Po raz pierwszy usłyszeliśmy nazwę Berlingo w 1996 roku, przy premierze pierwszego modelu Citroena.
24 lata później Berlingo wciąż spełnia potrzeby klientów, a Citroen zaprezentował odświeżoną wersję.
Premiera miała miejsce na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2015 roku, a Berlingo zaoferowało tę samą wszechstronność i praktyczność, z którymi się zaprzyjaźniliśmy. Przód samochodu został odmieniony dzięki nowemu zderzakowi i przeprojektowanym reflektorom z LED, a także nowej kratce wentylacyjnej. Użytkownicy zyskali dwa dodatkowe kolory do wyboru dla lakieru zewnętrznego: Szary Acier i Brązowy Moka.
Berlingo było dostępne w dwóch różnych wariantach. Wersja Multispace zaprojektowana dla rodzin oraz LCV przeznaczona do transportu ładunków.
Ta pierwsza była doskonałym rozwiązaniem dla większych rodzin i wygodnych podróży. Drzwi przesuwne ułatwiały dostęp, a duża klapa bagażnika ułatwiała załadunek dużych walizek. Dodatkowo użytkownicy mogli otworzyć tylko szklaną część klapy, aby sięgnąć po drobne przedmioty z bagażnika.
Wnętrze nie oferowało luksusu, co oczywiście nie było jego celem. Jednakże było bardzo przestronne i praktyczne. Podstawowa wersja wyposażenia oferowała elektryczne szyby, ABS i ESP.
Wersja LCV miała maksymalne obciążenie wynoszące 896 kg.
Bez względu na wariant, Berlingo dobrze trzymało się drogi dzięki wysokiemu środkowi ciężkości.
Jeśli więc szukasz rodzinnego samochodu budżetowego lub prostego i niedrogiego furgonu użytkowego, Berlingo powinno spełnić wszystkie oczekiwania.
Pionier segmentu pojazdów rekreacyjnych, Citroen Berlingo zawsze odpowiadał nowoczesnie i praktycznie na oczekiwania klientów, co potwierdza sprzedaż 2,9 miliona sztuk od 1996 roku. Pojazd o wyraźnej osobowości, Citroen Berlingo jest przestronny, wszechstronny i funkcjonalny: idealny partner w każdej sytuacji, z wersją Multispace dla rodzin i wersją LCV dla użytkowników biznesowych.
Jako punkt odniesienia w segmencie pojazdów rekreacyjnych, Citroen Berlingo był wielokrotnie odnawiany, a teraz aktualizuje swoje podejście, wprowadzając nową wizję funkcji i designu, wytrzymałości i komfortu, prostoty i technologii.
Został zaprezentowany na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2015 roku, Nowy Citroen Berlingo zachowuje swój modułowy design, przestronność, komfort i wyposażenie, jednocześnie stając się bardziej:
NOWOCZESNY: ekspresyjny design z bardziej zdecydowanym przodem, ale bez agresji, nowy zderzak z przestawionymi diodami LED oraz nowy grill. Zyskuje również dwa nowe kolory nadwozia podkreślające jego charakter: Szary Acier i Brązowy Moka;
RADOSNY: poziom komfortu godny eksperckiego doświadczenia Citroen, z wszystkimi funkcjami fundamentalnymi dla komfortu Berlingo: w wersji Multispace, Modutop®, zaawansowany komfort siedzeń i zawieszenia, niezależne tylne siedzenia oraz otwierane tylne okno; w wersji LCV, kabina Extenso® i trzy modułowe przednie fotele. Te mocne cechy znajdują miejsce w przeprojektowanym wnętrzu, z dwoma nowymi wzorami tapicerki, tkaniną QUAD i LIBERIA, personalizującymi atmosferę wnętrza Nowego Citroen Berlingo;
INGENIOUS: inteligentna technologia ułatwiająca użytkowanie, z nowym 7-calowym interfejsem dotykowym łączącym funkcje multimedialne i nawigacyjne, oraz funkcją Mirror Screen, dostępną od listopada 2015 roku, do duplikacji treści smartfona i stałego połączenia. Zawiera również aktywne hamowanie w mieście, kamerę cofania i czujniki parkowania z przodu, co zapewnia łatwiejszą i bardziej relaksującą jazdę. Innym aspektem inteligentnej technologii tego pojazdu są wydajne, nowej generacji silniki, z technologią BlueHDi i w zależności od silnika, skrzynią biegów z 6 biegami, co poprawia prowadzenie oraz zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin. Nowy Citroen Berlingo Multispace osiąga zużycie paliwa 4,1l/100 km i emisję CO2 109g przy silniku BlueHDi 100 S&S BVM, a wersja LCV pozwala uzyskać emisję CO2 już od 106g przy silniku BlueHDi 100 S&S ETG6.
