Daimler-Chrysler wprowadził europejską wersję modelu Crossfire w 2007 roku, tuż przed globalnym kryzysem gospodarczym, który uderzył w przemysł motoryzacyjny i doprowadził do zakończenia produkcji tego małego roadstera.
W relacjach między Daimlerem a Chryslerem panowała radość i zabawa. Dr. Dieter Zetsche został już mianowany dyrektorem generalnym firmy i odegrał kluczową rolę w promowaniu zalet fuzji. Jego hasło „W końcu to my wynaleźliśmy samochód” było dobrze znane, a nowe produkty potwierdzały cenną współpracę. Mały roadster Crossfire zbudowany został na tej samej platformie co Mercedes-Benz SLK R170 i stanowił istotny krok naprzód dla amerykańskiego rynku sportowych kompaktów. Choć nie sprzedawał się w dużych ilościach, udało mu się zaistnieć w świecie zdominowanym przez wielkie amerykańskie silniki. Niektórzy nazywali go „roadsterem fryzjera”, ale mimo to był to zwinny, przystępny cenowo samochód sportowy.
Wygląd samochodu charakteryzował się unikalnym przodem z reflektorami przypominającymi te z Chryslera 300. Jego większe zewnętrzne lampy i węższe wewnętrzne były specyficzne dla tego małego roadstera. Słupki A były srebrne, niezależnie od koloru nadwozia. Zgodnie z wymogami bezpieczeństwa, samochód wyposażony był w wygięte słupki zabezpieczające za siedzeniami, które aktywowały się w przypadku przewrócenia samochodu.
Wnętrze zaprojektowane przez Chryslera miało amerykański styl, ale z kontrolą jakości Mercedesa. To był znaczący postęp dla każdego amerykańskiego roadstera pod względem materiałów, wykończeń i detali. Jego wysoko podparte fotele zapewniały doskonałe wsparcie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Pod maską Mercedes-Benz zainstalował 3,2-litrowy silnik V-6 z naturalnym wtryskiem, który pochodził z gamy C-Class i E-Class. Standardowo był połączony z 6-biegową skrzynią manualną, a na liście opcji znajdowała się 5-biegowa skrzynia automatyczna.
Niecały rok po premierze coupe Chrysler Crossfire, Chrysler Group wprowadził na światowe rynki Crossfire Roadster. Po raz pierwszy zaprezentowany na styczniowych Targach Motoryzacyjnych w Detroit w 2004 roku, długo oczekiwany Chrysler Crossfire Roadster trafił do salonów dealerskich w Wielkiej Brytanii w czerwcu 2004 roku.
„Chrysler Crossfire oferuje technologię, prowadzenie i osiągi zapakowane w dramatyczną i wyrafinowaną formę,” mówi Peter Lambert, dyrektor zarządzający Chrysler Group w Wielkiej Brytanii. „Możliwość oferowania tego wszystkiego już od 25 995 funtów, przy standardowym wyposażeniu obejmującym ESP, tempomat, skórzaną tapicerkę i klimatyzację, naprawdę trafiła w gusta kierowców w Wielkiej Brytanii.”
Wersja sportowa Crossfire Roadster, SRT-6, z doładowanym silnikiem o mocy 330 KM, zadebiutowała w Wielkiej Brytanii w kwietniu 2005 roku, a jej cena zaczynała się od 35 490 funtów.
ŚWIATOWA KLASY PROWADZENIE I DESIGN
Aby zachować światowej klasy komfort jazdy i prowadzenie coupe, nadwozie Chrysler Crossfire Roadster zostało zaprojektowane na nową rolę kabrioletu, aby maksymalnie zachować sztywność skrętną i integralność strukturalną. Dzięki temu dodatkowi Crossfire Roadster waży zaledwie 36 kg (80 lbs.) więcej niż coupe.
Ostatecznym wyznacznikiem inżynierii roadstera jest to, jak głośny jest pojazd z podniesionym dachem, a Crossfire Roadster przy dużych prędkościach jest wyjątkowo cichy. Ten pojazd został zaprojektowany jako szybki roadster, a efektem jest oszałamiający kabriolet, który jest zwarty, solidny i dobrze zaprojektowany… a także świetnie wygląda z podniesionym dachem.
Do jazdy na świeżym powietrzu, dach opuszcza się w 22 sekundy. Kierowca musi po prostu pociągnąć w dół centralnie umieszczony uchwyt na panelu przedniej szyby i obrócić go – co zwalnia materiałowy dach kabrioletu i opuszcza boczne szyby.
Naciśnij przycisk na konsoli centralnej, a w pełni automatyczny system dachu Chrysler Crossfire Roadster przejmuje kontrolę, otwierając twardą pokrywę bagażnika, składając materiałowy dach i zamykając pokrywę bagażnika. Kiedy dach jest opuszczony, nie pozostaje żaden ślad po materiałowym dachu, a samochód ma czysty, atrakcyjny wygląd. Tylna szyba Crossfire Roadster jest ogrzewana elektrycznie.
