Citroen wybrał ciekawy sposób produkcji małego MPV, które dostępne było również jako pojazd użytkowy: postawił na platformę samochodu osobowego.
Chociaż MPV nie cieszyły się już tak dużą popularnością w Europie, francuski producent samochodów Citroen/Peugeot uważał, że oferta samochodu rodzinnego w nadwoziu LCV zyska uznanie wśród osób wykorzystujących auto w różnorodny sposób. Tak powstały Citroen Berlingo Multispace i Peugeot Partner. Platforma PF2 została po raz pierwszy użyta w kompaktowym modelu Peugeot 307.
Wygląd może nie był jego najsilniejszą stroną, ale stworzono go z myślą o przestronności. Dzięki nachylonej przedniej części, niemal pionowemu słupkowi A oraz wysokiemu dachowi, Berlingo Multispace miało kształt lekkiego pojazdu użytkowego. Przesuwne tylne drzwi pochodzące z tego samego modelu ułatwiały załadunek i rozładunek. Płaski i pionowy tył pojazdu zamykał go w dosyć zdecydowany sposób.
Wnętrze charakteryzowało się ogromną przestrzenią i dużą ilością miejsca nad głową. Płaska podłoga umożliwiała swobodne przejście z jednej strony na drugą dzięki przesuwnym drzwiom. Wysoka pozycja za kierownicą oraz deska rozdzielcza były zaprojektowane z myślą o codziennej pracy jako dostawcze auto. Tylne siedzenia można było pochylić, co zapewniało dobrą wygodę. W przypadku potrzeby przewozu dużych przedmiotów, tylne siedzenia mogły być złożone lub całkowicie usunięte. Istniała również opcja 7-osobowa.
Pod maską znajdował się najbardziej oczywisty silnik, czyli 1.6-litrowa jednostka diesla połączona z 6-biegową skrzynią manualną. Umieszczony wysoko, w desce rozdzielczej, dźwignia zmiany biegów była łatwa w użyciu i praktyczna, ułatwiając przemieszczanie się w kabinie z lewej na prawą stronę.
Nowy Citroën Berlingo Multispace jest dłuższy (+24 cm) i szerszy (+8 cm) od swojego poprzednika, co przekłada się na bardziej przestronną kabinę. Powiększenie rozstawu osi dodatkowo wzmacnia wrażenie dużych przestrzeni i nadaje samochodowi mocny wygląd na drodze.
Nowa, odważna i charakterystyczna frontowa część nadwozia wciela w siebie ikoniczne chevrony firmy, nadając samochodowi wyraźną tożsamość Citroëna. Głęboki, otaczający zderzak podkreśla przygodowe cechy pojazdu. Od maski po tył, projektanci skupili się na wyraźnych kształtach nowego Citroëna Berlingo Multispace. Zdecydowane reflektory i gładkie krzywizny maski prowadzą do napiętych bocznych linii oraz rzeźbionych nadkoli, co nadaje samochodowi bardziej aerodynamiczny profil.
Szeroka, stromo pochylona szyba przednia Multispace’a zapewnia kierowcom optymalną widoczność dzięki dużej powierzchni 4,6 m², co odzwierciedla przestronność wnętrza. Tył pojazdu definiują wyraziste światła tylne oraz otaczający zderzak z kanciastymi liniami, które chronią elegancko zaokrągloną klapę bagażnika.
Nowy Citroën Berlingo Multispace w wersji XTR przekształca samochód w pełni przygotowany do jazdy w każdych warunkach, dzięki czarnym i srebrnym elementom nadwozia, bocznym listwom ochronnym oraz przyciemnionym tylnym oknom, co nadaje mu surowy i aktywny wygląd. Podwyższone zawieszenie z przodu i z tyłu (+10 mm), masywne opony 16” oraz stylowa osłona silnika przygotowują XTR na aktywnego użytkownika.