Nowy Citroen Berlingo dostosowuje się do wszystkich potrzeb, aby zapewnić płynniejsze, inteligentniejsze i bardziej komfortowe codzienne doświadczenia w prowadzeniu.
NOWOCZESNY
Solidny i przyjazny, Nowy Citroen Berlingo podkreśla swój charakter ekspresyjnym, ale nieagresywnym designem zarówno wersji Multispace, jak i LCV. Całkowicie przeprojektowany, bardziej zdecydowany przód nadaje mu nowoczesny, dynamiczny wygląd, który doskonale odzwierciedla myślenie Citroena.
Zderzak, grill, listwa, diody LED i inne cechy zostały starannie zintegrowane, aby nadać przedniej części stonowany, nowoczesny wygląd. Ten charakter wzmacnia nowy zderzak o wyraźnych liniach i grill, którego dolny i szerszy układ strukturalnie podkreśla siłę Nowego Citroen Berlingo. W wersji MULTISPACE, diody LED umieszczono niżej, co sugeruje większą moc. Przerobione chevrony są teraz zintegrowane pomiędzy dwiema solidnymi strefami, z poziomą linią skierowaną w stronę reflektorów, jednym z kluczowych elementów designu tożsamości Citroena.
Zderzak Nowego Citroen Berlingo jest dostępny w czterech wariantach przednich, aby zaspokoić wszystkie potrzeby i pokazać skok jakościowy:
Wykończenie LIVE: jednolity przód dla wersji MULTISPACE i LCV zaprojektowany, aby przekazywać poczucie solidnej mocy i chronić potencjalne strefy kontaktu, z czarnym zderzakiem w kolorze nadwozia;
Wykończenie FEEL: przód z zderzakiem w kolorze nadwozia;
Wykończenie SHINE: przód z listwą w kolorze nadwozia. Nadwozie Nowego Citroen Berlingo wizualnie wydłuża się dzięki czarnym strukturalnym sekcjom, eksponującym sygnaturę świetlną utworzoną przez diody LED i lampy przeciwmgielne;
Wykończenie XTR: przód identyczny z wykończeniem SHINE, ale z czarną listwą onyx pod chevronami i osłoną z aluminium w kolorze szarym.
Nowy, bardziej nowoczesny Citroen Berlingo zyskuje również dwa nowe kolory nadwozia: Szary Acier i Brązowy Moka.
RADOSNY
Nowy Citroen Berlingo Multispace to pojazd o umiarkowanych wymiarach: długości 4,38m, wysokości 1,81m (bez lusterek) i rozstawie osi 2,73m. Dzięki rekordowej przestrzeni i wszechstronności, ustala standardy w segmencie pojazdów rekreacyjnych.
Przestronny: kabina zapewnia rekordową przestrzeń na kolana pasażerów z tyłu (24,5 cm) i pojemność bagażnika wynoszącą 675 litrów, a po usunięciu siedzeń w rzędzie 2 – aż do 3000 litrów.
Wszechstronny i funkcjonalny: Nowy Citroen Berlingo Multispace pozostaje tak przyjazny i funkcjonalny jak zawsze. Rozkład siedzeń jest modułowy, z trzema niezależnymi siedzeniami z tyłu. Kabina oferuje również przestronna przestrzeń do przechowywania, w szczególności przestronny i funkcjonalny sufit Modutop®, wewnętrzna półka oraz zdejmowana centralna konsola. Zapewniająca do 170 litrów przestrzeni do przechowywania w zależności od wersji, te użyteczne i pomysłowe funkcje cieszą się dużą popularnością od momentu wprowadzenia pojazdu na rynek.
