Druga generacja Citroena C3 została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku. Została zbudowana na tej samej platformie PF1, z której francuska grupa korzysta od 1998 roku.
Nowa generacja Citroena C3 zyskała nowy design i nowe funkcje, prezentując się jak zupełnie nowy samochód. Jednak rzeczywistość była taka, że to była nowa forma na starej platformie, z silnikami z poprzedniej generacji C3.
Z zewnątrz, zaokrąglony wygląd samochodu przyciągał wzrok większości potencjalnych klientów. Jego reflektory inspirowane były boomerangiem, a kratka wlotu powietrza została całkowicie przeniesiona do zderzaka. Opcjonalnie, samochód mógł być wyposażony w przednią szybę „Zenith”, która była przedłużona na dachu. Z tyłu, światła tylne miały ten sam styl boomeranga, ale odwrócony. Aby chronić je przed drobnymi uderzeniami na parkingach, zamontowano je wyżej.
Wnętrze kontynuowało motyw płynnych linii z zewnątrz. Dostępne były różne wykończenia w chromie i czerni oraz różne style tapicerki, w tym skórzana. W zestawie wskaźników znajdowały się dwa wskaźniki oraz wyświetlacz LCD pomiędzy nimi. Citroen zrezygnował z wskaźnika temperatury płynu chłodzącego, zastępując go małą lampką, która świeciła na niebiesko, gdy silnik był zimny, a na czerwono, gdy był zbyt gorący.
W komorze silnikowej, model C3 z 2009 roku był wyposażony w tę samą rodzinę silników „Prince”, opracowaną we współpracy z BMW i przemianowaną na silniki PSA TU. C3 był dostępny z wyborem skrzyń biegów manualnych i automatycznych.
Citroën wprowadza nowego Citroëna C3 – inteligentnego, wyrafinowanego, niskoemisyjnego i wyjątkowego miejskiego hatchbacka z pięcioma drzwiami, zaprojektowanego dla nowoczesnej rodziny. Charakteryzujący się współczesnym i dynamicznym stylem, smukłym profilem, doskonałą jakością wykończenia oraz ogromnym panoramicznym szyberdachem 'Zenith’, to samochód, który wyznacza nową jakość w segmencie B – i jest śmiałą reinterpretacją swojego popularnego poprzednika, który sprzedał się w ponad 2 milionach egzemplarzy na całym świecie.
Skupiając się na czterech głównych obszarach – stylu, jakości, przestrzeni i efektywnej wydajności – zespół projektowy Citroëna stworzył jeden z najbardziej atrakcyjnych i satysfakcjonujących modeli w swojej klasie.
Dodatkowo, dzięki unikalnemu panoramicznemu szyberdachowi Zenith, nowy Citroën C3 oferuje coś ekstra – całkowicie nową motoryzacyjną sensację. To jeden z wyróżniających się elementów designu nowego auta, a ogromna i falująca powierzchnia szklana to kwintesencja 'Créative Technologie’ Citroëna, osiągnięcie inżynierskie w dziedzinie motoryzacji i niepowtarzalna oferta na rynku małych samochodów.
Nowy C3, nie tylko jako jeden z najbardziej kompaktowych modeli w segmencie B (o 5 cm krótszy od Corsy i o 9 cm krótszy od 207 i Clio), oferuje również jedno z najbardziej przestronnych wnętrz oraz liderującą w klasie pojemność bagażnika wynoszącą 300 litrów. Inteligentna architektura nowego Citroëna C3 optymalizuje przestrzeń wewnętrzną i zapewnia dużą ilość miejsca dla wszystkich pasażerów – zapewniając wyjątkowy komfort zarówno kierowcy, jak i pasażerów.
Na drodze nowy Citroën C3 łączy wyrafinowane osiągi z płynnością jazdy i zwinnością. Skupienie projektantów na kontroli wagi i optymalizacji aerodynamiki sprawia, że nowy C3 jest jednym z najefektywniejszych modeli Citroëna pod względem emisji CO2. Edycja specjalna Airdream+ z emisją tylko 99g/km CO2 będzie dostępna do zamówienia od dnia premiery.
