CHEVROLET Silverado 2500HD Extended Cab 2008-2013

CHEVROLET Silverado 2500HD Extended Cab 2008-2013

Przejdź do galerii zdjęćCHEVROLET Silverado 2500HD Extended Cab 2008-2013

Wraz z drugą generacją swoich samochodów dostawczych, Chevrolet zaprezentował wersję Extended Cab dla ciężkich modeli Silverado.

Fakt, że Ford wciąż dominował na rynku pickupów i umacniał swoją pozycję, nie oznaczał, że Chevrolet miał się poddać. Druga generacja Silverado pojawiła się na rynku w 2007 roku, starając się udowodnić, że może być lepsza od swojego poprzednika. Niestety, z powodu światowego kryzysu ekonomicznego czas był niekorzystny, a pierwsze lata nie były dobre dla marki z logo przypominającym muszkę oraz jej firmy macierzystej.

Podobnie jak jej poprzednik, Silverado było dostępne w kilku wersjach nadwozia, zaczynając od podwozia i kończąc na dużej wersji z kabiną załogową. Wersje HD wyróżniały się bardziej muskularnym wyglądem w porównaniu do lżejszych modeli, z charakterystycznymi grillem, reflektorami, maskami i przednimi błotnikami. Wersja Extended Cab miała parę standardowych drzwi z przodu oraz drzwi szersze z tyłu. Ładownia była dostępna w trzech rozmiarach: 5.75′ (1752 mm), 6.5′ (1981 mm) i 8′ (2438 mm) na trzech różnych rozstawach osi.

W środku Chevrolet Silverado oferował do pięciu miejsc siedzących, z wystarczającą ilością przestrzeni dla pasażerów z przodu i odpowiednimi wymiarami dla tych z tyłu. Podobnie jak większość pickupów na rynku, oferował dużą deskę rozdzielczą z dźwignią zmiany biegów zamontowaną na kolumnie kierowniczej dla automatycznej skrzyni biegów.

Producent oferował Silverado HD z wyborem dwóch silników, standardowo połączonych z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Było dostępne zarówno w wersji 2WD, jak i 4WD. Dla wersji Z71 producent oferował dodatkowe osłony podwozia, aby chronić nadwozie podczas jazdy w terenie.

General Motors wprowadza nowego Chevroleta Silverado i GMC Sierra z 2007 roku, które to ciężkie pick-upy posiadają zupełnie nowe, wyróżniające się wzornictwo zewnętrzne, dwa unikalne wnętrza oraz liderujące w swojej klasie moc i efektywność. Przebudowane pick-upy cechują się odmiennymi od lekkich ciężarówek projektami zewnętrznymi i wewnętrznymi, a także wyborem silników benzynowych i diesla. Ich możliwości zostały wzmocnione oraz uzupełnione nowymi, wiodącymi w segmencie oraz wyłącznymi funkcjami.

Silverado i Sierra oferowane są w wersjach 2500HD (ciężarówka ¾ tony) oraz 3500HD (ciężarówka 1 tony), potwierdzając prawie 100-letnią historię GM w produkcji ciężkich pojazdów. Modele z 2007 roku oferują niespotykany poziom wydajności, zdolności i wykończenia. Silverado dostępne jest w wersjach WT, LT i LTZ; Sierra w wersjach WT, SLE i SLT – wszystkie z odmiennym wyglądem i wnętrzami.

„W branży nie ma szerszej, potężniejszej ani bardziej wydajnej oferty ciężkich pick-upów,” powiedział Gary White, wiceprezydent GM North America i dyrektor linii pojazdów ciężkich. „Jednak oprócz możliwości i funkcjonalności, których oczekują nasi klienci, ciężkie pick-upy Silverado i Sierra z 2007 roku łączą w sobie wyjątkowe wykończenie i zaskakującą dbałość o detale.”

Różnorodność konfiguracji – trzy style kabin, trzy style skrzyń ładunkowych i pięć długości rozstawu osi – oferuje ogromny wybór. Niektórzy producenci ciężkich pojazdów w ogóle nie oferują ciężarówek o wadze ¾ tony lub 1 tony. A wśród tych, którzy oferują, pick-upy Silverado i Sierra HD z 2007 roku oferują wiele najlepszych w klasie możliwości, w tym 18,500 funtów (8,392 kg) maksymalnej ładowności pojazdu z silnikiem V-8 oraz 13,000 funtów (5,897 kg) maksymalnej ładowności przyczepy, dzięki większej platformie haka holowniczego. Maksymalna zdolność holowania wynosi 16,700 funtów (7,575 kg), przy wyposażeniu w hak typu fifth-wheel.

