Citroën zaprezentował wersję MPV modelu C3 na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2008 roku, starając się maksymalnie wykorzystać swoją niewielką platformę pojazdów.
W obliczu światowego kryzysu finansowego, który zaczynał wpływać na przemysł motoryzacyjny, Citroën był zdeterminowany, aby przetrwać na rynku, który się załamywał. Rynek malał, a producenci samochodów mieli dwa wyjścia: albo wprowadzać nowe pojazdy przy mniejszych nakładach, albo trzymać się starych modeli. Citroën wybrał rozwiązanie pośrednie, wprowadzając nowy samochód oparty na istniejącej platformie.
Departament projektowy Citroëna starał się stworzyć pojazd, który pomieści rodzinę i wystarczająco dużo bagażu w niewielkim samochodzie. W tym celu trzeba było zaprojektować krótki zwis przedni, wysoką kabinę i płaskie tylne nadwozie. W rezultacie powstał C3 Picasso o opływowych kształtach, które sprawiają, że pojazd wydaje się większy. Z przodu, reflektory miały kierunkowskazy przypominające brwi, umieszczone na górnej stronie reflektorów. Dodatkowo, były umieszczone wyżej dla lepszej ochrony przed uderzeniami wózków zakupowych czy ciasnymi miejscami parkingowymi. Z tyłu, C3 Picasso miało światła tylne umieszczone wysoko, rozciągające się od słupków D do szerokiej klapy bagażnika.
Wewnątrz, producent samochodów zainstalował wiele schowków w desce rozdzielczej, pod przednimi siedzeniami, w schowkach nad głową, a także na drzwiach. Aby obniżyć koszty produkcji obu wersji – z kierownicą po lewej i prawej stronie, Citroën umieścił panel instrumentów na szczycie deski rozdzielczej w centralnej części. Producent zapewnił wystarczająco dużo miejsca na nogi dla wszystkich, dzięki wysoko umieszczonym siedzeniom.
Pod maską, francuski producent samochodów zainstalował szeroki zakres silników, zarówno benzynowych, jak i turbo-diesel, które były dostępne z manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów.
Citroën C3 Picasso, nowy kompaktowy MPV, zadebiutuje publicznie na przyszłomiesięcznym Paris Motor Show, a jego wprowadzenie na rynek brytyjski planowane jest na 2009 rok. Citroën C3 Picasso będzie trzecim modelem dołączającym do nagradzanej rodziny Picasso.
Z daleka od przeciętnego MPV, urok Citroëna C3 Picasso tkwi w jego kompaktowości i przestronności, a także w zestawieniu wielu przeciwstawnych cech – wytrzymałości i komfortu, jakości i przystępności, osiągów i ekonomiki, nowoczesnego i retro designu, kwadratowych kształtów i płynnych linii, a przede wszystkim stylu i praktyczności.
Nowy Citroën C3 Picasso oferuje przestronność na najwyższym poziomie, inteligentny i nietypowy design, modułowe rozmieszczenie siedzeń, intuicyjne rozwiązania do przechowywania, dynamiczne silniki współtworzone z BMW oraz wszelkie komfortowe, technologiczne i bezpieczeństwa rozwiązania, których można oczekiwać od MPV Citroëna. Będzie także doskonale współgrał z modelami Citroën Xsara Picasso i Citroën C4 Picasso, wchodząc w portfolio Citroëna – najlepiej sprzedającej się marki MPV w Europie w 2008 roku.
Odznaczający się wyjątkowym, żartobliwym charakterem, radosną osobowością i urokliwym wyglądem, Citroën C3 Picasso korzysta z nowego kierunku w projektowaniu nadwozia, łącząc przestronne, wszechstronne kształty MPV z jakością, zwinnością i komfortem SUV-a, jednocześnie kwestionując stereotypy dotyczące segmentu kompaktowych MPV.
