GM wprowadziło trzecią generację Chevroleta Silverado HD2500 w 2006 roku jako model na rok 2007, a auto od razu zdobyło uznanie amerykańskiej marki.
Była to druga generacja GMC Sierra oraz trzecia generacja Chevroleta Silverado, która zdobyła tytuł Amerykańskiego Samochodu Roku 2007. Sukces zawdzięczały platformie GMT900, na której zbudowano oba pojazdy. Silverado oferowano w wersjach z regularną kabiną, przedłużoną oraz z kabiną przestronną. Wersja z regularną kabiną była najbardziej praktycznym modelem w rodzinie.
Zespół projektowy otrzymał zadanie, aby uczynić samochód bardziej aerodynamicznym, co miało poprawić efektywność paliwową i znalazło odzwierciedlenie w kształcie pickupa. Dzięki stromo nachylonej szybie czołowej i mniejszym szczelinom między panelami, wyniki były znacznie lepsze niż u poprzednika. Zazwyczaj nikt nie zwraca uwagi na aerodynamikę pojazdu roboczego, ale każdy wykonawca dba o efektywność paliwową.
Nawet w podstawowej wersji wyposażeniowej, WT (Work Truck), Silverado 2500 był wyposażony w jednostkę klimatyzacyjną oraz radio AM/FM/XM. W przedniej części pojazdu było miejsce dla trzech pasażerów. Podczas gdy model bazowy miał prostą deskę rozdzielczą, wyższe wersje wyposażeniowe oferowały więcej udogodnień.
Najważniejsze zalety wynikały z zastosowanej ramy, z niezależnym zawieszeniem przednim w całej gamie modeli. To pomogło samochodowi zachowywać się na drodze bardziej jak auto osobowe niż jak ciężarówka. Był dostępny w wersji 4×2 lub 4×4 oraz z dwoma silnikami połączonymi z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów.
General Motors wprowadza nowego Chevroleta Silverado i GMC Sierra z 2007 roku, czyli ciężarówki o dużej ładowności, które charakteryzują się całkowicie nowym i różnorodnym designem zewnętrznym, dwoma unikalnymi wnętrzami oraz klasową mocą i efektywnością. Przeprojektowane pickupy mają zróżnicowane zewnętrzne i wewnętrzne style, które znacznie różnią się od lekkich ciężarówek, a także oferują wybór silników benzynowych i diesla. Możliwości są zwiększone i uzupełnione o nowe, wiodące w segmencie i unikalne funkcje.
Silverado i Sierra są oferowane w różnorodnych modelach 2500HD (ciężarówka o 3/4 tony) i 3500HD (ciężarówka o 1 tonie), co potwierdza niemal 100-letnią tradycję GM w produkcji ciężarówek. Modele z 2007 roku oferują niespotykane wcześniej poziomy wydajności, możliwości i finezji. Silverado dostępne jest w wersjach WT, LT i LTZ, natomiast Sierra w wersjach WT, SLE i SLT – wszystkie z różnymi wyglądami i wnętrzami.
„Nie ma szerszej, mocniejszej ani bardziej wydajnej oferty ciężarówek w branży,” powiedział Gary White, wiceprezydent GM North America oraz dyrektor linii produktów dużych ciężarówek. „Jednak w połączeniu z możliwościami i funkcjonalnością, które oczekują nasi klienci, nowe pickupy Silverado i Sierra 2007 łączą wyjątkową finezję z zaskakującą dbałością o szczegóły.”
Różnorodność konfiguracji – trzy style kabiny, trzy style skrzyni ładunkowej i pięć długości rozstawu osi – zapewnia ogromny wybór. Niektórzy producenci ciężarówek nie oferują nawet ciężarówek o 3/4 tony lub 1 tonie. A wśród tych, którzy to robią, pickupy Silverado i Sierra HD z 2007 roku oferują wiele najlepszych w klasie możliwości, w tym ocenę maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej dla pojazdów z silnikiem benzynowym V-8 wynoszącą 18,500 funtów (8,392 kg) oraz ocenę maksymalnej masy przyczepy konwencjonalnej wynoszącą 13,000 funtów (5,897 kg), co umożliwiają większe platformy do zaczepu przyczepy. Maksymalna zdolność holowania wynosi 16,700 funtów (7,575 kg), gdy pojazd wyposażony jest w zaczep typu fifth-wheel.
