Kiedy rynek wschodzący potrzebuje taniego, przystępnego pojazdu siedmiomiejscowego, ostatnią rzeczą, którą się przejmuje, jest wygląd zewnętrzny, a Chevrolet Spin jest tego doskonałym przykładem.
Choć projektowanie taniego samochodu może wydawać się proste, w rzeczywistości jest to dość trudne. Projektant musi wiedzieć, ile materiału zostanie wykorzystane w procesie tłoczenia. Jeśli pojawi się zbyt wiele krzywizn, zużyje się więcej materiału, co zwiększy koszt końcowego produktu.
Spin miał wysoką sylwetkę i przednią osłonę, która przypominała Chevroleta Spark, nigdy nie był produkowany z zamiarem budzenia szacunku ani wygrywania konkursów piękności. Niemniej jednak jego projektantom udało się zamontować poprzeczkę nad kratką chłodnicy, na której umieszczono emblemat Chevroleta w kształcie bow-tie. Reflektory w kształcie owalnym przypominały te z Chevroleta Cruze. Samochód był dłuższy od standardowego hatchbacka, z dodatkową przestrzenią za tylnymi drzwiami, a lampy tylne przypominały te z Bolta lub hatchbacka Cruze.
Wnętrze okazało się kluczowe, a Spin oferował miejsce dla siedmiu osób. Może nie były to najwygodniejsze fotele, ale przynajmniej można było zabrać dzieci do szkoły i z powrotem. Deska rozdzielcza ujawniała kreatywność projektanta i była przyjemniejsza w wyglądzie. Jej falisty kształt oraz dwukolorowe wykończenie sprawiały, że prezentowała się lepiej. W zależności od wersji, na górze centralnego panelu znajdowała się jednostka infotainment z nawigacją satelitarną. Zestaw wskaźników miał dużą tarczę obrotomierza oraz wyświetlacz LCD do pomiarów prędkości i danych komputera pokładowego.
Pod maską Spina Chevrolet zainstalował wybór pięciu silników, o mocy od 86 do 108 koni mechanicznych. W zależności od rynku, samochód mógł być zasilany benzyną, olejem napędowym lub etanolem (na rynek południowoamerykański).
Nowy Chevrolet Spin to globalny pojazd opracowany przez zespoły projektowe i inżynieryjne GM do Brasil, z udziałem inżynierów GM z regionu Azji Południowo-Wschodniej (SEA). Jest to subkompaktowy minivan (MPV) zaprojektowany jako siedmiomiejscowy, który oferuje przestronność, komfort, wszechstronność, efektywność oraz doskonałe prowadzenie w nowoczesnym i dynamicznym wydaniu.
Zespół inżynierów GM z SEA brał udział w projektowaniu i rozwoju Spin od samego początku, dostarczając cenne informacje zwrotne oraz dostosowując MPV do warunków panujących w regionie.
Spin jest ważnym uzupełnieniem portfolio produktów Chevroleta w Tajlandii i Azji Południowo-Wschodniej. Wzmocni markę i obecność produktów Chevroleta, pozwalając producentowi na zaspokojenie potrzeb kolejnego segmentu w konkurencyjnym przemyśle motoryzacyjnym w regionie oraz na dalszy rozwój.
Spin będzie produkowany w zakładach GM w Indonezji w Bekasi, a oprócz Indonezji i Tajlandii, będzie również eksportowany na Filipiny. Zostanie oficjalnie zaprezentowany na nadchodzących 34. Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Bangkoku w 2013 roku. Chevrolet zacznie również przyjmować rezerwacje na Spin podczas Targów Motoryzacyjnych.
Rozwój i Walidacja
Prace projektowe rozpoczęły się w 2007 roku, a pierwsze jednostki produkcyjne opuściły zakład GM do Brasil w połowie 2012 roku. Prace rozwojowe miały miejsce również w SEA i Korei, oprócz Brazylii. Zespół regionalny dostarczył dane rynkowe, konkurencyjne oraz informacje zwrotne dotyczące ocen rozwoju. Wspierał również rozwój komponentów razem z dostawcami i zakładami.
Testy walidacyjne przeprowadzono na czterech kontynentach, w tym w SEA. Regionalny zespół testował osiągi Spin pod kątem NVH (hałas, wibracje i szorstkość), komfortu, prowadzenia oraz osiągów zespołu napędowego na drogach w regionie. Dostarczył także informacje specyficzne dla wymagań lokalnych, w tym elastyczne układy i pozycje siedzeń, układ kierowcy (dla wersji z kierownicą po lewej i prawej stronie), przestrzeń dla pasażerów oraz kwestie paliwowe.