Mały na zewnątrz, duży w środku
Uznawana za jedną z najlepszych rodzinnych serii samochodów Citroëna, C3 Picasso nie jest wyjątkiem, oferując pasażerom hojne poziomy przestrzeni. Mierzący 4,08 m długości, 1,73 m szerokości i 1,62 m wysokości, jego uderzająca, sześcienna forma, z krótkim przodem i pionnym tyłem, tworzy przestronną kabinę, podczas gdy gładkie, zaokrąglone krzywizny łagodzą kontury i nadają samochodowi wesoły wygląd – co jeszcze bardziej podkreślają „uśmiechające się reflektory”.
Dzięki intuicyjnemu modułowemu projektowi, przestrzeń wewnętrzna Picassa jest szybko i łatwo optymalizowana. Aby zwiększyć objętość bagażnika lub przestrzeń na nogi z tyłu, tylną kanapę można przesuwać niezależnie do przodu i do tyłu, a także składać jednym prostym ruchem ręki. Funkcja ta tworzy całkowicie płaską powierzchnię ładunkową, która sięga aż do oparć przednich siedzeń i można ją dodatkowo wydłużyć – do ponad 2,41 m – składając całkowicie oparcie fotela pasażera z przodu.
Niezrównana pod względem przestronności, długość kabiny wynosi 1,66 m – jeden z najdłuższych w swojej klasie, konkurując z wieloma MPV z wyższego segmentu. Przestrzeń na kolana jest obfita, nawet gdy tylna kanapa jest przesunięta do przodu, a zastosowanie cienkich oparć i siedzisk na przednich fotelach zapewnia jeszcze więcej miejsca pasażerom z tyłu. Przestrzeń na łokcie z przodu wynosi 1,43 m, a z tyłu 1,40 m, co również stanowi najlepszy wynik w segmencie.
Innowacyjne przechowywanie
Oferując 500 litrów przestrzeni bagażowej pod półką bagażnika, Citroën C3 Picasso ma jeden z największych bagażników w swojej klasie, a po złożeniu tylnej kanapy objętość ta wzrasta do imponujących 1,506 litrów.
Citroën C3 Picasso wyposażony jest także w zdejmowaną podłogę bagażnika, inteligentny dodatek zwiększający wszechstronność pojazdu, który można ustawić na dwóch różnych poziomach. W pozycji wysokiej podłoga jest równo z krawędzią bagażnika, co ułatwia załadunek, natomiast w pozycji niskiej dostępna jest większa wysokość przechowywania z tyłu.
Po złożeniu tylnych siedzeń, powstaje płaska powierzchnia ładunkowa sięgająca aż do oparć przednich siedzeń, a magnetyczne klapki zamontowane na oparciach tylnych siedzeń wydłużają tę płaską powierzchnię między kanapą a podłogą bagażnika. Niezależnie od pozycji siedzeń, trzyczęściowa osłona bagażnika, którą można przechowywać pod podłogą bagażnika, całkowicie ukrywa zawartość bagażnika.
Kabina Citroëna C3 Picasso oferuje również szereg pomysłowych i praktycznych rozwiązań do przechowywania, takich jak sprytne schowki, uchwyty na długopisy, powierzchnie antypoślizgowe, a nawet uchwyt na mapy – dla każdego przedmiotu i pasażera jest odpowiednie miejsce. Schowek jest wentylowany w modelach z klimatyzacją, a w tylnej części można również zainstalować półki w stylu samolotu z lampkami do czytania i uchwytami na kubki.
Lekka bańka
Z jednym z największych przeszkleń w segmencie – do 4,52 m2 – Citroën C3 Picasso to jasne i przestronne miejsce. Kierowcy oferują doskonały widok na drogę dzięki wysokiemu ustawieniu siedzenia i trójczęściowemu panoramicznemu przedniemu szyby, którego cienkie słupki tworzą kąt widzenia wynoszący 29,5° – kolejny najlepszy wynik w segmencie. Dostępny jest także panoramiczny dach szklany, który pozwala na jeszcze większą ilość światła wpadającego do kabiny, zwiększając uczucie dobrego samopoczucia.