Pojazd funkcjonalny zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, oferujący różnorodne korzystne kombinacje do wszystkich zastosowań: jedno lub dwa przesuwne drzwi boczne, tylna klapa z oknem otwieranym do łatwego i bezpośredniego dostępu do bagażnika i komory Modutop®, lub asymetryczne drzwi skrzydłowe do bagażnika, co ułatwia przewożenie długich przedmiotów.
Atmosfera wnętrza: komfortowy pojazd to przede wszystkim taki, którego wnętrze zaprojektowano w celu zapewnienia wygody wszystkim pasażerom. W tym zakresie Nowy Citroen Berlingo Multispace zyskuje dwie nowe opcje tapicerki:
Tkanina Délice Grey QUAD w wykończeniu FEEL, zastępująca tkaninę Blue QUAD. Nowy kolor podkreślony turkusowym przeszyciem, idealnie dopasowanym do listwy deski rozdzielczej;
nowa tkanina LIBERIA w wykończeniu XTR i SHINE, z ochrowym przeszyciem dla bardziej nowoczesnego, graficznego efektu.
Pozycja siedzenia zachowuje ergonomiczną konfigurację w tej nowej wersji, a wydajny i atrakcyjny kokpit sprawia, że jazda staje się przyjemnością. Dźwignia zmiany biegów umieszczona jest na desce rozdzielczej, siedzenie jest regulowane wysokościowo, a kierownica posiada regulację wysokości i odległości. Dzięki wysokości 1,80m, Nowy Citroen Berlingo Multispace ma dużą przeszkloną powierzchnię wynoszącą 4,6 m2, co zapewnia doskonałą widoczność (duża panoramiczna szyba, okna boczne oraz tylne światła boczne) oraz pozycję siedzenia typu salonowego.
Komfort jazdy: zarówno w wersjach Multispace, jak i LCV, zawieszenie typu McPherson zapewnia komfort jazdy niezależnie od stanu drogi. Zaprojektowany na wzór Citroena C4 Picasso, ten sprawdzony system zawieszenia zapewnia precyzyjne prowadzenie i znakomity komfort jazdy.
Pod względem akustyki wnętrza, na myśl przychodzą słowa „spokój” i „cisza”. Dzięki starannemu projektowi i precyzyjnemu montażowi elementów zewnętrznych, Nowy Berlingo jest w stanie zoptymalizować aerodynamikę i zminimalizować hałas, z silnikiem zamkniętym w akustycznym kokonie, ochroną przed odpryskami i materiałami dźwiękochłonnymi w kabinie.
Wysokotechnologiczna inteligencja dla bardziej relaksującej jazdy
Citroen Berlingo jest już wyposażony w szeroki zakres systemów wspomagających życie: tylne czujniki parkowania, ogranicznik prędkości i tempomat, automatyczne światła (włączone w pakiecie widoczności), asystent ruszania pod górę oraz Grip Control, zaawansowana funkcja przeciwpoślizgowa poprawiająca przyczepność przednich kół na wszystkich rodzajach terenu.
Nowy Citroen Berlingo zyska szereg nowych technologii:
Aktywny system hamowania w mieście (dostępny od listopada 2015): automatyczny system hamowania zaprojektowany w celu zapobiegania kolizjom przy niskich prędkościach. Krótkozasięgowy radar laserowy umieszczony na górze szyby przedniej wykrywa wszelkie przeszkody z przodu, takie jak poruszające się lub stojące pojazdy na tym samym pasie. Przy prędkościach do 30 km/h identyfikuje możliwe ryzyko i komunikuje się bezpośrednio z jednostką sterującą hamowaniem, aby uniknąć wypadku lub ograniczyć skutki poprzez zmniejszenie prędkości pojazdu. Kierowca nie musi dotykać pedału hamulca. Funkcja automatycznego hamowania może zatrzymać pojazd w razie potrzeby. W tym przypadku pojazd zatrzymuje się tymczasowo (na około 1,5 sekundy), aby umożliwić kierowcy przejęcie kontroli poprzez naciśnięcie hamulca. Jednak przed aktywacją funkcji automatycznego hamowania, jeśli system wykryje sytuację zagrożenia, wstępnie napełnia hydrauliczny system hamulcowy, aby natychmiast ustawić klocki hamulcowe (funkcja PREFILL, przezroczysta dla kierowcy).
