niebieskich akcentów w modelach najwyższej klasy, które pasują do wstawek w drzwiach, przy czym dostępne są również tkaniny siedzeń w różnych kolorach.
Rynek i marka
Z uwagi na środowisko i gospodarkę, które są na czołowej pozycji dla wielu kierowców, XXI wiek przyniósł ogromną zmianę w zachowaniu konsumenckim, od nadmiaru ku bardziej oszczędnemu, rozsądnemu podejściu do wydawania.
Chevrolet Spark jest idealnym antidotum na taką konserwatywność. Może być oszczędny. Może być finansowo rozsądny. Ale jednocześnie pokazuje, w jaki sposób kierowcy mogą zarządzać swoimi obowiązkami, a jednocześnie bawić się. Już nie kupują ludzie małych lub tanich samochodów, bo mogą sobie na nie pozwolić – kupują je, ponieważ dokładnie tego chcą. Chevrolet Spark to samochód zaprojektowany, aby przyciągać zarówno emocje, jak i rozsądek.
Budując na mocnych stronach ikonicznej marki Chevrolet – nazwy, która od lat reprezentuje, być może bardziej niż jakakolwiek inna, radość i wolność jazdy, z racji tego, że pojawiła się w popularnej muzyce częściej niż jakakolwiek inna marka samochodowa – Chevrolet Spark jest współczesną interpretacją tych wartości.
Stylizowany i rozwijany przez młody i dynamiczny zespół na całym świecie, Chevrolet Spark to naprawdę globalny samochód. Opiera się na Globalnej Architektury Samochodów Mini GM, która będzie sprzedawana w ponad 100 krajach na całym świecie od teraz do 2013 roku. Sam Chevrolet Spark będzie sprzedawany w całej Europie, Australii, Korei, a nawet w USA, odzwierciedlając znaczące zmiany w trendach konsumenckich, nawet w krajach, gdzie małe samochody wcześniej nie miały dużego wpływu na rynek.
W Europie, oczywiście, ten wpływ już był ogromny. W Włoszech, najsilniejszym rynku Chevroleta w Europie Zachodniej, ponad 50 procent sprzedawanych samochodów należy do segmentów A i B (mini i supermini), podczas gdy we Francji i Wielkiej Brytanii oba segmenty stanowią ponad 30 procent sprzedaży.
Chevrolet Spark to samochód, który sprytnie łączy cechy samochodu miejskiego z pełnoprawnym supermini. Ma pięć drzwi i pięć miejsc, z przestrzenią na nogi i wysokością wnętrza wśród najlepszych w klasie, a jednocześnie jest tak kompaktowy i łatwy do manewrowania jak najmniejsze samochody miejskie.
Jego uderzający, nowoczesny design harmonijnie współpracuje z jego praktycznością, oferując samochód bez kompromisów dla kierowców miejskich, z wygodą dużo większego pojazdu, młodzieńczym, dynamicznym wyglądem i poziomem bezklasowości, który może wzbudzić tylko legendarny nazwisko takie jak Chevrolet. Może być mały i niedrogi, ale Chevrolet Spark to nie samochód, który kupujesz, ponieważ jest tani. Działa na tak wielu poziomach więcej niż to.
Musiał być również przyjemny w prowadzeniu, bezpieczny, dobrze wyposażony, pięknie wykonany i wyrafinowany – nie są to zazwyczaj słowa kojarzone z samochodami miejskimi, ale wszystkie te cechy można odnieść do Chevroleta Sparka.
Początkowo wyprodukowany w Korei Południowej (chociaż produkcja w Indiach i USA nastąpi później), Chevrolet Spark ma trafić do sprzedaży we wszystkich kluczowych rynkach europejskich w pierwszym kwartale 2010 roku.
Układ napędowy
W całej Europie, w Chevrolet Spark oferowane będą dwa silniki – oba benzynowe o pojemności 1.0 i 1.2 litra.
Oba silniki są ze sobą blisko spokrewnione i wykorzystują żeliwny blok i głowicę ze stopu, z podwójnym wałem rozrządu i czterema zaworami na cylinder. Posiadają wielozaworowy system wtrysku paliwa i spełniają normy emisji Euro V.