Aby promować oszczędną i ekologiczną jazdę, większość wersji wyposażona jest w wskaźnik efektywności zmiany biegów (GEI), który informuje kierowcę o optymalnym momencie na zmianę biegu – co pomagają minimalizować zużycie paliwa.
Zaprojektowany z wykorzystaniem najnowszej technologii, aby sprostać wymaganiom XXI wieku, nowy Citroën C3 dostępny jest z wbudowanym systemem nawigacji satelitarnej MyWay w kolorze i z dużym wyświetlaczem, a także z łącznością Bluetooth® i USB dla przenośnych odtwarzaczy multimedialnych. Nowy C3 korzysta również z systemu audio z sześcioma głośnikami, z możliwością dodania nowego ośmiogłośnikowego systemu Hi-Fi, oferującego jakość dźwięku podobną do koncertu.
Oferta silników zaspokaja każde potrzeby. Nowy Citroën C3 oferuje wybór czterech silników benzynowych – dwa z nich były współtworzone z BMW – oraz trzy wysoko oceniane silniki diesla HDi Citroëna. Z efektywnością paliwową do 48,7mpg w modelach benzynowych i do 74,3mpg w wersjach diesla, nowy Citroën C3 łączy styl i oszczędność paliwa.
Jak w przypadku każdego nowego modelu Citroëna, bezpieczeństwo jest zapewnione. Nowy C3 wyposażony jest w szereg aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa, w tym wzmocnioną konstrukcję nadwozia oraz system ABS z EBD i EBA w standardzie, a także możliwość zamówienia tempomatu z ogranicznikiem prędkości i do sześciu poduszek powietrznych. ESP jest również dostępne w niektórych modelach.
Nowy Citroën C3 będzie oferowany w trzech podstawowych wersjach wyposażenia Citroëna – VT, VTR+ i Exclusive – obok specjalnej edycji Airdream+ 1.6HDi 90hp, która emituje tylko 99g/km CO2.
Data rozpoczęcia sprzedaży w Wielkiej Brytanii to 15 stycznia 2010 roku, a ceny (w tym VAT 17,5%) zaczynają się od 10,790 funtów za podstawową wersję 1.1i 8V 61hp VT, do 16,140 funtów za szczytową wersję 1.6HDi 110hp z manualną skrzynią biegów. W serii modeli, oferując doskonałą równowagę wartości i wyposażenia, modele VTR+ zaczynają się od 12,690 funtów za wersje benzynowe i 13,790 funtów za odpowiednik napędzany HDi.
Gary Savage, dyrektor zarządzający Citroën UK, powiedział: „Stylowy, dojrzały, a jednocześnie zabawny Citroën C3 jest niemożliwy do pomylenia z innym samochodem. Zachowując żywiołowy urok i przyjazną osobowość swojego poprzednika, nowy C3 stanowi śmiałe, nowoczesne, dynamicznie satysfakcjonujące i świeże podejście do kompaktowego samochodu rodzinnego, oferując unikalną ofertę z tym sensacyjnym panoramicznym szyberdachem Zenith.
W tych ekscytujących czasach dla Citroëna, nowe modele, takie jak C3, jasno pokazują pewność marki. Ten nowy samochód ilustruje naszą determinację, by przewyższać oczekiwania, eliminować konwenanse i zapewniać praktyczne korzyści dzięki wykorzystaniu Créative Technologie.”
RYNEK
Nowy Citroën C3 znajduje się w popularnym i rozwijającym się segmencie B, gdzie jego poprzednik sprzedał się w ponad 2 milionach egzemplarzy na całym świecie. Będzie atrakcyjny dla kierowców poszukujących przyjemnych i satysfakcjonujących doświadczeń związanych z posiadaniem auta. Nowy C3 spełnia zapotrzebowanie na praktyczny i oszczędny samochód, który jednocześnie oferuje styl, wyróżnienie, trwałość i bezpieczeństwo.
Oferując przestronność, funkcjonalność i wyrafinowane wnętrze – plus unikalny panoramiczny szyberdach Zenith – nowy Citroën C3 ma wyrazistą osobowość, która skutecznie wyróżni go na tle konkurencji. Nowy C3 będzie atrakcyjny dla szerokiego kręgu klientów, którzy pragną, aby ich pojazd był indywidualny, a nie tylko kolejną twarzą w tłumie.