„Dziedzictwo ciężarówek GM opiera się na obietnicach funkcjonalności i niezawodności,” dodał White. „Nowe ciężarówki Silverado HD i Sierra HD oferują wyjątkowe możliwości, budując na reputacji, która wyniosła pickupy GM na szczyt wielu badań jakości.”
Modele Chevy Silverado i GMC Sierra 2500HD oraz 3500HD pojawią się w pierwszym kwartale 2007 roku. Produkcja nowych ciężarówek jest rozdzielona pomiędzy kilka zakładów montażowych, w tym Fort Wayne w Indianie oraz Pontiac i Flint w Michigan.
Wyraziste i charakterystyczne wzornictwo zewnętrzne
Nowe modele Silverado i Sierra mają odważniejsze, muskularne wzornictwo, które różni się od ich lżejszych odpowiedników. Obejmuje to nowe kratki, reflektory, maski i przednie błotniki – wszystko to komunikuje siłę gotową na wszystko. Ciężarówki mają również bardziej wyraźną różnorodność w brandingu niż jakiekolwiek dotychczasowe modele.
Chevy Silverado ma szerszą i wyższą kratkę z podwójnym wlotem, z wyraźnym złotym znakiem w centrum. Duże reflektory i światła boczne otaczają przednią część i przechodzą w poszerzone przednie błotniki, co podkreśla szeroki wygląd ciężarówki. Fartygi mają wyraźny, kanciasty wygląd, który pasuje do mocno wypukłej maski.
GMC Sierra ma charakterystyczny przód z wyraźnym znakiem GMC umiejscowionym w dużej, chromowanej kratce (czarna osłona kratki w modelach roboczych). Kratka jest flankowana przez duże, biżuteryjne reflektory. Chromowane zderzaki z kolorowymi końcówkami są standardem. Modele SLE mają duże światła przeciwmgielne w zderzaku, co nadaje prestiżowy wygląd, który dalej odzwierciedla tożsamość marki GMC.
Uchwyty drzwi w ciężarówkach mają duży, chwytliwy design, który ułatwia otwieranie w rękawicach. Inne szczegóły, które poprawiają mocny wygląd i funkcjonalność, obejmują większe haki do wyciągania z przodu. Szybciej nachylona szyba o kącie 57 stopni redukuje hałas wiatru i poprawia efektywność paliwową.
Ciężarówki są również bardziej dopracowane, z drzwiami, które opadają na progi, co zapewnia gładki i nieprzerwany wygląd, oraz lampami o biżuteryjnym wyglądzie. Tolerancje między panelami zostały znacznie zmniejszone – w tym o 50% redukcja przestrzeni między kabiną a skrzynią ładunkową.
Konfiguracje kabiny i skrzyni ładunkowej
Ciężarówki Silverado i Sierra są dostępne w konfiguracjach kabiny regularnej, przedłużonej i crew cab, które są uzupełnione o standardowe (6 stóp 6 cali) i długie (8 stóp) długości skrzyń ładunkowych. Modele Silverado i Sierra 3500HD są również dostępne z konfiguracją Dually z podwójnymi tylnymi kołami na długiej (8-stopowej) skrzyni. Nowe funkcje, takie jak tylne drzwi dostępu otwierające się pod kątem 170 stopni z całkowicie chowanymi elektrycznymi oknami na przedłużonych modelach, oferują większą wszechstronność.
Skrzynie ładunkowe zostały przeprojektowane z poprawioną wszechstronnością, zwiększoną wytrzymałością i większą pojemnością. Jednoczęściowy nadkole i wewnętrzna strona skrzyni dodają wytrzymałości oraz gładkiego, bardziej zintegrowanego wyglądu. Skrzynie są o 1.18 cala (30 mm) głębsze z przodu i o 1.57 cala (40 mm) głębsze z tyłu, z mocniejszymi wewnętrznymi ścianami, które poprawiają wydajność w przypadku mocowania systemów drabinowych, skrzynek narzędziowych i innych akcesoriów. Objętość skrzyni ładunkowej wynosi 60.7 stóp sześciennych (1,718 L) w standardowej wersji i 75.5 stóp sześciennych (2,138 L) w długiej wersji.