Dwa silniki wykorzystują zaawansowane cechy, takie jak technologia dezaktywacji zaworów w celu poprawy recyrkulacji spalin, co prowadzi do optymalnej efektywności paliwowej i stabilności na biegu jałowym, a także łańcuch rozrządu, który zapewnia długi czas użytkowania przy niskich kosztach utrzymania.
Mniejszy z dwóch silników ma pojemność 995 cm³ i produkuje moc 68 PS (50 kW) przy 6400 obr./min, wystarczająco dużo, aby przyspieszyć samochód od 0 do 100 km/h w 15,5 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 155 km/h. Silnik osiąga moment obrotowy 93 Nm przy 4800 obr./min, z współczynnikiem sprężania 9,8:1.
Dostępny w modelach Chevrolet Spark, Spark + oraz LS, silnik ten osiąga 55,4 mpg na cyklu mieszanym, przy emisji CO2 wynoszącej 119 g/km.
Większy silnik ma pojemność 1206 cm³ i produkuje moc 81 PS (60 kW), przy maksymalnym momencie obrotowym 111 Nm przy 4800 obr./min. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,1 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 165 km/h.
Dostępny w modelach Chevrolet Spark LS oraz LT, silnik ten również osiąga 55,4 mpg na cyklu mieszanym, przy emisji CO2 wynoszącej 119 g/km.
Oba silniki są wyposażone w pięciobiegową skrzynię manualną.
Komfort i wygoda
Może nie jest bardzo duży na zewnątrz, ale inteligentny projekt Chevroleta Sparka sprawia, że jest w stanie maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń.
Pasażerowie z przodu korzystają z do 1067 mm dostępnej przestrzeni na nogi (893 mm z tyłu), podczas gdy przestrzeń na ramiona wynosi 1288 mm (1263 mm z tyłu) a wysokość wnętrza 1009 mm (952 mm) również są oceniane wśród najlepszych w segmencie, dowodząc, że nawet mały samochód nie musi być ciasny.
Z pięcioma drzwiami i pięcioma miejscami, Chevrolet Spark jest jednym z najbardziej przestronnych samochodów w segmencie mini.
Duża część przestrzeni we wnętrzu jest wynikiem inteligentnego projektu samochodu – szczegóły takie jak podwieszone przyrządy na kolumnie kierowniczej i dłuższy niż przeciętny rozstaw osi pozwoliły projektantom zredukować intruzję kabiny, dając jak najwięcej miejsca między osiami.
Na dodatek, kabina została zaplanowana tak, aby pomieścić jak najwięcej dodatkowej przestrzeni do przechowywania. Na przykład, konsola środkowa zawiera schowek do przenoszenia mniejszych przedmiotów, takich jak telefon komórkowy, odtwarzacz MP3 czy paczka gumy do żucia, a przed drążkiem zmiany biegów jest również podwójny uchwyt na napoje.
Jest również przestronny schowek, kieszenie w oparciach siedzeń zaprojektowane do przechowywania książek, atlasów drogowych czy laptopów, kieszenie w drzwiach po obu stronach z miejscem na standardową butelkę 500 ml oraz zgrabne wygodne akcesoria, takie jak dodatkowe gniazdko zasilania w dolnym panelu przyrządów, uchwyty pomocnicze nad przednimi i tylnymi drzwiami oraz wyściełane osłony przeciwsłoneczne z uchwytem na bilet po stronie kierowcy.
Przestrzeń bagażowa wynosi 170 litrów z zainstalowanym tylnym siedzeniem. Oparcia tylnych siedzeń oraz siedzenia dzielą się w proporcjach 60:40, aby złożyć je płasko, zwiększając przestrzeń bagażową do 568 litrów.
Kabina jest także jedną z najbardziej wyrafinowanych i dobrze wykończonych w segmencie. Ergonomicznie zaprojektowane, siedzenia są zaprojektowane tak, aby były bardziej wytrzymałe i dłużej trwały niż średnia w klasie, z mocnym materiałem na modelach podstawowych i tkaniną plecioną w wyższych modelach.