„Dziedzictwo ciężkich pick-upów GM opiera się na obietnicach funkcji i niezawodności,” dodał White. „Nowe pick-upy Silverado HD i Sierra HD oferują wyjątkowe możliwości, jednocześnie budując reputację, która postawiła pick-upy GM na szczycie wielu badań jakościowych.”

Modele Chevy Silverado i GMC Sierra 2500HD oraz 3500HD pojawią się w pierwszym kwartale 2007 roku. Produkcja nowych ciężarówek jest realizowana w kilku zakładach montażowych, w tym w Fort Wayne w Indianie oraz w Pontiac i Flint w Michigan.

Odwaga i wyjątkowe wzory zewnętrzne

Nowe modele Silverado i Sierra mają odważniejsze, muskularne wzory, które wyróżniają je na tle ich lekkich odpowiedników. Zawierają nowe kratki, reflektory, maski i przednie błotniki – wszystkie przekazujące siłę gotową na wszystko. Pojazdy te również mają bardziej wyraźne różnice między markami niż jakiekolwiek wcześniejsze pokolenie.

Chevy Silverado ma szerszą i wyższą kratkę z podwójnym portem oraz prominentnym złotym emblematem w centrum. Duże reflektory optyczne i światła boczne okalają przednią część, tworząc wrażenie mocnej postawy pojazdu. Kołnierze błotników mają wyraźny, kwadratowy kształt, co uzupełnia design mocnej maski.

GMC Sierra ma charakterystyczny przód z wyróżniającym się emblemą GMC w dużej, chromowanej kratce (czarna osłona kratki w modelach roboczych). Kratka jest flankowana przez duże reflektory o efektach jubilerskich. Standardowe są chromowane zderzaki z górnymi i końcowymi osłonami w kolorze nadwozia. Modele SLE mają duże lampy przeciwmgłowe w zderzaku, co nadaje im bardziej prestiżowy wygląd, odzwierciedlający tożsamość marki GMC.

Uchwyty drzwiowe pojazdów mają dużą, chwytną konstrukcję, co ułatwia ich otwieranie w rękawicach. Inne detale wzmacniające silny wygląd i funkcjonalność to większe haki do odzyskiwania przodu. Szybciej nachylona szyba o kącie 57 stopni redukuje hałas wiatru i poprawia efektywność paliwową.

Pojazdy są również bardziej dopracowane wizualnie, z drzwiami, które opadają ponad podwozie, zapewniając gładki, nieprzerwany wygląd, oraz lampami o efektach jubilerskich. Tolerancja między panelami została znacznie zmniejszona – w tym o 50 procent redukcji przestrzeni między kabiną a skrzynią ładunkową.

Konfiguracje kabin i skrzyń ładunkowych

Ciężkie pick-upy Silverado i Sierra oferowane są w standardowych, przedłużonych i kabinach załogowych, które są uzupełnione standardowymi (6 stóp 6 cali) i długimi (8 stóp) długościami skrzyń ładunkowych. Modele Silverado i Sierra 3500HD są także dostępne z konfiguracją podwójnych tylnych kół na długiej (8-stóp) skrzyni. Nowe funkcje, takie jak 170-stopniowe otwieranie tylnych drzwi z pełnymi, chowanymi elektrycznymi oknami w modelach z przedłużoną kabiną, oferują zwiększoną wszechstronność.

Skrzynie ładunkowe zostały zaprojektowane na nowo, aby zwiększyć ich wszechstronność, siłę i pojemność. Jednoczęściowe nadkola i wewnętrzna strona skrzyni dodają siły oraz zapewniają gładki, bardziej zintegrowany wygląd. Skrzynie są głębsze o 1,18 cale (30 mm) z przodu i 1,57 cale (40 mm) z tyłu, z mocniejszymi wewnętrznymi ścianami, które poprawiają wydajność w przypadku zastosowania uchwytów na drabiny, skrzynek narzędziowych oraz innych akcesoriów. Pojemność ładunkowa wynosi 60,7 stóp sześciennych (1,718 L) w standardowej skrzyni i 75,5 stóp sześciennych (2,138 L) w długiej skrzyni.