Samochód dla wszystkich pokoleń, nowy Citroën C3 będzie pożądany przez młode rodziny i singli szukających samochodu z poczuciem zabawy, przyjemności z jazdy i wyraźną osobowością, ale także praktycznego w użyciu i oszczędnego. Będzie również atrakcyjny dla starszych kierowców szukających komfortowego i przestronnego kompaktowego auta z wysokim poziomem wyposażenia.
Podczas gdy większość modeli na rynku małych samochodów koncentruje się na stylu (ze sportowymi, dynamicznymi cechami) lub praktyczności (z akcentem na wartość), nowy Citroën C3 osiąga doskonałą równowagę między tymi dwoma.
STYL – EKSTERIOR
Nowy Citroën C3 reprezentuje wyższy poziom komfortu i prestiżu w segmencie B. Zachowując niektóre znane linie swojego poprzednika, nowy C3 jest bardziej napięty i smukły, czerpiąc inspirację z modeli premium w segmencie B oraz z wyższej kategorii. Rezultatem jest stylowy i nowoczesny design, który kładzie nacisk na jakość, wyrafinowanie i zabawę.
Projekt nadwozia jest znacznie bardziej dynamiczny, z gładkimi liniami płynącymi po chromowanych powierzchniach. Istnieją nawet chromowane detale na górze panoramicznego szyberdachu Zenith, gdzie łączy się on z dachem. Nowy wygląd wspiera ogromny, otwarty grill, wyraziste reflektory w kształcie boomeranga oraz wyraźnie zarysowane nadkola, które nadają nowemu Citroënowi C3 charakterystyczną, niskoprofilową sylwetkę.
Dostosowując się do szerokiego zakresu preferencji klientów, nabywcy mogą spersonalizować nowego Citroëna C3, wybierając spośród dziesięciu eleganckich kolorów nadwozia. Istnieje także wybór stylowych felg aluminiowych, z 15-calowymi felgami dostępnymi w modelach VTR+ oraz 16- lub 17-calowymi w wersjach Exclusive.
STYL – WNĘTRZE
Wewnątrz kabiny, projektanci Citroëna skupili się na jakości i komforcie, oferując stylowe i wyrafinowane wnętrze z chromowanymi i błyszczącymi czarnymi elementami, a także wyborem czterech stylów tapicerki – w tym opcją skórzanych siedzeń.
Płynne linie zewnętrzne znajdują odzwierciedlenie w gładkim, poziomym designie deski rozdzielczej, która łączy elegancję z nowoczesnością i jest wykończona w szczotkowanej stali lub chromie, biegnąc przez całą szerokość samochodu.
Nowy Citroën C3 zaprojektowany jest z myślą o przyjemnej jeździe. Z komfortowych, profilowanych siedzeń kierowca patrzy przez rzeźbione koło kierownicy na nową, elegancką tablicę rozdzielczą, na której znajdują się dwa analoge wskaźniki oraz wyświetlacz LED – z unoszącym się daszkiem nad nimi, chroniącym przed odblaskiem.
PANORAMICZNY SZYBERDACH ZENITH
Modele VTR+ i Exclusive, a także specjalna edycja Airdream+, wyposażone są w innowacyjny panoramiczny szyberdach Zenith, który dominuje nad wyglądem samochodu z każdego przedniego kąta. Unikalny na rynku, ten ogromny ekran otwiera nowe perspektywy i wrażenia dla wszystkich pasażerów.
Sięgając 1,35 m od maski do dachu, panoramiczny szyberdach Zenith jest o 36% większy niż standardowy szyberdach w przeciętnym 5-drzwiowym małym samochodzie, a kąt od linii wzroku kierowcy do górnej krawędzi szyberdachu wynosi imponujące 108° zamiast średnich 28° dla tego segmentu.
W połączeniu z cienkimi słupkami A, zakrzywiona powierzchnia szklana oferuje niezwykłą widoczność – z oczywistymi korzyściami dla bezpieczeństwa – i daje pasażerom prawdziwie panoramiczny widok na świat. Postępowe przyciemnienie na górnych 25 cm szyberdachu zapewnia optymalną ochronę przed słońcem. Zasłona przeciwsłoneczna, z dwoma osłonami przeciwsłonecznymi, może być łatwo przesuwana do przodu w warunkach silnego słońca.
