Citroen C-Zero

Citroën wprowadził model C-Zero w 2010 roku w ramach umowy z Mitsubishi na rozwój pojazdów elektrycznych. Mimo że nie odniósł on sukcesu, otworzył francuskiemu producentowi drzwi do segmentu EV.

Citroën potrzebował siedemnastu lat, aby zaprezentować drugi samochód elektryczny po modelu AX Electrique z 1993 roku. Tym razem chodziło nie tylko o przetestowanie rynku, ale również o zarobienie na tym. Niestety dla francuskiego producenta, cena samochodu była wysoka, a Citroën nie mógł znaleźć zbyt wielu klientów gotowych zapłacić kwotę porównywalną do Cadillaca CTS lub BMW serii 3. Co więcej, infrastruktura ładowania była w tamtych czasach niedostatecznie rozwinięta, a pełne naładowanie baterii z standardowego europejskiego gniazdka zajmowało prawie 11 godzin. C-Zero dzieliło platformę z Mitsubishi i-MiEV oraz Peugeot i-On.

Pojazd w kształcie jajka miał z przodu charakterystyczne, organicznie kształtowane światła. Ponieważ nie potrzebował szerokiego wlotu powietrza, umieszczono jedynie mały grill na dolnym zderzaku, który chłodził elektronikę oraz pakiet baterii, a po bokach znajdowały się okrągłe lampy przeciwmgielne. Nad grillem, producent znalazł miejsce na tablicę rejestracyjną na czarnej poziomej listwie. Między światłami, na zakrzywionej panelu, umieszczono podwójny emblemat w kształcie chevronu.

Kiedy Mitsubishi tworzyło i-MiEV, opierało go na modelu i-key-car, który był dostępny tylko w Japonii. W rezultacie musiał być dostosowany do tego segmentu, co oznaczało, że jego ogólne wymiary były małe, ale z wysokim wnętrzem, aby pomieścić cztery dorosłe osoby. Duży obszar okien zaczynał się od małego trójkąta przed drzwiami. Citroën przyjął ten sam kształt i kierował się tymi samymi zasadami, oferując model z kolorowymi klamkami i lusterkami. Z tyłu, prawie pionowa klapa bagażnika była lekko zaokrąglona i flankowana przez pionowe światła tylne zamontowane wysoko na słupkach C.

W środku, C-Zero miało wysoko umieszczone siedzenia, aby wszyscy pasażerowie mieli wystarczająco miejsca na nogi i głowę. Za tylną kanapą producent pozostawił miejsce na malutki bagażnik, który ledwie mieścił kilka plecaków i teczkę. Przed kierowcą znajdował się mały zestaw wskaźników, gdzie prędkościomierz zajmował centralne miejsce, otoczony wskaźnikiem zużycia energii. Ponadto, producent umieścił dwa dodatkowe wyświetlacze do monitorowania poziomu naładowania baterii i zasięgu. Między przednimi siedzeniami Citroën zainstalował dźwignię zmiany biegów na konsoli centralnej.

Dzięki silnikowi umieszczonemu z tyłu i akumulatorom we wnętrzu podłogi, C-Zero był znakomitym pojazdem do miejskich dojazdów. Jego zasięg wynosił blisko 130 km w idealnych warunkach. Mimo to, było to niewystarczające dla większości klientów, którzy mieli problemy ze znalezieniem stacji ładowania.

Zero zużycia paliwa, zero emisji CO2 i zero hałasu: Citroën poszerza swoją ofertę samochodów kompaktowych, wprowadzając C-Zero – w 100% elektryczne rozwiązanie. Nowy samochód miejski został zaprojektowany, aby ułatwić mobilność w miastach, z kompaktowymi wymiarami, szybkim ładowaniem i wystarczającym zasięgiem na codzienne podróże. A wszystko to w ciszy, która sprawia, że pasażerowie zapominają o miejskim hałasie. Citroën C-Zero to prawdziwy koncentrat technologii i kreatywności, który już dziś odpowiada na wyzwania przyszłości!

Citroën, który już wyprodukował ponad 5500 elektrycznych pojazdów, ma doświadczenie niezbędne do bycia liderem w segmencie rynku, który w najbliższych latach ma szansę na znaczny wzrost.