Skrzynie Dually wykonane są w całości ze stali, w tym nowe, hydroformowane blachy zewnętrzne. Mają gładki, zintegrowany wygląd i zwiększoną wytrzymałość. Wszystkie modele Dually mają światła markerowe na błotnikach i nowe, smukłe światła na dachu kabiny, które są aerodynamicznie zintegrowane z szczytem kabiny.
Nowe projekty tylnych drzwi zawierają zamek oraz dostępny system EZ Lift z pomocą pręta momentowego. Pomimo że są większe niż wcześniejsze modele, nowe tylne drzwi są łatwiejsze w użyciu, dzięki poprawionej konstrukcji, która zmniejsza całkowitą masę. Tylne drzwi można łatwo zdjąć, otwierając je pod kątem 45 stopni oraz ciągnąc prosto w kierunku od pojazdu.
Nowy, innowacyjny system zarządzania ładunkiem jest dostępny we wszystkich modelach Silverado i Sierra i jest uzupełniony o różnorodne pakiety akcesoriów zamawiane przez dealerów. Trzy szyny, które biegną wzdłuż boków skrzyni i przedniej ściany skrzyni, są mocowane mocnymi kotwami i, w przeciwieństwie do systemów konkurencji, zawierają górne i dolne tory. Cztery regulowane uchwyty do mocowania są dołączone do każdego systemu i mogą być umieszczone w dowolnym miejscu na torach, każdy z nich zaprojektowany jest na punkt obciążenia wynoszący 500 funtów (227 kg).
W sercu kompleksowej gamy akcesoriów dla nowych pickupów znajduje się grupa specyficznych produktów akcesoryjnych zaprojektowanych do integracji z systemem zarządzania ładunkiem. Szyny umożliwiają użycie nadbudowy użytkowej z oceną nośności wynoszącą 500 funtów (227 kg), przesuwnej skrzynki narzędziowej, przesuwnej przegrody ładunkowej, pojemników do przechowywania z blachy ze wzorem diamentowym lub uchwytu na rower. Te akcesoria używają górnych lub dolnych szyn, co pozwala na różnorodne kombinacje, które można łatwo dopasować do siebie lub ominąć się nawzajem w miarę przesuwania wzdłuż szyn. Skrzynki narzędziowe i uchwyt na rower korzystają z zamka kodowalnego, co umożliwia użycie klucza samochodowego do zamykania i otwierania tych akcesoriów.
Wiodące w klasie wnętrza z doskonałym rzemiosłem
Pickupy Chevy Silverado i GMC Sierra HD są cichsze, bardziej przestronne i dopracowane w środku, oferując zwiększony komfort pasażerów i przestrzeń do przechowywania. Każdy z nich ma dwa nowe i odrębne wzory wnętrz, które odzwierciedlają tożsamość ich marek, w tym specyficzne wykończenia, detale i wygląd zegarów.
Modele podstawowe i średniej klasy Silverado i Sierra HD zawierają funkcjonalny motyw wnętrza czystego pickup, z nowoczesną adaptacją panelu przyrządów. Ponadto to wnętrze zawiera specyficzne panele drzwiowe z dużymi uchwytami do otwierania drzwi, nową konstrukcję i konfiguracje siedzeń, unikalny system przechowywania w centralnej konsoli oraz pod siedziskami, a także dwie schowki (tradycyjną dolną i górną, zakrytą).
Nowe wnętrza inspirowane luksusem są standardem w modelach Silverado LTZ i Sierra SLT. Oferują bogato wykończone elementy, w tym wyrazisty projekt panelu przyrządów, dużą centralną konsolę o pojemności 20.1 L, specyficzne panele drzwiowe, siedzenia i inne elementy wykończenia. Funkcje w premium wnętrzach obejmują podgrzewane fotele kubełkowe z regulacją elektryczną, skórzane powierzchnie siedzeń, skórzaną kierownicę oraz wybór chromowanego wykończenia.
Przestronność w każdym poziomie wykończenia wnętrza jest zwiększona dzięki nowym panelom przyrządów „niskim i wysuniętym do przodu”, które zapewniają bardziej przestronny klimat w kabinie oraz panoramiczne pole widzenia. Panele przyrządów są umiejscowione około 3.5 cala (90 mm) niżej i bardziej do przodu w wnętrzach czystych pickup, podczas gdy panel przyrządów w premium wnętrzach umiejscowiony jest 5 cali (127 mm) niżej i bardziej do przodu. Oba projekty paneli przyrządów są zintegrowane z ich specyficznymi panelami drzwiowymi, tworząc wrażenie zamiecenia.