Wnętrze
Nowy Citroën Berlingo Multispace oferuje wyrafinowane wnętrze, które jest zarówno nowoczesne, jak i odporne na zużycie. Wykorzystanie materiałów premium w całej kabinie oraz odważne, skoordynowane kolorystycznie wykończenie wnętrza emanuje jakością, a dywaniki oraz tapicerowane podłokietniki w drzwiach zwiększają komfort pasażerów.
Atmosfera wewnątrz nowego Citroëna Berlingo Multispace to przestrzeń i światło, a zintegrowany odświeżacz powietrza można zamontować, aby stworzyć przyjemny zapach. Duża panoramiczna szyba przednia, przestronne tylne okna oraz przezroczyste panele dachowe Modutop® i półka centralna wpuszczają do wnętrza Multispace’a dużo światła, tworząc jasne i odświeżające środowisko do jazdy.
Dynamika
Oparty na podwoziu Citroëna C4 Picasso, nowy Berlingo Multispace zapewnia niezwykle płynną i komfortową jazdę, z ergonomiczną pozycją kierowcy i łatwo dostępnymi sterowaniami, co pozwala na bardziej angażujące doświadczenia z jazdy. Długi rozstaw osi, większe opony i szersze ślady kół sprawiają, że nowy Citroën Berlingo Multispace charakteryzuje się wyjątkową stabilnością i manierami drogowymi dla tego segmentu.
Zewnętrzna wysokość nowego Citroëna Berlingo Multispace pozostała niezmieniona, aby utrzymać aerodynamiczne osiągi pojazdu. Zawieszenie jest dostosowane do pełnej gamy warunków jazdy, a jego konstrukcja minimalizuje przechyły i kołysanie.
Zawieszenie przednie typu MacPherson posiada dolne wahacze oraz stabilizator, co oznacza, że nowy Berlingo łączy zoptymalizowane prowadzenie z komfortem jazdy. Z tyłu zawieszenie oparte jest na belce poprzecznej oraz stabilizatorze, z sprężynami cylindrycznymi, co maksymalizuje komfort jazdy.
Dodatkowo, projektanci Citroëna nachylili amortyzatory, aby zmniejszyć intruzję nadkoli, co przekłada się na większą przestrzeń wewnętrzną.
Fotele
W pełni regulowany układ z modułową konstrukcją siedzeń daje użytkownikom szeroki wybór kombinacji, aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Nowy Citroën Berlingo Multispace może być wyposażony w trzy niezależne tylne siedzenia, które można każdorazowo złożyć do przodu, aby zwiększyć przestrzeń bagażową, lub dla maksymalnej objętości ładunkowej można je wyjąć. Pozostawienie jednego lub dwóch tylnych foteli staje się idealnym rozwiązaniem do transportu długich przedmiotów, jednocześnie przewożąc pasażerów z tyłu. Posiadanie trzech niezależnych tylnych siedzeń oznacza, że każde z nich może być odchylone, umożliwiając pasażerom wybór najwygodniejszej pozycji siedzącej.
Funkcjonalny design Multispace’a zapewnia dostęp do inteligentnych rozwiązań do przechowywania zarówno dla pasażerów z przodu, jak i z tyłu. Kiedy nie jest używane, centralne tylne siedzenie można złożyć do przodu, aby odsłonić sprytny stół z półką, podłokietnikiem i uchwytem na kubki.
Nawet przy pełnym zajęciu tylnej kanapy przez trzy osoby, nadal są dostępne powierzchnie do wykorzystania. Oparcia przednich siedzeń wyposażono w haki do noszenia, półki w stylu samolotowym, które można złożyć, oraz kieszenie z zamkiem błyskawicznym lub z siatki do przechowywania luźnych przedmiotów – to idealne rozwiązania, które pomagają zabawić młodych pasażerów w drodze.
