Był to najdłużej produkowany pojazd w historii Citroena. Jego czas użytkowania wynosił 51 lat, a zyskał miano najbardziej ukochanego francuskiego auta. Pojazd, który pomógł odbudować Francję po II wojnie światowej: 2CV.
Nazwa 2CV pochodzi od jego mocy fiskalnej wynoszącej zaledwie 2, co było dużym udogodnieniem w kraju w trakcie odbudowy. Został zaprezentowany na Paryskim Salonie Motoryzacyjnym w 1948 roku, a jego silnik chłodzony powietrzem oraz napęd na przednie koła sprawiały, że było łatwy w prowadzeniu. Prosta, ale komfortowa zawieszenie sprawiało, że radził sobie bardzo dobrze na nieutwardzonych lub złych drogach. W ciągu lat przeszedł wiele ulepszeń. Choć pierwsze modele były dostępne tylko w szarym kolorze, z jedną wycieraczką, jedną lampą i materiałowym dachem, z czasem się poprawił. Ostatni egzemplarz 2CV zjechał z taśmy produkcyjnej Citroena w Portugalii 27 lipca 1990 roku. Wszelkie wersje rodziny 2CV wyprodukowano w ponad 9 milionach egzemplarzy.
Wygięta maska, płaskie panele po bokach i zaokrąglony dach były charakterystyczne dla 2CV. Na początku miał jedną okrągłą lampę, z czasem dodano drugą. Gdy pojawiła się moda na prostokątne reflektory, po prostu zamontowano je w samochodzie. Kiedy rynek powrócił do okrągłych jednostek, zmiany wprowadzono z dnia na dzień.
Wnętrze było bardzo proste. Minimalistyczna kabina oferowała miejsce dla pięciu osób i żadnych udogodnień. Przez pierwsze lata nie było nawet ogrzewania, a zanim w 1954 roku dodano światło do prędkościomierza, minęło trochę czasu. To był podstawowy środek transportu, „parasol na kołach”.