Inżynierowie zajmujący się wnętrzem szczególnie skupili się na trwałości, zwiększając stosunek ściegów na cal, aby zapewnić, że wszystkie szwy i powierzchnie siedzeń pozostają napięte i wolne od przedwczesnego opadania lub wyglądu rozciągniętych szwów z biegiem czasu.
Twarda pianka 'Durometer’ w siedzeniach jest mocno wyprofilowana i wykonana w taki sposób, aby równomiernie rozkładać ciężar pasażera, zapewniając dużą wygodę zarówno podczas dłuższych, jak i krótszych podróży.
Wskazówką, jak wielu dbałości o szczegóły zostało włożonych w projekt Chevroleta Sparka, jest testowanie siedzeń przed wprowadzeniem na rynek – prototypy były testowane w różnych porach roku i klimatach na różnych nawierzchniach, aby zoptymalizować komfort, w tym porównania między kluczowymi rywalami.
Dodatkowo użyto tylko wysokiej jakości plastików w wnętrzu oraz komputerowo kontrolowanej regulacji paneli wnętrza, zapewniając, że nie powstaje żadna wewnętrzna szczelina większa niż 5 mm między drzwiami, co jasno pokazuje, że wysokie poziomy jakości wykonania widoczne w Chevrolecie Sparku są na poziomie zazwyczaj spotykanym tylko w większych, droższych samochodach.
Oczywiście komfort i elegancja nie sprowadzają się tylko do dopasowania i wykończenia ani do używania wysokiej jakości materiałów – kluczem do uzyskania najlepszej klasy wyrafinowania jest zmniejszenie poziomu hałasu, wibracji i szumów (NVH) we wnętrzu kabiny poprzez skuteczne tłumienie i redukcję hałasu.
Dzięki swojej zwartej i sztywnej strukturze nadwozia oraz starannie zoptymalizowanym parametrom amortyzatorów i sprężyn, Chevrolet Spark dostarcza komfort jazdy i poziom hałasu, które są z łatwością w czołówce klasy, czyniąc go wyjątkowo wyrafinowanym samochodem miejskim.
Wielu z tego wynika z jego skomplikowanej konstrukcji silnika na czterech mocowaniach (z hydraulicznym mocowaniem w samochodach prawostronnych), która jest dostosowana do wrodzonej osi momentu obrotowego silnika, skutecznie tłumiąc transfer wibracji i hałasu w tym procesie.
Poprawione punkty interfejsu struktury podwozia i nadwozia zaprojektowane są w celu zapewnienia wysokiej sztywności, co dodatkowo ogranicza niskootrzymujący hałas intruzyjny do kabiny samochodu, izolując dużą część hałasu i wibracji spowodowanych nawierzchnią drogi.
Dynamika i bezpieczeństwo
Niezależnie od tego, czy w obrębie miejskich granic, czy na otwartej drodze, ładny samochód musi być równie imponujący w prowadzeniu, jak i w wyglądzie.
Dlatego zespół inżynieryjny odpowiedzialny za Chevroleta Sparka skupił się na kilku kluczowych czynnikach, które pozwalają mu dostarczyć absolutnie najlepsze pod względem osiągów dynamiki i bezpieczeństwa.
Chevrolet Spark ma szereg kluczowych funkcji pasywnego bezpieczeństwa, szczegóły poniżej, które są często zarezerwowane dla droższych, większych samochodów – ale to osiągi dynamiczne samochodu są pierwszą linią obrony kierowcy w sytuacji awaryjnej.
W związku z tym Chevrolet Spark charakteryzuje się zwartymi, responsywnymi cechami prowadzenia, a w sercu tej konstrukcji znajduje się bardzo sztywna, integralna konstrukcja ramy nadwozia, zaprojektowana, aby wspierać dynamiczne osiągi samochodu oraz dawać kierowcy poczucie stabilności, solidności i pewnego prowadzenia.
Zawieszenie ma tradycyjną, ale skuteczną konstrukcję – z przodu amortyzatory MacPhersona i z tyłu oś skrętną, co pozwala na neutralne i przewidywalne cechy prowadzenia. Jest zarówno zwinne, jak i sprytne w mieście, a jednocześnie stabilne przy wyższych prędkościach.
