CHRYSLER Crossfire 2007-2008

CHRYSLER Crossfire 2007-2008

Przejdź do galerii zdjęćCHRYSLER Crossfire 2007-2008

Model Crossfire z 2007 roku był doskonałym połączeniem amerykańskiego designu i czystej niemieckiej inżynierii od Karmann.

W 2007 roku dostępny był w wersji coupe oraz roadster i dzielił większość podzespołów z Mercedes-Benz SLK.

Pod względem designu, Crossfire był prawdziwą przyciągającą wzrok propozycją, ze swoimi charakterystycznymi, dynamicznymi liniami.

Crossfire oferowany był w dwóch wersjach wyposażenia: podstawowej i Limited. W 2007 roku zrezygnowano z wersji SRT-6.

Wersja podstawowa wyposażona była w 18-calowe koła z przodu i 19-calowe z tyłu, klimatyzację oraz skórzaną kierownicę, natomiast wersja Limited dodawała podgrzewane, elektrycznie regulowane skórzane fotele oraz ulepszony system audio z 8 głośnikami.

Crossfire napędzany był silnikiem V6 o pojemności 3,2 litra, który rozwijał moc 215 KM i moment obrotowy 229 lb-ft. Moc przekazywana była na tylne koła za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub 5-biegowej automatycznej dostępnej w wersji Limited.

Ten sportowy samochód osiągał prędkość 100 km/h w nieco ponad 7 sekund.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, Crossfire był wyposażony w system ABS z asystentem hamowania, kontrolę trakcji, kontrolę stabilności oraz boczne poduszki powietrzne.

Wnętrze Crossfire było bardzo podobne do tego w modelu SLK, co z pewnością docenili jego znawcy.

W tamtym czasie konkurentami Crossfire były droższy BMW Z4 oraz Nissan 350Z, który miał większy silnik generujący 300 KM.

Chrysler Crossfire to dwuosobowe coupe sportowe, które łączy ekspresyjny amerykański design z technologią, osiągami i proporcjami idealnie dostosowanymi do europejskich dróg.

Fizyczny wygląd Chryslera Crossfire’a przyciągnął fanów motoryzacji na całym świecie, ale to znacznie więcej niż tylko ładna twarz. Celem było również wyprodukowanie prawdziwego samochodu dla kierowcy, ostatecznego wyrażenia istoty marki Chrysler oraz prawdziwego odzwierciedlenia jej ekspresyjnych, pewnych siebie i romantycznych wartości.

„Chrysler Crossfire oferuje technologię, prowadzenie i osiągi zamknięte w dramatycznym i wyrafinowanym pakiecie,” mówi Peter Lambert, dyrektor generalny Chrysler Group w Wielkiej Brytanii. „Możliwość zaoferowania tego wszystkiego za jedyne 24 995 funtów, z ESP, tempomatem, skórzaną tapicerką i klimatyzacją jako standard, naprawdę trafiła w gusta kierowców w Wielkiej Brytanii.”

Wersja sportowa coupe Chryslera Crossfire, SRT-6, z doładowanym silnikiem o mocy 330 KM, została wprowadzona na rynek w Wielkiej Brytanii w kwietniu 2005 roku w cenie od 34 490 funtów.

Chrysler Crossfire, zaprojektowany i opracowany przez zespół Advanced Vehicle Engineering Chrysler Group z siedzibą w USA, jest budowany w Niemczech we współpracy z firmą Karmann, jednym z wiodących dostawców pełnych usług w branży motoryzacyjnej na świecie.

DESIGN, STYLING I AERODYNAMIKA

Chrysler ma reputację pioniera w tworzeniu odważnych modeli koncepcyjnych i wprowadzaniu ich na rynek. Chrysler Crossfire jest w dużej mierze podobny do modelu koncepcyjnego o tej samej nazwie, po raz pierwszy wystawionego na North American International Auto Show w styczniu 2001 roku, a później na Geneva Motor Show w marcu 2002 roku.

Reakcja prasy i publiczności na ten samochód była tak pozytywna, że zaledwie kilka tygodni po jego debiucie w Detroit zespół inżynierów DaimlerChrysler został zebrany, aby wprowadzić samochód do produkcji w zaledwie dwa lata.

Zespół projektowy upewnił się, że duch i dominujące cechy estetyczne oryginału – długa, żebrowana maska, obniżony dach i zwężające się tylne słupki, prowadzące do charakterystycznego „łodziowego” ogona i masywnych, rzeźbionych tylnych skrzydeł – zostały zachowane.

