Traverse to najnowszy model 7-osobowego crossovera SUV, produkowanego przez GM i sprzedawanego pod marką Chevrolet.
Podczas gdy świat zmagał się z kryzysem gospodarczym, Chevrolet odważył się wprowadzić nowy model oparty na tej samej platformie co jego kuzyni: GMC Arcadia i Saturn Outlook. Przeszedł próbę czasu, podczas gdy Outlook zniknął wraz z marką Saturn, co sprawiło, że był to odpowiedni samochód w niewłaściwym czasie.
Rynek podzielił się na minivany i nowy trend crossoverów. Kobiety zwykle preferowały te pierwsze, podczas gdy mężczyźni zwracali uwagę na drugie. Jego poziome szczeliny z przodu z złotą kokardką były bardzo cenione. Dzięki długiemu dachowi i podniesionej linii okien nad tylnymi błotnikami, nie wyglądał na masywny.
We wnętrzu oferował opcję 7 miejsc w konfiguracji 2+2+3, jak w zwykłym MPV. Dzięki płasko składającym się drugim i trzecim rzędom siedzeń, był w stanie pomieścić całe wyposażenie studenckiego pokoju w drodze na uczelnię. Deska rozdzielcza miała design przypominający samochód osobowy i była wyposażona w wskaźniki w stylu lornetki. Na konsoli centralnej Chevrolet zamontował nowy system infotainment.
Chevrolet oferował Traverse zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła, oraz bardzo oszczędnym silnikiem V-6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Standardowo łączono go z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów.
Chevrolet Traverse z 2009 roku oferuje mocne i satysfakcjonujące połączenie mocy, efektywności, komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa. Doświadczenie z jazdy wspiera nowoczesny silnik 3.6L DOHC V-6, który posiada zmienny czas otwarcia zaworów i technologię bezpośredniego wtrysku paliwa. Został zaprojektowany, aby dostarczać doskonałą moc i efektywność, co przekłada się na wydajność mocy na żądanie oraz przewidywaną najlepszą efektywność paliwową na autostradzie w swoim segmencie.
Silnik wspiera oszczędzająca paliwo sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów, która przekazuje moc do responsywnego, niezależnego zawieszenia na cztery koła.
„Traverse to zysk dla klientów: przewidujemy, że będzie mieć najlepszą efektywność paliwową w swoim segmencie, a jednocześnie najwięcej mocy,” powiedział Ed Peper, dyrektor generalny Chevrolet. „Z doskonałym wyglądem i świetnymi właściwościami jezdnymi to pojazd, który klienci będą uwielbiać prowadzić.”
Wspaniała moc i efektywność paliwowa
Technologia bezpośredniego wtrysku silnika 3.6L pomaga uzyskać moc porównywalną z wieloma silnikami V-8, a do jego zasilania wystarcza zwykła benzyna. Chevrolet Traverse osiąga szacunkowo 286 koni mechanicznych (213 kW) i 255 lb.-ft. momentu obrotowego (345 Nm) przy podwójnym wydechu (281 hp/210 kW i 253 lb.-ft./343 Nm przy pojedynczym wydechu) – ale oferuje lepszą efektywność paliwową, niż się oczekiwano. Dziewięćdziesiąt procent szczytowego momentu obrotowego silnika jest dostępne od około 2500 obr./min do ponad 6000 obr./min.
W przypadku bezpośredniego wtrysku paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindra silnika, gdzie miesza się z powietrzem. W miarę jak paliwo paruje w cylindrze, mieszanka powietrzno-paliwowa jest schładzana. Umożliwia to zastosowanie wyższego współczynnika sprężania w komorze spalania, co poprawia wydajność i osiągi silnika. Mniej paliwa jest potrzebne do uzyskania ekwiwalentnej mocy – szczególnie przy normalnych prędkościach jazdy – niż w konwencjonalnym systemie wtrysku portowego. Dodatkowo zastosowanie unikalnych tłoków w systemie bezpośredniego wtrysku przyczynia się do zmniejszenia emisji podczas zimnych startów o 25 procent.
Zaawansowane, wysokociśnieniowe wtryskiwacze paliwa są używane, aby zredukować hałas, a to tylko jedna z licznych cech pod maską zaprojektowanych w celu minimalizacji lub eliminacji hałasu, wibracji i szumów. Inne elementy to akustycznie dostrojona pokrywa silnika i kolektor ssący oraz centralne przewody paliwowe. Nowy system mocowania silnika również zmniejsza wibracje na biegu jałowym.
Silnik 3.6L jest połączony z automatyczną skrzynią biegów Hydra-Matic 6T75, zaawansowaną skrzynią, która działa w systemie przesunięcia sprzęgła do sprzęgła dla pojazdów napędzanych na przednie i wszystkie koła. Sześciobiegowa konfiguracja skrzyni pozwala na „stromy” bieg 4.48:1, co przyczynia się do wyjątkowego odczucia startowego oraz 0.74:1 szóstego biegu overdrive – „wysoki” bieg overdrive obniża obroty przy dużych prędkościach, redukując hałas i wibracje. Dodatkowo, 6T75 oferuje automatyczne hamowanie na wzniesieniach, stabilizację zmiany biegów i precyzyjną kontrolę zmiany biegów.
Dostępny inteligentny system napędu na wszystkie koła (AWD) zapewnia lepszą przyczepność na śliskich drogach, aktywnie zarządzając rozkładem momentu obrotowego między przednią a tylną osią, w zależności od takich czynników, jak prędkość kół, przyspieszenie i warunki nawierzchni. Nie jest wymagana interwencja kierowcy; system automatycznie decyduje, ile momentu obrotowego zastosować i dostarcza go do kół, które mają najlepszą przyczepność.