Chevrolet Spark jest również dostępny z systemem ESC, co oznacza Elektroniczną Kontrolę Stabilności. Zapewnia to doskonałe korzyści w zakresie bezpieczeństwa i kontroli, z elektronicznymi możliwościami hamulca i trakcji, które zapewniają precyzyjny system ABS, a także wyjątkową stabilność na zakrętach.
Przednie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 236 mm są zamontowane z przodu z 200 mm bębnami z tyłu, podczas gdy czterokanałowy system ABS jest zamontowany w Sparku we wszystkich europejskich rynkach, razem z elektronicznym systemem wspomagania hamulców, który automatycznie zwiększa moc do zacisków hamulcowych, gdy wykrywa nagłe zatrzymanie lub ruch pedału.
Zwinność w mieście i zwinność są zwiększane przez efektywne hydrauliczne wspomaganie kierownicy Chevroleta Sparka, które zapewnia minimalny promień skrętu wynoszący zaledwie 5 metrów, przy zaledwie trzech obrotach od blokady do blokady – szybkie przełożenie sprawia, że jazda po mieście jest przyjemnością, a nie obowiązkiem.
Oczywiście, nawet najbardziej umiejętny kierowca w najbardziej dynamicznie kompetentnym samochodzie czasami może znaleźć się w sytuacji, w której kolizja jest nieunikniona, dlatego Chevrolet Spark został zaprojektowany z wysokim poziomem pasywnego bezpieczeństwa od samego początku.
Prawie 60% struktury samochodu zbudowane jest z zaawansowanych stali, z różnymi poziomami sztywności i wbudowanymi strefami zgniotu, które absorbują siłę uderzenia. Szyny komory silnika z przodu oraz podwozie zaprojektowane są do absorbowania energii, zachowując jednocześnie jak najwyższe obciążenia w momencie ich zginania, podczas gdy strefa przejściowa wokół podstawy słupków A i przedniej przegrody skutecznie rozprowadza energię zderzenia, wokół zamiast do wnętrza pasażerskiego.
Podobna strefa zgniotu znajduje się z tyłu, a zbiornik paliwa oraz jego połączenia zaprojektowane są w sposób minimalizujący ryzyko uszkodzeń. Dodatkowe obciążenia przy uderzeniu tylnym są absorbowane przez mocny poprzeczny człon z tyłu, ponieważ wewnętrzne standardy pomiaru uderzeń tylnych GM są wyższe niż wymagane przez branżę.
Wysokie poziomy ochrony pasażerów są dodatkowo zwiększone przez podwójne poduszki powietrzne z przodu, boczne poduszki kurtynowe oraz dodatkowe poduszki powietrzne montowane w siedzeniach do ochrony klatki piersiowej i brzucha, napinacze pasów bezpieczeństwa oraz system odchylenia pedałów, który cofa skrzynkę pedałów z dala od pasażerów w przypadku kolizji czołowej, co zmniejsza ryzyko kontuzji dolnej części nogi.
Inne funkcje bezpieczeństwa obejmują trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pięciu miejsc siedzących, złącza ISOFIX do tylnego fotelika dziecięcego oraz wbudowany system ochrony pieszych, zaprojektowany w celu ochrony głowy ofiary przed uderzeniem w twarde punkty nadwozia pojazdu lub silnika w przypadku kolizji.
Chevrolet Spark niedawno zdobył czterogwiazdkową ocenę Euro NCAP, co stawia go wśród najlepszych w klasie małych samochodów.
Otrzymał 69 punktów na maksymalne 100, a jego brakowało tylko jednego punktu do maksymalnej oceny pięciu gwiazdek.
„Wyjątkowe osiągi naszego nowego samochodu mini w rygorystycznych testach Euro NCAP odzwierciedlają naszą uwagę na bezpieczeństwo oraz przyciągającą stylistykę i doskonałe pakowanie,” powiedział Wayne Brannon, prezydent i dyrektor generalny Chevrolet Europe. „Chevrolet Spark spełnia wysokie oczekiwania nabywców samochodów mini na dojrzałych rynkach Europy.”