Bardziej subtelne detale – jak centralny grzbiet biegnący od przedniego zderzaka, przez kratkę, maskę, dach, tylnią klapę, do tylnego zderzaka – są podstawowym znakiem rozpoznawczym pojazdu. Duże koła i szerokie opony koncepcyjne nadal dominują w profilu, podczas gdy głęboka sylwetka nadwozia i płytkie szyby nadają samochodowi charakterystyczną obecność na drodze – nawet gdy jest zaparkowany.

Kratka chłodnicy wyraża „nową twarz Chryslera” z chromowanym znakiem marki Chrysler w kształcie skrzydeł, tworzącym czołową krawędź maski. Pionowe żebra w kratce są ustawione w linii z tymi w masce. Moduły reflektorów są rzeźbione z czterema światłami, które wydają się unosić na satynowym srebrnym tle nacelle.

Głęboko rzeźbione, symulowane wloty powietrza za przednimi nadkolami sugerują potężny silnik i mają odniesienia do samochodów wyścigowych. Poziome żebra wlotów w satynowym srebrze mają jakość przypominającą klejnoty i tworzą obszar, który stanie się jednym z wielu wizualnych ikon tego samochodu.

Drzwi mają szkło „bezramkowe”, aby maksymalnie zwiększyć uczucie otwartej przestrzeni podczas jazdy z opuszczonymi oknami. Przyciemniane szyby są standardem we wszystkich oknach, a stałe okna ćwiartkowe i szyba tylna są trwale zamocowane, z obszarem zaciemnienia ukrywającym miejsce klejenia.

Zewnętrzne ozdoby na Chryslerze Crossfire są celowo ograniczone do skrzydlatych znaków marki Chrysler na masce i tylnej klapie, niskoprofilowych liter piszących CROSSFIRE wzdłuż tylnej klapy oraz satynowego srebrnego wykończenia ramy przedniej szyby, żeber wlotów i poziomych pasków w kratce i klamkach drzwi.

Obszerne testy w tunelu aerodynamicznym zapewniły, że Chrysler Crossfire jest aerodynamicznie zbalansowany przy wszystkich prędkościach. Szczególną uwagę zwrócono na kształty przodu i tyłu nadwozia, panele wykończenia podwozia przymocowane do tylnej podłogi, dyfuzory po każdej stronie podwójnych wydechów oraz regulowany spojler zamontowany w tylnej klapie poniżej tylnej szyby.

Zasilany silnikiem elektrycznym, tylny spojler automatycznie wysuwa się, gdy prędkość pojazdu przekracza 60 mph. Proces zajmuje mniej niż pięć sekund, a spojler generuje 356 Newtonów docisku do tyłu Chryslera Crossfire przy prędkości 80 mph. Spojler automatycznie się chowa, gdy prędkości spadają poniżej 40 mph i może być wysuwany ręcznie przy niższych prędkościach za pomocą przełącznika na konsoli centralnej. Podniesione krawędzie po bokach i tylnej krawędzi spojlera poprawiają jego wydajność, a on współpracuje z dolnym wenturi stworzonym przez dyfuzory wokół podwójnych wydechów.

Obudowy lusterek samochodowych zostały opracowane w celu zmniejszenia zanieczyszczenia bocznych szyb oraz minimalizacji hałasu i oporu powietrza. Podwójne elektryczne, podgrzewane lusterka są standardem – obudowy lusterka składają się ręcznie dla ochrony podczas myjni samochodowej i gdy są zaparkowane na zatłoczonych ulicach.

SZTYWNOŚĆ STRUKTURALNA DLA DOSKONAŁEGO PROWADZENIA I BEZPIECZEŃSTWA

Fundamentem stworzenia samochodu z responsywnym prowadzeniem sportowego coupe połączonym z gładką jazdą jest sztywny szkielet. Całkowicie stalowe nadwozie Crossfire’a charakteryzuje się wyjątkową sztywnością skrętną (20 140 Nm/deg) i zostało specjalnie wzmocnione, aby wytrzymać obciążenia i siły generowane przez nietypowo duże felgi i opony. Stylizacja coupe z twardym dachem, zwężające się tylne słupki i wysoka przegroda oddzielająca kabinę pasażerską od bagażnika odgrywają kluczowe role w ogólnej sztywności strukturalnej nadwozia i w jego odporności na zderzenia boczne.