Skrzynie Dually wykonane są w całości ze stali, w tym nowe, hydromorficzne błotniki zewnętrzne. Dają one gładki, zintegrowany wygląd i zwiększoną wytrzymałość. Wszystkie modele Dually mają światła markerowe na błotnikach oraz nowe, smukłe światła dachowe zintegrowane aerodynamicznie z górą kabiny.

Nowe projekty tylnych drzwi obejmują zamek i opcjonalną funkcję EZ Lift, z asystą toroidalną. Mimo że są większe niż poprzednie modele, nowe tylne drzwi są łatwiejsze w użyciu, dzięki poprawionej konstrukcji, która zmniejsza całkowitą masę. Tylne drzwi można łatwo zdemontować, otwierając je do 45 stopni i pociągając prosto w stronę pojazdu.

Nowy, innowacyjny system zarządzania ładunkiem dostępny jest w wszystkich modelach Silverado i Sierra i wspierany jest przez różnorodne pakiety akcesoriów zamawiane przez dealerów. Trzy szyny biegnące wzdłuż boków skrzyni i przedniej ściany skrzyni zabezpieczone są mocnymi zaczepami, a w przeciwieństwie do systemów konkurencji, zawierają górne i dolne tory. Cztery regulowane wsporniki do mocowania są dostarczane z każdym systemem i można je umieścić w dowolnym miejscu na torach, każdy o wartości obciążeniowej 500 funtów (227 kg).

W sercu obszernego portfela akcesoriów dla nowych pick-upów znajduje się grupa konkretnych produktów akcesoryjnych zaprojektowanych do integracji z systemem zarządzania ładunkiem. Szyny umożliwiają zastosowanie nadchwytów użytkowych o wartości obciążeniowej 500 funtów (227 kg), ruchomej skrzynki na narzędzia, ruchomego dzielnika łóżka, skrzyń na boki lub uchwytu na rower. Te akcesoria wykorzystują górne lub dolne szyny, umożliwiając liczne kombinacje, które łatwo się łączą lub omijają, gdy przesuwają się wzdłuż szyn. Skrzynki na narzędzia i uchwyty na rowery korzystają z zamka z kodem, umożliwiając użycie klucza pojazdu do ich blokowania i odblokowywania.

Wiodące w klasie projekty wnętrz z doskonałym rzemiosłem

Pick-upy Chevy Silverado i GMC Sierra HD są cichsze, bardziej przestronne i bardziej dopracowane wewnątrz, z większym komfortem pasażerów i przestrzenią do przechowywania. Każdy z nich ma dwa nowe, odrębne projekty wnętrz, które odzwierciedlają ich tożsamości marki, w tym konkretne wykończenia, akcesoria i wygląd wskaźników.

Modele podstawowe i średnie trim Silverado i Sierra HD zawierają funkcjonalny motyw wnętrza czystego pick-upu z nowoczesną adaptacją ergonomicznego zestawu wskaźników GM. Dodatkowo wnętrze to zawiera konkretne panele drzwiowe z dużymi uchwytami otwierania i zwalniania, nową konstrukcję i konfiguracje siedzeń, unikalny środkowy konsolę oraz podłokietnik pod siedzeniem, a także dwie schowki (tradycyjny dolny schowek i górny schowek z pokrywą).

Nowe wnętrza inspirowane luksusem są standardem w modelach Silverado LTZ i Sierra SLT. Oferują bogato wykończone funkcje, w tym charakterystyczny design deski rozdzielczej, pojemny środkowy konsolę (20,1 L), konkretne panele drzwiowe, siedzenia i inne elementy wykończeniowe. Cecha premium wnętrz to regulowane elektrycznie podgrzewane fotele kubełkowe, fotele pokryte skórą, skórzana kierownica i selektywne wykończenie chromem.