Ładowanie
Zewnętrzna część Multispace’a również oferuje wybór i wszechstronność. Dla szerokiego zakresu potrzeb dostępu nowy Citroën Berlingo Multispace jest wyposażony w dwie przesuwne tylne drzwi – idealne dla rodziców, którzy chcą ostrożnie wprowadzać dzieci do pojazdu przy krawężniku. Szerokie otwarcie drzwi przesuwanych zapewnia łatwy dostęp do tylnych siedzeń.
Z tyłu, ogromna przestrzeń bagażowa Multispace’a jest dostępna za pomocą dużej klapy, co umożliwia łatwe załadunek szerokich przedmiotów. Opcjonalna klapa dzielona z otwieranym oknem nie tylko umożliwia łatwy dostęp do bagażnika w ciasnych przestrzeniach, ale także pozwala na transport długich przedmiotów, takich jak narty.
Przestrzeń i przechowywanie
Już sama nazwa sugeruje, że oryginalny projekt Berlingo Multispace oferował użytkownikom szeroki wachlarz inteligentnych rozwiązań do przechowywania, zdolnych pomieścić cały sprzęt i bagaż, jakiego aktywna rodzina może potrzebować. Dzięki większej podłodze i sprytnym nowym modyfikacjom, nowy Citroën Berlingo Multispace oferuje właścicielom jeszcze więcej miejsca.
W zależności od poziomu wyposażenia dostępne jest do 170 litrów przestrzeni do przechowywania, oprócz miejsca w bagażniku. Pasażerowie mogą teraz przechowywać jeszcze więcej przedmiotów niż wcześniej w systemie przechowywania Modutop® na dach, schowkach w desce rozdzielczej, przestrzeni pod siedzeniem oraz schowku z organizerem.
Kierowcy i pasażerowie z przodu mogą korzystać z wielu łatwo dostępnych miejsc do przechowywania, oprócz przestrzeni oferowanej przez schowki Modutop® na dachu. W drzwiach kierowcy i pasażera znajdują się kosze na drobiazgi, a na górze deski rozdzielczej umieszczono wygodnie umieszczony schowek. Z głęboką otwartą półką po stronie pasażera. Hak zamocowany na boku podłogi pasażera również stanowi prostą, ale skuteczną metodę na zawieszanie torebek lub zakupów, zapobiegając ich wylaniu się podczas jazdy.
Nowy Citroën Berlingo Multispace charakteryzuje się pojemnym bagażnikiem – o 51 litrów większym niż w poprzednim modelu – a przy usunięciu wszystkich tylnych siedzeń można uzyskać aż 3000 litrów przestrzeni, co zapewnia pełne 2 m długości dostępne za przednimi siedzeniami. A to nie tylko więcej miejsca do przechowywania, ponieważ pasażerowie z tyłu mogą teraz cieszyć się najlepszą przestrzenią na nogi w swoim segmencie (24,5 cm).
Modutop®
Dach Modutop® z górnym systemem przechowywania i schowkami, będący charakterystyczną cechą Citroëna Berlingo Multispace, został przeprojektowany tak, aby maksymalnie wykorzystać wysokość dachu Multispace’a dla lepszej funkcjonalności przestrzeni górnej. Łatwo dostępne, solidne schowki pomagają redukować bałagan w kabinie i są doskonałym sposobem na przechowywanie małych przedmiotów, takich jak książki, mapy czy napoje.
W tylnej części układu Modutop® zamontowano praktyczny schowek z dostępem zarówno z tylnych siedzeń, jak i z bagażnika. Dzięki prostym suwakom, można go otworzyć, a także posiada on szufladę inspirowaną lotnictwem, która może być dostępna nawet wtedy, gdy bagażnik jest pełny, dzięki dzielonej klapie Multispace’a.
W wygodnych schowkach na dachu znajdują się gniazda umożliwiające podłączanie urządzeń elektronicznych, takich jak odtwarzacze MP3 czy przenośne odtwarzacze DVD. Efektywny układ Modutop® pozwala na zamontowanie czterech dużych szklanych paneli wokół centralnej konsoli, co wpuszcza dużo światła do kabiny i podkreśla poczucie przestrzeni.
