PT Cruiser był jednym z najbardziej spektakularnych przykładów trendu retro-design na początku lat 2000. Został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Detroit w 1999 roku.
Chrysler zaprojektował PT Cruisera tak, aby spełniał kryteria NHTSA (Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) jako ciężarówka, co pozwalało na odpowiednie traktowanie go w tym kontekście, w tym również w odniesieniu do ocen EPA. Dzięki temu firmy mogły go kupować, co obniżało średnie spalanie w ich flotach. Sztuczka zadziałała, a klienci indywidualni nie zwracali większej uwagi, mimo że testy zderzeniowe wykazały bardzo słabą ochronę dla pasażerów. Jednak jego inny wygląd sprawiał, że nie dało się go zignorować.
Proporcje nadkoli przypominały amerykańskie sedany z lat 30. i 40., a stylistyka hot-rodów z lat 50. i 60. Z kolei nowoczesne kształty reflektorów i tylnych lamp nadawały mu współczesny charakter, a samochód był wyposażony w nowe technologie z lat 2000. Duża, przypominająca tarczę, atrapa grilla sięgała od dolnej części zderzaka do szczeliny między maską a nadwoziem, przerywana jedynie przez przedni zderzak.
Wnętrze, z płaską deską rozdzielczą i kształtem dźwigni biegów przypominającym kulę bilardową, podkreślało retro-design auta. Nawet wskaźniki i kształt kierownicy były w tym samym stylu. Za to płaskie siedzenia i ławka zdawały się nikogo nie interesować.
Pod maską PT Cruiser był oferowany z różnymi silnikami, od małego, 1,6-litrowego, aż po turbodoładowany silnik o pojemności 2,4 litra, który oferował osiągi nawiązujące do stylistyki hot-rodów z lat 60. Dla rynku europejskiego PT Cruiser montowano w Austrii. Samochód produkowano również w Meksyku. W ciągu 9-letniego okresu produkcji powstało 1,35 miliona jednostek.
Chrysler PT Cruiser to stylizowany na „retro” samochód typu station wagon produkowany przez Chryslera, markę DaimlerChrysler, wprowadzony na rynek w 2001 roku jako podstawowy model Chryslera.
Został zaprojektowany jako nowoczesna interpretacja Chryslera Airflow z komponentami Dodge Neon, jednak ostateczny projekt oparty był na innej platformie.
PT Cruiser ma podobne rozmiary i kształt do prototypu Chrysler CCV z 1997 roku oraz koncepcji Plymouth Pronto z tego samego roku. Stylizacja tego ostatniego spotkała się z lepszym przyjęciem na targach motoryzacyjnych i ewoluowała w stronę stylu PT Cruisera.
Jest to samochód z napędem na przednie koła, przeznaczony dla 5 pasażerów, klasyfikowany przez EPA jako ciężarówka w obliczeniach zużycia paliwa CAFE, ale jako samochód według większości innych wskaźników. Dla rocznika 2003 wprowadzono wersję GT z turbodoładowaniem. Dla rocznika 2005 zaprezentowano wersję kabriolet.
PT Cruiser znalazł się na liście Dziesięciu Najlepszych samochodów magazynu Car and Driver w 2001 roku oraz zdobył tytuł Samochodu Roku w Ameryce Północnej w tym samym roku.
Oficjalnie „PT” oznacza „Personal Transportation”, ale inicjały te również określają platformę samochodu. Neon był oparty na platformie Chrysler PL, czyli „Platform Low”, podczas gdy Cruiser bazował na platformie Chrysler PT, co oznacza „Platform Tall”. „PT” było także kodem produkcyjnym dla PT Cruisera.
Dla rynku amerykańskiego samochód produkowany jest w Toluca Car Assembly w Toluca w Meksyku. DaimlerChrysler ogłosił 8 marca 2006 roku, że od 2001 roku w zakładzie w Toluca wyprodukowano 1 000 000 PT Cruiserów. Europejski zakład mieści się w Grazu w Austrii, gdzie model produkowano tylko w 2002 roku, używając kodu produkcji PG. Europejskie PT Cruisery wyprodukowane w 2001 roku lub od 2003 roku są produkowane w Meksyku pod kodem produkcji PT. Amerykańska wersja dysponuje silnikiem benzynowym o pojemności 2,4 L i czterech cylindrach. Oprócz standardowej wersji, w Europie dostępna jest także wersja z silnikiem diesla o pojemności 2,2 L.
W 2005 roku wprowadzono model kabriolet z czterema miejscami. To dwudrzwiowy samochód z zintegrowanym „sport bar”, który zwiększa sztywność i ochronę przed przewróceniem. Odkryto również, że sport bar powoduje przepływ powietrza nad pasażerami z tyłu, co skutkuje mniejszym przeciągiem dla osób siedzących z tyłu.
PT Cruiser został zaktualizowany w 2006 roku. Wyróżniające cechy zewnętrzne obejmują wyprofilowane reflektory, nowy grill oraz przeprojektowane światła tylne. W środku wykorzystano zaktualizowaną deskę rozdzielczą oraz materiały wyższej jakości. System audio posiada teraz gniazdo do podłączenia odtwarzaczy MP3 i jest zintegrowany z deską rozdzielczą, co utrudnia wymianę na jednostkę aftermarketową. Turbodoładowany silnik 2,4 L jest teraz dostępny w wersjach o mocy 180 KM (134 kW) lub „High-Output” 230 KM (172 kW).
Projekt
PT Cruiser początkowo miał być marką Plymouth, zanim doszło do fuzji Chryslera z Daimler-Benz. W tamtym czasie Chrysler planował nowy wygląd dla Plymouth, przedstawiwszy go w modelu Plymouth Prowler „hot rod”. Elementy stylizacji z Prowlera, szczególnie grill, wykorzystano do stworzenia koncepcji Plymouth Pronto w 1997 roku. Wygląd został dopracowany, a w 1998 roku inna koncepcja Plymouth o nazwie Pronto Cruizer bezpośrednio zaprezentowała styl PT Cruisera.