Przestronność wnętrza oraz lepsze pole widzenia tworzą otoczenie, które umożliwia lepszą widoczność na zewnątrz. Miejsce na nogi, wysokość sufitu oraz szerokość bioder również zostały zwiększone. Kąt nachylenia i ruch przodu/tyłu fotela przedniego zostały zwiększone.
Wszystkie wnętrza są starannie wykonane, a rzemiosło podkreślone jest przez gładkie powierzchnie, ciasne szpary i tolerancje na panelach przyrządów, w centralnej konsoli, na zegarach i innych komponentach. Większość szpar na panelach przyrządów i zegarach została zwężona do 0.5 mm lub mniej. Zwrócono uwagę na detale, ukrywając śruby i metalowe elementy strukturalne wszystkich siedzeń. Wnętrze ani progi nie mają widocznych elementów. Użyto nowych, miękkich, matowych wykończeń dla paneli przyrządów i innych elementów wykończenia. Kolor i faktura materiałów zostały starannie dobrane, aby zapewnić luksusowy wygląd. Rzeźbione podsufitki z nowej tkanej tkaniny i wykończenia drzwi, a także rzeźbione plecy siedzeń, podkreślają postrzeganą precyzję w nowych wnętrzach.
Uzupełnieniem starannego wyglądu i odczucia wnętrz jest wiodąca w klasie cisza. Wszystkie poziomy wykończenia – nawet podstawowe modele robocze – korzystają z kompleksowego systemu, który zapewnia środowisko pasażerskie prawie pozbawione hałasu. Osiąga się to dzięki zastosowaniu materiałów tłumiących dźwięk i pochłaniających dźwięk w konstrukcji nadwozia – w tym płynnego tłumika na podłodze i przedniej części deski rozdzielczej – a także naturalnych cech stwardniałego szkieletu, które minimalizują wibracje oraz cichsze atrybuty aerodynamicznie dostosowanego nadwozia. Ponadto ulepszone uszczelnienia drzwi oraz konstrukcja drzwi nad progami pomagają wyeliminować hałas drogowy i wiatrowy.
Dodatkowe cechy wnętrz Chevy Silverado i GMC Sierra obejmują:
- Nowe tylne siedzenie w stylu stadionowym z konstrukcją 60/40 i składanym centralnym podłokietnikiem, które można łatwo złożyć, aby stworzyć nieprzerwaną przestrzeń ładunkową. Lub obydwie sekcje rozkładanego siedzenia można przechowywać niezależnie, co pozwala na przewożenie zarówno ładunku, jak i pasażera na tylnym siedzeniu.
- „Podwójna” schowek, który obejmuje dużą, tradycyjną skrytkę oraz nową, zakrytą przestrzeń do przechowywania nad nią, o pojemności 3.4 litra.
- Modele wyposażone w wnętrze premium inspirujące luksusem mają jedną dużą schowek, która oferuje około 25 procent większą pojemność przechowywania.
- Premium wnętrza obejmują dużą centralną konsolę z największą pojemnością przechowywania w segmencie: 20.1 litra jednolitej objętości.
- Wnętrza czystych pickupów mają konsolę z przestrzenią do przechowywania o pojemności 6.1 litra oraz nową skrzynkę do przechowywania pod siedzeniem, umieszczoną w nowym siedzeniu rozkładanym 40/20/40. Ta zablokowana skrzynka do przechowywania o pojemności 9.1 litra, która obejmuje gniazdko zasilania akcesoriów, znajduje się pod siedziskiem środkowym i jest wystarczająco duża, aby pomieścić laptopa.
- Zegary mają analogowy wyświetlacz, z dużymi, łatwymi do odczytania grafikami. Są podświetlane niebieską diodą LED, co zapewnia wyraźne, jasne oświetlenie i bardziej elegancki wygląd. Centrum informacji dla kierowcy jest zintegrowane w panelu przyrządów.
- Standardowy system klimatyzacji ręczny w wszystkich modelach, a dostępny jest także dwustrefowy system automatyczny. System dwustrefowy pozwala na różnicę temperatury do 30 stopni F między kierowcą a pasażerami z przodu.