Nowe czujniki parkowania z przodu dołączają do już dostępnych czujników parkowania z tyłu. Te uzupełniające technologie ułatwiają manewrowanie w każdej sytuacji.
Kamera cofania: Nowy Citroen Berlingo może być wyposażony w kamerę cofania, co ułatwia codzienne parkowanie. Gdy kierowca włącza bieg wsteczny, kamera przesyła obraz widoku z tyłu na nowy 7-calowy ekran dotykowy. Kierowca może następnie łatwo manewrować, korzystając z linii pomocniczych pokazujących koniec pojazdu i jego tor ruchu.
Wysokotechnologiczna inteligencja przyczyniająca się do łatwiejszego użytkowania
Nowy Citroen Berlingo zyskuje współczesny charakter dzięki najnowszym technologiom marki, takim jak nowy interfejs dotykowy 7-calowy, który nadaje desce rozdzielczej prostszy, bardziej przejrzysty wygląd. System ten, wyposażony w nową telematykę, obejmuje więcej funkcji niż poprzednia generacja:
nowa funkcja nawigacji na ekranie dotykowym, która umożliwia przeglądanie map w perspektywie; wyświetlanie ograniczeń prędkości, uwzględnianie warunków drogowych i wybór najbardziej oszczędnej trasy;
funkcja multimedialna (w tym radio, przesyłanie audio, podłączanie przenośnych urządzeń);
telefon (funkcja zestawu głośnomówiącego z użyciem połączenia Bluetooth, dostęp do kontaktów, zarządzanie podwójnym połączeniem);
ustawienia parametrów pojazdu.
Z technologią Mirror Screen, nowy interfejs dotykowy umożliwia użytkownikom bezpieczne korzystanie z aplikacji smartfona podczas jazdy, a także korzystanie z aplikacji firm trzecich, takich jak Coyote i radio internetowe, za pomocą połączenia przewodowego lub bezprzewodowego (dostępne od listopada 2015).
Nowy Citroen Berlingo umożliwia kierowcom korzystanie z funkcji rozpoznawania głosu w smartfonie, aby bezpiecznie wykonywać połączenia, wybierać i odtwarzać muzykę, czytać i pisać wiadomości tekstowe, wszystko bez odrywania wzroku od drogi. Funkcja ta jest aktywowana za pomocą przycisku sterowania głosem na pozycji kierowcy i wymaga kompatybilnego telefonu podłączonego do pojazdu za pomocą Bluetooth.
Wysokotechnologiczna inteligencja z silnikami oszczędzającymi paliwo i ekologicznymi
Wraz z pojawieniem się Nowego Citroen Berlingo, gama silników dostępnych od uruchomienia jest jeszcze bardziej poszerzana, w szczególności dzięki rodzinie silników BlueHDi. Wprowadzona przez Citroen pod koniec 2013 roku, ta nowa generacja silników znacznie zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx), jednocześnie redukując emisję CO2 nawet o 4%. Dzięki silnikom BlueHDi, marka może spełnić przyszłe normy Euro 6. Dla silnika BlueHDi 120 S&S Berlingo zyskuje po raz pierwszy 6-biegową skrzynię biegów, co zapewnia lepszą komfort jazdy na długich dystansach.
Dane dotyczące zużycia paliwa i emisji dla gamy silników Diesla, teraz dostępnych w Nowym Citroen Berlingo Multispace, przedstawiają się następująco:
BlueHDi 75 manual: 4,3l/100 km i 113g CO2
BlueHDi 100 manual: 4,3l/100 km i 113g CO2
BlueHDi 100 S&S manual: 4,1l/100 km i 109g CO2
BlueHDi 100 S&S ETG6: 4,2l/100 km i 109g CO2
BlueHDi 120 S&S 6-biegowa manualna: 4,3l/100 km i 113g CO2 (w zależności od kraju)
Te silniki to zmodernizowane wersje silników Euro 5 HDi z dwiema głównymi poprawkami: zoptymalizowaną efektywnością wewnętrzną oraz mniejszymi stratami mechanicznymi.