MOC I OSIĄGI

Silnik V-6 o pojemności 3,2 litra napędzający Chryslera Crossfire jest produkowany w zakładzie silników V DaimlerChrysler w Untertuerkheim w Niemczech. Jest wyposażony w systemy dolotowe i wydechowe zaprojektowane przez Chrysler Group, aby najlepiej pasować do dostępnej przestrzeni, a także nadać samochodowi unikalny dźwięk dolotu i wydechu.

Ten całkowicie aluminiowy, SOHC, 18-zaworowy silnik produkuje 215 KM i 229 lb ft momentu obrotowego. Lekki, responsywny, płynnie wkręcający się i ultra niezawodny, jednostka o kącie 90 stopni obiecuje dostarczyć doskonałe osiągi w Chryslerze Crossfire ważącym 1 665 kg.

Aby uzyskać bezwysiłkowe osiągi, silnik V-6 został zaprojektowany w celu dostarczenia wysokiego momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. Podczas gdy maksymalny moment obrotowy generowany jest przy zaledwie 3 000 obr./min, ponad 90 procent maksymalnego momentu dostępne jest w zakresie od 2 600 do 5 300 obr./min, a 98 procent jest dostępne od 3 000 do 4 500 obr./min.

Połączenie mocy silnika, zrównoważonego rozkładu masy, konstrukcji zawieszenia i dużych rozmiarów opon pozwala Chryslerowi Crossfire na osiąganie znakomitych wyników na prostych i krętych drogach. Przyspieszenie od 0 do 62 mph zajmuje zaledwie 6,5 sekundy. Chrysler Crossfire ma elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną wynoszącą 155 mph.

Koła i opony Crossfire’a mają różne rozmiary, podobnie jak w samochodach wyścigowych, są szersze z tyłu, aby przenieść większą moc na nawierzchnię drogi. Duża średnica (koła 18 cali z przodu, 19 cali z tyłu) oraz szerokie opony 225 mm z przodu i 255 mm z tyłu zapewniają samochodowi cztery wielkie „odciski” lub punkty kontaktu, aby generować ogromny chwyt i bardzo wysokie siły boczne – ponad 1,0 G siły bocznej na suchej nawierzchni.

Ultra-niskoprofilowe opony Michelin Pilot Sport to standardowe wyposażenie Chryslera Crossfire’a, a aby poradzić sobie z przebiciem, Crossfire jest wyposażony w zestaw do obsługi TIREFIT – puszkę z ciśnieniowym uszczelniaczem opon i elektryczny kompresor do ponownego napełnienia opony.

Kontrola trakcji i Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP) są standardem we wszystkich pojazdach. Działa w każdej prędkości, kontrola trakcji wykrywa poślizg tylnych kół i interweniuje, aby zatrzymać obrót, hamując indywidualnie obracające się koło lub zmniejszając moc silnika. ESP porównuje zamierzony kurs kierowcy, za pomocą czujników kąta kierownicy i hamowania, z rzeczywistym kursem samochodu (poprzez przyspieszenie boczne, przechył i cztery indywidualne czujniki prędkości kół) i stosuje pojedyncze hamulce do przedniego lub tylnego koła, lub zmniejsza moc silnika, aby przywrócić samochód na jego pierwotną trasę.

WYGODA I WYKOŃCZENIE WNĘTRZA

Ogólne odczucie wnętrza Chryslera Crossfire’a łączy prostą funkcjonalność sportowego coupe z tradycyjną elegancją i wyrafinowaniem, jednocześnie odzwierciedlając wiele elementów designu zewnętrznego coupe. Niewątpliwie projekt i wykonanie Crossfire’a wznoszą wnętrza Chryslera na nowy poziom, zarówno pod względem wyglądu i jakości, jak i precyzyjnego odczucia głównych i pobocznych elementów sterujących.

Centralny grzbiet przebiega przez podsufitkę, górę deski rozdzielczej, konsolę środkową, a nawet gałkę zmiany biegów. Po obu stronach grzbietu Chrysler Crossfire podąża za motywem podwójnej kabiny, z wygiętą panelą poduszki powietrznej pasażera, która naśladuje zestaw wskaźników po drugiej stronie i dużą konsolą środkową w wykończeniu satynowym, która wyraźnie oddziela dwie strony kabiny. Jasne satynowe wykończenie podkreśla również ramiona kierownicy, płyty progowe, uchwyty drzwi, pierścienie głośników i obramowania instrumentów.

Nabywcy Chryslera Crossfire’a mają do wyboru dwa schematy kolorystyczne wnętrza – w zależności od wybranego wykończenia lakieru zewnętrznego. Trzy schematy kolorystyczne wnętrza to ciemny łupek w całej kabinie lub ciemny łupek w kontrastującym odcieniu średniego łupka lub ciemnego łupka z czerwonym cedrem.