JAKOŚĆ
Z przełomowym poziomem jakości, nowy Citroën C3 był porównywany przez swoich projektantów z modelami z wyższego segmentu. Ogromny skok w refinacji wynika z szczególnej uwagi zwróconej na jakość wykończenia i używanych materiałów – takich jak 'miękka’ górna deska rozdzielcza. W całym wnętrzu nowy Citroën C3 inspirowany jest rozwiązaniami z wyższej klasy pojazdów, oferując najwyższe poziomy komfortu i prestiżu.
Aby utrzymać spokojną i cichą atmosferę w kabinie, poziom wyciszenia należy do najlepszych w segmencie. Wibracje mechaniczne, jak również hałas z drogi, zostały zminimalizowane, a komora silnika zawiera trzy razy więcej materiału tłumiącego dźwięk (155 dm²) w porównaniu do poprzedniego modelu C3 (48dm²).
Pasażerowie nowego Citroëna C3 mogą cieszyć się światłem zarówno w dzień, jak i w nocy. Dostępne jest podświetlenie wnętrza, które tworzy przyjemną i zapraszającą atmosferę nocnej jazdy w kabinie. Regulowane automatycznie przez zintegrowany reostat, źródła światła znajdują się w centralnej konsoli i przednich podnóżkach.
Zintegrowany odświeżacz powietrza pomaga utrzymać świeży i przyjemny zapach w kabinie oraz jest luksusowym akcentem zwiększającym wrażenie dobrostanu na pokładzie. Dzięki szerokiemu wyborowi perfum, system może ciągle wydobywać delikatny zapach do kabiny pasażerskiej przez wentylację.
PRZESTRZEŃ
Nowy Citroën C3 jest jednym z najbardziej kompaktowych modeli w swoim segmencie o długości zaledwie 3,94 m, szerokości 1,73 m i wysokości 1,52 m, jednocześnie oferując jedno z najbardziej przestronnych wnętrz w swojej klasie, zarówno pod względem przestrzeni dla pasażerów, jak i pojemności ładunkowej.
Inteligentny design architektury wewnętrznej samochodu wykorzystuje kreatywność Citroëna do wygenerowania maksymalnej ilości użytecznego miejsca. Na przykład, wklęsła dolna deska rozdzielcza zwalnia miejsce na nogi dla pasażera z przodu, co pozwala mu usiąść dalej do przodu, tworząc więcej miejsca dla pasażerów z tyłu. Cienka konstrukcja tylnych oparć foteli tworzy dodatkowe 3 cm przestrzeni na nogi z tyłu, a lekko podniesiona pozycja siedzenia zapewnia miejsce pod fotelami dla nóg pasażerów z tyłu.
Bagażnik o pojemności 300 litrów, z optymalnym designem, jest największy w segmencie i oferuje łatwe załadunek – dzięki obniżonemu prógowi bagażnika (zaledwie 22,7 cm od podłogi bagażnika do górnej krawędzi), oraz zwiększonej szerokości otworu bagażnika (104 cm). Aby zapewnić bezpieczne przechowywanie, bagażnik ma również cztery pierścienie mocujące i można go wyposażyć w demontowalną siatkę ładunkową. Aby zwiększyć przestrzeń ładunkową z tyłu, tylne siedzenia o rozkładzie 60:40 można złożyć jedną ręką w prosty sposób, korzystając z dźwigni dostępnych zarówno z bagażnika, jak i z tylnych siedzeń. Po złożeniu tylnych siedzeń możliwe jest załadunek pudełek o wymiarach do 1029 x 1189 x 689 mm.
Nowy C3 zapewnia wygodne schowki w całej kabinie, wyposażony jest w kieszenie w przednich i tylnych drzwiach, przegródki w centralnym panelu i centralnym podłokietniku, a także w praktyczną, przesuwaną szufladę pod siedzeniem pasażera z przodu.