Alternatywnie, Citroën Berlingo Multispace można wyposażyć w modułowe belki dachowe. Po raz pierwszy użytkownicy mogą przewozić długie przedmioty o długości do 2 m wewnątrz pojazdu. Wykorzystując maksymalnie wysokość Citroëna Berlingo Multispace, wewnętrzny bagażnik może być użyty do transportu kosztownych przedmiotów, takich jak narty i sprzęt budowlany, nie wpływając na aerodynamikę pojazdu, co oszczędza paliwo i poprawia osiągi, a także eliminuje ryzyko kradzieży.
Demontowalna centralna konsola blokuje się pomiędzy przednimi siedzeniami, mając pojemność do 13 litrów. Wyposażona w dwa uchwyty na kubki, ta poręczna skrzynka może być używana do różnych celów, zarówno w samochodzie, jak i na zewnątrz.
Wysuwane szuflady pod obiema przednimi siedzeniami oraz schowki w tylnych podłogach oferują przestrzeń do 8,5 litra i 7 litrów każda, dostarczając proste, skuteczne i ukryte rozwiązanie do przechowywania.
Po zamontowaniu Modutop® dostępne są zewnętrzne belki dachowe, które stanowią praktyczne rozwiązanie do przewożenia dużych przedmiotów, które nie mieszczą się w pojeździe, lub do przewozu przedmiotów oprócz pełnego ładunku wewnętrznego. Bezpieczne belki mogą być umieszczone wzdłuż lub w poprzek, w zależności od potrzeb użytkownika.
Akustyka
W zgodzie z poziomem komfortu porównywalnym z sedanem, nowy Citroën Berlingo Multispace został zaprojektowany w celu optymalizacji aerodynamiki, aby zredukować hałas wiatru, jednocześnie minimalizując zewnętrzne dźwięki dzięki rozwiniętej izolacji akustycznej. Silnik Multispace’a jest teraz otoczony prawie dźwiękochłonnym kokonem. Podłoga została zabezpieczona przed kamieniami, a kabina posiada teraz szeroki zakres materiałów absorbujących dźwięk w desce rozdzielczej i dachu.
Optymalna pozycja kierowcy
Wysoka pozycja siedzenia nowego Citroëna Berlingo Multispace sprawia, że kierowca ma pełną kontrolę. Dzięki wspierającym podłokietnikom, wysokiej jakości materiałom siedzeń oraz regulowanemu w wysokości i zasięgu kołu kierownicy i fotelu kierowcy, kierowcy Multispace’a mogą łatwo znaleźć swoją optymalną postawę za kierownicą, zapewniającą komfort i kontrolę.
Panoramiczna szyba przednia, duże boczne okna oraz szerokie zewnętrzne lusterka zapewniają doskonałą widoczność podczas jazdy, a łatwo dostępne sterowanie w pojeździe, takie jak dźwignia zmiany biegów zamontowana na desce rozdzielczej, pozwala kierowcom skupić się na drodze.
Technologia
Niezwykłe jak na pojazd w tym segmencie, nowy Citroën Berlingo Multispace dostępny jest z inteligentnym i wygodnym wyposażeniem technologicznym, w tym klimatyzacją, czujnikami parkowania z tyłu, systemami ostrzegania o zapiętych pasach i ciśnieniu w oponach, ogranicznikiem prędkości oraz tempomatem, jak również automatycznymi reflektorami i wycieraczkami.
System audio Multispace’a wyposażono w odtwarzacz CD zgodny z MP3 oraz opcjonalny zmieniacz płyt CD. Sterowanie z kierownicy umożliwia łatwą obsługę, a także można zainstalować wejście audio, aby podłączyć przenośne urządzenia muzyczne, takie jak odtwarzacze MP3. Dostępny jest również zestaw głośnomówiący Bluetooth, umożliwiający bezpieczną komunikację bez użycia rąk w trakcie jazdy.