Przestronność w każdym poziomie wnętrza została zwiększona dzięki nowym, „niskim i wysuniętym” panelom wskaźników, które zapewniają bardziej przestrzenne wrażenie wnętrza, a także panoramiczny widok. Panele wskaźników są umieszczone około 3,5 cala (90 mm) niżej i do przodu w wnętrzach czystych pick-upów, natomiast deska rozdzielcza w wersji premium znajduje się 5 cali (127 mm) niżej i do przodu. Oba projekty paneli wskaźników zostały wkomponowane w konkretne panele drzwiowe, tworząc efekt jednostajnego wyglądu.

Przestronne wnętrze i pole widzenia zwiększają komfort widzenia do przodu. Przestrzeń na nogi, wysokość siedzenia i przestrzeń na biodra również zostały zwiększone. Kąt pochylania i ruch przodu/tyłu fotela przedniego został zwiększony.

Wszystkie wnętrza są dopracowane, a rzemiosło wyróżnia się gładkimi powierzchniami, ciasnymi szczelinami i tolerancjami na panelu wskaźników, centralnej konsoli, zestawach wskaźników oraz innych komponentach. Większość szczelin na panelach wskaźników i zestawach wskaźników została zmniejszona do 0,5 mm lub mniej. Zwrócono uwagę na detale przy ukryciu złącz i metalowych elementów strukturalnych wszystkich siedzeń. Nie ma wystających elementów w wnętrzu ani progach drzwi. Nowe, miękkie i matowe wykończenia dla paneli wskaźników oraz innych elementów wykończeniowych są stosowane w całym wnętrzu. Kolor i struktura materiałów zostały starannie dobrane, aby zapewnić luksusowy wygląd. Rzeźbione podsufitki z nowej tkaniny i wykończeń drzwi, a także rzeźbione oparcia siedzeń zwiększają poczucie precyzji w nowych wnętrzach.

Uzupełnieniem wyjątkowego wyglądu i wrażenia wnętrz jest liderująca w klasie cisza. Wszystkie poziomy wyposażenia – nawet podstawowe modele robocze – korzystają z kompleksowego systemu, który zapewnia pasażerom niemal pozbawione hałasu środowisko. Osiąga się to dzięki użyciu starannie rozmieszczonego materiału izolującego i absorbującego dźwięk w strukturze nadwozia – w tym stosowanych płynnie tłumików na podłodze i przedniej desce – oraz inherentnych cech minimalizujących wibracje sztywniejszej ramy i cichszym atrybutom aerodynamicznie dostosowanego nadwozia. Poprawione uszczelnienie drzwi i konstrukcja drzwi nad podwoziem pomagają wyeliminować hałas drogowy i wiatrowy.

Dodatkowe wyróżnienia wnętrz Chevy Silverado i GMC Sierra to:

  • Nowe tylne siedzenie w stylu stadionowym z podziałem 60/40 oraz składanym środkowym podłokietnikiem, które można łatwo złożyć, aby zapewnić nieprzerwany podłogę ładunkową. Można również niezależnie schować jedną z sekcji dzielonego siedzenia, co pozwala na jednoczesne przewożenie ładunku i pasażera na tylnym siedzeniu.
  • „Podwójny” schowek, który zawiera dużą pojemność tradycyjnego schowka oraz nowy, pokryty schowek nad nim, o pojemności 3,4 litra.
  • Modele wyposażone w luksusowe wnętrze premium mają jeden duży schowek o około 25 procent większej pojemności.
  • Wnętrza premium zawierają duże centralne konsole z największą pojemnością w segmencie: 20,1 litra bez podziału.
  • Wnętrza czystych pick-upów mają 6,1 litra konsolę do przechowywania podłokietników oraz nową schowek pod siedzeniem w nowym dzielonym siedzeniu 40/20/40. Ta 9,1 litrowa zamykana skrzynka, która zawiera złącze zasilania, znajduje się pod centralnym siedzeniem i jest na tyle duża, aby pomieścić laptopa.
  • Wskaźniki mają analogowy wyświetlacz, z dużymi, łatwymi do odczytania grafikami. Oświetlone są niebieskimi diodami LED, co zapewnia wyraźne, jasne podświetlenie i bardziej luksusowy wygląd. Centrum informacji dla kierowcy zintegrowane jest na desce rozdzielczej.
  • System klimatyzacji z manualnym sterowaniem jest standardem we wszystkich modelach, z dostępnością systemu automatycznego o podwójnej strefie. System podwójnej strefy pozwala na różnicę temperatur do 30 stopni F między kierowcą a pasażerami z przodu.
  • Okna boczne zasilane elektrycznie występują w modelach z przedłużoną kabiną. Okna opuszczają się całkowicie w tylnych drzwiach dostępu.
  • Tylnie okno zasilane elektrycznie dostępne jest w modelach z przedłużoną i załogową kabiną. Okno działa za pomocą przycisku umieszczonego na konsoli sufitowej.
  • Duży, zasilany elektrycznie sunroof dostępny jest w modelach z przedłużoną i załogową kabiną. Sunroof w kabinie załogowej ma projekt z przesuwanym otwieraniem, z zasłoną przeciwsłoneczną i funkcją szybkiego otwierania/zamykania. Sunroof w kabinie przedłużonej wykorzystuje konstrukcję typu spoiler, która przesuwa się do tyłu po powierzchni dachu.
  • Ultradźwiękowy system asystencji parkowania z tyłu zapewnia dźwiękowe ostrzeżenia o obiektach za pojazdem.
  • System podgrzewania płynu do mycia szyb bardziej skutecznie usuwa plamy po owadach i cienkie warstwy lodu oraz szronu. Po włączeniu systemu, płyn do mycia jest podgrzewany do 150 stopni F (60 C) lub więcej.
  • Różnorodny zestaw systemów radiowych, w tym systemy jednopłytowe, sześciopłytowe, MP3 i DVD, jest dostępny. Wiele radii ma technologię RDS, która zapewnia poprawione informacje dla uczestniczących stacji FM.
  • XM Satellite Radio jest dostępne.
  • System rozrywki dla tylnych pasażerów dostępny jest w modelach z kabiną załogową; łączy on system radiowy z podwójnym odtwarzaniem, sterowanie audio dla tylnych pasażerów i większy, ośmiocalowy ekran z wysuwanym mechanizmem.
  • Oferowane są dwa systemy nawigacji radiowej z ekranem dotykowym; jeden jest specyficzny dla systemów wyposażonych w system rozrywki dla tylnych pasażerów.
  • Nowa funkcja OnStar, która zapewnia polecenia nawigacyjne typu Turn-by-Turn, jest automatycznie pobierana do centrum informacji dla kierowcy.

Doświadczenia z jazdy i możliwości

Nowy silnik benzynowy Gen-IV 6.0L V-8 z zmiennym czasowaniem zaworów oraz ulepszona, mocniejsza wersja silnika Duramax 6.6L turbo-diesel są opcjami silnikowymi dla modeli Silverado i Sierra 2500HD oraz 3500HD. Oba silniki oferują wiodące w klasie moc i moment obrotowy. Silnik benzynowy wspierany jest przez nową, sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów Hydra-Matic 6L90, która ma funkcję hamowania na zjeździe. Pojazdy z silnikiem Duramax są wyposażone w renomowaną sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów Allison 1000.

Standardowym silnikiem jest nowy silnik benzynowy 6.0L V-8. Oferuje on najlepszą w klasie moc 353 koni mechanicznych (233 kW) oraz moment obrotowy 373 lb.-ft. (506 Nm) w konfiguracjach z pojedynczym tylnym kołem.* Zmienność czasowania zaworów pomaga poprawić wydajność i ekonomikę paliwową. Nowa, sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Hydra-Matic 6L90 jest połączona z silnikiem. Ta kombinacja napędu oferuje wyższą maksymalną wartość dopuszczalnej masy całkowitej (GCWR) wynoszącą 18,500 funtów (8,392 kg) niż wcześniejsze kombinacje napędu benzynowego i jest liderem segmentu dla pojazdów z małym silnikiem V-8 na benzynę. Skrzynia 6L90 ma szeroki stosunek 6.04:1 – w tym dwa biegi nadbiegowe – co pozwala na doskonałą równowagę wydajności i efektywności paliwowej. Oferuje również manualny wybór zakresu i kontrolę tap up/tap down.