Solidna konstrukcja, responsywne zawieszenie
Chevrolet Traverse oparty jest na długim rozstawie osi wynoszącym 118,9 cala (3019 mm), z szerokim rozstawem przednich kół wynoszącym 67,8 cala (1721 mm) i tylnych kół wynoszącym 67,4 cala (1712 mm) – połączenie to obniża środek ciężkości i umożliwia płynniejszą, stabilną jazdę i prowadzenie. Ostrożne reakcje wspiera również niezależne zawieszenie przód-tył. Zawieszenie przednie charakteryzuje się konstrukcją typu MacPherson z bezpośrednio działającą belką stabilizującą oraz aluminiowymi zwrotnicami. Izolowane punkty mocowania pomagają redukować hałas i wibracje.
Zawieszenie tylne wykorzystuje kompaktową, nowoczesną konstrukcję „H”, która korzysta z izolowanego systemu mocowania, aby zmniejszyć hałas i wibracje przenoszone do wnętrza pojazdu. Ta konstrukcja umożliwia uzyskanie właściwości jezdnych, które towarzyszą niezależnemu zawieszeniu, ale z minimalną ingerencją w podłogę – cecha, która pomaga Traverse oferować przestronną przestrzeń dla pasażerów i ładunku.
Standardowe wspomagane układ kierowniczy typu zębatkowego z przekładnią kulkową, z dostępnym układem kierowniczym o zmiennym wysiłku. Zawieszenie i układ kierowniczy spotykają drogę za pomocą kół o średnicy 17, 18 lub 20 cali, w zależności od modelu, podczas gdy czterotłoczkowe hamulce tarczowe z ABS są standardowe w każdej wersji.
Dodatkowe standardowe funkcje elektronicznego hamowania obejmują Dynamiczne Równoważenie Hamulców Tylnych (DRP), Wzmocnienie Hamulców Hydraulicznych (HBB) oraz Wspomaganie Hamowania w Panice (PBA). DRP optymalizuje równowagę hamulców przód-tył, dynamicznie dostosowując bias hamulców tylnych w zależności od warunków jazdy i obciążenia pojazdu. HBB wzmacnia siłę hamulców hydraulicznych, aby wspierać kierowcę w warunkach niskiego lub okresowo niskiego podciśnienia silnika, zmniejszając odległość hamowania. PBA optymalizuje hamowanie, dodając lub utrzymując ciśnienie hamulca, nawet jeśli kierowca nieświadomie lub mimowolnie odpuszcza hamowanie w sytuacji paniki lub awaryjnej.
Również standardowe są liczne funkcje poprawiające komfort jazdy i prowadzenia, a także bezpieczeństwo:
- System elektronicznej kontroli stabilności StabiliTrak z technologią zapobiegającą przewróceniu
- System kontroli trakcji
- System monitorowania ciśnienia w oponach
Wszechstronne bezpieczeństwo
Chevrolet Traverse ma 360-stopniowy system bezpieczeństwa, który pomaga chronić pasażerów przed, w trakcie i po wypadku, w tym nowe napinacze kotwiczące dla pasażerów zewnętrznych oraz poduszki powietrzne boczne montowane w siedzisku dla okolicy miednicy i klatki piersiowej.
Mocna konstrukcja jest fundamentem, a jej właściwości są uzupełnione szerokim staniem i niskim środkiem ciężkości, co zmniejsza prawdopodobieństwo przewrócenia pojazdu. Responsywne czterokołowe niezależne zawieszenie Traverse również poprawia bezpieczeństwo, zapewniając stabilne właściwości jazdy i prowadzenia.
Konstrukcja Traverse jest w wielu miejscach wzmocniona stalą o wysokiej wytrzymałości, w tym sztywną stalową belką poprzeczną, która jest spawana na podłodze między słupkami B. Zastosowanie podwójnej stali w wybranych miejscach, takich jak dolne szyny komory silnika, również wpływa na bezpieczeństwo. Stal podwójnej fazy zyskuje na wytrzymałości w piecu malarskim, oferując łatwiejszą formowalność, zmniejszoną masę, większą wytrzymałość i lepszą absorpcję energii podczas kolizji niż większość stalowych materiałów o wysokiej wytrzymałości.
Chevrolet Traverse z 2009 roku jest wyposażony w sześć standardowych poduszek powietrznych: dwie poduszki czołowe dwufazowe dla kierowcy oraz pasażera z przodu, dwie boczne poduszki powietrzne montowane na siedzisku w pierwszym rzędzie, które oferują lepszą ochronę pasażerów w porównaniu do wcześniejszych poduszek bocznych, oraz dwie poduszki powietrzne zasłonowe, które obejmują wszystkie trzy rzędy siedzeń. Poduszki powietrzne zasłonowe są jednymi z najdłuższych poduszek w jakimkolwiek produkcyjnym pojeździe.
Uzupełnieniem poduszek powietrznych jest system wykrywania przewrócenia GM, który może prewencyjnie aktywować poduszki boczne, jeśli czujniki ustalą, że przewrócenie jest nieuchronne. W przypadku przewrócenia poduszki powietrzne pozostają wypełnione dłużej, aby zwiększyć ochronę pasażerów. Podwójne napinacze pasów bezpieczeństwa w przednich siedzeniach (kotwica i zwijacz) również są częścią standardowego wyposażenia bezpieczeństwa Traverse.
Chevrolet Traverse standardowo wyposażony jest w system OnStar Generacji 7 (z rocznym planem Directions & Connections), który oferuje nawigację Turn by Turn oraz zaawansowany system automatycznego powiadamiania o wypadkach. Jeśli wypadek aktywuje poduszkę powietrzną, system OnStar automatycznie informuje doradcę OnStar, który natychmiast dzwoni do pojazdu i/lub wzywa pomoc ratunkową.