Ciekawą cechą jest tylna lampa bagażnika, która podwójnie pełni funkcję przenośnej latarki. Podczas montażu, akumulatory lampy bagażnika/latarki są ładowane. Dodatkowo, w bagażniku znajduje się gniazdo 12V, by zapewnić wygodny punkt dostępu do ładowania lub zasilania urządzeń.
Bezpieczeństwo i ochrona
Wysokie standardy bezpieczeństwa firmy sprawiają, że pojazdy Citroëna są jednymi z najbezpieczniejszych na drodze, z uznawaną technologią ochrony. Nowy Multispace nie jest wyjątkiem, otrzymując doskonałą ocenę w testach EuroNCAP, z 4-gwiazdkową ochroną dla dorosłych i dzieci oraz 2-gwiazdkową oceną ochrony pieszych.
Wzmocniona struktura nadwozia i kabiny, ze szczególnym uwzględnieniem tylnych i środkowych słupków, jest wystarczająco sztywna, aby chronić pasażerów, a jednocześnie elastyczna na niemal drobne uderzenia. Wewnątrz Citroën Berlingo Multispace zapewnia całkowitą ochronę. Przy dostępnych aż sześciu poduszkach powietrznych, pasażerowie w przednich siedzeniach chronieni są standardowymi poduszkami powietrznymi kierowcy i pasażera, a także dwoma poduszkami bocznymi oraz dwoma poduszkami kurtynowymi.
Wysoki poziom bezpieczeństwa i ochrony w pojeździe oznacza, że właściciele mogą korzystać z ocen ubezpieczeniowych tak niskich jak grupa 3E.
Wszystkie modele Citroëna Berlingo Multispace są wyposażone w układ ABS z elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD) oraz wsparcie w awaryjnym hamowaniu (EBA), pomagając kierowcom bezpiecznie zatrzymać pojazd w każdych warunkach. Aby zwiększyć siłę hamowania, Citroën Berlingo Multispace został wyposażony w hamulce tarczowe z wentylowanymi tarczami z przodu, co zapewnia pewną reakcję hamulca. W przypadku szybkiego hamowania lub mocnego hamowania, światła awaryjne włączają się automatycznie, ostrzegając pojazdy z tyłu.
Dodatkowo, dostępny jest elektroniczny program stabilizacji (ESP) z kontrolą trakcji oraz funkcją asystenta ruszania pod górę, co ułatwia i zwiększa bezpieczeństwo ruszania na stromym wzniesieniu, niezależnie od ładunku w samochodzie. System jest aktywowany, jeśli pojazd zatrzymał się na wzniesieniu 5% lub większym, i skierowany jest w górę na pierwszym biegu lub w dół na wstecznym. Po zwolnieniu hamulca nożnego, ESP automatycznie utrzymuje pojazd w pozycji przez 2 sekundy, dając kierowcy wystarczająco dużo czasu na ruszenie. System ESP zapewnia również lepszą stabilność w zakrętach i pomaga kierowcom w kontrolowaniu pojazdu w trudnych warunkach jazdy.
Reflektory Multispace’a wykrywają niskie poziomy oświetlenia i automatycznie włączają się, jeśli kierowca nie włączył świateł ręcznie, na przykład wjeżdżając do tunelu lub ruszając w nocy.
Po raz pierwszy w tym segmencie, Citroën Berlingo Multispace dostępny jest z systemem ostrzegania o niskim ciśnieniu w oponach. Jeśli wykryto niskie ciśnienie, system natychmiast informuje kierowcę za pomocą dźwiękowego ostrzeżenia oraz komunikatu na ekranie wielofunkcyjnym. W przypadku przebicia, również zapala się lampka „Stop”.
Dla zwiększonej ochrony przed kradzieżą, Citroën Berlingo Multispace można wyposażyć w alarm ultradźwiękowy.