Chevrolet próbował stworzyć model Sonic jako samochód globalny, sprzedając go na różnych rynkach pod różnymi markami. Jednak opierał się na starszej platformie opracowanej przez GM Korea.
Stworzenie samochodu globalnego prowadzi do obniżenia kosztów produkcji. Oszczędza to pieniądze dla klientów poszukujących bardziej przystępnych cenowo aut. Było to również doskonałe dla firm wynajmujących samochody, które mogły nabywać te pojazdy po niższych kosztach. Jednakże wiązało się to z pewnymi wadami, które GM próbował rozwiązać, oferując Sonic z różnymi silnikami, w zależności od rynku. W Europie samochód znany był jako Chevrolet Kalos. W Australii ten sam pojazd sprzedawano pod marką Holden Barina.
Sonic miał kanciaste reflektory z okrągłymi lampami. Kratka chłodnicy była podzielona na pół poziomą listwą, która wspierała logo w kształcie muszki. Z profilu Sonic charakteryzował się wznoszącą się linią okien, kończącą się w górnej części słupka C, w którym znajdowało się uchwyt do otwierania drzwi. Czarne słupki B miały na celu nadanie sportowego wyglądu coupe. Z tyłu producent zamontował pionowe światła tylne na ćwiartkach, które flankowały pokrywę bagażnika.
Wnętrze, choć wykonane z tanich materiałów i twardego plastiku, było dobrze zaprojektowane i skoncentrowane wokół miejsca kierowcy. Zegary próbowały przypominać deski rozdzielcze motocykli, z dużym analogowym obrotomierzem przed kierowcą i wyświetlaczem LCD po prawej stronie do wskazywania prędkości oraz innych informacji o pojeździe. Z przodu zamontowano kubełkowe fotele, ale bez bocznego wsparcia. Z tyłu zainstalowano dzieloną kanapę, aby zwiększyć przestrzeń bagażową.
Pod maską, Chevrolet zamontował dwa silniki, z których oba pochodziły z europejskiej gałęzi Opel. W zależności od wersji, były one połączone z pięciostopniową lub sześciostopniową skrzynią manualną, z opcją sześciobiegowej automatycznej.
Chevrolet zaprezentował całkowicie nowy model Sonic 2012 na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Ameryce Północnej w 2011 roku. Jego młodzieżowy, agresywny design wspierany jest przez turbodoładowaną moc oraz zwrotność, co razem tworzy wydajny i przyjemny w prowadzeniu mały samochód.
Chevrolet Sonic oferowany jest w dwóch wersjach nadwozia: stylowym czterodrzwiowym sedanie oraz sportowym pięciodrzwiowym modelu. Oba modele oferują przewagę w przestronności na tylnej kanapie oraz przestrzeni bagażowej. Różnorodne funkcje łączności wzbogacają wrażenia z jazdy.
„Całkowicie nowy Chevrolet Sonic łączy praktyczność małego samochodu z pasją do jazdy, z której znane są pojazdy Chevrolet, takie jak Corvette,” powiedział Chris Perry, wiceprezydent ds. marketingu Chevrolet. „Jego połączenie doskonałego designu, przyjemności z prowadzenia i najnowszych funkcji łączności tworzy poważnego konkurenta o zabawnym charakterze.”
Produkcja Chevrolet Sonic rozpocznie się pod koniec 2011 roku w Centrum Montażowym General Motors w Orion w Michigan, które otrzymało 545 milionów dolarów inwestycji w modernizację i przebudowę, co przyczyni się do przywrócenia około 1000 miejsc pracy w obszarze metropolitalnym Detroit.
„Chevrolet to jedyna firma produkująca małe samochody w Stanach Zjednoczonych,” powiedział Perry. „Wierzymy, że Sonic wniesie istotę do segmentu, oferując nowoczesny styl, wydajność i wartość, które zmienią postrzeganie małych samochodów w Ameryce.”
Nowoczesny design zewnętrzny
Z każdej perspektywy modele sedana i pięciodrzwiowe Chevrolet Sonic przekazują siłę, stabilność i wyrafinowanie. Szeroka, stabilna postura, z proporcjami kół na rogach, sugeruje wydajność. Postępowo nachylone linie nadwozia sugerują ruch, nawet gdy samochód stoi w miejscu.
Agresywne akcenty, takie jak nadkola i okrągłe reflektory inspirowane motocyklami, są połączone z globalnymi detalami designu – podwójnym grillem i okrągłymi lampami tylnymi – tworząc design natychmiast rozpoznawany jako Chevrolet. Krawędź maski samochodu tworzy linię charakterystyczną nad reflektorami, która płynnie przechodzi w smukły profil boczny, charakteryzujący się nieprzerwanymi liniami nadwozia, wysoką linią okien i niską linią dachu. Lusterka boczne mają ten sam kształt co samochód i zdają się znikać w profilu.
Modele sedana i pięciodrzwiowe różnią się wyraźnie. Pięciodrzwiowy model ma zwarty, dwupudełkowy kształt z agresywnymi, opadającymi liniami charakterystycznymi, podczas gdy „notchback” profil sedana ma bardziej elegancką i dojrzałą prezencję. Na pierwszy rzut oka model pięciodrzwiowy wygląda jak hatchback z trzema drzwiami, ponieważ tylne klamki są dyskretnie umiejscowione w obszarze słupka „C”. Tył pięciodrzwiowego modelu kontynuuje nietypowe detale, w tym odsłonięte, inspirujące motocyklami tylne lampy.