Innowacja w kabinie
W kabinie Citroëna C3 Picasso szczególną uwagę poświęcono postrzeganej jakości, co wyróżnia MPV na tle konkurencji, dzięki ultra-miękkim materiałom powierzchni deski rozdzielczej, starannie przemyślanym dekoracjom oraz układowi luksusowego wykończenia.
W przypadku nagłych wypadków dostępna jest zgrabna, przenośna latarka o podwójnej funkcji. Wbudowana w bagażniku, gdzie pełni funkcję lampy bagażnika, sprytne urządzenie można wyjąć i użyć jako latarkę, która jest ładowana po włożeniu z powrotem na miejsce.
Zespół wskaźników w kształcie „mrugającego oka” umieszczony jest, w klasycznym stylu MPV, na centralnej osi pojazdu, dzięki czemu wszyscy pasażerowie mają dostęp do informacji o kabinie, lekko skierowany w stronę kierowcy, który również korzysta z przezroczystej strefy w kształcie oka z informacjami dla kierowcy.
Podobnie jak w zespole wskaźników, ergonomiczny i praktyczny projekt przycisków poprawia komfort jazdy dzięki łatwodostępnemu drążkowi zmiany biegów umieszczonemu na desce rozdzielczej oraz regulowanemu fotelowi i kierownicy.
Przyjemność z jazdy
Solidny i zwinny, dzięki niezwykle kompaktowej konstrukcji, najnowszy MPV Citroëna jest idealny do jazdy po mieście, a jego pionowy tył ułatwia parkowanie. Zwinność i mały promień skrętu sprawiają, że zwinny Citroën C3 Picasso staje się atutem w zatłoczonych obszarach, a prowadzenie na drodze przypomina prowadzenie samochodu osobowego, dzięki trójczęściowej panoramicznej szybie, która daje kierowcy pewność siebie.
Projektanci Citroëna C3 Picasso szczególną uwagę zwrócili również na akustykę, co zaowocowało doskonałą izolacją dźwiękową dla pasażerów. Izolacja akustyczna skupiała się na źródle hałasu, kładąc nacisk na redukcję wyższych dźwięków. Citroën starannie zadbał także o uszczelnienie pojazdu, stosując wysokowydajne wtryski oraz podwójne uszczelnienia wokół otworów nadwozia, co wprowadziło natychmiastowy, wyczuwalny spadek zewnętrznego hałasu.
Z myślą o łatwiejszej i bezpieczniejszej jeździe dostępny jest szereg systemów wspomagających, takich jak asystent parkowania z tyłu, ogranicznik prędkości/ tempomat oraz zintegrowany system nawigacji.
Nowy system NaviDrive Citroëna oferuje 7-calowy kolorowy ekran w formacie panoramicznym, najnowsze oprogramowanie nawigacji satelitarnej dla Europy z aktualizacjami na żywo, odtwarzacz CD kompatybilny z MP3/WMA oraz zestaw głośnomówiący Bluetooth®. Odtwarzacze iPod można także podłączyć za pomocą złącza AUX.
Bezpieczeństwo
Nagrodzona seria rodzinnych pojazdów Citroëna cieszy się od lat solidną reputacją w zakresie bezpieczeństwa i Citroën C3 Picasso nie jest wyjątkiem. Z dostępnością ESP i całkowitą ochroną od sześciu poduszek powietrznych (przednich, bocznych i kurtynowych), aktywnymi systemami zabezpieczeń, systemem ostrzegania o zapięciu pasów, ABS z EBD i EBA, automatycznymi światłami awaryjnymi, punktami mocowania Isofix, automatycznym blokowaniem tylnych drzwi i okien oraz specjalnym lusterkiem do obserwacji dzieci, Citroën C3 Picasso to bezpieczne, przyjazne rodzinie środowisko.
Silniki
Odpowiadając na potrzeby klientów MPV, którzy poszukują zwinności w mieście połączonej z ekonomią paliwową podczas długich podróży, Citroën C3 Picasso będzie dostępny w wersji z dwoma nowymi silnikami benzynowymi oraz dwoma jednostkami HDi diesla.