PT Cruiser zadebiutował w 2001 roku, a klienci ustawiali się w kolejkach przed salonami dealerskimi, aby go zdobyć. To prowadziło do znacznego wzrostu cen, które znacznie przekraczały sugerowane ceny detaliczne.
Jednak szaleństwo na punkcie PT Cruisera wcale nie dobiegło końca, a Chrysler zauważył rosnące zainteresowanie wersją z otwartym dachem. W związku z tym, w 2004 roku wprowadzono model Convertible.
Choć przedni pas wyglądał niemal identycznie jak w wersji hatchback, z łezkowatymi reflektorami i V-kształtnym grillem przypominającym samochody z lat 40., to PT Cruiser w wersji kabriolet miał zupełnie inny styl od słupków A aż po tył pojazdu. Tak, nadal miał te ekstrawaganckie błotniki, ale występował tylko z dwoma drzwiami. Aby zwiększyć sztywność konstrukcji, producent dodał słupek C z rolką ochronną. Mimo to, tylna część auta miała ten sam wygląd jak hatchback, chociaż z inną klapą bagażnika. Na koniec, materiałowy dach nie składał się całkowicie i pozostawał odsłonięty za tylną kanapą, podobnie jak w kabrioletach z lat 40.
Jednak projektanci Chryslera wydawali się spędzać zbyt dużo czasu na tworzeniu wyglądu zewnętrznego, a wnętrze stworzyli na ostatnią chwilę. Dlatego nie mieli czasu, aby zastosować materiały wysokiej jakości wewnątrz. Co więcej, księgowi nalegali, aby auto było przystępne cenowo, aby producent mógł sprzedawać je firmom wynajmującym. Więc nawet jeśli wersja GT miała skórzane fotele, twarde plastikowe elementy w pozostałej części kabiny psuły elegancki wygląd samochodu.
Pod maską Chrysler zainstalował te same silniki czterocylindrowe, które były dostępne w gamie Neona, łącząc je albo z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, albo z czterobiegową automatyczną.
Chrysler PT Cruiser to „retro”-stylizowany wagon, produkowany przez Chryslera, markę DaimlerChrysler, wprowadzony na rynek w 2001 roku jako samochód podstawowy Chryslera.
Został zaprojektowany jako nowoczesna interpretacja Chryslera Airflow z komponentami Dodge Neon, jednak ostateczny projekt wykorzystał oddzielną platformę.
PT Cruiser przypomina pod względem rozmiaru i kształtu prototyp Chryslera CCV z 1997 roku oraz koncepcję Plymouth Pronto z tego samego roku. Stylizacja tej ostatniej spotkała się z lepszym przyjęciem na targach motoryzacyjnych i ewoluowała w kierunku stylizacji PT Cruisera.
To pięcioosobowy pojazd z napędem na przednie koła, sklasyfikowany przez EPA jako ciężarówka do obliczeń ekonomii paliwa CAFE, ale jako samochód według większości innych wskaźników. Dla roku modelowego 2003 wprowadzono model GT z turbodoładowaniem. W roku modelowym 2005 wprowadzono wersję kabriolet.
PT Cruiser znalazł się na liście Dziesięciu Najlepszych Car and Driver w 2001 roku i zdobył nagrodę Amerykańskiego Samochodu Roku.
Oficjalnie „PT” oznacza „Personal Transportation”, ale inicjały te również odnoszą się do platformy samochodu. Neon oparty był na platformie Chryslera PL, czyli „Platform Low”, natomiast Cruiser korzystał z platformy Chrysler PT, czyli „Platform Tall”. „PT” było także kodem produkcyjnym PT Cruisera.
Dla rynku amerykańskiego samochód jest produkowany w zakładzie Toluca Car Assembly w Toluce w Meksyku. DaimlerChrysler ogłosił 8 marca 2006 roku, że od 2001 roku wyprodukowano 1 000 000 PT Cruiserów w zakładzie w Toluce. Europejski zakład znajduje się w Grazu w Austrii, gdzie model był produkowany jedynie w 2002 roku, korzystając z kodu produkcyjnego PG. Europejskie PT Cruisery wyprodukowane w 2001 roku lub od 2003 roku są produkowane w Meksyku według kodu produkcyjnego PT. Amerykańska wersja wyposażona jest w silnik benzynowy o pojemności 2.4 L z czterema cylindrami. Oprócz standardowego modelu, w Europie dostępna jest również wersja dieslowska o pojemności 2.2 L.
W roku 2005 dodano model kabriolet z miejscami dla 4 osób. To dwudrzwiowy samochód z wbudowanym „sport bar”, który zwiększa sztywność i zapewnia ochronę przed przewróceniem. Odkryto również, że sport bar powoduje przepływ powietrza nad tylnymi pasażerami, co skutkuje mniejszym przeciągiem dla osób siedzących z tyłu.
PT Cruiser został zaktualizowany w 2006 roku. Do zauważalnych cech zewnętrznych należą karbowane reflektory, nowy grill i przeprojektowane lampy tylne. Wewnątrz zastosowano zaktualizowaną deskę rozdzielczą oraz materiały wyższej jakości. System audio teraz zawiera złącze liniowe dla odtwarzaczy MP3 i jest zintegrowany z deską rozdzielczą, co utrudnia wymianę na jednostkę z rynku wtórnego. Silnik z turbodoładowaniem 2.4 L jest dostępny w wersjach o mocy 180 KM (134 kW) lub „Wysokiej Mocy” 230 KM (172 kW).
Projekt
PT Cruiser miał być pierwotnie produktem Plymouth, zanim doszło do fuzji Chryslera z Daimler-Benz. W tamtym czasie Chrysler planował nowy wygląd dla Plymouth, z zapowiedzią w postaci Plymouth Prowler „hot roda”. Elementy stylistyczne z Prowlera, szczególnie grill, zostały wykorzystane do stworzenia koncepcji Plymouth Pronto w 1997 roku. Wygląd został dopracowany, a w 1998 roku inna koncepcja Plymoutha, znana jako Pronto Cruizer, bezpośrednio zapowiedziała stylizację PT Cruisera.