Peter Lambert dodał: „Wielka Brytania ma jeden z największych i najbardziej konkurencyjnych segmentów kabrioletów na świecie. Crossfire Roadster, z jego świetnym wyglądem i osiągami, będzie stanowił poważne wyzwanie dla swoich konkurentów.
„Ten oszałamiający, przyciągający wzrok kabriolet jest jednym z wielu nowych modeli Chryslera, które w tym roku pojawią się w Wielkiej Brytanii i reprezentuje najnowszy etap ofensywy produktowej marki Chrysler w Europie.”
Klienci Chrysler Crossfire Roadster w Wielkiej Brytanii będą mogli skorzystać z pakietu zapewniającego spokój ducha, który obejmuje kompleksową gwarancję i europejski pakiet pomocy drogowej przez trzy lata/60 000 mil oraz siedmioletnią gwarancję na nieograniczoną przebieg antykorozyjną.
EXTERIOR: RZEŹBIONY DESIGN
Tylny widok Crossfire Roadster jest natychmiast rozpoznawalny dzięki zwężającemu się, 'łodziowemu’ kształtowi, który podkreśla sportowe koła o średnicy 19 cali.
Podobnie jak w coupe, w tylnej części pojazdu zaprojektowano składany spoiler, który aktywuje się, gdy samochód osiągnie prędkość 62 mph (100 km/h). Spoiler generuje siłę docisku na tylnej części samochodu, zwiększając przyczepność tylnych opon do nawierzchni drogi i poprawiając stabilność pojazdu, podczas gdy wysoko umieszczona lampa stop (CHMSL) rozciąga się na szerokość spoilera. Linie szwów na materiałowym dachu płynnie współgrają i uzupełniają tylne 'łodziowe’ linie Roadstera.
Aby uzyskać bardziej aerodynamiczny wygląd, na tylnych słupkach pojawiają się sportowe belki w kolorze satynowego srebra, umieszczone tuż za siedzeniami kierowcy i pasażera. Dwa inspirowane wyścigami owiewki zintegrowane z górną częścią pokrywy bagażnika dopełniają dynamiczny wygląd sportowego samochodu.
„Nowy Chrysler Crossfire Roadster to kabriolet, który zwróci na siebie uwagę tego lata,” powiedział Trevor Creed, starszy wiceprezydent ds. designu. „Nawet przy integracji materiałowego dachu, nasi projektanci podjęli wyzwanie, aby zachować charakterystyczne linie Crossfire’a i dynamiczne proporcje.
„Czasami, gdy odcinasz dach samochodu, aby stworzyć kabriolet, efekt końcowy nie jest tym, czego się spodziewasz. W przypadku Crossfire Roadster nie ma takiej sytuacji. Jest równie atrakcyjny, a nawet bardziej olśniewający niż coupe,” dodał Creed.
UDOWODNIONE OSIĄGI
Podczas gdy nowy Chrysler Crossfire Roadster ma rzeźbiony wygląd i unikalną obecność na drodze, technicznie jest podobny do swojego kuzyna coupe.
Pod elegancko żebrowanym kapeluszem znajduje się silnik V-6 o pojemności 3.2 litra i kącie 90 stopni, generujący moc 160 kW (215 KM) oraz moment obrotowy 310 Nm (229 lb.-ft.). Ten całkowicie aluminiowy, SOHC, 18-zaworowy silnik waży zaledwie 140 kg (309 lbs.). Jest lekki, responsywny, gładko się wkręca i ultra niezawodny. Aby uzyskać bezwysiłkowe osiągi, V-6 został zaprojektowany tak, aby dostarczać ponad 90% maksymalnego momentu obrotowego od 2600 do 5300 obr/min, oraz 98% od 3000 do 4500 obr/min.
Podobnie jak coupe, Chrysler Crossfire Roadster to prawdziwy sportowy samochód osiągający ponad 150 mph (240 km/h), z przyspieszeniem od zera do 62 mph (100 km/h) w zaledwie 6.5 sekundy.
Wydajność hamowania również stoi na wysokim poziomie, Chrysler Crossfire Roadster zatrzymuje się z 60 do 0 mph na dystansie 38 metrów (125 stóp).
Chrysler Crossfire Roadster ma w pełni niezależne zawieszenie z przodu i z tyłu oraz mocne hamulce tarczowe o dużej średnicy (300 mm / 11.8 cali z przodu i 278 mm / 10.9 cali z tyłu) z systemem antypodbiegunowym (ABS). Standardowe wyposażenie obejmuje wspomaganie hamulców, system kontroli trakcji (TCS) i elektroniczny program stabilizacji (ESP).