EFEKTYWNE OSIĄGI
Jednym z kluczowych celów Citroëna przy opracowywaniu nowego Citroëna C3 było maksymalne zwiększenie efektywności. Projektanci skupili się na minimalizowaniu całkowitej wagi samochodu i optymalizacji aerodynamiki – nowy Citroën C3 charakteryzuje się współczynnikiem oporu powietrza Cd równym 0,30 – co pomaga osiągnąć doskonałą efektywność paliwową i niskie emisje CO2.
Dzięki zwrotnej sylwetce i zoptymalizowanemu profilowi aerodynamicznemu, nowy Citroën C3 jest łatwy do manewrowania i reaguje na polecenia. Wykorzystując obszerne doświadczenie Citroëna w łączeniu gładkich manier jazdy z precyzyjnym prowadzeniem, MacPherson-owy układ przedniego zawieszenia, nowa oś tylna z elastycznym belką poprzeczną oraz zmienne elektryczne wspomaganie kierownicy, wszystkie te elementy łączą się, aby osiągnąć najlepszą równowagę między komfortem jazdy a przyczepnością do drogi. Wyrafinowane podzespoły korzystają z różnych ustawień zawieszenia, dostosowanych do mocy i momentu obrotowego każdego silnika. Lekka kierownica przy niskich prędkościach oraz promień skrętu wynoszący 10,2 m sprawiają, że nowy Citroën C3 jest idealnym pojazdem do jazdy po mieście.
Korzystając z rodziny efektywnych jednostek napędowych Citroëna, nowy C3 będzie oferowany z szerokim wyborem czterech silników benzynowych i trzech silników HDi, z edycją specjalną Airdream+ 1.6HDi 90hp, która od dnia premiery emituje tylko 99g/km CO2 – pierwszym produkcyjnym Citroënie, który emituje mniej niż 100g/km.
Trzy wysoko oceniane silniki diesla HDi – 1.4HDi 8V 70hp, 1.6HDi 16V 90hp i 1.6HDi 16V 110hp – emitują 115g/km CO2 lub mniej. Silniki Euro V 1.6HDi 16V 110hp oraz 1.6HDi 16V 90hp (ten drugi w wersji Airdream+) wyposażone są w ceniony system DPFS (Diesel Particulate Filter System).
Cztery silniki benzynowe – 1.1i 8V 61hp, 1.4i 8V 75hp, 1.4 16V VTi 95hp oraz 1.6 16V VTi 120hp – emitują między 134g/km a 158g/km CO2. Silniki VTi 95hp i VTi 120hp pochodzą z rodziny silników Citroëna, które są wyrafinowane i oszczędne, współtworzone z BMW.
Dla kierowców dbających o koszty paliwa, nowy Citroën C3 zapewnia doskonałą efektywność paliwową, osiągając do 48,7 mpg w modelach benzynowych i 74,3 mpg w wersjach z silnikiem diesla.
Wszystkie silniki są połączone z 5-biegową manualną skrzynią biegów, z wyjątkiem 1.6HDi 16V 110hp, który ma 6-biegową manualną skrzynię. Silnik 1.6 VTi 120hp oferowany jest z wyborem 5-biegowej manualnej lub 4-biegowej automatycznej skrzyni biegów.
Od 2011 roku nowy Citroën C3 będzie dostępny z jeszcze bardziej efektywnymi napędami – a także drugą generacją systemu Stop & Start Citroëna. Dwie wersje diesla emitować będą CO2 odpowiednio 90g/km i 95g/km, podczas gdy modele wyposażone w nową generację 3-cylindrowych silników benzynowych będą emitować mniej niż 100g/km.
TECHNOLOGIA
Nowy Citroën C3 może być wyposażony w szereg wygodnych systemów wspomagających kierowcę, w tym tempomat z ogranicznikiem prędkości, nowy wskaźnik efektywności zmiany biegów (GEI), który pomaga kierowcom maksymalizować efektywność paliwową, a także czujniki parkowania z tyłu. Nowy C3 jest także dostępny z zintegrowanym systemem nawigacji satelitarnej i multimedialnej MyWay Citroëna, który obejmuje europejskie mapy, szeroki ekran kolorowy, informacje o ruchu drogowym na żywo i Bluetooth®.