W wersjach z kierownicą po prawej stronie opracowano niektóre warianty zespołu napędowego oraz klimatyzację dla tylnego przedziału, aby spełnić specyficzne wymagania lokalne. Na całym świecie, w tym w SEA, przeprowadzano badania w celu dostarczenia zespołowi deweloperskiemu istotnych danych dotyczących postrzegania przez klientów oraz specyficznych warunków w danym kraju. Dane te uwzględniono w finalnym modelu produkcyjnym, aby zapewnić Spin odpowiednią równowagę między stylem, funkcjami a osiągami, dostosowaną do wszystkich regionów.
Wygląd Zewnętrzny
Matt Noone był dyrektorem ds. wzornictwa zewnętrznego w GM do Brasil. Celem było stworzenie i rozwój pojazdu o muskularnych liniach i nowoczesnych proporcjach. Efektem jest pojazd o imponującej sylwetce z unikalnymi proporcjami, osobowością i atrakcyjnością wizualną.
Wysoka linia okien oraz imponujące linie boczne sprawiają, że Spin wygląda większy, a także dodają mu odrobiny solidności. Muskularne linie maksymalizują również aerodynamikę pojazdu. Grubsze arkusze metalu zostały użyte w celu zwiększenia jakości, bezpieczeństwa i trwałości.
Wnętrze
Dagoberto Tribia jest dyrektorem ds. wzornictwa wnętrz w GM do Brasil. Głównym kryterium było stworzenie siedmiomiejscowego MPV z komfortem i elastycznością dla wszystkich pasażerów w kompaktowym środowisku. Spin pomieści siedem osób w komfortowych warunkach, a siedzenia są ułożone w stylu teatralnym, co zapewnia lepszy widok i zwiększa poczucie przestronności.
Wysoka pozycja siedząca kierowcy zapewnia lepszą widoczność, zmniejszając jednocześnie zmęczenie. Spin oferuje 23 konfigurowalne pozycje siedzeń oraz 32 miejsca na przechowywanie. Posiada znane z Chevroleta „podwójne kokpity” z dwukolorowym wykończeniem, co nadaje mu premium wygląd.
Nowoczesny sportowy charakter podkreśla cyfrowy prędkościomierz, obok którego znajdują się analogowy obrotomierz i przełączniki wykończone w srebrze oraz akcentach chromowanych. Zestaw wskaźników ma również specjalną czcionkę i lodowobłękitne podświetlenie.
Spin ma pojemność bagażnika wynoszącą 162 litry (w konfiguracji siedmiomiejscowej), która wzrasta do 864 litrów po złożeniu tylnych siedzeń, a przy wszystkich siedzeniach złożonych osiąga 1 608 litrów. Redukcję hałasu, wibracji i szorstkości wewnątrz kabiny osiągnięto dzięki obfitemu zastosowaniu technologii i materiałów wygłuszających, co odizolowuje wnętrze od hałasu i wibracji pochodzących z silnika, drogi i otoczenia, zapewniając pasażerom cichą i dopracowaną atmosferę.
Podwozie
Spin ma rozstaw osi wynoszący 2 620 milimetrów oraz wymiary 4 360 x 1 953 x 1 683 milimetrów. Wersja LTZ waży 1 277 kg i jest wyposażona w zbiornik paliwa o pojemności 50 litrów. Ma szerokość toru przedniego/tylnego wynoszącą 1 503 i 1 509 milimetrów (odpowiednio), co poprawia prowadzenie i stabilność. Rozmiar opon to 195/65 R15. Prześwit Spin wynosi 191 milimetrów.
Pojazd dysponuje w pełni niezależnym zawieszeniem przednim typu McPherson ze sprężynami śrubowymi oraz stabilizatorami, a z tyłu ma pół niezależną belkę skrętną, sprężyny śrubowe i stabilizatory. Zawieszenie zostało dostrojone, aby zapewnić najlepsze w klasie właściwości jezdne – Spin jest elastyczny i komfortowy w ruchu miejskim, a jednocześnie stabilny podczas jazdy z dużymi prędkościami na autostradzie. Układ kierowniczy, wspomagany elektrycznie, jest standardem.
Połączenie wentylowanych tarcz (z przodu) i bębnów (z tyłu) zapewnia Spin pewne hamowanie.
Zespół Napędowy i Skrzynia Biegów
W Tajlandii Spin oferowany jest z silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 L, który generuje moc 107 KM przy 6 000 obr./min i moment obrotowy 148 Nm przy 3 800 obr./min. Silnik wyposażony jest w DOHC (podwójny wałek rozrządu), 16 zaworów, Dual-VVT (zmienne timing zaworów) oraz wielopunktowy wtrysk paliwa.
Spin dostępny jest z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z kontrolą zmiany biegów przez kierowcę – to pierwszy taki system w swoim segmencie. Przekładnia została zoptymalizowana, aby dopasować się do charakterystyki mocy silnika, zapewniając najlepsze osiągi i oszczędność paliwa.
Warianty i Funkcje