W kategorii Ochrony Dorosłych Chevrolet Spark uzyskał maksymalny wynik 8 punktów w teście zderzeniowym bocznym przeciwko ruchomej miękkiej przeszkodzie. Otrzymał również wysoki wynik 7,35 punktów na 8 w teście przy zderzeniu w bocznych słupkach, co wskazuje na solidną ochronę pasażerów w przypadku poważniejszej kolizji bocznej.
W kategorii Ochrony Dzieci Chevrolet Spark również zdobył maksymalne punkty w dynamicznych testach systemu zabezpieczającego dla dzieci, które oceniają ochronę dzieci przed ewentualnymi obrażeniami w różnych typach zderzeń. Manekiny przedstawiające dzieci w wieku 18 miesięcy i 3 lat były odpowiednio zabezpieczone w swoich pasach bezpieczeństwa przez ochronną skorupę Chevroleta Sparka podczas testów przy zderzeniach bocznych.
Te osiągnięcia są wynikiem strukturalnych ulepszeń Chevroleta Sparka w połączeniu z pełną ofertą aktywnych i pasywnych funkcji bezpieczeństwa. Ponad 66% nadwozia samochodu zbudowane jest z wysokiej jakości stali, a 16,5% z ultra-wysokiej stali. Ta ostatnia stosowana jest głównie w członach podwozia wzdłużnego oraz w przednich i centralnych słupkach w strukturze bocznej. To przyczyniło się do jego silnych osiągów w testach zderzeń bocznych.
Wartość i koszty eksploatacji
Najfajniejszy nowy samochód mini w mieście ma oferować świetny stosunek jakości do ceny oraz koszty eksploatacji, które są równie kuszące, co jego żywy wygląd!
Chevrolet Spark ma trafić do dealerów Chevroleta wiosną 2010 roku, a cena zaczyna się od zaledwie 6 945 funtów za model drogowy, z wyborem dwóch silników.
Model podstawowy Chevrolet Spark będzie dostępny z silnikiem o pojemności 1.0 litra, rozwijającym moc 68 PS, połączonym z pięciobiegową skrzynią manualną. Pomimo tego, że jest najmniejszym samochodem w ofercie Chevroleta, standardowo wyposażony jest w sześć poduszek powietrznych, co dowodzi, że nawet najbardziej kompaktowe samochody mogą oferować bezpieczeństwo na najwyższym poziomie. Model ten niedawno osiągnął doskonałą czterogwiazdkową ocenę w testach zderzeniowych Euro NCAP, zdobywając maksymalne pięć gwiazdek w kategorii ochrony dzieci.
Modele w wersji Chevrolet Spark +, także dostępne z silnikiem 1.0 litra, oferują klimatyzację, elektryczne szyby przednie i centralny zamek, a także USB kompatybilne stereo z czterema głośnikami.
Model LS, który ma być najpopularniejszą wersją, dostępny jest z silnikiem 1.0 litra lub 81 PS 1.2-litrowym, i oferuje dodatkowo zdalny centralny zamek, srebrne wykończenia, uchwyt na okulary przeciwsłoneczne, 14-calowe koła, klamki i lusterka w kolorze nadwozia, chromowaną ramkę grilla, przednie światła przeciwmgielne oraz tylny spojler w kolorze nadwozia.
Za 500 funtów więcej niż model 1.2 LS klienci mogą dodać pakiet plus – wersja LS+ otrzymuje ładne alufelgi, elektryczne szyby z przodu i z tyłu, komputer pokładowy, ogrzewane elektryczne lusterka, belki dachowe oraz kontrole audio na kierownicy.
Najwyższy model LT, który dostępny jest tylko z silnikiem 1.2 litra, oferuje poziom wyposażenia, którego zwykle można oczekiwać w znacznie większym i droższym samochodzie, w tym 15-calowe alufelgi, klimatyzację, wykończenie wewnętrzne dopasowane do koloru nadwozia (w zależności od koloru), zewnętrzny zestaw nadwoziowy oraz stereo z sześcioma głośnikami.
Opcjonalnie w całej gamie dostępne są lakiery metaliczne, tylne czujniki parkowania oraz elektroniczna kontrola stabilności.