Spełniają normę Euro 6 z innowacyjnym systemem wydechowym składającym się z:
katalizatora utleniania umieszczonego na tylnej części silnika, aby eliminować węglowodory (HC) i tlenek węgla (CO) z procesu spalania;
modułu SCR (selektywnej redukcji katalitycznej), umieszczonego przed filtrem cząstek stałych. Dzięki wtryskowi Adblue® (mieszanki wody i mocznika), moduł przekształca do 90% tlenków azotu (NOx) w nieszkodliwą parę wodną (H2O) i azot (N2);
filtra cząstek stałych dodatków, wprowadzonego jako światowa nowość w 2000 roku przez grupę PSA PEUGEOT Citroen, zaprojektowanego w celu eliminacji do 99,9% cząstek, na podstawie liczby.
Innowacyjny i unikalny charakter tej linii wydechowej polega na jej specyficznym układzie: moduł SCR umieszczony przed filtrem cząstek stałych dodatków to jedyny system obróbczy, który jest w stanie zmniejszyć emisję NOx o do 90% oraz redukować emisję CO2 nawet o 4%.
Adblue® przechowywany jest w zbiorniku o pojemności 17l z tyłu pojazdu. Ta ilość wystarcza na 20 000 km. Napełnianie zbiornika jest łatwe dzięki klapce paliwa dostępnej na zewnątrz pojazdu, obok wlewu paliwa.
WERSJA LCV NOWEGO CITROEN BERLINGO
Citroen ma także rozwiązanie dla użytkowników biznesowych, w postaci wersji LCV Nowego Citroen Berlingo: pełna gama nadwozi, silników i wyposażenia dla różnych zastosowań.
Nadal dostępny w dwóch różnych długościach, L1 (objętość do 3,7 m3) i L2 (objętość do 4,1 m3), Nowy Citroen Berlingo ma maksymalną przestrzeń ładunkową, wystarczającą na dwa europalety. Inteligentnie zaprojektowany dostęp do pojazdu sprawia, że załadunek jest zarówno bezpieczny, jak i łatwy, dzięki szerokim przesuwanym drzwiom bocznym i asymetrycznym tylnym drzwiom otwierającym się do 180°.
Aby zwiększyć wszechstronność i zaspokoić pełną gamę wymagań, użytkownicy biznesowi mogą skorzystać z modularnej kabiny Extenso® i jej wielu zalet:
miejsce dla trzech osób z przodu z centralnym siedzeniem, które szybko i łatwo dostosowuje się do potrzeb użytkownika.
Siedzenie boczne pasażera można złożyć, tworząc płaską podłogę do przewozu ładunków o długości do 3m w L1 i 3,25m w L2. Stosunek długości ładunku wewnętrznego do długości pojazdu zewnętrznego (4,38m w L1 i 4,63m w L2) jest wyjątkowy w tym segmencie. Ta konfiguracja zwiększa efektywną objętość o 400 litrów, co zwiększa pojemność ładunkową do 3,7 m3 w L1 i 4,1 m3 w L2.
Siedzenie boczne pasażera można również podnieść i umieścić oparcie, podobnie jak w kinowym fotelu, aby umieścić wysokie ładunki bezpośrednio w kabinie.
Oparcie centralnego siedzenia można złożyć, tworząc biurko do pracy w drodze.
Dodatkowa komora o pojemności 7,5 litra znajduje się pod centralnym siedziskiem i może być zamknięta na klucz.
Wersja LCV Nowego Citroen Berlingo oferuje wszystkie nowoczesne i efektywne technologie dostępne w wersji MULTISPACE. Dane dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 przedstawiają się następująco:
BlueHDi 75 bhp manual, od 110g/km CO2
BlueHDi 100 bhp manual, od 110g/km CO2
BlueHDi 100 bhp S&S manual, od 108g/km CO2
BlueHDi 100 bhp S&S ETG6, 6-biegowa skrzynia bezsprzęgłowa, od 106g/km CO2
BlueHDi 120 bhp S&S 6-biegowa manualna, od 112g/km CO2
Wersja LCV NOWEGO Citroen Berlingo jest nadal dostępna z następującymi silnikami Euro 5: jednostka benzynowa VTi 95 manual oraz HDi 75 manual, e-HDi 75 manual, HDi 90 manual, e-HDi 90 ETG6 i HDi 115 manual dla gamy silników diesla.