Szczegóły, które potwierdzają jakość i dbałość o detale Chevrolet Sonic, obejmują chromowane otoczenia grilla i matowe czarne wkłady siatkowe w grillach wszystkich modeli, podczas gdy szeroki zakres dużych rozmiarów kół, w tym 17-calowe felgi aluminiowe, podkreśla jego sportowy charakter.
Inspirujące wnętrze
Kabina Chevrolet Sonic dopełnia zewnętrze inspirowane motocyklami, z bogato szczegółowym zestawem wskaźników zawierającym dużą, okrągłą analogową obrotomierz umieszczoną w asymetrycznym wyświetlaczu LCD oraz dużym wyświetlaczem cyfrowym prędkościomierza.
Dodatkowe wyróżniki wnętrza obejmują:
Powierzchnia środkowego panelu jest dostępna w dwóch kolorach (ciemny tytan i ceglasty) i płynnie przechodzi w górne drzwi, z luksusowymi matowymi wykończeniami
Automatyczna dźwignia zmiany biegów ma design przypominający „głowę kobry”, podczas gdy manualna dźwignia ma chromowane wykończenie
Tubowe otwory wentylacyjne znajdują się na powierzchni panelu.
Wnętrze zawiera schowki w centralnej konsoli i drzwiach. Tylne siedzenia składają się na płasko, umożliwiając przewożenie większych przedmiotów. Standardowo oferowane są przednie fotele kubełkowe, a dostępne są także podgrzewane fotele przednie.
Napędy oparte na modelu Cruze
Modele Chevrolet Sonic napędzane są efektywnymi, mocnymi, małolitrażowymi silnikami, w tym turbodoładowanym silnikiem Ecotec 1.4L oraz silnikiem Ecotec 1.8L – tymi samymi, które są używane w nowym Chevrolet Cruze. Oferowane są trzy skrzynie biegów: pięciobiegowa manualna oraz sześciobiegowa automatyczna (z silnikiem 1.8L) oraz sześciobiegowa manualna (z silnikiem 1.4L turbo).
Moc turbodoładowanego silnika Ecotec 1.4L szacowana jest na 138 koni mechanicznych (103 kW) oraz 148 lb-ft momentu obrotowego (200 Nm) w zakresie 1850-4900 obr/min. Szeroki zakres obrotów dla maksymalnego momentu obrotowego – charakterystyczna cecha silników turbodoładowanych – pozwala na lepsze wrażenia z jazdy i wydajność. Luksusowe elementy designu zapewniają silnikowi światowej klasy gładkość i trwałość. Wśród cech można wymienić:
Lekki, pusty odlew żeliwny bloku silnika
Podwójne wałki rozrządu z zmiennym czasowaniem zaworów
Wałki napędzane łańcuchem
Rolki przy wałkach rozrządu
Dysze chłodzące tłoki i zintegrowany chłodniczy olej
Pompa olejowa o zmiennym przepływie
Elektronicznie sterowany termostat.
Turbosprężarka silnika 1.4L jest zintegrowana wewnątrz kolektora wydechowego, co zmniejsza wagę i zwiększa elastyczność pakowania w małych pojazdach. Wzmocniony wał korbowy i mocniejsze pręty łączące zapewniają dodatkową wytrzymałość wspierającą sprężoną moc i moment obrotowy silnika w szerokim zakresie obrotów.
Silnik Ecotec 1.8L, zasilany naturalnie, ma wiele takich samych cech jak turbodoładowany silnik Ecotec 1.4L. To kompaktowy i wytrzymały czterocylindrowy silnik zaprojektowany z myślą o niskiej konserwacji, niskich emisjach i efektywności paliwowej. Jego dwustopniowy zmienny kolektor dolotowy pozwala na dostęp do około 90 procent maksymalnego momentu obrotowego w zakresie od 2400 obr/min do 6500 obr/min. Jest szacowany na 135 koni mechanicznych (101 kW) oraz 123 lb-ft momentu obrotowego (167 Nm) przy 3800 obr/min.
Zaprojektowany z myślą o zwinnej, sportowej jeździe i prowadzeniu
Chevrolet Sonic oferuje zwinność i radość z jazdy, co jest rzadkie w tym segmencie. Inżynierowie, którzy pracowali również nad Corvette, dostroili pewną jazdę i prowadzenie Sonica, nadając mu bardziej bezpośrednie i sportowe odczucia, jednocześnie równoważąc pojazd do szerokiego zakresu warunków jazdy w Ameryce Północnej.
Wszystkie modele wyposażone są w przednie zawieszenie typu MacPherson z sprężynami śrubowymi i stabilizatorem, a tylne zawieszenie półniezależne, z belką skrętną i wspólnym łącznikiem – z robustną, rurkową belką w kształcie V – z amortyzatorami gazowymi. Szerokość przodu i tyłu jest identyczna i wynosi 59,4 cala (1509 mm), co zapewnia stabilność i doskonałą równowagę.
Elektroniczne wspomaganie kierownicy jest standardowe i wyposażone w kompensator zużycia, który ciągle dostosowuje interakcję systemu z mechanizmem kierowniczym, aby zapewnić precyzyjne działanie kierownicy przez cały okres eksploatacji systemu.
Struktura nadwozia Chevrolet Sonic zaprojektowana jest tak, aby była jedną z najsztywniejszych w segmencie. Jej sztywność umożliwiła inżynierom precyzyjniejsze dostrojenie jazdy i prowadzenia. Na przykład unikalna „płaska rama” Sonica zapewnia optymalną sztywność w przedniej części podwozia. Tylny most jest zasadniczo prostym mostem bez konturów w celu ograniczenia wymagań pakowania oraz zredukowania hałasu, wibracji i drgań.