Funkcje wydajności
Silnik V-6 o pojemności 3.2 litra, 18-zaworowy, SOHC
160 kW (215 KM), 310 Nm (229 lb.-ft.) momentu obrotowego
Sześciobiegowa skrzynia manualna lub opcjonalna pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z elektronicznym sterowaniem i funkcją AutoStick
Napęd na tylne koła z ograniczonym poślizgiem
Niezależne przednie zawieszenie typu podwójne wahacze z sprężynami śrubowymi i gazowymi amortyzatorami
Niezależne tylnie zawieszenie pięcioelementowe z sprężynami śrubowymi i gazowymi amortyzatorami
Spoiler tylny wrażliwy na prędkość, rozwijający się przy 62 mph (100 km/h)
Podwójne wydechy umieszczone centralnie
Opony P225/40 ZR o średnicy 18 cali z przodu, opony P255/35 ZR o średnicy 19 cali z tyłu
Siedmiopromienne felgi aluminiowe
SKRZYNIA BIEGÓW I WAŁEK TYŁ
Standardową skrzynią biegów dla Chrysler Crossfire Roadster jest sześciobiegowa skrzynia manualna, zaprojektowana do cichej, relaksującej i ekonomicznej jazdy przy dużych prędkościach. Dźwignia biegów jest sprężynowo ustawiona, aby ustawiać 'neutral’ w płaszczyźnie 3/4, a sprzęgło jest hydrauliczne.
Klienci Roadstera mogą wybrać opcjonalną pięciobiegową automatyczną skrzynię biegów, która ma logikę zmiany biegów dostosowującą się do stylu jazdy, pełną automatyczną lub ręczną selekcję biegów AutoStick, konwerter momentu obrotowego z blokadą oraz wybieralne tryby letnie i zimowe.
Przy dźwigni ustawionej w 'Drive’, AutoStick pozwala kierowcy na ręczne wybieranie następnego wyższego lub niższego przełożenia poprzez stuknięcie dźwigni w prawo (+) w celu zmiany w górę lub w lewo (-) w celu zmiany w dół. Zakres zmiany biegów [ P, R, N, D ] lub zakres biegów [ 1, 2, 3, 4 ] obecnie używanych jest wyświetlany na wyświetlaczu instrumentów. Przełącznik umożliwia również kierowcy wybranie trybu zimowego, do rozpoczęcia jazdy na 2. biegu i zmiany biegów przy niższych prędkościach.
Napęd przekazywany jest na tylną oś za pomocą dwuczęściowego wału napędowego z czterema przegubami o stałej prędkości (CVJ), aby zminimalizować wibracje. Połowa wałów dostarcza moc z jednostki napędowej do każdego tylnego koła – również z CVJ, aby minimalizować wibracje. Napęd idzie na tylne koła Chrysler Crossfire Roadster poprzez sześciobiegową manualną skrzynię biegów lub pięciobiegową automatyczną skrzynię biegów, która również oferuje tryb ręcznego wyboru AutoStick®.
ZAWIESZENIE I KIEROWNICE
Na bazie głównych cech sztywnego nadwozia i równomiernie rozłożonej masy, zawieszenie i kierownica Chrysler Crossfire zostały skalibrowane, aby osiągnąć wysoki poziom przyczepności, przyjaznych charakterystyk prowadzenia, a także zapewnić kierowcy doskonałe odczucie i pozwolić na precyzyjną kontrolę pojazdu.
W pełni niezależne przednie zawieszenie Crossfire wykorzystuje podwójne wahacze zamocowane na nadwoziu, ze sprężynami śrubowymi, amortyzatorami wypełnionymi gazem i stabilizatorem o średnicy 25 mm (1.0 cali). Całkowity skok zawieszenia wynosi 155 mm (6.1 cali) – co jest niezwykle wysokim wynikiem jak na sportowy samochód – co przyczynia się do doskonałej jakości jazdy.
Tylne zawieszenie i jednostka napędowa są zamocowane na podramie, które izoluje nadwozie od niedoskonałości nawierzchni drogi. Zawieszenie pięcioelementowe zawiera sprężyny śrubowe, amortyzatory wypełnione gazem i stabilizator o średnicy 18 mm (0.71 cali). Stosowana jest geometria anty-squat i anty-dive, a skok tylnych kół wynosi 180 mm (7.1 cali).
Wspomaganie kierownicy oparte na kulach recyrkulacyjnych ma współczynnik 16.7:1, a system wymaga 3.1 obrotów kierownicy od skrajnego do skrajnego. Hydrauliczny tłumik eliminuję niepożądane ruchy obrotowe i poprawia poczucie kierowania podczas jazdy po autostradzie.