Dla bogatego doświadczenia audio, nowy Citroën C3 może być wyposażony w nowy system nagłośnienia Hi-Fi, który posiada dodatkowy głośnik umieszczony w centralnej części deski rozdzielczej oraz wzmacniany subwoofer w bagażniku.
Zaprojektowany dla tych, którzy lubią podróżować z własną biblioteką muzyki, nowy C3 zawsze jest dobrze połączony dzięki standardowemu gniazdu pomocniczemu w całym zakresie – co oznacza, że przenośne odtwarzacze muzyczne mogą być zawsze podłączone do systemu audio samochodu. Klienci mogą również zamówić skrzynkę USB, która posiada zintegrowane gniazdo w centralnej konsoli. Umożliwia to użytkownikom podłączenie, odtwarzanie i kontrolowanie przenośnych urządzeń multimedialnych przez system audio samochodu, z tytułem utworu i informacjami wyświetlanymi na wyświetlaczu audio.
Opcjonalny zestaw głośnomówiący Bluetooth® pozwala kierowcom na bezpieczny kontakt w ruchu i wygodne strumieniowanie muzyki przechowywanej na telefonach komórkowych bez potrzeby używania kabli połączeniowych przez system audio.
Jako doskonały przykład technologii spotykającej się ze stylowym designem, modele Exclusive wyposażone w opcjonalny Pakiet Widoczności (automatyczne światła, automatyczne wycieraczki i elektrochromatyczne lusterko wsteczne), zyskują również rząd trzech białych świateł LED, które oświetlają górną deskę rozdzielczą i centralną konsolę.
BEZPIECZEŃSTWO
Z wysokim poziomem zarówno aktywnego, jak i pasywnego bezpieczeństwa, w tym wzmocnioną strukturą kabiny, nowy Citroën C3 stanowi niezawodne i bezpieczne środowisko zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.
Aby zapewnić pewną siłę hamowania, wszystkie modele wyposażone są w standardzie w wentylowane tarcze hamulcowe z przodu oraz ABS z EBD (elektroniczna dystrybucja siły hamowania) i EBA (asystent hamowania awaryjnego). Aby zapewnić jeszcze większą pewność prowadzenia w warunkach niskiej przyczepności, dostępne jest także ESP.
Od poziomu wyposażenia VTR+ wszystkie modele są standardowo wyposażone w sześć poduszek powietrznych (kierowca, pasażer z przodu, boczne z przodu oraz kurtyny), a w celu bezpiecznego montażu fotelików dziecięcych, wszystkie modele są wyposażone w dwa mocowania Isofix na tylnych bocznych siedzeniach.
POZIOMY WYPOSAŻENIA
Nowy Citroën C3 będzie oferowany w trzech podstawowych wersjach wyposażenia Citroëna – VT, VTR+ i Exclusive – z edycją specjalną Airdream+, która emituje tylko 99g/km CO2.
Reprezentując znakomity stosunek jakości do ceny, modele podstawowe VT oferują hojny poziom podstawowego wyposażenia, w tym radio/CD kompatybilne z MP3 z przyciskami do sterowania na kierownicy, elektrycznie regulowane lusterka, przednie okna elektryczne oraz wielofunkcyjny komputer pokładowy.
W sercu oferty, model VTR+ zyskuje niesamowity panoramiczny szyber dach Zenith, klimatyzację, 15-calowe felgi aluminiowe, przednie światła przeciwmgielne, skórzaną kierownicę i tempomat z ogranicznikiem prędkości.
Najwyższe modele Exclusive oferują najwyższy poziom designu i komfortu, z dodatkowym wyposażeniem, takim jak cyfrowa klimatyzacja, przednie i tylne okna elektryczne z funkcją 'one-touch’, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka, tapicerka częściowo z Alcantary, 16-calowe felgi aluminiowe oraz ciemno przyciemniane tylne okna.
Edycja specjalna Airdream+ będzie pierwszym modelem produkcyjnym Citroëna emitującym mniej niż 100g/km CO2 i stanowi najekologiczniejszy wybór dla świadomego ekologicznie kierowcy. Oparta na poziomie wyposażenia VTR+, zyskuje dwa dodatkowe elementy w standardzie – tylne czujniki parkowania oraz Bluetooth® z boxem USB.
CENY