Motyw podwójnej kabiny oznacza, że wnętrze zostało dostosowane do wygodnego pomieszczenia dwóch pasażerów. Obszerna przestrzeń na głowę, ramiona i nogi zapewnia, że najszersza gama pasażerów będzie cieszyć się podróżą w kabinie Crossfire’a. Fotele kierowcy i pasażera mają ośmiostopniową elektryczną regulację – w poziomie (do 194 mm), w pionie (o 43 mm), pochylenie siedziska i kąt oparcia. Oba fotele są podgrzewane i wykończone skórą, z tłoczonymi wzmocnieniami marki Chrysler na zagłówkach.

Okrągła, wykończona skórą kierownica o średnicy 380 mm jest regulowana w zakresie przesunięcia do 46 mm, a z regulowanym w pionie fotelem kierowcy pozwala pasażerom znaleźć idealną pozycję do prowadzenia. W kierunku kierowcy, trzy okrągłe wskaźniki mieszczą cztery analogowe wskaźniki – prędkościomierz, licznik obrotów, poziom paliwa i temperaturę wody.

Konsola środkowa w satynowym srebrze jest głównym elementem wnętrza. Mieści podwójne nawiewy, sterowanie klimatyzacją i wentylacją, system audio Infinity™ Modulus, sześć drobnych przełączników oraz kontrolę świateł awaryjnych, elektryczny regulator lusterek zewnętrznych i podwójne przełączniki okien elektrycznych. Standardowy system audio Crossfire’a zawiera radio RDS i odtwarzacz CD na jeden dysk z sześciokanałowym wzmacniaczem o mocy 240 W oraz cztery głośniki zamontowane w drzwiach i dwa zamontowane na tylnej ścianie. Nawigacja satelitarna jest również opcjonalnym dodatkiem.

Oprócz obszernego bagażnika o pojemności 215 litrów, który ma opcjonalną osłonę bagażu, wnętrze zapewnia także miejsce na przechowywanie, w tym zamykaną, 4,8-litrową skrytkę w desce rozdzielczej, pełnowymiarowe kieszenie siatkowe w każdej drzwi, dwie kieszenie siatkowe 350 x 180 mm za każdym fotelem na tylnej ścianie kabiny oraz 4,6-litrową komorę przechowalniczą pod zawiasową pokrywą na centralnym tunelu. Siatka bagażowa po stronie pasażera tunelu zapewnia dodatkowe miejsce na różne przedmioty, a odpinana torba do przechowywania (400 x 220 mm) może być zamontowana na tylnej ścianie między kieszeniami siatkowymi.

Wyjątkowa sztywność nadwozia Chryslera Crossfire’a daje mu solidne wrażenie i przyczynia się do wysokiego poziomu wykończenia wnętrza. Silnik V-6 o pojemności 3,2 litra charakteryzuje się gładkością i poziomami drgań tak niskimi, jak w dobrym silniku sześciocylindrowym w układzie rzędowym – teoretycznie silniku o najlepszej możliwej równowadze.

Hałas silnika jest tłumiony przez określone cechy wbudowane w V-6 i przez jego instalację w Chryslerze Crossfire. Wewnętrzne masy rotacyjne i oscylacyjne zostały zminimalizowane, wirnik równoważący eliminuje kołysanie, a podwójny zapłon redukuje hałas spalania, zapewniając jednocześnie bezprecedensową gładkość.

Silnik wspierany jest przez dwa hydrauliczne mocowania przednie i jedno tylne mocowanie gumowe – ta trójka zapewnia zarówno izolację hałasu, jak i tłumienie drgań. Dekoracyjna pokrywa silnika z logo Chryslera zawiera również materiał izolujący dźwięk, aby stłumić hałas.

Aby oddzielić kabinę od hałasu mechanicznego i drgań spowodowanych drogą, zarówno przednie, jak i tylne zawieszenia używają specjalnie dostosowanych tulei montażowych, które tłumią wibracje, jednocześnie utrzymując optymalną geometrię dla precyzyjnego prowadzenia i trzymania się drogi.

Zawieszenie przednie jest zamontowane na nadwoziu, podczas gdy tylny dyferencjał i pięciowahaczowe zawieszenie są zamontowane w ramie podporowej, która łączy się z nadwoziem za pomocą gumowych tłumików w czterech punktach. Górne mocowania sprężyn spiralnych, amortyzatorów i stabilizatorów są bezpośrednio przymocowane do nadwozia w gumowych tulejach.