Dostępny jest czystszy, mocniejszy silnik Duramax 6.6L turbo-diesel. Nadal prowadzi w segmencie pod względem mocy i momentu obrotowego, z mocą zwiększoną do 365 koni mechanicznych (272 kW) oraz momentem obrotowym 660 lb.-ft. (895 Nm). Modernizacje silnika oraz nowy system filtra cząstek stałych diesel pomagają zapewnić 90-procentową redukcję cząstek stałych i 50-procentową redukcję NOx (w porównaniu z obecnymi standardami), spełniając nowe federalne mandaty. Wszyscy producenci silników diesla są zobowiązani do spełnienia nowego standardu emisji, począwszy od roku kalendarzowego 2007.

Renomowana sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Allison 1000 jest połączona z silnikiem Duramax 6.6L turbo-diesel. Zapewnia dobrą wydajność paliwową, ciszę i kontrolę. Oferuje funkcję selekcji zakresu, co pozwala kierowcy łatwo wybrać żądane biegi w zależności od warunków jazdy, takich jak holowanie przyczepy na stromej górze.

Współpracując z silnikami, są mocna rama i responsywne systemy zawieszenia. Rama pojazdu składa się z solidnej konstrukcji drabiny, która jest wzmocniona poprzecznymi wzmocnieniami. Posiada segmentowaną konstrukcję, która umożliwia łatwe i dokładne dostosowanie do różnych długości, aby dopasować się do pięciu długości rozstawu osi pojazdów. Sekcje ramy łączone są mocnymi, nakładającymi się segmentami, które wzmacniają ogólną siłę i sztywność.

Siła ramy oraz zwiększone możliwości zapewnione przez systemy napędowe pozwalają na oferowanie przez ciężkie pick-upy Silverado i Sierra z 2007 roku szerszej platformy haka holowniczego o średnicy 2,5 cala. Umożliwia to pojazdom holowanie maksymalnie 13,000 funtów (5,897 kg) przyczep konwencjonalnych. Pojazdy wyposażone w haki do holowania typu fifth-wheel mogą ciągnąć do 16,700 funtów (7,575 kg), gdy są odpowiednio wyposażone.

Dodatkowe funkcje:

  • Wszystkie modele 2500HD i 3500HD mają szeroki, 68,6 cala (1,742 mm) rozstaw przednich kół. Tylni rozstaw w ciężarówkach 2500HD wynosi 66 cali (1,676 mm); tylni rozstaw w modelach 3500HD wynosi 74,7 cala (1,897 mm), co zapewnia ciężkim modelom Silverado i Sierra stabilność.
  • Dwa pakiety zawieszenia: Z85 i Z71. Zawieszenie Z85 jest standardem w modelach 2WD i 4WD; opcjonalne zawieszenie off-road Z71 obejmuje dodatkowy sprzęt podwozia i zawieszenia, w tym osłony spodnie.
  • Nowa skrzynka sterująca kierownicą jest używana z systemem kierownicy z kulką recyrkulacyjną, co poprawia zwrotność i kontrolę.
  • Wysokiej wydajności czterokrotny system hamulcowy z hydrauliką i czterokanałowym ABS jest standardem we wszystkich modelach. System hamulcowy obejmuje dużą średnicę przednich i tylnych tarcz hamulcowych oraz sztywne zaciski hamulcowe.

Wszystkie modele ciężkie są dostępne z zintegrowanym kontrolerem hamulca przyczepy. Jest on zintegrowany z systemem ABS i zapewnia natychmiastowy i kontrolowany sygnał hamulca do systemów hamulca przyczepy sterowanych elektrycznie. Nie ma potrzeby instalowania zewnętrznych systemów kontroli hamulców lub akcesoriów. Przełącznik kontrolera hamulca jest wygodnie zamontowany w lewym dolnym narożniku deski rozdzielczej.

Szczegóły bezpieczeństwa

Ciężkie modele Silverado i Sierra zostały zaprojektowane, aby pomóc kierowcom unikać wypadków i chronić pasażerów w przypadku ich wystąpienia. Solidna konstrukcja ramy i mocna struktura nadwozia zapewniają ochronę pasażerów. Rama zaprojektowana jest z strefami zgniotu, które ulegają zgnieceniu, aby pochłonąć energię w przypadku wypadku, podczas gdy nowa struktura nadwozia wykorzystuje strategicznie wysokowydajne stalowe elementy i kleje strukturalne, mające na celu utrzymanie integralności kabiny pasażerskiej i zarządzanie energiami w przypadku kolizji.

Dodatkowe funkcje bezpieczeństwa obejmują:

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.