KOŁA I OPONY
Felgi aluminiowe o siedmiu ramionach, pomalowane w satynowym srebrze, z wysokiej wydajności oponami Continental Sport Contact 2 W są standardem w Chrysler Crossfire Roadster. W zgodzie z eleganckim wyglądem Crossfire’a, pięcioboltowe mocowania każdego koła są ukryte za zatrzaskiwanym centralnym przysłoną ozdobioną znakiem marki Chrysler, a wszelkie ciężarki do wyważania kół są 'niewidocznie’ zamocowane do obręczy za szprychami.
Koła i opony Crossfire Roadster są zróżnicowane pod względem wielkości, jak w samochodzie wyścigowym; szersze z tyłu dla lepszej przyczepności i węższe z przodu dla precyzyjnego prowadzenia. Ich duża średnica (felgi 18 cali z przodu, 19 cali z tyłu) i szerokość opon (225 mm z przodu i 255 mm z tyłu) dostarczają cztery duże powierzchnie kontaktowe, aby generować mocny grip i bardzo wysokie siły boczne – osiągając blisko 1.0 g pikowych sił bocznych przy wyłączonym programie stabilizacji elektronicznej (ESP).
BEZPIECZEŃSTWO I OCHRONA
Podczas gdy priorytetem jest podstawowe bezpieczeństwo (unikanie wypadków) w zwrotnym sportowym samochodzie, takim jak Chrysler Crossfire Roadster, ma on pełen zestaw dodatkowych urządzeń bezpieczeństwa, które działają w połączeniu z kontrolowaną deformacją struktury nadwozia, aby zoptymalizować ochronę pasażerów.
Technologia unikania wypadków standardowo zainstalowana w Crossfire obejmuje najnowsze osiągnięcia w systemie ABS, wspomaganiu hamulców, systemie kontroli trakcji (TCS) i programie stabilizacji elektronicznej (ESP). TCS na wszystkich prędkościach wykrywa poślizg tylnych kół i interweniuje, przywracając przyczepność przez indywidualne hamowanie kręcącego się koła lub zmniejszenie mocy silnika.
ESP porównuje zamierzony kurs kierowcy, za pomocą czujników kąta kierownicy i hamowania, do rzeczywistego kursu samochodu (poprzez przyspieszenie boczne, obrót i cztery indywidualne czujniki prędkości kół) i stosuje hamulec do jednego przedniego lub tylnego koła lub zmniejsza moc silnika, aby przywrócić samochód na jego oryginalną drogę.
Czasami nie można uniknąć kolizji, a wtedy System Uzupełniającego Zabezpieczenia Crossfire (SRS) ocenia nasilenie uderzenia, aby określić odpowiednie reakcje. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami obciążenia są zamontowane, wraz z przednimi i bocznymi poduszkami powietrznymi (zamontowanymi w każdym drzwiach) dla kierowcy i pasażera.
Hamulce i Wspomaganie Hamulców
Odpowiednio do poziomu wydajności Chrysler Crossfire, system hamulcowy z wspomaganiem napędem ma duże wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i stałe tarcze z tyłu, wspierający bardzo skomplikowaną elektronikę systemu ABS i wspomagania hamulców.
Nowoczesny, czterokołowy, czterokanałowy ABS jest standardem w Crossfire. Po aktywacji przez mocne hamowanie na śliskiej nawierzchni, system ten stosuje i zwalnia hamulce z prędkością 30 razy na sekundę, zapobiegając blokadzie kół, jednocześnie pozwalając kierowcy na zachowanie kontroli nad kierowaniem.
Wspomaganie hamulców wykrywa, gdy kierowca hamuje w sytuacji awaryjnej i natychmiast stosuje maksymalny dostępny wzrost mocy. Wspomaganie hamulców rekompensuje ludzką tendencję do niehamowania wystarczająco mocno, wystarczająco szybko.
Bezpieczeństwo
Zdalny system dostępu bezkluczykowego kontroluje standardowe centralne zamki, które zabezpieczają drzwi, bagażnik, konsolę centralną i drzwi wlewu paliwa. Automatyczne centralne zamykanie można również wybrać. Aktywuje to zamki drzwi, gdy prędkość pojazdu osiągnie około 9 mph (15 km/h). Aby ułatwić wyjście i ratunek po kolizji, drzwi automatycznie odblokowują się krótko po wykryciu dużego spowolnienia.
Crossfire jest wyposażony w immobilizer Sentry Key, który jest kontrolowany przez zakodowany elektroniczny nadajnik w każdym breloku dostarczanym z samochodem. Kiedy klucz jest wyjmowany z zapłonu, dezaktywuje komputer silnika, zapobiegając nieautoryzowanej jeździe pojazdem, ponieważ silnik nie uruchomi się. Roadster zawiera także alarm przeciwwłamania dla dodatkowego bezpieczeństwa.