Citroën C-Zero, opracowany we współpracy z Mitsubishi Motors Corporation, ma zadebiutować w czwartym kwartale 2010 roku i jest drugim elektrycznym pojazdem marki obok Berlingo First Electric, stworzonego we współpracy z Venturi. W Francji oba modele kwalifikują się do rządowej premii w wysokości 5000 euro.

OFERTA ZGODNA Z POLITYKĄ CITROËN

Citroën, będący wiodącym producentem samochodów ekologicznych, od dawna zobowiązuje się do redukcji zużycia paliwa i emisji gazów cieplarnianych, dodając model C-Zero do oferty, która już teraz obejmuje wiele produktów przyjaznych dla środowiska.

Aktualne osiągnięcia Citroëna:

Modele C3 i DS3 emitujące 99 g/km CO2 będą dostępne od momentu wprowadzenia na rynek
Ponad 30% sprzedawanych pojazdów Citroëna emituje mniej niż 120 g/km CO2

Nadchodzące technologie:

Szerokie zastosowanie drugiej generacji systemu Stop & Start w 2010 roku
Wprowadzenie pełnego hybrydy, modelu DS5, w 2011 roku
100% ELEKTRYCZNY POJAZD

Citroën C-Zero to pojazd w pełni elektryczny, napędzany silnikiem synchronicznym z magnesem trwałym, dostarczającym moc 47 kW lub 64 KM EEC w zakresie od 3000 do 6000 obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy wynosi 180 Nm i jest dostępny od 2000 obrotów. Moc jest przekazywana na tylną oś za pomocą jednobiegowej przekładni redukcyjnej.

Silnik jest zasilany nowoczesnym systemem akumulatorów litowo-jonowych o napięciu 330 V, składającym się z 88 ogniw 50-Ah (dla energii onboard o pojemności 16 kWh), zamontowanych w centralnej części pojazdu.

Technologia litowo-jonowa pozwala na obniżenie wagi akumulatora w porównaniu do technologii konwencjonalnej, oferując jednocześnie porównywalną wydajność. Jest również odporna na częściowe ładowania, które nie mają wpływu na trwałość akumulatora.

ŁATWE ŁADOWANIE, ŁATWE UŻYTKOWANIE

Ładowanie akumulatorów Citroën C-Zero jest dziecinnie proste. Właściciele po prostu podłączają przewód zasilający do gniazdka 220 V. Pełne ładowanie trwa sześć godzin, natomiast naładowanie do 80% zajmuje zaledwie 30 minut przy użyciu zewnętrznej stacji z prądem jednofazowym 125 A przy 400 V, co daje moc do 50 kWh.

Korzystanie z samochodu jest równie proste. Kiedy kierowca przekręca kluczyk zapłonu, sygnał dźwiękowy potwierdza, że samochód działa. Citroën C-Zero prowadzi się jak zwykły samochód z automatyczną skrzynią biegów.

Tradycyjny wskaźnik paliwa został zastąpiony wskaźnikiem naładowania akumulatora.

WYDAJNOŚĆ I FUNKCJE DOSTOSOWANE DO WSPÓŁCZESNYCH POTRZEB

Zgodnie z dzisiejszymi trendami, w tygodniu jazdy charakterystyczne są krótkie podróże, które średnio wynoszą mniej niż 40 km, a 70% wszystkich przejazdów to dystanse poniżej 30 km.

Citroën C-Zero jest doskonale dostosowany do potrzeb różnych firm – w tym instytucji rządowych, lokalnych oraz flot samochodowych – oraz do potrzeb prywatnych klientów poszukujących pojazdu o wyjątkowo niskich kosztach eksploatacji. Z czterema prawdziwymi miejscami siedzącymi (dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2,55 m) i bagażniku o pojemności 166 litrów, Citroën C-Zero jest imponująco cichy w trakcie jazdy i oferuje mnóstwo wyposażenia komfortowego i bezpieczeństwa. W standardzie znajdują się m.in. wspomaganie kierownicy, ABS, TCS, ESP, elektryczne szyby, sześć poduszek powietrznych, klimatyzacja oraz autonomiczny system telematyki dla systemu wezwania pomocy.

POJAZD MIEJSKI, KTÓRY ŚWIETNIE RADZI SOBIE NA OTWARTEJ DRODZE

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.