Choć niewątpliwie szerokie, specjalne opony wybrane przez Chryslera dla Crossfire’a mają stosunkowo miękkie boki, które progresywnie reagują na nierówności drogi, a wraz z długim skokiem zawieszenia przyczyniają się do dostarczania przyjemnie sprężystej i komfortowej jazdy.

BEZPIECZEŃSTWO I OCHRONA

Chociaż pasywne bezpieczeństwo (unikanie wypadków) jest priorytetem w zwinnych coupe sportowych, takich jak Chrysler Crossfire, ma on pełne wyposażenie w aktywne systemy bezpieczeństwa, które współpracują z kontrolowaną deformacją struktury nadwozia, aby zoptymalizować ochronę pasażerów w „realnych” wypadkach.

Ochrona przed zderzeniem czołowym zapewniana jest przez szereg wzajemnie powiązanych cech odpornych na uderzenia, począwszy od stalowego systemu zderzaków, który kieruje obciążenia do bocznych belek podwozia, gdzie większość energii jest absorbowana. Pozostałe obciążenia są przenoszone na strukturę podłogi, drzwi i dach. Ekstremalnie sztywna kabina pasażerska zaprojektowana jest w celu przenoszenia obciążeń przy minimalnej deformacji, a drzwi będą działać nawet po poważnym uderzeniu.

60-litrowy trapezoidalny stalowy zbiornik paliwa jest zamontowany nad tylnym zawieszeniem i za tylną ścianą dla maksymalnej ochrony przed uszkodzeniami w wyniku wypadków. Siły uderzeniowe z tyłu są kierowane przez zderzak do belek bocznych podwozia, a następnie do głównej struktury podłogi.

Ochrona boczna jest wzmacniana przez montaż w każdej drzwiach stalowej belki o wysokiej wytrzymałości, która przenosi obciążenia uderzeniowe do słupków A i B. Dodatkowe wzmocnienia są montowane na górnej krawędzi drzwi oraz wzdłuż dolnej linii pasa. Transwersalna stabilność kabiny pasażerskiej zapewniana jest przez masywną belkę poprzeczną między słupkami B oraz trzy dodatkowe belki poprzeczne pod przednią szybą, deską rozdzielczą i siedzeniami.

Systemy zderzaków przednich i tylnych zapewniają ochronę dla lamp i innych elementów związanych z bezpieczeństwem w zderzeniach do 5 mph. Pochłaniające energię belki stalowe z pianką styropianową są pokryte tworzywem sztucznym w kolorze nadwozia. Belki mocowane są do nadwozia dla łatwej wymiany w przypadku uszkodzenia.

Technologie unikania wypadków, które są standardem w Crossfire, obejmują najnowsze rozwiązania w ABS (system przeciwdziałania blokowaniu kół), BAS (system wspomagania hamowania) oraz ESP (elektroniczny program stabilizacji) aby pomóc utrzymać samochód na drodze i podążać zgodnie z zamierzeniami kierowcy, nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych.

Czasami kolizji można uniknąć, a wtedy system dodatkowego zabezpieczenia Chryslera Crossfire’a ocenia ciężkość uderzenia, aby określić odpowiednie reakcje. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami obciążenia są standardem, razem z przednimi i bocznymi poduszkami powietrznymi (zamontowanymi w każdej drzwiach) dla kierowcy i pasażera, wzmocnieniem kolana dla kierowcy oraz specjalnymi zdeformowanymi wyściółkami w podsufitce, pokrywającymi wszystkie obszary potencjalnego uderzenia głową.

System zdalnego dostępu bezkluczykowego kontroluje centralne zamki, które zabezpieczają drzwi, tylnią klapę i klapkę wlewu paliwa. Automatyczne zamykanie centralne można włączyć; aktywuje to system, gdy prędkość pojazdu osiąga 10 mph. Aby ułatwić wyjście i ratunek po kolizji, drzwi automatycznie odblokowują się krótko po wykryciu dużego spowolnienia.

Chrysler Crossfire jest wyposażony w system zabezpieczeń kategorii 1 Thatcham, w tym immobilizer Sentry Key™, sterowany kodowanym transponderem w każdym kluczyku dostarczanym z samochodem. Kiedy klucz jest usuwany ze stacyjki, dezaktywuje komputer silnika, zapobiegając nieautoryzowanej jeździe, ponieważ silnik nie uruchomi się.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.