- Okna tylne elektryczne są dostępne w przedłużonych modelach. Szyby opadają całkowicie w tylne drzwi dostępu.
- Tylnie okno elektryczne jest dostępne w przedłużonych i crew cab modelach. Szyba działa za pomocą przycisku umieszczonego na konsoli sufitowej.
- Duży, elektryczny dach panoramiczny jest dostępny w przedłużonych i crew cab modelach. Szybka w crew cab ma konstrukcję tilt/slide, z przesuwaną roletą i funkcją szybkiego otwierania/zamykania. Szyba w przedłużonym cabie używa konstrukcji szyby typu spoiler, która przesuwa się z tyłu nad powierzchnią dachu.
- Ultradźwięczne systemy wspomagania parkowania z tyłu dostarczają ostrzeżenia dźwiękowe o przeszkodach za pojazdem.
- System podgrzewania płynu do spryskiwaczy skuteczniej usuwa plamy po owadach oraz cienkie warstwy lodu i szronu. Gdy system jest włączony, płyn do spryskiwaczy jest podgrzewany do 150 stopni F (60 C) i więcej.
- Różnorodność systemów radiowych, w tym systemy jednopłytowe, sześciodyskowe, MP3 i DVD, są dostępne. Kilka radii ma technologię RDS, która zapewnia rozszerzone informacje dla uczestniczących stacji FM.
- XM Satellite Radio jest dostępne.
- System rozrywki dla pasażerów tylnych jest dostępny w modelach crew cab; łączy system radiowy z podwójną grą, zdalne sterowanie audio dla pasażerów tylnych oraz większy, ośmiocalowy ekran z możliwością składania.
- Dostępne są dwa systemy nawigacji DVD z ekranem dotykowym; jeden jest przeznaczony dla systemów wyposażonych w system rozrywki dla pasażerów tylnych.
- Nowa generacja funkcji OnStar, która zapewnia instrukcje nawigacji krok po kroku, jest automatycznie pobierana do centrum informacji dla kierowcy.
Doświadczenie jazdy i możliwości
Nowy silnik benzynowy Gen-IV 6.0L V-8 z zmiennym czasowaniem zaworów oraz udoskonalona, mocniejsza wersja Duramax 6.6L turbo-diesla to wybory silnikowe dla modeli Silverado i Sierra 2500HD oraz 3500HD. Oba silniki oferują najlepsze w swojej klasie osiągi i moment obrotowy. Silnik benzynowy współpracuje z nową, sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów Hydra-Matic 6L90, która ma możliwość hamowania na wzniesieniach. Ciężarówki z silnikiem Duramax są wspierane przez renomowaną sześciobiegową automatyczną skrzynię Allison 1000.
Standardowym silnikiem jest nowy, 6.0L silnik benzynowy V-8. Jego moc wynosi najlepsze w klasie 353 koni mechanicznych (233 kW) i 373 lb.-ft. momentu obrotowego (506 Nm) w konfiguracjach z jedną tylną osią.* Zmienność czasowania zaworów pomaga poprawić wydajność i efektywność paliwową. Nowa, sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Hydra-Matic 6L90 jest połączona z silnikiem. Ta kombinacja napędowa oferuje wyższą maksymalną dopuszczalną masę całkowitą (GCWR) – 18,500 funtów (8,392 kg) – niż wcześniejsze kombinacje z silnikiem benzynowym i jest liderem w segmencie dla pojazdów z silnikiem benzynowym V-8. Skrzynia 6L90 ma szeroki, 6.04:1 ogólny stosunek – w tym dwa biegi nadbiegowe – co pomaga dostarczyć doskonałą równowagę między osiągami a efektywnością paliwową. Oferuje również możliwość manualnego wyboru zakresu i kontroli za pomocą dotyku.
Dostępny jest czystszy, mocniejszy silnik turbo-diesel Duramax 6.6L. Kontynuuje on prowadzenie w segmencie pod względem mocy i momentu obrotowego, a osiągi wzrosły do 365 koni mechanicznych (272 kW) i 660 lb.-ft. momentu obrotowego (895 Nm). Udoskonalenia w silniku i nowy system filtra cząstek stałych pomagają zapewnić 90-procentową redukcję cząstek stałych i 50-procentową redukcję NOx (w porównaniu do aktualnych standardów), spełniając nowe wymogi rządowe. Wszyscy wytwórcy oleju napędowego muszą spełniać nowe normy emisji, rozpoczynając od roku kalendarzowego 2007.
Renomowana sześciobiegowa automatyczna skrzynia Allison 1000 współpracuje z silnikiem turbo-diesel Duramax 6.6L. Zapewnia dobrą efektywność paliwową, cichość i kontrolę. Oferuje funkcję wyboru zakresu, która jako pierwsza w klasie pozwala kierowcy łatwo wybrać pożądane biegi, aby dopasować je do warunków jazdy, takich jak holowanie przyczepy na stromej trasie.
Współpracujący z zespołami napędowymi jest mocna konstrukcja podwozia i responsywne systemy zawieszenia. Rama pojazdu składa się z solidnej konstrukcji w kształcie drabiny, wzmacniana krzyżowymi wzmocnieniami. Posiada segmentowaną konstrukcję, która umożliwia łatwe i dokładne dostosowanie do licznych długości, aby pomieścić pięć długości rozstawu osi ciężarówek. Sekcje ramy są połączone mocnymi, zakrywającymi segmentami, co wzmacnia ogólną wytrzymałość i sztywność.
Siła ramy oraz zwiększone możliwości oferowane przez systemy napędowe pozwalają ciężarówkom Silverado i Sierra 2007 na zastosowanie większej platformy zaczepu przyczepy o średnicy 2.5 cala. Dzięki temu ciężarówki mogą holować maksymalnie 13,000 funtów (5,897 kg) z konwencjonalnymi przyczepami. Pojazdy z zaczepami typu fifth-wheel mogą ciągnąć do 16,700 funtów (7,575 kg), gdy są odpowiednio wyposażone.
Dodatkowe funkcje:
- Wszystkie modele 2500HD i 3500HD mają szeroki rozstaw przednich kół wynoszący 68.6 cala (1,742 mm). Rozstaw tylnych kół w ciężarówkach 2500HD wynosi 66 cali (1,676 mm); rozstaw tylnych kół w modelach 3500HD wynosi 74.7 cala (1,897 mm), co zapewnia ciężarówkom Silverado i Sierra stabilne prowadzenie.
- Dwa pakiety zawieszenia: Z85 i Z71. Zawieszenie Z85 jest standardowe w modelach 2WD i 4WD; zawieszenie Z71 Off Road jest opcjonalne i zawiera dodatkowe elementy podwozia i zawieszenia, w tym osłony przeciwwstrząsowe.
- Nowa skrzynka kontrolna układu kierowniczego jest używana z systemem kierowniczym na kulkach, co poprawia powracanie i daje większe poczucie kontroli i wyczucia środkowego.
- Standardowy system hamulcowy o dużej wydajności z czterema dyskami i systemem ABS na cztery koła jest standardem we wszystkich modelach. System hamulcowy obejmuje tarcze hamulcowe o dużej średnicy z przodu i z tyłu oraz sztywne zaciski hamulcowe.
Wszystkie modele ciężarowe są dostępne z zintegrowanym kontrolerem hamulca przyczepy. Jest zintegrowany z systemem ABS i zapewnia natychmiastową oraz wymierzoną siłę hamulca do elektrycznie sterowanych systemów hamulcowych przyczepy. Nie wymagane są zewnętrzne i/lub aftermarketowe systemy kontroli hamulców. Przełącznik kontrolera hamulca jest wygodnie umieszczony w dolnej lewej części panelu przyrządów.
Szczegóły dotyczące bezpieczeństwa
Modele Silverado i Sierra o dużej ładowności są zaprojektowane, aby pomóc kierowcom unikać wypadków i chronić pasażerów w przypadku ich wystąpienia. Solidna rama drabiniasta i mocna struktura nadwozia zapewniają ochronę pasażerów. Rama została zaprojektowana z strefami zgniotu, które kruszą się, aby wchłonąć energię w przypadku kolizji, podczas gdy nowa struktura nadwozia zawiera strategiczne użycie stali o wysokiej wytrzymałości oraz klejów strukturalnych, mających na celu utrzymanie integralności wnętrza pasażerskiego oraz zarządzanie energią w razie wypadku.
Dodatkowe funkcje bezpieczeństwa obejmują: